Paavali kertoo Raamatussa olevansa syntisistä suurin nykymuodossa, eikä siis menneessä muodossa.
1 Tim. 1:15 Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä, joista minä olen suurin.
Eräs helluntailainen kirjoittaa palstalla että "syntisen rukouksia ei kuulla" ja päättää itse kenet tuomitsee syntiseksi.
Silloin Paavalin rukouksetkin ovat turhia ja muidenkin kun Raamatun mukaan kaikki ihmiset ovat syntisiä.
Paavali kertoo paljonkin syntisyydestään, eikä se ole menneessä muodossa kirjoittelua.
Roomalaiskirje:
7:14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
7:15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
7:19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
Mistä sitten johtuukaan helluntailaisuudessa on joitain yksittäisiä henkilöitä (onneksi vähän), jotka pitävät itseään täysin synnittöminä ja jakavat tuomioitaan nimeltä mainiten, vaikka Raamatun mukaan se oikeus on vain Jumalalla?
Paavali on syntisistä suurin
52
487
Vastaukset
- 1 Tim. 1:15 Tämä san
* Pe.kun siteeraus Raamatusta; "< 1 Tim. 1:15 Tämä sana on varma ja vastaanottamisen arvoinen: Kristus Jeesus on tullut maailmaan pelastamaan syntisiä, joista minä olen suurin.>"?
* Miten sinä yhä synneiissäsi elävä tarjota pyhää Jumalan sanaa, täällä toisille, vaikka itse olet epöuskoinen pakana, täysin Jumalasta erossa, silti vaan tuomitset uskovaisi Jumalan sanalla ? Oletko oikeasti vähän , kannatko säkillä valoa pimeyteen ?
* Se nyt on aivan sama, sinulle, onko Paavali suuri vai pieni syntinen, sinä olet jokatapauksessa katumaton syntinen, etkä tahdokkaan tehä parannusta synneistäsi. Olet yhtä kaukana Jumalasta, synteinesi, kuin taivas on maasta.Ateistina en uskokaan Jumalaan ja juuri sen takia voin tuoda esille Raamatun opetuksia puolueettomasti, kun ei ole oma lehmä ojassa.
Pe.ku kirjoitti:
Ateistina en uskokaan Jumalaan ja juuri sen takia voin tuoda esille Raamatun opetuksia puolueettomasti, kun ei ole oma lehmä ojassa.
Nyt sinä olet, ystävä, aivan väärässä. Raamatun totuuksia ja opetuksia voi tuoda esille "puolueettomasti" vain hän, joka on saanut Jumalan Pyhän Hengen.
Raamattu lienee sinulle kaikesta päätellen outo kirja. Katsohan Jumalan sana sanoo näin, että vain HENGELLINEN ihminen voi tutkia HENGELLISET.
Eihän Hengestä osaton voi tutkia Jumalaa ja Hänen sanaansa.
Raamatun mukaan hengellinen ihminen on se, joka on tullut taivaan perilliseksi otettuaan henkilökohtaisesti vastaan hänelle julistetun pelastussanoman Jeesuksesta Kristuksesta.
Oikein sinä sanoit siinä, ettet "ateisistina" uskokaan Jumalaan. Sen meistä nyt jokainen tietääkin, sekä ateisti, että kristitty. Se ei ole uutinen sinänsä.
Jokainen uskosta osatonkin voi tietysti "tutkia" Raamattua, mutta Jumala ei hänelle itseään ilmoita. Eikä niin muodoin voi tällainen jumalaton tutkijakaan ilmoittaa Jeesuksesta ja Totuudesta mitään, kenellekään.
Herra voi tosin yllättää tällaisen pilkkahengessä Raamattua tutkivankin ja avata hänen silmänsä näkemään totuuden Jeesuksessa Kristuksessa. Näin on käynyt ennenkin.
Ymmärtääkseni sinä olet kuitenkin tehnyt aivan tietoisen valinnan, millä puolella seisot. Katkeruuden hengessä vaeltavan ihmisen tunnistaa niin perin helposti, jopa aivan "maallisinkin" silmin.
Tuleva pääsiäinen on meille uskoville elävä muistutus siitä, kuinka Herra Jeesus antoi Henkensä sielujen lunnaiksi.
Hän vuodatti kalliin ja pyhän sovintoverensä Golgatan keskimmäisellä ristillä.
Viimeiseksi hän huusi "SE ON TÄYTETTY".
Tänään on vielä armonpäivä, sinullekin.
Pääsiäisen jälkeen voit olla jo poissa.
Mieti sitä.vonbulke kirjoitti:
Nyt sinä olet, ystävä, aivan väärässä. Raamatun totuuksia ja opetuksia voi tuoda esille "puolueettomasti" vain hän, joka on saanut Jumalan Pyhän Hengen.
Raamattu lienee sinulle kaikesta päätellen outo kirja. Katsohan Jumalan sana sanoo näin, että vain HENGELLINEN ihminen voi tutkia HENGELLISET.
Eihän Hengestä osaton voi tutkia Jumalaa ja Hänen sanaansa.
Raamatun mukaan hengellinen ihminen on se, joka on tullut taivaan perilliseksi otettuaan henkilökohtaisesti vastaan hänelle julistetun pelastussanoman Jeesuksesta Kristuksesta.
Oikein sinä sanoit siinä, ettet "ateisistina" uskokaan Jumalaan. Sen meistä nyt jokainen tietääkin, sekä ateisti, että kristitty. Se ei ole uutinen sinänsä.
Jokainen uskosta osatonkin voi tietysti "tutkia" Raamattua, mutta Jumala ei hänelle itseään ilmoita. Eikä niin muodoin voi tällainen jumalaton tutkijakaan ilmoittaa Jeesuksesta ja Totuudesta mitään, kenellekään.
Herra voi tosin yllättää tällaisen pilkkahengessä Raamattua tutkivankin ja avata hänen silmänsä näkemään totuuden Jeesuksessa Kristuksessa. Näin on käynyt ennenkin.
Ymmärtääkseni sinä olet kuitenkin tehnyt aivan tietoisen valinnan, millä puolella seisot. Katkeruuden hengessä vaeltavan ihmisen tunnistaa niin perin helposti, jopa aivan "maallisinkin" silmin.
Tuleva pääsiäinen on meille uskoville elävä muistutus siitä, kuinka Herra Jeesus antoi Henkensä sielujen lunnaiksi.
Hän vuodatti kalliin ja pyhän sovintoverensä Golgatan keskimmäisellä ristillä.
Viimeiseksi hän huusi "SE ON TÄYTETTY".
Tänään on vielä armonpäivä, sinullekin.
Pääsiäisen jälkeen voit olla jo poissa.
Mieti sitä.Olet väärässä vobulker.
Kirjaimet ja teksti ei ole hengellistä.
Mieliteesi vaan osoittaa, että pidät Raamattua okkultistisena kirjana.- ei hellari
Pe.ku kirjoitti:
Ateistina en uskokaan Jumalaan ja juuri sen takia voin tuoda esille Raamatun opetuksia puolueettomasti, kun ei ole oma lehmä ojassa.
Kun sinä peku et usko Jumalan olemassa oloon, niin et sinä voi olla Jumalan Sanan opetajakaan. Et tunne Jumalan Sanaan totuutta, vaan koetat vääristellen tuoda oman mielipiteesi esille! Sinä peku et sovellu uskovien opettajaksi kertoilethan lisäksi olevasi ateisti. Mutta ihmeesti sinua kiinnostaa hengelliset asiat ja Raamtun Sana. Yleensä ateistit eivät ole niistä kiinnostuneita. Tunnen monia ateisteja, jotka sanovat niin!
Lain vanhurskauteen nähden Paavali kertoi olleensa nuhteeton.
Hän ei siis suinkaan rypenyt synnissä. Aivan päinvastoin.
Ja itse asiassa hän nimenomaan kiivaili Jumalan puolesta,
kun syyllistyi kauheisiin synteihin, jotka luettelee todeten, että hän
pilkkasi, vainosi ja pahoinpiteli Jeesuksen seuraajia.- tervolanmies
Sodankylässä tuomittiin joitakin vuosia sitten miekkonen (L.S.) kunnianloukkauksista ja laittomista uhkauksista seitsemäksi kuukaudeksi ehdolliseen ja sai vielä kymmenien tuhansien eurojen rapsut päälle.
Kyseinen inva oli menettänyt vähäisen uskonsa, kun ei Herra ollut tehnyt hänen kohdallaan ihmettä.
Onkohan tämä mies tehnyt parannusta ja katunut syntejään, saati sitten löytänyt Kristusta. Mitä luulet? - apurattaat tarpeenko
Peku varmaan käy antamassa puolueetonta opetusta monella muullakin foorumilla jossa puhutaan hänelle käsittämättömistä asioista.
Sehän ei mitään haittaa se tiedon puute kun vaan on riittävän sinnikäs joka asiaan puuttuja.
Politiikkoainesta voisi hyvinkin olla. siellähän riittää kun on tarpeeksi isot kyynärpäät ja pieni pää . Te teitte sen taas!Koko lössi.
Riitelette keskenänne siitä
mikä minulle syntiselle kuuluu/ei kuulu.
Harva teistäkään vastaajista sanoo itse
olevansa syntinen!
Mie sentään sen sanon......
Ja Mohikaani voi nuolla vaikka mitä haluaa,
mutta ihan sama,karkki tai kepponen-linja jatkuu.
En ole kehuskellut uskollani,
enkä sitä tee.
Arvatkaa miksi?
En anna teidän sitäkin riepotella.
Pidän sen vähän mitä minulla on itselläni.
Mohikaanihan sinne kultakaupunkiin on kovasti menossa,
En kuule helmiä haluaisikaan,
minulle riittää sen köyhän lesken ropo!
Piste!leahimn kirjoitti:
Voi anteeksi,
tuli lapsus.
Piti vastata tuonne omaan keskusteluuni.
Sory.Kyllä tuo oli kaiken varalta hyvä sanoa tässäkin ketjussa:)
- - -
Eikö paholainen olekaan se suurin syntinen?
- Tapio522eikirj.
Kyllä minunkin mielestäni Paavali käyttää preesens-aikamuotoa "OLEN", eikä imperfektiä "OLIN", (kuten moni selittää:)
Kertausta
KIELIOPPIA
PREESENS
”OLEN”- verbi on siis preesensissä.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Preesens:
”Preesens on verbin aikamuoto, joka ilmaisee, että jotakin tapahtuu NYT taikka yleisesti, aina.
--
IMPERFEKTI
http://fi.wikipedia.org/wiki/Imperfekti:
”Imperfekti on verbien mennyt aikamuoto, jolla viitataan lähimenneisyyteen...”
Jostain syystä, esim. jaikal, muuttaa Paavalin sanomisen (1.Tim.1:15) preesens-aikamuodosta (OLEN) imperfekti-muotoon (OLI):
"Paavali OLI SYNTINEN syntisten joukossa ennen uskooontuloa (jaikal)".Tälle asialle on tietysti aivan yksinkertainen selitys.
Paavali ol ennen uskoon tuloaan SYNTINEN (toisin sanoen hän eli ilman Kristusta, fariseuksena ja Mooseksen lain alla) ja tuomittu.
Jeesuksen kanssa kohdattuaan Paavali pelastui. Hän oli siitä huolimatta syntinen ihminen (toisin sanoen hän oli samanlainen, kuin jokainen uudestisyntynyt on), joka eli lihassa ja samalla Jumalan Pojan tuntemuksessa. Hän ei kuitenkaan enää ollut SYNNIN ORJA, eikä synti enää HALLINNUT hänen katoavaista ruumistaan.
Paavali KOKI olevansa SYNTISISTÄ SUURIN, koska hän oli vainonnut Jumalan seurakuntaa. Tämä oli hänelle kipu, joka masensi ja murehdutti häntä.
Näiden asioiden välillä on siis ero, joka jokaisen jumalanlapsen kyllä tulisi käsittää ja tunnistaa.vonbulke kirjoitti:
Tälle asialle on tietysti aivan yksinkertainen selitys.
Paavali ol ennen uskoon tuloaan SYNTINEN (toisin sanoen hän eli ilman Kristusta, fariseuksena ja Mooseksen lain alla) ja tuomittu.
Jeesuksen kanssa kohdattuaan Paavali pelastui. Hän oli siitä huolimatta syntinen ihminen (toisin sanoen hän oli samanlainen, kuin jokainen uudestisyntynyt on), joka eli lihassa ja samalla Jumalan Pojan tuntemuksessa. Hän ei kuitenkaan enää ollut SYNNIN ORJA, eikä synti enää HALLINNUT hänen katoavaista ruumistaan.
Paavali KOKI olevansa SYNTISISTÄ SUURIN, koska hän oli vainonnut Jumalan seurakuntaa. Tämä oli hänelle kipu, joka masensi ja murehdutti häntä.
Näiden asioiden välillä on siis ero, joka jokaisen jumalanlapsen kyllä tulisi käsittää ja tunnistaa.Tuossa tapauksessa Paavali olisi asian kyllä kertonut menneessä aikamuodossa.
Turha on sinun Raamatun sanaa näin jälestä päin alkaa vääristämään, kun se ei ole edes ainoa kohta Paavalin teksteissä.Pe.ku kirjoitti:
Tuossa tapauksessa Paavali olisi asian kyllä kertonut menneessä aikamuodossa.
Turha on sinun Raamatun sanaa näin jälestä päin alkaa vääristämään, kun se ei ole edes ainoa kohta Paavalin teksteissä.Katsohan, ystävä, me tunnemme Tapio522:n ja monen muun tavoin Hänet, johon me uskomme.
Senpä vuoksi sinun on melkoisen turha ja työläs potkia "tutkainta" vastaan, voisi sanoa tässäkään asiassa.
Eihän ulkopuolinen tiedä, mitä sisäpuolella on, ennen kuin hänet sinne lasketaan. Meidät uskovaisiksi tulleet on Jumalan armosta siirretty pimeydestä valkeuteen. Sen vuoksi meidän on mahdollista käsittää tämäkin kyseessä oleva kohta raamatullisesti ja oikein.
Sinun ongelmasi on paitsi hengellinen, myös yhtä lailla henkinen. Jostakin syystä luonteesi on kummallisesti vääristynyt ja annat oudon ja kieronkin kuva itsestäsi. Ilmeisesti et ole aivan nuorikaan enää, koska katkeruutesi hedelmän tuoksu tuntuu sen verran "kypsyneeltä".vonbulke kirjoitti:
Katsohan, ystävä, me tunnemme Tapio522:n ja monen muun tavoin Hänet, johon me uskomme.
Senpä vuoksi sinun on melkoisen turha ja työläs potkia "tutkainta" vastaan, voisi sanoa tässäkään asiassa.
Eihän ulkopuolinen tiedä, mitä sisäpuolella on, ennen kuin hänet sinne lasketaan. Meidät uskovaisiksi tulleet on Jumalan armosta siirretty pimeydestä valkeuteen. Sen vuoksi meidän on mahdollista käsittää tämäkin kyseessä oleva kohta raamatullisesti ja oikein.
Sinun ongelmasi on paitsi hengellinen, myös yhtä lailla henkinen. Jostakin syystä luonteesi on kummallisesti vääristynyt ja annat oudon ja kieronkin kuva itsestäsi. Ilmeisesti et ole aivan nuorikaan enää, koska katkeruutesi hedelmän tuoksu tuntuu sen verran "kypsyneeltä".Ymmärrät Raamatun okkultistisena kirjana ja sitten suutut kun toiset kertoo Raamatun oppeja ilman okkultismia.
- lapinmies5
Pe.ku kirjoitti:
Ymmärrät Raamatun okkultistisena kirjana ja sitten suutut kun toiset kertoo Raamatun oppeja ilman okkultismia.
Sinähän menetit vähäisen uskosi jäätyäsi autoinesi hankeen muutamaksi vähäiseksi tunniksi. Itku tuli invalla sitten siitä, kun ei Herra sieltä pelastanut.
Pe.ku kirjoitti:
Ymmärrät Raamatun okkultistisena kirjana ja sitten suutut kun toiset kertoo Raamatun oppeja ilman okkultismia.
Oletko Pe.ku potaskavaaralla
viime aikoina oleillut?
Tuolla muualla pyysin sinnuu kokoille....:)
Tulisit turvaksi kun tuo Eenokki jo
nuotiopuita hakkee.
Vai olisiko siellä Il.marin laavulla tilaa?
Paka.nainen,luulisin olisi myös tulossa.
Se potaskavaaran emäntäkin tode voisi saapua paikalle....
Hällähän on se hellari kissa.
Kun miulla kissaa ei ole,ja sanovat noidaksi.
Jospa tode lainaisi kissaansa,
kunhan ehtiipi sienisalaattinsa ohella.....:=)))leahimn kirjoitti:
Oletko Pe.ku potaskavaaralla
viime aikoina oleillut?
Tuolla muualla pyysin sinnuu kokoille....:)
Tulisit turvaksi kun tuo Eenokki jo
nuotiopuita hakkee.
Vai olisiko siellä Il.marin laavulla tilaa?
Paka.nainen,luulisin olisi myös tulossa.
Se potaskavaaran emäntäkin tode voisi saapua paikalle....
Hällähän on se hellari kissa.
Kun miulla kissaa ei ole,ja sanovat noidaksi.
Jospa tode lainaisi kissaansa,
kunhan ehtiipi sienisalaattinsa ohella.....:=)))Minä olen jo täällä potaskavaaralla ja sen takia en saanut vastattua.
toden rantasaunaa tässä jo lämmittelen.
Paavali sanoi, että minä olen syntisistä suurin.
Jos ei usko tuota Paavalin sanomaa, niin eipä kai usko mitään muutakaan Raamatussa sanottua.
Kaiken voi kääntää omien mielihalujensa mukaan tarkoittamaan aivan muuta, kuin on sanottu.
Kuten niin, että Paavali oikeastaan tarkoitti olevansa synnitön.
Tai, että hän tarkoitti, että onhan niitä muitakin syntisiä, jotka kuitenkin ovat vähemmän syntisiä.
Eli, jos minä sanon olevani synnitön, en tarkoita olevani synnitön. :)
Missä loogisuus?- ~~tähkäpää~~
En oikein tiedä, miksi monien on niin vaikea uskoa, että Paavali tarkoitti juuri sitä, mitä sanoi.
Kun katson itseeni, minun on ainakin helppo yhtyä tuohon Paavalin toteamukseen: "Olen syntisistä suurin!" ja juuri siksihän minä tarvitsenkin Jeesuksen armoa ja anteeksiantamusta päivittäin ja tiedän, että elleivät nämä ole voimassa joka päivä, minulla ei ole mitään mahdollisuutta päästä kerran voittajana perille.
Noista armosta ja anteeksiantamuksestahan se meidän vanhurskauden pukummekin muodostuu ja koostuu, sillä ilman niitä meillä ei tuota pukua olisi!
Olettaisin, että matkamme varrella esim. meidän ihmisluonteemme tuottaa meille itsekullekin melkoisia vaikeuksia ja hankaluuksia,
mutta Herra on luvannut antaa meille voiton, sillä Hänen armonsa kasvattaa meitä koko ajan, niin, että meidän tiemme kirkastuu kirkastumistaan, aina täyteen päivään saakkaa ja kun pasuuna kajahtaa, silloin me vasta olemme lopullisesti pelastetut.
Täällä, jos missä, nämä meidän luonteidemme heikkoudet, vaikeudet, erilaisuudet, ongelmallisuudet, kuin toki vahvuudetkin, tulevat hyvin esille ja enpä tiedä, voiko meistä kenestäkään sanoa, että olisimme täydellisiä sen puolelta, mutta ONNEKSI ON JEESUS JA HÄNEN ARMONSA vielä tänäänkin voimassa!
Nyt vain luotamme siihen, että Hän pelasti, pelastaa ja vastakin pelastaa!>>>>>>-tp- "En oikein tiedä, miksi monien on niin vaikea uskoa, että Paavali tarkoitti juuri sitä, mitä sanoi".>>>>>>>>
- asiastakyse
Pe.ku, kertooko Paavali elävänsä lihassa? Ei kerro, vaan varoittaa muitakin elämässä lihassa, joka on hallintavalta Jumalaa vastaan. Paavali hylkäsi lihan niin, että se kuoli ja eli sen jälkeen henkensä kautta Jumalan Hengessä.
Lihan mieli on kuolema. Hengen mieli on elämä ja rauha.
Jos joku uskovainen alkaa elämään lihassa, tulee hän heikoksi ja onnettomaksi. Jokainen voi herättää lihansa elämään, sillä ihmisessä on koko matkan kaksi kuvaa. Ensin on sielullinen, eli lihallinen. Uskon tultua ihminen saa muuttuu hengelliseksi ja lakata elämästä lihassa, eli kuolla lihalle, synnille.- asiastakyse
Meidän tulee valvoa itseämme. Jokainen tietää, miten uskovaisia saarretaan ja pyritään saamaan heidät luopumaan Jumalan Sanasta. Jumalan Sanasta luopumista on vastata pahaan pahalla. Uskovainen ei sitä halua tehdä, koska hän tietää silloin herättelevänsä lihaansa ja joutuvansa lihan kanssa tuomittavaksi.
Jeesus ei kadota omistaan yhtäkään. Ihminen voi itse itsensä kadotukseen tuomita, hylkäämällä Jumalan Sanan. Sen takia meidän uskovaisten pitää valvoa lampun valossa, jossa öljy riittää. Jo ajatuksiin tulevan synnin houkutuksen saamme laittaa pois. Niin suuri on Jumalan voima kansassaan.
Jumalan kansa tietää, että ajatuksista alkaa synti, aviorikokset, haureellisuudet, murhat ja kaikki muut pahat, jotka muuttuvat teoiksi heissä, jotka eivät pidä Jeesuksen opetuksia, eivätkä näin elä Hengessä ja Jumalan Pojan uskossa. Jumalasta syntynyt ei tee syntiä. Hän valvoo itseään. Hän on tehnyt parannuksen synnistä Jeesuksen ristin luona ja päässyt ahtaasta portista elämään ja rauhaan.
Galatalaiskirje 6
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää. - oikeaa oppia saa ott
asiastakyse kirjoitti:
Meidän tulee valvoa itseämme. Jokainen tietää, miten uskovaisia saarretaan ja pyritään saamaan heidät luopumaan Jumalan Sanasta. Jumalan Sanasta luopumista on vastata pahaan pahalla. Uskovainen ei sitä halua tehdä, koska hän tietää silloin herättelevänsä lihaansa ja joutuvansa lihan kanssa tuomittavaksi.
Jeesus ei kadota omistaan yhtäkään. Ihminen voi itse itsensä kadotukseen tuomita, hylkäämällä Jumalan Sanan. Sen takia meidän uskovaisten pitää valvoa lampun valossa, jossa öljy riittää. Jo ajatuksiin tulevan synnin houkutuksen saamme laittaa pois. Niin suuri on Jumalan voima kansassaan.
Jumalan kansa tietää, että ajatuksista alkaa synti, aviorikokset, haureellisuudet, murhat ja kaikki muut pahat, jotka muuttuvat teoiksi heissä, jotka eivät pidä Jeesuksen opetuksia, eivätkä näin elä Hengessä ja Jumalan Pojan uskossa. Jumalasta syntynyt ei tee syntiä. Hän valvoo itseään. Hän on tehnyt parannuksen synnistä Jeesuksen ristin luona ja päässyt ahtaasta portista elämään ja rauhaan.
Galatalaiskirje 6
8 Joka lihaansa kylvää, se lihasta turmeluksen niittää; mutta joka Henkeen kylvää, se Hengestä iankaikkisen elämän niittää.Ja siinäkin toistuu se sama kaava, että liha on naulittava ristille joka kerta kun se nostaa päätään, eli pidettävä kuolleena ja samalla pidetään itsemme synnille kuolleena ihan kuin Paavali opettaa kautta linjan.
Jos liha olis kertakaikkiaan kuollut se ei enää koskaan nostaisi päätään millöään tavalla ja olisimme kuin Jumal aitse, ja sitä emme ole emmekä siksi tule tässä ajassa.
ainoaks pelastusveneeksi jää juuri se toimintamalli jonka Sanasta luemme ilman harhaisia painopåisteen muutoksia sinne tai tänne. - asiastakys
oikeaa oppia saa ott kirjoitti:
Ja siinäkin toistuu se sama kaava, että liha on naulittava ristille joka kerta kun se nostaa päätään, eli pidettävä kuolleena ja samalla pidetään itsemme synnille kuolleena ihan kuin Paavali opettaa kautta linjan.
Jos liha olis kertakaikkiaan kuollut se ei enää koskaan nostaisi päätään millöään tavalla ja olisimme kuin Jumal aitse, ja sitä emme ole emmekä siksi tule tässä ajassa.
ainoaks pelastusveneeksi jää juuri se toimintamalli jonka Sanasta luemme ilman harhaisia painopåisteen muutoksia sinne tai tänne.Ei lihaa pidä naulata ristille, joka kerta, kun se päätään nostaa. Sehän on aivan madotonta uudestisyntyneille. Eivät he voi lähteä ahtaasta portista, leirin ulkopuolella olevan ristin luokse uusimaan parannuksen tekoa. He pitävät lihansa kuolleena ja näin eivät tee syntiä.
He, jotka vielä tekevät syntiä, eivät ole tehneet vielä ainkaan parannusta synnistä, eli lihantöistä ja -teoista.
Liha pysyy kuolleena Jumalan Pojan uskossa, ei muuten. - ootellaan taas
asiastakys kirjoitti:
Ei lihaa pidä naulata ristille, joka kerta, kun se päätään nostaa. Sehän on aivan madotonta uudestisyntyneille. Eivät he voi lähteä ahtaasta portista, leirin ulkopuolella olevan ristin luokse uusimaan parannuksen tekoa. He pitävät lihansa kuolleena ja näin eivät tee syntiä.
He, jotka vielä tekevät syntiä, eivät ole tehneet vielä ainkaan parannusta synnistä, eli lihantöistä ja -teoista.
Liha pysyy kuolleena Jumalan Pojan uskossa, ei muuten.Vastaa sinäkin tuohon tavalliselle esitettyyn kysmykseen niin että siinä on jotain järkeä äläkä venkuloi johonkin termiviidakkoon !
miski ajatukseen tulee syntiä jos liha on ulkopulella !
ja äläkä siis vempuloi. - nro 2
ootellaan taas kirjoitti:
Vastaa sinäkin tuohon tavalliselle esitettyyn kysmykseen niin että siinä on jotain järkeä äläkä venkuloi johonkin termiviidakkoon !
miski ajatukseen tulee syntiä jos liha on ulkopulella !
ja äläkä siis vempuloi.Jonon jatkoksi oottelemaan.
- ~~tähkäpää~~
>>>
Ihmisen on vaikea tunnustaa syntisyyttään. Tämä johtuu luonnollisen ihmisen luontaisesta puolustusjärjestelmästä.
Sen tähden toistuu yhä uudelleen sama tilanne: ”sanomme, ettemme ole syntiä tehneet” (1.Joh.1:10).- ~~tähkäpää~~
Seitsemästi vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen..." (Snl. 24:16).
Kuka on vanhurskas?
Hän, joka jakeen mukaan "lankeaa ja nousee jälleen" on "vanhurskas".
Kenestä voidaan sanoa, että hän on vanhurskas, siis Jumalan hyväksymä?
Pyhä Henki sanoo apostoli Paavalin suulla, että "me tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen" (Gal. 2:16).
Tämä on "se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat" ilman yhtään erotusta (Room. 3:22).
Me olemme vanhurskaita, koska olemme "uskosta vanhurskaiksi tulleet" ja siksi meillä nyt on "rauha Jumalan kanssa" (Room. 5:1-2).
Tämä vanhurskaus ei perustu meidän tekoihimme, eikä siksi ole meidän omaa vanhurskauttamme.
Se on "Jumalan vanhurskautta", "Kristuksen vanhurskautta", jonka olemme saaneet lahjaksi ja joka on luettu meidän hyväksemme.
Se, että olemme saaneet lahjaksi vanhurskauden ja meitä voidaan Raamatun kielellä kutsua "vanhurskaiksi" merkitsee, että meillä on uusi asema Jumalan edessä Kristuksessa.
Asema Kristuksessa on jotain pysyvää, jotain, mikä ei jatkuvasti muutu.
Kristityn ihmisen, vanhurskaan, tila sen sijaan vaihtelee.
Mutta vaikka tila vaihtelee asema ei muutu.
Juuri tästä puhuu Sananlaskujen 24:16: "... vanhurskas [asema] lankeaa ja nousee [tila]..."
Joka ei ymmärrä tehdä eroa Jumalan lapsen aseman ja tilan välillä ei ole vielä kunnolla ymmärtänyt mistä evankeliumissa on kysymys ja mitä Pyhä Henki tarkoittaa sanoessaan, että me olemme päässeet "lapsen asemaan" (Gal. 4:5).
Asiaa voisi kuvata mm. siten, että lapsi pysyy asemaltaan vanhempiensa lapsena siitä huolimatta, ettei aina käyttäydykään oikein.
Tila vaihtelee.
Asema pysyy!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
- saa oikeaakin oppia
Paavali oli puolittain henkirikosten hyväksyjä ja uskovien vainoaja niinkauan kunnes Jumala hänet pysäytti ja avasi silmät näkemään missä mennään ja ketä Paavali todella vainosi, eli Jumalaa itseään.
No niin, siihen tuli loppu, mutta Paavali häpesi sitä lopun ikäänsä, ja siitä kumpuaa hänen toteamuksensa olla syntisistä suurin.
Vai oikeinko tosissaan joku voi olla sitä mieltä etä tämä Paavali jatkoi synnin tekemistä eli lihansa toteuttamista siinä ohessa kun hän saarnasi sitä kaikkea vastaan, ja lopuss atoteaa kilvoitelleensa hyvän kilvoituksen !?
Ymäärtäkää Paavalin "kieltä" ennekuin julistatte painopistettä mihinkään kohtaan. - tavallinen
Sen verran kirjoitan, että olisihan se aika mahdoton tilanne naulita uudestisyntymisen jälkeen toistuvasti syntejä ristinpuulle.
Miettikää asiaa tältä kantilta. Rakennat taloa ja olet juuri saanut perusrakenteet pystyyn tai ulkovuoraus on joka naulan suhteen valmis.
No sitten tuleekin toinen talokauppias toisesta firmasta, että naulataanpa toinen rivi nauloja ensimmäisten naulojen viereen.
Ja kun tätä vain jatkuu ja jatkuu, niin alkaapa rakennuksessa (lue ristinpuussa) olla niitä nauloja. Ei niille synneille siten tule loppua, eikä varmaan nauloillekkaan, mutta alkaahan joka rakennuksessa paljaat kohdat loppua mihin nauloja vielä naulaisi.
Itse en haluaisi sellaisessa rakennuksessa asua ja johan jokainen ulkopuolinenkin näkee, ettei kaikki siinä rakennuksessa ole kohdillaan.
Noin ei saa asian laita olla, vaan ne synnit eli naulat viedään sinne ristille ja sinne ne jäävät. Sitten jatketaan matkaa kohti kotia.
Ymmärtäkää tämä! Kun ihminen on tehnyt parannuksen ja on uudestisyntynyt, niin hän ei enää syntiä tee ja hänellä on Kristuksessa voima vastustaa jo ajatustasonkin synnit pois. Synti ei häneen pesää pääse tekemään. Näin ihminen pysyy synnittömänä. - annappa tulla
Mistä se ajatustason synti tuli kun se liha jäi sinne ulos portinpieleen olevan ristiin, kerro se tavallinen niin että me muutkin sen käsitämme !
äläkä kiemurtele ja muut taustalaulajat olkaa hiljaa tässä kohtaa !- Tutki asiaa
Hei. Raamatussa kerrotaan ajatuksista alkavasta synnistä. En muista mistä kohtaa se löytyy, mutta muistan evankeliumeista löytyvän.
- oikeaakin oppia olis
No Hei !
niinpä, mutta se ei ole nyt ajankohtainen kysymys tässä kontekstissa.
nyt kysytään miksi ajatukseen tulee syntiä kun liha on kuollut ja jätetty ulos ulkopuolelle ristille siellä ?!
tämä on avainkysymys näiden omituisten opinhaltijoiden opin tutkimisessa.
miksi synti on yhä ajatuksessa jos liha on poissa ulkopuolella olevalla ristillä !- Tutki asiaa
Hei. Eikö Raamattu sanokin niin, että vielä sen verran lihaa on jäljellä, että pitää vaeltaa Jeesukseen uskoen, jos aikoo säästyä synniltä? Mielestäni se, että jos ihmistä kiusataan paljon ja tästä valehdellaan ja tuolla kiusatulla tulee halu tehdä kiusaajille samaan, on vielä sitä jäljellä olevaa lihaa. Jos seuraa uskovaisia, niin eivät ne vastaa rumasti, vaikka niille puhutaan rumia. On selvästi näkyvissä se raja, missä usko on sydämessä ja missä sitä ei sydämeen ole tullut. Uskovaiset kiltävät lihan ja siksi se kuihtuu ja kuolee.
- Tutki asiaa
Tutki asiaa kirjoitti:
Hei. Eikö Raamattu sanokin niin, että vielä sen verran lihaa on jäljellä, että pitää vaeltaa Jeesukseen uskoen, jos aikoo säästyä synniltä? Mielestäni se, että jos ihmistä kiusataan paljon ja tästä valehdellaan ja tuolla kiusatulla tulee halu tehdä kiusaajille samaan, on vielä sitä jäljellä olevaa lihaa. Jos seuraa uskovaisia, niin eivät ne vastaa rumasti, vaikka niille puhutaan rumia. On selvästi näkyvissä se raja, missä usko on sydämessä ja missä sitä ei sydämeen ole tullut. Uskovaiset kiltävät lihan ja siksi se kuihtuu ja kuolee.
Kirjoitus virhe tuli. Anteeksi se. Korjaan nyt: Uskovaiset kieltävät lihan ja siksi se kuihtuu ja kuolee.
- VOI VOI VOI VOI VOI
Tutki asiaa kirjoitti:
Kirjoitus virhe tuli. Anteeksi se. Korjaan nyt: Uskovaiset kieltävät lihan ja siksi se kuihtuu ja kuolee.
EIKÖ SITÄ JÄTETÄKÄÄN SINNE PORTIN ULKOPUOLELLE RISTILLE KUOLEMAAN????????????????????????????
SIIHEN SE NY SITTEN KAATU KOKO RAKENNELMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SE ON SELLASTA, KU YHELLÄ NAULALLA ON VAIN YRITETTY PÄRJÄTÄ JA OSA VIELÄ SALKULJETETTU MATKAKALAUKUS PORTISTA SISÄLLE!!
VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! - !!!!...
VOI VOI VOI VOI VOI kirjoitti:
EIKÖ SITÄ JÄTETÄKÄÄN SINNE PORTIN ULKOPUOLELLE RISTILLE KUOLEMAAN????????????????????????????
SIIHEN SE NY SITTEN KAATU KOKO RAKENNELMA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
SE ON SELLASTA, KU YHELLÄ NAULALLA ON VAIN YRITETTY PÄRJÄTÄ JA OSA VIELÄ SALKULJETETTU MATKAKALAUKUS PORTISTA SISÄLLE!!
VOI HYVÄÄ PÄIVÄÄ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Minä uskon, että synti on jätetty ristille. Synninhoukutus sen sijaan kulkee ihmisessä, koska muisti pelaa vielä. Houkutus ei voi voittaa heitä, jotka ovat jättäneet synnin ristille, mutta jos houkutusta ruokkii, se muuttuu syntiteoksi.
Kaikki valehtelijat ovat jääneet osattomaksi rististä. He tekevät syntiä. Panettelevat, valehtelevat ja tekevät kaikenlaista mitä liha houkuttaa tekemään. Ovat ansassa.
Houkutus ja teko eivät todellakaan ole sama asia. Onkohan enää montakaan jäljellä, jotka kykenevät uskomaan Raamattuun, kun noinkin selkeä asia jää ymmärtämättä!!! - !!!!....
!!!!... kirjoitti:
Minä uskon, että synti on jätetty ristille. Synninhoukutus sen sijaan kulkee ihmisessä, koska muisti pelaa vielä. Houkutus ei voi voittaa heitä, jotka ovat jättäneet synnin ristille, mutta jos houkutusta ruokkii, se muuttuu syntiteoksi.
Kaikki valehtelijat ovat jääneet osattomaksi rististä. He tekevät syntiä. Panettelevat, valehtelevat ja tekevät kaikenlaista mitä liha houkuttaa tekemään. Ovat ansassa.
Houkutus ja teko eivät todellakaan ole sama asia. Onkohan enää montakaan jäljellä, jotka kykenevät uskomaan Raamattuun, kun noinkin selkeä asia jää ymmärtämättä!!!Puhtaa, valkoiset vaatteet yllä, joita ei synti pääse likaamaan.
Johanneksen ilmestys 7
13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä." !!!!.... kirjoitti:
Puhtaa, valkoiset vaatteet yllä, joita ei synti pääse likaamaan.
Johanneksen ilmestys 7
13 Ja yksi vanhimmista puhui minulle ja sanoi: "Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
14 Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.
15 Sentähden he ovat Jumalan valtaistuimen edessä ja palvelevat häntä päivät ja yöt hänen temppelissään, ja hän, joka valtaistuimella istuu, on levittävä telttamajansa heidän ylitsensä.
16 Ei heidän enää tule nälkä eikä enää jano, eikä aurinko ole sattuva heihin, eikä mikään helle,
17 sillä Karitsa, joka on valtaistuimen keskellä, on kaitseva heitä ja johdattava heidät elämän vetten lähteille, ja Jumala on pyyhkivä pois kaikki kyyneleet heidän silmistänsä."HÄÄVAATTEET,
Ilm.7.
13......."Keitä ovat nämä pitkiin valkeihin vaatteisiin puetut, ja mistä he ovat tulleet?"
>>>>>>>>>>>
Jeesus puhuu vertauksen kuninkaan pojan häistä (Matt.22:1-14). Kutsuttujen joukossa oli mies, joka ei ollut puettu häävaatteisiin(11).
Juhlavieraille saatettiin muinoin lahjoittaa juhlavaatteita talon puolesta. Ilman juhlavaatteita tuleminen osoitti ylimielisyyttä ja isännän häpäisemistä.
Apostolit vertasivat usein oikeata vanhurskautta uuteen puhtaaseen pukuun; Ef.4:24, Kol.3:10-12, Ilm.3:4-5, 19:8.
>>>>- NÄIN ON
!!!!... kirjoitti:
Minä uskon, että synti on jätetty ristille. Synninhoukutus sen sijaan kulkee ihmisessä, koska muisti pelaa vielä. Houkutus ei voi voittaa heitä, jotka ovat jättäneet synnin ristille, mutta jos houkutusta ruokkii, se muuttuu syntiteoksi.
Houkutus ja teko eivät todellakaan ole sama asia. Onkohan enää montakaan jäljellä, jotka kykenevät uskomaan Raamattuun, kun noinkin selkeä asia jää ymmärtämättä!!!Jeesustakin hokutteli Saa.tana syntiin. Ei suostunut. Sama se on ihmistenkin kohdalla. Houkutusta tulee, mutta siihen ei pidä suostua.
- tavallinen
Kun lukee toisten kirjoituksia, niin jotkut jo ymmärtävät mitä on jättää ne synnit ristinjuurelle.
Toisille se näyttää olevan hyvin vaikea vielä käsittää, mutta eihän se ole mikään kummakaan, jos on lapsesta asti tai uskon alusta alkaen opetettu väärin/vajavaisesti.
Jumalan valtakuntaan mennään täysin varmasti ahtaan portin kautta ja se on käytännön elämän tasolla sitä, että ihminen kulkee sinne sellaisen siilon kautta, ettei omasta lihasta ja lihateoista ole jäänyt mitään jäljelle. Ja se, mitä on jäljellä, pysyy kurissa ja kaidalla tiellä tehden Jumalan tekoja, ei lihatekoja. Ja joka toisin väittää, ei vielä ymmärrä asiaa kokonaisuudessaan.
Sellainen ihminen väittää vielä itselleen, että saan minä pahoja tehdä, ajatella ja vaikka mitä voin, kun minut on jo pelastettu, mutta asia ei ole näin.
Syntien tekemistä ei saa jatkaa, jos kerran itse erottaa mikä on synti ja mikä ei!
Jos ihminen elää uskossa Jeesukseen, niin hänellä on voima ja kyky vastustaa syntiä!"että ihminen kulkee sinne sellaisen siilon kautta, ettei omasta lihasta ja lihateoista ole jäänyt mitään jäljelle. "
Niin, 'omasta lihasta ja lihanteoista'.
Aikoinaan kun Amerikkaan mentiin uskonvainojen takia, niin he jotka täällä vanhalla mantereella olivat oppineet laskettelemaan uusilla kielillä olettivat että henki laskeutuu ja amerikan kieli alkaa soljumaan itsekseen samalla kun laiva rantautuu Utteen maahan, mutta niin ei käynytkään vaan monen tarvi nöyrtyä Jumalansa eteen ja pyytää ylimielistä käytöstä anteeksi, kun se amerikka pitikin opetella ihan uudestaan. Tämä kaikki oli ihmisen ymmärtämättömyyttä, koska lukivat Raamattunsa ja helluntai- kohdan prikulleen niin kuin se Sanassa sanotaan.pakis__ kirjoitti:
"että ihminen kulkee sinne sellaisen siilon kautta, ettei omasta lihasta ja lihateoista ole jäänyt mitään jäljelle. "
Niin, 'omasta lihasta ja lihanteoista'.
Aikoinaan kun Amerikkaan mentiin uskonvainojen takia, niin he jotka täällä vanhalla mantereella olivat oppineet laskettelemaan uusilla kielillä olettivat että henki laskeutuu ja amerikan kieli alkaa soljumaan itsekseen samalla kun laiva rantautuu Utteen maahan, mutta niin ei käynytkään vaan monen tarvi nöyrtyä Jumalansa eteen ja pyytää ylimielistä käytöstä anteeksi, kun se amerikka pitikin opetella ihan uudestaan. Tämä kaikki oli ihmisen ymmärtämättömyyttä, koska lukivat Raamattunsa ja helluntai- kohdan prikulleen niin kuin se Sanassa sanotaan.Näyttää siltä että monelle uskovalle sana "liha" tarkoittaa omaa ajatusta, toivetta jonka haluaisi toteuttaa, mutta pitää sitä sen verran likaisena, ettei usko Jumalan hyväksyvän sitä.
Sama juttu on myös sanassa "Pyhä Henki", sekin on kulloisenkin uskovan oma ajatus siitä minkä haluaisi Jumalan omasta mielestään näkevän, jotta tulisi irtopisteitä.- 13+8
Pe.ku kirjoitti:
Näyttää siltä että monelle uskovalle sana "liha" tarkoittaa omaa ajatusta, toivetta jonka haluaisi toteuttaa, mutta pitää sitä sen verran likaisena, ettei usko Jumalan hyväksyvän sitä.
Sama juttu on myös sanassa "Pyhä Henki", sekin on kulloisenkin uskovan oma ajatus siitä minkä haluaisi Jumalan omasta mielestään näkevän, jotta tulisi irtopisteitä.Mitä se "liha" ateisitille merkitsee? Miksi kirjoitat sanan Jumala isolla kirjaimella? Miksi kirjoitat sanat Pyhä Henki - isolla alkukirjaimella.
Eikö sinun pitänyt olla ateisti. Miksi olet foorumilla?
- ~~tähkäpää~~
Voi järkyttävää, mitä ivaa ja pilkkaa Jeesuksen armoa ja anteeksiantamusta kohtaan.
Täällä on ensin julistettu, miten meidän liha on kuollut, se on naulattu ristille, kuoletettu ja kuihdutettu, olemme jättäneet sen ristin juurelle, portin ulkopuolelle ja sitten ilmoitetaankin, että osa siitä on sittenkin mennyt portista sisäpuolelle.
En voi muuta kuin rukoilla;
"Herra, anna heille anteeksi, JOS he eivät tiedä, mitä tekevät!"
Ja sitten verrataan vielä itseään Jeesukseen, josta Raamattu sanoo, että Hän oli AINOA, jossa ei syntiä ollut!!
Olen ihan kauhuissani tällaisesta Jumalan Sanan vääristelemisestä ja vääntämisestä. - tavallinen
Ikävää, ettet ymmärrä kirjoitettua tekstiä.
Olen nähnyt monista eri lahkoista tulevien siteiden tippuvan silmiltä, kun Jumala on heidän sisimpäänsä totuuden tehnyt tiettäväksi.
Toisilla on mennyt yli kymmenen vuotta ja toisille ei riitä mikään vuosimäärä.
Onneksi Jeesus murtaa lahkot maantasalle, niin että ne, jotka ymmärtämättömien vuoksi ovat vankeina, pääsevät kuitenkin vapaiksi Kristuksessa.
Mutta ethän sinä tietenkään tätäkään nyt käsitä, mutta ehkäpä jonain päivänä...- Anonyymi
Paavalin lahko tuli vasta Jeesuksen kuoltua
" Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
7:16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
7:17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
7:18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;"
Anteeksi jo etukäteen, minulle tuli tuosta jossittelusta tulee mieleen Antero Vipunen.
"Jos kaksi sellaista jollaista he eivät olleet olisivat olleet sellaisia jollaisia he olivat, eivät he olisi ollet sellaiaisia jollaisia olivat"
-tautofoniaa, mutta niin on Raamattukin." Raamatun mukaan se oikeus on vain Jumalalla?"
juu ja uusimman RV:n (sivut 16-17) mukaan myöskin tuomiovalta on yksinomaan Jumalalla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665934Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512986- 312173
- 131797
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 171717
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus121496- 481476
- 91453