Mohikaani_27, Semper.Fidelis, Jonah ym. joilla tietoa on.
Mistä puhuu Jes. 65:17-25? Erityisesti jakeet: 20-21
Jes. 65
17. Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan. Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
18. vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä, mitä minä luon. Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin, riemuksi sen kansan.
19. Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani; eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
20. Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. ????????
21. He rakentavat taloja ja asuvat niissä, he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät; ???????
22. he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä; sillä niinkuin puitten päivät ovat, niin ovat elinpäivät minun kansassani. Minun valittuni kuluttavat itse kättensä työn.
23. He eivät tee työtä turhaan eivätkä lapsia synnytä äkkikuoleman omiksi, sillä he ovat Herran siunattujen siemen, ja heidän vesansa ovat heidän tykönänsä.
24. Ennenkuin he huutavat, minä vastaan, heidän vielä puhuessaan minä kuulen.
25. Susi ja lammas käyvät yhdessä laitumella, ja leijona syö rehua niinkuin raavas, ja käärmeen ruokana on maan tomu; ei missään minun pyhällä vuorellani tehdä pahaa eikä vahinkoa, sanoo Herra.
Jes. 65:17-25 ????
15
210
Vastaukset
* Kiitos kysymästä ? Tähän voisi vastata,
"< Ilm. 21: 1. Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan; sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa ovat kadonneet, eikä merta enää ole.
2. Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.
3. Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan: "Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä! Ja hän on asuva heidän keskellänsä, ja he ovat hänen kansansa, ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
4. ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä, eikä kuolemaa ole enää oleva, eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva, sillä kaikki entinen on mennyt."
5. Ja valtaistuimella istuva sanoi: "Katso, uudeksi minä teen kaikki." Ja hän sanoi: "Kirjoita, sillä nämä sanat ovat vakaat ja todet."
6. Ja hän sanoi minulle: "Se on tapahtunut. Minä olen A ja O, alku ja loppu. Minä annan janoavalle elämän veden lähteestä lahjaksi.
7. Joka voittaa, on tämän perivä, ja minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva minun poikani. >"!
Mutta tätä ennen tapahtuu vielä monenlaista. Lähinnä odotamme Jeesusta Kristusta , joka noutaa seurakuntansa taivaisiin, temmaten, ensin uskossa nukkuneet herätetään ja sitten meidät, jotka olemme elossa temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä yläilmoihin Herraa vastaan, ja niin saamme olla Herrana kanssa.
* Tämän voi lukea 1Tess. 4:13-18. sekä 1Kor.15:49-51.
Tämä tapahtuma aiheuttaa sen, että aika muuttuu totaalisti alttiiksi ja otolliseksi antikrisuksen ilmestymiselle mahdolliseksi, koska sen esteenä olleet seurakunta ja Pyhä Henki on nyt poistuneet taivaaseen Jeesuksen noutaessa seurakuntansa, kuten yllä lukee.
* Sitten kun tämä ontapahtunut, noin kolmen ja puolen vuoden kuluttua Jeesus tulee tunannentuhansine pyhineen, 1Tess. 3:13. Juud. 14. Silloin Hän tulee öljymäelle, samallae vuorelle josta aikoinaan nousi ylös taivaisiin, aivan niin kuin enkelit silloin ilmoittikin, Jeesuksen tulevan. Apt.1:11.
* Jeesus perustaa tuhatvuotisen valtakunnan. se alussa saata-na sidotaan kahleilla ja heitetään vankeutteen tyhanneksi vuodeksi. Ilm.20:1. Hän tuhoaa pedon ja ja tulee ennen kokematon rauha yli kaiken maan, kaikki kansat tulee Jeesukseen uskoviksi, kukaan ei enää opettele sotimaan.on tullut rauha maahan, jonka enkelit lupasi silloin, kun he ilmoittivat suuren ilon, "Maassa rauha, ja ihmisten kesken joita kohtaan Hänellä on hyvä tahto", tällöin on juuri tuo aika kirjaimellisesti, ja lähinnä Israelille, tämä aika kestää ne tuhannen
vuotta.
* Tästä ajasta Jesaja kirjoittaa enemmän kuin kukkan toinen profeetta. kattaa lukea Jesajan kirja kokonaan, ja sieltä kyllä erottuu se, kun hän puhuu tukevasta tuhatvuotisesta valtakunnasta.Jos kyseessä on uusi taivas ja uusi maa niinkuin teksti antaa ymmärtää (jae 17), lienee kyse pelastussuunnitelman täyttymyksen jälkeisestä ajasta. Ja uudesta Jerusalemista (Ilm.21:2), jossa pelastuneet asuvat ikuisesti.
Isa 65:20 Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää; sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
Vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen???
En ymmärrä, mitä tarkoitetaan kun Ilmestyskirjassa sanotaan, että mitään kirousta ei enää ole.
Rev 22:3 Eikä mitään kirousta ole enää oleva. Ja Jumalan ja Karitsan valtaistuin on siellä oleva, ja hänen palvelijansa palvelevat häntä.
Olen tuota jaetta 65:20 aiemminkin tutkinut, mutta ei selvinnyt silloin, eikä selvinnyt nytkään.
Onko sinulla, aloittaja, jonkinlaista mielipidettä siitä, mitä mahdetaan tarkoittaa?- ~~tähkäpää~~
Ei minulla ole ja siksi päätin kysyä teiltä.
Olen tosi vähän paneutunut ns. lopunaikojen tapahtumiin, tuhatvuotiseen valtakuntaan yms. ja kai tässäkin tilanteessa päätin selvitä vain helpolla ratkaisulla ja kysyä viisaammilta. :)
Tästä tuli eilen keskustelua "nuorteni" kanssa, ja "vanhus" joutui toteamaan,
että en minäkään ymmärrä....en käsitä. :)
Mutta kiitos teille kummallekin, että paneuduitte asiaan.
Yritän saada jostain jotain vastausta ja jos varteenotettavaa sellaista vastaan tulee, tuon ne täällä esille. - ~~tp~~
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Ei minulla ole ja siksi päätin kysyä teiltä.
Olen tosi vähän paneutunut ns. lopunaikojen tapahtumiin, tuhatvuotiseen valtakuntaan yms. ja kai tässäkin tilanteessa päätin selvitä vain helpolla ratkaisulla ja kysyä viisaammilta. :)
Tästä tuli eilen keskustelua "nuorteni" kanssa, ja "vanhus" joutui toteamaan,
että en minäkään ymmärrä....en käsitä. :)
Mutta kiitos teille kummallekin, että paneuduitte asiaan.
Yritän saada jostain jotain vastausta ja jos varteenotettavaa sellaista vastaan tulee, tuon ne täällä esille.Miksihän muuten joku on räpännyt Jonahille miinuksen tuohon viestiinsä?
Itse nostan hänelle hattua siitä, että hän vastasi, kun häneltä kysyin ja uskalsi rehellisesti tuoda esille, ettei tiedä, mistä tuossa on kysymys! ~~tp~~ kirjoitti:
Miksihän muuten joku on räpännyt Jonahille miinuksen tuohon viestiinsä?
Itse nostan hänelle hattua siitä, että hän vastasi, kun häneltä kysyin ja uskalsi rehellisesti tuoda esille, ettei tiedä, mistä tuossa on kysymys!* "< Olen tuota jaetta 65:20 aiemminkin tutkinut, mutta ei selvinnyt silloin, eikä selvinnyt nytkään.
Onko sinulla, aloittaja, jonkinlaista mielipidettä siitä, mitä mahdetaan tarkoittaa? >"?
* Tarkoittaa juuri tuhatvuotisen valtakuunan aikaa, siellä palataan lähes paratiisin aikaan, jolloin synti ei ollut vielä pilannut kaikkea mahdollista.
Siellä ihan oikeasti; "< 65:20. Ei siellä enää ole lasta, joka eläisi vain muutaman päivän, ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää. Sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen. >"!
* Tämän kerran täysin ja kirjaimellisesti totta, tuhatvuotisessa valtakunnassa. Ja tästä uudesta valtakunnasta Jesaja kirjoittaa eniten, mitä kukaan toinen profeetoista.
* Jes.12: 1 - 6. Kertoo ajasta, jolloin tämä tuhatvuotinen valtakunta, perustetaan. Lue !
Luvut, 25,26, kannttaa lukea.
30: 19-21. 26. 32: 15-20. 33: 6. 15,16. Lue, 35: luku kokonaan.
* 40: 8-11. 22-31. 42: 1-8. 43: 1-3. 10-14. 18,19. 44: 6-8. 21-23. 45:2. 15. 21-25. 50:4-7. 51:11-16. 53: 54: 6-14. 55: 1-9.
57:15. 58: 59:14,15, 21. 61:1-11. 63:1-4. 65: 17-25. 66:22.
* Siinä Jesajan näky, tulevasta israelin korotuksesta kansojen joukosta , ei enää häntänä vaan Jesrusalem on tuleva maailman pääkaupunki. Ja tämä tapahtuu tämän nykyisen maaplannettamme päällä , tuhatvuotisen valtakunnan aikana. Ja se perustetaan, kun Jeesus saapuu tuhannentuhansine pyhineen 1Tess.3:13. Juud.14. mm.Israelille Vuorelle jota kutsutaan Öljymäeksi.
* Ja tietenkin koko silloin maailma kaikissa kansoissa saa kokea samaa siuanusta, kuin Israelkin, siunaus on koko maailman yllä, tuon tuhannen vuotta !
- Eräsi teoria
Olen kuullut sellaisen näkemyksen, että tuo kohta kuvaisi vanhan liiton kielellä uuden liiton siunattua aikaa ja olisi ymmärrettävä hengellisesti.
Kuten Mohikaani jo toikin esille
Jesajan kirjan ja toisaalta Johanneksen ilmestys
selvästi linkittyvät keskenään.
Siis kohdat Jesajan kirjan luvusta 65 ja Ilmestyskirjan luvusta 21.
Jesaja käyttää samaa ilmaisua (bara) kuin Mooses käytti
Raamatun ensimmäisessä jakeessa alkuluomisesta,
kun Jumala loi tyhjästä taivaat ja maan.
Lopussa Jumala siis tekee samoin.
Luo ihan upouudet taivaat ja maan.
Eikä ensimmäisiä sitten enää edes muistella.
"Sillä katso, minä luon uudet taivaat ja uuden maan.
Entisiä ei enää muisteta, eivätkä ne enää ajatukseen astu;
vaan te saatte iloita ja riemuita iankaikkisesti siitä,
mitä minä luon.
Sillä katso, iloksi luon minä Jerusalemin,
riemuksi sen kansan." (Jes 65:17-18)
Johannes kertoo saman tapahtuman ollen itse silminnäkijänä.
Jumala luo uuden taivaan ja uuden maan. Vanhat ovat kadonneet.
"Ja minä näin uuden taivaan ja uuden maan;
sillä ensimmäinen taivas ja ensimmäinen maa
ovat kadonneet,
eikä merta enää ole.
Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin,
minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä,
valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu." (Ilm 21:1-2)
Johannes jatkaa ja sanoo, ettei kuolemaa ole enää oleva.
"Ja minä kuulin suuren äänen valtaistuimelta sanovan:
'Katso, Jumalan maja ihmisten keskellä!
Ja hän on asuva heidän keskellänsä,
ja he ovat hänen kansansa,
ja Jumala itse on oleva heidän kanssaan, heidän Jumalansa;
ja hän on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä,
eikä kuolemaa ole enää oleva,
eikä murhetta eikä parkua eikä kipua ole enää oleva,
sillä kaikki entinen on mennyt.'" (Ilm 21:3-4)
Jesajan kirjassa seuraavat rivit sen sijaan puhuvat kuolemasta ja päivien määrästä.
"Minä iloitsen Jerusalemista ja riemuitsen kansastani;
eikä siellä enää kuulla itkun ääntä eikä valituksen ääntä.
Ei siellä ole enää lasta, joka eläisi vain muutaman päivän,
ei vanhusta, joka ei täyttäisi päiviensä määrää;
sillä nuorin kuolee satavuotiaana,
ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
He rakentavat taloja ja asuvat niissä,
he istuttavat viinitarhoja ja syövät niiden hedelmät;
he eivät rakenna muitten asua, eivät istuta muitten syödä;
sillä niinkuin puitten päivät ovat,
niin ovat elinpäivät minun kansassani. (Jes 65:19-22).
Jesaja ei siis enää kerrokaan tuosta uudesta maasta,
vaan nykyisestä sen viimeisellä tuhatvuotiskaudella.
Jesaja näki Herran päivän ja Ikuisuuden päivän kuin yhtenä valoisana vuorijonona,
mutta ei erottanut niiden välissä olevaa syvää ja pimeää laaksoa.
Eli mitä tulisi tapahtumaan – Johanneksen sanoja lainaten –
kun ne tuhat vuotta ovat loppuun kuluneet.- ~~tähkäpää~~
Juu, tuota tuhatvuotiskautta itsekin ensin tarjosin "äkkiseltään", mutta en oikein kyennyt suoranaisesti perustelemaan, mihin sen "nojauttaisin".
Tapahtuuko siis tuhatvuotisessa valtakunnassa: "...sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen."??
Kysymykseni saattavat olla niin typeriä, että vaikutan jopa trollilta, mutta kuten sanoin, olen määrätyistä syistä johtuen ollut "nihkeä" paneutumaan näihin alueisiin.
Minulle on riittänyt jollain tavoin, varsinkin tässä kohdin, täydellinen lapsenusko, että Herra tietää, mitä tekee ja Hänen tahtonsa ja tekonsa meitä ajatellen ovat aina hyvät. :)
Kiitos myöskin Sinulle Kalamos vastauksestasi!
Ehkäpä minäkin vielä pääsen avullanne tässä alueessa eteenpäin. ~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Juu, tuota tuhatvuotiskautta itsekin ensin tarjosin "äkkiseltään", mutta en oikein kyennyt suoranaisesti perustelemaan, mihin sen "nojauttaisin".
Tapahtuuko siis tuhatvuotisessa valtakunnassa: "...sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen."??
Kysymykseni saattavat olla niin typeriä, että vaikutan jopa trollilta, mutta kuten sanoin, olen määrätyistä syistä johtuen ollut "nihkeä" paneutumaan näihin alueisiin.
Minulle on riittänyt jollain tavoin, varsinkin tässä kohdin, täydellinen lapsenusko, että Herra tietää, mitä tekee ja Hänen tahtonsa ja tekonsa meitä ajatellen ovat aina hyvät. :)
Ehkäpä minäkin vielä pääsen avullanne tässä alueessa eteenpäin.Minullakaan ei ole tuohon varmaa vastausta. Olen kirjoituksissani aiemmin osoittanut että Uuudessa testamentissa on paljon virheellisistä käännöksistä johtuvia ristiriitoja samoista asioista. Esimerkiksi se kun Jumalan profeetta lupaa Daavidin jälkeläiselle, jonka Isä nimeää pojakseen, iankaikkisen ja pysyvän valtaistuimen, niin se on käännetty Hepr.1:8 jakeeseen että Isä kutsuu poikaa Jumalaksi, vaikka profetian sisällön mukaan siitä asiasta kertovat jakeet kuuluisi:
Heprealaiskirje 1
8 "mutta pojasta sanoo Jumala: "Sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti, ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka. [2.Sam.7:12-16]
9 Sinä rakastit vanhurskautta ja vihasit laittomuutta; sen tähden on Jumala, sinun Jumalasi, voidellut sinua iloöljyllä, enemmän kuin sinun osaveljiäsi."
Yhdeksäs jae kuuluu asiayhteyteen, koska siinä sanotaan Isän olevan pojankin Jumala, siis "jumalien Jumala."~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Ehkäpä minäkin vielä pääsen avullanne tässä alueessa eteenpäin.Nimenomaan tuhatvuotisessa valtakunnassa tapahtuu noin.
Mutta ei enää Jumalan luomassa uudessa maassa.
Eli Jesaja katselee hyvin kaukaista vuorijonoa,
ja näkee vain yhtenäisen vuorten huippujen kirkkauden.
Mutta Johannes saa katsella kaikkea kuin paikan päältä.~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Ehkäpä minäkin vielä pääsen avullanne tässä alueessa eteenpäin.Täytyypä sanoa, että 1000-vuotinen aikakausi tuli minullakin mieleen. Mutta en minäkään oikein löytänyt siihen vahvistusta sanasta.
Vaikka ymmärränkin tuon aikakauden eri tavalla kuin monet muut, jotka hekin ovat eri mieltä keskenään. Ja 1000-vuotisen ajan olen parhaani mukaan selittänyt täällä jo aiemmin, joten en siihen tässä puutu.
Kysymyksesi, >Tapahtuuko siis tuhatvuotisessa valtakunnassa: "...sillä nuorin kuolee satavuotiaana, ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen."??< ei ole typerä, vaan hyvä kysymys.
Juuri tuota olin itsekin pohtinut, että voisiko olla noin. Jollakin tavalla se kyllä sopisi omaan käsitykseeni, mutta ei mitenkään hyvin, koska Jesajassa puhutaan uudesta taivaasta ja maasta ja Jerusalemista. Käsitykseni mukaiseen 1000-vuotisen aikakauden uuteen maahan se sopisi jotenkin, mutta ei uuteen taivaaseen.
Saattaahan olla, että käännös jakeesta Jes.65:20 on huono tai epätarkka, ainakin kun tarkastelee sitä alkukielen sanojen merkityksien valossa.
Esimerkki:
...ja vasta satavuotiaana synnintekijä joutuu kiroukseen.
KJV kääntää jakeen lopun näin:
but the sinner being an hundred years old (old on alkuk. ben) shall be accursed.
Aika harvinainen käännös sanalle ”ben”, kun se useimmiten on käännetty:
son (poika) 2978 kertaa, children (lapsi) 1568 kertaa, old (vanha) 135 kertaa.
PS.
Ehkäpä kalamos on oikeassa siinä, että kysymys on 1000-vuotisen valtakunnan ajasta.
Kysyt: >>Mistä puhuu Jes. 65:17-25? Erityisesti jakeet: 20-21
Kiitos hyvästä linkistä, Semper. Suosittelen kaikille tuhatvuotisesta valtakunnasta kiinnostuneille luettavaksi ja tutkittavaksi.
Ensilukemalla vaikuttaa siltä, että olen aika pitkälle samaa mieltä kuin tekstin kirjoittaja. Tulen kuitenkin perehtymään tarkemmin esitettyihin päätelmiin ja olen valmis muuttamaan omia ajatuksiani, mikäli teksti antaa siihen Raamatun valossa aihetta.
Itse olen kiinnostunut myöskin tuhatvuotisesta valtakunnasta, vaikkakaan sen tuntemisella ei olekaan merkitystä pelastuksen kannalta tänä päivänä.
Olennaisempi merkitys pelastumisessa on niillä asioilla, joista sinä kirjoitat Jeesuksen seuraamisesta. Mutta kun ne ovat, ainakin minulle, jo selvinneet niin en niitä enää tutki Raamatusta. Tietenkin luen myös muitten kirjoituksia, josko niissä olisi jotain ”järkeä”, mutta Raamattu on silti ainoa ohjekirjani.
Nykyään tutkin mieluummin niitä asioita, jotka ovat itselleni vielä epäselviä. Sillä vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydänpäivään saakka. Pro 4:18.
Toisin sanoen olen kiinnostunut tuntemaan koko Jumalan pelastussuunnitelman. Sikäli mikäli Jumala katsoo sen olevan luomalleen saviastialle tarpeellista ja hänen tahtonsa mukaista.
Oma kiinnostukseni ei sinänsä riitä minkään totuuden löytämiseen ellei Pyhä Henki ole ohjaajana.
- ~~täkäpää~~
Kiitos teille kaikille vastauksistanne.
Paneudun myöskin tuohon SF:sen laittamaan linkkiin.
Jonah tuossa edellä kirjoitti: "... vaikkakaan sen tuntemisella ei olekaan merkitystä pelastuksen kannalta tänä päivänä."
Tunnustan, että olen nuorempana ollut jopa tuohtunut siitä, että jotkut kuluttavat kaiken aikansa ja energiansa lopunaikojen tutkimiseen ja kaikki heidän saarnansa ovat vain sitä, mitä lopunaikoina tapahtuu.
Tuohduksissani mussutin, miten heidän tulisi saarnata evankeliumia ja pitäisivät herätyskokouksia, sillä tärkeintä on sielujen pelstaus ja se, että mahdollisimman moni on valmiina lähtemään ajasta iankaikkisuuteen joka päivä. :)
Matka ja ikä on kuitenkin pehmittänyt monella tapaa ja antanut ehkä vähäsen ymmärystäkin ja nyt jo kykenen hyväksymään, että joillekin Jumala on antanut erityistä viisautta ymmärtää juuri näitä alueita ja Jumala on kutsunutkin heidät juuri näiden alueiden esille tuomiseen. Kun Raamattu puhuu uuden luomisesta tahi uudeksi tekemisestä, se tarkoittaa sillä pysyvän ja kestävän, hengellisen luomisesta tai tekemisestä:
2. Korinttolaiskirje 4
18 "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."
Heprealaiskirje 8
13 'Sanoessaan "uuden" hän on julistanut ensimmäisen liiton vanhentuneeksi; mutta se, mikä vanhenee ja käy iälliseksi, on lähellä häviämistään."'
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921423Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841390Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 901115
- 81975
- 82971
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v68866Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841