EVL-kirkko lähestyy ihanteitaan

Arkkipiispa Kari Mäkinen ja piispa Irja Askola, ainakin, ovat jo ihan siinä ja siinä, että toisivat julki todelliset ajatuksensa. Nimittäin, että Vanha testamentti on kokoelma juutalaisia satuja ja että taru Kristuksesta on tarkoitettu symbolisoimaan moraalista elämänmuotoa - mitä moraalilla nyt kulloinkin tarkoitetaan.

Vielä hiukan aikaa, kun viimeiset vanhat änkyrät poistuvat historian roskatunkiolle, ja tarut neitseestä syntymisestä, synnistä, ikuisesta elämästä, kasteet, ehtoolliset, hautajaiset ja muu roina joutaa tomuttumaan historiankirjoihin. Sitten Suomenkin "kirkko" voi alkaa toteuttaa todellisia tehtäviään, joihin arkki- ja muiden piispojen, sekä edistyksellisten papittarien ja pappien mieli palaa: suvaitsevaisuutta, tasa-arvon kaikinpuolista edistämistä, vapaata kasvatusta, rahan keruuta Afrikkaan, luonnonsuojelua ja alkuperäiskansojen kulttuurien suojelua jne.

Ihmettelen tuota avioliitto-käsitteen sitkeyttä... Miksi evl-nykykirkon suosikit kivenkovaan tahtovat sitoutua tuohon koinsyömään instituutioon? Jos nyt jollakulla sattuu olemaan tarve olla yhdessä vain yhden kanssa, sen kuin on.

6

68

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Scriptan vieraskirja

Yrität tietysti parhaasi mukaan jäljitellä Mestarisi tyyliä, mutta et yllä ihan samaan purevaan ilkeyteen, ainakaan vielä.

• Minun Mestarini ei löydy Scriptasta.

• oi ihana suvaitsevai

Arvoisa Solgdin. Saat mitä pyydät ja vielä enenmmän.Pian todennäköisesti toteutuvat ryhmäavioliitot ja ryhmäseksit ja kaikil on niin mukavaa ....... ja miten laulu jatkuukaan. Vihreät ja muut sekasiköt ovat hallituksessa, joten kuka heistä ottaa selvää mitä mieltä kukin on.

• Katso sivistyssanakirjasta mitä "sarkasmi" tarkoittaa.

• Tuleva ortodoksi tod

Olen miettinyt pitäisikö minun liittyä ortodoksiseen kirkkoon, siellä ei ainakaan pitäisi olla vääriä oppeja ja tätä homous-juttua, kun me tiedetään siellä kaikki ja ymmärretään se että se on nyt ja aina synti, josta pitää tehdä parannus, ja siellä tiedetään ja ymmärretään synnit, jotka ovat väärin...

Kuolemansynnit:
      1.Ylpeys (turhamaisuus)
      2.Kateus
      3.Viha
      4.Laiskuus
      5.Ahneus
      6.Ylensyönti
      7.Himo

Sitten on kymmenen käskyä:
      5. Moos. 5:6 "Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka johdatin sinut pois Egyptistä, orjuuden maasta.
      5:7 Sinulla ei saa olla muita jumalia. 5:8 Älä tee itsellesi patsasta äläkä muutakaan jumalankuvaa, älä siitä, mikä on ylhäällä taivaalla, älä siitä, mikä on alhaalla maan päällä, äläkä siitä, mikä on vesissä maan alla. 5:9 Älä kumarra äläkä palvele niitä, sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala. Aina kolmanteen ja neljänteen polveen minä panen lapset vastaamaan isiensä pahoista teoista, vaadin tilille ne, jotka vihaavat minua. 5:10 Mutta polvesta polveen minä osoitan armoni niille tuhansille, jotka rakastavat minua ja noudattavat minun käskyjäni.
      5:11 Älä käytä väärin Herran, Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään.
      5:12 Pidä lepopäivä mielessäsi ja pyhitä se, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt. 5:13 Kuutena päivänä tee työtä ja hoida kaikkia tehtäviäsi, 5:14 mutta seitsemäs päivä on Herran, sinun Jumalasi, sapatti. Silloin et saa tehdä mitään työtä, et sinä eikä sinun poikasi eikä tyttäresi, orjasi eikä orjattaresi, härkäsi, aasisi eikä mikään muu juhtasi eikä yksikään muukalainen, joka asuu kaupungissasi. Näin sinun orjasi ja orjattaresi saavat levätä kuten sinä itsekin. 5:15 Muista, että itse olit orjana Egyptissä, kun Herra, sinun Jumalasi, kohotti voimakkaan käsivartensa ja johdatti sinut sieltä pois. Sen tähden Herra, sinun Jumalasi, käski sinun viettää lepopäivää.
      5:16 Kunnioita isääsi ja äitiäsi, niin kuin Herra, sinun Jumalasi, on sinua käskenyt, että saisit elää kauan ja menestyisit siinä maassa, jonka Herra, sinun Jumalasi, sinulle antaa.
      5:17 Älä tapa.
      5:18 Älä tee aviorikosta.
      5:19 Älä varasta.
      5:20 Älä todista väärin toista ihmistä vastaan.
      5:21 Älä tavoittele toisen vaimoa. Älä myöskään havittele toisen taloa, peltoa, orjaa tai orjatarta, älä hänen härkäänsä, älä hänen aasiaan äläkä mitään, mikä on hänen.

Ymmärtäkää jo tuo haureus synti, se on siveetöntä ja lihan halujen ja himojen vallassa.

• ojasta allikkoon...

Mutta eikö ortodoksisen kirkon suuri synti ole nuo lukuisat jumalankuvat joita kumarretaan ja palvotaan? Neitsyt Marian palvonta, eikö se ole vieraan jumalan palvontaa? "Älä pidä minun rinnallani muita jumalia"

Kumpi sitten on suurempi synti, jumalankuvien palvominen vai aviorikos? Eiväthän ortodoksit pidä kymmenen käskyn raamatullista lepopäivääkään, sapattia, vaan pyhittävät sunnuntaita, auringon jumalan päivää.

Jos rikkoo yhden käskyistä, on rikkonut kaikki.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin kun katsoit salaa ja

Hymyilit sieltä kaukaa 😍☺️ mutta hämmennyin ja tilanne oli niin nopeaa ohi etten oikeen kerennyt mukaan 😢 säteilit ku
      Ikävä
      65
      5300
    2. Povipommi, ex-Playboy-malli Susanna Penttilä avoimena - Paljastaa suhteestaan miehiin: "Olen..."

No nyt! Susanna Penttilä on OnlyFans-vaikuttaja ja yrittäjä sekä yksi uuden Petolliset-kauden kisaajista. Onpa 53-vuoti
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      2579
    3. Kuvaa yhdellä sanalla meidän välejä tällä hetkellä

Vastaa kuin vastaisit Hänelle.
      Ikävä
      270
      2453
    4. Katu täyttyy...

Hei, oli pakko laittaa vielä tää. Huomaan että olet suuttunut. Minähän sanoin että poistun, olit paikalla. Olin pettynyt
      Ikävä
      36
      2369
    5. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      19
      1774
    6. Ympäristötuhoministeri Multala: "Olin humalassa"

Ruisrockin rokkimimmi myöntää: https://www.is.fi/politiikka/art-2000011407835.html Nämä ministerikuvatukset saavat ilm
      Maailman menoa
      228
      1537
    7. Taas joku junan alle

Piltolan tasoristeyksessä: https://www.tilannehuone.fi/ Uutinen Iltalehdessä, Iltasanomissa, MTV:llä, Ylellä jne. Jossai
      Loimaa
      54
      1141
    8. Joko luovutat

Mun suhteen?
      Ikävä
      90
      1066
    9. Harmittaa...Lampsiinjoen sillat

Tulva vei toisen ja toinenkin hajosi. Mielellään korjaisin molemmat, mutta ei ole resursseja siihen hommaan. Ikää jo 72v
      Imatra
      13
      1063
    10. Jalat alta

Multa kun veit 😎 👘 🦵🦵🤏
      Ikävä
      85
      1050
    Aihe