Oletteko lukeneet otsikon kirjan Punainen Hanko? Kirjailija Seppo Jääskeläinen luo eteemme loisteliaan sotahistoriallisen kertomuksen Hankoniemen kohtalosta vainovuosina 1939-41. Kirja sisältää tapahtumat Talvisodan jälkeisestä evakosta ja Neuvostoliiton miehityksestä sekä päätyy välirauhan jälkeiseen Hankoniemen takaisinvaltaukseen ennen vuoden 1941 loppua. Koskettavinta ovat vaihtuvat eri näkökulmat suomenruotsalaisen ja neuvostoliittolaisen sotilaan kokemina. Teos sisältää tosielämän päälle rakennetun kuvitteellisen kerronnan. Henkilökuvien kirjo on osuvaa ja tunteita herättävää. Etenkin kirjan loppuluku kosketti ainakin minua itkuun asti. Kaikien hankolaisten, hangonniemiläisten ja muiden kaikkien historiasta kiinnostuneiden pitää tämä kirja lukea! Otava 2003, 341s, Punainen Hanko
Punainen Hanko on hyvä kirja!
5
288
Vastaukset
- Japanin lippu
En tiiä punasesta Hankosta mut valkosiin pikkuhousuhin tuli punanen läiskä. Luojan kiitos!!!
- Sivustalukijatar
Et ollutkaan paksuna? Saitko hyvää k...pää? Lue silti hyvä kirja niin ei nussituta liika paljoa.
- Japanin lippu
Sivustalukijatar kirjoitti:
Et ollutkaan paksuna? Saitko hyvää k...pää? Lue silti hyvä kirja niin ei nussituta liika paljoa.
No joo.. Kama Sutra on tullu luettua ja Juoppohullun Päiväkirja. Ja Anttilan postimyynti luettelo. Niin ja Raamattu,siinäkin joku tipu saa toukan eikä isästä oo tietookaan.. Kaiken lisäks se synnyttäjä on neitsyt. Aika hurjaa... Kyl vähä tiäks..
- Lehtoritytär, Hanko
Kotikirjastossa oli, isä oli ostanut suoraan kirjakaupasta missä kirjailija oli ollut. On hyvä kirja, ei pelkkää sotaa vaan valtaosin ihmiskohtaloita, mistä pidin silti tosiasioita unohtamatta. Oli muuten sukumme tuttu mies ollut aikanaan mukana Bengskärin puolustuksessa.
- MJJM1
Kannattaa myös lukea Stig A. Nyströmin kirjoittamat teokset "Krasnij Gangut, Den Röda Hangöudd". Teos ilmestyi 1980-luvun alkupuolella. Hän julkaisi sen pohjalta myöhemmin hienon kuvakirjan "Hangö 1940-1941" (Svenskt Militärhistorisk Bibliotek, ISBN 91-975315-2-9). Insinööri Nyström oli syntynyt Hangossa 1930-luvulla ja tunsi alueen historiaa erinomaisesti aina viikinkiajoilta saakka. Kirjan kuvitus on Hänen itsensä tekemä, kaikki käsin piirrettyinä esityksinä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1492852Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3652030- 401757
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii351698Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321401Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em941213- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul327949Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110938Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782