Meillä on asuntolainaa vajaat n. 180000e. Saimme nyt 10000e ylimääräistä rahaa. Kannattaako mielestänne lyhentää lainaa tuolla summalla vai pistää säästöön/sijoittaa tai muuta?
Kannattaako maksaa lainaa pois 10000e:lla vai toimia toisin?
10
689
Vastaukset
- pankkilainen
Riippuu lainanne korosta. Jos sijoitus poikii paremmin kuin maksamanne luottokorko, sijoittakaa. Jos työpaikkanne ovat riskialttiita, elämänmuutoksia näköpiirissä tai vararahastot nollilla, pitäkää rahat likvidinä jemmassa. Jos olette turvallisuushakuisia, lyhentäkää lainaa, sijoituksissa on aina riski menettää pääomaa.
- uiyuiy
Minulla olisi ollut mahdollisuus maksaaa asuntolainani pois jo pari vuotta, mutta en ole tehnyt niin, En usko, että laina koskaa tulee olemaan näin halpaa, kokonaiskorko marginaaleineen on vain 0,67 %.
- sijoitusneuvoja
Itse ostaisin 9000 pulloa keskiolutta.
- yksiselitteinen
Yksiselitteinen vastaus. Kellään tuskin on koskaan ylimääräistä, itse olen kasanut pienen pesämunan, mutta ei se ylimääräistä ole.
Jos on 10 000e ja velkaa, sekä raha painaa tilillä, nii tottahitossa se velka kannattaa hoitaa! Yksselitteinen vastaus on VELKA - Turvallisuushakuinen
Minustakin aloittajan velka on aika suuri. Maksaisin mahdollisimman paljon sitä pois, tinkisin lomistakin ja muistakin menoista. Tietysti vähän riippuu siitä, miten paljon lainaa on jo maksettuna. Näin töiden suhteen epävarmana aikana en uskaltaisi ottaa noin suurta lainaa. Asuisin mieluummin pienemmässä (=halvemmassa) asunnossa.
- nhm gjgjf gfgh
Pitäisin hätävarana tilillä.
Se, että lyhentää lainaa 180 tuhannesta 170 tuhanteen ei turvaa yhtään mitään.
- nakkos1
Riippuu onko minkäänlaista puskurirahastoa pahan päivän varalle. Tuommoinen 10 K€ kannattaa olla kahdella ihmisellä jo työttömyyden yms. varalle.
- yggghhhh
mulle anna pelaanne
- dkjfölskj
Puskurirahasto on hyvä olla olemassa, parin kuukauden menoja vastaava summa riittänee, jos työpaikka ei ole kovin epävarma. Eli jos sitä pahan päivän varaa ei ole, niin puolet siihen ja lopulla lainanlyhennystä. Jokainen ennenaikaisesti lyhennetty euro tuo velan viimeisen maksupäivän lähemmäksi ja säästät korkokuluissa. Lopullista säästöä ei osaa sanoa, kun korkotaso tulevaisuudessa on vaikeasti ennustettavissa.
- rey5ueui
tää on tietty mun mielipide, mutta mä maksaisin kyllä ton kokosta velkaa pois..
Vaikka korot on nyt alhaalla, ne tulevat tulevaisuudessa nousemaan ja paljon, niin ainakin toi summa on siitä sitten pois, ja lainakin on nopeammin maksettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4612805Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152645Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2691582Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841184Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4401121Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 156960
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41928- 56889
- 79875