Missä Jeesus kumoaa lain?

Kristinmerkki

Missä kohtaa Raamattua sanotaan, että Jeesus kumosi lain tai muutti sitä?
Minua on alkanut ärsyttämään kristittyjen kiertely: ei Jeesus kuulemma kumonnut lakia vaan täytti sen ja Paavali muka sanoi, että laki on kumottu,
muttei sitä kuulemma kumottu vaan se täytettiin.

Olen ihmeissäni: miksi kristityt väittävät, että laki kumotyiin, kun Jeesus sanoi päinvastoin, eikä sanonut mitenkään kaartelevasti.
Sanoi, ettei mikään katoa, ennen maan katoamista.
Selittäkääpä hyvät ihmiset. Älkääkä kierrelkö, kuulostatte kuin salaatte jotain.

62

311

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vastaanpa, vaikka en täällä parveilekkaan.
      Jeesus ei kumonnut lakia vaan täytti kirjoitukset. Lisäksi erokirje annettiin avioeron mahdollistamiseen koska ihmiset on niin sydämettömiä paskoja.
      Mitäs Paavalin kohtaa tarkoitat, niin katson.

      • kristinmerkki

        En minä tiedä, mulle sanotaan joskus, että Paavalin mukaan laki kumottiin.


      • niksi nipa
        kristinmerkki kirjoitti:

        En minä tiedä, mulle sanotaan joskus, että Paavalin mukaan laki kumottiin.

        Minkä ihmeen takia et lue Raamattua itse?
        Siellähän on kaikki selitetty muillekin.
        Jos luotat johonkin selittäjään, olet heikoilla.
        Mikäli sinulla itselläsi ei ole omaa perustetta joka on Raamatusta, tulkitsijat vetävät sinut "kölin ali" mennentullen .
        Ja jäät silti kyselemään samaa lopuksi ikääsi.


    • Justike

      Ikävää on että monetkin tällaiset kristinuskon perusasiat ilmaistaan väärin tai huolimattomasti uskovien taholta ja muut ihmiset saavat ihmetellä. Sitten uskovat vielä ymmärtävät väärin toisiaan ja riitelevät ja taas on toisilla ihmettelemistä.
      Syynä on lähes aina se että asian selvittämisessä menee aikaa ja vaivaa, koska ulkopuoliset eivät lue Raamattua ja sen kieli on vaikeaselkoista.

      Paavali kirjoittaa tästä ainakin Room. 5. luvussa mutta se on vaikeasti ymmärrettävää. Yritän jotenkin selittää: Lain kumoamisella ei tarkoiteta että laki itsessään kumottaisiin, vaan sen rikkomisen sovittaminen veriuhreilla tai muilla uhreilla tai vaikkapa hyvillä teoilla kumottiin, koska lain täyttäminen eli täydellinen noudattaminen ei kuitenkaan ihmisiltä koskaan onnistu. Laki annettiinkin sitä varten, että ihmiset sen tajuaisivat. Jeesus täytti kaiken lain täydellisesti ja hänen sovitustyönsä lain rikkomisesta Golgatan ristillä, teki meille lain koko täyttämisen tarpeettomaksi jos uskomme Jeesuksen työhön.
      Jumalan tarkoitus oli lain kautta opettaa miten paha asia synti on ja mitä se meille aiheuttaa.
      Tarkoitus ei ole silti että tahallisesti rikkoisimme lakia vaan Jeesus jopa kovensi sen täyttämistä. Laki on pyhä ja se on ihmisten suojelemiseksi toisiltaan ja pitämiseksi Jumalan yhteydessä.

      • kristinmerkki

        Suötkö porsasta ja pidätkö sapatin?


      • Justike
        kristinmerkki kirjoitti:

        Suötkö porsasta ja pidätkö sapatin?

        Hyvä kristinmerkki: Olemme Raamattu-palstalla ja keskustelemme Raamatusta. En ala keskustelemaan henkilökohtaisesti asioista jotka aiheuttavat kinastelua. Jokainen seisomme Herramme edessä, kaadumme tai emme. Yritetään tukea toisiamme missä voimme.


      • kristinmerkki
        Justike kirjoitti:

        Hyvä kristinmerkki: Olemme Raamattu-palstalla ja keskustelemme Raamatusta. En ala keskustelemaan henkilökohtaisesti asioista jotka aiheuttavat kinastelua. Jokainen seisomme Herramme edessä, kaadumme tai emme. Yritetään tukea toisiamme missä voimme.

        Mietin vain sitä että syötkö porsasta. Jos näet, että porsaan syöminen on ok, niin lakihan itsessään kumotaan silloin.
        Ei mitenkään hyökkäyksenä.

        Vaihdetaan vähemmän henk koht kysymykseen.
        Onko porsaan syöminen ok?


      • pejustele
        kristinmerkki kirjoitti:

        Mietin vain sitä että syötkö porsasta. Jos näet, että porsaan syöminen on ok, niin lakihan itsessään kumotaan silloin.
        Ei mitenkään hyökkäyksenä.

        Vaihdetaan vähemmän henk koht kysymykseen.
        Onko porsaan syöminen ok?

        Mikä kymmenestä käskystä kieltää syömästä porsaita?


      • Brwack
        pejustele kirjoitti:

        Mikä kymmenestä käskystä kieltää syömästä porsaita?

        Mikä kymmenestä käskystä kieltää seksin leijonien kanssa?


      • ej ummarra
        Brwack kirjoitti:

        Mikä kymmenestä käskystä kieltää seksin leijonien kanssa?

        Mikä käsky tekee punaisia valoja päin ajon rikokseksi?


    • Justike

      Kymmenen käskyn Lakia ei Jeesus ole kumonnut, se on siis yhä voimassa ihan hänen omien sanojensa mukaan ja hän täydensi sen matt. 5.luvussa 17. jakeesta lähtien. Hänen elämänsä on esimerkki miten laki täytetään kokonaan. Hän söi ja joi syntisten kanssa vaikka lakia tiukasti noudattavat fariseukset siitä häntä arvostelivat ja pilkkasivat.

      Me olemme pakanoita, joilta ei ole tietääkseni koskaan kielletty porsaan syömistä kristinuskon takia.
      Mutta jos omatunto loukkaantuu porsaan syömisestä niin parempi on olla syömättä ja antaa toisten uskovaisten rauhassa syödä. Toinen toistaan tuomitsematta.
      Apostolit käskivät uskovia olla syömättä vain lihaa, josta verta ei ole laskettu koska sielu on veressä, kun juutalaisuskovat alkoivat vaatia pakanakristityiltä koko lain noudattamista. Eikös se näin ole ok?

      • dfveveevv

        Laki koski ja koskeen vain juutalaisia, siis Mooseksen laki. Miksi kristityt universalistaa juutalaisten jutut kaikkia kansoja koskevaksi?


      • Justike
        dfveveevv kirjoitti:

        Laki koski ja koskeen vain juutalaisia, siis Mooseksen laki. Miksi kristityt universalistaa juutalaisten jutut kaikkia kansoja koskevaksi?

        Mooseksen kymmenen käskyn laki on tarkoitettu ja ehdoton kaikille, Jeesus vuorisaarnassa vahvisti tuon lain. Se on Jumalan rakkauden ja lähimmäisenrakkauden laki ja jokainen omassatunnossaan kyllä tuntee miten se häntä koskettaa. Jokainen myös ymmärtää mikä on kuolleita tekoja. Kuolleita tekoja ovat ainakin syntiuhrilakia koskevat säädökset, koska Jeesus kumosi tuon lain. Samoin ruokailua ja henkilökohtaista puhdistautumista koskevat säännöt lienee sellaisia joita jokainen noudattaa omatuntonsa ja yhteisönsä yhteisten sääntöjen mukaisesti. Ei nyt tule muuta mieleen.

        Sivistynyt maailma on käyttänyt lainsäädännön pohjana Mooseksen lakia. Pakanallistuessaan se on luopumassa tuosta laista kokonaan koska on luopunut Jumalastakin ja vääntää omiaan ihmisten vaatimusten mukaan. Lakimuutoksia, direktiivejä yms. tehdään kokonaan uusia ja niissä toisen oikeudet polkevat toisen oikeuksia ja lainsäätäjätkin itse keksivät keinoja kiertää niitä. Katsopa EU:ta.


      • kristinmerkki
        Justike kirjoitti:

        Mooseksen kymmenen käskyn laki on tarkoitettu ja ehdoton kaikille, Jeesus vuorisaarnassa vahvisti tuon lain. Se on Jumalan rakkauden ja lähimmäisenrakkauden laki ja jokainen omassatunnossaan kyllä tuntee miten se häntä koskettaa. Jokainen myös ymmärtää mikä on kuolleita tekoja. Kuolleita tekoja ovat ainakin syntiuhrilakia koskevat säädökset, koska Jeesus kumosi tuon lain. Samoin ruokailua ja henkilökohtaista puhdistautumista koskevat säännöt lienee sellaisia joita jokainen noudattaa omatuntonsa ja yhteisönsä yhteisten sääntöjen mukaisesti. Ei nyt tule muuta mieleen.

        Sivistynyt maailma on käyttänyt lainsäädännön pohjana Mooseksen lakia. Pakanallistuessaan se on luopumassa tuosta laista kokonaan koska on luopunut Jumalastakin ja vääntää omiaan ihmisten vaatimusten mukaan. Lakimuutoksia, direktiivejä yms. tehdään kokonaan uusia ja niissä toisen oikeudet polkevat toisen oikeuksia ja lainsäätäjätkin itse keksivät keinoja kiertää niitä. Katsopa EU:ta.

        Sanooko missä raamattussa, että uskova saa syödä porsasta tai muita epäpuhtaita eläimiä?
        Olen kiinnostunut.


      • Justike
        kristinmerkki kirjoitti:

        Sanooko missä raamattussa, että uskova saa syödä porsasta tai muita epäpuhtaita eläimiä?
        Olen kiinnostunut.

        kristinmerkille vastaus:
        1.Kor.10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
        1.Tim.4:4 Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan

        Toivottavasti tämä riittää vastaukseksi porsaan syömisestä. Ikävää että se vaivaa sinua noin paljon.

        Jari Laurilalla on parempia vastauksia lakikysymykseen tässä ketjussa ja omalla sivustollaan. Osaa tulkita apostoli Paavalia.

        Ystävällisesti Justike


      • Mizhael ben
        Justike kirjoitti:

        kristinmerkille vastaus:
        1.Kor.10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupoissa on tarjolla, tekemättä kysymyksiä omantunnonsyistä.
        1.Tim.4:4 Kaikki, minkä Jumala on luonut, on hyvää, eikä siitä tarvitse hylätä mitään, kun se otetaan kiittäen vastaan

        Toivottavasti tämä riittää vastaukseksi porsaan syömisestä. Ikävää että se vaivaa sinua noin paljon.

        Jari Laurilalla on parempia vastauksia lakikysymykseen tässä ketjussa ja omalla sivustollaan. Osaa tulkita apostoli Paavalia.

        Ystävällisesti Justike

        On muistettava, että Paulus puhuu ruuasta, eikä esimerkiksi porsaan tai kamelin lihasta, joita ei lasketa ruuaksi.
        Apostoli ei Tooraa ja Jeesusta kunnioittavana miehenä voinut mitenkään puhua epäpuhtaasta lihasta, se on ilmeistä.

        Porsas on ihan yhtä kielletty kuin ennen Jeesuksen syntymää.


      • Mizhael ben
        Mizhael ben kirjoitti:

        On muistettava, että Paulus puhuu ruuasta, eikä esimerkiksi porsaan tai kamelin lihasta, joita ei lasketa ruuaksi.
        Apostoli ei Tooraa ja Jeesusta kunnioittavana miehenä voinut mitenkään puhua epäpuhtaasta lihasta, se on ilmeistä.

        Porsas on ihan yhtä kielletty kuin ennen Jeesuksen syntymää.

        Voin kyllä selittää sinulle, mitä Paavali tarkoitti sanoessaan "syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla", jos vain tahdot.


      • (toim.huom.)
        Mizhael ben kirjoitti:

        Voin kyllä selittää sinulle, mitä Paavali tarkoitti sanoessaan "syökää kaikkea mitä lihakaupoissa on tarjolla", jos vain tahdot.

        Jeesus ei muuttanut israelilaisilta mitään lakia kumoten.
        Mutta ne äädökset, joita israelilaisille oli säädetty, ei koskeneet ennen Jeesusta eikä Jeesuksen jälkeen muiden kansakuntien ihmisiä.
        Mooseksen kautta annetut asiat oli todella tarkoitetut vain yhtä kansakuntaa varten HEITÄ yhdistämään. Samoin on juutalaisten juhlapäivien laita (sapatti mukaanluettuna). Nekin ovat heille tarkoitetut.
        Mutta tämä ei tarkoita, että uskovien olisi suotavaa tehdä kaikkea mitä mieleen juolahtaa. VT UT kertoo mikä on tarkoitettu ketäkin varten ja millä perusteluilla.


      • Mizhael ben
        (toim.huom.) kirjoitti:

        Jeesus ei muuttanut israelilaisilta mitään lakia kumoten.
        Mutta ne äädökset, joita israelilaisille oli säädetty, ei koskeneet ennen Jeesusta eikä Jeesuksen jälkeen muiden kansakuntien ihmisiä.
        Mooseksen kautta annetut asiat oli todella tarkoitetut vain yhtä kansakuntaa varten HEITÄ yhdistämään. Samoin on juutalaisten juhlapäivien laita (sapatti mukaanluettuna). Nekin ovat heille tarkoitetut.
        Mutta tämä ei tarkoita, että uskovien olisi suotavaa tehdä kaikkea mitä mieleen juolahtaa. VT UT kertoo mikä on tarkoitettu ketäkin varten ja millä perusteluilla.

        Nooa tunsi puhtaat ja epäpuhtaat eläimet.
        Nooa uhrasi polttouhrin.

        Shabbat perustuu Jumalan luomistyöhön.
        Abram ympärileikattiin.

        Kaikki ennen Israelia, Moosesta, Tooraa.


      • 1234567...
        (toim.huom.) kirjoitti:

        Jeesus ei muuttanut israelilaisilta mitään lakia kumoten.
        Mutta ne äädökset, joita israelilaisille oli säädetty, ei koskeneet ennen Jeesusta eikä Jeesuksen jälkeen muiden kansakuntien ihmisiä.
        Mooseksen kautta annetut asiat oli todella tarkoitetut vain yhtä kansakuntaa varten HEITÄ yhdistämään. Samoin on juutalaisten juhlapäivien laita (sapatti mukaanluettuna). Nekin ovat heille tarkoitetut.
        Mutta tämä ei tarkoita, että uskovien olisi suotavaa tehdä kaikkea mitä mieleen juolahtaa. VT UT kertoo mikä on tarkoitettu ketäkin varten ja millä perusteluilla.

        (toim.huom) Sapatti annettiin paratiisissa. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten, 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa.

        Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu kaikille kansoille, eikä vain juutalaisille.

        1700 luvun Luterilainen virsikirjan virsi kertoo. Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty saa Herran laki olla. jonk' antoi itse Jumala.

        Adventistit eivät ole hyljänneet näitä virren sanoja, vaan pitävät kymmentä käskyä kasvattajana Kristukseeen, sapatti mukaan lukien.


      • Mizhael ben
        1234567... kirjoitti:

        (toim.huom) Sapatti annettiin paratiisissa. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten, 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa.

        Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu kaikille kansoille, eikä vain juutalaisille.

        1700 luvun Luterilainen virsikirjan virsi kertoo. Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty saa Herran laki olla. jonk' antoi itse Jumala.

        Adventistit eivät ole hyljänneet näitä virren sanoja, vaan pitävät kymmentä käskyä kasvattajana Kristukseeen, sapatti mukaan lukien.

        On hyvä, että osa kristityistä pitää kymmenen käskyä arvossa.
        On kuitenkin ärsyttävää, että kristittyjen mukaan ainoastaan kymmenen käskyä annettiin koko maailmalle, ja muut ovat joitakin juutalaisten omia Mooseksen keksimiä lakeja, jotka eivät ole osa Jumalan lakia.
        Annettiinhan kymmenen käskyäkin juutalaisille, eikä Jeesuskaan tullut pakanoiden keskuuteen vaan juutalaisten.
        Silti kumpikin koskee meitä.

        Jumala on yksi ja sinun tulee rakastaa Häntä kaikesta sydämestäsi, sekä
        rakastaa lähimmäistäsi.

        Näissä riippuu koko opetus, kymmenen käskyä perustuu näihin kahteen käskyyn.
        Laki perustuu näihin kymmeneen käskyyn, jotka perustuvat näihin kahteen käskyyn.

        Laki on siunaus, ja hyvä on sen osa, joka tutkii Jumalan lakia päivin ja öin.


      • asiain tutkia
        1234567... kirjoitti:

        (toim.huom) Sapatti annettiin paratiisissa. Jeesuksen sanojen mukaan ihmistä varten, 2000 vuotta ennen kuin juutalaisia oli edes olemassa.

        Jumalan siunaama ja pyhittämä sapatti kuuluu kaikille kansoille, eikä vain juutalaisille.

        1700 luvun Luterilainen virsikirjan virsi kertoo. Virsi 135. 1. Nää käskysanaa kymmenen, ne meille kautta Mooseksen Jumala itse ilmoitti, ja Siinailla kirjoitti. Ah Herra armahda.

        136.1. Ken tahtoo olla kristitty ja kristittynä kuolla, ei sille outo, peitetty saa Herran laki olla. jonk' antoi itse Jumala.

        Adventistit eivät ole hyljänneet näitä virren sanoja, vaan pitävät kymmentä käskyä kasvattajana Kristukseeen, sapatti mukaan lukien.

        Raamattu ei kerro, että sapattikäskyjä olisi jaeltu Paratiisissa. Joka muuta väittää, valehtelee häpeilemättömästi.

        Moinen väite on ilmaistu ensimmäisen kerran harhaanjohtavien lahkolaisten opeissa joilla on kelmeä katse ja sudennahkaviitta hartioillaan.


      • 1234567...
        asiain tutkia kirjoitti:

        Raamattu ei kerro, että sapattikäskyjä olisi jaeltu Paratiisissa. Joka muuta väittää, valehtelee häpeilemättömästi.

        Moinen väite on ilmaistu ensimmäisen kerran harhaanjohtavien lahkolaisten opeissa joilla on kelmeä katse ja sudennahkaviitta hartioillaan.

        asiain tutkija. . . . Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenen käskyä kahteen kivitauluun.
        2.Moos.20. Sapattikäsky kuuluu näin:Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi, mutta seitsemäs päivä on Herran sinun Jumalasi, sapatti, silloin älä mitään askareita toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi ja tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi ölköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        Sillä kuutena päivänäHerra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi, sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13.

        Ilm.14:7. Kumartakaa Häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet.

        Vastaavasti sunnuntai on pedon merkki. Miksi pedon merkki ? Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille. He sanovat: Sunnuntai on VALTAMME MERKKI. . . Jumala ei ole antanut lupaa siirtää sapatin pyhyyttä toiselle päivälle..

        Näin kommentoi Luterilainen:
        Sanovat (katoliset), että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. Väittävät SEURAKUNNAN VALTAA varsin suureksi, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut. - Augsburgin tunnustus, s.59.

        Olen entinen Luterilainen, kuitenkin Lutherin linjoilla mitä tulee Ilmestyskirjan petoon, antikristukseen, josta vanhat Luterilaiset virret kertovat.


      • asiain tutkia
        1234567... kirjoitti:

        asiain tutkija. . . . Jumala kirjoitti omalla sormellaan kymmenen käskyä kahteen kivitauluun.
        2.Moos.20. Sapattikäsky kuuluu näin:Muista pyhittää lepopäivä. Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi, mutta seitsemäs päivä on Herran sinun Jumalasi, sapatti, silloin älä mitään askareita toimita, älä sinä älköönkä sinun poikasi ja tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi ölköönkä muukalaisesi, joka sinun porteissasi on.
        Sillä kuutena päivänäHerra teki taivaan ja maan ja meren ja kaikki, mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä Hän lepäsi, sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.

        Sapatti on Jumalan merkki 2.Moos.31:13.

        Ilm.14:7. Kumartakaa Häntä, joka on tehnyt taivaan ja maan ja meren ja vetten lähteet.

        Vastaavasti sunnuntai on pedon merkki. Miksi pedon merkki ? Katolinen kirkko Laodikean kirkolliskokouksessa v.364 jKr. siirsi pyhyyden lauantailta sunnuntaille. He sanovat: Sunnuntai on VALTAMME MERKKI. . . Jumala ei ole antanut lupaa siirtää sapatin pyhyyttä toiselle päivälle..

        Näin kommentoi Luterilainen:
        Sanovat (katoliset), että sabbatti on sunnuntaipäiväksi muutettu vastoin kymmentä käskyä, niinkuin näkyy. Eikä yhtään enemmän kehuta kuin sabbatin muuttamista. Väittävät SEURAKUNNAN VALTAA varsin suureksi, koska se kymmenestä käskystäkin on vapauttanut. - Augsburgin tunnustus, s.59.

        Olen entinen Luterilainen, kuitenkin Lutherin linjoilla mitä tulee Ilmestyskirjan petoon, antikristukseen, josta vanhat Luterilaiset virret kertovat.

        ##Olen entinen Luterilainen, kuitenkin Lutherin linjoilla mitä tulee Ilmestyskirjan petoon, antikristukseen, josta vanhat Luterilaiset virret kertovat. ##

        Sillä, mitä entinen sinä olet, ei ole mitään merkitystä siihen mitä Raamattu tarkoittaa!
        Joten sekoilet asioissa perinpohjaisesti.


      • 1234567...
        asiain tutkia kirjoitti:

        ##Olen entinen Luterilainen, kuitenkin Lutherin linjoilla mitä tulee Ilmestyskirjan petoon, antikristukseen, josta vanhat Luterilaiset virret kertovat. ##

        Sillä, mitä entinen sinä olet, ei ole mitään merkitystä siihen mitä Raamattu tarkoittaa!
        Joten sekoilet asioissa perinpohjaisesti.

        asiain tutkija. . . Aika kyllä lopulta paljastaa kuka sekoilee, ja kuka ei !

        Voisitko oikaista mitä näet vääräksi, ei riitä, että sanot sekoilet sekoilet !


      • no hän huomas
        1234567... kirjoitti:

        asiain tutkija. . . Aika kyllä lopulta paljastaa kuka sekoilee, ja kuka ei !

        Voisitko oikaista mitä näet vääräksi, ei riitä, että sanot sekoilet sekoilet !

        Sillä, oletko entinen vai nykyinen luterilainen ei ole keskusteltavassa asiassa mitään merkitystä .
        Ei myöskään mielipiteilläsi.
        Sinulla on kummalliset perustelut kun otat tuollaiset henkilöösi liittyvät asiat todisteiksesi.


      • (toim.huom.)
        Mizhael ben kirjoitti:

        Nooa tunsi puhtaat ja epäpuhtaat eläimet.
        Nooa uhrasi polttouhrin.

        Shabbat perustuu Jumalan luomistyöhön.
        Abram ympärileikattiin.

        Kaikki ennen Israelia, Moosesta, Tooraa.

        Uskon paljon mieluimmin sen miten Raamattu asioista opettaa.
        Näin olen kotoa lapsuudesta asti tämän aiheen asiat omaksunut.
        Eikä ristiriitoja ole ilmennyt toisinkuin kuultaessa rajattomasti eri sisältöisiä ihmisten omia tulkintoja ja luuloja. Raamattuunhan minä uskon enkä ihmisiin!
        Yhteinen usko on eri tahoilla toisistaan riippumattomasti samaan ymmärrykseen tuloa.
        Minulle tavallani ymmärrettynä Raamattu on täysin sanomaltaan looginen ilman vähäisintäkään ristiriitaa. Hyväksyn mielihyvin sen, että mikäli ristiriita olisi, se löytyisi minusta.


    • Hei !


      Paavali taisteli vanhan liiton seremonialakeja- yms. vastaan. Perinne ei tahonut niistä hellittää. Kaikki näennäinen Paavalin lain kieltäminen perustuu tähän.

      Kun Paavalin sanoja tulkitaan pitää ottaa huomioon tämä ja mitä Paavali opettaa koko asiasta.

      Seremonialait jotka olivat samalla sen ajan yhteiskunnallisia lakeja lakkasivat ristillä.
      Koko maallinen telttapalvelus- uhripalvelus esikuvasi Kristuksen sovitustyötä- ja Krisuksen koko tehtävää ja toimintaa taivaallisessa ja maanpäällisessä.

      Kymmenen käskyn moraalisiveyslaki opettaa mikä on syntiä. Sillä on siis toinen merkitys- ja se on aina voimassa. Uuden liiton uskovalla tuo sama Jumalan valtakunnan perustuslaki on mieluinen sydämen asia. -Ei kivitauluihin hakattuna, vaan uskossa sydämessä.

      Täällä Paavalin sanoja mitä Paavali on opettanut; -Löydät näistä asiakokonaisuuden;
      http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/4

      Yst. t. Jari Laurila

    • Lisäys;

      Jeesus ei kumoa lakia. Jeesus täytti lain noudattamalla lakia virheettömästi antaen täydellisen esimerkin lain noudattamisesta.

      Matt 5:17-18.

      Laki on aina voimassa; Luuk 16:17, Ilm 14:12.
      1 Joh 5:3, Yhdenkin käskyn rikkominen merkitsee koko lain rikkomista, eli laissa on kymmenen- ei 9 käskyä: Jaak 2:8-13.

      Lain tehtävänä on opettaa mikä on syntiä. Room 3:20

      Nuo ovat tärkeimmät joissa selviää asia kokonaan ja ko raamatunpaikat ovat ulkomuistissani.

      Yst. t. Jari

    • Joffet

      Toora ei kirjaimellisesti tarkoita lakia, kristityt tosin kääntävät sen mielellään 'laiksi', jotta se kuulostaisi enemmän lihalliselta, ja täten vähemmän merkitykselliseltä.

      Kymmenen käskyä on toki tärkein osa lakia, muttei suinkaan koko laki, kuten joskus opetetaan.
      Mooseksen lakeja on päälle 600, joista osa liittyy temppeliin, pappien virkoihin ja Israelin teokratiseen valtioon.
      Temppeliä ei ole, joten temppelilait eivät ole ajankohtaisia.
      Jahoshua on ylipappimme ja täydellinen sovitusuhri, ylipappeihin ja uhreihin liittyvät lait ovat siis "hoidettu".
      Teokratista, JHVH'n siunaamaa Israelin valtiota ei ole, joten hallinnolliset lait eivät ole ajankohtaisia.

      Se ei tarkoita sitä, että laista olisi jäljellä enää 10 pykälää.
      Herran laki on siunaus, eikä kenenkään uskovan tulisi etsiä porsaanreikiä lain kiertämiseen.
      Toisaalta, sanotaanhan kymmenessäkin käskyssä, että "Minä olen Jumala, joka vei teidät Egyptistä".
      Siinä on sitten miettimistä; miksi kymmenen käskyä on universaali, mutta kaikki muu juutalaisille...

    • eiks jeh?

      Eihän Jeesus juutalaisilta lakia kumonnut!
      Hehän tekivät sen ihan itse!

      Kymmenen käskyä on Raamatun mukaan annettu laiksi Israelilaisille kun he saapuvat luvattuun maahansa. Laki oli liitetty Jumalan ja Israelin väliseen liittoon laiksi.
      Missä sinä löydät Raamatusta, että tuo laki olisi Tullut Rooman Imperiumin laiksi?
      Ei Jeesus kumonnut Israelin lakia, sillä juuri sehän tarvitaan tuomitsemaan Jeesuksen surmaajat viimeisellä tuomiolla. Israelilaiset eivät näet lain mukaan saaneet teettää rankaisua vierasmaalaisilla, vaan Jeesusta syytettiin sellaisesta josta oli määrätty tekijät toisin. Rangaistus oli määrätty säädöksin jokaisesta rikkomisesta erikseen joita kymmenen käskyä koski.

      Minäpä en ole muiden kuullut muuttaneen lakia kuin vain teikäläiset!
      Te vieläpä teette lakeja ja sääntöjä lisääkin, vaikkei niistä ole Raamatussa vihjaustakaan!

      http://www.youtube.com/watch?v=1Xf5mkZz3kY&feature=PlayList&index=0&playnext=1&list=PL075879A54F3637B9

    • asserilax

      Kol 2:
      13 ¶ Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
      14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen (kheirografon) säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

      Alkutekstissä kirjoituksen sana on kreikaksi kheirografon, joka tarkoittaa velkakirjaa, jonka velallinen on kirjoittanut omakätisesti. Herra Jeesus naulittiin ristille ihmisten syntien tähden. Kirjoitus joka oli meitä vastaan ja jonka Herra Jeesus pyyhki pois ja naulitsi ristille oli synnin velkakirja, ei Jumalan laki, niin kuin jotkut virheellisesti opettavat.

      Kol 2:13-14 tuo selkeästi esille Herran Jeesuksen antavan anteeksi synnin rikokset Häneen uskoville. Herran Jeesuksen lunastusuhrin kautta Herran Jeesuksen opetuslapsen synnin velkakirja on naulittu ristille ja poistettu, koska ihminen saa syntinsä anteeksi uskon kautta Herraan Jeesukseen, Jeesuksen ristinkuoleman ja ylösnousemuksen kautta.

      Matt 5:
      17 ¶ Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
      18 Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
      19 Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
      20 Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

      Mistä johtuu väärä opetus, että Kol 2:14 opettaisi Jumalan lain olevan naulittu ristille? Kun Rooman katolisen kirkon porttolaitos syntyi, niin he alkoivat opettamaan monia asioita vastoin Jumalan sanaa, kuten esimerkiksi että Uuden Liiton aikakaudessa kaikki juutalaisuus on naulittu ristille. Tästä harha opetuksesta syntyi harhaoppi, että Jumalan laki olisi naulittu ristille.

      Kuten alkuteksti selkeästi todistaa, niin Kol 2:14:ssä ihmisen synnin velkakirja naulittiin ristille, ei Jumalan lakia, eikä juutalaisuutta. Itse asiassa Rooman katolisen kirkon aikaansaama harhaoppi, että Jumalan laki olisi kumottu tarkoittaisi sitä ettei Herra Jeesus olisi kelvannut kuolemaan syntiuhrina syntien anteeksisaamiseksi, sillä Raamattu opettaa ettei Herra Jeesus tullut kumoamaan lakia, vaan täyttämään sen.

      Herra Jeesus ei kumonnut Kymmentä Käskyä, joka on Jumalan iankaikkinen laki. Jokainen joka uskoo ja opettaa Herran Jeesuksen naulinneen Jumalan lain ristille opettaa vakavaa harhaoppia vastoin Jumalan sanan opetusta. Jos Jumalan laki olisi naulittu ristille, niin syntien sovitusta ei olisi koskaan voinut tapahtua. Raamatun selkeä opetus on että Herraan Jeesukseen uskovan ihmisen synnin velkakirja on naulittu ristille, ei Jumalan lakia.

      Lamsan Uusi Testamentti kääntää jakeen oikein vastaamaan alkuperäistä tekstiä. Lamsan teksti sanoo, että Jeesus kumosi meidän syntien velkakirja kirjoituksen.

      Col 2:14 And by his commandments he cancelled the written bond of our sins, which stood against us; and he took it out of the way, nailing it to his cross; (Lamsa NT)

      Kopsattu. http://koti.phnet.fi/petripaavola/Jumalanlaki.html

      • Mizhael ben

        Mikä siinä katolisessa kirkossa on niin hapanta, että aina mainitaan se porttokirkkona?
        Ei taida Petri muistaa, että kolminaisuusoppi, 100% ihminen ja 100% Jumala,
        kaanon ja moni muu asia tulee katoliselta kirkolta.

        Kaksinaismoraalia parhaimmillaan.
        Kyseenalaistetaan kaikki muu, paitsi omaan uskoon sopivat uskomukset.


      • sanan kuulia
        Mizhael ben kirjoitti:

        Mikä siinä katolisessa kirkossa on niin hapanta, että aina mainitaan se porttokirkkona?
        Ei taida Petri muistaa, että kolminaisuusoppi, 100% ihminen ja 100% Jumala,
        kaanon ja moni muu asia tulee katoliselta kirkolta.

        Kaksinaismoraalia parhaimmillaan.
        Kyseenalaistetaan kaikki muu, paitsi omaan uskoon sopivat uskomukset.

        Ei ole lainkaan tärkeää mitä uskonsuuntasi opettaa.
        Ainoa tärkeä on se, mitä Raamattu alunperin opetuksellaan tarkoittaa.


      • Mizhael ben
        sanan kuulia kirjoitti:

        Ei ole lainkaan tärkeää mitä uskonsuuntasi opettaa.
        Ainoa tärkeä on se, mitä Raamattu alunperin opetuksellaan tarkoittaa.

        Ehdottomasti.

        Protestantit vaan tykkäävät osoitella katolisia kristittyjä epäraamatullisista opeista, mutta lainaavat silti epäraamatullisia oppeja (kuten kolminaisuuden) samalta kirkolta, jota he syyttävät.

        Itseäni ainakin hävettäisi.


      • ohjaatko ohi?
        Mizhael ben kirjoitti:

        Ehdottomasti.

        Protestantit vaan tykkäävät osoitella katolisia kristittyjä epäraamatullisista opeista, mutta lainaavat silti epäraamatullisia oppeja (kuten kolminaisuuden) samalta kirkolta, jota he syyttävät.

        Itseäni ainakin hävettäisi.

        Mitenkähän tuo liittyi Raamatun sanomasta puhumiseen?


      • Mizhael ben
        ohjaatko ohi? kirjoitti:

        Mitenkähän tuo liittyi Raamatun sanomasta puhumiseen?

        Vastasit viestiini, jossa kritisoin protestantteja kaksinaismoraalista.

        Sanoit, että Raamatun opetukset merkitsevät, eikä uskonsuunta.

        Tähän väitteeseen yhtyvänä totesin, että ehdottomasti;
        kuitenkin puolustin ja selvensin aiempaa kommenttiani, jossa otin kantaa Petri Paavolan kommenttiin, joka pisti silmiini hänen tänne linkitetystä kirjoituksestaan, jonka olin juuri lukenut.

        Olemme siis samaa mieltä siitä, että Raamattu merkitsee;
        täten keskustelullamme ei ole minkäänlaista arvoa, eikä sitä tulisi enää jatkaa.
        Šalom aleikhem.


      • asiain tutkia

        Kol 2:
        13 ¶ Ja teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja lihanne ympärileikkaamattomuuteen, teidät hän teki eläviksi yhdessä hänen kanssaan, antaen meille anteeksi kaikki rikokset,
        14 ja pyyhki pois sen kirjoituksen (kheirografon) säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin.

        Paavalihan käyttää pronomineja teidät/meidät erottaakseen että israelille sovitustyössä tapahtui eri asioita kuin pakanoille!
        Teidät=pakanoille, meidät=juutalaiset Eli meitä vastaan kohta oli vain israelia vastaan luonnollisesti, koska laki ei ollut sitä annettessa pakanoita velvoittava.
        Mikään säädös tai kirjoitus ei ollut pakanoita vastaan sillä vain israelilaiset olivat vannoneet noudattavansa kaikkea mikä oli heillev säädetty!
        Petri Paavola tulkitsee siis väärin.

        Lopputulos sovituksesta oli se, että pääsimme molemmat eri kautta samaan asemaan, jos uskomme Kristukseen.
        Jumalan tekemä liitto Israelin kanssa oli erottava väliseinä pakanoiden ja Israelin välillä;se poistui.
        Mutta lupaus Israelille ei peruuntunut, sillä Jumala muuttaa kyllä huonoja sopimusehtoja, mutta ei mitätöi lupauksiaan.
        Eikä meille annettu sellaista uutta sopimusta jota eivät israelilaisetkaann kyenneet tarkoin noudattamaan!
        Puhumattakaan että meille olisi säädetty adventismin kaltaisia oppijärjestelmiä joissa ei ole mitään tolkkua.
        Kuten ei mitään muitakaan ihmisten kehittämiä oppijärjestelmiä joita maailma on väärällään.
        Ei siltikään, että ne ovat meidän tuntemiamme ns.kristillisiä kirkkojen oppeja.
        Mutta tämä ei tarkoita, etteikö kaikilla kirkoilla olisi mitään tehtävää. Kaikilla on tehtävä.


      • ohjaatko ohi?
        Mizhael ben kirjoitti:

        Vastasit viestiini, jossa kritisoin protestantteja kaksinaismoraalista.

        Sanoit, että Raamatun opetukset merkitsevät, eikä uskonsuunta.

        Tähän väitteeseen yhtyvänä totesin, että ehdottomasti;
        kuitenkin puolustin ja selvensin aiempaa kommenttiani, jossa otin kantaa Petri Paavolan kommenttiin, joka pisti silmiini hänen tänne linkitetystä kirjoituksestaan, jonka olin juuri lukenut.

        Olemme siis samaa mieltä siitä, että Raamattu merkitsee;
        täten keskustelullamme ei ole minkäänlaista arvoa, eikä sitä tulisi enää jatkaa.
        Šalom aleikhem.

        Kun sanoin, että Raamatun opetukset merkitsevät, tarkoitin siinä samalla, ettei kirkkojen eri tulkinnat merkitse mitään mielipiteen muodostamisessa.
        Vaikka vastasin viestiisi jossa otit kirkot silmätikuksesi en halunnut lähteä sinun vedätykseesi mukaan kun poikkesit asiasta.
        Tunnen Petri Paavolan henk.kohtaisesti, sillä asumme liki.
        Vaikka kritiikkiä olisikin, en esitä sitä täällä.
        Esitän kritiikkini mieluimmin aina suoraan kohteelle.


      • Mizhael ben
        ohjaatko ohi? kirjoitti:

        Kun sanoin, että Raamatun opetukset merkitsevät, tarkoitin siinä samalla, ettei kirkkojen eri tulkinnat merkitse mitään mielipiteen muodostamisessa.
        Vaikka vastasin viestiisi jossa otit kirkot silmätikuksesi en halunnut lähteä sinun vedätykseesi mukaan kun poikkesit asiasta.
        Tunnen Petri Paavolan henk.kohtaisesti, sillä asumme liki.
        Vaikka kritiikkiä olisikin, en esitä sitä täällä.
        Esitän kritiikkini mieluimmin aina suoraan kohteelle.

        Ok


    • Kristinmerkki:lle


      Kaikkien kuullen hän vakuuttavasti kumosi juutalaisten väitteet ja osoitti kirjoituksiin vedoten, että Jeesus on Messias. Apt.18:28, tairkoita kait tätäkohtaa juutalaisten väiteiten kumoaminen.
      Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut. Matt 5:18
      Tarkoitta sitä ettei Jumlan san katoa täälltä, niin kauvan kuin maa ja taivas ovat.

      Mutta laista ei häviä piirtoakaan, ennemmin katoavat taivas ja maa. Luuk 16:17

      • kristinmerkki

        Onko mielestäsi oikein syödä epäpuhtaita eläimiä tai käyttää monikankaisia vaatteita?
        Eikö ne ole osa lakia?


      • kristinmerkki kirjoitti:

        Onko mielestäsi oikein syödä epäpuhtaita eläimiä tai käyttää monikankaisia vaatteita?
        Eikö ne ole osa lakia?

        Älköön sykö jota sen veri ei ole laskettuois,koska veressä on se elämä.


      • kristinmerkki
        kuulija1 kirjoitti:

        Älköön sykö jota sen veri ei ole laskettuois,koska veressä on se elämä.

        Mutta jos epäpuhtaasta laskee veret niin saako syödä sen?


      • kristinmerkki kirjoitti:

        Mutta jos epäpuhtaasta laskee veret niin saako syödä sen?

        kristinmekki
        tarkennus

        Mutta lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri, te ette saa syödä1.Moos9:4 tarkennos edelliseen

        karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin.Apt 15:29
        Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään ole sinänsä epäpuhdasta. Mutta jos joku pitää jotakin epäpuhtaana, hänelle se on epäpuhdas.Room 14:14


      • Mizhael ben
        kuulija1 kirjoitti:

        kristinmekki
        tarkennus

        Mutta lihaa, jossa vielä on jäljellä sen elämänvoima, veri, te ette saa syödä1.Moos9:4 tarkennos edelliseen

        karttakaa epäjumalille uhrattua lihaa, samoin verta ja sellaista lihaa, josta ei ole verta laskettu, sekä haureutta. Kun näitä vältätte, kaikki on kohdallaan. Voikaa hyvin.Apt 15:29
        Herraan Jeesukseen luottaen tiedän varmasti, ettei mikään ole sinänsä epäpuhdasta. Mutta jos joku pitää jotakin epäpuhtaana, hänelle se on epäpuhdas.Room 14:14

        Tosiasiassahan Room. 14 puhuu kasvissyöjistä ja lihansyöjistä, ei epäpuhtaiden eläinten lihasta.


      • sanan kuulia
        Mizhael ben kirjoitti:

        Tosiasiassahan Room. 14 puhuu kasvissyöjistä ja lihansyöjistä, ei epäpuhtaiden eläinten lihasta.

        Tosiasiahan on, se että valehtelet luontevasti .


      • Mizhael ben
        sanan kuulia kirjoitti:

        Tosiasiahan on, se että valehtelet luontevasti .

        Syyte on kova, mutta perusteluja ei seuraa.


      • sanan kuulia
        Mizhael ben kirjoitti:

        Syyte on kova, mutta perusteluja ei seuraa.

        Kun Raamattu mainitsee lihan, josta ei ole verta laskettu olevan epäpyhää, sinä omilla tulkinnoillasi teet sen vääräksi.
        Jopa uhritoimitus sisälsi uhrin syömisen ja osa uhreistä oli Mooseksen laissa säädetty leeviläisten ravinto-osuudeksi. Pääsiäislammasta söi Jeesuskin. Näin kumoutuu väitteet, ettei lihaa saisi syödä.
        Ja lihaa, joka on kuollut itsestään, Mooses kehoitti antamaan pakanoille eikä käyttämään itse.
        Olet täysin erehtynyt ja valheellisesti esittelet oikeiksi omia mielipitetäs ja siten kumoat sen mitä Raamattu asioista on kertonut.
        Sinä kuulut niihin ihmisiin, joille itsestäänkuollut Raamatussa kehoitettiin antamaan tukevaksi lepopäiväsi ateriaksi. Joten se sinusta!


      • Mizhael ben
        sanan kuulia kirjoitti:

        Kun Raamattu mainitsee lihan, josta ei ole verta laskettu olevan epäpyhää, sinä omilla tulkinnoillasi teet sen vääräksi.
        Jopa uhritoimitus sisälsi uhrin syömisen ja osa uhreistä oli Mooseksen laissa säädetty leeviläisten ravinto-osuudeksi. Pääsiäislammasta söi Jeesuskin. Näin kumoutuu väitteet, ettei lihaa saisi syödä.
        Ja lihaa, joka on kuollut itsestään, Mooses kehoitti antamaan pakanoille eikä käyttämään itse.
        Olet täysin erehtynyt ja valheellisesti esittelet oikeiksi omia mielipitetäs ja siten kumoat sen mitä Raamattu asioista on kertonut.
        Sinä kuulut niihin ihmisiin, joille itsestäänkuollut Raamatussa kehoitettiin antamaan tukevaksi lepopäiväsi ateriaksi. Joten se sinusta!

        Jeesus söi pääsiäislammasta, josta oli veret laskettu ja joka ei ainakaan hänen tietonsa mukaan ollut uhrilihaa.
        Täten pääsiäislammas oli košer.

        En ole kasvissyöjä, joten olet ymmärtänyt jotakin väärin.
        Tai itse ymmärsin sinun kommenttisi väärin.


      • mitämunpitikäsanoo
        Mizhael ben kirjoitti:

        Tosiasiassahan Room. 14 puhuu kasvissyöjistä ja lihansyöjistä, ei epäpuhtaiden eläinten lihasta.

        "Tosiasiassahan Room. 14 puhuu kasvissyöjistä ja lihansyöjistä, ei epäpuhtaiden eläinten lihasta. "

        Höpöhöpö.

        Keskusteltavasta asiasta >> 1.Korinttolaiskirje:
        10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

        Room.14:5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

        Paavali puhuu muiden syömisiin ja viettämisiin puuttumisesta ja siitä, etteivät ne kuulu sinulle eikä sinun neuvomistesi piiriin. Ei jyvät eikä lihat.
        Eikä meille kuulu kenenkään kirkkokunnan sapatinvietosta moittiminen aiemmin kuin he ryhtyvät tyrkyttämään tapojaan ilman perustetta siten kuin he tekevät. Eikä liioin soijanakkojen syömiset syövätpä miten paljon tahansa.
        Ym. vastaavat, joilla he virittelevät satimiaan.


      • Mizhael ben
        mitämunpitikäsanoo kirjoitti:

        "Tosiasiassahan Room. 14 puhuu kasvissyöjistä ja lihansyöjistä, ei epäpuhtaiden eläinten lihasta. "

        Höpöhöpö.

        Keskusteltavasta asiasta >> 1.Korinttolaiskirje:
        10:25 Syökää kaikkea, mitä lihakaupassa myydään, kyselemättä mitään omantunnon tähden,

        Room.14:5. Toinen pitää yhden päivän toista parempana, toinen pitää kaikki päivät yhtä hyvinä; kukin olkoon omassa mielessään täysin varma.
        6. Joka valikoi päiviä, se valikoi Herran tähden; ja joka syö, se syö Herran tähden, sillä hän kiittää Jumalaa; ja joka ei syö, se on Herran tähden syömättä ja kiittää Jumalaa.

        Paavali puhuu muiden syömisiin ja viettämisiin puuttumisesta ja siitä, etteivät ne kuulu sinulle eikä sinun neuvomistesi piiriin. Ei jyvät eikä lihat.
        Eikä meille kuulu kenenkään kirkkokunnan sapatinvietosta moittiminen aiemmin kuin he ryhtyvät tyrkyttämään tapojaan ilman perustetta siten kuin he tekevät. Eikä liioin soijanakkojen syömiset syövätpä miten paljon tahansa.
        Ym. vastaavat, joilla he virittelevät satimiaan.

        Roomalaiskirje 14 ei julista epäpuhtaita eläimiä puhtaiksi, vaan puhuu kasvissyöjien ja lihansyöjien näkemyseroista.
        Roomalaiskirje 14 opettaa myös tekopyhyyden välttämistä:
        jos uskova veli ei ymmärrä syövänsä epäpuhdasta eläintä, ei häntä tule paiskata maahan sen seurauksena.
        Eläinten puhtausluokitus ei ole yhtä merkityksellinen asia kuin Jumalaan uskominen, eikä kenenkään suhdetta Jumalaan saa katkaista eläinten puhtausluokitusten takia.

        Korinttolaiskirjettä tulkittaessa kannattaa käyttää tervettä järkeä.
        Jos noudatetaan perinteistä kristillistä näkemystä, niin uskova saa syödä esimerkiksi huumelihapullia (tälläisiäkin tehdään), kunhan ne myydään lihakaupassa.

        Korinttolaiset tuskailivat lihan ostamisen kanssa:
        osa lihasta oli uhrattu jumalille, osa lihasta ei. Lihan alkuperää ei voitu tietää varmasti, joten uskovan saattoi syödä lihaa hyvällä omallatunnolla;
        eihän uskova tietoisesti ja tarkoituksellisesti syönyt uhrilihaa.


    • mathetes

      Vastaus aloitukseen!

      Ei "lakia" sinäänsä ole missään kumottu, se on edelleenkin voimassa niille joille se on alkujaan annettukin! Israelin kansalle, juutalaisille! -(Psa 147:19-20)

      Ja tietenkin "pahantekijöille" se on voimassa!
      (1Tim 1:9 ja tiedetään, että lakia ei ole pantu vanhurskaalle, vaan laittomille ja niskoitteleville, jumalattomille ja syntisille, epähurskaille ja epäpyhille, isänsä tappajille ja äitinsä tappajille, murhamiehille,

      10. haureellisille, (*miehimyksille), ihmiskauppiaille, valhettelijoille, valapattoisille ja kaikelle muulle, mikä on tervettä oppia vastaan ")

      (' homoseksuaali)

      Uusiliitto mainitsee laista näin:
      (Hepr. 7:19 "- sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi, mutta sijaan tulee parempi toivo, jonka kautta me lähestymme Jumalaa.")

      (Hepr. 7:22 "niin on myös se liitto parempi, jonka takaajaksi Jeesus on tullut.")!


      Lain päämäärä oli Jumalan rakkaus ihmiseen, ja Paavali siitä mainitsee mitä se on uudenliiton näkökulmasta!

      (Room 13:8 "Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt.

      9. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

      10. Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.")!


      Asiaa helpottaa paljon jos ihan itse tutkii sanaa laajemminkin ja myös itse sieltä havaitsee miten sana asian ilmoittaa!

      Terv, mathetes

      • eiks jeh?

        Nämä laista paasaavat eivät elä yhtään pyhempää elämää omalla tavallaan kuin mekään. He tahtovat vain tyrkyttää omia tapojaan ja asenteitaan meille, jotka Kristuksen antama vapaus pitää nuhteettomina.
        Heidän oppinsa jyrkkyys vain estää heitä pääsemästä suurempaan ymmärrykseen tärkeissä asioissa, kun he ovat juuttuneet omaan itsekaivamaansa ansaan.

        Siunausta sinulle!


      • 1234567...
        eiks jeh? kirjoitti:

        Nämä laista paasaavat eivät elä yhtään pyhempää elämää omalla tavallaan kuin mekään. He tahtovat vain tyrkyttää omia tapojaan ja asenteitaan meille, jotka Kristuksen antama vapaus pitää nuhteettomina.
        Heidän oppinsa jyrkkyys vain estää heitä pääsemästä suurempaan ymmärrykseen tärkeissä asioissa, kun he ovat juuttuneet omaan itsekaivamaansa ansaan.

        Siunausta sinulle!

        eiks jeh?. . . .Kaikki ovat syntisiä, ja Jumalan kirkkautta vailla.

        On kuitenkin kahdenlaisia syntisiä, toinen osa syntisiä kumoaa Jumalan kymmenenkäskyn lain, sapatti mukaan lukien.

        Toinen osa taas pitää Jumalan kymmenenkäskyä sapatti mukaan lukien kasvattajana Kristukseen, eivätkä kumoa yhtäkään käskyä kymmenestä käskystä


      • huamattu on
        1234567... kirjoitti:

        eiks jeh?. . . .Kaikki ovat syntisiä, ja Jumalan kirkkautta vailla.

        On kuitenkin kahdenlaisia syntisiä, toinen osa syntisiä kumoaa Jumalan kymmenenkäskyn lain, sapatti mukaan lukien.

        Toinen osa taas pitää Jumalan kymmenenkäskyä sapatti mukaan lukien kasvattajana Kristukseen, eivätkä kumoa yhtäkään käskyä kymmenestä käskystä

        Miks muutat puheenaihetta.
        Jos puhumme Raamatun ilomoituksen totuudesta, emme puhu ihmisistä!
        Ei Raamatun sanoma ole sen ilmoittamista että joku ihmisryhmä olisi muita parempi.
        Raamattu ilmoittaa vain yhden ihmisenä eläneen ylivertaisuudesta ja muut kaikki ovat toisenluokan
        kansalaisia.
        Olet selkeästi harhaanjohtaja mitä pahimmasta päästä.


      • 1234567... kirjoitti:

        eiks jeh?. . . .Kaikki ovat syntisiä, ja Jumalan kirkkautta vailla.

        On kuitenkin kahdenlaisia syntisiä, toinen osa syntisiä kumoaa Jumalan kymmenenkäskyn lain, sapatti mukaan lukien.

        Toinen osa taas pitää Jumalan kymmenenkäskyä sapatti mukaan lukien kasvattajana Kristukseen, eivätkä kumoa yhtäkään käskyä kymmenestä käskystä

        Sapatti on ihmistä varten ei ihminen sapattiavarten,Jeesus on sapatinkin herra,jos koti eläimesi putoaa syvään ojaan kat sen nosta sieltä pois,etkä jätäsitä arki aamuun.


      • asiain tutkia
        kuulija1 kirjoitti:

        Sapatti on ihmistä varten ei ihminen sapattiavarten,Jeesus on sapatinkin herra,jos koti eläimesi putoaa syvään ojaan kat sen nosta sieltä pois,etkä jätäsitä arki aamuun.

        Sapatti on yhä niitä ihmisiä varten (Israelialaisia) joille se Mooseksen kautta annettiinkin.


        26:46 Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.

        Nämä omiin epäpyhiin harhoihin viehtyneet harhaoppiset tahtovat hämärtää mitä Raamattu kokonaisuudessaan opettaa.
        He puhuvat korvausteologiaa joka ei päde.


      • asiain tutkia kirjoitti:

        Sapatti on yhä niitä ihmisiä varten (Israelialaisia) joille se Mooseksen kautta annettiinkin.


        26:46 Nämä ovat ne käskyt, säädökset ja lait, jotka Herra asetti itsensä ja israelilaisten välille Siinain vuorella, Mooseksen kautta.

        Nämä omiin epäpyhiin harhoihin viehtyneet harhaoppiset tahtovat hämärtää mitä Raamattu kokonaisuudessaan opettaa.
        He puhuvat korvausteologiaa joka ei päde.

        asian tutkia:lle
        Ihmisen Poika on sapatin herra." Matt 12:8
        Siellä oli mies, jonka käsi oli surkastunut. Fariseukset tahtoivat nostaa syytteen Jeesusta vastaan ja kysyivät häneltä: "Saako sapattina parantaa?Matt 12:10
        Jeesus itse vahvisti se evankelumienkautta,vaikka laissa se mainittin jo mooseksen laissa siis käskyissä.
        Kyllä sitä tänä päivänä väärentävät kaikea.


      • asiain tutkia
        kuulija1 kirjoitti:

        asian tutkia:lle
        Ihmisen Poika on sapatin herra." Matt 12:8
        Siellä oli mies, jonka käsi oli surkastunut. Fariseukset tahtoivat nostaa syytteen Jeesusta vastaan ja kysyivät häneltä: "Saako sapattina parantaa?Matt 12:10
        Jeesus itse vahvisti se evankelumienkautta,vaikka laissa se mainittin jo mooseksen laissa siis käskyissä.
        Kyllä sitä tänä päivänä väärentävät kaikea.

        Näin on.

        Kolossalaiskirje:
        2:18 Älköön teiltä riistäkö voittopalkintoanne kukaan, joka on mieltynyt nöyryyteen ja enkelien palvelemiseen ja pöyhkeilee näyistään ja on lihallisen mielensä turhaan paisuttama

        2:23 Tällä kaikella tosin on viisauden maine itsevalitun jumalanpalveluksen ja nöyryyden vuoksi ja sentähden, ettei se ruumista säästä; mutta se on ilman mitään arvoa, ja se tapahtuu lihan tyydyttämiseksi.


    • sjrs

      Ei ole paljon muuttunut vanhasta testamentista.

      Luk 19 27 Mutta nuo viholliseni, jotka eivät tahtoneet minua kuninkaakseen -- tuokaa heidät tänne ja teloittakaa heidät minun edessäni.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      454
      10164
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      59
      2546
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      59
      1997
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1739
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      90
      1462
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      122
      1399
    7. Kuvaile kaivattuasi kolmella

      Emojilla. Oma vastaus 💨🚮💣
      Ikävä
      157
      1331
    8. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      376
      1308
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      23
      1270
    10. Mitä sä kuvittelit

      Kun annoit mulle huomiosi, tottakai minä menin ihastumaan suhun. En ole koskaan ollut se henkilö keneen kukaan kiinnittä
      Ikävä
      112
      1185
    Aihe