Heippalalla !
Olen kirjoitellut melko lailla mielestäni joka maajussille selvän tekstin perusasioista mitä kuuluu taivaalliseen pyhäkkö- asiaan;
Täällä;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
Tässä pitäisi ymmärtää kun tutkii Raamatun kanssa.
yst. t, Jumalan siunausta
Jari Laurila
Nk. ns. "Pyhäkkö-oppi?!" Taivaallinen pyhäkkö- kaikkeinpyhin;
30
86
Vastaukset
Todista Jari Jeesuksen sanalla todeksi se, että päivämäärällä 22.10.1844 Hän aloitti tutkivan tuomion. Siis nimenomaan Jeesuksen todistuksella, eikä mitään teorioita.
Hei !
Onnistuu kyllä, mutta minun pitää ensin saada tietää mitä Sinä itse ajattelet ja tarkoitat "Jeesuksen todistuksella?"
Olen menossa hissunkissun nukkupaapimaan, että pidä kiirettä, mutta huomennakin ehtii ja kerkiää.
Jumalan lapsetkin menevät ajoissa nukkumaan kiltisti.
yst. t. Jari LaurilaLisäys;
Sitten haluan tietää mistä nimenomaan 22.10. Mistä tuo päivämäärä on ?
Sitten mitä ymmärrät "tutkivalla tuomiolla" mistä mainitset ?
Vastaa ensin näihin kysymyksiini, niin vastaan Sinulle sitten.
Tiedän hiukan alle mitä ajattet niistä mitä kysyn ja mistä olet ne saanut ?
Mutta sanoisin heti tuohon päivämäärään että pidät tyhmänä, ei siinä mitään muuta ole., Mutta katsotaan, vastaan kyllä kunhan ensin tiedän ne mitä kysyn.
Saatan mennä paapimaan just nyt, minä rakastan pitkiä tirsoja nykyisin, menee kellonympärystäkin joskus melkein.
yst. t. Jari LaurilaKysyn vielä yhden asian alle;
- Jos Raamatussa lukee selvästi että "enkeli sanoi" eli ilmestyi jollekin, ja antoi profetian pidätkö sitä "Jeesuksen todistuksena?"
Siis joku saa profetian, pidätkö sitä Jeesuksen todistuksena jos Daniel, Babylonian hurskas pääministeri saa enkeliltä suoraa ilmoitusta, kelpaako se "Jeesuksen todistuksesta" Sinulle ?
Tiedäthän tuon Danielin josta on Danielin kirjakin Vt:n puolella, hänestä kysyn tässä kelpaako Jeesuksen todistuksesta jos Daniel sai enkeliltä sanaa ?
Hyvä, vastaa tänään ja vastaan sitten aamulla. Hyvää yötä.
Yst. t., Jari LaurilaHei !
Ei kuulunut illalla mitään, kävin paapimassa muutaman tunnin ja kun herään avaan koneen;
Vastaan vielä kysymykseesi; - Olen kirjoittanut aiheesta mistä kysyit.
Lue se ensin hyvin Raamatun kanssa jos aihe kiinnostaa tosissasi. Kysymys on kieltämättä hiukan viitseliäs, mutta selvä Raamatun opetus vaikka sille ymmärtämättömät tai ne jotka eivät ole asiaa tutkineet ovatkin jo vuosikymmeniä tyrät rytkyen naureskelleet; Kyse on selvästä Raamatun opetuksesta;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
Sitten kun tämä on selvää herää kysymys, millä ihmeellä 2300 iltaa ja aamua vie jonnekin tiettyyn aikaan ?
Vastaan siihen sitten. Löydän 3-4 vuorenvarmaa laskelmaa Raamatusta Sinulle sitten. Tämä on ainoa profetia jota voidaan allakalla laskea, mutta vuosissa, ei päivissä kuitenkaan.
Nuo tietyn ajan Jeesuksen odottajat olivat innokkaita uskovaisia. Tietoa avautui kirjapainotaidon myötä kun Raamattuja painettiin ja uskonpuhdistus jylläsi.
Tietoa rakentui päällekkäin. Kaikille kaikki tieto ei vieläkään ole rakentunut ja kerääntynyt oman piiriin.
Ei ole syytä toistaa mitä olen kirjoittanut; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
1800 luvun herätyksessä oli yleinen ajatus että Jeesus tulee heti kun sillä tavalla uskoon tulla tupsahdettiin suurella voimalla. Lutherkin luuli olevansa viimeinen evankelista ja totuuden torvi 1400-.1500 luvun vaihteessa.
2 Piet 1:21 vahvistaa sitten, että se oli itse Jeesus joka ilmestyi ihmisille periaatteessa, Isä delegoi Pojalle maan elävän luomisenkin. Eli on pikku pakko Raamattuun kirjoitettu profetian sana ottaa Jeesuksen todistuksena jos aikoo olla Raamattua lukeva kristitty. Se siitä asiasta.
Lue ensin mitä kirjoitan, se pitää tutkia eikä heti hutkia; Siis tämä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
yst. t. Jumalan siunausta'
Jari Laurila
Adventtikirkon opinkohta 26. opettaa Jeesuksen alkaneen tutkivan tuomion 22.20.2844. Onko tämä sana lähtöisin Pyhästä Jumalasta?
- N'mjyh
>>Adventtikirkon opinkohta 26. opettaa Jeesuksen alkaneen tutkivan tuomion 22.20.2844. Onko tämä sana lähtöisin Pyhästä Jumalasta?>>
Pyhäkköoppi on peräisin porukalta, johon kuuluivat maanviljelijä Hiram Edson kannattajinee. Opin varsinainen muotoilija oli nimeltään Owen R. L. Crosier, joka selitti, ettei sovitustyö tulllutkaan valmiiksi Golgatalla vaan synnit pyyhitään vasta taivaallisessa pyhäkössä, jonka pyhimpää Kristus meni 22.10.1844 ryhtyen selaamaan taivaan kirjoja tarkastaakseen ketkä pelastuvat.
Näitä opetuksia tuki ja vahvisti näkyjensä avulla sitten Elen G. White. N'mjyh kirjoitti:
>>Adventtikirkon opinkohta 26. opettaa Jeesuksen alkaneen tutkivan tuomion 22.20.2844. Onko tämä sana lähtöisin Pyhästä Jumalasta?>>
Pyhäkköoppi on peräisin porukalta, johon kuuluivat maanviljelijä Hiram Edson kannattajinee. Opin varsinainen muotoilija oli nimeltään Owen R. L. Crosier, joka selitti, ettei sovitustyö tulllutkaan valmiiksi Golgatalla vaan synnit pyyhitään vasta taivaallisessa pyhäkössä, jonka pyhimpää Kristus meni 22.10.1844 ryhtyen selaamaan taivaan kirjoja tarkastaakseen ketkä pelastuvat.
Näitä opetuksia tuki ja vahvisti näkyjensä avulla sitten Elen G. White.Hei !
Ylipappi kaikkeinpyhimmässä on Raamatun opetus.
Hauskaa, hyvä ja hieno asia jos maanviljelijä Hoirman Edson ja ystävänsä ovat sen löytäneet joskus. Ja vielä joku sitten pukee hienompaan ja viimeistellympään kieliasuun Owen R-L. Croiser jos niin oli, mutta siinä toki toveri Croiser on lausunut väärin jos on sanonut ettei sovitustyö tullut loppuun asti tehdyksi Golgatalla. Osittain syntien "pyyhkiminen" taivaallisessa pyhäkössä on tietysti tottakin. Tuo päivämäärä ei ole niin tarkka, siinä voi olla kyse sellaisesta päivästä jolloin profetia selitettiin loppuun. Sitähän pähkäiltiin pari vuotta. On totta että Ellen G White selitti profetian merkityksen, ja babtisti William Miller ensin löysi sen Raamatusta ja laski vuodet oikein.
Huomioi asiayhteydessä että kysymys Jeesuksesta Ylipappina kaikkeinpyhimmässä merkitsee kaikkea sitä työtä mikä kuuluu ihmisten uskonelämän eteen viimeisinä aikoina. Uskoon tulo ja uskon ylläpitäminen, ja Jumala itse ihmisen kanssa Henkensä voimalla. Hebr 8-9 luvut lue.
Ei tuon kummemmasta asiasta ole kyse.
Jotkut ovat kutsuneet tätä "Pyhäkköopiksikin."
Jos viitsii tutkia Raamatun kanssa niin tässä se on kansantauisesti;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
Yst. t. Jumalan siunausta
Jari Laurila
Yst. t. Jari Laurilalappix kirjoitti:
Korjaus päivämäärä 22.10.1844 !!
Hei !
Ei kai tuo niin päivän päälle. Olisi mukavaa jos joku kopsaisi sen minulle.
Katson mitä lukee.
yst. t. Jarilappix kirjoitti:
Korjaus päivämäärä 22.10.1844 !!
Hei !
Ei löytynyt mitään päivämääriä yms. kun mainitsit "opinkohta 26" Lue itse ko. "opinkohdat" ?! Alla;
Perusopinkohdat - Oppi viimeisistä tapahtumista, kohta 26 ympäriltä;
24. Kristuksen palvelus taivaallisessa pyhäkössä
Taivaassa on pyhäkkö, todellinen pyhäkköteltta, jota ei ole pystyttänyt ihminen vaan Herra itse. Siinä Kristus suorittaa palvelusta meidän hyväksemme; hän tekee uskoville mahdolliseksi saada hyväkseen hänen sovitusuhrinsa, jonka hän uhrasi ristillä ainutkertaisesti kaikkien puolesta. Hänet asetettiin virkaansa meidän suureksi ylipapiksemme taivaaseenastumisensa yhteydessä, jolloin hän myös aloitti välitystyönsä. Profeetallisen 2300 päivää käsittävän ajanjakson lopussa vuonna 1844 hän ryhtyi suorittamaan sovittavan palvelutyönsä toista ja viimeistä vaihetta.
Tämä työ liittyy taivaalliseen oikeudenkäyntiin, tutkivaan tuomioon, joka on osa kaiken synnin lopullisesta hävittämisestä, mistä muinaisen heprealaisen pyhäkön puhdistaminen suurena sovituspäivänä oli vertauskuva. Tuossa vertauskuvallisessa toimituksessa pyhäkkö puhdistettiin eläinuhrien verellä, mutta taivaalliset puhdistetaan Jeesuksen veren täydellisellä uhrilla. Tutkiva tuomio paljastaa taivaallisille olennoille, ketkä kuolleista ovat kuolleet Kristukseen uskovina ja sen vuoksi on hänessä katsottava arvollisiksi saamaan osan ensimmäisessä ylösnousemuksessa. Se myös osoittaa, ketkä elävistä pysyvät Kristuksessa, noudattavat Jumalan käskyjä ja uskovat Jeesukseen uskon ja ovat sen vuoksi hänessä valmiit muutettaviksi hänen iankaikkiseen valtakuntaansa.
Tällä tuomiolla osoitetaan Jumalan toimineen oikeudenmukaisesti pelastaessaan ne, jotka uskovat Jeesukseen. Sen perusteella julistetaan, että ne, jotka ovat pysyneet uskollisina Jumalalle, saavat ottaa vastaan valtakunnan. Tämä Kristuksen palvelutyön päätökseen saattaminen merkitsee ihmiskunnan armonajan loppumista ennen toista tulemusta. (Hepr. 8:1-5; 4:14-16; 9:11-28; 10:19-22; 1:3; 2:16,17; Dan. 7:9-27; 8:13,14; 9:24-27; 4.Moos. 14:34; Hes. 4:6; 3.Moos. 16; Ilm. 14:6,7; 20:12; 14:12; 22:12.)
25. Kristuksen toinen tulemus
Kristuksen toinen tulemus on seurakunnan autuaallinen toivo, evankeliumin valtava huippukohta. Vapahtajan tulemus on oleva kirjaimellinen, henkilökohtainen, näkyvä ja maailmanlaajuinen. Hänen tullessaan takaisin vanhurskaat kuolleet herätetään ja yhdessä elossa olevien vanhurskaiden kanssa heidät kirkastetaan ja otetaan taivaaseen, mutta jumalattomat kuolevat. Useimpien profeetallisten ennustussarjojen lähes täydellinen täyttymys samoin kuin maailman nykyinen tila osoittavat, että Kristuksen tulemus on lähellä. Tuon tapahtuman aikaa ei ole ilmoitettu, ja siksi meitä kehotetaan olemaan aina valmiina. (Tit. 2:13; Hepr. 9:28; Joh. 14:1-3; Ap.t. 1:9-11; Matt. 24:14; Ilm. 1:7; Matt. 24:43,44; 1.Tess. 4:13-18; 1.Kor. 15:51-54; 2.Tess. 1:7-10; 2:8; Ilm. 14:14-20; 19:11-21; Matt. 24; Mark. 13; Luuk. 21; 2.Tim. 3:1-5; 1.Tess. 5:1-6.)
26. Kuolema ja ylösnousemus
Synnin palkka on kuolema. Mutta Jumala, joka yksin on kuolematon, suo ikuisen elämän lunastetuilleen. Siihen asti kuolema merkitsee kaikille ihmisille tiedottomuuden tilaa. Kun Kristus, meidän elämämme, ilmestyy, ylösnousseet samoin kuin hänen tullessaan elossa olevat vanhurskaat kirkastetaan ja temmataan Herraansa vastaan. Toinen eli jumalattomien ylösnousemus tapahtuu tuhat vuotta myöhemmin. (Room. 6:23; 1.Tim. 6:15,16; Saarn. 9:5,6; Ps. 146:3,4; Joh. 11:11-14; Kol. 3:4; 1.Kor. 15:51-54; 1.Tess. 4:13-17; Joh. 5:25,28,29; Ilm. 20:1-10.)
27. Tuhatvuotiskausi ja synnin loppu
Tuhatvuotiskausi on Kristuksen ja hänen pyhiensä hallitusaikaa taivaassa ensimmäisen ja toisen ylösnousemuksen välillä. Tuona aikana jumalattomat kuolleet tuomitaan; maapallo on oleva silloin täydellisen hävityksen tilassa ilman ainuttakaan elävää ihmistä, Saatanan ja hänen enkeleittensä asuttamana. Tuhatvuotiskauden päättyessä Kristus laskeutuu pyhiensä ja Pyhän Kaupungin kanssa taivaasta maan päälle. Silloin herätetään jumalattomat kuolleet, jotka Saatanan ja hänen enkeleittensä kanssa piirittävät kaupungin; mutta tuli lankeaa taivaasta ja kuluttaa heidät sekä puhdistaa maan. Siten koko maailmankaikkeus vapautetaan synnistä ja syntisistä ainaiseksi. (Ilm. 20; 1.Kor. 6:2,3; Jer. 4:23-26; Ilm. 21:1-5; Mal. 4:1; Hes. 28:18,19.)
En usko että kukaan on puhunut päivämääristä mitään Jeesuksen liikkeissä.
Päivämäärä on liittynyt johonkin muuhun asiayhteyteen tapahtumassa, esim. profetian täsmälliseen selviämisen ajankohtaan. Adventtikirkko on täynnä teologian tohtoreita, ei kirkkolaisetkaan mitään tyhmiä ihmisiä kaikki ole.
yst.t. Jari Laurila
Kiitos Jari. Siis päivämäärä 22.10.1844 ei ole Jeesuksen todistama. Siis huuhaa oppia kaikki, koko liike oppeineen. Kiitos.
Siis kaikki huuhaa oppia koska Sinä et sitä ymmärrä ?!
Ylipappi Jeesus kaikkeinpyhimmässä huuhaata kun Sinä et sitä vaivaudu tutkimaan ja ymmärtämään.
Kiitos keskustelusta, kirjoituksessani on talonpoikaisjärjellä kerrottu Jeesuksesta Ylipappina kaikkein pyhimmässä ja Raamatun paikkoja mihin viittaan;http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
yst. t. Jari Laurila
Yst. t. jari laurilajarinhotelli kirjoitti:
Siis kaikki huuhaa oppia koska Sinä et sitä ymmärrä ?!
Ylipappi Jeesus kaikkeinpyhimmässä huuhaata kun Sinä et sitä vaivaudu tutkimaan ja ymmärtämään.
Kiitos keskustelusta, kirjoituksessani on talonpoikaisjärjellä kerrottu Jeesuksesta Ylipappina kaikkein pyhimmässä ja Raamatun paikkoja mihin viittaan;http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/3.10
yst. t. Jari Laurila
Yst. t. jari laurilaÄlä selitä jari, kyllä se tuli jo selväksi että olet tyhjän selittäjä ja höpötät omiasi.
lappix kirjoitti:
Älä selitä jari, kyllä se tuli jo selväksi että olet tyhjän selittäjä ja höpötät omiasi.
.
Sekinkö nyt on jo selväksi tullut että tyhjän höpötystä Jeesus Ylipappina kaikkeinpyhimmässä. Tyhjän höpötystä Jeesus Ylipappi kaikkein pyhimmässä.
Tyhjän höpöttäjiä?
yst. t. Jari Laurila
Adventistien ja muiden höpöttäjien mukaan ylipappina vasta 22.10.1844 alkaen.
Ettäkö noin jämpti päivämäärä, ja et ole esittänyt tietoa mistä sen sait etkä lukenut että kyse on varmasti päivämäärästä jolloin tuo profetia selvisi.
Ettäkö höpötystä Jeesus ylipappina kaikkeinpyhimmässä. Ja ettäkö oikein päivän päälle, ? heh:)
jari
No sinunhan se pitäis tietää kun muutenkin kerrot tarinoitasi tällä palstalla.
Minulla ei ole ollut mitään tarkoitusta olla töykeä.
Kyllä tämä aihe juuri on hyvin viitseliäs asia tutkia.
Se ei heti selviä, ja jos ei ole halua siihen perehtyä ajan kanssa on viisasta antaa asian olla.
Olen jossakin vaiheessa kirjoittanut lisää 2300 illasta ja aamusta, tämä on vain yksi tarnoitani litää ko. kymyksessä, olen varmasti 4-5 kirjoittanut tällaista samanlaista tarinaa 2300 illan ja aamun ja kaikkein pyhimmästä teltan huoneesta viimeisinä aikoina jossa Jeesus Ylipappi, ei riitä 4-5 vaan voi olla kymmenkunta näistä tästä aihepiiristä, mutta tämän olen kirjoittanut ko päivämäärällä toistaíseksi valmiiksi;
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/10.4
Ei siitä tarvitse änkätä, ei sellaisessa mitään järkeä ole, esitän tarinani tässä vielä.
jari laurilaAi, se taisi olla minun tarinaa se 22.10.1844;
Tässä on käynyt historiassa muistaakseni niin että oli parikin päivää kun oli määrätty päivä, toinen 1843 ja toinen 1844, ja profetian oikea merkitys sitten selvisi 1844.
Tuo päivämäärä on tuollaiseen liittyvä, siellä on jännittäviä tapahtumia kun Jeesuksen piti tulla. Ihmiset polttivat seteleitä tulessa, ja junat pysähtyivät, jne.
Babtisti William, Milllerin liike oli saanut ihmiset odottamaan määräpäivänä Jeesusta. Millerin erehdys oli aivan ymmärrettävä historian taustaa vasten, se oli tavallinen asia Jeesuksen odotus. Alkuseurakunta odotti Jeesusta ja Paavalin piti pitää heitä asiassa asioissa ja Paavali sanoikin: 2 Tess 2:3-4.
Täällä tarinaa myttyyn menneestä päivästä: http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/9.8
Ei ole kyse että joku olisi väittänyt Jeesuksen Ylipapin tehtävän alkaneen tuolloin, ei toki.
yst. t. Jari LaurilaHuomioi kuitenkin ettei Ellen GW ole koskaan laskenut Jeesuksen tulon päivää, päivnvastoin mrs oikaisi erheen.
Milleriä en halvalla laita, Miller oli vilpitön ja hurskas mies, ja erehtyi samassa asiassa missä kaikki muutkin.
Millerin liike hajosi, niin että vain kolmannes muistaakseni jäi uskovaisiksi ja koko kakku loputkin sitten hajosi viiteen ryhmään. Niin pirstaleiksi meni MIllerin ensimmäisen päivän adventtiliike.
Seitsemännen päivä A-liike perustettiin sitten 1863, eli parikymmentä vuotta pettyksien jälkeen.
Elölen GW ei koskaan laskeskellut päiviä vaan meinasi että viihtykää pojat, että ei se Jeesus vielä tule, Matt 24:36.
Kyse on taivaallisen palveluksen eräästä vaiheesta, ja niinhän siellä lukee Danielin kirjoissa mistä kyse on suoraan ja selvästi.
Niin se on poijat.
Jari
Jos te malttaisitte vähän kuunnella ennenkuin väitätte tietävänne, mitä adventistit opettavat, niin keskustelu voisi olla sen verran hauskaa, että useampi siihen osallistuisi.
Kommentti 1: Niinkuin Jari sanoo, Adventtikirkon opinkohta mainitsee vuoden 1844 mutta ei mainitse päivää 22.10. Saat siis uskoa päivään tai olla uskomatta ja voit vielä olla adventisti. (Itse asiassa voit olla adventisti vaikka et uskoisi vuoteenkaan - tiedän monia adventisteja, joille mainittu vuosi ei ole mitenkään tärkeä opinkohta.)
Kommentti 2: Lappix on sitä mieltä, että joku uskoo Jeesuksen alkaneen ylipapillisen työntä vuonna 1844. Ehkä joku, mutta tuskin kukaan adventisti näin uskoo. Opinohtahan nimenomaan sanoo Jeesuksen alkaneen ylimäispapillisen työsä taivaaseen astumisen yhteydessä.
Kommentti 3: N'mjyh sanoo idean tulleen väeltä, joka uskoi, ettei Jeesuksen työ ristillä riittänyt vaan tarvittiin vähän lisää sovitusta taivaan pyhäkössä. Oikea Adventistinen oppi on, että Jeesuksen risti riittää. Pelastukseen ei tarvita mitään enempää. Ajatus sovituksen saattamisesta loppuun kaikkein pyhimmässä saattaa olla Crosierin, mutta Crosier ei ollut ei tullut eikä liittynyt siihen ryhmään, joka muodosti adventtikirkon. Crosier julkaisi Day Star lehteä yhdessä Edsonin ja Hahnin kanssa, mutta vain Edson liittyi siihen, mikä nyt tunnetaan adventtikirkkona.
On totta, että joku adventisti joskus on esittänyt sen ajatuksen, että sovituksessa on jotekin kaksi osaa (erityisesti ML Andreasen 1900 -luvun alkupuoliskolla), mutta kirkko on ottanut selvän kannan tätä vastaan ja uskoo, että Jeesuksen työ ristillä riittää.
Kommentti 4: Se, mitä tämä kaikki pohjimmiltaan merkitsee on seuraavaa:
Ensinnäkin on kysymys siitä onko nyt lopun aika. Tähän tietenkin ihmiset vastaavat eri tavoin, mutta monet hartaat uskovat kirkoista riippumatta ovat sitä mieltä, että Raamatun profetiat ovat täyttymässä. Tämän jälkeen oikea keskustelun aihe löytyy siitä, onko vuosi 1844 sopiva vuosi lopun ajan aluksi vai ei. Niiden kesken, jotka uskovat, että Jeesuksen takaisintulo on lähellä, voi tuskin tulee kauhean suurta riitaa vaikka joku katsoisikin lopun ajan alkaneen jostakin muusta ajankohdasta.
Toinen näkökulma liittyy karikatyyriin taivaan kirjojen tutkimisesta. Siitähän on helppo tehdä pilaa - mutta kuvana se nousee Raamatusta. (Esim Dan 7.10; Ilm 20.12) Kysymys ei siis ole jostakin ihmeellisestä asiasta. Mielestäni yksinkertaisin tapa selvittää, mistä tässä on kysymys on Jeesuksen opetukset: vertaus kuninkaan pojan häistä ja vertaus kymmenestä morsiusneidosta.
Hääjuhlaan pääsevät vain ne morsiusneidot, joilla on öljyä (Pyhä Henki) ja hääjuhlassa saavat olla vain ne, joilla on juhlavaate (Kristuksen vanhurskaus). Ajatus lopun ajan tuomiosta ei tarkoita mitään muuta kuin se, mitä nämä Jeesuksen lopunajalliset vertaukset tarkoittavat. Olenkin joskus kysynyt joltakin uskovalta yritti vängätä, että tämä on aivan ihmeellinen oppi, uskooko hän näihin Jeesuksen vertauksiin. Kun hän totesi uskovansa, kerroin hänen olevan tässä suhteessa hyvä adventisti ja että hän uskoo tästä Adventtikirkon opetuksesta kaiken oleellisen aivan samoin kuin adventistit... Tämän jälkeen hän katsoi parhaaksi vaihtaa aihetta. :)
KaiTÄÄLLÄ vakuutetaan selkokielellä, että Kristus on meidän Temppelimme taivaassa.
Vain hänessä voimme olla pyhät ja hänen temppelinsä maan päällä.
Ymmärtäväinen käsittää Hengen avulla jo näistä muutamasta jakeesta sen, että Jeesus on esirippu, uhri, ylipappi ja kaiiki, mitä tarvitan. Hän kaikkeinpyhimmässä elikkä Jumalan valtaistuimella "Isän edessä" rukoilee alati puolestamme . . .
Hepr.9:23
Kun siis taivaan todellisuuden kuvat on näin puhdistettava, tulee itse todellisuus puhdistaa paremmin uhrein.
24 Kristus ei mennytkään ihmiskäsin tehtyyn pyhäkköön, joka on vain todellisen pyhäkön kuva, vaan itse taivaaseen ollakseen nyt Jumalan edessä puhumassa meidän puolestamme.
Hepr.10:19
Veljet, meillä on siis täysi oikeus astua sisälle kaikkeinpyhimpään, koska Jeesus on uhrannut verensä [Mark. 15:38; Joh. 10:9; Room. 5:2; Ef. 2:18]
20 ja näin avannut meille uuden, elämään vievän tien, joka kulkee väliverhon -- hänen ruumiinsa -- kautta.
21 Meillä on suuri ylipappi, jonka haltuun on uskottu Jumalan koko huone. [Hepr. 4:14]
22 Astukaamme sen tähden Jumalan eteen vilpittömin sydämin ja varmoina uskossamme, sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä.
TIESITTEKÖ MUUTEN ETTÄ 1000 VUODEN AJAN VALTAISTUIN TÄÄLLÄ ?
Jer.3:16
"Kun te tämän jälkeen lisäännytte ja täytätte maan, ei kukaan kysy: 'Missä on Herran liitonarkku?' Se ei tule enää kenenkään mieleen, sitä ei muisteta eikä kaivata eikä uutta enää tehdä. [Jer. 31:33]
17 Silloin Jerusalemia kutsutaan Herran valtaistuimeksi. Kaikki kansat kokoontuvat Jerusalemiin palvelemaan Herraa eivätkä kulje enää pahan ja paatuneen sydämensä mukaan.
Niin. Jeremia 3:16 on Joh. 3:16 mukaisen uhrautumisen ansiota, Jeesuksen
Joh. 3:16 Jumala on rakastanut maailmaa niin paljon, että antoi ainoan Poikansa, jottei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan saisi iankaikkisen elämän. [Room. 5:8, Room. 8:32]
17 "Ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan sitä tuomitsemaan, vaan pelastamaan sen.
antti"TÄÄLLÄ vakuutetaan selkokielellä, että Kristus on meidän Temppelimme taivaassa" - jäi tämä Hpr.8. luku kuitenkin pois :
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Hepr. 8:1&rnd=1363887186317
Esirippu on lopullisesti poissa ja muutkin estot. Ei ole temppelin seinämiä enää. Avoimen Valtaistuimen edessä - kaikkeinpyhimmässä - voimme jutella Herran kanssa. Jeesus sanoi kolmessa päivssä rakentavansa temppelin. Hän tarkoitti, että se todellinen temppeli ristiinnaulitaan, mutta . . .
Lopuksi Kai_A:n hyvä kommentti:
## Hääjuhlaan pääsevät vain ne morsiusneidot, joilla on öljyä (Pyhä Henki) ja hääjuhlassa saavat olla vain ne, joilla on juhlavaate (Kristuksen vanhurskaus). Ajatus lopun ajan tuomiosta ei tarkoita mitään muuta kuin se, mitä nämä Jeesuksen lopunajalliset vertaukset tarkoittavat. Olenkin joskus kysynyt joltakin uskovalta, joka yritti vängätä, että tämä on aivan ihmeellinen oppi, uskooko hän näihin Jeesuksen vertauksiin. Kun hän totesi uskovansa, kerroin hänen olevan tässä suhteessa hyvä adventisti ja että hän uskoo tästä Adventtikirkon opetuksesta kaiken oleellisen aivan samoin kuin adventistit... Tämän jälkeen hän katsoi parhaaksi vaihtaa aihetta. :) ##Voitteko vastata, miksi lopunaika oli jo apostolien aikana, samoin Johanneksen Ilmestyksessä? Miksi te siitä nyt puhutte, koska ssen sanottiin olevan jo 2000 vuotta sitten?
Hei !
Voidaan vain sanoa kaiketi että viimeisiä aikoja on eletty jo koko uuden liiton aika ja
lopun aikoja sitten jostakin 1850 alkaen. 1850 aikoihin alkoinen ne lopun merkit tapahtua mistä Jeesus puhui "merkkeinä."
Tällä tavoin on ymmärretty.
Viimeiset ajat johtunevat kaiketi juuri koko aikakauden muutokseen uuden liiton ajaksi jolloin Hebr 8-9 myös tapahtuu eli Jumalan Henki on itse jokaisen uskovaisen kanssa ja Jeesus Ylipappina, eikä Aaronin jälkeläiset.
Erityisen aktiivinen aika koko maapallon taivaan kirjojen suhteen. Ilm 20
yst. t. Jari Laurila- lopunaika
Lopunaika oli jo apostolien ja Johanneksen aikanakin. Asia riippuu siitä, mistä perspektiivistä asiaa tarkastelee.
Jos sitä tarkastele IHMISEN näkökulmasta, joka elää täällä keskimäärin noin 70-80 vuotta, niin aika on pitkä. Jos sitä tarkastelee IANKAIKKISUUDEN näkökulmasta, niin aika on lyhyt.
"Mutta tämä yksi älköön olko teiltä, rakkaani, salassa, että "yksi päivä on Herran edessä niin kuin tuhat vuotta ja tuhat vuotta niin kuin yksi päivä. Ei Herra viivytä lupauksensa täyttämistä, niin kuin muutamat pitävät sitä viivyttelemisenä, vaan hän on pitkämielinen teitä kohtaan, sillä hän ei tahdo, että kukaan hukkuu, vaan että kaikki tulevat parannukseen". 2Piet.3:8,9
Asiaa voi tarkastella myös MAAILMANHISTORIAN näkökulmasta. Danielin kuvapatsasennustuksen valossa me tiedämme, että Jeesuksen ja apostolien aikana elettiin "säärten" eli Rooman valtakunnan aikakautta.
"Sinä näit, kuningas, katso, oli iso kuvapatsas. Se kuvapatsas oli suuri ja sen kirkkaus oli ylenpalttinen. Se seisoi sinun edessäsi, ja se oli hirvittävä nähdä.
Kuvan PÄÄ oli parasta kultaa, sen RINTA JA KÄSIVARRET hopeata, sen VATSA JA LANTEET vaskea. Sen SÄÄRET olivat rautaa, sen JALAT osaksi rautaa, osaksi savea.
Sinun sitä katsellessasi irtautui KIVILOHKARE - ei ihmiskäden voimasta - ja iski kuvapatsasta jalkoihin, jotka olivat rautaa ja savea, ja MURSKASI ne.
Silloin musertuivat yhdellä haavaa rauta, savi, vaski, hopea ja kulta, ja niiden kävi kuin akanain kesäisillä puimatantereilla: tuuli vei ne, eikä niistä löydetty jälkeäkään. Mutta KIVESTÄ, joka oli kuvapatsaan murskannut, tuli suuri vuori, ja se täytti koko maan.
Tämä oli se uni, ja nyt sanomme kuninkaalle sen selityksen.
Sinä, kuningas...sinä olet se kultainen pää. Mutta sinun jälkeesi nousee toinen valtakunta, joka on halvempi kuin sinun. Ja sitten kolmas valtakunta, joka on vaskea ja joka hallitsee kaikkea maata. Ja neljäs valtakunta on tuleva, luja kuin rauta; niin kuin rauta musertaa ja särkee kaiken, niin kuin rauta murskaa, niin se on musertava ja murskaava ne kaikki.
Ja että sinä näit JALKAIN JA VARVASTEN olevan osittain savenvalajan savea, osittain rautaa, se merkitsee, että se on oleva HAJANAINEN VALTAKUNTA...Mutta NIIDEN KUNINGASTEN PÄIVINÄ ON TAIVAAN JUMALA PYSTYTTÄVÄ VALTAKUNNAN, JOKA ON KUKISTUMATON IANKAIKKISESTI"... Dan.2.31-44.
Pää=Babylonia, Rinta ja käsivarret=Meedo-Persia, Vatsa ja lanteet=Kreikka, Sääret=Rooma, Jalat ja varpaat=Eurooppa ja EU
Vaikka Jeesus sanoi, että hänen tulemuksensa päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan muu kuin Isä yksin (Matt.24:36), niin me voimme ymmärtää tämän Danielin kuvapatsasennustuksen valossa, että ME ELÄMME TODELLA NIITÄ VIIMEISIÄ PÄIVIÄ. Meidän jälkeemme ei tule enää mitään maallista valtakuntaa, vaan Jumala on pystyttävä oman valtakuntansa, joka kestää iankaikkisesti.
"Mutta aikakausista ja määrähetkistä ei teille, veljet, ole tarvis kirjoittaa; sillä itse te varsin hyvin tiedätte, että Herran päivä tulee niin kuin varas yöllä. Kun he sanovat: "Nyt on rauha, ei hätää mitään", silloin yllättää heidät yhtäkkiä turmio, niin kuin synnytyskipu raskaan vaimon, eivätkä he pääse pakoon. Mutta te, veljet, ette ole pimeydessä, niin että se päivä voisi yllättää teidät niin kuin varas; sillä kaikki te olette valkeuden lapsia ja päivän lapsia...ÄLKÄÄMME SIIS NUKKUKO, NIIN KUIN MUUT, VAAN VALVOKAAMME JA OLKAAMME RAITTIIT" 1Tess.5:1-6
"Jeesus sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet kirjoituksista: "Se KIVI, jonka rakentajat hylkäsivät, on tullut KULMAKIVEKSI; Herralta tämä on tullut ja on ihmeellinen meidän silmissämme"? Sentähden minä sanon teille: Jumalan valtakunta otetaan teiltä pois ja annetaan kansalle, joka tekee sen hedelmiä. Ja joka tähän kiveen kaatuu, se ruhjoutuu, mutta jonka päälle se kaatuu, sen se MURSKAA" Matt.21:42-44
Raamatussa on ilmoitettu meille kaikki tarpeellinen, josta voimme seurata ajan merkkejä. Ja ihmisenkin näkökulmasta katsottuna voimme ymmärtää, että lopunaika on meillä henkilökohtaisesti jokaisella oman elämämme aikana, koska meillä on vain tämä elämä aikaa päättää, missä haluamme viettää iankaikkisuutemme - maan tomussa vai uudessa maassa.
Hmmm... palsta takkuaa, ja jätti tekstin viestistäni pois. Ehkä hyvästä syystä - pintaahan tässä vain raavitaan.
Lappix kysyi, miten lopun aika sitten on voinut olla jo UTn aikana.
Ehdotukseni on seuraava. UTn ymmärtämiselle käsitteet "jo nyt" ja "ei vielä" ovat hyödyksi. Tämä voi tuntua oudolta, mutta on itse asiassa ihan yksinkertainen juttu. Jeesus ilmoittaa Jumalan valtakunnan tulleen lähelle, sitten hän kuitenkin opettaa seuraajiaan rukoilemaan "tulkoon sinun valtakuntasi." Jotakin on "jo nyt" mutta on myös jotakin, mitä "ei vielä" ole, koska se on tulevaisuutta.
Ajatellaan vaikkapa Jeesuksen kuvausta lopun ajasta. (Matt 24 & rinnakkaistekstit) Jeesus kuvaa esimerkiksi Jerusalemin hävitystä, joka evankeliumien kirjoitusaikaan on "jo nyt" tekstiä. Samalla kuvataan hänen toisen tulemuksensa merkkejä ja tapahtumia, jotka kuuluvat "ei vielä" kategoriaan.
Käsitteet tulevat selvemmiksi, kun niitä rinnastetaan UTn opetukseen pelastuksesta. "Jo nyt" Jeesukseen uskova saa synnit anteeksi. Hän voi kokea pelastuksen rauhaa ja iloa. Hän voi uskoa saaneensa ikuisen elämän. Mutta hän joutuu kuitenkin elämään maailmassa, jossa on ristiriitaa, vaikeuksia, sairautta ja hän kuolee. Pelastuksen lopullinen täyttymys kuuluu "ei vielä" käsitteen alle.
Samoin UTn eschaton, loppu on jotakin, josta on koettu jotakin jo apostolien aikana ja kaikkina aikoina, mutta jota UT kehottaa lopullisesti odottamaan tulevaisuudessa. Sanalla "loppu" on siis UTssa laaja kaikkia ihmisiä ja kaikkia aikoja koskeva merkitys ja "suppea" Jeesuksen tuloa lähellä olevaa aikaa tarkoittava merkitys.
Ehdottaisin selitykseksi käsitteitä "jo nyt" ja "ei vielä." Kyllähän tähän muita, ehkä parempiakin selitysmalleja löytyy, mutta nyt ne edellyttäisivät vähän syvempää UTn ajatusmaailmaan paneutumista ja nyt lienee paras tyytyä tähän.
KaiMiksei Raamatun sana ole toteutunut ?
Matt. 10:23
Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee.
1. Tess. 4:15
Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4129056Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1893630- 202083
- 821290
- 271115
- 751100
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta661092Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss791065- 551033
- 66972