Kertokaas mitä etuja- ja haittoja vaihtoehdot tarjoaa. Onko tutkittua tietoa ?
Autokoulu vs Yksityisopetus
27
575
Vastaukset
- itse opettanut
Ajaa saa niin paljon kuin tarvitsee kortin saamiseen.
Ei tarvi pyöriä samoja katuja koko ajan, voi ajella vaikka mummolaan
Hyötyajoa eikä pelkkää huvia
Voi ajaa silloin, kun itselle parhaiten sopii
Vieläkin edullisempi kuin koulun penkiltä
Olen itse opettanut kaksi lastani ja tutustuin heihin aivan uudella tavalla
Kannattaa koittaa - Paljon ennenmän
Päämäärätöntä pyörimistä ilman ajatusta ajamisesta tai liikenteestä. Teoriaopiskelu on kaksi tyhmää päätä löydään yhteen. Huvia koko ajelu. Ei muisteta pyhitää lepopäivää. Rahaa palaa oppimista ei tapahdu. Jos ei tunne lastaan 17-vuodessa ei häneen tutustu kyllä mitenkää 50 tunnissa lisää. Autokoulussa oppii kaikki, eli sinne siis. Tilastotieto paremmat ja turvalisemmat kuljettajat saadaan aikaiseksi ammatimaisella opetuksella. Tilasto trafi kulj,tutk.pärjänneet.
- Itse opettanut
Tytär ajoi todella paljon ja omasta halusta. Oppi erilaisia liikenneympäristöjä ja -tilanteita.
Teoria meni päähän molemmilla kerta laakista. Minäkin sain kertauksen teoriasta.
Hyötyä ja huvia samalla kertaa.
Ajettiin kyllä sunnuntaisinkin, sori
Rahaa meni huomattavasti vähemmän kuin autokoulussa.
Oppi tuntemaan lapsensa monipuolisemmin, myös paineen alla eli uudessa elementissä: liikenteessä
Itse en kyllä aikoinaan oppinut kaikkea autokoulussa vaikka sen Helsingissä kävinkin.
Molemmat meni ensimmäisellä kerralla inssistä läpi
Turvallisuus autokoulun ja opetusluvalla oppineilla ihan samat - epätietoinen Iisalmi
Onko ajo-opetus Helsingissä laadukkaampaa kuin muualla Suomessa?
- Itse opettanut
En osaa vastata mutta liikenne jo silloin 80- luvulla oli huomattavasti hektisempää Helsingissä kuin muualla Suomessa. Eli kun olin käynyt autokoulun Hesassa, en ollut millään lailla epävarma muualla hiljaisemmilla paikkakunnilla ajaessani. Sen jälkeen olen kyllä ajanut muissa maissa miljoonakaupungeissa, joiden liikennemääriä ja -kulttuuria ei voi verrata suomeen.
Väitteeni on siis, että Helsigissä sain itsevarmuutta selviytyä missä päin Suomea tahansa. - Basilius Kuikka
On tosi että suurkaupungissa oppii enemmän ja valmiuksia liikkua muissa kaupungeissa on ennemmän. Tähän tarvitaan tietysti enemmän aikaa ja se on mahdollista vain yksityisopetuksessa. Selviytymisprosentit on myös pienemmät ajokokeesta ekakerralla suurkaupungeissa. Järkeen käypä tämäkin vaikka yliopisto ei asiaa ole tutkinutkaan.
Näyttäs siltä että teoriakokeen kysymykset ovat pääosin kaupungista nimeltä Kuopio. Jos näistä sekavista teoreettisista selviät niin selviät muuallakin.
Ihmettelen suuresti miksi ammattiautoilijat- ynnä muut tahot joilla on niinsanottua auktoriteettiä eivät tietämyksellään saa muutettua liikennesuunnittelua järkevänpään suuntaan. Tähän tahoon kuuluu myös autokoulut ja Trafin virkamiehet. Polliisista puhumattakaan. yksityistä virkamiehet eivät kuule. - Itse opettanut
Näyttää siltä, että autokoulut mielellään esiintyvät auktoriteetteina opetusasioissa. sitä he kieltämättä ovatkin osaltaan. liikenteessä on kuitenkin paljon enemmän muita toimijoita kuten yo. esittää. Meidän yksityisten tulee painostaa heitä ja parlamenttiedustajiamme saadaksemme muutoksen aikaan nykyiseen autokoulumonopoliin. Ei voi olla oikein, että ajomääriä vain kasvatetaan ilman selkeää päämäärää. Päämäärä on ainakin lisätulot autokouluille. Että kolmekymmentä vuotta rekkaa ajanut isä joutuu autokoulun teoriatunnille, jos aikoo opettaa jälkeläistään, ei mahdu kaaliin saatikka taksiautoilijat ja linja-autokuskit.
Ei hyvää päivää, ottakaa nyt järki vihdoin käyttöön: Ei autokoulun opettaja ole millään mittarilla vertailukelpoinen todellisiin liikenteen ammattilaisiin. Enempi käytännön tuntemusta kehiin.- Paljon opettanut
Ja kukahan ne kaikki ammattikuskit on opettanut ajamaan? Ei ainakaan opetusluvalla. Suurin osa liikenneopettajista on itse ajanut kaikkia edellämainittuja ajoneuvoja työkseen. Itse opettanut ei ole tajunnut, mitä näillä oppitunneilla ajetaan takaa. Tutustukaa ops. ja yrittäkää ymmärtää mistä on kysymys.
- Itse opettanut
Niinpä niin, opettajat opettaa. Tuloksena opetettuja, muut ovat oppineita. Ei nyt hyvä mies olla armeijassa, jossa ajatteleminenkin oli kiellettyä alaisilta. Vrt. ajo-oppilas. Niinkauan kuin tuo asenne on vallalla ja lobbaus, mitään edistystä liikennekulttuurisssa on turha toivoa.
Jos ajat virheettömästi, kunnian saa autokoulu. Jos töpeksit, syy oppilaan. Jos olette noin kaikkitietäviä, niin miksi meillä ajetaan päättömästi, humalassa, perseessä roikkuen, vilkkua näyttämättä, suojatietä kunnioittamatta...
Tehkää jotakin sitten älkääkä vain kehuko itseänne. Nostakaa lippu turvallisen ajotavan puolesta reilusti, taksojennne lisäksi.
Minä yritän omalta osaltani mutta yksin on aika heikkoa. - Basilius Kuikka
Onko tuo tulkittavissa niin ettei Ammattiautoilijat etteivät he eivätkä 30 vuotta sitten tarviis kertailla liikennesääntöjä opettaessaan lastansa yksityisesti. Olisivat ikään kuin valmiita liikenneopettajia ? Pelkkä kova käytännön kokemus riittäis.
Ja tietysti Iltalehden Esko riihelältä kertaillaan tarvittaessa.
Trafin toimipisteessä myytiin 2009) Erkki Karvasen kirjaa: Opettaisinko opetusluvalla ja siinä väitettiin rajoitusmerkkien vaikutuksen (myös nopeus) seuraavaan risteykseen taajama-alueella. Myös Esko Riihelä levitti ko tietoa lehtensä palstoilla.
Tämä luulo on kovin tiukassa myö ammattiautoilijoiden piireissä vieläkin. - Itse opettanut
No tottakai opetuslupalaisen kannattaa opiskella teoriaa myös. Sehän on mielenkiintoista ja hyvä on pitää itsensä ajan tasalla, jos aikoo pärjätä liikenteessä ja opettaa vielä jälkeläisiään.
Ehkä tieliikennelaki kannattaa lukea, jos epäilee alan kirjallisuudessa virheitä. Joka tapauksessa vuosikymmenet ratin takana antavat melkoisesti kompetenssia opettaa myös muita. Pedagogisia taitoja ja vuorovaikutussuhteita kannattaa myös opiskella sekä teoriassa että liikenteessä.
Ei se autolla-ajon opettaminen mitään rakettitiedettä ole, vaativaa kyllä. - retg terg
Eiköhäs toistaiseksi vielä Opetusluvalla opettaneille ja Autokoulun opettaneille ole tismalleen sama teroia- ja ajokoe
Joten mitä ihmeen väliä sillä on knellekään, miten teoria, ja ajo on opetettu, kunhan se on opetettu TARPEEKSI HYVIN että läpäisee teoria- ja ajokeen.
Eihän kaikki autokoulunkana käyneet pääse noita kokeita läpi, vaikka opettajat taatusti tietää koneiden miinat, ja kompakysymykset... - Minun mielipiteeni
Autokoululaisten edut:
-Ammattimainen opetus
-Oppilas saa parempaa tietoa "miinoista" ja kompakysymyksistä
Opetuslupalaisten edut:
-Rutkasti enemmän ajoa
-Rutkasti halvempi
Jokainen valitkoon itse tiensä. Itse olen opetusluvalla aikanaan korttini hommanut, ja kokemukseni oli se, että kavereihini (autokoulun käyneitä kaikki) verrattuna kortin saadessani osasin käsitellä autoa paremmin kuin he. Tiesin enemmän käytännön asioista, esimerkiksi siitä minkälaista on sosiaalinen käyttäytyminen liikenteessä, ja minkälaista on hyvä vuorovaikutus.
Isäni toki on ammatiltaan opettaja ja siitä johtuen tietää, miten opetetaan. Teoriatunnit kävimme pöydän vieressä jokaikisen. Sen lisäksi hän kommentoi jatkuvasti ajamistani, jos jätin huomioimatta jotain, hän kertoi sen ja näin opin huomioimaan kyseisen asian paremmin seuraavalla kerralla.
Jos omistat lyhyet hermot, ja pelkäät, ettet pysty työskentelemään lastesi/vanhempiesi kanssa, ei kannata hommata opetuslupaa, koska jos yhteistyö ei toimi, ei opetuksessa ole mitään järkeä.
Meille opetuslupa oli paras keino hommata ajokortti, koska tulen hyvin toimeen isäni kanssa, isäni on hyvä opettaja ja koska rahatilanteemme on huono.
ps. suurin osa niistä, jotka saavat ajokortin eivät vielä osaa ajaa, vaan ovat vasta saaneet luvan alkaa harjoitella itse.- ja niin
Mitähän nämä miinat ja kompakysymykset ovat, jos autokoulussa puhutais vain jostain em. saiskohan kukaan ajokorttia? Opetusluvalla ajavilla on jokin kummalinen ajatus ajamisesta ja opettamisesta.
- Minun mielipiteeni
niiin, autokouluopettajat tuntee paremmin teoriakokeiden kysymykset ja kuvat ja osaa näin kertoa mihin niissä kannattaa kiinnittää huomiota ja minkälaisia kysymyksiä on mahdollisesti tulossa.
Autokouluopettajat tietävät myöst kertoa, missä inssit ajattavat oppilaita (etenkin pienillä paikkakunnilla.) Monessa pienemmässä kaupungissa ei varmasti ole montaa paikkaa jossa inssi voi testattavansa "narauttaa". Ajokouluopettajat tietävät nämä paikat ja näin ollen he osaavat myös oppilaitaan paremmin prepata tulevaa varten.- tärppää
Tuo on niin totta. Omana autokouluaikanakin ajettiin monta kertaa se todennäköinen reitti jota inssi ajattaa, niin kuin sitten ajattikin. Vähän sama juttu kuin miten lukion viimeisin vuosi pyrkii opettamaan ennen kaikkea tärppejä yo-kokeisiin. Kyllä amerikkalaismallinen harjoittelulupa olisi paljon parempi menettely. Ei olisi pulaa harjoittelutunneista. Toinen juttu on tämä pakollinen liukkaan kelin harjoittelu vastaan vanha systeemi kun oli joka paikassa jääratoja joita sai tahkota ilmaiseksi vaikka koko viikonlopun. Vaikka kuinka ammattilaisopettajan kanssa suoritetaan väistö ja hätäjarrutus pari kertaa, ei siitä kasva samanlaista rutiinia kuin harjoiteltaessa sama asia omalla autolla kymmeniä kertoja.
- yttykattu
Eikös sitä ajokorttia ajeta tulevaisuutta, elämää varten. Eräänlainen välivaihe se ajo-oikeuden myöntäminen vain on. Se vaan on helpompi nuo ansat ja miinat välttää autokoulun käyneillä. Vastaavasti ajokokemusta tulee rutkasti enemmän yksityispuolella. Henkohtaisesti opetan omat muksuni vaikka tulisi kaksi kertaa kalliimmaksi kuin autokoulussa.
- olkaa hyvät
pankaa kuvia ansoista ja miinoista mitä koette olevan paikkakunnilla. Ammatilaiset voiva sitten kertoa, onko kyseessä vaan tietämättömyys.
- yttykattu
Ammattilaiset eivät kerro ansoista ja miinoista yksityisille, melkein yhtä kateellisia kuin kalamiehet. Savon puolella varsinkin yksi, aakkosten alkupuolelta.
Oma lukunsa tienpitäjän kommellukset. Oppilaan luokkakavereilta kannattaa kysellä niitä tutvon ajattamia reittejä paikkakunnalla. - ki-rahvi
Etuina näen että pystytään hyödyntämään opetuksessa vapauden valita ajankohtia milloin ollaan liikenteessä, sateessa erilaisina ruuhka-aikoina, samoin pimeän ajan (talvella) harjoituksina mitkä autokoulussa on vähän tuurissaan miten ko aikoja saa varattua.. Samoin mahdollista ajella ongelmapaikkoja, ym harjoituksia kun opetettavalla on jo kortti taskussa.
Ps taannoin kuningaskuluttajassaesiintynyt rivaattiope vaikutti varsin täyspäiseltä. - -15
Joopa joo... kotona opettaa 10000 km. =halpaa verrattuna autokouluun. Niinpä Ja toinen legenda, mennään pyhäpäivänä oppimaan, aivan mahtavaa, silloinhan liikkeellä on PALJON muita tienkäyttäjiä. Oppiminen on kotiopettajista silloin tosi hianoo. Tyhjät tiet eli helppo opettaa kun ehtii kertoa asiat muiden ollessa kotona. Mites risteysajo, mites kaistanvaihto, mites ruuhka? Amatöörit viisaina taas. Mitä miinoja aalueella?!!! Jokainen risteys on haaste. SELVIYDY !
- niiks1
Mää en oo koskaan käyny oikeella kampaajalla. Mun mutsi on aina tehny mulle kampaukset. Ei ne nyt ihan niin hyviä oo kun oikean kampaajan tekemät, mutta meillä on ollu kivaa yhteistä aikaa tutustua toisiimme. Sitten vielä tää on ollu nii halpaakin.
- Niisku
Joo enkä mää käy koskaan ravintolassa syömässä, kun se on niin kallista. Mutsi tekee kyllä aivan kamalaa ruokaa, mutta on se kuitenkin halvempaa kun ravintoloissa. Ne on kyl ihan kamalia rosvoja.
- nyyhi
Minä en edes pyyhi persettä itse, kun ei ole koulutusta. Ei ihminen voi tuollaisia muuten osata. Palkkaan hoitajan tekemään sen.
- säästöä
nyyhi kirjoitti:
Minä en edes pyyhi persettä itse, kun ei ole koulutusta. Ei ihminen voi tuollaisia muuten osata. Palkkaan hoitajan tekemään sen.
Eikä paperiakaan kannata kaupasta ostaa. Sehän on niin kallista. Sanomalehden nurkka kelpaa oikein hyvin.
Tosin sitä sanomalehteäkään ei kannata ostaa, vaan voit kysyä vaikka huoltsikan kassalta vanhoja lehtiä ko. tarkoitukseen.
Kaikki on niin kallista.
- hihki
Musta tulee vielä joskus kiekkoleijona. Iskä teki mulle oman mailan ja nyt se valmentaa mua. Oishan meillä noi Hifk ja Jokerit, mutta iskä valmentaa niiiin paljon halvemmalla.
- ---
Eiköhän se oppiminen tapahdu pääosin sittenku on ajokoe suoritettu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1212384
Teemu Keskisarja (ps) loisti- ja hurmasi MTV:n tentissä.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kommentti-keskisarja-sekoitti-pakan-suomiareenan-puheenjohtajatentissa/9180380 Kuten4292203Sinun ja kaipaamasi törmääminen
Missä sinä haluaisit sen satunnaisen kohtaamisen mieluiten tapahtuvan?981200Ammuskelua Eliaksenkadulla
Mikä homma? Hirven metsästykseen vielä lähemäs 3kk. Oliko lie puuman metsästystä..?141013- 45859
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!16837Olen pahoillani jos kärsit.
Mutta meidän välejä ei voi korjata. Rakastin sua tiedoksi. Älä tee itelles mitään vaan hae apua.34800Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi109796Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.238748Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte167737