Rolloon hakijat

pakkopäästä

Hey, aattelin kysästä onko kuinka moni hakemassa rollon oikkikseen? Ootteko alotellu jo paljo lukemaan? Ite oon valmistumassa lukiosta eli ekaa kertaa hakemassa ja jännittää hirveesti!

215

4139

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toinen hakija

Täällä yksi hakija, itse olen jo yli kolmekymppinen ja yksi tutkinto on jo suoritettuna. Oikikseen en ole hakenut aiemmin.

Olen lukenut kirjan kerran kunnolla läpi, toinen kerta menossa, nyt kirjoitan muistiinpanoja. Valmennuskurssille en ole menossa, mutta tilasin Artiklan etäpaketin.

• 317

Minkä alan tutkinto sulla on?

• roskapostirobo1
        317 kirjoitti:

Minkä alan tutkinto sulla on?

Humanistiselta alalta (FM-tutkinto). Ehkä se vähän auttaa tässä hommassa, että on tottunut lukemaan tenttikirjoja. Muisti toisaalta on jo varmaan huonontunut nuoruusajoista :)

• 316
        roskapostirobo1 kirjoitti:

Humanistiselta alalta (FM-tutkinto). Ehkä se vähän auttaa tässä hommassa, että on tottunut lukemaan tenttikirjoja. Muisti toisaalta on jo varmaan huonontunut nuoruusajoista :)

Onkohan Lapissa paljon aikuisopiskelijoita, vai kertyvätkö he lähinnä Stadiin?

• 1 1 1

Hemmetisti luettavaa. Jääkö teillä mitään mieleen ekalla kerralla, jos ette ole aiemmin tällaista lukeneet?

• eipä ei

Eipä tunnu juuri jäävän mitään mieleen kerrasta. Tokalla kerralla alkaa vähän asiat loksahdella pakkalleen niin, että ymmärtää mistä on kyse. Ulkoa en taida oppia noita yksityiskohtia ikinä.

Meinaatteko yrittää opetella lakien vuosiluvut ja pykälänumerot?

• poro-oikkari
        eipä ei kirjoitti:

Eipä tunnu juuri jäävän mitään mieleen kerrasta. Tokalla kerralla alkaa vähän asiat loksahdella pakkalleen niin, että ymmärtää mistä on kyse. Ulkoa en taida oppia noita yksityiskohtia ikinä.

Meinaatteko yrittää opetella lakien vuosiluvut ja pykälänumerot?

Missään nimessä ei vuosilukuja tai pykälänumeroita ulkoa! Noita ei ole pisteytetty, joten turhaa aikaa menee vaan.

Sama homma jos Helsinkiin hakee. Helsingin pääsykoeoppaissa on ainakin aiempina vuosina erikseen painotettu, että vuosilukuja tai pykälänumeroita ei tarvitse osata, eikä niistä saa lisäpisteitä.

Turusta en varmaa tietoa osaa sanoa, mutta eiköhän sama päde sinnekin hakiessa.

• 212121
        poro-oikkari kirjoitti:

Missään nimessä ei vuosilukuja tai pykälänumeroita ulkoa! Noita ei ole pisteytetty, joten turhaa aikaa menee vaan.

Sama homma jos Helsinkiin hakee. Helsingin pääsykoeoppaissa on ainakin aiempina vuosina erikseen painotettu, että vuosilukuja tai pykälänumeroita ei tarvitse osata, eikä niistä saa lisäpisteitä.

Turusta en varmaa tietoa osaa sanoa, mutta eiköhän sama päde sinnekin hakiessa.

Mukavaa poro-oikkari, että jaksat aina kirjoitella täällä ja jakaa vinkkejä. Aina rakentavaa ja asiallista tekstiä.

• pakkopäästä

Kauppaoikeus tuottaa itelle ainakin eniten harmaita hiuksia. Niin tylsää luettavaa mutta pakko kuitenkin ees yrittää. . Missä päin aiotte käydä pääsykokeissa?

• kolmikymppinen hakija
        pakkopäästä kirjoitti:

Kauppaoikeus tuottaa itelle ainakin eniten harmaita hiuksia. Niin tylsää luettavaa mutta pakko kuitenkin ees yrittää. . Missä päin aiotte käydä pääsykokeissa?

Minä teen kokeen Helsingissä, ja enimmäkseen aion yrittää myös jatkaa asumista Helsingissä jos pääsen sisään. Toivottavasti onnistuu.

Kauppaoikeus ja etenkin osakeyhtiöitä koskeva osuus on minustakin sekä tylsin että vaikein osuus kirjasta!

Millaisia tuntimääriä luette nyt? Täällä pääsiäinen on vähän sekoittanut rytmiä, viimeisen 3 päivän aikana olen opiskellut yhteensä peräti 4 tuntia...

• Toinen 30-hakija

Takana KTM-tutkinto. Viime vuonna pyrin Helsinkiin ja luin 5 päivää Lapin kokeeseen. Tein molemmat kokeet, en saanut tarpeeksi pisteitä :( Takana on jotain yritysjuridiikan kursseja kauppakorkeesta ja maksimi (13kpl) alkupisteet on plakkarisssa Lappia varten.

3 kerta menossa kirjoissa. Noin 2/3 alle viivattu. Ensi viikon alle viivaan loput ja sitten alan kirjoittelemaan lyhennelmiä ja jotenkin käymään enempi kappale kappaleelta. Tarkoituksena on joka viikko lukea koko kirja kannesta kanteen. Lopussa varmaan muistiinpanoja jotta voi keskittyä kunnolla käymään läpi jokaisen kappaleen.

Luen tällä hetkellä ma-ti 4 x 45min settejä, ke-pe 8 x 45 min settejä. Tarkoitus kiriä tuo 52min seteiksi viikon tai kahden sisällä. Teen töitä lukemisen ohella n. 6-8h/vk. Eli viikko aikataulu on 34h lukemiseen 6-8h töitä. Tarkoitus vähentää töitä lopussa ja lukea 40h viikossa.

Samoin menossa artiklan etäkurssille. Saa nähdä tehdäänko kokeet kotona 8)

Ekalla kerralla jäi jotain hattuun. Lähinnä kerratut tutut jutut. Rikosoikeus on täysin uutta muu on kertausta. Paitsi jotkun muutamat poikkeukset tuntuvat vähän uusilta.

Hankalin osa tuntuu olevan tuo työoikeus sektio jossa on pirusti poikkeuksia ja oikeustapauksia, siis muistaa ei lukea.

Mulle noin suurin osa jutuista on just mukavinta luettavaa. Rakastan velvoite oikeutta, kauppaoikeutta (lukuun ottamatta sopmen ja kilpailuoikeutta, mutta kyllä nekin kiinnostaa), vero-oikeus (paras osio kirjasta), yhtiöoikeus on mahtavaa, työoikeus (ei kiinnosta), velvoite oikeus (toiseks paras osa, KV-velvoite oikeus melkein parempi), perintö- ja perheoikeus (ei kiinnosta), rikosoikeus (ei kiinnostalaisinkaan).

• se eka kolmikymppinen

Minun täytyy yrittää selvitä noin 20-25 tunnilla/viikko (paitsi ihan viimeisen viikon tai parin ajan). En kerta kaikkiaan pysty irroittamaan enempää aikaa, pienet lapset jne.

Kirjoittelen juuri omia tiivistelmiä kirjasta, Artiklan tiivistelmiä en ole vielä ehtinyt pääsiäisreissun takia saada. Joko tiivistelmäpaketti on tullut postista, vaikuttaako hyvältä?

• pakkopäästä
        se eka kolmikymppinen kirjoitti:

Minun täytyy yrittää selvitä noin 20-25 tunnilla/viikko (paitsi ihan viimeisen viikon tai parin ajan). En kerta kaikkiaan pysty irroittamaan enempää aikaa, pienet lapset jne.

Kirjoittelen juuri omia tiivistelmiä kirjasta, Artiklan tiivistelmiä en ole vielä ehtinyt pääsiäisreissun takia saada. Joko tiivistelmäpaketti on tullut postista, vaikuttaako hyvältä?

Ite tilasin tiivistelmät valmennuskeskukselta mutta ei ole vielä näkynyt. Varmaan saapuvat nyt pääsiäisen jälkeen. Kuinka kauan teiltä on menny kirjan lukemiseen aikaa?

• Toinen 30-hakija

Pelkkää lukua noin 23-25 sivua / 45min (eli noin 18.2h, puhdasta lukemista), alleviivausta 12-16 sivua / 45min. En osaa oikein lukea hyvin keskittymällä kuin 45min, sitten 3-15min tauko ja jatkoa.

Ei tolla luku tahdilla merkitystä ole, sillä käsittely tavalla on. Toinen on tietty se penkissä käytetty aika, taino missä lie luet. Perslihaksilla sinne sisälle päästään ei hyvillä aikomuksilla ,)

Luku intoa!

• Corpusiuriscivilis

Aika harva varmaan pystyy lukemaan kunnon keskittymisellä monta tuntia putkeen. Kyllä tuo tauko varmaan jossain muodossa aina tulee, vaikka ajatuksien karkailuna jos ei muuten.

"Samoin menossa artiklan etäkurssille. Saa nähdä tehdäänko kokeet kotona 8)"

Saa tehdä kotona tai paikan päällä. Itse teen paikan päällä, kun se tuo koetunnelmaa ja sitä tiettyä kilpailun tunnetta mikä saa motivoimaan.

Itse olen lukenut aika paskasti. Koko kirjan ehkä kerran läpi. Uusia artikkeleita vähän useammin. KVY, lainvalmistelu, velvoite, perhe on kopioita viime vuoden kirjasta ja kauppaoikeutta tuli päntättyä tänä keväänä aivoimessa ja se tuntuu naurettavan tutulta.
        Tuota vauhtia en ymmärrä. Itsellä kulkee uusien oikeuden alojen kohdalla lukeminen paljon hitaammin. Toisaalta yritänkin ensimmäisillä ymmärtää ehkä turhaa ymmärtää kaikki saman tien. Alleviivauksessakin menee aikaa, koska tummennan ja korostan jotain sanoja "sitova" "puolipakottava" "määrämuotoinen" ja alleviivaan virkkeistä erinäisiä sanoja niin, että niistä voi tehdä lyhyempiä ja itsestään selvä toisto jää.
        Toivottavasti tässä saisi sivut pian yksilölliseksi, jotta voi kerrata asioita nopeammalla temmolla.

Velvoiteoikeus ja perheoikeus tuntuu edelleen tiivimmiltä teksteiltä. Ymmärettävää tekstiä, mutta helvetin vaikeaa selittää omin sanoin. Työoikeuskin on lopulta "kova luu". Kirjoittaja on onnistunut suoltamaan artikkeliin paljon suoraa lakitekstiä. Sen huomaa kun lukee artikkelin jälkeen vai työsopimuslakia. Sen lisäksi alueesta pystyisi tekemään helposti tehtäviä, joissa asiaa voisi kokonaisuudessaan "tarkastella oikeuskäytännön valossa".

• Toinen 30-hakija

Mulle ei kyllä kirjassa ole lähes mitään uutta. En uskaltaisi silti jättää lukematta. Olen käynyt juuri muutamat käsitellyt osat läpi kursseina viimeisen vuoden aikana kerrran tai kaksi noiden alkupisteiden saamiseksi.

En taida päästä kertaamaan ennenkuin tässä on tullut luettua ja käsiteltyä tekstiä vähintään kuukauden verran lisää, ehkä sitten toukokuusta eteenpäin voi enempi kertaillakin.

• hermonajonyt

Hakijoita tänä vuonna 979, joten kilpailu tulee taas kerran olemaan jotain ihan sairasta. Mitä muuta kannattaisi tehdä lukemisen vastapainoksi - ettei ihan hajoais stressaamiseen!?

• Lappiin -13

No vaikka hakijoita onkin tuon verran voi lohduttautua sillä, että noin puolet jättää tulematta joka vuosi Lapin oikiksen pääsykokeeseen. Tuo määrää saa varmasti vielä kokeilijat punnitsemaan, että kannattaako edes yrittä.

Myös itse pääsykoetilaiseuuteen osallistuu kokeilijoita ja puolivaloilla lukeneita. Varteen otettavia kilpailijoita on vajaasta tuhannesta korkeintaan kolmannes, tuskin sitäkään.

Loppuen lopuksi on kuitenkin turha tilastoja katella ja keskittyä omaan tekemiseen. Harvinaisen yksinkertainen tosiasia on, että on oltava 133-150 parhaan joukossa.

Tsemiä yrittäjille!

• Toinen 30-hakija

Mulla ainakin on vastapainona liikunta noin 8-10h viikossa, sekä osa-aikatyö. Tosin pitäisi töistä tinkiä ja lukea enempi loppua kohden. Kait sitä sosiaalista elämäänkin kannattaa pitää.

Mitä merkitystä niillä hakija määrillä on? Kilpailua on joka vuosi vaihteleva määrä.

Katselin itse tuossa että noita joilla on lisäpisteitä (avoimen yliopiston pisteitä) niin pääsy % hakijoista on ollut 43-60% melkoisen hyvä 8)

Eiku kirja käteen ja nokka kohden kirjan sivuja. Kyllä tää rumba on sitten 11.6. klo 17.00 viimeistään ohi.

• Toinen 30-hakija

Tuliko artiklan etäkurssille ilmoittautuneille jotain viestiä kurssista? Ilmottauduin sinne itse enkä ole saanut mitään vahvistusta :7

Alkaa kyl vähä tympäistä tää pitkä lukuaika. Oisivat voineet julkaista kirjat vasta huhtikuussa. Tosin ainakin ehtii pänttää kunnolla.

Ens viikolla sit tiivistelmiä ja tekstin käsittelyä :p

• Eka kolmikymppinen

Mulle on tullut pari sähköpostiviestiä Artiklalta, viimeksi ilmoittivat 2.4.2013 että materiaalit tulevat postissa ensi viikolla. Ilmoittauduin myös kertauspäiville, tiedä sitten vaikuttaako se asiaan.

Alkaa vähän pää hajota tiivistelmien kirjoittamiseen, tahti on nimittäin todella hidasta - etenen kirjassa noin 5 sivua tunnissa. Noin puolet jäljellä olevasta lukuajasta taitaa siis kulua tiivistelmien tekoon, ei ehkä ihan järkevää! Toisaalta niistä tulee sen verran kattavat, ettei itse kirjaa ehkä enää tarvitse juuri lukeakaan.

• Toinen 30-hakija

Uh menee kyl aika hitosti aikaa tiivistelmii sul. Ite meinasin vaa kerää tärkeimmät sanat. Vääntää niitä sitten viimeset 2vk lähinnä ja kirjasta tarkastaa jos ei muista.

Sain just valmiiks alleviivaukset. Ens viikkolla toivon saavani tehtyä jotain mind mappei tai kirjoittelua ton kirjan tekstin pohjalta (1/3 kirjasta toivottavasti) ja 2/3 luen kertauksena. 3vk päästä sitten vois tehdä niitä tiivistelmiä ja alkaa sitten kertaa niitä loppua kohden. Saa nähä olenko turhan optimistinen et toi menis 3vk, sitten 3vk tiivistelmät ja jääkö siihe sitten 3.5vk aikaa kertaa ja pitää yllä tätä :D

Noh, pitää kuulostella jos ei mitään kuule viikon sisällä ni varmaan sitten olen yhteydessä sinne.

• pakkopäästä

Itellä nyt menossa alleviivauksien teko ja vauhti on mitä on. Tilasin valmennuskeskukselta itseopiskelupaketin joten turvaudun siinä oleviin tiivistelmiin. Ehkä sillä tavalla säästyy vähä aikaa kertaukseen, harjotuksiin ja yksityiskohtaisempaan lukemiseen

• CorpusIurisCivilis

Koko kirja alleviivaattuna? Itselläni ei ole edes puolia. :/
        Tosiaan vanhat korostukset väliotsikot jne. joihinkin artikkeleihin kopioin suoraan merkinnät viime vuoden artikkeleista, koska ne olivat lähes muuttumattomia. Toisaalta meikäläisen tyyli on sellainen, että ensiksi alleviivailen kevyesti lyijykynällä. Numeroin a,b,c 1,2,3, Kirjoitan omia "palstaotsikoita". Marginaaleihin: Pääsäännöt (PS), poikkeukset (P). Pikkuhiljaa vahvistan alleviivauksia joidenkin sanojen kohdalta, käytän korostuskynää. Mun tyyli on aika hidas. Lopullisessa muodossa teksti alkaa olla toukokuussa.
        Se olen todennut, että noissa täsmäesseissä se kirjan sotkeminen tosissaan auttaa. Kevään kuluessa, kun nuo kirjat on tullut pikaluettuakin useaan kertaan, niin pystyy luomaan kuvaan mielessä kirjan aukeamasta ja muistaa esimerkiksi, että jossain kohtaa palstaa oli viranomainen merkattuna punaisella kynällä.
        Nykyään tulee alleviivailtua noita järjettömiä monen rivin virkkeitä niin, että jätän pois sivulauseita ja sanoja välistä, eli alleviivaan vaikka korostustussilla virkkeen relevantit kohdat niin, että asia tulee selitetyksi niiden avulla. Opin tavan muiden alleviivaamista tenttikirjoista ja tiivistelmistä. Isoihin aineopintotentteihin se ainakin auttoi nopean kertaamisen suhteen. Noissa teksteissä on aika paljon sellaista toistoa "edellä mainituissa tilanteissa" "aiemmin kuvatulla tavalla". Lisäksi kun jonkun asian on kerran sisäistänyt kerran niin nuo havainnollistavat sivulauseet - in my opinion - vie turhaan lukuaikaa ja syö tehoja pääkohtien kertaamiselta esim. "..., toisin sanoen..."
        Noissa termien nimissä ja määritelmissä valintokoelautakunta on tuntunut olevan aika pilkuntarkka, joten niitä keräilen erikseen paperille. Tosin Artiklan opettajat Helsingin kurssilla lähetti viime vuonna varmaan kymmenen sivun termilistan yhdestä artikkelista kaikkien s-postiin.
        Itse tekemällä oppii kuitenkin parhaiten. Velvoitteesta mä olen saanut joku 30-40 sanaselitystä kasaan tyyliin:
        Tuottamusperiaate:
        Vain johonkin moitittavaan(totunnaisesta poikkeavaan) syyllistyneen aiheuttajan tulee joutua korvausvastuuseen (vahingonkorvausoikeuden riskinjakonormi, painottaa tilannekontrollia)

• Toinen 30-hakija

No mulla on alleviivauksien osalta 2/3 kirjasta tullu alleviivattua toiseen kertaan, vähä eri väriä. Lisää a-c, 1-3, roomalaisii numeroita jne, sekä kaiken näkösiä merkkejä ja kirjoituksia.

Tuli pieni kelkan käännös tosin. Meinasin tehdä mind mappei täl viikolla, mutta taidan tehdä eka pientä lyhennelmän tynkästä joista sitten vetäsen mind mappei ja vertaan kirjaan.

Onhan noi kivasti täynnä noita eri periaatteita ja sääntöjä.

• eka kolmikymppinen

Mulle ei jotenkin nuo värilliset alleviivaukset toimi ollenkaan, eikä mindmappejakaan tule juuri tehtyä. Oon vissiin niin vanhan ajan koululaitoksen tuotos, että kirjoittelen vaan ranskalaisilla viivoilla muistiinpanoja ja alleviivailen lyijykynällä. On toiminut tähän astisissa opinnoissa hyvin, tiedä sitten toimiiko loppujen lopuksi tällaisessa ulkoaopettelu-urakassa.

Olen tehnyt varsin kattavat muistiinpanot nyt puolesta kirjasta, 2-3 vkoa vielä menee niiden tekemiseen. Muistiinpanot teen sentään nykyaikaisesti koneella ja niissä on vähän väriäkin :)

• eka kolmikymppinen
        eka kolmikymppinen kirjoitti:

Mulle ei jotenkin nuo värilliset alleviivaukset toimi ollenkaan, eikä mindmappejakaan tule juuri tehtyä. Oon vissiin niin vanhan ajan koululaitoksen tuotos, että kirjoittelen vaan ranskalaisilla viivoilla muistiinpanoja ja alleviivailen lyijykynällä. On toiminut tähän astisissa opinnoissa hyvin, tiedä sitten toimiiko loppujen lopuksi tällaisessa ulkoaopettelu-urakassa.

Olen tehnyt varsin kattavat muistiinpanot nyt puolesta kirjasta, 2-3 vkoa vielä menee niiden tekemiseen. Muistiinpanot teen sentään nykyaikaisesti koneella ja niissä on vähän väriäkin :)

... tänään tuli Artiklan etäpaketti kotiin. Tiivistelmiä en ole vielä ehtinyt lueskella, mutta tehtäviä tuli äsken vähän vilkaistua. Ihan hyödylliseltä vaikuttaa.

• Toinen 30-hakija

Sain kanssa Artiklan etäpaketin eilen. Enpä ole kovasti ehtinyt katsoa. Vähän tehtävien sisältöä. Pitää jossain vaiheessa käydä vähän läpi kirjan tai omien muistiinpanojen kautta tuota artiklan tiivistelmää. Meinasin ensi viikolla rykästä tehtävistä sellaisen päjäyksen joka vastaisi pääsykoetta. Saapahan selville missä on :D

Vähän tuskallistunut lukeminen. Tuntuu niin pirun pitkälle tämä lukemis aika. Viime vuonna luin n. tasan 2kk.

• Corpusiuriscivilis

Kyllähän se sitä onkin. Toisaalta aluekin on aika iso ja vaatii kyllä kovaa työtä, ettei jäisi heikkoja kohtia.
        Toisaalta pitäisi jättää voimia niille viimeisille viikoille, jotka ovat todella ratkaisevia.
        Tiivistelmien taso tuntuu aika vaihtelevalta kirjoittajan mukaan. Toisaalta onhan toiset artikkelitkin toisia selkeämpiä.
        Tehtäviä ajattelin kanssa itse ruveta tekemään niin paljon kuin mahdollista, että saa vähän lisävirikettä ja vaihtelua tähän hommaan.

Lukemisen aloittaminen tuntuu välillä turhan vaikealta. Ajatukset katoilee monesti ensimmäisen tunnin/tuntien aikana liiaksi.

• Gloria-Jasmine

Moica! aattelin hakee rolloon ku en ole ruudin keksijä, mut vähän jäi vaivaa että pelaako siellä netti yhteydet niin kuin stadis? Meitsi on siis facebookissa ja se on netis.

• Toinen 30-hakija

No, jos oikeus kiinnostaa. Niin pitäisi varmaa lukea tuo:

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Laki määrää nyt kaikille oikeuden nettiyhteyteen/1135258265387

Lailla määrätty kaikkialle Suomea nettiyhtyes.

Taitaa tällä viikolla venyä lukemiset. Tiivistelmän tekeminen on todella hidasta, enkä ole valmis tinkimään alueen kertaamisesta. Toivottavasti tiivistelmän avulla pystyy kertaamaan pian.

• Toinen 30-hakija

Alkanu viestittely laimeta. Taitaa kaikki painaa hiki hatussa!

Taas yks viikko takana. 9 jäljellä, joista onneksi viimeiseen ei kuulu kuin 2 pv 8)

• eka kolmikymppinen

Täällä tiivistelmien teko etenee tasaisen hitaasti, hommia olen saanut tehtyä n. 20 tuntia/vko ja tosiaan ainakin pari viikkoa menee vielä tiivistelmiin. Sen jälkeen olisi tarkoitus lukea kirja enää kerran läpi ja lopun ajasta aion opetella yksityiskohtia tiivistelmien avulla ja tehdä harjoitustehtäviä.

Koskakohan se Artiklan harjoituskoe mahtaa olla, ajankohdasta ei ole vielä tainnut tulla tarkempaa tietoa?

• Corpusiuriscivilis

Täällä tiivistelmien teko etenee tasaisen hitaasti, hommia olen saanut tehtyä n. 20 tuntia/vko ja tosiaan ainakin pari viikkoa menee vielä tiivistelmiin. Sen jälkeen olisi tarkoitus lukea kirja enää kerran läpi ja lopun ajasta aion opetella yksityiskohtia tiivistelmien avulla ja tehdä harjoitustehtäviä.

Koskakohan se Artiklan harjoituskoe mahtaa olla, ajankohdasta ei ole vielä tainnut tulla tarkempaa tietoa?

Paskaa niskaan etäkurssilaisille!

Avasin äskettäin sähköpostin ja sieltä tuli tietoa välikokeesta. Etäkurssilaiset tekevät kokeen poikeuksetta sähköisesti ja vastaukset lähetetään sähköpostitse. Samassa viestissä kehotetaan vielä tekemään kokeesta "mahdollisimman aidon tuntuinen". Aivan naurettava, koska onhan se nyt sanomattakin selvää, ettei koe tunnu yhtään aidolta koneella näpytellessä. Mulla tenteissä ja pääsykokeissa on se ongelma, että olen hidas kirjoittamaan käsin ja ajankäytön kanssa tekee muutenkin tiukkaa. Koneella kirjoittaminen ja "kumittaminen" on aivan eri asia. Suurin syy miksi otin koko etä-kurssin, että pääsen tekemään kokeen paikan päällä. Viime vuonna juuri nuo kokeet olivat se, joka motivoi eteenpäin. Ne ovat hyviä välietappeja ja huomaa, että on olemassa muitakin pyrkijöitä - vielä ihan fyysisinä olentoina, eikä hakijatilastojen numeroina. Kaikkien ainejärjestöjen etäkursseilla käsittääkseni - artikla tähän asti mukaan lukien - kokeet on saanut suorittaa jollain kurssipaikkakunnalla. Noh, onhan se helpompaa kurssin pitäjille, kun kokeen voi tarkastaa tekstitiedostona, eikä vastauksia tarvitse lähettää kirjeellä.

No, olipas taas itkupotkuraivari, mutta pakko se on avautua anonyymisti suomi24:een, kun kukaan muu ei jaksa kuunnella. Aika yksinäistä puuhaa tämä lukeminen.

• eka kolmikymppinen
        Corpusiuriscivilis kirjoitti:

Paskaa niskaan etäkurssilaisille!

Avasin äskettäin sähköpostin ja sieltä tuli tietoa välikokeesta. Etäkurssilaiset tekevät kokeen poikeuksetta sähköisesti ja vastaukset lähetetään sähköpostitse. Samassa viestissä kehotetaan vielä tekemään kokeesta "mahdollisimman aidon tuntuinen". Aivan naurettava, koska onhan se nyt sanomattakin selvää, ettei koe tunnu yhtään aidolta koneella näpytellessä. Mulla tenteissä ja pääsykokeissa on se ongelma, että olen hidas kirjoittamaan käsin ja ajankäytön kanssa tekee muutenkin tiukkaa. Koneella kirjoittaminen ja "kumittaminen" on aivan eri asia. Suurin syy miksi otin koko etä-kurssin, että pääsen tekemään kokeen paikan päällä. Viime vuonna juuri nuo kokeet olivat se, joka motivoi eteenpäin. Ne ovat hyviä välietappeja ja huomaa, että on olemassa muitakin pyrkijöitä - vielä ihan fyysisinä olentoina, eikä hakijatilastojen numeroina. Kaikkien ainejärjestöjen etäkursseilla käsittääkseni - artikla tähän asti mukaan lukien - kokeet on saanut suorittaa jollain kurssipaikkakunnalla. Noh, onhan se helpompaa kurssin pitäjille, kun kokeen voi tarkastaa tekstitiedostona, eikä vastauksia tarvitse lähettää kirjeellä.

No, olipas taas itkupotkuraivari, mutta pakko se on avautua anonyymisti suomi24:een, kun kukaan muu ei jaksa kuunnella. Aika yksinäistä puuhaa tämä lukeminen.

Kelpaisikohan, jos tekee kokeen käsin ja lähettää skannattuna/valokuvattuna Artiklalle :) Itse ajattelin joka tapauksessa tehdä kokeen kotona tai kirjastolla, mutta myös minua huolestuttaa nimenomaan tuo käsin kirjoittaminen. Olin myös laskenut sen varaan, että näissä Artiklan kokeissa saisi vähän tuntumaa siihen, miltä tuntuu pitkästä aikaa raaputella 5 tuntia kynällä paperille.

• Toinen 30-hakija

Sama jäi kaivertamaan. Mietin pitäisikö sinne Artiklaan soitella, tai emailailla.

Mietin vähän saman suuntaista. Luen pari kertaa kirjat, tarkennan alleviivauksia ja vääntelen parempaa tiistivistelmää. Varmaa tuossa 3 viikon jälkeen alan lukea lähinnä alleviivauksia ja selityksiä kirjasta, ja kertaamaan tiivistelmästä.

Pitäis miettiin miten noita tehtäviä ujuttais kaiken keskelle.

Tuntuu olevan erittäin hyvä kuva koko alueesta. Lähinnä detaljit, listat ja yksityiskohdat puuttuvat ulkomuistista.

• eka kolmikymppinen

Onkos Artiklan välikoe muilla tehtynä, millainen olo siitä jäi? Minä pistin juuri äsken vastaukset menemään. Yllätyin positiivisesti siitä, miten paljon sanottavaa riitti kaikkiin kysymyksiin. Käsitteet saattoivat silti olla vähän sinnepäin ja virheitäkin varmasti löytyy. Mutta onhan tässä onneksi vielä paljon lukuaikaa jäljellä.

• Corpusiuriscivilis

No, rikosoikeuden tehtävässä tuli totaalinen blackoutti, eikä vero-oikeuden tehtävästä mitään ihmesuoritusta todellakaan tullut. Osa tehtävistä vaikutti yllättävän helpoilta. Määrittelyt jne. oli mulle ehkä parhaita, koska niitä airtikkeleita on tullut päntättyä ja kirjoitettua jo ennen tätä kevättä. Työoikeuden tehtävästä olin positiivisesti yllättynyt. Siitä tuntui saavan hyvän virikkeen ja muistamaan asioita kirjasta. Ilmaisu ei varmaan ollut tarpeeksi täsmällistä vielä :)

• oikkari 12

Niitä pisteitä tuskin hirveesti kannattaa katella. Artiklal on se hyvä niis välikokeis, että kaikkien loppupisteet julkastaan ja siin näkee sitten miten on onnistunut suhteessa muihin.

• Toinen 30-hakija

Sain kokeen vasta nytten. Tarkoituksena tehdä se perjantaina tai ensi viikolla.

Pieni shokki tuli kun teki Artikalan tehtäviä en saanut aivan niin hyviä tuloksia kuin toivoin. Valmiiksi odotin osaavani kauppaoikeuden, vero-oikeuden ja perheoikeuden hyvin niistä tulikin 50%-60% pisteistä rankalla arvostelulla. Muista ei aivan niin hyviä (20-30% pisteistä). Suurin ongelma tuntuu olevan asioiden pistäminen paperille ja kysymys alueen tarkka ymmärtäminen. Asiat tuntuvat olevan ja todella hyvin hallussa. Kunhan pääsisi käymään läpi noita tarkkoja listoja asioista niin uskon pärjääväni todella hyvin.

Onneksi tässä on ulko-oppimiselle jäljellä lähes 7 viikkoa.

Hajoamisia lukemiseen tuntuu tulevan 2-3 päivänä viikossa. Mitenhän muilla menee?

• pakkopäästä

Itellä vähä sama ongelma että vastaamisen ja kirjoittamisen kanssa vähä ongelmia vaikka periaatteessa osaisikin vastaukse. Muutama aamuna tullu vähä semmonen fiilis ettei millää jaksais mutta kuitenkin lopulta se motivaatio sieltä löytyy. Onneksi aikaa on vielä hioo vastaustekniikkaa ja yksityiskohtii. Tsemppii kaikille!

• Corpusiuriscivilis
        pakkopäästä kirjoitti:

Itellä vähä sama ongelma että vastaamisen ja kirjoittamisen kanssa vähä ongelmia vaikka periaatteessa osaisikin vastaukse. Muutama aamuna tullu vähä semmonen fiilis ettei millää jaksais mutta kuitenkin lopulta se motivaatio sieltä löytyy. Onneksi aikaa on vielä hioo vastaustekniikkaa ja yksityiskohtii. Tsemppii kaikille!

Mua vähän häiritsi tuo yksi tehtävä rikosoikeudessa, jossa oli termimääritelmänä "Desueto" :DD Muuten mallivatauskin näytti vähän kiireellä hutaistulta. Se omin sanoin vastaaminen tuntuu useasti todella kankealta ja sitä vaan vaati itseltään niin täsmällistä suoritusta ja on siksi ankara.

Toinen 30-hakija... Tuo paras ulkoaosaaminen ja se kovin lähimuisti ainakin meikäläisen kohdalla ei pysy kauhean kauaa. Eli, jos nyt opettelisin vaikka työsopimuslain ulkoa ja vaan kertaisin lukemalla, niin ei ne pykälät pääsykokeessa enään yhtä täsmällisesti tulisi. Keskityn nyt vain siihen, että kaikki relevantti olisi eritelty irrelevantista niin, että voin toukokuussa erottaa ulkoaopettelun - listat jne. - ja kirjasta kertaamisen paremmin erilleen. Mulla tuntuu parhaiten toimivan se, että vaihtelen tiheästi opiskelumetodia: lukeminen, tehtävät, termiselitykset erilliseltä paperilta, lakiviittausten ulkoaopettelu. Nyt olen kokenut aika toimivaksi sen, että kirjoitan lunttilapulle kirjan sisällysluetteloa ja niiden viereen avainsanoja. Koiraa kusettaessa sitten koittaa muistella mitä kaikkea niissä sanottiin. Samoin ulkona kävellessä on hyvä hokea kaikkia pykäliä.
        Vappuun asti käyn vielä kirjaa hitaasti läpi ja kertaan tutuimpia alueita. Nesteytän aaton ja aloitan loppurutistuksen. Mä huomasin jälkeenpäin mitä kaikkea virheitä tuli tehtyä välikokeessa ja niiden kautta tuntuu oppivan parhaiten. Hyvä, että noi kysymykset välillä iskee heikkoihin kohtiin, niin sisuuntuu paremmin.
        Välillä hajottaa, mutta niin sen kuuluukin. Parempi kait sillain kun, että sokeasti kuvittelisi kaiken menevän mutkattomasti. Ainakin tietää, että on tehnyt töitä, kun voimat meinaa ehtyä :)

• OTM Turku

Hakekaa mieluummin oikeaan oikikseen.

• Ai turuusku o koulu

Missähän ihmeen tuppukylässä ite olet opiskellut?

• TolloRollo

Haista sinä landepaukku paska

• oikis

paljon saitte pisteitä välikokeesta? Itellä meni aika heikosti, vaikka luulin että meni paremmin, sain 26 pistettä

• eka kolmikymppinen

Toivottavasti välikoetulokset tulevat pian, palautin kokeen viikko sitten ja tulosten kai pitäisi tulla viim. viikon päästä.

Tiivistelmän tekeminen on ollut tosi pitkä ja hajottava prosessi, mutta sen saan vihdoin loppuun sunnuntaina, vielä pitää tahkota vero-oikeus loppuun. Ulkoa opeteltavia listoja on ihan järkyttävän paljon. Onneksi opettelu on varmaan yhtä kova homma ihan kaikille hakijoille ja kaikki varmaan myös hajoilevat lukemiseen. Tämä 25 h/vko on tosin niin vähän lukemista, ettei siinä paljon ehdi hajoilla.

• Toinen 30-hakija

Sain vasta loppuviikosta sähköisesti tuon kokeen. Saas nähdä miten menee kun maanantaina tyräytän menemään.

Hajoilen kyllä pahasti lukemisen kanssa. En tiedä oikein miten tässä näin on käynyt 8) Kovasti yrittänyt kertailla, lukea, käydä läpi tiivistelmän kirjoitusvirheitä. Alkais olee tiivistelmä 1/3 kirjaa vaille valmis. Ilmeisesti jää 5 viikkoa aikaa muutella / poistaa tiiivistelmästä juttuja - tehdä mind mappeja ja käydä läpi listoja. Pitäneen tuon ensi viikon jälkeen alkaa työstämään kokeessa vastaamista ja tehtävien harjoittelua.

Vaikka hajoilua on kovasti, lukeminen on edistynyt täysin suunnitelman mukaisesti. Viimeisillä viikoilla tullut tehtyä töitä suunniteltua enemmän, kun töräytin niin huonoja pisteitä noista tehtävistä.

Tuntuu kyllä pirun pitkälle tää jäljellä oleva aika. Toisaalta onpahan valmistautunut niin hyvin, että uskoo läpi pääsyyn!

---

Ei kait tuollainen 26 pistettä ole paha. Puolivälissä tätä urakkaa luulisi tuosta voivan nostaa pisteet tuplaksi ja päästä sisälle.

• Corpusiuriscivilis

Käsittääkseni keskiarvo viime vuonna oli jotain 25-28 välikokeessa ja loppukokeessa 44-48 tjsp. Tein vajaat pari vk sitten. S-postissa sanottiin, että pari viikkoa menee, että saa palautteen.

• Toinen 30-hakija

Uuh 26 pistettä ei kuulosta niin hyvältä noiden lukujen valossa.

Harmittaa vähän tuo että ymmärtää/osaa suurimman osan termeistä, mutta ei osaa ulkoa kaikkia yksityiskohtia.

Tuntuu melko järjettömältä että kerkee lukemaan kirjan vähintään 12 kertaa, joista tosin varmaan 7 kertaa tulee olemaan lähinnä alleviivauksien kertausta. Toisaalta lopussa varmaan tulee luettua listoja ja lyhyitä muistiinpanoja sen verran että tuohon lukuun voi lisätä varmaan pari...

No toivottavasti näen kaikki kirjoittelijat tiedekunnassa sitten syksyllä :p

• eka kolmikymppinen

Mulle olisi viime vuonna riittänyt n. 30 koepistettä sisäänpääsyyn, joten olisin tosi tyytyväinen jos saisin välikokeesta 26 pistettä :)

Täytyy muuten sanoa, että vaikka tuo kirja mielestäni onkin enimmäkseen oikein kiinnostava, niin viimeiset parisenkymmentä vero-oikeuden sivua ovat melko kammottavia. Jotenkin autoverotuksen historia ja valtavat listat kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien erilaisesta alv-kohtelusta vaan puuduttavat todella paljon!

Huomenna alan lukea kirjaa läpi vielä kerran ihan vaan muistiinpanoja tekemättä, se tuntuu ihan lepolomalta vaihteeksi.

• Corpusiuriscivilis

Noh, ei se kovin pahaltakaan vaikuttanut, kun opettaja kertauspäivillä sanoi, että vähän yli puolet Helsingin intensiivikurssilaista pääsee sisään ja kaikista kurssilaisista puolet. En tuijottelisi liikaa noita keskiarvoja... Ensimmäisessä välikokeessa ylikorostuu tuuri ja aiempi osaaminen. Mä toivon ennemminkin, että noi kysymykset osuu heikkoihin kohtiin: huomaa virheitä ja sisuuntuu.
        Viimeiset viikot joka tapauksessa vaikuttaa eniten, eikä tässä mitään välikoemenestystä varten lueta vaan pääsykoetta :)

• CorpusIuriscivilis

Mulle olisi viime vuonna riittänyt n. 30 koepistettä sisäänpääsyyn, joten olisin tosi tyytyväinen jos saisin välikokeesta 26 pistettä :)

Täytyy muuten sanoa, että vaikka tuo kirja mielestäni onkin enimmäkseen oikein kiinnostava, niin viimeiset parisenkymmentä vero-oikeuden sivua ovat melko kammottavia. Jotenkin autoverotuksen historia ja valtavat listat kuluttajien ja elinkeinonharjoittajien erilaisesta alv-kohtelusta vaan puuduttavat todella paljon!

Huomenna alan lukea kirjaa läpi vielä kerran ihan vaan muistiinpanoja tekemättä, se tuntuu ihan lepolomalta vaihteeksi.

Viime vuonnahan pääsykoeraja oli 51p. Taidat olla kuuden laudaturin ylioppilas?
        Ja noista pistejutuista vielä... täytyy huomioida, että viime vuonna aluekin oli lyhyempi ja helpompi (esinettä lukuunottamatta).

• eka kolmikymppinen
        CorpusIuriscivilis kirjoitti:

Viime vuonnahan pääsykoeraja oli 51p. Taidat olla kuuden laudaturin ylioppilas?
        Ja noista pistejutuista vielä... täytyy huomioida, että viime vuonna aluekin oli lyhyempi ja helpompi (esinettä lukuunottamatta).

Olen, täytyy myöntää. Tuossa vapaassa kiintiössä varmaan aika monella on ne 13 lähtöpistettä oikisopinnoista, eli ilman yo-pisteitäkin on saattanut päästä sisään 38 koepisteellä viime vuonna.

Muistiinpanot tehty! Eihän siinä vierähtänytkään kuin 6 viikkoa...

• Toinen 30-hakija

Olen, täytyy myöntää. Tuossa vapaassa kiintiössä varmaan aika monella on ne 13 lähtöpistettä oikisopinnoista, eli ilman yo-pisteitäkin on saattanut päästä sisään 38 koepisteellä viime vuonna.

Muistiinpanot tehty! Eihän siinä vierähtänytkään kuin 6 viikkoa...

Huhu, kateeksi käy. Mulla on jäljellä 170 sivua kirjasta muistiinpanoiksi.

Tosin tuntui menevän hyvin tuo välikoe. Selvät heikkouden alueetkin paljastui tietää mihin kannattaa lukemisessa erityisesti panostaa. Vahvoina näkyi taas verotus, kauppaoikeus ja ihmetyksekseni työoikeus (ainakin osasi kirjoittaa paljon, ja tuntui juttua riittävän 8)

Kait olette lukenu että kokeesta pitää saada 40 pistettä minimissään jos haluaa sen 5 op pisteen kurssin?D Meinasin siihen tähdätä. Tuolta Ulaplandista "Valintakoevaatimusten hyväksytty suorittaminen valintakokeessa sisällytetään tiedekun­taan hyväksytyksi tulleen opiskelijan tutkintoon viiden opintopisteen laajuisena täydentävä­nä perusopintona (Suomen oikeusjärjestelmä 5 op). Hyväksymisraja opintojaksolle on 40 p. Tutkintoon voi sisällyttää valintakokeesta saadun Suomen oikeusjärjestelmä – opintojakson vain yhden kerran."

Musta viime vuoden alue oli vaikeempi mulle. Tän vuoden alue sisältää paljon rakkaita aiheita joista on kurssit suoritettu kertaa tai kahteen yliopistossa. ALV ei nyt ole ihan rakkainta verotuksen aluetta, mutta ennemmin verotusta kuin monta muuta aihetta!

Harmittaa kyllä kovasti ettei noita välikokeita pääse tekemään jossain tilassa, jossa muut tekesivät samanaikaisesti, sais paremmin pääsykoe fiilistä.

• oikis

vero ja valtiosääntö/miten laki syntyy ovat tosiaan inhokkini koealueessa. Todella puuduttavia listoja ja aihe ei muutenkaan kiinnosta niin paljoa mutta pitää vaan jaksaa.

• Corpusiuriscivilis

Mulle kauhua on ennen kaikkea se kohta vero-oikeutta, jossa säännellä ajoneuvon väliaikaisesta verottomasta käytöstä. Toinen painajainen olisi esim. tehtävä: yhteistoimintamenettely 15p

• eka kolmikymppinen

Tänään vasta tuli viimeiset välikokeen pisteet. Sain kokeesta yhteensä 50 pistettä, eli ihan lupaavalta vaikuttaa tilanne! Mutta ei auta jäädä laakereilleen lepäämään, taisi vaan käydä nyt aika hyvä tuuri muutaman kysymyksen aiheiden kanssa - pääsykokeessa tilanne voi olla ihan toinen.

Nyt pitäisi vissiin toden teolla miettiä, mitkä kaikki asiat täytyy opetella sanatarkasti ulkoa, ja ruveta pänttäämään erityiaesti niitä päähänsä. Se ei kuitenkaan oikein huvita; mieluiten lukisin vaan kirjaa tasaisesti alusta loppuun.

Miten urakka muilla etenee?

• Corpusiuriscivilis

Aika hyvin. Sain itse vain 30 pistettä. Tein samantien kun koe tuli, eli joku reilut 2vk sitten. Toisaalta ehkä se on hyvä, koska tulipahan käytyä heti syvällisesti ne alueet mitkä meni huonosti - muutamasta tehtävästä tuli vain 1-2p =[
        Nyt kokeen jälkeen olen heikot alueet paljon paremmin haltuun. Pääsen lukemaan täysipäiväisesti. Kilpailuoikeus on ehkä pahiten hakusessa. Yritän tehdä pari tehtävää per päivää ja sen ohella kirjoittaa käsin pääkohtia tietyistä alueista jne.
        Mulla yksi iso aineopintotentti jäi muutaman pisteen päähän ja lisäpisteet sen ohella, yo-paperit tasapaksut C-M, joten pitäisi saada se 40-50 pääsykokeesta - tai mikä raja tulee ikinä olemaankaan. Onneksi voin lukea nyt täysipäiväisesti. Noh, näillä mennään.

Mites teillä on työasioiden kanssa? Kai olette saaneet järkättyä pari vk vapaata ennen pääsykoetta?

• eka kolmikymppinen

Aika hyvin. Sain itse vain 30 pistettä. Tein samantien kun koe tuli, eli joku reilut 2vk sitten. Toisaalta ehkä se on hyvä, koska tulipahan käytyä heti syvällisesti ne alueet mitkä meni huonosti - muutamasta tehtävästä tuli vain 1-2p =[
        Nyt kokeen jälkeen olen heikot alueet paljon paremmin haltuun. Pääsen lukemaan täysipäiväisesti. Kilpailuoikeus on ehkä pahiten hakusessa. Yritän tehdä pari tehtävää per päivää ja sen ohella kirjoittaa käsin pääkohtia tietyistä alueista jne.
        Mulla yksi iso aineopintotentti jäi muutaman pisteen päähän ja lisäpisteet sen ohella, yo-paperit tasapaksut C-M, joten pitäisi saada se 40-50 pääsykokeesta - tai mikä raja tulee ikinä olemaankaan. Onneksi voin lukea nyt täysipäiväisesti. Noh, näillä mennään.

Mites teillä on työasioiden kanssa? Kai olette saaneet järkättyä pari vk vapaata ennen pääsykoetta?

Onpa hiljaista, kaikilla taitaa olla nenä kirjassa aamusta iltaan? Täällä mennään edelleen n. 20-25 viikkotunnilla, mutta 1.6. alkaa lukuvapaa. Viimeiset päivät yritän lukea 8-10 h/vrk.

Inspiraatiovajetta vähän pukkaa, en oikein tiedä miten parhaiten käyttäisin tämän loppuajan hyväksi. Kai pitää lähinnä selailla kirjaa ja yrittää painaa yksityiskohdat päähän.

Koskakohan se Artiklan loppukoe mahtaa olla, oletteko kuulleet siitä mitään?

• Corpusiuriscivilis

Onpa hiljaista, kaikilla taitaa olla nenä kirjassa aamusta iltaan? Täällä mennään edelleen n. 20-25 viikkotunnilla, mutta 1.6. alkaa lukuvapaa. Viimeiset päivät yritän lukea 8-10 h/vrk.

Inspiraatiovajetta vähän pukkaa, en oikein tiedä miten parhaiten käyttäisin tämän loppuajan hyväksi. Kai pitää lähinnä selailla kirjaa ja yrittää painaa yksityiskohdat päähän.

Koskakohan se Artiklan loppukoe mahtaa olla, oletteko kuulleet siitä mitään?

Mietin tuota samaa ja tulinkin sen takia näille foorumeille. Viime kerralla koe tuli samana päivänä kun intensiivikursseilla oli koe. Tänään on taas koepäivä. Eli varmaankin illalla pitäisi tulla. Toivottavasti tuleekin, koska haluaisin tehdä kokeen torstaina aamupäivällä suunnilleen samaan kellon aikaan kun pääsykoe tehdään.

Tässä kohtaa rupeaa kyllä olemaan sellainen fiilis, ettei tiedä mitä kertaisi ja pänttäisi missä järjestyksessä ja kuinka paljon.
        Olen yrittänyt etsiä sisällysluettelosta sellaisia "miinoja", joista omasta mielestä voisi tehdä otsikkoesseitä tai jotka muuten ovat todella täsmällisesti säänneltyjä esim. työsuhteen erityiset irtisanomisperusteet, konserni ja muut määräysvallan muodot, veron kiertäminen, toiminimi, sitoumukset rahavelasta; takaus, velkakirja. Tunnetilat vaihtelee aika paljon. Välillä tuntuu sujuvan ja välillä iskee kauhu.

• Toinen 30-hakija

Samoin odottelen sitä loppukoetta.

Lukutahtia on tarkoitus vähän piristää nyt tullut luettua 33-38 h / vk. Pitäisi varmaan koettaa tehdä tehtäviä ja muutenkin kerrata.

Omalta kohdalta käynyt heikosti töiden kanssa. Piti pystyä keventämään, mutta nyt tuli pientä säätöä ja joutuukin tekemään ainakin pari viikkoa enempi.

• Toinen 30-hakija

Kääks banic apua. Lukuaika sen kun hupenee.

Tein ja pistin juuri tuon loppukokeen tarkastettavaksi. Ihmeen helpolta tuntui. Toivottavasti sieltä tulee se yli 40 pistettä. Tosin eipä tuolla mitään merkitystä ole kynsiä on teroitettava!

Viimeisin viikko ollut todella tuskan takana lukea kun työjuttuja hoidettavana. Onneksi pystynyt pysymään aikataulussa.

Kateeksi käy jos pääset lukemaan sen 10 tuntia päivässä.

• eka kolmikymppinen

Mäkin sain juuri äsken kokeen lähetettyä. Sitä tehdessä huomasi, että 5 tuntia on todella lyhyt aika! Ei siinä ehdi paljon eväitä kaipailla tai muuta miettiä, ihan työn ja tuskan takana on ehtiä rustata 8 vastausta paperille. Mulla taitaa myös olla vähän vaikeuksia vastausten rajaamisessa, tuli sepostettua ummet ja lammet kaikenlaista joihinkin kohtiin, kun en ollut ihan varma mitä kysymyksessä tarkalleen ottaen haettiin. Toivottavasti varsinaisen kokeen kysymykset ovat vielä yksiselitteisempiä.

Kiva tosiaan päästä lukemaan viimeiset 10 päivää kunnolla, tähän asti aikaa onkin ollut ihan liian vähän (ja on vielä toukokuun loppuun asti). Toivottavasti ehdit (ja kaikki muutkin ehditte) myös vähän vähentää työntekoa kokeen lähestyessä.

• Toinen 30-hakija

No töissä on yks neuvottelu menossa. Ei voi tietää miten toinen osapuoli tulee toimimaan. Joten joutuu odottamaan vain. Toivottavasti setviytyy ens viikolla ja löytävät sovun. Sitten voin ottaa paljon iisimmin.

Sama vika kyllä hankala rajata vastauksia. Tein noita vanhoja kokeita ja välillä tuntuu että kässää ihan väärin kysyttävän alueen. Tuntuu tuo ummet ja lammet kalastelu olevan pakko pullaa kokeessa. Pitäis vaan jotenkin osaa mind mappeihi iskee ne eri värillä et kirjoittais ne lopuks tekis muute vastaukset valmiiks ja sitten loppu ajalla kun tarkistais ni lisäis niitä kalastelu pisteitä tms sinne. En oikein tiedä. Ens viikolla meinasin vielä hiota juuri tuota vastaamista.

Onhan ne pääsykokeen kysymykset todella paljon selkeämpi. Eivät halua niitä oikaisupyyntyjä läjäpäin. Tosin eihän niitä vuosittain ole kait kuin muutama kymmen. Sen verran selvät kysymykset sielä, ja ei sitä oikein kannata koettaa jollei ole 1 pisteen päässä tai 2 ja jotain yber outoja kysymyksiä.

Meinasin samankaltaista rytmitystä tuohon loppuun kuin viime vuonna 5-6 pv kunnon lukemista ja viimeisenä päivänä max 5 tuntia mahdollisimman aikaisin aamusta aloittaen. Sitten venttailua vain kokeeseen.

• oikis

Paniikki iskee ja lukeminen puuduttaa oikeen toden teolla. Välillä tulee kahlattua kirjaa läpi ilman kunnon ajatustakin siitä mitä olen lukemassa. Loppukoe tuntui jotenkin sekavalta ja vastaustekniikkakin tuntui ontuvan kun kaikista kysymyksistä ei oikein saanut langan päästä kiinni. Ulkoilma houkutteli pitämään pari välipäivää lukemisesta mutta nyt yritän pysyä kunnolla tahdissa.

• Toinen 30-hakija

Mulla on enempi vaikeutena pitää se vapaapäivä ja keksiä muuta tekemistä kun lukeminen. Arki eli ma-la tuntuu menevän töitä-lukemista-treeniä-syömistä-nukkumista linjalla, vähän kotitöitä ja avopuolisolta muistus että parisuhteeseen pitäisi panostaa.

Suurin pelko on tuo kun tuntuu osaavan niin paljon että unohtaa välillä lukea kysymyksen kunnolla, tai muutenkin vaikeutena tuo että tajuaisi mihin maalitauluun sitä pitää osua.

• eka kolmikymppinen

Mulla puoliso ja lapset pitävät huolen siitä, että vapaa-aikaa tulee pidettyä... legoilla rakentaminen on tavallaan ihan hyvää vastapainoa lukemiselle!

Tuntuu siltä, että osaan ulkoa suunnilleen jokaisen lauseen kirjasta, mutta en muista mihin ne liittyvät. Erityisen vaikealta tuntuu siis valita oikeat asiat johonkin esseetyyliseen kysymykseen. Tietysti myös yksityiskohtia on vielä paljon hukassa, monta tärkeää listaa pitäisi opetella vielä muistamaan (ja pitäisi osata hylätä vähemmän tärkeät, että olennaiset asiat mahtuvat päähän.

• Toinen 30-hakija

Noi kysymykset kyllä tuntuu pahoilta. Tehnyt nyt parit noita vanhojen pääsykokeiden kysymyksistä. Tuntuu että välillä ampuu ihan metsään vaikka lukee kysymyksen :)

Vaikea on valita noita "oikeita" muistettavia kohtia. Tuolla oli verotuksessa kysymyksenä mitkä verot korvatiiin uudella 1993 kiinteistöverolla. Mietin ettei toi voi olla meidän kirjassa. Siellähän se oli. Kyllä potutti kun ei tiennyt _mitään_ 8(

Lueskellut nyt noita tiivistelmiä mitkä tein. Ensi viikolla meinasin lukea koko pääsykoekirjan sellaisella nopeammalla lukutahdilla, jotta pääsis "ehkä" lukemaan tiivistelmää sitten. Viimeisellä viikolla päivällä meinasin yrittää lukea tiivistelmän noin 3 kertaa.

Parhaansa yrittää ja sitten toivoo niitä "oikeita kysymyksiä" jotka osaa täydellisesti!

Kaikilla ilmeisesti on mennyt hyvin motivaation kanssa eikä ole tullut hermo romahduksia tai muita loppu ajan ongelmia?

• oikis

paljonko irtosi pisteitä loppukokeesta? Itse sain 42,5 pistettä että saa kyllä oikein tosissaan kerrata vielä viimeiset viikot mutta olen kuitenkin ihan tyytyväinen.

• Toinen 30-hakija

Ugh. Taidan olla toisen luokan kurssilainen. Ei ole tullut tarkastettua versiota. Tuollainen 42,5 pistettä olisi melkoinen positiivinen asia 8) Kun tarvitsen kokeesta sen 38 p (viime vuoden perusteella). Aikomus on tähdätä vähintään 50 pisteeseen, mutta tietenkin parasta olisi saavuttaa se vaadittava pistemäärä ilman noita lisäpisteitä ihan varmuudeksi.

Nopeasti kyl pääsee kertaamaan aluetta noilla omilla muistiinpanoilla. Tuntuvat olevan paljon selkeämmässä muodossa kuin kirja ja mitä tuossa muutamia tehtäviä tehnyt ja vertaillut kirjaan niin todella hyvin tuntuu onnistuneen.

Tänä vuonna paljon parempi fiilis kuin viime vuonna. Tuntuu asiat olevan hallussa ja päätehtäväksi muodostuu vain tämän osaamistason ylläpito ja hiominen 8) Kun vain työt vähenisi ni vois lukea enempi kun nyt jäänyt 40-44h/vk.

• eka kolmikymppinen

Mä en myöskään ole saanut vielä koetta takaisin. Kaipa se parin päivän sisällä tulee. Mulle on tämä kirja niin lähellä sydäntä, että päätin lukaista sen vielä kerran ennen muistiinpanoihin siirtymistä :) Siinä menee vielä pitkälle ensi viikkoon tällä tahdilla... tehtäviä olen tehnyt vain muutamia, pitäisi lisätä tahtia nikden kanssa.

• eka kolmikymppinen

... pää sinänsä tuntuu pysyvän hyvin kasassa eikä hermot romahtele, mutta loppuajan laiskotus vaivaa, samoin ihan fyysinen uupumus flunssan ja aikaisten herätysten takia. Mutta mullakin on sellainen tunne, että tilanne on aika hyvä jos saan edes tämän tietotason pidettyä yllä. Tosin ei ole oikein vertailukohtaa, kun olen viimeksi ollut pääsykokeissa eri vuosituhannella ja silloinkin eri yliopistoon.

• Corpusiuriscivilis

Tarkastaja oli tarkastanut mun kysymyksistäni tähän mennessä puolet niin kysymysten kuin pisteidenkin osalta: 23p. Uskoisin, että toinen puoli kokeesta on suunnilleen samaa tasoa. Viiteenkymmeneen pisteeseen en kyllä tule pääsemään, mikä vähän harmittaa, koska noita lähtöpisteitä ei ole.

Kokeessa oli ajankäyttöongelmia, mutta se ei omalta osaltani johdu liiasta kirjoittamisesta. Mua aina kauhistuttaa tuo "rajana 2 sivua", koska en saa edes sitä täyteen. Toisaalta viime vuonnakin sain reilulla sivun vastauksella 12/15. Suurempi ongelma minulle on se, että koitan viilata lauseita liian täsmälliseksi. En osaa aina kirjoittaa ympärille tarpeeksi asiaa ja niitä "helppoja" pisteitä tuntuu jäävän saamatta. Toisaalta olen kyennyt ennakoimaan omat pisteeni yleensä suhtkoht tarkasti ja tiedän milloin tulee irrelevanttia soopaa paperille.

Positiivista: Päähän rupeaa muodostumaan kuvia korostuskynä-alleviivauksista otsikoista. Yleensä kysymysten osalta tiedän missä päin mennään. Asiayhteyksiä ja ansoja olen löytänyt tehtävien avulla.

Pääkohtia pyrin apinoimaan, koska niistä ne pisteet tunnutaan jyvittävän. Harmittaa opetella noita vero-oikeuden täsmällisiä alueita kun tietää jo, että suurinta osaa niistä ei tule tarvitsemaan kokeessa ja välillä houkuttaisi priorisoida alueita sekä osaamista. Toisaalta olen kirjoitellut koneella myös 12 sivuisen lisan vero-oikeuden termistöstä :D

Sellaiset 5-8h per päivä on tullut luettua. Jos sen ajan saa keskityttyä kunnolla niin tuntuu, että paljoa enempää ei itsestään saa irti. Nyt tuntuu, että kaikki suunnilleen rapisee pois mielestä ja pitäisi kerrata vähän kaikkea. Olen kuitenki panostanut vielä heikkoihin kohtiin. Kun kaikki vielä saisi kerrattua ennen kertauspäiviä, niin voisi sen kesäkuun alun vetää "nolife & suicide-tyylillä" siihen asti, että kirjat ei enään 10.6. pysy käsissä.

• Toinen 30-hakija

Elä anna periksi. Sain viimevuonna 28-29p valmennuskeskuksen kurssin viimeisestä kokeesta ja pääsykokeesta jotain 39 ja lappiin luin 5pv ja 37p. Samalla kurssilla oli joku joka oli ollut Pykälän kurssilla saanut 25p viimeisestä kokeesta ja jäänyt 1 pisteen päähän sisäänpääsystä raja oli ollut joku 55-56p. Tiedekunnan koe se ratkaisee eiku nokka ylös ja tekee parhaansa.

Mulla on toi lukeminen mennyt nyt 2 vk taas paremmin. Sais nyt pari samanlaista viikkoa.

Mun oma tiivistelmä on tollasii (palloilla) tehtyi ranskalaisia viivoja ja numeerisia listoja jne 226 sivua 8) Tosin pystyn lukemaan sen noin 16-18h joten saa sen pari kertaa luettua viikossa. Nyt ois ajatus lukea kirja ens viikolla ja ehkä kerrata tiivistelmää ja vika viikko pelkkää tiivistelmää.

Harjoitus tehtävistä tuntuu tulevan 50-90% keskimäärin 70% kait. Joten aikalailla olisi siinä haitarissa mitä tarvitsee. Kunhan sinne kokeeseen pääsisi paikalle, ei väsyttäis eikä ranteet tms menis paskaks :D

Melko tuskane olo on 2.7. jos ei sitä kirjetta tule. Nyt panostanut 12vk ja viime vuonna oli 5pv lukemisella 1 pisteen päässä :/ (tosin Helsinkii ja Lappiin oli osittain samoi aihe-alueita)

• Toinen 30-hakija

Hups eiku oliks se 5.7. 8D Enpä o jaksanu ees tarkistaa ku tiedän vain että kokeen jälkeen sitä voi tollasia vasta ajatella!

• Toinen 30-hakija

Ei mennyt loppukoe aivan nappiin 44 p. Tosin omasta mielestä tuo työoikeus tapaus keskittyi puolittain väärään osaan eli erityisesti henkilökohtaiseen irtisanomis perusteen. Oleellisempi olisi omasta mielestä ollut tuon sairauden käsittely. Mutta taitaa olla mielipide ero :/ Pitää terottaa tuota oikeaan kysymykseen vastaamista, kun tuntuu aina menevän sivuraiteelle.

Alkaa kyllä aika käymään vähiin. Tuntuu vähän siltä että ehtiikö tässä kertaamaan kaiken sen minkä meinasi, taino määrällisesti.

• Corpusiuriscivilis

Mä en ole vieläkään saanut toista puolta kokeesta, vaikka luvattu oli, että sen saisi su 26.5. mennessä ja kokeen lähetin jo to 16.5.

Minkä tyyppinen se mallivastaus oli?
      Itse vedin heti alkuun kaikkia TSL 7 luvun juttuja...

- Yleislauseke: toistaiseksi voimassa olevan työsopimuksen saa irtisanoa vain asiallisesta ja painavasta syystä.
      - työntekijästä johtuvana tai henkilöönsä liittyvänä...
      - työntekijän sairautta vammaa tai tapaturmaa...
      - kokonaisharkinta...
      -uudelleensijoitusvelvoite...

Noita finlexistä kirjaan kopioituja mantroja tässä on nyt tyllu treenailtua. Tosin kyllä mä laitoin jotain sairauden arvioinnista irtisanomisajan loppuun saakka jne. jne.
      Oikeustapauksia en ole enää työoikeuden osaltakaan kauheasti lueskellut, ehkä joitain harvoja alleviivattuja kohtia.

• eka kolmikymppinen

Mä en ole myöskään saanut vielä koetta takaisin. Malttamattonana laitoin jo tänään kyselyn Artiklalle, mutta ei ole tullut vastausta.

Turun koe tänään kuulosti aika hurjalta vuosilukuineen, toivottavasti meille ei tule mitään vastaavaa! Kauhukuvana mielessä välkkyy edelleen "Tieliikenteen verotuksen kehitys Suomessa 1900-luvun alusta nykypäivään - luettele asiaan liittyvät lait, niiden keskeinen sisältö eri vuosikymmeninä ja muutosten voimaantulovuodet"...

• eka kolmikymppinen

Mä en ole myöskään saanut vielä koetta takaisin. Malttamattonana laitoin jo tänään kyselyn Artiklalle, mutta ei ole tullut vastausta.

Turun koe tänään kuulosti aika hurjalta vuosilukuineen, toivottavasti meille ei tule mitään vastaavaa! Kauhukuvana mielessä välkkyy edelleen "Tieliikenteen verotuksen kehitys Suomessa 1900-luvun alusta nykypäivään - luettele asiaan liittyvät lait, niiden keskeinen sisältö eri vuosikymmeninä ja muutosten voimaantulovuodet"...

Sain loppukokeen takaisin, 52 pistettä tipahti. Ei siis juuri kehitystä välikokeeseen verrattuna, mutta ihan riittävästi pisteitä. Ylihuomenna alkaa lukuloma, sitten vaan armoton viimeinen rutistus päälle.

• oikis

Ahdistaa ihan hirveästi lukeminen, tuntuu että kun luen niin unohdan vaan kaiken ja paniikki iskee muutenkin. Olen kertaillut nyt pari päivää omia tiivistelmiä ja olennaisia asioita unohtuu kokoajan vaikka pari viikkoa sitten kirjoittelin niitä ulkomuistista.

• kylläsesiitä

Jos suinkin mahdollista, niin kannattaa pitää vaikka päivä(tai useampiakin jos kantti kestää) lepoa siten, että koittaa saada vähän jotain resettiä tuohon lukemiseen esim. jonkun kovan juoksulenkin, salitreenin jne avustamana. Sellainen väkisin lukeminen kun tuskin on kovin hyödyllistä, ja jos koko ajan ahdistuu omasta osaamistasosta niin silloinhan ei keskity edes asioiden opetteluun vaan siihen, kuinka huonosti menee.

• Toinen 30-hakija

En kyllä suosittelisi useamman päivän välipäiviä. Omalta kohdalta pidän viimeisen luku vapaan ensi maanantaina. Ainut mihin panostan on laadukas kertaaminen, ja pidän päivän tunnit aisoissa ettei stresssi nouse liialliseksi.

Hyvinhän siel meni jos 52p meni ja tarvit sen 30p 8)

Viimeinen kirjan luku kerta menossa s. 410 tms. Huomenna viimeistään siirryn tiivistelmään! Saas nähdä ehtiikö tiivistelmän käymään läpi 2.5 vai 3.5 kertaa.

Tuo työsuhde tehtävä on sinänsä outo. Sillä kirjassa lukee että työsuhteen irtisanominen on laiton mikäli uudelleensijoitusvelvollisuutta tai varoitusmenettelyn käyttöä rikotaan, mikä molemmilta osin täyttyy tuossa. Eli pässin lihaa olisi se että kyseessä ei ollut tarpeeksi vakava, eikä tuon osan kohdalta tarvitsisi edes pähkäillä muita asioita, vaikka varmasti kirjottaisin nekin pääsykokeessa (tätä en tosin muistanut tuossa koetta tehdessä) Samoin oudoksun ettei laittomasta irtisanomisesta maksettavaa korvauksesta ollut mitään pisteytyksiä.

Tjoo, mutta eiköhän se ole aika lukea!

• Toinen 30-hakija

Mitenhän muilla menee?

Omalta kohdalta luku into on aika alhaalla. Melkoista taistelua pitää yllä 8-9h/vrk lukemista. Tuntuu osaaminen olevan suhteellisen kohdallaan, mutta kokeessahan sen näkee.

• eka kolmikymppinen

Mulla on jäänyt lukeminen sellaiseen 6-7 tuntiin päivässä, vaikka oli alunperin paljon suuremmat suunnitelmat tämän lomaviikon osalta. Tuntuu, että aivot nyrjähtää jos luen yhtään enempää. Mutta tuntuu myös, että osaan useimmat asiat aika hyvin. Ainakaan stressitaso ei ole turhan korkealla, ehkä sekin auttaa kokeessa :)

• paavo v

Kiva oli tulla vilkaisemaan kun näin aktiivista keskustelua...harmi kun ei oo aktiivisemmin porukka ollut täällä...

Itse olen koko kevään 3kk lukenut 10-12 h tehokasta 6 päivää viikossa ja sunnuntaisin vain 5 tuntia, niin en oo joutanut netissä notkumaan... Tän iltapäivän kertailen kevyesti ja huomisaamun sit keskityn nauttimaan tämän kevään parhaasta päivästä.
      Rentoutuneella mutta kuitenkin vakavalla mielellä kokeeseen...
      Pikkusen oon uutispimennossa, mut eiköhän sen saa paikkailtua...

No ehkä mullakin on aikaa tätäkin ketjua lukea sit huomisillasta lähtien :)
      Tsemppiä kaikille tasapuoleisesti...peli on kovaa mutta kaikille reilu ja tasapuoleinen!

• eka kolmikymppinen

No paavo v:llä on sitten lukuintoa riittänyt, hieno homma :)

Mua huolestuttaa huomisen kokeessa oikeastaan melkein eniten se, miten saan pidettyä käsialan kurissa niin, että mun tekstistä saa jotain selvää. Ei ole tullut viime vuosina juuri kirjoiteltua käsin. Pääkin tuppaa tulemaan kipeäksi, kun puristan kynää niin kouristuksenomaisesti. Täytyy muistaa ottaa muutama särkylääke mukaan

Paljon onnea matkaan kaikille tasapuolisesti!

• Artisti2011

Miten meni koe? Mitä kysyttiin? :)

• Kokeilija

Jäi kyllä mun vahvuusalueet kokonaan huomiotta kokeessa: rikosoikeudesta ei kysytty mitään, perheestä vain viiden pisteen kysymys avioliiton esteistä, perimys, kvy ja velvoite oli ihan ohi mennen niissä monivalinnoissa/termijutuissa. :(

Ei auta ku odottaa tuloksia, tuntuu vain että mitä enemmän tässä nyt selailee kirjaa ja miettii että muistinkohan tuon ja tuonki kirjoittaa niin sitä huonommin tuntuu menneen!

Osaakos kukaan heittää arvauksia kokeisiin osallistuneiden määrästä? Rovaniemellä aulassa näytti vielä tyhjältä mutta yllättävän täyteen sali kyllä tuli.
        Ja kehtaisin väittää että useita kymmeniä lähti siinä kello yhden ja kahden välillä pois, ainakin heti yhdeltä oli pikaisella laskulla melkein parikymmentä jonossa papereita palauttamassa.

• Toinen 30-hakija

Kaikkea kivaa kysyttiin 8)

Ylläri pyllärinä monivalinnoissa oli MIINUS pisteitä, ja suuri osa laajoistakin kysymyksistä määrättiin 1 sivun kokoon, joka otti päähän melkosen kivasti. Siinä meni vastaaminen välillä vähän hankalaksi tilan puutteen takia, joutu oikein miettii että mitä kaikkea on pakko olla ja mitä voi jättää pois.

Lahjaverosta, varainsiirtoverotuksesta, ALV oikeustapauksena.

Valtiosääntöoikeudesta yhteistoiminta ja parlamentaarinen vastuukate. Ulkopolitiikassa, sotilaskäskyasioissa tms ja armahdusasiat. (alkuun siis noista kahdesta 1p 2p termeistä, ja sitten noiden 3 asian 6p ulkop. toisista 3p 3p selvitys miten alku käsitteet vaikuttavat asioissa)

Yritysoikeuden asiat oli aika tylsästi monivalinta (väärin/oikein) 5p (vääristä -0.5p, oikeista 0.5p) ja sitten 10p kyssäri ennen osakeyhtiön perustamista oikeustoimien vastuista.

Oli toinenki monivalinta a-d vaihtoehtoi 10kpl nyt en muista ollenkaan mitä asiaa käsittelivät, siitä sai 10p, vääristä -1p.

Velvoiteoikeudesta kysyttiin aiheuttamisperiaate.

Perheoikeudesta muutamat (avioliiton esteellisyys), perintöä en muista et ois kysytty ellen sitten ole ihan tyhjä pää.

Työoikeudesta irtisanomisen laillisuudesta 5 erilaista tapausta oliko oikeus vai ei.

Kokonaisuudessa olin harmistunut siitä ettei tullut mitään todella monimutkaista ja haastavaa kysymystä. Jotenkin jäi hampaankoloo tuo kun oli harjoitellut kaikkea ihme nippelitietoa eikä sitä kysytty, keskityttiin lähinnä peruskauran kovaan osaamiseen. 5.7. se sitten selviää, eiköhän sieltä tule kirje opinto-oikeudesta, ellei lisäpisteet kadonnut, tai jotain omituista tapahdu 8)

Nyt alko loma, eli työt.

Hassua että koko homma on takana. Saas nähdä millaiseks fiilis muodostuu kun ei tarvitse enään lukea ja lukea ja lukea samaa kirjaa tai sen sisältöä uudelleen ja uudelleen.

• Toivotaan parasta

Voi %&"# en vissiin ihan lukenut sitä oikeustapausta tarkkaan! Se tontti siis oli lahja? Miten mä oon onnistunut lukemaan sen niin, että se oli normaali kauppa :D Voi apua, siinä meni helpot pisteet sivusuun, oishan tuo lahjaverotus ollut hanskassa. No, toivottavasti ei pääsyraja nouse kovin korkealle, vaikka mitkään ihan älyttömän mahdottoman vaikea koe ei ollutkaan. Harmi, kun rikosoikeus puuttui kokonaan, se oli vahvin osa-alueeni :(

• Saas nähdä jännittää :)

Voi paska luulin kans että kyse kaupasta jäi lahjaverotus kokonaan mainitsematta :/ mitäs muut oli mieltä mitä ihmettä siinä ekassa haettiin kun tila oli vaan yks sivu?? Tuntu että työoikeudesta olis hyvin tienny mutta vaikeeta saada kolmelle riville per kohta.. Muuten koe ihan suht helpon olonen toivottavasti ei kauheesti kompia ollu monivalinnoissa, itse en ainakaan huomannu?

• Jeejee ohi on!
        Saas nähdä jännittää :) kirjoitti:

Voi paska luulin kans että kyse kaupasta jäi lahjaverotus kokonaan mainitsematta :/ mitäs muut oli mieltä mitä ihmettä siinä ekassa haettiin kun tila oli vaan yks sivu?? Tuntu että työoikeudesta olis hyvin tienny mutta vaikeeta saada kolmelle riville per kohta.. Muuten koe ihan suht helpon olonen toivottavasti ei kauheesti kompia ollu monivalinnoissa, itse en ainakaan huomannu?

Oliko se kompa monivalinnoissa että ky velkoja voisi vaatia velkaa vain A:lta? Vastasin itse että oikein mutta tarkemmin kun alkaa miettiä niin tottakai velkojalla oikeus esittää vaade myös kaikille yhteisesti.. Mitäs muut vastaili siihen vai muistanko kyssärin kokonaan väärin. Jännä nähdä kuinka pisterajojen kanssa käy ei sinänsä kovin haastava koe ollut mutta mistä sitä tietää kuinka tarkastajat reagoivat mihinkin

• Ei tainnu osua
        Jeejee ohi on! kirjoitti:

Oliko se kompa monivalinnoissa että ky velkoja voisi vaatia velkaa vain A:lta? Vastasin itse että oikein mutta tarkemmin kun alkaa miettiä niin tottakai velkojalla oikeus esittää vaade myös kaikille yhteisesti.. Mitäs muut vastaili siihen vai muistanko kyssärin kokonaan väärin. Jännä nähdä kuinka pisterajojen kanssa käy ei sinänsä kovin haastava koe ollut mutta mistä sitä tietää kuinka tarkastajat reagoivat mihinkin

Muistaako kukaan tarkalleen miten se kysymys oli muotoiltu? Itse vastasin että väärin, koska ajattelin sen niin että eihän sitä vaatimusta ole rajattu VAIN A:han, voihan sitä vaatia myös yksin B:ltä tai C:ltäki, mutta haettiinko siinä ennemminkin sitä että onko velkojalla mahdollisuus halutessaan kohdistaa vaatimus vain A:lle? Äsh!:O

• Ja ens vuonna uudestaan
        Ei tainnu osua kirjoitti:

Muistaako kukaan tarkalleen miten se kysymys oli muotoiltu? Itse vastasin että väärin, koska ajattelin sen niin että eihän sitä vaatimusta ole rajattu VAIN A:han, voihan sitä vaatia myös yksin B:ltä tai C:ltäki, mutta haettiinko siinä ennemminkin sitä että onko velkojalla mahdollisuus halutessaan kohdistaa vaatimus vain A:lle? Äsh!:O

Itse tarkastelin juuri siltä kannalta että onko mahdollista hakea yhdeltä sen sijaan että kaikilta yhteisesti, liekö kompa kyseessä ja olisi pitänyt vastata väärin.. Itsehän vastasin oikein katotaan kuinka käy. Tietääkö kukaan luetaanko vastaustani ollenkaan kun luin jotenkin ihmeellisesti että olisi koko vastaus pitänyt saada yhdelle sivulle missä oli oikein/väärin plus k-kohta? Vastasin siis vain puoli sivua k-kohtaan ja ihmettelin kuinka voi olla noin helvetin lyhyt vastaustila, voi paska :/

• Toinen 30-hakija
        Saas nähdä jännittää :) kirjoitti:

No tuo oikeustapaus oli vähän visainen. Itse pohdin asiaa siten että kyseessä on lahjaluontoinen kauppa, osa vastikkeellista osa vastikeetonta (verottajan mielestä). Sitten käyvän arvon vertailut, lahjaverovapaus (en ole tästä varma). Varainsiirto veron käsittely molempien asioiden osalta.

Tuntui koko verotehtävä sellaiselta salamyhkäiseltä taikatempulta. Aluksi katoin ettei kyseessä ollut kuin selvä tapaus, sitten kun pohti vähän asiaa alkoi kokoajan sataa lisää asioita mitä tulisi ottaa huomioon. Aluksi kirjoitin suttupaperille että perintö- ja lahjaveroa koko kauppaan ei varainsiirtoveroa, onneksi luin uusiks paperin ja sitten korjasin. Toivottavasti meni edes 70% oikein tuo vastaus.

• eka kolmikymppinen
        Toinen 30-hakija kirjoitti:

No tuo oikeustapaus oli vähän visainen. Itse pohdin asiaa siten että kyseessä on lahjaluontoinen kauppa, osa vastikkeellista osa vastikeetonta (verottajan mielestä). Sitten käyvän arvon vertailut, lahjaverovapaus (en ole tästä varma). Varainsiirto veron käsittely molempien asioiden osalta.

Tuntui koko verotehtävä sellaiselta salamyhkäiseltä taikatempulta. Aluksi katoin ettei kyseessä ollut kuin selvä tapaus, sitten kun pohti vähän asiaa alkoi kokoajan sataa lisää asioita mitä tulisi ottaa huomioon. Aluksi kirjoitin suttupaperille että perintö- ja lahjaveroa koko kauppaan ei varainsiirtoveroa, onneksi luin uusiks paperin ja sitten korjasin. Toivottavasti meni edes 70% oikein tuo vastaus.

Yritän kelailla, miten päädyit tuohon lahjaverovapauteen, mutta en keksi. Käypä arvo oli 50 000 euroa, eikö vaan, ja kauppahinta 25 000 euroa, joten molemmat saivat lahjaksi tavallaan 12 500 euroa. Ja lahjaveron alaisia ovat lahjat, joiden yhteenlaskettu arvo 3 vuodelta on 4 000 euroa tai enemmän?

Varainsiirtoveroa piti kai joka tapauksessa maksaa pelkästä kauppahinnasta eli 25 000 eurosta.

ALVin osalta sepostelin kaikenlaista kiiinteistönluovutusten verovapaudesta ja elinkeinotoimintana tapahtuvan majoitustoiminnan verollisuudesta ja päättelin, että toiminta on verollista. Ja päättelin, että myyntimaasäännösten kiinteistöön kohdistuvia palveluja koskevan poikkeuksen takia myös norjalaisen firman työ verotetaan Suomessa.

• loma alkaa

Pisterajat tulee varmaan olemaan melko korkealla tänä vuonna hakijamäärän ja useiden monivalintatehtävien vuoksi. Ne ovat ainakin aikaisempina vuosina muodostuneet lottopotiksi. 5 tehtävä oli kyllä todella haastava arvonlisäveron osalta. Ihmettelin myös sitä kauppaoikeuden "vain" kohtaa, koska oikein ''perustelemalla'' väite voisi olla sekä oikein tai väärin. Toisaalta tehtävässä ei saanut perustella mitään. Itse laitoin myös että oikein.

• Jee jee ohi on!

Mitäs laitoitte kohtaan velkasitoumuksista? Itse vastasin ettei mikään edellisistä perusteella etteihän velkasitoumuksista pakko mitään velkakirjaa ole tehdä mutta silloin ei vain sovelleta velkakirjalakia.. Hiukan kompan tyylinen kysymys jokatapauksessa koska helpostihan vastaisi että a) velkakirja. No toisaalta mitä näitä liikaa pohtiin heinäkuussa tulee vastaukset ja olihan koe kaikille sama :)

• Ei tainnu osua

No niimpä tietenki! Tietenki menin laittamaan että velkakirja tehdään. Hitsi, oon tainnu astua jokaikiseen kompaan, sinne meni helpot pisteet kun miinuksiakin tulee:(

• Jepjep!
        Ei tainnu osua kirjoitti:

No niimpä tietenki! Tietenki menin laittamaan että velkakirja tehdään. Hitsi, oon tainnu astua jokaikiseen kompaan, sinne meni helpot pisteet kun miinuksiakin tulee:(

Voihan se hyvin se a) ollakin mistä sitä tietää miten tarkastajat sitä pyörittelee.. Jokatapauksessa raakaa touhua että lähtee kokonainen miinuspiste väärästä mutta kaippa sillälailla eroja saadaan.

• Paavo V

Mikäli velkakirja tehdään sovelletaan asiaan velkairjalakia, muutoin yleisten velvoiteoikeuden periaatteiden mukaisesti. Eli velkakirjaa ei ole pakko tehdä jollei halua noudattaa velkakirjalain säännöksiä eli se ei mikään edellisistä oli oikea vastaus!

• eka kolmikymppinen

Hassu tunne tosiaan, kun ei enää tarvitsekaan avata kirjaa tänään! Koko kevät on tullut tahkottua noita 600 sivua, ja yhtäkkiä koko homma on ohi 5 tunnissa.

Mä käsittelin myös lahjanluonteisena luovutuksena sitä tonttikauppaa, eli varainsiirtoveron lisäksi piti maksaa lahjavero.

Työoikeuden tehtävä meni tilanpuutteen takia vähän huonosti - asiaa olisi ollut vaikka 10 sivua, mutta en osannut kiireessä oikein tiivistää ja lopussa tila loppui pahasti kesken.

Menin myös tuohon kompaan henkilöyhtiön velkojien suhteen... ajattelin vielä oikein, että onpa naurettavan helppo kysymys, totta kai velkoja voi vaatia velanmaksua kaikilta muiltakin kuin A:lta :( Mielestäni kysymys oli sen verran monitulkintaisesti muotoiltu, että siinä on kyllä oikaisupyyntöainesta, jos sisäänpääsy jää pienestä kiinni.

Kaikkineen jäi kuitenkin ihan hyvä fiilis kokeesta, 4h59min kirjoitin, saa nähdä mihin se riittää! Melkeinpä uskon, että pääsen sisään.

• Jepjep!!

Jep tosi erikoinen toi työoikeus homma että miksei muka vois vastata kahdelle sivulle, olis saanu paremmin mahtuun eikä olis ollu keltään pois.. Noni hyvä meni sentään monivalinnat nappiin :) jospa se tästä ja säkällä pääsiskin sisään..

• Toinen 30-hakij

Mulla meni se 4h58min luovutin vikoilla minuuteilla en kestänyt jännitystä että kirjoitan jotain epäselvää.

No kirjoitin kyllä ettei lahjaveroa tarvitse maksaa, huomioiden 4000 euron verovapaan lahjoituksen 3 vuoden aikana per henkilö. Tällöin mentiin 500 euroa yli tuon "käyvän arvon". Tosin tässä kohdin pähkäilin että huomioidaanko 4000 euron verovapaus vai ei, totesin ettei verottaja voi tuosta kyllä poiketa ja rustasin senkin sinne sitten!

Musta siinä sanottiin selvästi _ainoastaan_ A:lta. Ei siitä oikein oikaisua voi tehdä. Tosin voin muistaa väärin 8-p

Samaa ongelmaa työoikeuden osalta. Luovuin sitten kirjaamasta useita asioita, yritin vain perustella miksi ja johtopäätös todella lyhyesti. Tilaa jäi lopussa noin puoli riviä. Ainut harmitus oli se etten tajunnut kirjoittaa nimeä, syntymäaikaa ja koepaikkakuntaa todella tiiviisti ja aloittamaan vastausta suoraan siitä ekalta riviltä ois irronnut edes vähän lisä tilaa :p

• Paavo V
        Toinen 30-hakij kirjoitti:

Mulla meni se 4h58min luovutin vikoilla minuuteilla en kestänyt jännitystä että kirjoitan jotain epäselvää.

No kirjoitin kyllä ettei lahjaveroa tarvitse maksaa, huomioiden 4000 euron verovapaan lahjoituksen 3 vuoden aikana per henkilö. Tällöin mentiin 500 euroa yli tuon "käyvän arvon". Tosin tässä kohdin pähkäilin että huomioidaanko 4000 euron verovapaus vai ei, totesin ettei verottaja voi tuosta kyllä poiketa ja rustasin senkin sinne sitten!

Musta siinä sanottiin selvästi _ainoastaan_ A:lta. Ei siitä oikein oikaisua voi tehdä. Tosin voin muistaa väärin 8-p

Samaa ongelmaa työoikeuden osalta. Luovuin sitten kirjaamasta useita asioita, yritin vain perustella miksi ja johtopäätös todella lyhyesti. Tilaa jäi lopussa noin puoli riviä. Ainut harmitus oli se etten tajunnut kirjoittaa nimeä, syntymäaikaa ja koepaikkakuntaa todella tiiviisti ja aloittamaan vastausta suoraan siitä ekalta riviltä ois irronnut edes vähän lisä tilaa :p

Siinä taisi kyllä olla: KOMMANDIITTIYHTIÖN velka ainoastaan a:lta...
        Muistan kun luin tuon moneen kertaan, eli velka joka on Ky:n, sitä saa periä eli vaatimuksen osoittaa suoraan: Ky:ltä, tai a:lta tai b:ltä tai c:ltä tai kaikilta edellämainituilta yhdessä. Ainoastaan äänettömältä sitä ei voi periä, äänetönkin tosin vastaa panoksen määrästä, jollei ole sitä maksanut ja ky menee esim. konkurssiin

• Metsätalo
        Jepjep!! kirjoitti:

Jep tosi erikoinen toi työoikeus homma että miksei muka vois vastata kahdelle sivulle, olis saanu paremmin mahtuun eikä olis ollu keltään pois.. Noni hyvä meni sentään monivalinnat nappiin :) jospa se tästä ja säkällä pääsiskin sisään..

Työoikeuden kysymyksessä sai tosiaan miettiä mitä laittaa ja mitä ei. Huomasin koepapereita palauttaessa, että pari pyrkijää oli kirjoittanut nimensä ja muut tarvittavat puolet paperin kääntöpuolelle saaden näin koko sivun käyttöön.

• ensivuonnauudestaan

Äh! Miten se monivalintakysymys niistä henkilöyhtiön velkojen vaatimisista meni, muistaako kukaan tarkasti?

• Toinen 30-hakija

A B C joko yhtiömiehiä tai vastuunalaisia yhtiömiehiä (en muista), velkoja voi ainoastaan vaatia velkaa A:lta. -> väärin, (B, C ja yhtiöltä)

• Jepjep!

Ei tainnu kyllä olla "ainoastaan" se sana siinä, sithän se olis selvästi väärin.. Jos oikein muistan niin luki että vain? No ihan sama spekulointi on kivaa :)

• ensivuonnauudestaan

Mun mielestä olivat vastuunalaisia. Ja vastasin siis että väärin. Olin kyllä aivan paniikissa koko kokeen, ja vaikka olin lukenut ihan hulluna ja sain artiklan loppukokeesta 59 pinnaa, niin eipä se kerro siitä että pääsisin sisään. Kyllä nyt vero ja valtiosääntö verotti mun tulosta. Ei jumalauta että v*tuttaa. Perinnön olisin osannu vaikka takaperin unissani ulkoa. Samoin perheen. Samoin velvoitteen. Rikoksenkin siihen nähden ihan helvetin hyvin ettei siitä tullut yhtään kysymystä. Ja sit tällaset kysymykset lyödään eteen. Tyhjä olo.

• eka kolmikymppinen

Taisi olla jotakuinkin niin, että "velkoja voi vaatia velan maksua vain A:lta" ja varmaan haettiin vastausta "oikein", vaikka itsekin siis vastasin "väärin".

• Kaikkee kans

Jos jää jollakulla pisteestä kiinni ton takia niin ei muutakun oikaisua sitten vaikka hallinto-oikeudesta tosi hämärä kysymyksenasettelu kaikenkaikkiaan kun jättää tulkinnanvaraa mitä "vain" sanalla haetaan tossa yhteydessä.. Jos jäis pisteraja johonkin 50 huiteille niin sisälle vois olla asiaa :)

• Kaikkee kans..
        Kaikkee kans kirjoitti:

Jos jää jollakulla pisteestä kiinni ton takia niin ei muutakun oikaisua sitten vaikka hallinto-oikeudesta tosi hämärä kysymyksenasettelu kaikenkaikkiaan kun jättää tulkinnanvaraa mitä "vain" sanalla haetaan tossa yhteydessä.. Jos jäis pisteraja johonkin 50 huiteille niin sisälle vois olla asiaa :)

Olikos mitään muita epäselviä kohtia mihin olis voinu kompastua? Mun mielestä työoikeuden ekassa ei ollu ihan selvää miten se laillisuus määritellään kun osa oli samassa kohdassa laillisia ja osa laittomia vai hä? Samaten se kuinka tarkkaan piti lakia kirjoittaa auki kun niin pieni tila...

• Toinen 30-hakija
        Kaikkee kans.. kirjoitti:

Olikos mitään muita epäselviä kohtia mihin olis voinu kompastua? Mun mielestä työoikeuden ekassa ei ollu ihan selvää miten se laillisuus määritellään kun osa oli samassa kohdassa laillisia ja osa laittomia vai hä? Samaten se kuinka tarkkaan piti lakia kirjoittaa auki kun niin pieni tila...

Luulis et tuon tilan osalta riittää perustelu ja johtopäätös, tuskin enempää kukaan saa mahtumaan siihen?d Toivossa on hyvä elää sano lapamato.

• Toinen 30-hakija
        Kaikkee kans.. kirjoitti:

No yksikin laittomuus tekee tietystä irtisanomisesta laittoman, tosin kait siinä pitää kertoa mitkä teki laittoman ja mitkä eivät ole laittomia.

Tosin tiedä häntä. 5.7. selviää, joko itku tai jippiii huuto. Alkaa ikä ja aika tulla vastaan jos ei nyt pääse sisälle, lisäksi tietty tuo fakta ettei musta taida enään olla tähän rumbaan. Ei ole kivaa lukea tuollaista kirjaa ja harjoitella uusiks ja uusiks sit 5h ohi ja lähes kuukaus paskat housussa pääseekö vai ei :z

• Kaikkee kans...

No yksikin laittomuus tekee tietystä irtisanomisesta laittoman, tosin kait siinä pitää kertoa mitkä teki laittoman ja mitkä eivät ole laittomia.

Tosin tiedä häntä. 5.7. selviää, joko itku tai jippiii huuto. Alkaa ikä ja aika tulla vastaan jos ei nyt pääse sisälle, lisäksi tietty tuo fakta ettei musta taida enään olla tähän rumbaan. Ei ole kivaa lukea tuollaista kirjaa ja harjoitella uusiks ja uusiks sit 5h ohi ja lähes kuukaus paskat housussa pääseekö vai ei :z

Hyvin kiteytetty! Itellä kans "jo" 26wee mittarissa mutta mun mielestä vaikuttaa oikeelta alalta tää oikis että kaippa se pakko on ens vuonna vielä koittaa ja tietysti hankkia lisäpisteet ennen sitä kun ei tänä vuonna ollu..

• ensivuonnauudestaan

Mä kompastuin myös siihen työtehtävän tilan rajaukseen. Olisin niin saanut hyvät pisteet siitä, jos tilaa olis ollut rajoituksetta. Nyt en saanut mitään tärkeää avattua, tuli sellanen fiilis, ettei mahtunut kirjottaan kuin "laitonta irtisanoa" tai "laillista irtisanoa"... Ja vielä palaan tuohon velkomisjuttuun. Aika reilu, en voinu kun nauraa kun tajusin mitä sillä oli vissiin sit haettu :D Mietin kokeessa kohtuu kauan että mikäs hemmetin kysymys tää nyt edes on.

Mites ne avoimet? Onko tosissaan niin, että vaan Lapin yliopiston avoimilla opinnoilla saa lisäpisteitä? Pitääkö tässä nyt muuttaa Lappiin niiden 13 pisteen takia? Et Helsingin suoritukset ei kelpais? Ja monenko pisteen verran niitä saa suoritettua syksyn aikana?

• Corpusiuriscivilis

Ei kelpaa. Voi suorittaa kesäyliopistoissa käymällä viikonloppuisin luennoilla. Vuorotyön ohessa sain melkein pisteet kasaan parissa kuukaudessa. Oma helvettinsä oli sekin, mutta motivoivampaa kuin päntätä kymmenen oikeudenalan tiivistelmiä ulkoa pääsykokeeseen :D

• Kokeilija

Ei kelpaa. Voi suorittaa kesäyliopistoissa käymällä viikonloppuisin luennoilla. Vuorotyön ohessa sain melkein pisteet kasaan parissa kuukaudessa. Oma helvettinsä oli sekin, mutta motivoivampaa kuin päntätä kymmenen oikeudenalan tiivistelmiä ulkoa pääsykokeeseen :D

Onkos kellään tietoa että mikä on Lapin yliopiston käytäntö. Jos nyt saan paikan jostain yliopiston toisesta tiedekunnasta, niin saanko olla röyhkeä ja suoritella menemään oikiksen kursseja? Vai pitääkö tehdä avoimen ja pia:n kautta?

• Corpusiuriscivilis

Huhhuh, että masentaa nyt kokeen jälkeen. Lopputulos oli varmaan heikompi kuin missään kurssikokeessa. Vielä ennen koetta oli sellainen fiilis, että kyllähän se tästä hoituu.
      Jotenkin siinä sitten kävi niin, että kyllähän ne kokeentekijät onnistui iskemään heikkoihin kohtiin ja niissä omissa vahvuuksissa tuli ryssittyä. Helpoilta tuntuivat ainoastaan monivalinnat, Perhe KVY velvoite-tehtävä menivät hyvin. Valtiosäännön kohdalla tuli black outti armahdusten kanssa, mutta siitä voisin kuitenkin odottaa jotain 8-10 pistettä. Työikeudesta en uskalla sanoa mitään. Muiden tehtävien osalta osaaminen oli paljon heikompaa kuin olisin itseltäni toivonut.

Summa summarum: Jotain tasan neljääkymmentä pistettä voisin itseltäni odottaa, mutta en läpipääsyä. Lapin yliopisto myönnän tappioni.
      Voisin tiedustella kesäyliopistolta, voinko syksyllä uusia sen yhden tentin joka jäi helmikuussa pari pinnaa vajaaksi. Silloin jo olisi avoimen pisteet kasassa ensi keväälle. - ne pisteet, joiden piti olla turvana jo tänä vuonna. Aineopintojen eteen jaksaisin opiskella täysipäiväisesti. Tosin en enää tiedä jaksanko taas päntätä uutta kevättä pääsykokeeseen. Vaikka kyllähän tässä alkaa jo olla useampi oikeudenala hallussa. Mittarissa on silloin 24v. Koulukaverit tekee kandin töitään, on vaihdossa tai lyhentää asuntolainaa. Minä teen hanttihommia ja haaveilen ensimmäisestä opiskelupaikasta. Kyllä vähän nolottaa ja on kyllä sellainen fiilis, että mistä kaikesta sitä onkaan jäänyt paitsi. Kehtaakohan sitä enää kilpailla tulevien ylioppilaiden kanssa opiskelupaikoista.

• gfffffffffffffffffff

Mulla on jokseenkin sama tilanne kuin mitä toisessa kappaleessasi selostit, vaikken Rolloon pyrkinyt. Tekee helvetin pahaa, mutta jostain se suunta on itselle löydettävä.

Oikeustieteellinen ei sinänsä ole ainoa paikka minkä kautta pääsee työelämässä ns juridiseen ympäristöön, on muitakin vaihtoehtoja niin yo:ssa kuin amk:ssa, jotka ovat ns "sinne päin", joten kannattaa pitää silmät auki ja mieli avoimena. Itse ainakin mietin, että hommaan jonkun sellaisen sinne päin olevan tutkinnon, jonka kautta pystyisi arvioimaan edes jotenkin, onko minusta ko. alalle. Ja jos käy niin hyvä tuuri, että saa työpaikankin sydäntä lähellä olevasta ympäristöstä, on koko loppuelämä aikaa pyrkiä sinne oikikseen.

Tsemppiä, toivottavasti nouset tilanteestasi. Oma tulevaisuus näytää ihan helvetin toivottomalta ja tunnen muutenkin olevani täysin epäonnistunut ihmisenä, mutta katsellaan nyt ainakin muutama vuosi, mitä tästä tulee.

• Corpusiuriscivilis
        gfffffffffffffffffff kirjoitti:

Mulla on jokseenkin sama tilanne kuin mitä toisessa kappaleessasi selostit, vaikken Rolloon pyrkinyt. Tekee helvetin pahaa, mutta jostain se suunta on itselle löydettävä.

Oikeustieteellinen ei sinänsä ole ainoa paikka minkä kautta pääsee työelämässä ns juridiseen ympäristöön, on muitakin vaihtoehtoja niin yo:ssa kuin amk:ssa, jotka ovat ns "sinne päin", joten kannattaa pitää silmät auki ja mieli avoimena. Itse ainakin mietin, että hommaan jonkun sellaisen sinne päin olevan tutkinnon, jonka kautta pystyisi arvioimaan edes jotenkin, onko minusta ko. alalle. Ja jos käy niin hyvä tuuri, että saa työpaikankin sydäntä lähellä olevasta ympäristöstä, on koko loppuelämä aikaa pyrkiä sinne oikikseen.

Tsemppiä, toivottavasti nouset tilanteestasi. Oma tulevaisuus näytää ihan helvetin toivottomalta ja tunnen muutenkin olevani täysin epäonnistunut ihmisenä, mutta katsellaan nyt ainakin muutama vuosi, mitä tästä tulee.

Mä olen kanssa miettinyt juridiikkaa lähellä olevia opintoja: oikeustradenomi, HTM-tutkinto painotettuna oikeudellisilla oppiaineilla. Kilpailuoikeus on yksi asia mikä kiinnostaa uudehkona "oikeudenalana" sen poikkiteteellisyyden takia, koska sillä on yhteydet taloustieteeseen, joka itseäni kiinnostaa.
        Tässä on ongelmana esim. se, että on jo jäänyt vähän koukkuun oikeustieteen opiskeluun. Kauhistuttaisi pyrkiä esimerkiksi valtsikkaan, jossa on taas aivan erityylinen soveltuvuutta mittaava pääsykoe ja tiukat sisäänottomäärät.
        Toisaalta nytten, kun 2014 tai 2015 tulee voimaan lakiuudistus, jossa vaikeutetaan ensimmäisen opiskelupaikan saaneiden pyrkimistä suhteessa ensimmäistä opiskelupaikkaansa hakeviin niin ei hevin uskalla valita sitä ensimmäistä paikkaa hetken mielijohteesta.
        Toisaalta oikis avaa tiet vaikka minne niin yksityisellä, kuin julkisellakin sektorilla ja monenlaisiin tehtäviin. Työllistymisprosentit on vertailussa todella korkeat. Tässä vaiheessa ei muutenkaan enää huvittaisi "opiskella pelkän opiskelun takia"

• 611

Miten nuo Lapin avoimen kurssit käytännössä suoritetaan? Missä ne käydään tenttimässä?

• Toinen 30-hakija

Antakaas veikkauksia pisterajasta, siis vapaassa kiintiössä ,) Viime vuonna oli 51 jos muistan oikein.

Oma veikkaus on 49! Toine veikkaus ois tosin 52!

• Kokeilija

Toivon että laskisi mutta pelkään että nousee.
        Veikkaan 52.

Nää kolme viikkoa tuloksia odotellessa tulee kyllä olemaan tuskastuttavan pitkiä!

• 19+11

Vaikea sanoa, kun ekaa kertaa hain, mutta veikataan vapaan kiintiön rajaksi 48 ja yhteispistekiintiön 65 eli hieman tullaan alaspäin viime vuodesta. Perusteluina vaikea vero-oikeuden tehtävä, työoikeuden yhteen sivuun rajattu vastaustila ja miinukset monivalinnoista (siitä huolimatta, että olivat pääosin helppoja).

• toiveikas

Veikkaan hakijamäärän ja kokeessa olevien monivalintatehtävien perusteella, että pisteraja tulee olemaan jotain 54-58 p avoimessa kiintiössä ja yo-kiintiössä 66-70p.

Lisäksi yllättävän monella tuntuu olevan ne lisäpisteet avoimeen kiintiöön, joka myös osaltaan saattaa nostaa pisterajoja.

Joka toinen vuosi avoimen kiintiön raja on ollut hieman korkeammalla ja joka toinen matalammalla, ja viime vuonna se oli "hieman korkeammalla" joten saattaa olla, että on matalammallakin tänä vuonna.

• Toinen 30-hakija

No puhtaasta vapaasta kiintiöstä viime vuonna pääsi naurettavan harva. Suurin osa pääsi lisäpisteillä. Tuskin tulee muutosta. En mitenkään usko statistiikan muuttuvan runsaasti viime vuosista. Pääsyprosentti n. 28-29% (tosin 2007 taisi olla 30% )

• 98sd98dsh98sdhg

En nyt tiedä Rolloon hakemisesta yhtään mitään, mutta eikö tuo ole vähän epämukavaa, jos hakijalta melkein edellytetään kasaa avoimen opintoja ennen kuin kannattaa edes pyrkiä tosissaan?

• 11+19
        98sd98dsh98sdhg kirjoitti:

En nyt tiedä Rolloon hakemisesta yhtään mitään, mutta eikö tuo ole vähän epämukavaa, jos hakijalta melkein edellytetään kasaa avoimen opintoja ennen kuin kannattaa edes pyrkiä tosissaan?

Suurin osa valitaan kuitenkin ylioppilaskiintiössä, jossa lisäpisteet eivät ole käytössä.

• Omppunen10

Ottiko kukaan oikeustapauksen myyntimaasäännösten suhteen huomioon pohdinnassa sitä, kuuluuko Norja (ei EU-maa) EUn alvjärjestelmään? Eli pätevätkö myyntimaasäännökset sen osalta?

Ykköskysymyksessä hämäsi se LAILLISUUS. Eri asia kuin oikeus irtisanoa!

• Kaikkea kans

Kun noita helsingin ja turun kokeista lukee niin aika pienet purnaamiset on meillä rollon kokeesta niihin verrattuna :) taitaapa kokeet muuttua enemmän monivalintojen suuntaan ja pois oikeustapauksista ja näin saataisiin valmennuskurssien tarpeellisuutta vähennettyä.. Eipä tullu tuota norjaa kyllä mietittyä, eikä taidettu kirjassakaan ottaa kantaa eu:n ulkopuolisiin nähden? Tällain pari päivää kokeen jälkeen alkaa oleen jo ihan suht hyvä fiilis että jos ei aivan riitä niin aivan varmasti hilkulle meni :)

• Corpusiuriscivilis
        Kaikkea kans kirjoitti:

Kun noita helsingin ja turun kokeista lukee niin aika pienet purnaamiset on meillä rollon kokeesta niihin verrattuna :) taitaapa kokeet muuttua enemmän monivalintojen suuntaan ja pois oikeustapauksista ja näin saataisiin valmennuskurssien tarpeellisuutta vähennettyä.. Eipä tullu tuota norjaa kyllä mietittyä, eikä taidettu kirjassakaan ottaa kantaa eu:n ulkopuolisiin nähden? Tällain pari päivää kokeen jälkeen alkaa oleen jo ihan suht hyvä fiilis että jos ei aivan riitä niin aivan varmasti hilkulle meni :)

Mitä vastasitte, kun kysyttiin, että sovelletaanko Suomen arvonlisäverolakia Norjasta ostettuihin kiinteistöä koskeviin - rakennus ja suunnittelupalveluihin tjsp. Huom. PALVELUIHIN! En kyllä ole varma miten kysymys mutoa "KIINTEISTÖÄ KOSKEVIA PALVELUJA, kuten rakennus- ja suunnittelupalvelut"
        Mä oon sitä mieltä, että Norjan EU-jäsenyydellä ei ole väliä ja myyntimaasäännöksiä sovelletaan

Itse olen tullut tähän johtopäätelmään:

s. 575 - 577

Alvin yleissäännöksessä 1§ mainitaan, että
        1) "verovelvolliseksi on säädetty liiketoiminnan muodssa tapahtuva tavaroiden ja palveluiden myynti"

Lain aineelliseen soveltamisalaan kuuluvat LISÄKSI:
        2) TAVARAN maahantuonti EU:N ulkopuolisesta valtiosta ja
        3) TAVARAN tuonti maahantuonti toisesta EU:n jäsenvaltiosta.

Näin ollen käsittäisin, että EU:ta koskevat asiat muodostavat OMAN KOKONAISUUTENSA, joka koskee vain sitä TAVAROIDEN maahantuontia toisesta jäsenvaltiosta, ei tavaroiden ja palvelujen myyntiä siinä laajassa merkityksessä em. 1§ kertoo.

Käsitystäni vahvistaa se, että samaisen sivun seuraava palsta käsittelee nimenomaan EU:N arvonlisäverojejärjestelmää. Periaatteina ovat kulutusmaaperiaate ts. määränpäämaaperiaate ja alkuperämaaperiaate.
        Kirjoittaja ei tosin mainitse enää sanaa "tavara" vaan "hyödykkeen" ja "tuotteen". Toisaalta myöskään sana "palvelu" ei edellenkään mainita. Itse pohdiskelin tätä terminologiaa joskus aiemmin keväällä. Wikipedian mukaan hyödyke, tavara ja tuote tarkoittavat kaikki samaa asiaa, hyödyke pääkäsitteenä.

Seuraavalla palstalla määritellään alvin alueellinen soveltamisala:
        "Lakia sovelletaan SUOMESSA TAPAHTUVAAN 1) myyntiin, 2) maahantuontiin ja 3) yhteisöhankintaan. Eli kaikkiin niihin samoihin asioihin, jotka mainittoon aineellissa soveltamisalassa. Kekeistä on siis, että toiminta tapahtuu Suomessa?

Johtopäätös:

Kysymyshän oli, että SOVELLETAANKO SUOMEN ARVONLISÄVEROLAKIA Norjalaisten firmojen myymiin "Pohjois-Suomessa, Kilpisjärvellä" TAPAHTUVAAN toimintaan (kesämökkien rakennus).
        Aineellisesti lain soveltamisala täyttyy, koska kysymyksessähä liiketoiminnan muodossa tapahtuva PALVELUIDEN myynti (rakennus- ja sunnittelupalvelut).
        - sillä onko Norja EU:n jäsen ei ole väliä, koska kysehän ei ole yhteisöhankinnasta, eli EU:n jäsenvaltioiden välisestä TAVAROIDEN maahantuonnista.

Kaiken järjen mukaan myös lain alueellinen soveltamisala täyttyy, koska toiminta (palvelun myynti) on tapahtunut Suomessa ("Pohjois-Suomessa Kilpisjärvellä").

Vai onko?
        "AVL:ssa on tarkemmat säännökset siitä, milloin TOIMINTA (myynti, maahantuonti ja yhteisöhankinta) on tapahtunut Suomessa"
        -> nämä säännökset ovat nyt niitä MYYNTIMAASÄÄNNÖKSIÄ, eli verotuspaikkasäännöksiä.

"Tavarakaupan säännöksiä sovelletaan kaikkiin tavaroihin, kun palveluiden myyntimaasäännökset vaihtelevat palvelukohtaisesti" -> jakaminen oikeaan palvelujen kategoriaan.

Palvelun myynnin yleissääntö tuskin soveltuu tähän, vaikka X ja Y olisivat jo elinkeinonharjoittajia, koska tontti/kiinteistö - vai mikä olikaan-, jolle mökit rakennetaan ei varmaan voi olla KIINTEÄ TOIMIPAIKKA (esim. liikepaikka) eivätkä X ja Y palvelun ostajina harjoita rakennus- ja asennustoimintaa?

Sen sijaan "KIINTEISTÖÖN KOHDISTUVAT PALVELUT esim. rakennuspalvelut ON MYYTY SUOMESSA, JOS KIINTEISTÖ SIJAITSEE TÄÄLLÄ"(AVL 67)
        "Kiinteistöllä tarkoitetaan mm. maa-aluetta"
        X:llä ja Y:lla oli jonkinlainen maa-alue ostettuna, joihin ne Norjalaisten myisivät "kiinteistöön kohdistuvia palveluitaan", eli niitä helvetin rakennuspalveluita.

• Corpusiuriscivilis

Mitä vastasitte, kun kysyttiin, että sovelletaanko Suomen arvonlisäverolakia Norjasta ostettuihin kiinteistöä koskeviin - rakennus ja suunnittelupalveluihin tjsp. Huom. PALVELUIHIN! En kyllä ole varma miten kysymys mutoa "KIINTEISTÖÄ KOSKEVIA PALVELUJA, kuten rakennus- ja suunnittelupalvelut"
        Mä oon sitä mieltä, että Norjan EU-jäsenyydellä ei ole väliä ja myyntimaasäännöksiä sovelletaan

s. 575 - 577

1) "verovelvolliseksi on säädetty liiketoiminnan muodssa tapahtuva tavaroiden ja palveluiden myynti"

Näin ollen käsittäisin, että EU:ta koskevat asiat muodostavat OMAN KOKONAISUUTENSA, joka koskee vain sitä TAVAROIDEN maahantuontia toisesta jäsenvaltiosta, ei tavaroiden ja palvelujen myyntiä siinä laajassa merkityksessä em. 1§ kertoo.

Käsitystäni vahvistaa se, että samaisen sivun seuraava palsta käsittelee nimenomaan EU:N arvonlisäverojejärjestelmää. Periaatteina ovat kulutusmaaperiaate ts. määränpäämaaperiaate ja alkuperämaaperiaate.
        Kirjoittaja ei tosin mainitse enää sanaa "tavara" vaan "hyödykkeen" ja "tuotteen". Toisaalta myöskään sana "palvelu" ei edellenkään mainita. Itse pohdiskelin tätä terminologiaa joskus aiemmin keväällä. Wikipedian mukaan hyödyke, tavara ja tuote tarkoittavat kaikki samaa asiaa, hyödyke pääkäsitteenä.

"Lakia sovelletaan SUOMESSA TAPAHTUVAAN 1) myyntiin, 2) maahantuontiin ja 3) yhteisöhankintaan. Eli kaikkiin niihin samoihin asioihin, jotka mainittoon aineellissa soveltamisalassa. Kekeistä on siis, että toiminta tapahtuu Suomessa?

Johtopäätös:

Kysymyshän oli, että SOVELLETAANKO SUOMEN ARVONLISÄVEROLAKIA Norjalaisten firmojen myymiin "Pohjois-Suomessa, Kilpisjärvellä" TAPAHTUVAAN toimintaan (kesämökkien rakennus).
        Aineellisesti lain soveltamisala täyttyy, koska kysymyksessähä liiketoiminnan muodossa tapahtuva PALVELUIDEN myynti (rakennus- ja sunnittelupalvelut).
        - sillä onko Norja EU:n jäsen ei ole väliä, koska kysehän ei ole yhteisöhankinnasta, eli EU:n jäsenvaltioiden välisestä TAVAROIDEN maahantuonnista.

Kaiken järjen mukaan myös lain alueellinen soveltamisala täyttyy, koska toiminta (palvelun myynti) on tapahtunut Suomessa ("Pohjois-Suomessa Kilpisjärvellä").

Vai onko?
        "AVL:ssa on tarkemmat säännökset siitä, milloin TOIMINTA (myynti, maahantuonti ja yhteisöhankinta) on tapahtunut Suomessa"
        -> nämä säännökset ovat nyt niitä MYYNTIMAASÄÄNNÖKSIÄ, eli verotuspaikkasäännöksiä.

"Tavarakaupan säännöksiä sovelletaan kaikkiin tavaroihin, kun palveluiden myyntimaasäännökset vaihtelevat palvelukohtaisesti" -> jakaminen oikeaan palvelujen kategoriaan.

Palvelun myynnin yleissääntö tuskin soveltuu tähän, vaikka X ja Y olisivat jo elinkeinonharjoittajia, koska tontti/kiinteistö - vai mikä olikaan-, jolle mökit rakennetaan ei varmaan voi olla KIINTEÄ TOIMIPAIKKA (esim. liikepaikka) eivätkä X ja Y palvelun ostajina harjoita rakennus- ja asennustoimintaa?

Sen sijaan "KIINTEISTÖÖN KOHDISTUVAT PALVELUT esim. rakennuspalvelut ON MYYTY SUOMESSA, JOS KIINTEISTÖ SIJAITSEE TÄÄLLÄ"(AVL 67)
        X:llä ja Y:lla oli jonkinlainen maa-alue ostettuna, joihin ne Norjalaisten myisivät "kiinteistöön kohdistuvia palveluitaan", eli niitä helvetin rakennuspalveluita.

Tulipa kirjoitusvirheitä, mutta niin tuli myös tekstiäkin.

Toinen 30-hakija? mistä löysit tilastot tähän väittämään:

"No puhtaasta vapaasta kiintiöstä viime vuonna pääsi naurettavan harva. Suurin osa pääsi lisäpisteillä. Tuskin tulee muutosta."

Mä en ole vielä törmännyt niihin, vaikka kuullut puhuttavan useammassakin yhteydessä.

Toisaalta niitä puhtaasti pääsykoepisteillä sisäänpääseitä on nimenomaan siellä yhteispistekiintiössä, koska aina on myös niitä, jotka saavat pisteitä, joku 5-15 yli pääsykoerajan. Tulevat kuitenkin valituiksi yhteispistekiintössä, koska se yksinkertaisesti täytetään ennen kuin vapaata kiintiötä.
        Esim. X on saanut vain 10 yo-pinnaa, mutta 66 pistettä valintakokeesta, eli yhteensä 76. Kiintiöt tulevat olemaa 68 yhteispistettä tai 50 pääsykoepistettä. X voi tulla valituksi molemmista kiintiöistä. Valitaan kuitenkin yhteispistekiintiöstä, koska tiedekunta täyttää sen ensin.

Ps. veikkaan pääsykoerajan oleva 47 pistettä ja omien pisteitteni olevan 39-43 -,-

• eka kolmikymppinen

s. 575 - 577

Johtopäätös:

Vai onko?

Mä ainakin ajattelin, että tuo mainitsemasi viimeinen poikkeussääntö soveltuu nimenomaan tähän: kiinteistöön kohdistuvia palveluitahan tässä oltiin ostamassa, ja ne verotetaan Suomessa. Suomessa sijaitsevaan kiinteistöön kohdistuvat palvelut verotetaan aina Suomessa riippumatta myyjän tai ostajan kotimaasta, todetaan kirjassa.

Mainitsin lyhyesti nuo palvelujen myynnin yleissäännöt (kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille erikseen) ja totesin sitten, että tämä kiinteistöihin kohdistuva poikkeus koskee molempia -> verot Suomeen.

• eka kolmikymppinen

"No puhtaasta vapaasta kiintiöstä viime vuonna pääsi naurettavan harva. Suurin osa pääsi lisäpisteillä. Tuskin tulee muutosta."

Mä en ole vielä törmännyt niihin, vaikka kuullut puhuttavan useammassakin yhteydessä.

Toisaalta niitä puhtaasti pääsykoepisteillä sisäänpääseitä on nimenomaan siellä yhteispistekiintiössä, koska aina on myös niitä, jotka saavat pisteitä, joku 5-15 yli pääsykoerajan. Tulevat kuitenkin valituiksi yhteispistekiintössä, koska se yksinkertaisesti täytetään ennen kuin vapaata kiintiötä.
        Esim. X on saanut vain 10 yo-pinnaa, mutta 66 pistettä valintakokeesta, eli yhteensä 76. Kiintiöt tulevat olemaa 68 yhteispistettä tai 50 pääsykoepistettä. X voi tulla valituksi molemmista kiintiöistä. Valitaan kuitenkin yhteispistekiintiöstä, koska tiedekunta täyttää sen ensin.

Ps. veikkaan pääsykoerajan oleva 47 pistettä ja omien pisteitteni olevan 39-43 -,-

Jänniä nuo hakijatilastot - viime vuonna vapaasta kiintiöstä otettiin 38 opiskelijaa, mutta sisään päässeistä oli lisäpisteitä 48 hakijalla... mitenköhän tuo pitäisi tulkita.

Mä en ole löytänyt muita tilastoja kuin nämä:
        http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Oikeustieteiden_tiedekunta/Opiskelijavalinta/Tilastotietoa_valintakokeista.iw3

• ^faefe

Jänniä nuo hakijatilastot - viime vuonna vapaasta kiintiöstä otettiin 38 opiskelijaa, mutta sisään päässeistä oli lisäpisteitä 48 hakijalla... mitenköhän tuo pitäisi tulkita.

Mä en ole löytänyt muita tilastoja kuin nämä:
        http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Oikeustieteiden_tiedekunta/Opiskelijavalinta/Tilastotietoa_valintakokeista.iw3

Tulkitaan siten että osa joilla on ollut lisäpisteet, on päässyt sisään yo-kiintiössä, ei avoimessa, koska yo-kiintiö täytetään ensin ja jos saa riittävästi koe pisteitä ja omaa vaikka A:n paperit tulee valituksi yo-kiintiössä, vaikka olisi päässyt sisään myös avoimessa kiintiössä.

http://www.ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Opiskelupalvelut/Tilastopalvelut/Opiskelijavalinta/Paavalinta/2012.iw3

tarkempia tilastoja

• KiikunKaakun :/

Mä ainakin ajattelin, että tuo mainitsemasi viimeinen poikkeussääntö soveltuu nimenomaan tähän: kiinteistöön kohdistuvia palveluitahan tässä oltiin ostamassa, ja ne verotetaan Suomessa. Suomessa sijaitsevaan kiinteistöön kohdistuvat palvelut verotetaan aina Suomessa riippumatta myyjän tai ostajan kotimaasta, todetaan kirjassa.

Mainitsin lyhyesti nuo palvelujen myynnin yleissäännöt (kuluttajille ja elinkeinonharjoittajille erikseen) ja totesin sitten, että tämä kiinteistöihin kohdistuva poikkeus koskee molempia -> verot Suomeen.

Luulen, että olet oikeassa eka kolmikymppinen. Itsehän en tuota poikkeusta kokeessa muistanut, vaan ratkaisin tapauksen alv:n osalta periaatteiden ja myyntimaasäännösten avulla. Tehtävä oli mielestäni kokeen ylivoimaisesti vaikein tehtävä ja erottelee varmasi hakijoita. Hatunnosto hyvin osanneille!

• Toinen 30-hakija

Vapaakiintiö 38, Yo-kiintiö 96. Sitten vähän myöhemmin lisäpisteillä 48. Yhteensä hyväksyttiin 134.

Siellä nuo määrät lukee. Sekavaksi tuon tekee se että ilmeisesti yhteispisteet sisältävät nuo avoimen opintojen lisäpisteet sekä yo-kirjoituksista lisäpisteet saaneet mitähän 3/4 hakijoista kuuluu näihin?d

Melko epäselväksi sait tuon verotapauksen. Sehän on selvää pässin lihaa kyseessä on kiinteistö ja siihen liittyvät palvelut. Sovelletaan suomen ALV tsädäm! Norja ja EU aivan sama. Norjahan on näiden proffien lempi aihe, kun monet luulevat sen kuuluvan EU:hun :(

-verovapaus 4000e
        -ALV kiinteistöistöön kohdistettuna Suomen ALV
        -lahjaluonteinen kauppa, siihen liittyvät kohtelut
        -varainsiirto vero, lahjan osalta VSV vapaa
        -3 mökkiä, elinkeinotoiminta muodossa (kirjassahan oli 2kpl, 2kk jo muodosti) vetosin itse siis 3 mökkiä elinkeinotoimita molemmat muodostavat

Outoa unohtanut jo loput jotain siinä vielä oli.

• KiikunKaakun:/

Vapaakiintiö 38, Yo-kiintiö 96. Sitten vähän myöhemmin lisäpisteillä 48. Yhteensä hyväksyttiin 134.

Siellä nuo määrät lukee. Sekavaksi tuon tekee se että ilmeisesti yhteispisteet sisältävät nuo avoimen opintojen lisäpisteet sekä yo-kirjoituksista lisäpisteet saaneet mitähän 3/4 hakijoista kuuluu näihin?d

Melko epäselväksi sait tuon verotapauksen. Sehän on selvää pässin lihaa kyseessä on kiinteistö ja siihen liittyvät palvelut. Sovelletaan suomen ALV tsädäm! Norja ja EU aivan sama. Norjahan on näiden proffien lempi aihe, kun monet luulevat sen kuuluvan EU:hun :(

-verovapaus 4000e
        -ALV kiinteistöistöön kohdistettuna Suomen ALV
        -lahjaluonteinen kauppa, siihen liittyvät kohtelut
        -varainsiirto vero, lahjan osalta VSV vapaa
        -3 mökkiä, elinkeinotoiminta muodossa (kirjassahan oli 2kpl, 2kk jo muodosti) vetosin itse siis 3 mökkiä elinkeinotoimita molemmat muodostavat

Outoa unohtanut jo loput jotain siinä vielä oli.

Kuta kuinkin noin Toinen 30-hakija. Nyt tuntuu tuo tehtävä hurjan selkeältä. Kokeessa kuitenkin pari juttua pääsi unohtumaan, vaikka ihan hyvin olinkin jäljillä. Itsellä jäi vähän tilaa ja aikaa lopussa, niin lisäilin loppuun vielä pari lausetta kiinteistöverosta. Mielenkiintoista nähdä aikanaan mallivastaus tuohon tehtävään. Sen verran muistettavaa tuntui olevan. Maksipisteet taisivat kuitenkin olla vain 15 eli ilmeisesti 30 puolen pisteen kohtaa.

Itselläni menivät parhaiten monivalinnat, perhe-, velvoite-, KV-yksityisoikeustehtävä ja kauppaoikeuden tehtävä. Valtiosäännöntehtävässä muistin käsitteet ja miten ne vaikuttivat kysyttyihin kohtiin melko hyvin. Tilaa jäi kuitenkin käyttämättä melko paljon, että jotain tuntuu väkisinkin unohtuneen. Työoikeudessa tajusin mielestäni, mitä missäkin kohtaa haettiin ja olivatko irtisanomiset laittomia, mutta vastaustekniikka hajosi hieman tilan puutteen vuoksi. Tosin olisihan se varmasti riittänyt, jos olisi osannut mainita pelkästään pisteitä kerryttävät asiat.

Yhtä tuskaa tämä odottaminen. Tuntuu, että pääsykoestressi ei juuri vähentynyt kokeen jälkeen, vaikka en ole jäänyt laakereille lepäämään. Jos en pääse niin opettelen saamea tai suoritan avoimessa lisäpisteisiin vaadittavan määrän kursseja ja sitten uusi yritys. :D

Kokeeseen osallistuneiden määrä on muuten pysynyt aika vakiona viimeisten vuosien aikana, vaikka hakijamäärät ovat tasaisesti kasvaneet. Historiallisesti vuodesta 2005 viime vuoteen saakka pistekeskiarvot ovat 65 ja 49.

• eka kolmikymppinen
        KiikunKaakun:/ kirjoitti:

Kuta kuinkin noin Toinen 30-hakija. Nyt tuntuu tuo tehtävä hurjan selkeältä. Kokeessa kuitenkin pari juttua pääsi unohtumaan, vaikka ihan hyvin olinkin jäljillä. Itsellä jäi vähän tilaa ja aikaa lopussa, niin lisäilin loppuun vielä pari lausetta kiinteistöverosta. Mielenkiintoista nähdä aikanaan mallivastaus tuohon tehtävään. Sen verran muistettavaa tuntui olevan. Maksipisteet taisivat kuitenkin olla vain 15 eli ilmeisesti 30 puolen pisteen kohtaa.

Itselläni menivät parhaiten monivalinnat, perhe-, velvoite-, KV-yksityisoikeustehtävä ja kauppaoikeuden tehtävä. Valtiosäännöntehtävässä muistin käsitteet ja miten ne vaikuttivat kysyttyihin kohtiin melko hyvin. Tilaa jäi kuitenkin käyttämättä melko paljon, että jotain tuntuu väkisinkin unohtuneen. Työoikeudessa tajusin mielestäni, mitä missäkin kohtaa haettiin ja olivatko irtisanomiset laittomia, mutta vastaustekniikka hajosi hieman tilan puutteen vuoksi. Tosin olisihan se varmasti riittänyt, jos olisi osannut mainita pelkästään pisteitä kerryttävät asiat.

Yhtä tuskaa tämä odottaminen. Tuntuu, että pääsykoestressi ei juuri vähentynyt kokeen jälkeen, vaikka en ole jäänyt laakereille lepäämään. Jos en pääse niin opettelen saamea tai suoritan avoimessa lisäpisteisiin vaadittavan määrän kursseja ja sitten uusi yritys. :D

Kokeeseen osallistuneiden määrä on muuten pysynyt aika vakiona viimeisten vuosien aikana, vaikka hakijamäärät ovat tasaisesti kasvaneet. Historiallisesti vuodesta 2005 viime vuoteen saakka pistekeskiarvot ovat 65 ja 49.

Joku muukin muuten kyseli aiemmin siitä työoikeuden ykköskohdasta, jossa oli koeaikapurkuja - mitä te siitä sanoitte? Mä arvelin, että kaikki koeaikapurut tuta-perusteilla on nykyään laittomia, koska peruste ei liity koeajan tarkoitukseen. Lisäksi tietty yksi niistä oli vieläpä irtisanottu ennen työn alkamista. Tuhlasin tämän selittämiseen vaan tyhmänä tolkuttoman paljon tilaa kun aloitin selittämällä, että ennen uutta TSL:ää sai tehdä koeaikapurun todellisilla tuta-perusteilla... ei kovin olennaista, mutta en ehtinyt enää alkaa kumittaa ja aloittaa alusta.

Joku muukin muuten kyseli aiemmin siitä työoikeuden ykköskohdasta, jossa oli koeaikapurkuja - mitä te siitä sanoitte? Mä arvelin, että kaikki koeaikapurut tuta-perusteilla on nykyään laittomia, koska peruste ei liity koeajan tarkoitukseen. Lisäksi tietty yksi niistä oli vieläpä irtisanottu ennen työn alkamista. Tuhlasin tämän selittämiseen vaan tyhmänä tolkuttoman paljon tilaa kun aloitin selittämällä, että ennen uutta TSL:ää sai tehdä koeaikapurun todellisilla tuta-perusteilla... ei kovin olennaista, mutta en ehtinyt enää alkaa kumittaa ja aloittaa alusta.

Vastasin, että koeaikapurku ennen koeajan tosiasiallista alkamista oli laitoin. Toiseen kohtaan laitoin tuon maininnan, että koeaikapurun syyn täytyy lain mukaan liittyä koeaikaan. Lisäsin vielä, että oikeuskäytännön mukaan tuta-peruste oli ollut hyväksyttävä syy koeaikapurkuun ja päädyin siihen, että purku oli tähän vedoten laillinen. Kirjassa kirjoittaja taisi kuitenkin todeta, että oikeuskäytäntö ei välttämättä enää päde uuden työsopimuslain myötä. Tiedä sitten menikö oikein vai väärin. Aika ja tila loppuivat täälläkin.

• momentti1

Itse kirjoitin työoikeuden A-kohtaan niin, että tuotannollisilla perusteilla työsopimuksen päättäminen ei oikeuta kuin vain irtisanomaan työsopimuksen, ei siis purkamaan työsopimusta. Tietysti muutamaan riviin piti vielä änkeä ne normaalit perusteet millä työsopimus voidaan purkaa koeaikana yms.

Ei voi muuta sanoa kuin koe yllätti aivan täysin, en päässyt näyttämään parasta osaamistani, aika loppui kesken ja tosiaan työoikeuden tehtävässä myös tilakin. Mielenkiinnolla odotan mallivastausta siihen ja tietysti pisterajoja...... Taitaa rollon avoin yliopisto kutsua ja lisäpisteet ensvuodelle. Epäreilua tosin ne lisäpisteet ylipäätänsä. En ollut yhtään helpottunut kokeen jälkeen vaan päinvastoin, olen kyllä asennoitunut 99 %:sesti, että en pääse yliopistoon. Harmittaa. Sentään hiukan lohduttaa, että koe on ollut usealle ei niin helppo. En ole siis ainoa ajatusteni kanssa.

• Pöllö,

Joko te Helsingin oikikseen hakeneet saitte tietää pääsystänne? ??

• Jännitys tiivistyy

Nyt kyllä jännittää ihan älyttömästi noiden tuloksien tuleminen. Aika kuluu raastavan hitaasti, kun miettii, että mitä sieltä mahtaa tulla. Huh huh!

• Toinen 30-hakija

Pelottaa pelottaa. Kohta tulee H-hetki. Itku tai onni.

Samat fiilikset. Kaikki tai ei mitään!

• eka kolmikymppinen
        KiikunKaakun :/ kirjoitti:

Samat fiilikset. Kaikki tai ei mitään!

Sama täällä. Käyn varmuuden vuoksi joka päivä katsomassa, josko tulokset olisi vahingossa julkaistu yliopistohaussa etuajassa...

Jos en pääse, alan lukea julkisoikeutta Joensuussa (sain sieltä opiskelupaikan) ja unohdan lopullisesti haaveet otm-tutkinnosta.

• Paavo V

Sama täällä. Käyn varmuuden vuoksi joka päivä katsomassa, josko tulokset olisi vahingossa julkaistu yliopistohaussa etuajassa...

Jos en pääse, alan lukea julkisoikeutta Joensuussa (sain sieltä opiskelupaikan) ja unohdan lopullisesti haaveet otm-tutkinnosta.

Kannattaako haavetta unohtaa, opiskelee vuoden julkisoikeutta ja ensi keväänä uusi yritys...

• pessimisti1
        Paavo V kirjoitti:

Kannattaako haavetta unohtaa, opiskelee vuoden julkisoikeutta ja ensi keväänä uusi yritys...

Laskeskelin tuossa taannoin pisteitäni ja pääsin noin 35-40p. Lisäpisteitä 10 taskussa eli kiikunkaskun ollaan, mutta jotenkin on huono viba sisäänpääsyn suhteen, ei vaan löydy luottoa. Odotellaan ja kattellaan mutta täytyy muistaa et pessimisti ei pety.

• Paavo V
        pessimisti1 kirjoitti:

Laskeskelin tuossa taannoin pisteitäni ja pääsin noin 35-40p. Lisäpisteitä 10 taskussa eli kiikunkaskun ollaan, mutta jotenkin on huono viba sisäänpääsyn suhteen, ei vaan löydy luottoa. Odotellaan ja kattellaan mutta täytyy muistaa et pessimisti ei pety.

Kattelin tiedekunnan sivuja. Ensi vuoden valintaperusteet julkaistu. 2014 on sit 10 paikkaa vähempi, eli yht 140 3 saamelaista otetaan, lukuaikaa pari viikkoa vähempi, pääsykoe 27.5.2014. En oo kyllä ensi vuonna tulossa pääsykokeeseen.

• eka kolmikymppinen
        Paavo V kirjoitti:

Kattelin tiedekunnan sivuja. Ensi vuoden valintaperusteet julkaistu. 2014 on sit 10 paikkaa vähempi, eli yht 140 3 saamelaista otetaan, lukuaikaa pari viikkoa vähempi, pääsykoe 27.5.2014. En oo kyllä ensi vuonna tulossa pääsykokeeseen.

Mielenkiintoinen uusi kohta tuolla valintaperusteissa: pääsykokeesta pitää 2014 saada väh. 30 pistettä päästäkseen sisään. Tämän perusteella mulla on uusi teoria: saan pääsykokeesta 29 pistettä, mutta pääsen sisään lähtöpisteiden ansiosta :)

Ensi vuonna en enää hae, oli miten oli, ei ole enää aikaa lukuprosessille ja julkisoikeus tukee ihan riittävän hyvin nykyistä tutkintoa ja työuraa. Mutta pianhan sen näkee, miten tänä vuonna käy! Oikeastaan pidän edelleen sisäänpääsyä varsin mahdollisena.

• Corpusiuriscivilis

Mielenkiintoinen uusi kohta tuolla valintaperusteissa: pääsykokeesta pitää 2014 saada väh. 30 pistettä päästäkseen sisään. Tämän perusteella mulla on uusi teoria: saan pääsykokeesta 29 pistettä, mutta pääsen sisään lähtöpisteiden ansiosta :)

Ensi vuonna en enää hae, oli miten oli, ei ole enää aikaa lukuprosessille ja julkisoikeus tukee ihan riittävän hyvin nykyistä tutkintoa ja työuraa. Mutta pianhan sen näkee, miten tänä vuonna käy! Oikeastaan pidän edelleen sisäänpääsyä varsin mahdollisena.

Toi 30 pistettähän viittaa vaan "yhteispistejonoon". Eli ei voi päästä esim. 27 20 yhteispisteillä sisään. Pääsykoepäivä on jo 27.5. Tuo taas vaikuttaa siltä kuin rajat olisivat nousseet entisestään ja paine kasvaa.

Valintakoekirjallisuudesta ei ole mitään mainintaa. Saa nähdä mennäänkö vielä vanhoilla artikkeleilla.

Tehtävien määrä sen sijaan on määritelty tällä kertaa etukäteen 20 4*15.

Harmittaa, että ensimmäisen korkeakoulupaikan hakijoiden kiintiöt ovat vasta 2015 voimassa :D

• KiikunKaakun :)))))

Nyt näkyy tulokset yliopistohaku.fi -sivustolla. HYVÄKSYTTY!!!

• eka kolmikymppinen

Sama täällä!!! Mahtavaa :D

• Corpusiuriscivilis

Sama täällä!!! Mahtavaa :D

Hylätty!

• Corpusiuriscivilis

Hylätty!

ps. Onnea opinto-oikeuden saaneille! Kauhun kevät on ohi.

• oikis

IHME on tapahtunut, HYVÄKSYTTY!

• Paavo V

Paavo V pääsi myös... :)

• "ensivuonauudestaan"

HAHAHA JESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS HYVÄKSYTTY

• :)))))))))))

Toivottavasti oma haku palveluun voi luottaa:HYVÄKSYTTY!?!!

• Paavo V
        :))))))))))) kirjoitti:

Toivottavasti oma haku palveluun voi luottaa:HYVÄKSYTTY!?!!

Voi luottaa, sieltähän otetaan se opiskelupaikka vastaankin :)

• pääsinpääsin!!

HYVÄKSYTTY!!!!!!! oikiksessa nähdään!!! :)

• Yessss

Jeeee sama !!! :)

• jukkem

Meistä hyväksytyistä tulee uusia Parhaita ystäviä. Voi tätä olon keveyttä. Onnea kolleekoille!

• rolfrlf

Hyväksytty, aivan uskomaton fiilis! Itse en ole tähän ketjuun mitään kirjoitellut, mutta seurannut olen pitkin pääsykoekevättä. Huh, onnea kaikille hyväksytyille! :)

• pettynyt4

Onnea kaikille hyväksytyille, itse joudun vielä ensi vuonna pyrkimään, mutta periksi ei anneta!!!

Antakaahan hyväksytyt hyviä vinkkejä meille pettyneille tammikuussa alkavaa luku-urakkaa varten! :)

Pääsittekö sisälle ensimmäisellä yrittämällä vai kuika monesti jouduitte pyrkimään?

• Paavo V

Eka yritys, pääsin sisään ilman kurssia ja ilman lähtöpisteitä vapaasta kiintiöstä! sisään pääsi, kun luki sen 8-10H /pv, yksi vapaapäivä viikossa.
        Viimeiset kaksi viikkoa oli ratkaisevimmat, silloin ei pidetty vapaapäivää, eli ohjelmassa pelkkää kertausta ja tehtäviä klo 8 - 22, toki kunnon ruoka ja kahvitauot (ne on tosi tärkeät, samoin terveellinen ravinto) nukkumista klo 23 - 7 välinen aika. Tv, internet (face, tää palsta yms.) kokonaan pois kuvioista.
        Pääsykoekeväänä ei saa / voi olla muuta elämää kuin yksi ja ainut asia eli huolehtia illalla siitä et seuraava päivä on hyvä lukupäivä ja seuraavan päivän illalla tavoite että seuraava päivä on edellistä parempi lukupäivä.
        Pelkkä lukeminen ei auta, vaan vanhoihin valintakokeisiin perehtyminen ja niiden tekeminen auttaa todella paljon. Tärkeää on myös kirjoittaa käsin, eikä koneella, koska käsin kirjoittamalla tietää esim. paljonko tilaa vie jonkun työoikeuden pykälän kirjoittaminen tai miten paljon pystyy asiaa kirjoittamaan yhdelle sivulle, tähän kannattaa todella panostaa.
        Ei muuta kuin rohkeasti uusi yritys, voit tehdä esim. itsellesi "välikokeen" vanhoista kokeista ja kokeilla tehdä sen viiteen tuntiin. Yksi tärkeä keino on myös valmistautua kirjoittamaan essee jokaisen sisällysluettelon otsikosta, esim. työsuhdeturvan otsikothan pystyi tänä vuonna muotoilemaan jokaisen kysymykseksi ja varautui jokaisesta kirjoittamaan 10p. esseen...
        Yksi mitä kannattaisi tehdä: mene avoimeen, saat lisäpisteet hakuun ja saat vielä kaupan päälle ne hyväksiluetuksi tutkintoon kun pääset ensi vuonna sisälle :)
        Mut tsemppiä ensi vuoteen ja hyvällä valmistautumisella sit sisälle :)

• Toinen 30-hakija
        Paavo V kirjoitti:

Eka yritys, pääsin sisään ilman kurssia ja ilman lähtöpisteitä vapaasta kiintiöstä! sisään pääsi, kun luki sen 8-10H /pv, yksi vapaapäivä viikossa.
        Viimeiset kaksi viikkoa oli ratkaisevimmat, silloin ei pidetty vapaapäivää, eli ohjelmassa pelkkää kertausta ja tehtäviä klo 8 - 22, toki kunnon ruoka ja kahvitauot (ne on tosi tärkeät, samoin terveellinen ravinto) nukkumista klo 23 - 7 välinen aika. Tv, internet (face, tää palsta yms.) kokonaan pois kuvioista.
        Pääsykoekeväänä ei saa / voi olla muuta elämää kuin yksi ja ainut asia eli huolehtia illalla siitä et seuraava päivä on hyvä lukupäivä ja seuraavan päivän illalla tavoite että seuraava päivä on edellistä parempi lukupäivä.
        Pelkkä lukeminen ei auta, vaan vanhoihin valintakokeisiin perehtyminen ja niiden tekeminen auttaa todella paljon. Tärkeää on myös kirjoittaa käsin, eikä koneella, koska käsin kirjoittamalla tietää esim. paljonko tilaa vie jonkun työoikeuden pykälän kirjoittaminen tai miten paljon pystyy asiaa kirjoittamaan yhdelle sivulle, tähän kannattaa todella panostaa.
        Ei muuta kuin rohkeasti uusi yritys, voit tehdä esim. itsellesi "välikokeen" vanhoista kokeista ja kokeilla tehdä sen viiteen tuntiin. Yksi tärkeä keino on myös valmistautua kirjoittamaan essee jokaisen sisällysluettelon otsikosta, esim. työsuhdeturvan otsikothan pystyi tänä vuonna muotoilemaan jokaisen kysymykseksi ja varautui jokaisesta kirjoittamaan 10p. esseen...
        Yksi mitä kannattaisi tehdä: mene avoimeen, saat lisäpisteet hakuun ja saat vielä kaupan päälle ne hyväksiluetuksi tutkintoon kun pääset ensi vuonna sisälle :)
        Mut tsemppiä ensi vuoteen ja hyvällä valmistautumisella sit sisälle :)

Otinkohan itse turhan rennosti. Oli 13 lähtöpistettä hollilla. Varmuudeksi luin 36-48h (45min setti pelkkää luku tai tehtäviä) per viikko. Sunnuntai tai lauantai aina täysin vapaa. Lopussa tein vain 8pv putken. En suosittele kenellekään noita yli 8pv lukuja. Aivot tarvii aikaa saada käsitellä asioita enkä yli 8h pelkkää lukemista.

Tein tiivistelmän kirjasta. Tätä ennen olin lukenut kirjan alleviivaten 2-3 kertaa, 1 kerran pelkkää lukua. Tein siis joku 6vk tms 2.5pv tiivistelmää 2.5-3.5pv pika kertasin kirjaa siltä osin mitä en ollut tehnyt tiivistelmää (suht nopea tempoista lukua, varmaan pelkkien alleviivauksien läpikäyntikin olisi voinut riittää).

Loppua kohden aloin tehdä 30-40% ajasta vain tehtäviä - aivan koe meiningillä ensin mindmap ja sitten kirjoitus ja kirjoituksen tarkistus. Joka kerta kun luki yritti miettiä hyviä kysymyksiä kokonaisuuksista ja kirjoitella niitä. Tosin tehtäviä tehdessä aina tarkistin kirjasta että kaikki mitä kirjoitin todella oli niin kuin kirjoitin varsinkin pykälän materiaalin osalta. Samalla korjailin pieni virheitä mitä sattui tiivistelmässä. Tiivistelmää kertailin viimeiset 1.5vk sain luettua sen luultavasti 5 kertaa läpi samalla tehdessä tehtäviä. Tuntui todella hankalalta kun teki harjoituskokeita eikä ollut kerrannut omaa tiivistelmää. Koko tiivistelmä tuntui vain saavan asiat kolahtelemaan paikoilleen ja lyhyempänä se oli jopa mahdollista muistaa lähes täysin ulkoa (pelkkiä ranskalaisia viivoja ja numerointeja kaikkien listojen osalta)

Pääsin sisään ilman alkupisteitä. Toinen kerta kun luin Lappiin tosin tällä kertaa tosissani.

Paras vinkki minkä voi antaa on TEHKÄÄ NIITÄ TEHTÄVIÄ :D Sama sitten ostatteko pykälän matskun katsotteko, vanhoja pääsykokeita vai koetatteko itse tehdä (vanhojen pääsykokeiden kaltaisia kysymyksiä tai mitä tahansa kysymyksiä) itsellenne. Kokeessa ei haluta tietää osaatko lukea siellä halutaan tietää että osaat vastata. Siihen ei ole kuin yksi tapa harjaantua lukea ja sitten vastata ja vastata ja vastata :) Kokeessa tuntuu kuin olisi vain yksi lukupäivä. Turha stressi pois ja tietää että tämän osaa ja tekee vain parhaansa.

• Toinen 30-hakija

Läpi meni. Odotan innolla kirjettä. Kiinnostaisi tietää pisteet!!!

• Normiäijä

Itselleni tuli vuosi sitten hylättyä postia. Pettymys oli kokovartalo-tyyppistä. Kuin olisi Taserista saanut. Sisuunnuin ja kävin hakemassa lisäpisteet avoimesta. Nyt sisällä ja tuntuu hyvältä. Olen iloinen! Luovuttamista ei kannata edes miettiä. Vuosi on lopulta aika lyhkänen.

• Corpusiuriscivilis
      • eka kolmikymppinen

Pahoittelut, corpusiuriscivilis! Paljonko jäi puuttumaan? Eikö ole mitään saumaa oikaisupyynnölle? Ensi vuonna sitten uudestaan, olet varsin nuori vielä ainakin minun näkökulmastani :)

Itse olen lomareissulla vielä yli viikon, joten joudun odottamaan kirjeen näkemistä vielä pitkään. Kiva olisi tietää omat pisteet!

• Corpusiuriscivilis

7p jäi uupumaan, eli aika reippaasti vajaaksi. Pääsykokeiden jälkeen en ole kauheammin jännittänyt sisäänpääsyä ja järjestellyt asiat "suunnitelman B:n" mukaan.

Lisäpisteet pitäisi syys - lokakuussa olla kasassa. Pyrkiminenkin tavallaan houkuttaisi, mutta en tiedä kuinka hyvin ensi keväänä aikaa.
      ---

Hampaankoloon jäi vaan tuo valtiosääntöoikeuden tehtävä. Olin odottanut, että se olisi noista 15p helpoin, mutta jäi jotain 6 pistettä siitä mitä olin toivonut. Toisaalta nuo mallivastauksetkin kurssiiveineen antavat sellaista kuvaa, että tarkastaja on pitänyt tiukkaa linjaa.

Sisäänpääsyprosentti näyttää olevan pienempi kuinka koskaan ennen.

• trololololololooo

puolen pisteen päähän jäi.

• tarkista vielä

kannattaa pyytää omat vastaukset ja tarkistaa ettei vain mitään pisteitä ole jäänyt huomaamatta ja jos on, niin hakea oikaisua.

• rollotäältätullaan

Jei, täällä kans yks rolloon pääsijä! Kuinkahan kauan menee että se kirje tulee postissa? Kiinnostaisi tietää pisteet ;p

• KiikunKaakun :))))))

Sain kirjeen jo eilen. Pisteitä kertyi kokeesta kertyi 50,5. Kirjeessä oli eritelty pisteet myös tehtäväkohtaisesti, mikä oli mukavaa. Onnea muillekin sisäänpäässeille!

Ps. Helsingissä asun.

• rollotäältätullaan

Miten toi ilmottautuminen läsnäolevaksi yliopistoon oikeen tapahtuu? et onko siihen joku erillinen lomake jossain, ku en oo löytäny.. Mulla tuli siis mukana hyväksymiskirjeessä toi opiskelupaikan vastaanottamisilmoitus mutta mistä löydän tuon uusien opiskelijoiden ilmottautumislomakkeen lukuvuodelle 2013-2014? Ku eikö sit sen yhteydessä pidä lähettää kuitti tuosta maksusta? :) kiitos jos joku viitsisi vähä helpata mua! :)

ps. ootteko muuten mitä kautta kämppää hommaamassa rollosta?

• fyhbufjg

Ilmoittautua voi yliopistohaku.fi osoitteessa. Sieltä vaan "ilmoitan sitovasti etten ota paikkaa vastaan", tunnistautuu pankkitunnuksilla ja voilà.

• Trollaajat kumoon
        fyhbufjg kirjoitti:

Ilmoittautua voi yliopistohaku.fi osoitteessa. Sieltä vaan "ilmoitan sitovasti etten ota paikkaa vastaan", tunnistautuu pankkitunnuksilla ja voilà.

Voi jeesus. Miten kehtaat.

Ei kannata toimia moisten ohjeiden mukaan :z

• höpöhöpö123
        Trollaajat kumoon kirjoitti:

Voi jeesus. Miten kehtaat.

Ei kannata toimia moisten ohjeiden mukaan :z

No jos noin sisälukutaidoton on että tuohon menee niin epäilen, onko alun perinkään päässyt oikikseen...

Plus ei kai kukaan oikeasti kuuntele suomi24-palstalla annettuja neuvoja? Eihän?

• rollotäältätullaan

joo ehkäpä ei .. ja ku rollosa ei oo varasijajärjestelmä käytösä ni ei tuo ketää hyidyttäiskää.. ja valitettavasti paikka on jo otettu sitovasti vastaan että .. !

• eka kolmikymppinen

Kävin juuri katsomassa gmailin roskapostikansiota pitkästä aikaa, ja sieltä löytyi yllättäen Lapin yliopiston 5.7. lähettämä ilmoittautumislomake! Oli unohtunut kotiin lähetetyistä hyväksymiskirjeistä. Tämä ei ole trolli :)

Hommasin jo kämpän kunta-asuntojen kautta (KAS). Myös VVO:lla tuntui olevan ainakin kaksioita ja kolmioita tarjolla, yksiöistä en tiedä.

• trololololololoooo

Puolen pisteen päähän jäi.

6. kys. d.) Kommandiittiyhtiöllä on kolme vastuunalaista yhtiömiestä A, B ja C. Kommandiittiyhtiön velkoja voi periä kommandiittiyhtiöltä olevaa saatavaansa vain yhtiömies A:lta. (S.177)

Olin vastannut ''VÄÄRIN'', joka oli väärä vastaus.

Sivulla 177 lukee seuraavaa:

Vastuu on myös ensisijaista ja solidaarista. VELKOJA VOI SITEN PÄÄTTÄÄ VAATIA 100 000 VELAN MAKSUA KENELTÄ TAHANSA YHTIÖMIEHELTÄ, EIKÄ HÄNEN TARVITSE KOHDISTAA VAATIMUSTA JOKAISEEN YHTIÖMIEHEEN. VAATIMUS VOIDAAN KOHDISTAA KAIKKIIN YHTIÖMIEHIIN JA YHTIÖÖN YHDESSÄ.

Väittämän voi ymmärtää kahdella eri tapaa:

1. Velkoja saa periä saatavaansa ainoastaan A:lta
      1. Velkoja voi periä saatavaansa ainoastaan A:lta.

Mikäli tämä ei oikaisuvaatimuksessa mene läpi kutsuu hallinto-oikeus seuraavaksi. Väittämä jättää selkeän tulkinnanvaran, jolloin molemmat vaihtoehdot voivat olla oikein.

• eka kolmikymppinen

Tuosta kysymyksestähän täällä olikin jo puhetta jossain vaiheessa ja mun mielestä olet ilman muuta oikeassa - jos ei tuo oikaisupyyntö mene läpi, niin ihme on! Onnea matkaan :)

• trololololololooooo

Kiitos kannustuksesta. Tässä asiassa onni ja tuuri ovat mielestäni vääriä termejä nyt puhutaan oikeudenmukaisuudesta ja sen toteutumisesta, vaikka sitten viimesijaisessa instanssissa eli korkeimmassa hallinto-oikeudessa.

• Toinen 30-hakij

Toivottavasti sulla on jotain muita kohtia joista voit valittaa. Omasta mielestä kyseisessä tapauksessa eväät ovat melko heikot.

• Hämmentäväääää

Ymmärrän kyllä, miten tehtävän voi ymmärtää kahdella tavalla. Itsekin olisin helposti voinut vastata väärin. Mutta silti ainoa 100% varma väite, jonka lause esittää, on se, että velkaa voi vaatia vain A:lta yksinään halutessaan. Kun taas se väite, että velkaa ei voi vaatia muilta velallisilta kuin A:lta, sisältyy lauseeseen epävarmasti. Sen vuoksi on loogista, että oikea vastaus on aina "oikein". Muutoinhan joudutaan lisäämään omia oletuksiaan tehtäväntekijän tarkoituksesta tehtävänantoon ja kumoamaan sinänsä pätevä väite(ei voi vaatia vain A:lta, vaan myös muilta, mutta myös vain A:lta). Näiden omien faktojen lisäilyähän nimenomaan toivotaan vältettävän.

Siinä tapauksessa, että oikea vastaus olisi ollut "väärin", mutta sinä vastasit "oikein", en epäilisi valituksen onnistumista. Nyt se on minusta varsin epävarmaa.

• tyh5ytr
        Hämmentäväääää kirjoitti:

Ymmärrän kyllä, miten tehtävän voi ymmärtää kahdella tavalla. Itsekin olisin helposti voinut vastata väärin. Mutta silti ainoa 100% varma väite, jonka lause esittää, on se, että velkaa voi vaatia vain A:lta yksinään halutessaan. Kun taas se väite, että velkaa ei voi vaatia muilta velallisilta kuin A:lta, sisältyy lauseeseen epävarmasti. Sen vuoksi on loogista, että oikea vastaus on aina "oikein". Muutoinhan joudutaan lisäämään omia oletuksiaan tehtäväntekijän tarkoituksesta tehtävänantoon ja kumoamaan sinänsä pätevä väite(ei voi vaatia vain A:lta, vaan myös muilta, mutta myös vain A:lta). Näiden omien faktojen lisäilyähän nimenomaan toivotaan vältettävän.

Siinä tapauksessa, että oikea vastaus olisi ollut "väärin", mutta sinä vastasit "oikein", en epäilisi valituksen onnistumista. Nyt se on minusta varsin epävarmaa.

Mielestäni tuo kysymys on liian tulkinnanvarainen ja kummatkin vastaukset ovat oikein. Asia olisi ollut eri, jos väite olisi muotoiltu tyyliin "voi halutessaan periä vain A:lta" tai jotain

• Toinen 30-hakija

Esseistä kannattaisi koettaa kalastella kaikki mahdolliset "lähes piste" tilanteet. Niissä epäselvyys saattaa olla todennäköisempää ja mahdollinen lisäpiste irrota helpommalla. Tosin hallinto-oikeus/oikaisujutuissa aina pitää vedota kaikkiin mahdollisiin asioihin muitahan heidän ei ole pakosti käsiteltävä. Tässä asiassa ilmeisesti ei muutenkaan käsitellä kuin ne joihin on vedonnut. Joten kaikki mahdolliset siimat veteen ja vonkaletta odottelemaan.

Kovasti onnea. Puoli pistettä on niin lähellä että sympatiat saat .7

• trololololololololoo

Kommandiittiyhtiön velkoja voi (YLIPÄÄTÄNSÄ) periä kommandiittiyhtiöltä olevaa saatavaansa vain yhtiömies A:lta. (S.177)

...VAATIMUS VOIDAAN KOHDISTAA KAIKKIIN YHTIÖMIEHIIN JA YHTIÖÖN YHDESSÄ...

=VÄÄRIN

Kommandiittiyhtiön velkoja voi (NIIN HALUTESSAAN) periä kommandiittiyhtiöltä olevaa saatavaansa vain yhtiömies A:lta. (S.177)

...EIKÄ HÄNEN TARVITSE KOHDISTAA VAATIMUSTA JOKAISEEN YHTIÖMIEHEEN...

=OIKEIN

toivottavasti selvensi tilannetta.

• KiikunKaakun :)

Vastasinpa itsekin tuohon suurempia miettimättä väärin. Tuossa ylempänä, heti kokeen jälkeen, tätä ehdittiinkin jo pohtia suuntaa jos toiseenkin. Katso nyt kuitenkin vielä muitakin kohtia, joista voisi mahdollisesti valittaa. Onnea matkaan, sympatiat saat täältäkin!

• Toinen 30-hakija

"Kommandiittiyhtiön velkoja voi periä kommandiittiyhtiöltä olevaa saatavaansa vain yhtiömies A:lta."

Minusta tuossa ei ole mitään epäselvää. Velkoja saa valita kehen kohdistaa vaatimuksen. Lause on täysin sen mukainen. Ellei sanaa velkoja olisi tuossa niin sitten voitaisiin pohtia. Samaa mieltä sattui olemaan tuttu juristi, harmi kyllä.

• 298juujuu

"Kommandiittiyhtiön velkoja voi periä kommandiittiyhtiöltä olevaa saatavaansa vain yhtiömies A:lta."

Kyllä tuo on aivan yksiselitteisesti "oikein" eikä minustakaan mitenkään edes tulkinnanvarainen.

Puhekielessähän toki menee sekaisin "voi" ja "saa"; usein ne mielletään synonyymeiksi.

Juridiikassa kielen kuitenkin on oltava täsmällistä. Mielestäni tässä on juuri esimerkki erinomaisesta valintakoekysymyksestä.

• eka kolmikymppinen

Onko joku täällä muuten käynyt katsomassa tulokset ihan paikan päällä Rovaniemellä ilmoitustaululta? Kerrotaanko siellä kaikkien pisteet?

Uteliaisuuttani haluaisin tietää, millaisia olivat kärkipään pisteet, esim. mitkä ovat olleet parhaat koepisteet tänä vuonna.

• Kans yks

Joo mua kiinnostaa kans, sekä se, kuinka pitkään tuloksia pidetään siellä, ihan samasta syystä! Onko ne siellä vielä lukukauden alussa?

• kukkuja

kuin moni alkaa lukemaan uudestaan?

• mango4

Täällä yksi, joka hakee ensimmäistä kertaa Lappiin tänä vuonna. Tosin mietiskelen vielä kuinka realistinen onnistumismahdollisuus on, jos yo-kokeesta saan pisteitä ainoastaan 15 (mitä luultavimmin en siis tule hyväksytyksi yhteispistekiintiössä), ja koepistekiintiössä jelppaavia lisäpisteitäkään ei ole. Harkitsen haenko tänä keväänä ollenkaan, vai aloitanko ensi elokuussa suosiolla Rovalan, hankin lisäpisteet ja pyrin sitten.

Toisaalta, mitä tätä viestiketjua on lukenut, niin pieni mahdollisuus kuitenkin olisi päästä sisään tälläkin lähtötilanteella..

Mikä käsitys teillä on, jos koepistekiintiö ottaa sisälle n. 30 henkeä eli huomattavasti vähemmän ihmisiä kuin yhteispistekiintiö että näillä 30 hakijalla voi olla 13p edestä lisäpisteitä, niin kuinka mahdollisena/mahdottomana pidätte pääsemistä tässä kiintiössä ilman lähtöpisteitä?

Kiitos, jos joku viitsii valaista mielipiteensä :)

• 12+14

Saat 50 pinnaa valintakokeesta, niin todennäköisesti pääset koepisteillä.

Saat joku 60 pinnaaa niin tulet valituksi yhteispistejonossa.

Jos olet lukenut ketjua huolella olet huomannut, että yhteispistekiintiö täytetään ensin, niin kuin muissakin oikiksissa. Porukkaa menee ihan C:n papereillakin sisään yhteispistejonossa.

• CJC

Aina on mahdollista.
        Hain ekaa kertaa, en käynyt valmennuskurssia ja nyt olen ensimmäistä vuotta opiskelemassa, ei ollut lisäpisteitä ja koepistekiintiöllä pääsin sisälle.

Ainut mikä mielestäni ratkaisee on oma motivaatio ja halu tehdä "työtä" pääsyn eteen.
        Lisäksi tarvitaan "hippunen" tuuria mukaan... Jalkapallon MM-kisojen finaalissa on kaksi tasaväkistä joukkuetta, pallo osuu tolppaan: se voi kimmota maaliin tai sitten takaisin kentälle... valintakokeen perusteella samantasoisia muutama sata ja tolppa-esimerkin mukaan ei ole kyse pelkästä taidosta, tosin jos ei ole tehnyt PALJON töitä, on 100%:n varmaa ettei sisälle pääse.

Motivaatio tarkoittaa sitä että jaksaa lukea myös "huonoina" tai "epävarmoina" päivinä, eli niinä päivinä kun miettii sitä moniko pääsee ja moniko ei pääse sisälle... Jaksaa lukea silloin kun aurinko paistaa, on jääkiekon mm-kisat, kaverit menee baariin yms. kiusauksia ne täytyy yksinkertaisesti jättää väliin.

Itsellä ei ollut 3kk:n telkkaria, netti ja puhelin kiinni. Vähintään 40h/vko töitä asian eteen eli lukemista tai tehtävien tekoa. Viimeiset 2 viikkoa armotonta kertausta ilman vapaapäiviä, valintakokeen jälkeen voi nauttia vapaasta.

Mut kannattaa se tehdä nyt, jos et pääse sisään, olet saanut kokemusta valintakokeesta.
        Etpähän tarvitse sitten seuraavana keväänä jännittää itse valintakoetilannetta, se on jo tuttu.
        Seuraavana vuonna voi sisäänpääsy olla vielä tiukempi kuin nyt, huhujen mukaan on tulossa uudistusta siihen suuntaan et uusilla yo:lla olisi paremmat mahdollisuudet päästä sisälle...

• ehkä haen.

mä saan vielä vähemmän pisteitä kuin sä. Mulle toi rovala ei tule kyseeseen kun asun eteläsuomessa ja mahdollisuuksia päästä Helsingin oikikseen pidän ihan olemattomina, tai siis niitä ei ole. Mahdollisesti alan lukemaan ja käyn kokeessa ainakin pyörähtämässä ;)

• mango4

Kiitos 12 14! Tosiaan tuona päivänä jatkoin asioiden selville ottamista ja varmistui itsellekin, että hyväthän mahdollisuudet tässä on sisään päästä. Ja samalla huomasin myös, että yhtälailla mahis on mennä yhteispistekiintiössä sisälle kokeen onnistuessa erityisen hyvin.

"ehkä haen" Asun myös Helsingissä, mutta aikeissa muuttaa Rovaniemelle. Ja ala ihmeessä lukemaan myös;)

• ehkä haen

Mango meinaatko osallistua valmennuskurssille? :) Kyllä mä pääsykoekirjan ainakin tilaan ja luen, loppu onkin sitten perheellisenä x-asiasta kiinni!

• c'moon again

heips täällä kans yks uudelleen yrittäjä! Viime vuonna yritin ekaa kertaa ja jäin reilun 10 pisteen päähän. Tänä keväänä uudestaan ja yritän todella todella todella tosissani. Avoimessa yliopistossa olen ollut opiskelemassa lisäpisteitä varten mutta vielä ei ole varmaa paljo pisteitä tulee.. ylioppilastodistuksesta pisteitä tulee about päälle 20. Uskon että vaikka ei olisikaan hyvä todistus eikä lisäpisteitä sisään pääsy on ihan itsestä kiinni. Loppujen lopuksi se on vain yksi kirja ja aika pintaraapaisu, joten lukemalla sinne mennään ja kaikki lähtee samalta viivalta. Tsemppii kaikille kovasti!!

• kysyjäpoika

Onko jo tietoa aiheista? Mulla viime vuosien kirjoja ja varsinaiseen pääsykoekirjaan pääsen käsiksi vasta pe. Jos joku haluaa aiheet (siis lukujen nimet) paljastaa, olen iloinen.

• c'moon again

Perhe, perimys, luottooikeus, kvy... siinähän niitä

• mango4

CJC, viestisi näkyi minulle jostain syystä ketjussa vasta nyt - kiitos sinullekin vastauksesta.

Päätetty on hakea ja epävamuus karistettu! Nyt kevät vaan töitä, töitä ja töitä homman onnistumisen eteen. Turha tuijottaa tilastoja ja prosenttimääriä, kun kaikki on lopulta kuitenkin kiinni motivaatiosta ja juuri noista asioista mitä CJC:kin mainitsi. Innolla odottelen pääsykoekirjaa, jospa sen jo huomenna sais käsiinsä.

"ehkä haen" osallistun Artiklan valmennuskurssille. Tsemppiä sinulle lukuihin! :)

• rollossa

Miten pääsee saamelaiseksi? Niille on erikseen säädetty 30:n koepisteen alaraja, jottei ihan silmät kiinni sentään pääse. Jos on korotettu yo-arvosanat valikoidusti, 13 lisäpistettä suoritettuna ja temppuillut itsensä saamelaiskäräjien vaaliluetteloon, niin johan on kumma ellei ovet Laphiin aukene. No, täytyy ne kirjat siltikin avata.

• huoooooh

Jos olet yhtään saamelaismääritelmäkeskustelua seurannut, niin tiedät, ettei sinne käräjien vaaliluetteloon niin vain temppuilla. Vaikkakaan vaaliluettelo ei sinänsä liity kyllä mitenkään koko saamelaiskiintiöön.

"Saamen kielen taitoinen hakija
      Edellä esitetyn lisäksi tiedekuntaan voidaan hyväksyä enintään kolme saamen kieltä taitavaa opiskelijaa. Saamen kieltä taitavana pidetään hakijaa, joka on ylioppilaskirjoituksissa suorittanut hyväksytysti saamen kielen kokeen tai osoittanut saamen kielen taitonsa saamen kielen kokeessa. Sellaista saamen kieltä taitavaa hakijaa, joka tulee muutoinkin hyväksytyksi tiedekuntaan yhteispistejonossa tai koepistejonossa, ei lueta saamen kieltä taitavien hakijaryhmään kuuluvaksi."
      http://ulapland.fi/Suomeksi/Yksikot/Oikeustieteiden-tiedekunta/Opiskelijavalinta/Valintaperusteet-2014

• Corpusiuriscivilis

Mango4, ne lisäpisteet voi hankkia aivan hyvin astumatta kertaakaan Rovaniemelle. Avoimen yliopiston kautta löytyy Lapin yliopiston kursseja järjestävät kesäyliopistot. Tarvitsee vain syksyllä hakea opinto-oikeus avoimeen, mikä myönnetään käytännössä aina. Sitten aikatauluttaa lauantait ja perjantait vapaiksi pakollisten luentojen takia.

• ehkä haen

Mango see you there jos lastenvahtikuvio selkenee! ;)

• trololololololololol

Rovaniemen HaO mitätöi yksimielisesti v. 2013 valintakokeen 6d. kysymyksen. Se siitä. Olen oikeutettu opiskelupaikkaan lukee tuomiossa. Aika erikoista koska kys. 6d. oli tiedekunnan mielestä ''erinomainen'' ja ''yksiselitteinen''.

• mju

nimimerkille trololololololololol, mielenkiintoista, myos minulle ko kohta toi opiskeluoikeuden, mahtaako olla viela muita?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1506
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1335
    3. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      86
      993
    4. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      14
      957
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      86
      926
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      186
      868
    7. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      831
    8. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      801
    9. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      82
      775
    10. Kaipaan seuraasi niin

monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.
      Ikävä
      17
      740
    Aihe