Pappi = pyhä..?

(/(?=)

Tällä kuluvalla viikolla olin kirkossa. Minulle tuli silloin sellainen o l o .. kaikesta siitä miten ja mistä pappi puhui - hän on myös rippi-isäni - että hän oli aivan kuin pyhä mies. Tiedän että on vaarallista alkaa rakennella pyhiä tai pyhimyksiä, enkä tahdo sellaiseen ryhtyä tai sitä valtaa ottaa, mutta oikeasti minulle tuli sellainen olo tästä seurakuntamme kirkkoherrasta, että hän saattaa olla pyhä ihminen.

En tahdo tässä toistaa hänen sanojaan koska kyseessä oli katumuksen sakramentti ja sehän on luottamuksellinen puolin ja toisin. Toivonpa kuitenkin muidenkin huomaavan, kuinka syvällisesti ajatteleva pappi ja aito seurakunnan palvelija meillä on. Olisi tavallaan kiva tietää ajatteleeko kukaan muu näin hänestä, mutta kun en viitsi tai kehtaa edes nimeä mainita tässä jutussani, sanonpa vain että tämä pappi on maahanmuuttajataustainen, ei siis syntyjään suomalainen. Enempää en tahdo kertoa.

Enpä tosiaan osaa selittää sitä tunnetta jonka siinä koin.

59

433

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pyhä = P yhä

P mikä P

• Tiitasriinat

Jo on! Kultahammas kutale.

Mene kylmään suihkuun!

• _alkup.-

Mitä ihmisen hampaat tähän kuuluvat? Kai meillä Suomessa on varaa pilkata köyhemmistä maista tulevien ihmisten hammashoitoa. Me olemme olleet onnekkaita, kun olemme saaneet täällä nauttia hyvinvointia. Samaan aikaan muualla muut ovat kärsineet, ja uskonvapaus on ollut heille mahdottomuus.

Ihmisen hampaista ei voi päätellä hänen pyhyyttään tai pahuuttaan! Itselläni ovat kaikki hampaat omia ja valkoisia, mutta enpä vain ole pyhä.

• !!!!!!!
        _alkup.- kirjoitti:

Mitä ihmisen hampaat tähän kuuluvat? Kai meillä Suomessa on varaa pilkata köyhemmistä maista tulevien ihmisten hammashoitoa. Me olemme olleet onnekkaita, kun olemme saaneet täällä nauttia hyvinvointia. Samaan aikaan muualla muut ovat kärsineet, ja uskonvapaus on ollut heille mahdottomuus.

Ihmisen hampaista ei voi päätellä hänen pyhyyttään tai pahuuttaan! Itselläni ovat kaikki hampaat omia ja valkoisia, mutta enpä vain ole pyhä.

Hevoskauppias katsoo aina hevosen suuhun ennen kuin ostaa hevosen! Lahjahevon suuhun ei ole lupa katsoa. On otettava mitä tulee....

• ---------
        _alkup.- kirjoitti:

Miten näihin venäläisiin ortodokseihin pitäisi suhtautua? Heillä on ohut ortodoksinen tietämys ja yleensäkin tietämys kristillisestä raditiosta. Vouhkavat sielunvaelluksesta ja taikauskoista. Henkilöpalvonta on heille näköjään toinen luonto.

Kaikki ei ole aina ihan sitä miltä näyttää!

• Njaa-ah

"Kultahammas kutale."

Ei taida olla mikään partajeesus.

• Niinpä niin
        Njaa-ah kirjoitti:

"Kultahammas kutale."

Ei taida olla mikään partajeesus.

Parta ei pahoille kasva, sanotaan.

• --------
        Niinpä niin kirjoitti:

Parta ei pahoille kasva, sanotaan.

...turpajouhet joutaville...

• Mitä vielä
        _alkup.- kirjoitti:

"Kai meillä Suomessa on varaa pilkata köyhemmistä maista tulevien ihmisten hammashoitoa."

Kenellä suomalaisella muka on varaa kultahampaisiin?

Vaihdattaisin kyllä minäkin mieluusti mustuneet amalgaamini kultatäytteisiin, mutta täkäläisellä ryysyrannan elintasolla semmoinen on kaukainen haave vain.

• Hörtsy L.
        Mitä vielä kirjoitti:

"Kai meillä Suomessa on varaa pilkata köyhemmistä maista tulevien ihmisten hammashoitoa."

Kenellä suomalaisella muka on varaa kultahampaisiin?

Vaihdattaisin kyllä minäkin mieluusti mustuneet amalgaamini kultatäytteisiin, mutta täkäläisellä ryysyrannan elintasolla semmoinen on kaukainen haave vain.

Mä olen suomalainen ja silti mulla on kullitettut kruunut hampaissani, mutta me teetän ne Portugalissa, saa paljon edullisemmin, ja KELA maksaa. Suosittelen muillekin terveydenhoitopalveluiden käyttöä jossakin toisessa EU-maassa. Palvelu on parempaa, ja voi käyttää yksityislääkäöreitä KELA:n laskuun.

• Just just
        Hörtsy L. kirjoitti:

Mä olen suomalainen ja silti mulla on kullitettut kruunut hampaissani, mutta me teetän ne Portugalissa, saa paljon edullisemmin, ja KELA maksaa. Suosittelen muillekin terveydenhoitopalveluiden käyttöä jossakin toisessa EU-maassa. Palvelu on parempaa, ja voi käyttää yksityislääkäöreitä KELA:n laskuun.

"teetän ne Portugalissa, saa paljon edullisemmin, ja KELA maksaa."

Tuskinpa Kela matkoja maksaa. Ilman sponsoreita jäävät kyllä ulkomaanreissut haaveeksi.

On se vaan merkillistä kun kaiken maailman turvapaikanhakijoilla on varaa matkustaa Suomeen.

• Karim B. Z.

Maahanmuuttajataustainen kirkkoherra taitaa löytyä neljästä seurakunnasta, joten tuo rajaa vaihtoehdot aika vähiin ja pitää sitten niistä valita tuo "pyhä". Tiedän kaikki nuo, joista yhtä lukuunottamatta on jäänyt ihan myönteinen käsitys. Mutta ei heistä ketään tarvitse alkaa kanonisoimaan jo elinaikanaan.

• _alkup.-

En minä ketään kanonisoikaan, vaan ihan varovasti vain totean, että hänen puheistaan kuulsi ihmeellinen nöyryys ja palvelualttius. Tietysti olen maallikko enkä ehkä pysty arvioimaan näitä asioita, mutta ehkä suuret kärsimykset ateistivallan alla ovat herkistäneet ihmisiä ja samalla vahvistaneet heitä toimimaan aidosti Jumalan työssä.

Enkä kuitenkaan sanonut, KENESTÄ kirkkoherrasta on kyse, sen saa jokainen miettiä itse, enkä tässä sanokaan kenestä on kyse. Hänellä on kuitenkin ollut siiri vaikutus meidän seurakunnassamme, ja väkeä on liittynyt lisää kirkkoomme ja seurakunta kasvaa ja on elävä ja on paljon toimintapiirejä. Ei pyhän tai pyhyyteen taipuvan ihmisen aina tarvitse tehdä jättimäisen suuria ihmeitä, mutta pienoinen ihme on sekin jos tänä aikana seurakunta toimii vilkkaasti ja antaa jäsenilleen paljon.

• !!!!!!
        _alkup.- kirjoitti:

En minä ketään kanonisoikaan, vaan ihan varovasti vain totean, että hänen puheistaan kuulsi ihmeellinen nöyryys ja palvelualttius. Tietysti olen maallikko enkä ehkä pysty arvioimaan näitä asioita, mutta ehkä suuret kärsimykset ateistivallan alla ovat herkistäneet ihmisiä ja samalla vahvistaneet heitä toimimaan aidosti Jumalan työssä.

Enkä kuitenkaan sanonut, KENESTÄ kirkkoherrasta on kyse, sen saa jokainen miettiä itse, enkä tässä sanokaan kenestä on kyse. Hänellä on kuitenkin ollut siiri vaikutus meidän seurakunnassamme, ja väkeä on liittynyt lisää kirkkoomme ja seurakunta kasvaa ja on elävä ja on paljon toimintapiirejä. Ei pyhän tai pyhyyteen taipuvan ihmisen aina tarvitse tehdä jättimäisen suuria ihmeitä, mutta pienoinen ihme on sekin jos tänä aikana seurakunta toimii vilkkaasti ja antaa jäsenilleen paljon.

Ei ole pyhyyttä ilman pahuutta. Tämä on syytä pitää mielessä. Nyt on kevät ja mielet erittäin herkässä vireessä. Kova paasto saa ihmiset näkemään ja tuntemaan outoja.

• Karim B.Z.
        _alkup.- kirjoitti:

No niin, tulihan se sieltä esiin, että kyseessä on Turun kirkkoherra. Nuo kuvaukset sopivat vain Turkuun, ei noihin muihin seurakuntiin, joissa on mamu-kirkkoherra.

• 11+8
        Karim B.Z. kirjoitti:

No niin, tulihan se sieltä esiin, että kyseessä on Turun kirkkoherra. Nuo kuvaukset sopivat vain Turkuun, ei noihin muihin seurakuntiin, joissa on mamu-kirkkoherra.

Ajatella saa mitä haluaa....

• ?????

Siis ikään kuin yhteinen pyhän kokemus?

• pappi < pyhä

Kyllähän sen heti huomaa jos joku on löytänyt Jeesuksen luo, se paistaa läpi niin sanoista kuin teoista. Ikävä kyllä semmoisia harvemmin löytyy Kirkon piiristä, enemmän heitä löytyy noista herätysliikkeistä.

• -------

Terve Maria; Herra on sinun kanssasi!

• (/(/=

Kyllä voi löytyä Kirkonkin piiristä ihmisiä, jotka elämässään toteuttavat todellista kristityn mallia.

Kyseinen ihminen on todellinen rauhan rakentaja, seurakuntalaisiin ystävällisesti ja rakkaudellisesti suhtautuva ihminen. Hänellä on aina aikaa auttaa syntiemme kanssa kamppailevia ihmisiä. Todellinen rippi-isä sanan parhaimmassa merkityksessä. Tietysti voi ilmetä myös kateutta, se on ihan ymmärrettävää, kun joku on suosittu ja arvostettu.

• ?????
        (/(/= kirjoitti:

Kyllä voi löytyä Kirkonkin piiristä ihmisiä, jotka elämässään toteuttavat todellista kristityn mallia.

Kyseinen ihminen on todellinen rauhan rakentaja, seurakuntalaisiin ystävällisesti ja rakkaudellisesti suhtautuva ihminen. Hänellä on aina aikaa auttaa syntiemme kanssa kamppailevia ihmisiä. Todellinen rippi-isä sanan parhaimmassa merkityksessä. Tietysti voi ilmetä myös kateutta, se on ihan ymmärrettävää, kun joku on suosittu ja arvostettu.

Voiko neuvoston jäsen olle kirkkoherran rippilapsi? Eikö siinä ole jääviyttä?

• (/(/= kirjoitti:

Arvostusta tuskin löytää tai saa missään yhteisössä olemalla pinnallinen, etäinen ja valikoiva ihmisuhteissaan.Tai jos päämääränä on olla trendsetter elämässään.Se on aika ristiriitainen elämäntyyli siihen vakaumuksellisuuteen nähden.

Mutta mistäs sitä tietää onko se vain huonon itsetunnon peittämistä trendikkäillä ja kalliilla eko-muotivaatteilla ja akateemisuudella sekä tietyssä seurassa istumisella ja tietyllä tyylillä esiintymällä ja puhumalla.
        Ihmiset ovat aina kateellisia jostakin toisen elämässä.

Kylmäkiskoinen suhtautuminen ihmisiin joita ei halua tuntea henkilökohtaisesti mutta joille hymyillään väkinäisesti ja ymmärtäväisesti asemansa puolesta kun se on velvollisuus.

Kaikenlaisia ihmisiä on olemassa mutta minä en henkilökohtaisesti tunne sympatiaa näihin edellämainittuihin joita ikävä kyllä näkee meidänkin papistossa tai heidän puolisoinaan.Kai se papin vaimokin kertoo jotain papista itsestään millaisia asioita arvostaa elämässä ja maailmassa.

Varmaan sitä inhimillisempää pappia joka ei vedä roolia tai vain virkaa on helpompi lähestyä.

Mutta kukapa meistä täydellinen olisi.

• -------

Ettei vaan ollut itse paholainen asialla? En tarkoita rippi-isää...

• Vältän murretta

Aloittaja: luulen arvaavani kenestä puhut. Siis tiedän vain yhden mamu-kirkkoherran ja hänestä ainakin sanoisin että on ihana ihminen. En minäkään rupeaisi kuitenkaan vielä kanonisoimaan mutta hienoa jos pystyi välittämään kokemuksen Pyhästä.

• ------------

Herra armahda!

• _suvineito

Uskon, että tarkoitamme samaa ihmistä, alkuperäinen kirjoittaja, sinä ja minä! Jotenkin koko tästä papista ja hänen perheestään tulee sellainen olo, että he ovat siunattuja. Meillä on seurakunnassa hänen kirkkoherra-aikanaan alkanut uusia toimintapiirrejä. Seurakunnan ilmapiiri oli ennen hänen tuloaan hyvinkin tulehtunut, mutta nyt vallitsee suurimmaksi osaksi harmonia. Ei tietenkään kaikki voi olla tyytyväisiä, mutta suurin osa on. Meillä ennen tätä kirkkoherraa oli aika vaikea tilanne johtuen edellisen pahoista ongelmista. Oli päihteisiin liittyviä ongelmia. Siksikin on ollut hienoa todistaa Jumalan rakkaudesta elävää pappia, joka ei väärinkäytä mitään tällaista. Jumalan kiitos hyvästä kirkkoherrasta!

• !!!!!!!
        _suvineito kirjoitti:

Uskon, että tarkoitamme samaa ihmistä, alkuperäinen kirjoittaja, sinä ja minä! Jotenkin koko tästä papista ja hänen perheestään tulee sellainen olo, että he ovat siunattuja. Meillä on seurakunnassa hänen kirkkoherra-aikanaan alkanut uusia toimintapiirrejä. Seurakunnan ilmapiiri oli ennen hänen tuloaan hyvinkin tulehtunut, mutta nyt vallitsee suurimmaksi osaksi harmonia. Ei tietenkään kaikki voi olla tyytyväisiä, mutta suurin osa on. Meillä ennen tätä kirkkoherraa oli aika vaikea tilanne johtuen edellisen pahoista ongelmista. Oli päihteisiin liittyviä ongelmia. Siksikin on ollut hienoa todistaa Jumalan rakkaudesta elävää pappia, joka ei väärinkäytä mitään tällaista. Jumalan kiitos hyvästä kirkkoherrasta!

On neidolla punapaula kun piireihin käy...!

Jeesus Kristus mitä farisealaista höttöä!
        Emme elä Pohjois-Koreassa!

• ---------
        _suvineito kirjoitti:

Terkoitatko että Pyhä perhe? Maria, Josef ja Jeesus-lapsi. Siihen lienee vielä matkaa.

• 14+14
        --------- kirjoitti:

Terkoitatko että Pyhä perhe? Maria, Josef ja Jeesus-lapsi. Siihen lienee vielä matkaa.

No ei ole pyhä perhe, lapsiakin on 2 eikä 1.. :)
        Mutta on muuten vaan mukava kaunis perhe, kohteliaat ja miellyttävät lapset. Vaimo sopiva papin vaimoksi, eli lämmin ihminen, joka myös välittää seurakuntalaisista.

• ????
        14+14 kirjoitti:

Mutta on muuten vaan mukava kaunis perhe, kohteliaat ja miellyttävät lapset. Vaimo sopiva papin vaimoksi, eli lämmin ihminen, joka myös välittää seurakuntalaisista.

mitä on tämä kohina? Täytyykö vahvistaa jonkun profiilia vai mitä? Aivan outoa koohkaamista.

• Vatupassi päässä
        14+14 kirjoitti:

sopiva papin vaimoksi, eli lämmin ihminen, joka myös välittää seurakuntalaisista.

Kuinka monella papilla mahtaa olla tälläinen vaimo?

Joskus näyttää siltä että vaimojen on vaikea sopeutua seurakuntalaisiin eri säädyn tai mustasukkaisuuden takia kun seurakunta vie miehen ajan vaimolta kuten seurakuntalaisetkin.

Jäin kerran kyllä miettimään erästäkin kun kuuntelin ja olen seurannut.Miehensä on aivan eri maata ja vaimo taas hyvin omanarvontuntoinen kylmäkiskoinen ja vaikeasti lähestyttävä.Käy näyttäytymässä vain juhlissa kun on pakko.

Jos joskus kuulee puhuvan on se lähellä tiuskimista ja puhe tulee hyvin leveällä slangilla aivan kuin rahvas olisi perunapäistä joukkoa jolle ei viitsi puhua ja oma elämä todellakin niin hyvin että ilkeävätkin häneltä kuulumisia kysellä.Sellainen vähän leuhka asenne.Kaipa se sitten on niin joillakin.

En tunne kuin yhden rovastin ja ruustinnan jotka sopivat hyvin yhteen ja ovat molemmat leppoisia ihmisiä ja hekin ovat vanhempia ihmisiä.

• ---------
        Vatupassi päässä kirjoitti:

sopiva papin vaimoksi, eli lämmin ihminen, joka myös välittää seurakuntalaisista.

Kuinka monella papilla mahtaa olla tälläinen vaimo?

Joskus näyttää siltä että vaimojen on vaikea sopeutua seurakuntalaisiin eri säädyn tai mustasukkaisuuden takia kun seurakunta vie miehen ajan vaimolta kuten seurakuntalaisetkin.

Jäin kerran kyllä miettimään erästäkin kun kuuntelin ja olen seurannut.Miehensä on aivan eri maata ja vaimo taas hyvin omanarvontuntoinen kylmäkiskoinen ja vaikeasti lähestyttävä.Käy näyttäytymässä vain juhlissa kun on pakko.

Jos joskus kuulee puhuvan on se lähellä tiuskimista ja puhe tulee hyvin leveällä slangilla aivan kuin rahvas olisi perunapäistä joukkoa jolle ei viitsi puhua ja oma elämä todellakin niin hyvin että ilkeävätkin häneltä kuulumisia kysellä.Sellainen vähän leuhka asenne.Kaipa se sitten on niin joillakin.

En tunne kuin yhden rovastin ja ruustinnan jotka sopivat hyvin yhteen ja ovat molemmat leppoisia ihmisiä ja hekin ovat vanhempia ihmisiä.

Nyt päästiin taas aiheeseen pappien vaimot. Olen huomannut että tämä on naisten laji tämä pappien vaimojen arvostelu ja vikojen etsintä. Eräässä pienehkössä seurakunnassa olen kuullut karkeaa arvostelua ja panettelua, vähättelyä ja ulkonäön törkeää arvostelua ja olenkin tullut siihen lopputulokseen että naiset kuvittelevat itsensä papinvaimon paikalle ja tietenkin selviytyvät osastaan loistokkaasti.

Ei ole helppoa olla papin tai taiteilijan tai kirjailijan tai ministerin vaimo, sillä he ovat kuin valaistussa lasitalossa josta näkyy seurakuntalaisille ihan kaikki näkyvä ja näkymätönkin.

Papeilla ja vaimoillaan tulisi olla oikeus yksityisyyteen ja rauhaan.

• hemadrofriitti
        --------- kirjoitti:

Nyt päästiin taas aiheeseen pappien vaimot. Olen huomannut että tämä on naisten laji tämä pappien vaimojen arvostelu ja vikojen etsintä. Eräässä pienehkössä seurakunnassa olen kuullut karkeaa arvostelua ja panettelua, vähättelyä ja ulkonäön törkeää arvostelua ja olenkin tullut siihen lopputulokseen että naiset kuvittelevat itsensä papinvaimon paikalle ja tietenkin selviytyvät osastaan loistokkaasti.

Ei ole helppoa olla papin tai taiteilijan tai kirjailijan tai ministerin vaimo, sillä he ovat kuin valaistussa lasitalossa josta näkyy seurakuntalaisille ihan kaikki näkyvä ja näkymätönkin.

Papeilla ja vaimoillaan tulisi olla oikeus yksityisyyteen ja rauhaan.

Kyllä papin vaimon tulee olla hengellinen ja ja tukea häntä.

Hän on valinnut tiensä olla papin vaimo.

Onko pappien vaimolla joku etuoikeus olla kylmäkiskoisia snobeja jotka näyttävät siltä kuin kiipeäisivät perse edellä puuhun?

• mollopää
        14+14 kirjoitti:

Lapsia taitaa olla enemmänkin kuin kaksi.

• -------)
        hemadrofriitti kirjoitti:

Kyllä papin vaimon tulee olla hengellinen ja ja tukea häntä.

Hän on valinnut tiensä olla papin vaimo.

Onko pappien vaimolla joku etuoikeus olla kylmäkiskoisia snobeja jotka näyttävät siltä kuin kiipeäisivät perse edellä puuhun?

Papin vaimona oleminen on kuin kiipeäisi peppu edellä puuhun! Kyllä, näin on.

Ihmettelen että mikäli nykyisellä kirkkoherralta jäi perhe Romaniaan, niin miten näille jääneille , vaimolle ja lapsille kävi siellä?

• Voihan tokkiinsa,

johan nyt lykkäs oikein murheen jotta mätkähti minäkälainen ruutiina sillä papilla on puolisona,Eikö teiltä löydy yhtään isompaa murehtimisen aihetta?

• Ryhävalaska

Asialla "pyhä syndikaatti. Turussa"

Luin Ambrosiuksen koti-jutun Hesariata ja siinä on kyllä pyhä mies, sillä se materia jää elämään kirkoissamme.

• Hörtsy L.

Siinä jutussa ei tullut mitään esiin piispan puolison vaikutuksesta sisustukseen, miksi ei? Olihan eräällä apulaispiispallikin aikoinaan erittäin taidokas HENKILÖ valitsemassa piispaksivihkiäislahjoiksi sopivia tavaroita Stockan HÄÄLAHJA-palvelusta. Edelleen juttu jaksaa naurattaa.

• ---------
        Hörtsy L. kirjoitti:

Siinä jutussa ei tullut mitään esiin piispan puolison vaikutuksesta sisustukseen, miksi ei? Olihan eräällä apulaispiispallikin aikoinaan erittäin taidokas HENKILÖ valitsemassa piispaksivihkiäislahjoiksi sopivia tavaroita Stockan HÄÄLAHJA-palvelusta. Edelleen juttu jaksaa naurattaa.

Piispoillamme on varmasti sisustusneuvojia ja rakennussuunnittelijoita, onhan kyse säätiölle jäävästa omaisuudesta.
        Ei kannata kadehtia sillä piispoilla ei ole perheen tuomaa arkipäivää ja iloja tai suruja. Heidän kokretiansa elämästä on puutteellinen juuri siksi.

Ambrosiuksen asunnnosta on huikea näköala merelle. Juttu sinällään oli hieman liian makeahko.

• kaiffari vain
        --------- kirjoitti:

Piispoillamme on varmasti sisustusneuvojia ja rakennussuunnittelijoita, onhan kyse säätiölle jäävästa omaisuudesta.
        Ei kannata kadehtia sillä piispoilla ei ole perheen tuomaa arkipäivää ja iloja tai suruja. Heidän kokretiansa elämästä on puutteellinen juuri siksi.

Ambrosiuksen asunnnosta on huikea näköala merelle. Juttu sinällään oli hieman liian makeahko.

Panin merkille myöskin hopeiset kynttilänjalat yms. Ei tarvitsisi maallistä hyvää mihinkään sitä ei ol emitään hyötyä ovat vain koristeina.Maallisella arvolla ei voi edes sisustaa minusta jos aikoo olla hengellinnen.

Mööbeleillä ei ole juurikaan paljoa omaisuusarvoa että niihin tarvitsisi sijoittaa ne ovat vain ihmisten miellyttämiseksi olemassa ja silmää hivelemässä.

Miksi miehellä joka on hengellinen johtaja on sellainen koti?Ja miksi miehellä joka on hengellinen johtaja ja puhuu kullan käytön vähentämisestä on itsellä kultaa sormissaan?

Miehet joilla on sormus ovat homohtavia mielestäni.Korut kuuluvat naisille varsinkin kultaiset ja perinteiset.

• _:5698
        kaiffari vain kirjoitti:

Panin merkille myöskin hopeiset kynttilänjalat yms. Ei tarvitsisi maallistä hyvää mihinkään sitä ei ol emitään hyötyä ovat vain koristeina.Maallisella arvolla ei voi edes sisustaa minusta jos aikoo olla hengellinnen.

Mööbeleillä ei ole juurikaan paljoa omaisuusarvoa että niihin tarvitsisi sijoittaa ne ovat vain ihmisten miellyttämiseksi olemassa ja silmää hivelemässä.

Miksi miehellä joka on hengellinen johtaja on sellainen koti?Ja miksi miehellä joka on hengellinen johtaja ja puhuu kullan käytön vähentämisestä on itsellä kultaa sormissaan?

Miehet joilla on sormus ovat homohtavia mielestäni.Korut kuuluvat naisille varsinkin kultaiset ja perinteiset.

Piispan asemaan kuuluu tietty edustuksellinen elementti, joten ei kai haittaa, jos kodissa on hopeaa ja arvotavaraa.

Minusta mieskin voi käyttää koruja. On tutkintosormuksia, vihkisormuksia ja sinettisormuksia, jotka sopivat miehille oikein hyvin. Toki liikaa ei saa kruusata, ei niitä joka sormessa tarvitse olla miehellä eikä naisella.

• kuikka....
        _:5698 kirjoitti:

Piispan asemaan kuuluu tietty edustuksellinen elementti, joten ei kai haittaa, jos kodissa on hopeaa ja arvotavaraa.

Minusta mieskin voi käyttää koruja. On tutkintosormuksia, vihkisormuksia ja sinettisormuksia, jotka sopivat miehille oikein hyvin. Toki liikaa ei saa kruusata, ei niitä joka sormessa tarvitse olla miehellä eikä naisella.

edustaminen on maallinen instituutio ja käsite samoin valta..

• XXXXLz
        kuikka.... kirjoitti:

edustaminen on maallinen instituutio ja käsite samoin valta..

Kenen ottamia ovat kuvat seurakuntien facebookkeissa? Helsinkiä lukuun ottamatta kuvat ovat huonohkoja.

Näillä sivustoilla on tietty filmaattinen arvo!

• Taittaa olla
        _:5698 kirjoitti:

vielä kikkelin varressa klitoris sormus.

• mulliturpainen
        XXXXLz kirjoitti:

Kenen ottamia ovat kuvat seurakuntien facebookkeissa? Helsinkiä lukuun ottamatta kuvat ovat huonohkoja.

Näillä sivustoilla on tietty filmaattinen arvo!

Toriparkki tulee. Sitten saatte varmasti hurjan hyviä kuvia sivustollenne.

• samaa mieltä

Mikäli Duracista on kyse, on kyllä minunkin mielestäni nöyrä ja pyhä mies. Enemmän hänen kaltaisiaan!

• 9+17

Olen samaa mieltä. Kyllä tässä taisi olla hänestä kysymys. Hän on kirjaimellisesti tehnyt ihmeitä seurakuntamme hyväksi. Toivottavasti se jotenkin noteerataan ja palkitaan. Pyyteetön ja uhrautuva ihminen.

• ??????
        9+17 kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Kyllä tässä taisi olla hänestä kysymys. Hän on kirjaimellisesti tehnyt ihmeitä seurakuntamme hyväksi. Toivottavasti se jotenkin noteerataan ja palkitaan. Pyyteetön ja uhrautuva ihminen.

Millaisia ihmeitä?

• joka ylennetään, se

Pyhän miehen seurakuntalaiset varmaankin menevät suoraan taivaaseen pyhiksi!

Voi luoja mitä farisealaista potaskaa!

• kuka mitä häh...
        joka ylennetään, se kirjoitti:

Pyhän miehen seurakuntalaiset varmaankin menevät suoraan taivaaseen pyhiksi!

Voi luoja mitä farisealaista potaskaa!

Miten pyhä pitää olla että saa audienssin Partolomeuksen luo! Luin Analogista ja näin perhekuvankin...

• 4589//
        kuka mitä häh... kirjoitti:

Miten pyhä pitää olla että saa audienssin Partolomeuksen luo! Luin Analogista ja näin perhekuvankin...

Niin, uskoisin Bartolomeuksenkin tietävän, että papistossa on joku sellainen, jolla on poikkeuksellinen lahja vetää väkeä kirkkoon ja luoda uusia toimintapiirejä. Bartolomeuksen luona vierailu on sopiva palkinto tästä työstä ahkeralle kirkkoherrallemme!

• muista se
        4589// kirjoitti:

Niin, uskoisin Bartolomeuksenkin tietävän, että papistossa on joku sellainen, jolla on poikkeuksellinen lahja vetää väkeä kirkkoon ja luoda uusia toimintapiirejä. Bartolomeuksen luona vierailu on sopiva palkinto tästä työstä ahkeralle kirkkoherrallemme!

Kirkko ei toimi yhden ihmisen varassa ei kirkkoherran eikä yksitäisen rahvaan.

Se on yhteisö mutta sen yhteisön jäsenten tulee olla terveitä.

• maapallopyörii
        4589// kirjoitti:

Jos toriparkki työmaa tulee, niin saa vetää kirkkoa hartiavoimin ettei kirkko kallistu!
        Katsoin mainitun kuvan. Kumpi on vanhempi patriarkka vai D?

mihin tämä kirkkoherra tähtää? Mikä on seuraava tavoite?

• ----------------
        muista se kirjoitti:

Kirkko ei toimi yhden ihmisen varassa ei kirkkoherran eikä yksitäisen rahvaan.

Se on yhteisö mutta sen yhteisön jäsenten tulee olla terveitä.

Missä on sanottu että yhteisön jäsenten tulee olla terveitä? Onko teillä joku terveys kriteeri kenties?

• muista se
        ---------------- kirjoitti:

Missä on sanottu että yhteisön jäsenten tulee olla terveitä? Onko teillä joku terveys kriteeri kenties?

Vähäpä tiedät jos tätä et tiennyt.Taidat olla pelkkä maallistunut palstahuutelija.

Apostoli Paavalin käyttämään vertaukseen seurakunnan ja Jeesuksen suhteesta. Vertauksessa seurakunta on ruumis, jossa on erilaisia jäseniä ja jonka päänä on Kristus. Ruumiin eri jäsenten ja Pään välillä on elävä yhteys. Ruumiin eri jäsenten välinen yhteyskin perustuu eri jäsenten yhteyteen päähän. Sydänten yhteenliittyminen rakkaudessa (Kol. 2:2)

Kirkon ykseys
        Kirkko koostuu seurakunnista. Hengellisessä merkityksessä kirkko on kuitenkin yksi. Uuden testamentin kirjoittajista, Paavali, vertasi kirkkoa Kristuksen ruumiiseen ja hengelliseen rakennukseen. Kirkko on yhtäältä Kristuksen ruumis, jossa jokainen seurakunnan jäsen vastaa yhtä ruumiin osaa. Kokonaisuus muodostaa yhden toimivan orgaanin, kehon. Jokaisella jäsenellä on oma erilainen tehtävänsä, eikä mikään kehon osista voi sanoa toista tarpeettomaksi. Ruumiin pää on itse Kristus. Kirkko on lisäksi kuin rakennus, jossa jokainen seurakunnan jäsen on oma kivensä. Jäsenet muodostavat yhden rakennuksen, mutta ilman yhtäkään jäsentä rakennus ei olisi täydellinen. Samoin kuin ruumis-vertauksessa myös rakennus-vertauksessa Kristukselle on varattu tärkein paikka: kulmakivi, jota ilman (tulkinnasta riippuen) joko rakennuksen perusta ei kestä tai holvikaari murtuu.

Kirkon hengellistä ykseyttä, joka liittää paikalliset seurakunnat yhdeksi kristilliseksi kirkoksi, kuvataan usein sanoilla koinonia tai kommuunio. Kirkoilla on erilaisia käsityksiä siitä, mitkä asiat vaikuttavat yhteyden luovan koinonian syntyyn.

Vertaus Kristuksen ruumiista liittää kirkko-opin ehtoolliseen. Kristillisen käsityksen mukaan ehtoollinen on anteeksiannon ateria ja se antaa osallisuuden "Kristuksen ruumiiseen" ("ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini"). Kun kirkko ymmärretään Kristuksen ruumiiksi, ehtoollinen antaa osallisuuden tähän yhteyteen. Kaste on siis ovi kirkkoon, ja ehtoollinen on kirkossa olevien armahdettujen yhteinen ateria, joka ylläpitää Kristuksen ruumista. Erityisesti ortodoksisessa kirkko-opissa on tapana sanoa, että kirkko varsinaisesti toteutuu silloin kun se viettää ehtoollista.

Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustuksen mukaan kirkko uskoo, että se on "yksi, pyhä, yhteinen (katolinen) ja apostolinen". Vaikka kristityt kuuluvat johonkin paikalliseen seurakuntaan, ovat he tämän kirkko-opin mukaan samalla jäseniä yhdessä Kristuksen kirkossa, joka hengellisessä merkityksessä ylittää paikallisen seurakunnan rajat.

• miksi kaikki täällää
        muista se kirjoitti:

Vähäpä tiedät jos tätä et tiennyt.Taidat olla pelkkä maallistunut palstahuutelija.

Apostoli Paavalin käyttämään vertaukseen seurakunnan ja Jeesuksen suhteesta. Vertauksessa seurakunta on ruumis, jossa on erilaisia jäseniä ja jonka päänä on Kristus. Ruumiin eri jäsenten ja Pään välillä on elävä yhteys. Ruumiin eri jäsenten välinen yhteyskin perustuu eri jäsenten yhteyteen päähän. Sydänten yhteenliittyminen rakkaudessa (Kol. 2:2)

Kirkon ykseys
        Kirkko koostuu seurakunnista. Hengellisessä merkityksessä kirkko on kuitenkin yksi. Uuden testamentin kirjoittajista, Paavali, vertasi kirkkoa Kristuksen ruumiiseen ja hengelliseen rakennukseen. Kirkko on yhtäältä Kristuksen ruumis, jossa jokainen seurakunnan jäsen vastaa yhtä ruumiin osaa. Kokonaisuus muodostaa yhden toimivan orgaanin, kehon. Jokaisella jäsenellä on oma erilainen tehtävänsä, eikä mikään kehon osista voi sanoa toista tarpeettomaksi. Ruumiin pää on itse Kristus. Kirkko on lisäksi kuin rakennus, jossa jokainen seurakunnan jäsen on oma kivensä. Jäsenet muodostavat yhden rakennuksen, mutta ilman yhtäkään jäsentä rakennus ei olisi täydellinen. Samoin kuin ruumis-vertauksessa myös rakennus-vertauksessa Kristukselle on varattu tärkein paikka: kulmakivi, jota ilman (tulkinnasta riippuen) joko rakennuksen perusta ei kestä tai holvikaari murtuu.

Kirkon hengellistä ykseyttä, joka liittää paikalliset seurakunnat yhdeksi kristilliseksi kirkoksi, kuvataan usein sanoilla koinonia tai kommuunio. Kirkoilla on erilaisia käsityksiä siitä, mitkä asiat vaikuttavat yhteyden luovan koinonian syntyyn.

Vertaus Kristuksen ruumiista liittää kirkko-opin ehtoolliseen. Kristillisen käsityksen mukaan ehtoollinen on anteeksiannon ateria ja se antaa osallisuuden "Kristuksen ruumiiseen" ("ottakaa ja syökää, tämä on minun ruumiini"). Kun kirkko ymmärretään Kristuksen ruumiiksi, ehtoollinen antaa osallisuuden tähän yhteyteen. Kaste on siis ovi kirkkoon, ja ehtoollinen on kirkossa olevien armahdettujen yhteinen ateria, joka ylläpitää Kristuksen ruumista. Erityisesti ortodoksisessa kirkko-opissa on tapana sanoa, että kirkko varsinaisesti toteutuu silloin kun se viettää ehtoollista.

Nikaian-Konstantinopolin uskontunnustuksen mukaan kirkko uskoo, että se on "yksi, pyhä, yhteinen (katolinen) ja apostolinen". Vaikka kristityt kuuluvat johonkin paikalliseen seurakuntaan, ovat he tämän kirkko-opin mukaan samalla jäseniä yhdessä Kristuksen kirkossa, joka hengellisessä merkityksessä ylittää paikallisen seurakunnan rajat.

Minusta tuntuu että kirkkoruumis oireilee todella pahasti.

• realismiakehiin
        9+17 kirjoitti:

No eipäs nyt mennä liiallisuuksiin. Jumala on kuitenkin Jumala. Romaniassakin.

• mukanamessussa
        4589// kirjoitti:

Bartolomeus kävi helsingissäkin ja aika helposti hänen lähelleen pääsi ihan riviortodoksikin.

• yötönyö

Papit, piispat ja pyhät on aivan tavallisia kuolevaisia ihmisiä. Kovasti vain asiaansa paneutuneita.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      92
      5951
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4772
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      95
      3017
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2790
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2065
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1496
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe