Mistä tule rahaa HSL:lle?

helsinki1

10

111

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kustannuslaskija

Juust katsoit aivan väärin yhtiön speksejä.
      HSL ( Helsingin seudun liikenne ) liikevaihto on n. 520 miljoonaa euroa.

• helsinki1

Kiitos vastausta! Oikein vastaus.
        Mutta mistä sä tiedät että se on 520 miljoona €! Eli onko teillä joku linkki, esim?

• kustannuslaskija
        helsinki1 kirjoitti:

Kiitos vastausta! Oikein vastaus.
        Mutta mistä sä tiedät että se on 520 miljoona €! Eli onko teillä joku linkki, esim?

Vuonna 2011 HSL:n toimintatulot olivat yhteensä 520,3 miljoonaa euroa, josta lipputulojen osuus on 48,6 prosenttia ja jäsenkuntien maksuosuudet 48,2 prosenttia.
        Sivu 22
        http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/Documents/hsl_vuosikertomus_2011_low.pdf

HSL:n hallitsemalla alueella asuu n. 1,1 miljoonaa asukasta, jotka siis maksavat kunnallisverossaan 250 miljoonaa euroa HSL liikennepalveluista ( matkalippujen lisäksi ).
        Tämä merkitsee, että jokainen HSL-alueen asukas vauvasta vaarin maksaa 275 euroa alueen liikennepalveluista.
        Tällä alueella on 590t työpaikkaa eli 54% väestöstä on työssäkäyviä ( tämä siis karkea jaottelu ), joten jokainen _työssäkäyvä_ maksaa vuosittain n. 550 euroa ( ~90/eur/kk ) kunnallisverossa joukkoliikenteestä vaikka ei käyttäisi metriäkään joukkoliikenteen välineitä.

• kustannuslaskija
        kustannuslaskija kirjoitti:

Vuonna 2011 HSL:n toimintatulot olivat yhteensä 520,3 miljoonaa euroa, josta lipputulojen osuus on 48,6 prosenttia ja jäsenkuntien maksuosuudet 48,2 prosenttia.
        Sivu 22
        http://www.hsl.fi/FI/mikaonhsl/Documents/hsl_vuosikertomus_2011_low.pdf

HSL:n hallitsemalla alueella asuu n. 1,1 miljoonaa asukasta, jotka siis maksavat kunnallisverossaan 250 miljoonaa euroa HSL liikennepalveluista ( matkalippujen lisäksi ).
        Tämä merkitsee, että jokainen HSL-alueen asukas vauvasta vaarin maksaa 275 euroa alueen liikennepalveluista.
        Tällä alueella on 590t työpaikkaa eli 54% väestöstä on työssäkäyviä ( tämä siis karkea jaottelu ), joten jokainen _työssäkäyvä_ maksaa vuosittain n. 550 euroa ( ~90/eur/kk ) kunnallisverossa joukkoliikenteestä vaikka ei käyttäisi metriäkään joukkoliikenteen välineitä.

Jävla!!! Nokian kännykkälaskin heitti omia lukemia. Oikea on n. 45 eur/kk.

Mielenkiintoista olisi lyhyt kokeilu, esim. 3 kk, jolloin voisi maksutta matkustaa kaikissa HSL-välineissä. Tuollaista "maksutonta" käytäntöä on paljon muualla maailmassa, mutta Suomi on aina erikoinen kaikissa suhteissa.
        Kesällä se olisi parempi toteuttaa, kun matkustajatarve on merkittävästi pienempi ja kalusto ei ehkä lopu kesken.
        Kulujahan tuo "maksuttomuus" ei lyhyellä tähtäimellä juurikaan vähennä ja verorasite työssäkäyville olisi n. 140 eur per 3 kk.
        Pidemmällä välillä jotenkin merkittävää säästöä tulisi. Esim. nyt tullaan käyttämään lippu-uudistukseen ( laite- ja ohjelmauusinnat ) muistaakseni 60 milj. euroa. Edellisestä on kait vajaat 10 vuotta.

• Kaupungin veronmaksajat maksavat suurimman osan, lipputuloista loput.

Kaupungin kannattaisi lopetttaa koko lippujen kanssa pelleily. Säästöä tulisi sen verran, että se melkein kannattaisi, mutta ei sovi poliitikoille (veikkaan demareiden vastustavan). Toki vaarana olisi joukkoliikenteen käytön kasvu ja yksityisautoilun väheneminen.

• helsinki1

Mä oon sama mieltä! Mutta se on sanottu että jos joukkoliikene on ilmainen, sitten ihmiset eivät hoita tarpeeks. Eli ihimiset heitaa roskia bussissa, kirjoitavat nimea jne...

• helsinki1 kirjoitti:

Mä oon sama mieltä! Mutta se on sanottu että jos joukkoliikene on ilmainen, sitten ihmiset eivät hoita tarpeeks. Eli ihimiset heitaa roskia bussissa, kirjoitavat nimea jne...

Aivan. Nykyiset siistit ja miellyttävät joukkoliikennevälineet voisivat muuttua haiseviksi ja sotkuisiksi loukoiksi, jonne nousemisesta ei haluaisi useampaa euroa välttämättä maksaa...

[/ironia]

• s.p.o.r.
        helsinki1 kirjoitti:

Joo, kyllä sen lipun täytyy vähän jotain maksaa. Roomassa oli hyvä systeemi kun eurolla sai lipun aina yhteen suuntaan, yhden kerran. Selkeä ja simppeli systeemi.

• helsinki1
        s.p.o.r. kirjoitti:

Joo, kyllä sen lipun täytyy vähän jotain maksaa. Roomassa oli hyvä systeemi kun eurolla sai lipun aina yhteen suuntaan, yhden kerran. Selkeä ja simppeli systeemi.

Sä oot oikeassa. Mutta jos mä menen tästä kauppaan, ja sitten kirjastoon, ja sitten täihin ja sitten takaisin kotiin. Se on vähän kallista, mun mielesta.

• Hurjat on luvut

Aika huvittavaa ja ajan henkeen sopivaa on se, että aloittajan mielestä 370 k€:n liikevaihto olisi jo suuri HSL:lle. Kun totuus on kuitenkin 1400-keratainen 520 M€ niin silloin voisi jo ihan oikeasti miettiä, että onpas hurja luku.

Mutta hurjat ovat menoerätkin, kun pelkät liikennöintimenot ovat yli 400 M€. Palkat ovat tuolle systeemille silli meressä, "vain" 16 M€.

Yhdessä massiivisen henkilöautoliikenteen kanssa tuo pk-seudun liikenne maksaa asukkaille siis mansikoita. Vähän tuntuu siltä, että jopa täällä syrjemmällä tollanen täytyy näkyä negatiivisena hintakehityksenä aivan kaikessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2391
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      344
      2007
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      25
      1866
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1673
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1488
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1022
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1009
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      870
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      865
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      808
    Aihe