rintaranka jumissa, ahdistaa!

nainen -89

Hierojalta sain tuomion jumissa olevasta rintarangasta, sekä ylimpien niskanikamien jumista. Hieronta auttoi hetken, mutta oireet tuplaantuivat. Päivittäistä päänsärkyä (enimmäkseen takaraivossa), pahoinvointia (todella, todella etova olo), huimausta (niin, että silmissä sumenee), rintaa pistää (ihan kun saisi sydänkohtauksen), henkeä ahdistaa, kurkkua kuristaa, käsiin koskee, pakottaa, puutuu myös jalat kokevat saman. Muutenkin todella epätodellinen olo, ihan kuin vanne puristaisi päätä tai jotain. En osaa edes kuvailla sitä tunnetta. Viime yönä heräsin juomaan, jonka jälkeen en saanut nukuttua, koska ahdisti niin paljon. Tuntui, että saan paniikkikohtauksen hetkenä minä hyvänsä. Loppuyö oli todella pelottava. En tiedä miten mielenterveys enää kestää tätä, haluaisin vain runkoni taas kuntoon ja elämäni takaisin. Eikä tämä asian jokapäiväinen ajattelu ja pyörittely auta oloon yhtään, mutta stressaan muutenkin pikkuasioista, niin en osaa olla ajattelematta. Olen kärsinyt vaivoista jo vuoden, eikä usko jotenkin riitä siihen, että kyse on ainoastaan jumissa olevista lihaksista. Luonteeltani ajattelen aina pahinta, mikä ei ole hyvä. Tämä on vain todella pelottavaa näiden oireiden takia. Enkä ole kuin vasta 23-vuotias ja tuntuu että elämä on tämän takia ohi.

Onko muita samanlaisista oireista kärsiviä? Olisi kiva kuulla muiden tuntemuksia ja kokemuksia. Tuntuu, että läheiseni vähättelevät sitä, kuinka huono olo miulla oikeasti on. Astusivat päiväksi miun saappaisiin, niin haluaisivat varmasti aika äkkiä pois.

72

51157

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • I-feel-you

      Oletko käynyt lääkärissä? Onko sinua tutkittu? Nuo kannattaisi hoitaa ensin pois, ja jos mitään ei löydy niin sitten vaan yrittää uskoa, että kaikki voi johtua lihasjännityksestä. Näin kävi itselleni.

      Mulla on ollut tuollaisia oireita vuoden ajan. Tutkittu on joka puolelta, mitään ei löydy. Eli lihasjännitystä edelleen tarjotaan diagnoosiksi. Oireeni ovat kuitenkin pikkuhiljaa helpottaneet, mutta se on vaatinut paljon työtä! (ja rahaa)

      Oletko kokeillut fysioterapiaa, lääkitystä? Kannattaa hakeutua naprapaatille tai OMT-fysioterapeutille, jotka osaavat käsitellä rangan fasetiniveliä, eli ns. niksauttaa. Lisäksi tarvitaan omaa sitoutumista jokapäiväisiin niska/selkäjumppiin, ohjeet saat hoitojen ohessa. Kannattaa myös tutustua nettiin. Käy esim. niskafoorumilla, siellä on paljon kohtalotovereita.

      Mä olen nyt jumpannut vajaan vuoden, päivittäin, ja epätoivo meinasi välillä iskeä, kun kuukausiin ei tapahtunut mitään edistystä oireiston suhteen. Kokeilin Sirdaludia, Norflefia, Dolania (lihasrelaksantteja), ei apua. Sitten sain uuden lääkkeen, Triptylin, joka pieninä annoksina auttaa kipuun/jännitysniskaan. Hiljalleen vyyhti alkoi purkautua.

      Jos kyseessä on lihasjännitys, niin aivan varmasti tulet kuntoon, kun hoidat itseäsi. Olet niin nuori, että homma voi laueta nopeastikin. Mulla ikää jo 34 vuotta, siksi saattoi kestää pidempään. Mutta samanlaisia vaivoja mulla on ollut parikymppisestä saakka ajoittain. Tsemppiä ja voimia!

      • nainen-89

        Sirdaludia söin viime vuonna kuukauden ajan, mikä hieman auttoi. Lääkärissä totesivat tuolloin purentavian, mikä aiheutti jännitystä niskaan. Diagnoosi oli kuitenkin väärä.

        Nyt sain varattua ajan omalle lääkärille, josta tuskin on apua. Lääkärin tuomion jälkeen menen yksityiselle, jos he osaisivat auttaa. Kalliiksihan se tulee, mutta ei haittaa yhtään jos olon saa taas normaaliksi ja elämänilon takas.


    • Purentavika vai ei?

      > Lääkärissä totesivat tuolloin purentavian, mikä aiheutti jännitystä niskaan. Diagnoosi oli kuitenkin väärä....

      Siis ensin oli purentavika, ja sitten sitä ei ollutkaan???
      Mielenkiintoista. Voitko hieman tarkentaa?

      • nainen-89

        Kaikki alkoi alunperin uusiutuvista korvatulehduksista, joista johtuen minut lähetettiin korvanenäkurkku-erikoislääkärille. Sain ennen knk:lle menoa antibioottikuurin korviini, mutta knk:n puhdistettua ne, korvani olivatkin terveet. Tuolloin minua jo huimasi ja pahoinvointiakin oli. Erikoislääkärin enemmän tutkittua hän totesi minulla olevan bruxismus, eli puren hampaita yöllä yhteen, koska miulla on purentavika. Totesi jokaisen naamassani olevan lihaksen tulehtuneen ja antoi sirdalud kuurin kuukaudeksi. Kk myöhemmim hammaslääkärille, joka ei purentavikaa huomannut. Seuraavaksi yksityinen, joka sanoi minun tosiaan purevan hampaita yhteen yöllä ja lihakseni ovat tästä johtuen jumissa naamasta, että niskasta. Tarvitsisin kuulemma kiskon, mutta se on todella kallis.

        Ajattelin sitten kokeilla hierojaa, jota äitinikin käyttää. Hierojalle kerroin aiemmista diagnooseista, mutta hieroja oli sitä mieltä, että niskoista on alkanut kaikki. Myös tämä bruxismus. En oikein tiedä ketä uskoa.

        Tänään sain kaikenlisäksi jälleen kerran antibioottikuurin korvatulehdukseen :/ Ei oo taas helppoo.


      • Vikaa vikaa
        nainen-89 kirjoitti:

        Kaikki alkoi alunperin uusiutuvista korvatulehduksista, joista johtuen minut lähetettiin korvanenäkurkku-erikoislääkärille. Sain ennen knk:lle menoa antibioottikuurin korviini, mutta knk:n puhdistettua ne, korvani olivatkin terveet. Tuolloin minua jo huimasi ja pahoinvointiakin oli. Erikoislääkärin enemmän tutkittua hän totesi minulla olevan bruxismus, eli puren hampaita yöllä yhteen, koska miulla on purentavika. Totesi jokaisen naamassani olevan lihaksen tulehtuneen ja antoi sirdalud kuurin kuukaudeksi. Kk myöhemmim hammaslääkärille, joka ei purentavikaa huomannut. Seuraavaksi yksityinen, joka sanoi minun tosiaan purevan hampaita yhteen yöllä ja lihakseni ovat tästä johtuen jumissa naamasta, että niskasta. Tarvitsisin kuulemma kiskon, mutta se on todella kallis.

        Ajattelin sitten kokeilla hierojaa, jota äitinikin käyttää. Hierojalle kerroin aiemmista diagnooseista, mutta hieroja oli sitä mieltä, että niskoista on alkanut kaikki. Myös tämä bruxismus. En oikein tiedä ketä uskoa.

        Tänään sain kaikenlisäksi jälleen kerran antibioottikuurin korvatulehdukseen :/ Ei oo taas helppoo.

        Sitä purentavikaa ei siis sinultakaan korjattu, vaikka se todettiinkin? Onkohan tuo käytäntö oikein ohjeidenkin mukainen? Seurauksiin sitten kaupitellaan kaikenlaisia pillereitä ja piikkejäkin sekä tietenkin purentakiskoja. Vuodesta toiseen. Kovin tutulta kuulostaa tuo tohina!

        Näyttää siltä, että on keksitty ja kehitelty todella tehokas rahastuskeino!


      • nainen-89
        Vikaa vikaa kirjoitti:

        Sitä purentavikaa ei siis sinultakaan korjattu, vaikka se todettiinkin? Onkohan tuo käytäntö oikein ohjeidenkin mukainen? Seurauksiin sitten kaupitellaan kaikenlaisia pillereitä ja piikkejäkin sekä tietenkin purentakiskoja. Vuodesta toiseen. Kovin tutulta kuulostaa tuo tohina!

        Näyttää siltä, että on keksitty ja kehitelty todella tehokas rahastuskeino!

        Ei korjattu, koska sitä ei sitten loppujen lopuks ollut ollenkaan. Ainut mikä purentaan liittyy on se hampaiden pureminen yhteen, jonka takia tarvitsisin sellaisen kovan muovisen muotin ylähampaisiin.

        En tiedä kenen käytäntö on oikea ja ketä uskoa. Joutuu varmaan senkin arpomaan.


      • Vikaa vai ei?
        nainen-89 kirjoitti:

        Ei korjattu, koska sitä ei sitten loppujen lopuks ollut ollenkaan. Ainut mikä purentaan liittyy on se hampaiden pureminen yhteen, jonka takia tarvitsisin sellaisen kovan muovisen muotin ylähampaisiin.

        En tiedä kenen käytäntö on oikea ja ketä uskoa. Joutuu varmaan senkin arpomaan.

        Kun purentavika erikoilääkärin toimesta ensin todettiin, kuinka hammaslääkäri voi sen noin vain kumota? Vielä kun on tyypillisiä oireitakin?

        Eipä silti. Kerrotaanhan kaikenlaista sattuneen. Jopa vuosiakin voidaan tutkia, eikä mitään virheitä havaita, vaikka oireet on selvät ja kivut on pahat. Nähtävissä jopa selvät jäljet virheellisistä hammaskontakteista ja purennasta, jotka vasta aikojen kuluttua suurten sattumusten seurauksena paljastuvat.

        Mm. virheelliset hammaskontaktit provosoivat yöpurentaa, kun ihminen nukkuessaan alitajuisesti yrittää korjata, poistaa näitä virheellisiä kontakteja, hampaita yhteen puremalla ja hieromalla.

        Yritäpä saada selville se viimeinen totuus hammaskontakteistasi ja purennastasi!


      • nainen-89
        Vikaa vai ei? kirjoitti:

        Kun purentavika erikoilääkärin toimesta ensin todettiin, kuinka hammaslääkäri voi sen noin vain kumota? Vielä kun on tyypillisiä oireitakin?

        Eipä silti. Kerrotaanhan kaikenlaista sattuneen. Jopa vuosiakin voidaan tutkia, eikä mitään virheitä havaita, vaikka oireet on selvät ja kivut on pahat. Nähtävissä jopa selvät jäljet virheellisistä hammaskontakteista ja purennasta, jotka vasta aikojen kuluttua suurten sattumusten seurauksena paljastuvat.

        Mm. virheelliset hammaskontaktit provosoivat yöpurentaa, kun ihminen nukkuessaan alitajuisesti yrittää korjata, poistaa näitä virheellisiä kontakteja, hampaita yhteen puremalla ja hieromalla.

        Yritäpä saada selville se viimeinen totuus hammaskontakteistasi ja purennastasi!

        Röntgenkuvissa ei näkynyt selvää purentavikaa. Ainoastaan kulumaa hampaissa, jotka viittaavat yhteen puremiseen. Selvää otetaan koko ajan!

        Jospa sillä korjantuisi rintarangan ja jäykän niskankin ongelmat. Vaikka varmaa tietoa ei olekkaan siitä, kumpi "vika" aiheutti toisen.

        Nyt vain lekurin aikaa odotellaan buranan ja sirdaludin voimalla.


      • Omin avuin
        nainen-89 kirjoitti:

        Röntgenkuvissa ei näkynyt selvää purentavikaa. Ainoastaan kulumaa hampaissa, jotka viittaavat yhteen puremiseen. Selvää otetaan koko ajan!

        Jospa sillä korjantuisi rintarangan ja jäykän niskankin ongelmat. Vaikka varmaa tietoa ei olekkaan siitä, kumpi "vika" aiheutti toisen.

        Nyt vain lekurin aikaa odotellaan buranan ja sirdaludin voimalla.

        Enpä niiden röntgenkuvien tulkintaan kovin paljon painoa panis. Toinen voi niistä kertoa tätä, toinen toista.
        Se on niin pienestä virheestä kiinni, kun jo rupeaa kehittymään ongeelmia. Kontaktit pitäisi tehdä 0,01mm:n tarkkuudella. Kun on kuluneet hampaat, niin voisi jopa näkemättäkin kuvitella, että jonkun hampaan reuna voisi olla hiukan korkealla, että siihen voisi tulla purressa ja hampaan sivuttaisliikkeessä ylirasitusta. Se on paljolti oman avun varassa tuo tutkiminen ja ongelman selvittäminen. Miltä purenta, hammaskontaktit tuntuvat, kun niitä tunnustelet hampaita kevyesti yhteen painamalla, ja eri suuntiin liikuttamalla.
        Kuva, joskin ihan tavallinen DIGIkuva hampaistasi voisi myös kertoa asioita joita muuten et pysty näkemään etkä tietämään!


      • Kirsi
        nainen-89 kirjoitti:

        Kaikki alkoi alunperin uusiutuvista korvatulehduksista, joista johtuen minut lähetettiin korvanenäkurkku-erikoislääkärille. Sain ennen knk:lle menoa antibioottikuurin korviini, mutta knk:n puhdistettua ne, korvani olivatkin terveet. Tuolloin minua jo huimasi ja pahoinvointiakin oli. Erikoislääkärin enemmän tutkittua hän totesi minulla olevan bruxismus, eli puren hampaita yöllä yhteen, koska miulla on purentavika. Totesi jokaisen naamassani olevan lihaksen tulehtuneen ja antoi sirdalud kuurin kuukaudeksi. Kk myöhemmim hammaslääkärille, joka ei purentavikaa huomannut. Seuraavaksi yksityinen, joka sanoi minun tosiaan purevan hampaita yhteen yöllä ja lihakseni ovat tästä johtuen jumissa naamasta, että niskasta. Tarvitsisin kuulemma kiskon, mutta se on todella kallis.

        Ajattelin sitten kokeilla hierojaa, jota äitinikin käyttää. Hierojalle kerroin aiemmista diagnooseista, mutta hieroja oli sitä mieltä, että niskoista on alkanut kaikki. Myös tämä bruxismus. En oikein tiedä ketä uskoa.

        Tänään sain kaikenlisäksi jälleen kerran antibioottikuurin korvatulehdukseen :/ Ei oo taas helppoo.

        Hei kärsin itse aikoinani juuri tuosta kaikesta mistä kerrot,kåvin monta lääkäriä,hammaslääkäriä,fysioterapiaa,kiropraktikkoa läpi,kunnes vihdoin pääsin mangeetti kuvaukseen ja minun niskasta löytyi kolme nikama pullistumaa.Sit suunniteltiin leikkausta,mutta koska minulla ei ole niiden takia hermosärkyä,valitsin kuntoutuksen ja omt-fysioterapian. Olo helpottui ja tressi jo siitä kun asia tutkittiin perusteellisesti. Sain oikealla liikunnalla ja pienillä jumppa ohjeilla elämän kuntoon,mutta se vaatii edelleen päivittäistä työtä sen hyväksi ja vieläkin on huonompia päiviä jos niska jumiintuu silloin huimaa,istumatyö ei käy minulle alkuunkaan vaan työn pitää olla vaihtelevaa.Suosittelen mangeettikuvausta vaikka se maksaa mut asia selviää sillä heti ja ei tarvitse turhaan hakea apua eri tahoilta...


    • toimii.
    • Äss

      Pistänpä lusikkani soppaan..Minulla ollut kohta neljä viikkoa päivittäistä,useita tunteja kestävää hengenahdistusta/hengitysvaikeutta. Flunnsataudin jälkeen alkoi ja lekurin mielestä on jälkitautia..rtg-kuvat otettu,iso verenkuva ym. Yksi lääkäri epäili veritulppaa keuhkoissa, otettiin ekg,sydän verikokeet,hyytymiskokeet ja hänkin sit sitä mieltä ettei kyse tulpasta,vaan jälkitaudista.

      JUURI edellisenä päivänä ennenkuin ahdistus ilmaantui, kävin hierojalla/osteopaatilla joka niksautti rintarankaa ja hieroi mm. palleaa.
      Kysyin lääkärilta, voisiko rintarankajumi tehdä minun ahdistusoireeni mutta hän oli sitä mieltä ettei voi :(. Nyt odottelen ilmeisesti keuhkolääkärille menoa ja juu, nukun yöni todella huonosti peläten milloin mitäkin...

      • nainen-89

        Auts.

        Minulle lääkäri ja hieroja sanoivat kumpikin, että jumissa oleva rintaranka voi aiheuttaa ahdistusta, koska jumissa olevat lihakset painavat keuhkoja. Samalla tavalla heijastuva "oire", kun jumissa olevan niskan takia koskee päähän.

        Jokainen lääkäri voi tietysti olla erimieltä asioista, mutta nettiäkin selatessa rintarangan oireisiin liittyy ahdistus. Noh, enhän minä varmaksi voi mitään sanoa, koska en lääkärinpapereita omista.

        En kuitenkaan halua keuhkosairautta enää tähän soppaan ajatella. Miusta tulee muuten hullu. Riittää jo tämän hetkinen korvatulehduskin, mikä vielä lisää kaikkia kipuja ja huimausta. Haluan uskoa ihmisiä joilla on ollut samoja oireita kun minulla ilman vakavempia sairauksia.

        Toivottavasti sinun oireidesi syy selviää ilman mitään vakavaa. Ymmärrän, että pelottaa nukkua, niin minuakin, mutta ikävä kyllä ilman untakaan ei pärjää. Tulee vain turhaa stressiä ja kipuja. Itse joudun tosin ns. sirdaludin avulla nukkumaan :( Tsemppiä sinulle!


      • nainen-89

        Minulle lääkäri ja hieroja sanoivat, että jumissa oleva rintaranka oireilee myös ahdistuksena. Lähes samalla tavalla heijastuva oire kun jumissa olevan niskan takia koskee päähän.

        En halua enää tähän kaikkeen pelkoon lisätä sitä, että minulla on joku vakavempi tauti. Miusta tulee hullu, jos ajattelen vielä sitäkin. Haluan uskoa ihmisiä joilla on samoja oireita, kun minulla ilman mitään vakavempaa. Nettiäkin selatessa rintarangan oireisiin kuuluu ahdistus ja kipu vaikka missä. Mutta noh, enhän tietenkään varmaksi voi sanoa, koska en lääkärinpapereita omista.

        Toivottavasti sinun oireiden syy selviää pian, että saat rauhan. Ilman nukkumista ihminen ei pärjää. Unettomuus vain pahentaa kaikkea. Itsekkin joudun tällä hetkellä nukkumaan sirdaludin avulla :( mutta saavatpahan edes aivot levätä yön ajan. Toivon, että joskus voisin vielä elää edes yhden päivän ilman mitään nappeja ja kipuja.

        Tsemppiä sinulle ja yritä nukkua!


      • nainen-89
        nainen-89 kirjoitti:

        Minulle lääkäri ja hieroja sanoivat, että jumissa oleva rintaranka oireilee myös ahdistuksena. Lähes samalla tavalla heijastuva oire kun jumissa olevan niskan takia koskee päähän.

        En halua enää tähän kaikkeen pelkoon lisätä sitä, että minulla on joku vakavempi tauti. Miusta tulee hullu, jos ajattelen vielä sitäkin. Haluan uskoa ihmisiä joilla on samoja oireita, kun minulla ilman mitään vakavempaa. Nettiäkin selatessa rintarangan oireisiin kuuluu ahdistus ja kipu vaikka missä. Mutta noh, enhän tietenkään varmaksi voi sanoa, koska en lääkärinpapereita omista.

        Toivottavasti sinun oireiden syy selviää pian, että saat rauhan. Ilman nukkumista ihminen ei pärjää. Unettomuus vain pahentaa kaikkea. Itsekkin joudun tällä hetkellä nukkumaan sirdaludin avulla :( mutta saavatpahan edes aivot levätä yön ajan. Toivon, että joskus voisin vielä elää edes yhden päivän ilman mitään nappeja ja kipuja.

        Tsemppiä sinulle ja yritä nukkua!

        tuli jostain syystä kahdesti vaikka eka viesti ei olevinaan mennyt perille. outoa.


      • nainen-89

        Täytyy vielä kysyä sinulta Äss, kuinka sait lääkärit vakuutettua tutkimaan noinkin paljon? Omalla paikkakunnallani on tapana antaa vain särkylääkettä ja keksitään melkeinpä väkisin joku tulehdus, että voidaan antaa antobiootti siihen päälle. Tuntuu, että täällä otetaan vakavasti vasta sitten, kun kirjaimellisesti kävelet pää kainalossa sairaalaan.


    • 100µg

      Käy sielläö hierojalla ja hoida purentasi kuntoon.

      Sitä ennen ei mikään korjaannu.

      Myös ravinto vaikuttaa.

      Viljat tai maitotuotteet (voi kokeilla raakamaitotuotteita) pois vähintään 4 viikoksi. Kokeile kumpi oireet aiheuttaa.

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/viljat.htm

      http://personal.inet.fi/koti/remeli/kalsium.htm

      Lisäksi C- ja D-vitamiinia tarvitaan purkista sekä magnesiumia ja kalaöljyä.

      C- ja D-vitamiinin sekä magnesiumin ja Omega-3 rasvahappojen puute on mm. Suomalaisten yleisin ravitsemuksellinen puutos.

      C-vitamiinia 500-1000mg / vrk
      D-vitamiinia 50-125µg / vrk
      Magnesium (sitraattia) 200-400mg/vrk, kalsiumin ja magnesiumin suhde on 2:1
      Omega-3 rasvahappojen tarve on vähintään 1 gramma päivässä eli esim. villiä lohta 150-200 grammaa päivässä. Eli käytännössä kaikkein tulisi syödä Omega-3 rasvahappoja lisäravinteena purkista.


      Vuoden D-vitamiinit saa kympillä iHerbistä.

      Muut saa todella edullisesti esim. Citymarketin luontaistuotehyllystä.

      Eli kuukausihinnaksi tulee n. 5€.

      Ruuan merkitys D-vitamiinilähteenä on vähäinen: 90% ihmisen D-vitamiinista on peräisin iholta (ellei hän ota D-vitamiinia ravintolisänä). Suomalainen saa ruoastaan alle 10µg D-vitamiinia päivää kohti. Suomessa auringonvaloa on riittävästi D-vitamiinin valmistukseen vain toukokuun alusta elokuun loppuun eli kun UVB-indeksi on vähintään 3. Joskus lähes koko kesä on niin pilvinen, kylmä tai sateinen, että pelkästään auringosta on vaikea saada riittävästi D-vitamiinia. Auringosta saat D-vitamiinia, mutta vain silloin kun varjosi on lyhyempi kuin sinä itse. Siis lyhyen aikaa keskipäivällä, noin kello 10-16 vähintään kädet ja jalat paljaina.

      Huonoin tilanne on afrikkalaista syntyperää olevilla maahanmuuttajilla, joilla esiintyy usein erittäin vakavia D-vitamiinin puutoksia. Syynä tähän on tumma iho ja ruokavalio. Heidän kotimaassaan UVB-indeksi on lähes läpi vuoden 8-15, kun Suomessa se on keskikesällä 3-6. Talvella Suomen UVB-indeksi on 0.

      D-vitamiinia pitää syödä niin paljon, jotta veren D-vitamiinipitoisuus nousee luonnolliselle (kesäauringon nostamalle) tasolle, joka on keskimäärin 125 nmol/l. Lukuisten tutkimusten valossa tämä tarkoittaa vähintään 50µg D-vitamiinia päivässä. Yleensä 100µg ja jopa enemmänkin, jos on isokokoinen ihminen. Pienille lapsille hiukan vähemmän.

      Meillä "asiantuntijat" Christel Lamberg-Allardt ja Suvi Virtanen jatkuvasti mediassa toistavat iänikuista mantraansa 7,5-10 µg/vrk annoksesta, jota ei saa ylittää. Se on epäeettistä ja väärää. Sama jos hoitaisi päänsärkyä jalkarasvalla. Ainoastaan osa pienistä lapsista saavuttavat tällä annoksella veren D-vitamiinipitoisuuden 50 nmol/l, jonka he väittävät riittävän kokonaisterveydelle. Muilla ihmisillä veren D-vitamiinipitoisuus on selvästi alle 50 nmol/l.

      Lisäksi he pelottelevat syövällä ja kuolemalla, jos annostuksen ylittää, vaikka D-vitamiinin puutos on linkitetty yli 70:een syöpätyyppiin ja lukuisiin eri sairauksiin (mm. I-tyypin diabetes, MS-tauti, reumataudit jne...), jotka Suomessa ovat erittäin yleisiä verrattuna päiväntasaajalla asuviin ihmisiin.

      Pelkästään luuston hyvinvoinnin kannalta suositeltava veren D-vitamiinipitoisuus on yli 80 nmol/l ja kokonaisterveyden kannalta 100-150 nmol/l.

      Nykypäivän lääkärin pitäisi ymmärtää, että veren D-vitamiinipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon ja sairauksien diagnosointiin siinä missä perusverenkuva, kilpirauhasarvot sekä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin.

      Eli jos ette syö D-vitamiinilisää, aloittakaa nyt!

      Kannattaa seurata D-vitamiiniasioita Lääkäri Matti Tolosen sivuilta, vaikka ei hänen mainostamiaan vitamiineja söisikään.

    • tsemppiä.

      Jos yöllä åuree hampaitaan, niin se kylä jumittaa niin kasvo-, niska- kuin koko yläselän lihakset.

      Tähän auttaa, se että poistaa syyn, ei pelkkää oiretta.

      Sun on pakko ostaa se hammaskisko ja hoidattaa nuo jumit pois jumpalla, venyttelyllä ja hierojalla.

      Voi tarvita jopa kiropraktikkoa siihen vielä.

      Eli varaudu siihen, että rahaa menee.

      Tulehduksia ja infektioita lisää D-vitamiinin puute suomalaisilla talvella.

      Monilla pikkulapsilla maito aiheuttaa limaa kroppaan ja lisää tulehduksia eli ravinto on tärkeä.

      Olemme kokonaisuus ja kaikki vaikuttaa kaikkeen.

      Tässä yks parantumistarina, jos kiinnostaa lukea tosielämää.

      http://tarinani.webs.com/

    • 38v

      Täällä yksi joka taistellut kohta 6 vuotta saman vaivan kanssa. Silloin kun alkoi, niin oireet olivat todella ahdistavia. Pyörrytystä, kipua, oksettava olo, panikointia kaupassa, käsien puutumista, käsien voimattomuutta, vatsa sekaisin, poskionteloiden tukkoisuus, leukasärky, korvasärky, silmätulehduksia. Sain vaivani siedettävään kuntoon, päivittäisellä jumpalla kunnollisella venyttelyllä, mieliala-lääkitys (söin sitä puoli vuotta, että ajatukseni ei kokoajan olisi niskavaivoissa), säännöllinen hierojalla käynti, ryhdin korjaus (haastavaa), purentakisko, jooga ja rentoutusharjoitukset. Liian kovaa liikuntaa ei kannata aloittaa, pitkät rennot kävelylenkit pari kertaa viikossa olivat alkuun tehokkaita. sitten kun vaiva alkaa helpottaa niin nyrkkeily on hyvä rintarangan jumeihin, Ihan vain jo pelkkä ilmaan lyöminen. Ja kuten edellä on mainittukin, niin hyvä ja ravitseva ravinto, sokerit ja valkoiset jauhot bad, bad. Kokonaan en ole vaivasta päässyt, jumittaa edelleen, todennäköisesti joudun vaivaani hoitamaan koko loppuelämän :) Tsemppiä sulle! Kyllä saat vaivan kuriin, kun jaksat olla sinnikäs!

    • Äss

      Heippa Nainen -89 !

      Terveisiä keuhkojen ct-kuvasta...sinne lääkäri minut lähetti, onneksi kuvista ei löytynyt mitään vakavaa. Samalla otettiin taas ekg ja verikokeet. Kovasti lääkäri oli sitä mieltä että mulla joku(?) virusjälkitauti... :(.

      Oon päässyt jatkotutkimuksiin suht helpolla, koska mulla työterv.huolto yksityisessä terveyskeskuksessa..luulen että julkisella puolella ei menis ihan niin helpolla. Joskin ne yhdet verikokeet ja ekg otettiin ihan julkisessa päivystyksessä.
      Nää jutut on varmaan myös kuntakohtaisia :( vaikkei pitäs!

      En tiedä, voin olla väärässä mutta luulen (toivon) että nyt kun keuhkoissa ei näkynyt mitään, niin hengenahdistus joka edelleen jatkuu, johtuu rangan jumista ja ehkä jostain jälkitaudista. Ranka,kyljet,niska on tod.arat kun yrittää väännellä ja venytellä itseään.

      Toivottavasti sulla jo parempi olo. Itse varaan ensi viikolle hieronta -ajan ja koetan josko se kuurina auttaisi :)!

      • nainen-89

        Hei Äss!

        Mukava kuulla, että vakavilta asioilta on säästytty! :) Arvelinkin yksityisen puolen lääkäriä, koska julkinen puoli tosiaan hieman takkuaa. Eikä taida ainoastaan olla paikkakuntakohtaista.

        Itse soitin tosiaan julkisen puolen terveyskeskukseen ja selitin oireeni ja ongelmani ja sain lääkäriajan vasta kolmen viikon päähän. Ikävä kyllä olonikaan ei ole yhtään parantunut, joten aika tuskaista on odottaa. Ei oikein jatkuva päänsärky ja huonovointisuus, joka paikan kivut ja säryt, nostata mielialaa. Joutunee(ko?) itsekkin mielialalääkkeiden puoleen kääntymään, jotta saisi ajatukset välillä muualle. On tämä sen verran kauheaa.

        Aion kyllä suunnata hierojalle heti alkuviikosta ja koittaa saada myös ajan hammaslääkäriin, jos tosiaan yöllinen hampaiden purenta yhteen aiheuttaa lisää lihasjännitystä. Saapahan kalliin muovilätkän suuhun, josta ei kuitenkaan ole hyötyä. Mutta kaikkea on nyt kokeiltava. Jollain tämä on saatava loppumaan.

        Täytyy vain jaksaa eteenpäin ja uskoa siihen, että tää kaikki loppuu vielä joku päivä.


    • Amalgaamipaikat

      Onko niitä kiisteltyjä amalgaamipaikkoja hampaissasi? Voivat joillekin aiheuttaa myös kertomiasi oireita, vaikka eihän kaikki tietenkään saa kaikkia oireita!

      • nainen-89

        Ei ole amalgaamipaikkoja :D en usko kovinkaan monen hammaslääkärin niitä enää käyttävän.


    • Äss

      Mulla on kans noita joka paikan kipuja, koskee milloin mihinkin :(. Enpä muista milloin olisi ollut kivutonta päivää. Mielialalääkkeitä en halua, koska tahdon oikeesti tietää mikä hitto minua vaivaa..ja usein lekurit kääntää mielialalääkkeillä asiakkaan vaivat psykosomaattisiksi :(.

      Tähän hengenahdistukseen (jota siis on kestänyt kuukauden) liittyy myös kivut/säryt/pistokset kylkiin, rintaan ja olkapäihin ja hartioihin, yleensä vasemmalle ja sekös huolettaa ettei liittyis sydämeen, vaikka sydäntä tutkittu.

      Purentavaivaa löytyy multakin, muttei muuta todettu kuin että ristipurenta löytyy eikä sille tehdä mitään..

      • nainen-89

        Kyllä miekin haluan tietää mikä vaivaa mielellään ilman nappeja. Olisi vain mukava olla ajattelematta asiaa koko ajan. Aamusta iltaan pyörii asiat mielessä ja varmaan sekin osaltaan ahdistaa.

        Miullakin on vaikka minkälaisia kipuja, pistelyitä, jomotusta, puutumista, ahdistusta yms. ympäri kehoa. Pahin ehkä päänsärky, mikä on viiltävää ympäri nuppia ja samalla koskee niskaan. Onneksi ns. "kipukohtaus" ei kestä kauan. Buranatkin alkaa olla jo karkkia, kun ei kipua vie mihinkään.

        Pelottaa jo valmiiksi se lekurikin, joka varmaan tekee miun vaivat psyykkisiksi. Lekuritkin yrittää aina päästä helpoimman kautta :( Tottahan se on, että kauan jatkunu fyysinen vika/vaiva alkaa vaivata psyykkisestikkin, mutta aion kyllä yrittää pysyä järissäni mahdollisimman pitkään :D


      • nainen-89

        Ristipurentakin pitäisi mielestäni saada korjattua ja on aika outoa, ettei sille tehdä mitään. Soittele eri hammaslääkäreillä ja kysele vähän eri mielipiteitä asiaan, ellet ole jo niin tehnyt. Viallinen purentakin tuntuu jumittavan lihaksia jo varpaisiin asti :D


      • nainen-89

        Vielä on valitettava tästä jatkuvasta pahoinvoinnista. Tuntuu, että ei mene ohi millään, kun se kerran alkaa. En edes ymmärrä miten niskat tai rintaranka tai purenta ti mikä lie nyt aiheuttaa tän kaiken, voi vielä oireilla pqhoinvointina. Alkaa olla niin henkimaailman juttuja, ettei miun ymmärrys riitä.

        Ainut milloin en phoinvointia huomaan on silloin kun todell keskityn johonkin. Sitten kun keskittyminen herpaantuu tai jotain tulee ihana etova olo takaisin. Eli joko aiheutan sen itse tai unohdan sen kun teen jotain.


    • Äss

      Mä luulen, että se on ihan sama mikä vaiva ihmisellä on MUTTA KUN SE ALKAA LIIKAA VAIVATA FYYSISESTI SAATI PSYYKKISESTI, niin vaivat vaan lisii ja pahenee. Eipä siis ihme että meillä molemmilla koskee sinne sun tänne koko ajan :(..

      Mulla koko päivän ahdistanut ja ihan kun ois joku tikku vedetty johonkin selän vasempaan yläneljännekseen :(. Toisaalta en voi uskoo että selkäjumi voi ahdistaa oikeesti näin paljon.

      • nainen-89

        niinpä! psyykkiseltä kannalta tää varmaan vaikeinta onkin :(

        itselläni on ollut yllättävän hyvä päivä, lukuunottamatta lieviä päänsärkyjä, niskakipuja ja pahoinvointia.

        En aio lähteä lääkärin huoneesta pois ennen kuin vika on löydetty. Meni sitten miten pitkään tahansa.

        Nyt olis vaan yritettävä jotenkin ajatella ihan jotain muuta ja olla ajattelematta sitä kipua. Mutta prkl on se vaan vaikeeta :/ pelkokin kaikesta mahollisesta vakavasta ahistaa ihan älyttömästi.


    • Äss

      Ihan sama mulla..kun alkaa vaivata kovasti, niin huoli kasvaa ja en vaan jotenkin pääse yli huolesta ja pelosta että kyse jostain vakavasta. Sitten kun päähän on jäänyt ajatus esim. Jostain vakavasta, niin omaa ajatusta on vaikea päästää irti :( saati pelkoa..

      Ole vaan tiukkana lekurissa ja älä suostu siihen, että asiat kuitataan stressillä tai sillä että "ei sulla nuorella mitään ole" jos sinua huolettaa, se pitää riittää syyksi selvittää oireita.
      Mulla hengenahdistus ja selkäkipuilu jatkuu :(.paska.

      • nainen-89

        Ei oo kyllä helppoa meillä kummallakaan.

        Tiukkana aion ollakkin! Varmasti vetoaa siihen että ei voi olla mitään erikoista, koska on nuori. Samalla tavalla se nuorenkin ihmisen elimistö voi jumittua kun vanhemmankin. Lääkäritkin aina sanoo, että kuvittelet kipuja tai suurentelet asiaa. Todella ärsyttävää!

        Kivut alkaa iltaa kohti tulemaan minunkin kroppaan. Päänsäryt alkaa kovempana huimauksen kera :/ paska tosiaan.


    • apua4

      Tuttu hyvin minulle päänsäryistä.Niska-ja hartian venyttely tarvitaan,mutta kerran ei riitä vain kahdesti päivässä olisi parasta.Kokeilehan näin,että seisomalla jalat vähän haaralla ja keskivartalo liikkuu oikealle sitten vasemalle eli kädet pitää vaakalla mukanaan.Voi olla,että selkänikaman saisi naksahtaa kuntoon.Kokeilin kyllä,että tuntui naks mut toimii silti.Suosittelen,että myös mentäväksi fysioterapeutille kun kuulemma yleensä auttoivat.Ostakaa kirja eli anatomia lihasvenyttely.Burana sopisi vain päänsärkyyn ja hellä vatsaa,mutta kokeilla nimeltä ibumax 400mg(vitabalans oy).Toinen myös auttaa burana 600mg,mutta täytyy lääkäriltä reseptiä.Sinulla ilmeisti onkin lihasjännitynyt joka voi aiheuttaa päänsärkyjä että niska jumittaa.Minulta todettu lihasjännityspäänsärkyyn,mutta taistelen koko ajan kun oloni jo paremmalta sekä säryt alkaa vähenemään.

    • Äss

      Sori, meni vähän ohi tuo apua4 juttu..näinhän se on, että niskajumi koskee päätä ja siihen auttaa usein lääke fysikaalinen..

      Totta, sama se onko nuori tai vanha, ihminen on yksilö ja yksilönä meitä pitää käsitellä/palvella..sitähän lääkärin työ on-palveluammatti. Pysy kovana.

      Itte ihan "kauhulla" odottelen aina iltaa, sillon nää vaivat tuntuu vielä pahemmalle ja tietty miettii saako nukuttua :(. Koetan parhaillani piikkimattoa, jospa se auttas.

      • nainen-89

        Ohi taisi mennä minultakin.

        Ilta on miullakin aina se pahempi. Johtuisiko siitä, kun rentoutuu päivän päätteeksi, mutta lihakset pysyy silti jumissa? En osaa varmaks sanoa..

        Valvoessa menee aina alkuyö, kun ei saa nukttua tai ei uskalla nukkua. Jossain vaiheessa kuitenkin nukahtaa väkisin.


      • nainen-89
        nainen-89 kirjoitti:

        Ohi taisi mennä minultakin.

        Ilta on miullakin aina se pahempi. Johtuisiko siitä, kun rentoutuu päivän päätteeksi, mutta lihakset pysyy silti jumissa? En osaa varmaks sanoa..

        Valvoessa menee aina alkuyö, kun ei saa nukttua tai ei uskalla nukkua. Jossain vaiheessa kuitenkin nukahtaa väkisin.

        varmaan pahin yö koskaan.

        pumppu tuntuu paukuttelevan ihan omiaan, päähän jomottaa, etova olo ja huimaakin vielä. ei oo hyvä olla ei. Saattaa jo olla alitajuista paniikinpoikasta, siksi kammottava olo :(

        pakko olis varmaan jotenkin päin nukkua, MUTTA MITEN?! iik.


      • nainen-89
        nainen-89 kirjoitti:

        varmaan pahin yö koskaan.

        pumppu tuntuu paukuttelevan ihan omiaan, päähän jomottaa, etova olo ja huimaakin vielä. ei oo hyvä olla ei. Saattaa jo olla alitajuista paniikinpoikasta, siksi kammottava olo :(

        pakko olis varmaan jotenkin päin nukkua, MUTTA MITEN?! iik.

        liian hyvä olo olikin koko päivän. pakkohan sen on jotenkin kostautua. en ois halunnutkaan nukkua.


    • Äss

      Toivottavasti olo jo parempi. Mulla henkeä ahdistanu vaihtelevasti...sit alkuillasta alkoi päänsärky ja jotenkin kipeä olo vaikka oonkin lääkekuurilla :(! Soliskuoppiinkin jotenkin koski ja tuohon rinnan puolelle kylkiluihin!?
      Päänsäryn lisäksi pyörrytti jonkin verran. Miten ihmeessä tulee koko sjan jotain?? Eikä nää kaikki ole psykosomaattista vaikka huoli/stressi pahentaakin oireita.

      Mitenhän ensi yö, taas tuo lähestyvä nukkumaanmeno jännittää ja ahdistaa..

      • nainen-89

        Hei Äss!

        Ikävä kyllä olo ei ole parempi. Niskat tuntuvat jumittuvan koko ajan enemmän ja kivutkin tuplaantuvat sen myötä. Tuntuu, että väsyttääkin koko ajan. Minuakin sattuu ns. kylkiluihin ja kipu on todella paha!

        Itse lopetin antibioottikuurin pari päivää sitten, mutta kipeä olo on silti.

        Jatkuvasti on jotain. Ei mene päiväkään etteikö sattus johonkin tai muuta. Olis mukava, jos yks päivä edes olis mukava.

        Ja kohta on taas myöhä ja pitäs nukkuu..


      • 2+20
        nainen-89 kirjoitti:

        Hei Äss!

        Ikävä kyllä olo ei ole parempi. Niskat tuntuvat jumittuvan koko ajan enemmän ja kivutkin tuplaantuvat sen myötä. Tuntuu, että väsyttääkin koko ajan. Minuakin sattuu ns. kylkiluihin ja kipu on todella paha!

        Itse lopetin antibioottikuurin pari päivää sitten, mutta kipeä olo on silti.

        Jatkuvasti on jotain. Ei mene päiväkään etteikö sattus johonkin tai muuta. Olis mukava, jos yks päivä edes olis mukava.

        Ja kohta on taas myöhä ja pitäs nukkuu..

        googlaa trigger-pisteet. Esim. pään alueella on kymmenkunta pistettä, joita painamalla saat helpotusta kipuihin. Pisteiden vaikutusalue voi olla laaja, esim. hartiassa oleva piste heijastaa silmään. Minulla on se etu, että taloudesta löytyy 200 sivuinen kirja kuvineen pisteiden sijannista. Olen painellut oman siipan trigger-pisteitä pään alueelta, juuri hampaiden puremisen takia. Esim silmäkulmassa nenän vieressä hänellä on melkein herneen kokoinen piste, joka häviää kun pistettä painaa. Ja hän on taas painellut minulta, kun migreeni yllättää (lihasjänniteinen migreeni). Sen kyllä tuntee milloin toinen painaa pistettä. Pisteiden sanotaan tulevan lähelle lihasten kiinnityspisteitä, se on lihaksen viimeinen keino toimia kuormituksen alla.
        Tämä on tietenkin vain ensiapu ja lihakset täytyy saada muutoin toimimaan. Ja jos niitä ei ole, niin hyvä, silloin ainakin lihas toimii. Osa hierojista on erikoistunut myös näihin pisteihin.


    • Äss

      Heippa nainen -89

      Harmi jos vaivat vaan jatkuu :(. Eipä sen puoleen sama tilanne täälläkin. Tämä päivä on mennyt taas isolta osin "henkeä haukkoessa" kun tuntuu ettei henki mene välillä perille - väsyttää koko ajan.
      Mulla lääkekuuria vielä 5 päivää mutta esim.eilen tuntui että oon tulossa uudelleen kaikkien entisten vaivojen lisäks kuumetautiin tms. Onko nyt liikkeellä jotain ihme virustauteja kun entisten päälle pukkaa vaan uusia??
      Kohta pitää yrittää nukkumaan ja voin taas kuvitella että unentulo kestää..

    • Äss

      Täällä oli yksi upea vaivaton päivä välissä ja jälleen hönkiminen jatkuu..henkeen käy ja ärsyttää :/

      • nainen-89

        Hei Äss!

        En tiedä luetko vielä palstaa, mutta takaisin jouduin itse tänne. Takana aivan loistava kuukausi, mutta nyt kaikki palasi ja alkoi tulla oireet jotenkin hiipivästi.

        Alan jo todella epäillä, että vaivani ovat enemmän psyykkisiä, kun fyysisiä. Söin lääkärin määräämänä Triptyliä päänsärkyyn ja oloni oli paljon parempi. Nyt en ole kyseisiä nappeja syönyt ja olo on aivan KARMEA! Päätä en tunne omakseni enää ja tuntuu että tulen hulluks..

        En tiedä mikä tai kuka auttaisi..


      • nainen-89 kirjoitti:

        Hei Äss!

        En tiedä luetko vielä palstaa, mutta takaisin jouduin itse tänne. Takana aivan loistava kuukausi, mutta nyt kaikki palasi ja alkoi tulla oireet jotenkin hiipivästi.

        Alan jo todella epäillä, että vaivani ovat enemmän psyykkisiä, kun fyysisiä. Söin lääkärin määräämänä Triptyliä päänsärkyyn ja oloni oli paljon parempi. Nyt en ole kyseisiä nappeja syönyt ja olo on aivan KARMEA! Päätä en tunne omakseni enää ja tuntuu että tulen hulluks..

        En tiedä mikä tai kuka auttaisi..

        Terve nainen-89,

        Tapauksesi kuulostaa varsin ikävältä. Ilman, että hypätään asioiden edelle haluaisin kysyä muutaman asian:

        -Onko kukaan (lääkäri) tehnyt sinulle perusteellistä kliinistä ortopedistä sekä neurologista tutkimusta?

        -Onko äidilläsi, isoäidilläsi tai sisaruksillasi diagnosoitua migreeniä, fibromyalgiaa, epilepsiaa tai MS-tautia?

        -Onko sinulla esiintynyt valo-, haju- tai ääniherkkyyttä? Entä visuaalisia oireita?

        -Onko huimauksesi vertigoa, eli subjektiivista pyörimistä, vai pelkästään olo, että "päästä huippaa"?

        Mitä selkärankaan tulee, vähentynyt selkärangan proprioseptio (liikkeentunnistus) aiheuttaa refleksiivistä lihasjännitystä suurissa lihasryhmissä. Etenkin ylemmän niskarangan nivelongelmat voivat myös herkistää aivorungon trigeminaalisen solutumakkeen (pääsi sekä kasvojesi tuntokeskus) päänsärkykohtauksille yhteisten neurologisten yhteyksien takia (perustieteellisesti dokumentoitu).

        Aivorunkosi sisältää myös muut autonomisten toimintojen keskukset tasapainoaistisi integraatiosta suolen toimintaan. Mm. tasapainokeskukset (vestibulaariset solutumakkeet) jakavat yhteyksiä muiden autonomisten solutumakkeiden kanssa elimistösi refleksiivisten toimintojen koordinoimiseksi (esim. verenpaineen ja tasapainosi vaihtelut).

        Ensihätään kuulostaisi, että ongelmaasi liittyy sekä aineenvaihdunnallisia, että tuki- ja liikuntaelinperäisia vaikuttajia.

        Ystävällisesti,
        Juho Hynninen
        http://kampinkiropraktiikka.fi


      • nainen-89
        juhohynninen kirjoitti:

        Terve nainen-89,

        Tapauksesi kuulostaa varsin ikävältä. Ilman, että hypätään asioiden edelle haluaisin kysyä muutaman asian:

        -Onko kukaan (lääkäri) tehnyt sinulle perusteellistä kliinistä ortopedistä sekä neurologista tutkimusta?

        -Onko äidilläsi, isoäidilläsi tai sisaruksillasi diagnosoitua migreeniä, fibromyalgiaa, epilepsiaa tai MS-tautia?

        -Onko sinulla esiintynyt valo-, haju- tai ääniherkkyyttä? Entä visuaalisia oireita?

        -Onko huimauksesi vertigoa, eli subjektiivista pyörimistä, vai pelkästään olo, että "päästä huippaa"?

        Mitä selkärankaan tulee, vähentynyt selkärangan proprioseptio (liikkeentunnistus) aiheuttaa refleksiivistä lihasjännitystä suurissa lihasryhmissä. Etenkin ylemmän niskarangan nivelongelmat voivat myös herkistää aivorungon trigeminaalisen solutumakkeen (pääsi sekä kasvojesi tuntokeskus) päänsärkykohtauksille yhteisten neurologisten yhteyksien takia (perustieteellisesti dokumentoitu).

        Aivorunkosi sisältää myös muut autonomisten toimintojen keskukset tasapainoaistisi integraatiosta suolen toimintaan. Mm. tasapainokeskukset (vestibulaariset solutumakkeet) jakavat yhteyksiä muiden autonomisten solutumakkeiden kanssa elimistösi refleksiivisten toimintojen koordinoimiseksi (esim. verenpaineen ja tasapainosi vaihtelut).

        Ensihätään kuulostaisi, että ongelmaasi liittyy sekä aineenvaihdunnallisia, että tuki- ja liikuntaelinperäisia vaikuttajia.

        Ystävällisesti,
        Juho Hynninen
        http://kampinkiropraktiikka.fi

        Hei!

        En osaa sanoa oliko edellisen lääkärikäynnin tutkimus perusteellinen vaiko ei. Lääkäri mielestäni tutki ainakin hermoston toimivuutta ja motoriikkaa yleensä. Luulen ainakin niin? Eikä vikaa löytänyt.

        Äidilläni todettiin epilepsia muutama vuosi sitten, mutta muuten sukuni on aika terve.

        Aion suunnata yksityiselle puolelle tutkimuksiin, kunhan varallisuus antaa myöten. En jaksa enää julkisten puolten lääkäreitä, koska jokainen tuntuu antavan eri syyn kivuille ja kohta syy on varmasti jo psyykkisellä puolella kun eivät jaksa enää tutkia.

        Toivottavasti joku päivä joku osaisi sanoa varmaksi mikä vaivaa ja mikä siihen auttaa. Täytyy myös suunnata hammaslääkäriin, jos saisi avuksi ensin sen purentakojeen, mikä aukaisisi naaman lihakset normaaliksi.

        Minun puolestani niskat saa olla niin jumissa kun haluavat, kunhan ei päähän koske. Joskus huimaus tulee ihan kunnolla ja ns. ihan huojuu. Onneks tuollaista huimausta tulee todella harvoin.

        Eihän se auta kun varata taas lääkäriaikaa ja katsoa mitä nyt keksivät.


    • parempaan päin

      Mulla oli samanlaisia oireita, eli paikat jumissa ja henkeä ahdisti, kunnes menin kiropraktikolle. Useampi hoitokerta on tarvittu, mutta nyt henki kulkee loppuun saakka ja ranka alkaa olla suora. Eli suosittelen kiropraktikkoa! Hulluksi meinasin tulla välillä ja mulle ehdoteltiin jo masennuslääkkeitä yms... mutta en luovuttanut, koska en mielestäni ollut masentunut. Pää oli selkeä ja koko ajan on selkeämpi, kun henki kulkee ja aivot saa happea, kun jumit on poissa.

    • nainen-89

      Hei taas.

      Olo on edelleen aivan kauhea. Lääkäriajan sain vasta ensi viikolle ja eipä tuntunut sairaanhoitaja kovinkaan vakavasti asiaa ottavan. Ilmeisesti päänsärky (välillä puristava sellainen), huimaus, pahoinvointi, niska ja selkäkivut ja yleisestikkin todella "pelottava" olo ei ole syy saada aikoja nopeammin. Aina antavat ajan monen viikon päähän. Olen jo sitä ensi viikon aikaa odottanut yli viikon.

      Sirdaludista ei ole enää mitään apua ja särkylääkkeet eivät enää auta. Hierojalla pitäisi päästä käymään useammin, mutta on sen verran kaukana ettei sinne aina pääse. Miten voi niska/selkä/rintaranka jumi olla näin kamala?! raivostuttavaa.

    • vaivoja on

      En ihan kaikkia vastauksia lukenut, mutta onko korvaperäinen asentohuimaus pois suljettu? Eli sellainen jossa korvakäytävään kertyy sakkaa ja aiheuttaa huimausta.

      Millainen ryhti sinulla on? Hieronta ei auta, jos vika on syvemmällä esim. lonkankoukistaja lihaksissa, jotka vetää selkärangan väärään asentoon. Pää on selkärangan jatke, ja pahasti kiristyneet syvät lihakset lukkiuttaa myös niskan ja rintarangan. Omakohtainen kokemus asiasta.

      Itselläni purentakiskot piti ottaa myös käyttöön. Mutta vika oli selän ja niskan lihasjumeissa, ja stressissä joka sai aikaan yöllisen hampaiden kiristelyn. Ei niin, että vika olisi ollut ensisijaisesti hampaissa. Näin siis minulla.

      Miksi lopetit Triptylin jos olo oli silloin parempi? Jotenkin vaikuttaisi siltä, että myös henkinen puoli on tässä vahvasti mukana. Epämääraiset oireet aiheuttaa ahdistusta, mutta toisaalta ahdistus voi aiheuttaa kaikenlaisia oireita.

      Toivottavasti jotain selitystä löytyy, sitten kun lääkärille asti pääset.

      • nainen-89

        Hei.

        Korvat ovat ihan kunnossa ja terveet.

        Lääkäri puhui edellisellä käynnillä, että selkärangassa saattaisi olla jotain vikaa, mikä jumittaa lihakset mutta ei katsonut vielä tarpeelliseksi lähettää kuviin.

        Nappulat loppuivat ja resepti pitäisi uusia, mutta joudun sitä lekuriaikaa vielä viikon odottamaan ja sairaanhoitaja oli jo sitä mieltä etten olevinaan niitä tarvitsisi koska niitä ei yleensä syödä pitkään.

        Henkistä puolta miekin jo epäilen ja nimenomaan sitä ahdistusta. On varmaan tullut todella huonona "sivusairautena" näiden niskojen ja kaiken muun ohella, koska vähän väliä ajattelee jotain vakavampaa sairautta ja sit nousee pala kurkkuun eikä meinaa lähteä pois.


    • Katsopa tuo!
    • dorsa

      Nainen-89! Kyllä kannattaisi käydä siellä kiropraktikolla. Mulla ollut 3 vuotta kipuja olkapäässä ja lopulta lavassa kamalaa piinaavaa kipua. Kaikenmaailman kolmiokipulääkkeiden kautta Triptyliin lääkitty, monen eri lääkärin ja ortopedin vastaanotolla olen käynyt. Hulluksi melkein tullut ja lähes toivoni menettänyt olen ollut. Varasin sitten ajan kiropraktikolta ja rusauttelun jälkeen olo on todella hyvä. Nyt on selvää että rintarangan jumit on ollut kokoajan syynä kipuihin ja uskon että tästä vielä noustaan. Kokeile, nainen-89!

      • nainen-89

        Hei Dorsa!

        Monikin on täällä sanonut, että kiropraktikolla käynti saattaisi auttaa mutta itselläni on aina ollut vähän epäluuloja heitä kohtaan.

        Katson vielä, mitä tekee ensi viikolla lekuri ja jos vähättelee ja ei aio tehdä mitään, niin harkitsen kyllä vakavasti rusauteltavaksi menemistä!

        Toivottavasti lekuri antaisi edes ne Triptylit, koska ne todella auttoivat. En tiedä kipuihin vai henkiseen puoleen enemmän, mutta ainakin päänsäryn veivät pois.


      • nainen-89
        nainen-89 kirjoitti:

        Hei Dorsa!

        Monikin on täällä sanonut, että kiropraktikolla käynti saattaisi auttaa mutta itselläni on aina ollut vähän epäluuloja heitä kohtaan.

        Katson vielä, mitä tekee ensi viikolla lekuri ja jos vähättelee ja ei aio tehdä mitään, niin harkitsen kyllä vakavasti rusauteltavaksi menemistä!

        Toivottavasti lekuri antaisi edes ne Triptylit, koska ne todella auttoivat. En tiedä kipuihin vai henkiseen puoleen enemmän, mutta ainakin päänsäryn veivät pois.

        Lääkärissä käyty ja Triptyl resepti uusittu, mutta olo on aika lailla samanlainen. En oikein voi lääkärille varata aikaa uudestaan, koska eihän he mitään voi tehdä kun kyse on niska/selkä/rintaranka/ym. vaivoista. Hullunahan ne jo pitää tai vainoharhaisena.

        Hierojakin vasta torstaina, mistä ei kyllä ole apua kuin hetkellisesti.

        En olis kyllä halunnut tällaista vaivaa elämääni. Oireetkin alkaa olla sitä luokkaa, että pelottaa omaavansa vaikka minkä sairauden.


      • täältäsaaapua
        nainen-89 kirjoitti:

        Lääkärissä käyty ja Triptyl resepti uusittu, mutta olo on aika lailla samanlainen. En oikein voi lääkärille varata aikaa uudestaan, koska eihän he mitään voi tehdä kun kyse on niska/selkä/rintaranka/ym. vaivoista. Hullunahan ne jo pitää tai vainoharhaisena.

        Hierojakin vasta torstaina, mistä ei kyllä ole apua kuin hetkellisesti.

        En olis kyllä halunnut tällaista vaivaa elämääni. Oireetkin alkaa olla sitä luokkaa, että pelottaa omaavansa vaikka minkä sairauden.

        http://hierontawongkee.omasivu.fi/


      • nainen-89
        täältäsaaapua kirjoitti:

        http://hierontawongkee.omasivu.fi/

        On tullut monia hyviä hieronta vaihtoehtoja ja kiropraktikkoja ja vaikka sun mitä, mutta huono vaan kun kaikki on 500 kilometrin päässä :( omalta paikkakunnaltakaan ei kyllä tunnu löytyvän apuja :/


      • nainen-89
        nainen-89 kirjoitti:

        On tullut monia hyviä hieronta vaihtoehtoja ja kiropraktikkoja ja vaikka sun mitä, mutta huono vaan kun kaikki on 500 kilometrin päässä :( omalta paikkakunnaltakaan ei kyllä tunnu löytyvän apuja :/

        Hei.

        En tiedä lukeeko tätä enää kukaan, mutta kirjoittelenpa kuitenkin. Nyt on hierojalla käyty joka viikko ja edellee on niska ja ranka jumissa. Ei tunnu auttavan. Päänsärkyä on edelleen ja rintaan pistää.

        Ei oikein tunnu mistään löytyvän apua. Alkaa jo oikeasti pelottamaan, että on jotain vakavempaa. Mielessäni käyn joka päivä läpi aivokasvaimet, leukemiat ymym.. Täytyy varmaan soittaa taas lekuriin ja kertoa tästä. Hulluksihan tässä muuten tulee..


      • emk46
        nainen-89 kirjoitti:

        Hei.

        En tiedä lukeeko tätä enää kukaan, mutta kirjoittelenpa kuitenkin. Nyt on hierojalla käyty joka viikko ja edellee on niska ja ranka jumissa. Ei tunnu auttavan. Päänsärkyä on edelleen ja rintaan pistää.

        Ei oikein tunnu mistään löytyvän apua. Alkaa jo oikeasti pelottamaan, että on jotain vakavempaa. Mielessäni käyn joka päivä läpi aivokasvaimet, leukemiat ymym.. Täytyy varmaan soittaa taas lekuriin ja kertoa tästä. Hulluksihan tässä muuten tulee..

        Hei, Kurjaa, että olosi on edelleen noin huono, toivottavasti saat apua ja lääkäri ottaa vaivasi tosissaan. Itsellä on myös epämääräisiä oireita: kipuja kyljissä, rintarangassa ja yläselässä, paikat tosi jumissa, joten johtunee siitä. Nyt viime viikkoina kuvaan mukaan tullut myös ajoittainen heikotus ja huono olo, eli yleensä aamuisin, vähän heräämisen jälkeen tulee sellainen huimaava olo ja jopa sellainen tuskanhiki, pulssi nousee korkealle. On tullut mieleen, että voiko tuokin oire johtua vaan jumissa olevista niskoista ja yläselästä? Onko sinulla ollut tällaista? Koitetaan pärjätä näiden vaivojemme kanssa, tänään menen lääkäriä taas "moikkaamaan"...


      • nainen-89
        emk46 kirjoitti:

        Hei, Kurjaa, että olosi on edelleen noin huono, toivottavasti saat apua ja lääkäri ottaa vaivasi tosissaan. Itsellä on myös epämääräisiä oireita: kipuja kyljissä, rintarangassa ja yläselässä, paikat tosi jumissa, joten johtunee siitä. Nyt viime viikkoina kuvaan mukaan tullut myös ajoittainen heikotus ja huono olo, eli yleensä aamuisin, vähän heräämisen jälkeen tulee sellainen huimaava olo ja jopa sellainen tuskanhiki, pulssi nousee korkealle. On tullut mieleen, että voiko tuokin oire johtua vaan jumissa olevista niskoista ja yläselästä? Onko sinulla ollut tällaista? Koitetaan pärjätä näiden vaivojemme kanssa, tänään menen lääkäriä taas "moikkaamaan"...

        Hei emk46!

        Juu, tutulta kuulostaa. Niskat ja selkä ovat niin jumissa aamuisin, ettei sängystä ylös pääse. Leuan laittaminen rintaan vihloo polveen asti. Päivää kohden helpottaa, mutta välillä olot on niin karmaisevat, että ihan pelottaa.

        Itsekkin aion tänään lääkäriajan varata, taas kerran. On koitettava oireet ja kaikki muu selittää sen verran tarkasti, että ottaavat vakavasti!


    • kipu-heijastuu

      Onko hierottu oikeita paikkoja? Yksin kipeiden lihasten hieronta auttaa vain hetkellisesti. Hyvin usein lihakset kipeytyvät ja jumiutuvat koska vastavaikuttajalihakset, antagonistit, ovat jumissa. Jos myötä- ja vastavaikuttaja ovat kumpikin jumissa, kipu tuntee yleensä vain heikommassa lihaksessa. Jos niska ja selkä tuntuvat kipeiltä ja jumissa, ongelma voi olla kaula-, rinta- ja jopa vatsalihaksissa.

      • nainen-89

        Minun on hankala sanoa, mikä on oikea paikka ja mikä ei :/ Sen verran tuli selvyyttä käden puutumiseen, että ylimmän kylkiluun lihakset painaa hermoa.

        Hieroja on fysioterapeuttinen hieroja, joten uskoisin että hän jotain ehkä tietää, mutta koskaan ei voi olla varma. Rintarankanikin on edelleen jumissa. Tuntuu hieman siltä, että se menee samaan jamaan joka hierontakertojen välissä.


    • niska

      Apua täältä, www.atlaskotan.net. Mulla oli samanlaisia oireita ko sulla.

      • nainen-89

        Vaikuttaa hyvältä sivustolta, mutta on tuo ruotsinkieli hieman ruosteessa :D


      • niska
        nainen-89 kirjoitti:

        Vaikuttaa hyvältä sivustolta, mutta on tuo ruotsinkieli hieman ruosteessa :D

        Moi! Jos olet kiinnostunut Atlaskodasta enemmän, niin anna sähköpostiosoite. Voin lähettää sulle suomenkielisen esitteen. :)


      • Arandaal
        nainen-89 kirjoitti:

        Vaikuttaa hyvältä sivustolta, mutta on tuo ruotsinkieli hieman ruosteessa :D

        Terve!
        Vieläkö nainen 89 lukee näitä sivuja/ vaivoja on?


    • Vaivainen 30v

      Terve, mulla on kanssa aivan älyttömän rajuja rintarangan oireita. 6 kuukautta kestänyt enkä ole vielä saanut helpotusta. En saa henkeä kunnolla edes levossa, rasituksessa tuntuu puristavaa tunnetta ja ei saa syvään henkeä. Jatkuvasti on myös heikko ja jollain lailla voimaton olo.

      Tänään juuri jouduin tilaamaan ambulanssin ollessani lenkillä. Kävelin pari km. haukkoen henkeä ja ajattelin, että pistänpä juoksuksi - usein ryhtimuutos juostessa auttaa - nyt ei: äkillinen tajun menetys, ehkä sekunniksi ja sen jälkeen pulssi alkoi kiihtymään nousten noin 200. Ei helpottanut vaikka menin makuulle. Kädet oli lähes tunnottomat ja epätodellinen olo. Hiljalleen helpotti ja kävelin ambulanssille. Saattoi olla SVT-rytmihäiriö, jonka mahdollinen aiheuttaja on joskus kireä rintaranka.

      Siinä hieman oirekuvaa jota tässä joutuu kestämään. Käytännössä mulla on skolioosia, kyfoosia, rintaranka kesklselästä kireytynyt tosi pahasti ja lavat ihan jumissa Lisäksi hengityslihakset mm. pallea aivan tukossa. Ei vaan saa henkeä, happea vissiin saa mutta ei keuhkot laajene ilmeisesti niinkuin pitäisi.

      Nämä jumit varsinkin pallean ja rintarangan alaseudulla voi - ainakin mulle - aiheuttaa refluksivaivoja, "sydänperäisiä oireiluja" vagushermon kautta, ilman jäämistä vatsaan ja paksusuoleen. Välillä on aivan yli ahdistava ja painostava tunne ruokailun jälkeen.

      Niin, ja on muuten niskatkin vielä jumissa, nenän tukkoisuutta, veikkaisin että kaularangan jumi aiheuttaa sitä. Tuntuu, että joskus kun kaulan tai solisluiden alueella muljahtaa tai naksahtaa, niin saa heti nenän kautta happea paremmin.

      On sydäntä ja keuhkoja tutkittu, vielä ei ole löytynyt mitään muuta selitystä kuin tuki-ja liikuntaelinvaivat. Ihan riittävästi on kyllä näissäkin..ikää alle 30v.

      • Kohtalotoveri1

        Ihan kuin minun sairaskertomustani lukisi, mulla myös paha skolioosi, rintaranka kiertynyt myös ties miten. Olen 38-vuotias nainen, kärsinyt koko aikuisikäni näistä vaivoista.


    • Oletko nähnyt?
    • Ronn

      Ihan kuin olisin itse kirjoittanut ! Aivan täysin kuvaa minua, jopa iältä :D

    • Mies40v

      Mulla oli hyvin samantyyppisiä oireita kuin aloittajalla. Epämääräistä voimattomuutta, hengitys raskasta, rintarangan jumitus, voimattomat reidet, liikunnasta ei palautunut ym..työstä oli paljon sairaslomia.
      Useiden tutkimusten ja mm. MS-tautiepäilyjen jälkeen löytyi selän magneettikuvista kolme välilevytyrää eli prolapsia rintarangan korkeudelta. Ovat kuulemma harvinaisia siellä. Fysioterapiat ja muut kuntoutukset eivät auttaneet. Lopulta selkä leikattin kahdesti ja kaksi prolapsia on siis nyt poistettu. Se kolmas ja pienin niistä on vielä siellä eikä pahemmin aiheuta oireita.

      Leikkaukset auttoivat tilanteeseeni huomattavasti ja nyt pystyn elämään melko normaalisti. Fysioterapiassa käyn säännöllisesti. Minun tapauksessa siis tuo magneettikuva paljasti syyt oireisiin, vaikkakin osa lääkäreistä epäili ettei kaikki oireet prolapseilla selity.

    • selkäkroonikko

      Itselläni on samanlaisia vaivoja. Vaivat ovat ruvenneet olemaan aikalailla invalidisoivia jo useita vuosia. Nyt pääsen fysiatriselle kipupolille Pietarsaareen. Onko kellään kokemusta kyseisestä paikasta ?

    • j.vilp

      Rintarangan prolapsia ei yleensä tutkita kuin vasta pitkän sairastelun jälkeen. 0,25 - 0,5% prolapseista on rintarangassa ja kannattaa pyytää jossain tutkimusta, vaikka itse maksaisi magneettikuvat. Potilas kyllä tietää onko sairas vai terve vai oikein sairas!
      Pieni määrä meistä siis sairastaa harvinaista sairautta, mutta kivuissaan hakee neuvoja ja ohjeita vaikka mistä, siis me joilla kova kipu on myös kova tahto parantua, ainakin jonkin aikaa ja silloin tavataan tällä palstoilla tietenkin.
      (jospa tietokone tosiaan tietää jotain?)

      • Anonyymi

        Eksyin lueskelemaan ketjua, ja niin tuttuja oireita... Kaikki alkoi selkäkivusta, vasemmalla kylkiluiden alapuolella. Kohta mukaan tulivat vatsaoireet, rinnan puristaminen, närästys, ja paineen tunne palleassa ja etovaa oloa. Lääkärissä onneksi mainitsin mistä kipu on alkanut vaikka vaivat oli siirtyneet "etupuolelle" Lääkäri määräsi magneettikuvaan ja rintarangasta löytyi prolapsi. Se säteilee kivun etupuolelle ja on kuulema hankalasti diagnosoitava kun heijastaa oireet niin vahvasti muualle. Suosittelen rintarangan magneettikuvaa jos ei syytä näihin edellämainittuihin ongelmiin syytä löydy. Eka lääkäri totesi minullekkin että lihakset jumissa, buranakuurilla helpottaa. Ei helpottanut. Ja kumma, oireet alkoi helpottaa ja niitä oli helpompi sietää kun tietää mistä ne johtuu. Jatkuva kipu ja epätietoisuus on pahinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eksyin lueskelemaan ketjua, ja niin tuttuja oireita... Kaikki alkoi selkäkivusta, vasemmalla kylkiluiden alapuolella. Kohta mukaan tulivat vatsaoireet, rinnan puristaminen, närästys, ja paineen tunne palleassa ja etovaa oloa. Lääkärissä onneksi mainitsin mistä kipu on alkanut vaikka vaivat oli siirtyneet "etupuolelle" Lääkäri määräsi magneettikuvaan ja rintarangasta löytyi prolapsi. Se säteilee kivun etupuolelle ja on kuulema hankalasti diagnosoitava kun heijastaa oireet niin vahvasti muualle. Suosittelen rintarangan magneettikuvaa jos ei syytä näihin edellämainittuihin ongelmiin syytä löydy. Eka lääkäri totesi minullekkin että lihakset jumissa, buranakuurilla helpottaa. Ei helpottanut. Ja kumma, oireet alkoi helpottaa ja niitä oli helpompi sietää kun tietää mistä ne johtuu. Jatkuva kipu ja epätietoisuus on pahinta.

        Pakaroiden treenaus auttaa. Sekä vatsojen jossain määrin


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2364
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe