Katselin hetken tänä aaamuna mtv-3 ssa isä Mitron haastattelua.
Lauri Karhuvaara esitti lopuksi kysymyksen Mitrolle, Miksi Jeesus nousi
taivaaseen, niinkuin evankeliumi kertoo?
Odotin Mitron vastaavan Raamatun sanoilla niin kuin se on siellä kirjoitettu.
Mutta Mitro puhuikin siitä, ettemme ole tarkoitettu ihmisinä kuolemaan vaan elämään, iänkaikkiseen elämään. Se on ihan totta, mutta eikö kuitenkin ydinsanoma ole, että Jeesus kuoli meidän syntiemme tähden, nousi kuolleista ja meni taivaaseen, että meillä olisi elämä Hänen kauttaan, jotka Hänen ristinkuoleman kautta olemme lunastetut Hänessä.
En halua saivarrella, mutta olin hämmästänyt, miksi Ordodoksipappi ei voinut tätä tärkeintä asiaa nyt sanoa näin hiljaisella viikolla mediassa kaikille katsojille, olihan hän ohjelmassa, jossa Sanan julistaminen tavoittaa valtavan kuulijakunnan.
Saatan jo huomenna syyttää itseäni arvostelusta, tokkopa itsekkään olen kovin sanoilla varustettu tai rohkea julistamaan Jumalan sanaa joka tilanteessa. Ehkä kuitenkin odotin papilta syvällisempää ja selkeää sanomaa, koska asianydin sitä jotenkin olisi suorastaan vaatinut.
Kuitenkin annan isä Mitrolle anteeksi, koska en voi tietää mitä hänenkin elämässään on ja tapahtuu, hän tietysti vastaa itse omista sanoistaan niinkuin me kaikki.
Europarlamentaarikko isä Mitro
21
176
Vastaukset
- On kovin valitettava
Olette toki aika armahtavainen, jos nyt annatte isä Mitrolle anteeksi. Oikein ihanaa. Tietenkin isä Mitron olisi pitänyt ottaa teidät huomioon ja vastata juuri sillä tavalla kuin te olisitte halunneet ja parhaiten asian ymmärtänyt. On kovin valitettavaa, että jouduitte nyt pettymään. Mutta teitäkin lohduttanee, että kyseessä oli europarlamentaarikon haastattelu eikä mikään niin sanottu opillinen keskustelu, jossa olisi mitään opillisia asioita päätetty aivan lopullisesti.
- orjantappura1
No,,,olet varmaan ihan oikeassa. En minä kaikkea ymmärrä ja jos nyt esitin oman
mielipiteeni niin ei kai se nyt kovin pitäisi keneenkään kolahtaa, voihan olla että tämä kolahti omaan nilkkaani.
Tämä kritiikkini oli vain yhden viheliäisen lausumaa, eikä sen kummempaa keskustelua tarvitse herättää, olen väärässä tai en.
Hyvää Pääsiäistä Kaikille - orjantappura2
Eihän siitä ollut kysymys, että minut olisi pitänyt ottaa huomioon ja vastata niin kuin itse ajattelin vaan isä Mitro kuitenkin edustaa itsenään myös kaikkea sitä ordotoksisuutta ja niitä raamatun totuuksia, koska hän uskoo asioiden niin olevan kuin ne siellä sanotaan. Anteeksi voi antaa tuollaiset asiat, koska hänkin on vain ihminen, ja on opetettukin että antakaa anteeksi ihmisille heidän virheensä ja puutteensa. Se ei tarkoita etteikö asioista voisi olla erimieltä ja kaikki pitäisi hyväksyä.
- punkku on hyvää
Isä- Mitro on parhaimmillaan runsaassa ruoka- ja juomapöydässä.
- Orjantappurapensas
Haa )) Taidat olla siinä asiassa oikeassa, mutta eihän se ole kiellettyä nauttia
täysin siemauksin pöydänantimista, sehän on suuri ilo ja joidenkin yltäkylläisyydessä elävien etuoikeus, vai pitäisikö sen olla kaikkien ??
Toivottavasti isä Mitron vatsa ei kuitenkaan ole hänen temppelinsä.
- Minä taas
"Odotin Mitron vastaavan Raamatun sanoilla niin kuin se on siellä kirjoitettu."
Minä taas odotin hänen lausuvan jonkin laatuarvostelman Brysselin konjakkitarjonnasta ja sikaareista.- Orjuutta
Omasta puolestani olen pahoillani viimeisestä kommentistani. Tämän viestiketjun
ei pidä kääntyä rienaukseksi, eikä tarpeettomaksi Mitron arvosteluksi.
Olen tavannut miehen parikertaa ja pidän häntä oivallisena palvelijana.
Jos hänellä on omaperäisyyttä ja vikoja, josta pääsemme häntä arvostelemaan niin sopii muistaa, että hän on myös henkilö, joka tekee työtä yhteiskunnan hyväksi.
En usko, että hänen motiivinsa ovat vain oman itsensä ruokkiminen ja henkilökohtainen hyvinvointi.
Me olemme jokainen virheinemme ja vikoinemme Jumalan edessä samalla viivalla, ei heitetä sitä ensimmäistä kiveä Mitronkaan päälle.
- ässis
Protestantit haluavat että aina kun pappi avaa suunsa, hän kertoo että miksi Jeesus pitäisi ottaa vastaan henkilökohtaisena vapahtajana ja selittää sama perusasia aina uudestaan ja uudestaan.
Mutta yleensä kristikunnassa on ajateltu, että tiettyä teemaa voi myös varioida ja soveltaa.- Matkamies3
No... toki teemaa voi varioida ja soveltaa. Voidaan toki kertoa asianydin verhottuna ja vertauksin. Voidaan antaa monenlaisia esimerkkikertomuksia.
Mutta todellisuudessa selitys sille, miksi Jeesus pitäisi ottaa vastaan henkilökohtaisena Vapahtajana, on vertaansa vailla. Jos ihminen joutuu sen kysymyksen äärelle, pitäisikö ottaa vastaa, saada vapautus synneistään ja niin edelleen on asia joka pitäisi muuttaa koko hänen elämänsä ja muuttaakin, jos todella antautuu Hänelle sellaisenaan koko sydämmestään. Se on Jumalan teko ihmisessä, tie ei välttämättä ole helppo, mutta onko Raamatutun mukaan kenelläkään ollut helppoa ja siloiteltua tietä. - sitten neuvojia riit
Sikäli olet oikeassa, että ortodoksinen usko on hyvin huomostisti tunnettua ja hyvin monet luterialaiset kuvittelevat ortodoksien ajattelevan aivan luterialaisittain, hehän näkevät luterialaisuuden jonkinlaisena "normaalina peruskristillisyytenä".
Näinhän asia ei ole, ja kyllä sitten neuvojia riittää, kun huomataan miten merkityksetöntä Lutherin oppi on ortodokseille. Ortodoksit eivät koe edes henkilökohtaista uskonvarmuutta, vai mikä se luterialaisten käyttämä termi nyt olikaan. - Tuomas7
sitten neuvojia riit kirjoitti:
Sikäli olet oikeassa, että ortodoksinen usko on hyvin huomostisti tunnettua ja hyvin monet luterialaiset kuvittelevat ortodoksien ajattelevan aivan luterialaisittain, hehän näkevät luterialaisuuden jonkinlaisena "normaalina peruskristillisyytenä".
Näinhän asia ei ole, ja kyllä sitten neuvojia riittää, kun huomataan miten merkityksetöntä Lutherin oppi on ortodokseille. Ortodoksit eivät koe edes henkilökohtaista uskonvarmuutta, vai mikä se luterialaisten käyttämä termi nyt olikaan.Hei .... mielenkiintoista tietoa kerrot. Olen vapaakirkollinen ja tämä Uskonvarmuus asia Pelastusvarmuus ovat kyllä kaikkein suuurin kysymys koko tässä vaelluksessani ja kaikille muillekin. Se ei ole opillinen asia tai voi sitäkin olla,, jos tutkii raamattua. Koska, siellä sanotaan, että Hän antaa Pyhän Henkensä niille, jotka ottavat Hänet Jeesuksen vastaan omana Vapahtajanaan.
Se varmuus saadaan ja lahjoitetaan. Se voi horjua se voi olla kateissa se voi välillä roihuta kuin tuli. Mutta kovin on ihminen heikoilla jos sen haluaa kokonaan hyljätä. Jeesuskin sanoi, että jos teillä ,,(opetuslapset) olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, voisitte siirtää vaikka tämän vuoren, eikö ole paljon sanottu? Kyllä Jumala tietää tarkaan, minkälaisia ihmisiä olemme, ketä hän on kutsunut, heistä hän haluaa pitää kiinni ja vahvistaa niin uskossa ja varmuudessa. Eihän Hän muuten olsi sanonut.
Minä olen tie totuus ja elämä. Seuratkaa minua, Ilman Häntä kukaan ei olisi Hänen seuraajansa - Tiina Titityy
Näinhän asia ei ole, ja kyllä sitten neuvojia riittää, kun huomataan miten merkityksetöntä Lutherin oppi on ortodokseille. Ortodoksit eivät koe edes henkilökohtaista uskonvarmuutta, vai mikä se luterialaisten käyttämä termi nyt olikaan.Juuri näin. Luterilaiset eivät tunne ort uskoa ollenkaan ja perusoletus kristityn ajattelumaailmankuvasta on tietenkin luterilainen.
Tehdäänpäs pieni korjausliike tässä.
1. Me emme pidä uskonpuhdusta minään hyvänä juttuna.
2. Martin Luther on historiallinen hahmo, ei mitään muuta. Teologisessa mielessä hänellä ei ole meille mitään annettavaa eikä tietenkään mitään asemaa kirkon teologiassa.
3. Yksin uskosta-periaatetta emme tunne emmekä tunnusta.
4. Protestantismin jatkuva hajaannus on perkeleestä, ei Jumalasta.
5. Emme laula emmekä tunne luterilaisia virsiä.
6. Sola scripta-periaatetta emme tunnusta.
Tässä muutama ote. Jatkakoon joku toinen jos haluaa. - Tuomas3
Näinhän asia ei ole, ja kyllä sitten neuvojia riittää, kun huomataan miten merkityksetöntä Lutherin oppi on ortodokseille. Ortodoksit eivät koe edes henkilökohtaista uskonvarmuutta, vai mikä se luterialaisten käyttämä termi nyt olikaan.Hei... kiitos kommentistasi. Valehtelisin, jos väittäisin, että omistan lujan uskon ja pelastusvarmuuden, elämän moninaisissa vaikeuksissa.
Mutta kyllä omistan uskon, oli se välillä miten heikko tahansa, kyllä omistan pelastusvarmuuden, oli se kuinka heikko tahansa.
Nimittäin siksi, että se Sana jonka jokainen saa lukea Raamatusta, todistaa kaikesta. Se tulee meidän ymmärrykseemme ja sydämmeemme. Ja siellä on kaikki lupaus ja toivo joka meille on annettu.
Jos tuntuu siltä, niinkuin usein valitettavasti on, ettei tämä kuulu minulle, en ole kiinnostunut tai raamattu on kuiva vanha kirja. Tuhansia vuosia sitten kirjoitettu, käsittämätön teos, jossa ei ole tämänpäivän ihmiselle mitään tarjottavaa niin silloin se on juuri sitä.
Mutta silloin kun Jumalan Henki alkaa puhutella ihmistä, se avautuu ja kohta huomaa, että sen lehdillä on Tie Totuus ja Elämä. Jeesus Kristus Jumala, Pyhä Henki ....ja vieläpä sinä ja minä syntinen, vailla Jumalan kirkkautta, näin raamatullisesti sanoakseni.Silti,,, turha hurskastelu pois. - tuomas6
Tiina Titityy kirjoitti:
Juuri näin. Luterilaiset eivät tunne ort uskoa ollenkaan ja perusoletus kristityn ajattelumaailmankuvasta on tietenkin luterilainen.
2. Martin Luther on historiallinen hahmo, ei mitään muuta. Teologisessa mielessä hänellä ei ole meille mitään annettavaa eikä tietenkään mitään asemaa kirkon teologiassa.
Tässä muutama ote. Jatkakoon joku toinen jos haluaa.Hei,,, Nyt tietysti herää kysymys, mihin sitten ordodoksi uskoo? 3 Yksin uskosta-periaate, jos sitä ei tunneta, eikä tunnusteta niin mikä on uskon perusta, onko se Isä Jumala, niinkuin Allah, Jahve vai Jeesus Kristus ja hänen lunastustyönsä Ristillä? Tässä asiassa lepää kuitenkin koko raamatun ydinsanoma.
- On kovin valitettava
Tiina Titityy kirjoitti:
Juuri näin. Luterilaiset eivät tunne ort uskoa ollenkaan ja perusoletus kristityn ajattelumaailmankuvasta on tietenkin luterilainen.
Tässä muutama ote. Jatkakoon joku toinen jos haluaa.Vaikka mitään sola scripturaa ei meillä tunnetakaan, sen vaikutus näkyy silti vieraana ja virheellisenä asenteena myös tiettyjen ortodoksien ajattelussa. Onhan aivan selvää, että jotkut lukevat innoissaan esimerkiksi kanonikokoelmia ja käsittävät ne sanatarkkoina lakeina, joiden peruseella he voivat "tuomita ja määrätä kadotukseen" ketä vain tahtovat, yleensä siis heille epämieluisia lähimmäisiä.
Tämäkin on tiedostettava ja nähtävä omana ontelmana, jos sellaiset ajatukset ovat pyörineet mielessä. Eivät kaikki pyhien kilvoittelijaisien kirjoittamat ajatukset ole mitään ehdottomia sääntöjä, joilla voisi vielä huoetta kiusata tuntemattomia ihmisiä.
Minä sanon nyt tämän, vaikka itse pukeudunkin vain ainoaan ihokkaaseeni ja sandaaleihin ja kuljen pienellä aasintammallani kesät talvet. - Tiina Titityy
Tuomas3 kirjoitti:
Hei... kiitos kommentistasi. Valehtelisin, jos väittäisin, että omistan lujan uskon ja pelastusvarmuuden, elämän moninaisissa vaikeuksissa.
Mutta kyllä omistan uskon, oli se välillä miten heikko tahansa, kyllä omistan pelastusvarmuuden, oli se kuinka heikko tahansa.
Nimittäin siksi, että se Sana jonka jokainen saa lukea Raamatusta, todistaa kaikesta. Se tulee meidän ymmärrykseemme ja sydämmeemme. Ja siellä on kaikki lupaus ja toivo joka meille on annettu.
Jos tuntuu siltä, niinkuin usein valitettavasti on, ettei tämä kuulu minulle, en ole kiinnostunut tai raamattu on kuiva vanha kirja. Tuhansia vuosia sitten kirjoitettu, käsittämätön teos, jossa ei ole tämänpäivän ihmiselle mitään tarjottavaa niin silloin se on juuri sitä.
Mutta silloin kun Jumalan Henki alkaa puhutella ihmistä, se avautuu ja kohta huomaa, että sen lehdillä on Tie Totuus ja Elämä. Jeesus Kristus Jumala, Pyhä Henki ....ja vieläpä sinä ja minä syntinen, vailla Jumalan kirkkautta, näin raamatullisesti sanoakseni.Silti,,, turha hurskastelu pois.Tuomas 3:
Ymmärrän että tarkastelet uskoa omistalähtökohdistasi. Toivon että ymmärrät että on myös muita perinteitä ja oppeja jotka ovat kristinuskon perusteena. Kannattaa lukea kirkkohistoriaa ja vähän syventyä muuhunkin kuin Raamattuun. Nuo yllä olevat numeroidut periaatteet ovat ortodoksisen näkemyksen mukaan juurikin näin. Sitä sinun on ehkä vaikea käsittää mutta näin se on. Hyvää pääsiäistä ! - Tuomaan1
Tiina Titityy kirjoitti:
Tuomas 3:
Ymmärrän että tarkastelet uskoa omistalähtökohdistasi. Toivon että ymmärrät että on myös muita perinteitä ja oppeja jotka ovat kristinuskon perusteena. Kannattaa lukea kirkkohistoriaa ja vähän syventyä muuhunkin kuin Raamattuun. Nuo yllä olevat numeroidut periaatteet ovat ortodoksisen näkemyksen mukaan juurikin näin. Sitä sinun on ehkä vaikea käsittää mutta näin se on. Hyvää pääsiäistä !Hyvä Tiina.... tarkastelen uskoa omistalähtökohdistani. Kyllä se pitää paikkansa. Mutta jos tämä lähtökohta mistä olen kirjoittanut on muutaman sadan miljoonan ns. uskovaisen lähtökohta, jokaiselle henkilökohtainen usko Jeesukseen niin ns. muut lähteet kuin Raamattu ovat ehkä tarkasteltavia, mutta mitä muuta totuudenlähdettä voidaan pitää oikeana tai varteenotettavampana kuin Raamattu, johon kaikki perusta on pantu, tiedätkö sinä todellista muuta lähdettä, joka olisi yhtä vakavasti otettava, minä en ainakaan tiedä, eikä tiedä kukaan muukaan kristityksi itseään kutsuva, mutta avartakaa sydämenne,,, kuuluu kehoitus. Tutkikaa kaikki ja pitäkää se mikä hyvää on. Hyvää pääsiäistä sinullekin.
- Tuomaankäsi
Tiina Titityy kirjoitti:
Tuomas 3:
Ymmärrän että tarkastelet uskoa omistalähtökohdistasi. Toivon että ymmärrät että on myös muita perinteitä ja oppeja jotka ovat kristinuskon perusteena. Kannattaa lukea kirkkohistoriaa ja vähän syventyä muuhunkin kuin Raamattuun. Nuo yllä olevat numeroidut periaatteet ovat ortodoksisen näkemyksen mukaan juurikin näin. Sitä sinun on ehkä vaikea käsittää mutta näin se on. Hyvää pääsiäistä !Vielä lisätäkseni aiheeseen. Meillähän on Yksi Kolmiyhteinen Jumala, meillä on Jeesus, meillä on sama raamattu, jota luetaan koko maapallolla enemmän tai vähemmän, mutta kuitenkin seurakunnissa luetaan ja opetetaan sen pohjalta kaikki. Samat totuudet ovat kaikkien nähtävissä kaikkialla. Mielestäni ekumeeninen ajattelu pitäisi olla jokaisen kristityn perusajatus. Olisimme yksimielisiä selkeästä sanomasta, koska sehän on kovinkin yksinkertainen, ei siihen voi mitään lisätä eikä pois ottaa. eikä voikkaan. Tulkinnat ja selitykset ovat tarpeellisia, että ymmärtäisimme me vähäuskoiset joskus liian yksinkertaisetkin, mutta eihän Jumala antanutkaan tätä sanomaa kirjanoppineille ja omastamielestään viisaille vaan lapsenkaltaisille jotka uskovat. Kaikkien kirkkojen jossa Jumalan Sanaa julistetaan pitäisi yhdistyä niin silloin olisimme jäljillä, seurakuntia voi olla mutta kaikilla sama mieli sama julistus sama ,,rakkaus
- Tarkennetaan
Tiina Titityy kirjoitti:
Tässä muutama ote. Jatkakoon joku toinen jos haluaa."3. Yksin uskosta-periaatetta emme tunne emmekä tunnusta."
Tavallaan kyllä tunnemme. Usko on tietenkin kaiken perusta. Mutta jos usko ei näy millään tavalla ihmisen elämässä, niissä teoissa, joita hän elämänsä aikana tekee, mitä uskoa sellainen on?
Sen sijaan listalle voidaan lisätä 'pelastusvarmuus'. Pelastus ei ole varma, koska hurskaskin ihminen voi joutua eksyksiin. Jos ei joudu, silloin se ehkä on varma, mutta kukaan ei voi tätä omalla kohdallaan tietää etukäteen. - hrwhw
Tuomas7 kirjoitti:
Hei .... mielenkiintoista tietoa kerrot. Olen vapaakirkollinen ja tämä Uskonvarmuus asia Pelastusvarmuus ovat kyllä kaikkein suuurin kysymys koko tässä vaelluksessani ja kaikille muillekin. Se ei ole opillinen asia tai voi sitäkin olla,, jos tutkii raamattua. Koska, siellä sanotaan, että Hän antaa Pyhän Henkensä niille, jotka ottavat Hänet Jeesuksen vastaan omana Vapahtajanaan.
Se varmuus saadaan ja lahjoitetaan. Se voi horjua se voi olla kateissa se voi välillä roihuta kuin tuli. Mutta kovin on ihminen heikoilla jos sen haluaa kokonaan hyljätä. Jeesuskin sanoi, että jos teillä ,,(opetuslapset) olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, voisitte siirtää vaikka tämän vuoren, eikö ole paljon sanottu? Kyllä Jumala tietää tarkaan, minkälaisia ihmisiä olemme, ketä hän on kutsunut, heistä hän haluaa pitää kiinni ja vahvistaa niin uskossa ja varmuudessa. Eihän Hän muuten olsi sanonut.
Minä olen tie totuus ja elämä. Seuratkaa minua, Ilman Häntä kukaan ei olisi Hänen seuraajansa"Jeesuskin sanoi, että jos teillä ,,(opetuslapset) olisi uskoa edes sinapinsiemenen verran, voisitte siirtää vaikka tämän vuoren, eikö ole paljon sanottu? Kyllä Jumala tietää tarkaan, minkälaisia ihmisiä olemme, "
Jumala tietää että ihmiset ovat uskossaan horjuvia ja heikkoja. - Tuomaankäsi
Tarkennetaan kirjoitti:
"3. Yksin uskosta-periaatetta emme tunne emmekä tunnusta."
Tavallaan kyllä tunnemme. Usko on tietenkin kaiken perusta. Mutta jos usko ei näy millään tavalla ihmisen elämässä, niissä teoissa, joita hän elämänsä aikana tekee, mitä uskoa sellainen on?
Sen sijaan listalle voidaan lisätä 'pelastusvarmuus'. Pelastus ei ole varma, koska hurskaskin ihminen voi joutua eksyksiin. Jos ei joudu, silloin se ehkä on varma, mutta kukaan ei voi tätä omalla kohdallaan tietää etukäteen.Niinpä.... oikein puhut, usko ilman tekoja on kuollut, siispä jokainen ns. uudestisyntynyt joutuu varmasti jossakin vaiheessa etsimään paikkansa.
Ei vaan tekemään jotain tekojen vuoksi vaan koko sydämellään jollakin tavalla palvelemaan , osallistumaan johonkin ihmisten auttamiseen. Samoin huolehtimaan lähimmäisistään siinä määrin kuin osaa ja kykenee, olkaa toistenne palvelijoita ,, sanoo Jeesus. Tekemään se jopa iloiten, siinä meillä on haastetta kyllin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202870Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3572537Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o452308Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262282Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581868Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181399Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121392- 721303
- 551250
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?91229