JEESUKSEN YLÖSNOUSEMUS
Mark.16:1-8.
--
Uskontunnustuksessa sanomme: ”Minä uskon ruumiin ylösnousemukseen…” Ylösnousemususko tarkoittaa nimenomaan ruumiin ylösnousemusta.
Mitä ruumiin ylösnousemus on? Sen kieltäminenhän tekee uskosta turhan:
”Vaan jos ei ole kuolleitten ylösnousemusta, ei Kristuskaan ole noussut. Mutta jos Kristus ei ole noussut kuolleista, turha on silloin meidän saarnamme, turha myös teidän uskonne (j.13,14).
Sisareni on jehovantodistaja. He eivät usko ruumiinylösnousemukseen (He väittävät, että Jeesuksen ruumis haihtui kaasuna ilmaan). Juttelin kerran kauan hänen kanssaan tästä asiasta.
Tutkimme Luukkaan evankeliumista, kuinka Jeesus kuolemansa jälkeen ilmestyy opetuslapsilleen (Luuk. 24:46).
Opetuslapset luulivat ensin näkevänsä aaveen (=olennon vailla kosketeltavaa). Kädet ja jalat, jotka Jeesus näytti, osoittivat sen, että kyseessä oli ruumis (j. 39). Niissä näkyvät haavat tai arvet ilmaisivat, kenen ruumiista oli kyse (vrt. Joh. 20:27). Jeesus myös söi heidän nähtensä (j. 43).
Kaikki tämä osoittaa sen, että kyse oli todellisesta elävästä ruumiista. Se ei ollut kuitenkaan entisenlainen, esim. sidottu paikkaan.
Lopun aikoina juutalaiset tulevat vielä myöntämään, että he tappoivat/tapattivat Jeesuksen.
Sakarja sanoo:
”Minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet” (Sakarja 12:10). He tunnistavat Jeesuksen hänen haavoistaan/arvistaan.
JEESUKSEN YLÖSNOUSEMUS
41
226
Vastaukset
Uskontunnustukset väittävät paljon sellaista, mitä Jeesus ja apostolit henkilökohtaisesti eivät opettaneet; että ylösnousemusruumiista puhuttaessa on kysymys juuri hengellisestä ruumiista:
1. Korinttolaiskirje 15
44 "kylvetään sielullinen ruumis, - n o u s e e - h e n g e l l i n e n
r u u m i s. - Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta."
1. Pietarin kirje 3
18 "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,"
Sielulliset selittäjät jättävät pois tämän apostolien hengellisesti selvästi selittämän asian.Tuo, minkä Pietari ilmaisee lainaamissasi jakeissa
tapahtui jo ennen Jeesuksen ruumiin ylösnousemusta.
Jeesus antoi henkensä Isän käsiin.
Silloin Hänen ruumiinsa jäi kuolleena ristille,
mutta Hänen henkensä sen sijaan tehtiin eläväksi/voimalliseksi,
ja se meni elävänä/voimallisena alas tuonelaan ja julisti voittonsa.ekivaari: "Uskontunnustukset väittävät paljon sellaista, mitä Jeesus ja apostolit henkilökohtaisesti eivät opettaneet; että ylösnousemusruumiista puhuttaessa on kysymys juuri hengellisestä ruumiista":
>>>>>>>Tapio522 kirjoitti:
ekivaari: "Uskontunnustukset väittävät paljon sellaista, mitä Jeesus ja apostolit henkilökohtaisesti eivät opettaneet; että ylösnousemusruumiista puhuttaessa on kysymys juuri hengellisestä ruumiista":
>>>>>>>Raamattu antaa suoraan kysymykseen suoran vastauksen: "Kaikki me muutumme sielullisesta ruumiista hengelliseksi ruumiiiksi."
1. Korinttolaiskirje 15
51 "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
Kaikki näkyväiset ja fyyysiset asiat ovat myös katoavaisia "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."1 Kor 15:47
"Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta."
Kertoisitko Ekivaari,
kuka on tuo toinen ihminen?kalamos kirjoitti:
1 Kor 15:47
"Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta."
Kertoisitko Ekivaari,
kuka on tuo toinen ihminen?Kerronpa hyvinkin. Hän on Jumalan Voideltu, Jeesus Kristus jonka jäseniä me kukin omalta osaltamme olemme tai tulemme olemaan.
1. Korinttolaiskirje 12
27 "Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."
Efesolaiskirje 3
6 "että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,"
Tuntuuko Sinusta, rakas kalamos, tälläinen opetus kovin oudolta ja vieraalta?ekivaari kirjoitti:
Kerronpa hyvinkin. Hän on Jumalan Voideltu, Jeesus Kristus jonka jäseniä me kukin omalta osaltamme olemme tai tulemme olemaan.
1. Korinttolaiskirje 12
27 "Mutta te olette Kristuksen ruumis ja kukin osaltanne hänen jäseniänsä."
Efesolaiskirje 3
6 "että näet pakanatkin ovat kanssaperillisiä ja yhtä ruumista ja osallisia lupaukseen Kristuksessa Jeesuksessa evankeliumin kautta,"
Tuntuuko Sinusta, rakas kalamos, tälläinen opetus kovin oudolta ja vieraalta?Eli Marian kohdussa ollut ihmisen alku oli taivaasta, ei maasta?
ekivaari kirjoitti:
Raamattu antaa suoraan kysymykseen suoran vastauksen: "Kaikki me muutumme sielullisesta ruumiista hengelliseksi ruumiiiksi."
1. Korinttolaiskirje 15
51 "Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.
53 Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.
54 Mutta kun tämä katoavainen pukeutuu katoamattomuuteen ja tämä kuolevainen pukeutuu kuolemattomuuteen, silloin toteutuu se sana, joka on kirjoitettu: "Kuolema on nielty ja voitto saatu".
Kaikki näkyväiset ja fyyysiset asiat ovat myös katoavaisia "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."* Hengellinen ruumis ei tarkoita, että se olisi näknätön, eli siis ei mitään ! Jeesusken liha ruumis muutettiin ihan aineelliseksi ruumiiksi, Tuomas ja muut opetuslapset saivat ihan tunnustella Jeesusken ruumista, epäuskoinen Tuomaskin ukoi, kun sai nähdä ja koeskea Jeesusken ruumista, joka ei todellkaan ollut pelkkää näkymätöntä, jotain, en kyllä ymmärrä mitä ylipäätään tarkoitat hengellisellä näkymättömällä ruumiilla?
* Me muutumme samalaiseksi kuin Jeesus on, eli siis kuolemattomaan, aineelliseen ja näkyväänkin ruumiiseen. Jeesus on esikoinen kaikessa, sellaisia meistä tulee kuin Jeesus on tänään taivaassa, sillä erolla vaan, että morsian ei ylitä Yljän kirkautta, mutta se ei myöskään himmennä morsiamen kirkkautta.
* Jeesus astui ihan itse ulos haudastaan, kun Jumala herätti Hänet kuoleman unesta, jolla ei ollutkaan mahdollista pitää kirkkauden Herraa otteessaan, vaan Hän voitti kuoleman kuolemallaan joka osa tulee myös Kristuksen morsialmelle.
*Älä ekivaari väheksy Jumalan voimaa, Jeesuskessa Kristuksessa, Kaikki me muutumme, niin kuin muuttaa Herra. Mutta emme miksikään aaveiksi ja näkymättömiksi haamuiksi, vaan saamme kuolemattoman ihan täydellisen ja todellisen ruumiin, jossa elämme olemme ja liikumme iankaikkisesti, ihan tietoisesti ja tiedämme ja tunnemme ja näemme ja koemme asioita, täydellsiesmmin kuin tässä ruumiissamme.- Kyseleväinen
Pistikö Tuomas epäileväinen kätensä Jeesuksen kylkihaavaan?
- Tapio522eikirj.
Kyseleväinen kirjoitti:
Pistikö Tuomas epäileväinen kätensä Jeesuksen kylkihaavaan?
"Pistikö Tuomas epäileväinen kätensä Jeesuksen kylkihaavaan"?
>>>>>>>>
Johannes kertoo näkemisestä!
Joh.20:24-31
TUOMAAN TUNNUSTUS
--
Opetuslasten murhe muuttui iloksi (Joh.20:20), kun he omin silmin näkevät ylösnousseen Jeesuksen. He ymmärtävät, että ristiinnaulitussa ja ylösnousseessa Jeesuksessa he kohtaavat elävän Jumalan.
Tuomaan kohdalla tämä tapahtui viikkoa myöhemmin (Joh.20:24-31). Tuomaan sanat ”minun Herrani ja Jumalani” vastaavat hyvin Johanneksen evankeliumin alussa lausuttua Sanan ihmiseksitulon tarkoitusta. ”Hänessä oli elämä” (Joh.1:4).Uskon kautta elämä tulee tänään Kristuksen omien omaksi niillekkin, jotka ”eivät näe” (Joh.20:28).
20. luvun loppujakeet (26-31) sopivat hyvin evankeliumin kokonaisuuden päätökseksi. Tuomaan jalo tunnustus on koko Johanneksen evankeliumin loppuhuipennus.
Herran haavojen jäljet havaitessaan Tuomas tunnustaa näkevänsä hänessä Jumalansa. "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" (Joh.20:29). Mohikaani_27 kirjoitti:
* Hengellinen ruumis ei tarkoita, että se olisi näknätön, eli siis ei mitään ! Jeesusken liha ruumis muutettiin ihan aineelliseksi ruumiiksi, Tuomas ja muut opetuslapset saivat ihan tunnustella Jeesusken ruumista, epäuskoinen Tuomaskin ukoi, kun sai nähdä ja koeskea Jeesusken ruumista, joka ei todellkaan ollut pelkkää näkymätöntä, jotain, en kyllä ymmärrä mitä ylipäätään tarkoitat hengellisellä näkymättömällä ruumiilla?
* Me muutumme samalaiseksi kuin Jeesus on, eli siis kuolemattomaan, aineelliseen ja näkyväänkin ruumiiseen. Jeesus on esikoinen kaikessa, sellaisia meistä tulee kuin Jeesus on tänään taivaassa, sillä erolla vaan, että morsian ei ylitä Yljän kirkautta, mutta se ei myöskään himmennä morsiamen kirkkautta.
* Jeesus astui ihan itse ulos haudastaan, kun Jumala herätti Hänet kuoleman unesta, jolla ei ollutkaan mahdollista pitää kirkkauden Herraa otteessaan, vaan Hän voitti kuoleman kuolemallaan joka osa tulee myös Kristuksen morsialmelle.
*Älä ekivaari väheksy Jumalan voimaa, Jeesuskessa Kristuksessa, Kaikki me muutumme, niin kuin muuttaa Herra. Mutta emme miksikään aaveiksi ja näkymättömiksi haamuiksi, vaan saamme kuolemattoman ihan täydellisen ja todellisen ruumiin, jossa elämme olemme ja liikumme iankaikkisesti, ihan tietoisesti ja tiedämme ja tunnemme ja näemme ja koemme asioita, täydellsiesmmin kuin tässä ruumiissamme.2. Korinttolaiskirje 4
18 "meille, jotka emme katso näkyväisiä, vaan näkymättömiä; sillä näkyväiset ovat ajallisia, mutta näkymättömät iankaikkisia."Tapio522eikirj. kirjoitti:
"Pistikö Tuomas epäileväinen kätensä Jeesuksen kylkihaavaan"?
>>>>>>>>
Johannes kertoo näkemisestä!
Joh.20:24-31
TUOMAAN TUNNUSTUS
--
Opetuslasten murhe muuttui iloksi (Joh.20:20), kun he omin silmin näkevät ylösnousseen Jeesuksen. He ymmärtävät, että ristiinnaulitussa ja ylösnousseessa Jeesuksessa he kohtaavat elävän Jumalan.
Tuomaan kohdalla tämä tapahtui viikkoa myöhemmin (Joh.20:24-31). Tuomaan sanat ”minun Herrani ja Jumalani” vastaavat hyvin Johanneksen evankeliumin alussa lausuttua Sanan ihmiseksitulon tarkoitusta. ”Hänessä oli elämä” (Joh.1:4).Uskon kautta elämä tulee tänään Kristuksen omien omaksi niillekkin, jotka ”eivät näe” (Joh.20:28).
20. luvun loppujakeet (26-31) sopivat hyvin evankeliumin kokonaisuuden päätökseksi. Tuomaan jalo tunnustus on koko Johanneksen evankeliumin loppuhuipennus.
Herran haavojen jäljet havaitessaan Tuomas tunnustaa näkevänsä hänessä Jumalansa. "Sentähden, että minut näit, sinä uskot. Autuaat ne, jotka eivät näe ja kuitenkin uskovat!" (Joh.20:29).Joku sananlasku sanoo: "Panettelijan puheet tekevät haavat." Haavat kuuluu tukkia eikä repiä auki! — Kirjain kuolettaa, mutta Henki tekee eläväksi.
- Palvelija 2
Kyllä se näin on, eli että meillä on sitten taivaassa ihan fyysinen ruumis, joka tosin on vielä parempi kuin tämä nykyinen (taivaallinen ruumis). Oleellisempaa on silti uskoa Jeesuksen sovintokuolemaan ylipäänsä. Jehovan todistajat on sellainen paholais-lähtöinen ompeluseura, että se pyrkii aina kiinnittämään huomion epäoleellisuuksiin. Varo heitä, mutta rukoile siskosi puolesta.
En usko fyysisen ruumiin ylösnousemukseen vaan hengeellisen ruumiin ylösnousemukseen. Kuten Paavali 1. Kor. 15. luvussa selitti, fyysiset näkyväiset ovat vain ajallisia ja siis kuolevaisia, mutta näkymättömät ovat iankaikkisia. Isä Jumala on fyysisesti salattu ja näkymätön Jumala.
Opetellaan siis katselemaan näkymättömiä todellisuuksia ymmärryksemme silmin! Tämän maailman fyysikot ja matemaatikot ovat tässä asiassa huikeasti edellä nykyajan uskovaisia, jotka riiippuvat kiinni näkyväisissä asioissa.ekivaari kirjoitti:
En usko fyysisen ruumiin ylösnousemukseen vaan hengeellisen ruumiin ylösnousemukseen. Kuten Paavali 1. Kor. 15. luvussa selitti, fyysiset näkyväiset ovat vain ajallisia ja siis kuolevaisia, mutta näkymättömät ovat iankaikkisia. Isä Jumala on fyysisesti salattu ja näkymätön Jumala.
Opetellaan siis katselemaan näkymättömiä todellisuuksia ymmärryksemme silmin! Tämän maailman fyysikot ja matemaatikot ovat tässä asiassa huikeasti edellä nykyajan uskovaisia, jotka riiippuvat kiinni näkyväisissä asioissa.* Olet epäuskossa, ja menetät Kristuksen muuttavan voiman kohdaltasi , kun et usko Jumalan voimaan, ainoastaan nimellisesti Jumalaan, joka ei toteudu mitenkään tulevassa elämässä.
- .k.
Ei tuo olle totta. Rippikoululaiset vain sanovat noin, että saisivat skootterin lahjaksi.
Tapio522 kirjoitti:
.k., miten voit olla niin varma, että ruumiinylösnousemusta ei ole?
Et kirjoittanut, Tapio522 tuota minulle, mutta omasta puolestani selitän uskovani hengellisen ruumiin ylösnousemukseen, niin kuin Jeesus ja apostolit opettivat, [Joh. 3:6] mutta en fyysisen, näkyväisen ruumiin ylösnousemukseen, sillä Raamattu ei sellaista luotettavasti opeta, vaan:
Johannes 3
6 "Mikä lihasta on syntynyt, on lihaa; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henkeä."ekivaari kirjoitti:
Et kirjoittanut, Tapio522 tuota minulle, mutta omasta puolestani selitän uskovani hengellisen ruumiin ylösnousemukseen, niin kuin Jeesus ja apostolit opettivat, [Joh. 3:6] mutta en fyysisen, näkyväisen ruumiin ylösnousemukseen, sillä Raamattu ei sellaista luotettavasti opeta, vaan:
Johannes 3
6 "Mikä lihasta on syntynyt, on lihaa; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henkeä."* Uskot ja selität väärin, täysin Jeesuksen ja apostolien opetuksen vastaisesti. Ekivaari, läksyjä lukemaan, mars mars !
- Tapio522eikirj.
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Uskot ja selität väärin, täysin Jeesuksen ja apostolien opetuksen vastaisesti. Ekivaari, läksyjä lukemaan, mars mars !
Mekin saamme uskoa samoin kuin Paavali!
OIKEA VANHURSKAUS
Filipp. 3:8-11
3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
3:11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
>>>>>>>>>>>>>>>>> Tapio522eikirj. kirjoitti:
Mekin saamme uskoa samoin kuin Paavali!
OIKEA VANHURSKAUS
Filipp. 3:8-11
3:8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana - että voittaisin omakseni Kristuksen
3:9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
3:10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
3:11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.
>>>>>>>>>>>>>>>>>* Me ollaan Tapion kanssa aivan samaa mieltä. Saamme todella todellisen ruumiin, kun tämä liha ja veri muutetaan ylösnousemuksen aamuna taivaalliseksi, mutta todelliseksi ja aineelliseksi, ruumiiksi, joka on kosketeltavissa ja nähtävissä, koemme asoita taivaassa, niinkuin koimme täälläkin , mutta kaikki on täydellistä, tyydyttävää, ei ole mitään vajavaisuutta, koemme elämme täydellisyydessä, emme väsy, emme kyllästy, emme masennu, emme tule murheellisiksi, ilomme on täydellistä, katsoessamme Jeesuskeen, koemme joka kerta Hänet nähdessämme suurta rakkautta täydellistä kiitollisuutta , siellä ilommekin on täydellsitä, elämä Jeesuksen luona on kaiken haluammamme ja saavuuttamisen omistaminen ylipursuvassa onnellisuudessa, johon ei tule koskaan mitään surullista ja tuskaa tuottavaa, elomme Jeesuksen luona on sanoin kuvaamatonta, vaikka tässä nyt jotain yritän siitä sepustaa. Ja suuri helpotus on senkin, kun entiset ei siellä enää ajatukseen astu.
Kaikki vajavaisuutemme, epäonnsitumisemme, tappiot, lankeemukset, voimattomuutemme, vajaa tietomme, puutteellinen kyky osoittaa rakkautta Jeesukselle, muuttuu täydelliseksi, kaikki paha mitä oli täällä elämää taakoittamassa, sitä ei ole siellä, eikä edes muistossamme, tämän maan kaikki synnin saastuttama ja aiheuttama elämäämme vaikeuttava on siellä poissa, eikä koskaan enää häiritse täydellisyyttämme Jeesuksen luona.Mohikaani_27 kirjoitti:
* Uskot ja selität väärin, täysin Jeesuksen ja apostolien opetuksen vastaisesti. Ekivaari, läksyjä lukemaan, mars mars !
1Co 15:40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
On kahdenlaisia ruumiita. Lihallinen ruumis meillä on maan päällä, hengellinen ruumis meillä tulee olemaan taivaassa.
1Co 15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
1Co 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
1Co 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
Katoavainen lihallinen ruumis ei peri katoamattomuutta vaan hengellinen ruumis, joka pääsee Jumalan valtakuntaan taivaaseen ja perii katoamattomuuden.
Lihallinen ruumis ei Raamatun mukaan nouse mihinkään.
Mars, mars totuutta etsimään, Mohikaani.Jonah kirjoitti:
1Co 15:40 Ja on taivaallisia ruumiita ja maallisia ruumiita; mutta toinen on taivaallisten kirkkaus, toinen taas maallisten.
On kahdenlaisia ruumiita. Lihallinen ruumis meillä on maan päällä, hengellinen ruumis meillä tulee olemaan taivaassa.
1Co 15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
1Co 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
1Co 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta.
Katoavainen lihallinen ruumis ei peri katoamattomuutta vaan hengellinen ruumis, joka pääsee Jumalan valtakuntaan taivaaseen ja perii katoamattomuuden.
Lihallinen ruumis ei Raamatun mukaan nouse mihinkään.
Mars, mars totuutta etsimään, Mohikaani.Vastaisitko minulle, kun Ekivaari ei vastaa,
mitä sanotaan edeltävässä jakeessa.
Siis yksi jae taaksepäin eli
1 Kor 15:47
"Ensimmäinen ihminen oli maasta ja maallinen.
Toinen ihminen on taivaasta."
Kuka on tuo ensimmäinen ihminen,
ja kuka tuo toinen ihminen.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11379827/#comment-60833385kalamos kirjoitti:
Vastaisitko minulle, kun Ekivaari ei vastaa,
mitä sanotaan edeltävässä jakeessa.
Siis yksi jae taaksepäin eli
1 Kor 15:47
"Ensimmäinen ihminen oli maasta ja maallinen.
Toinen ihminen on taivaasta."
Kuka on tuo ensimmäinen ihminen,
ja kuka tuo toinen ihminen.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11379827/#comment-60833385Jakeissa 1.Kor 42 eteenpäin ei puhuta ollenkaan Jeesuksesta, ei myöskään jakeessa 47.
Niissä puhutaan meistä ihmisistä. Mitä me olimme / olemme tänään ja mitä meistä tulee, kun meidät muutetaan ylösnousemuksessa. Jos repäisee irti jakeen 45 tai 47, on tehnyt juuri sen, mistä monet ”oikeaoppiset” varoittavat. On ottanut jakeen irti asiayhteydestään.
Katsotaanpa asiayhteys.
1Co 15:35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
Tämä oli kysymys ja sitä Paavali käsittelee jakeesta 35 eteenpäin. Ja siihen sisältyy myös ”viimeinen Aadam”-jae (45) ja ”toinen ihminen”-jae 47.
1Co 15:42 Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
1Co 15:43 kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
1Co 15:44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
1Co 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
1Co 15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
1Co 15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
1Co 15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
1Co 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
Ensimmäisestä ihmisestä tuli elävä sielu, mutta viimeisestä ihmisestä eläväksitehty henki.
Ei viimeisestä Aadamista tullut eläväksi”tekevä” henki, käännös on väärä, ymmärtämättömyydessä tehty.
1Co 15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.
Kysymys on meistä ihmisistä. Ensimmäisestä ihmisestä, joka lankesi syntiin ja oli maasta, maallinen. Sen ihmisen palkka on kuolema. Ja viimeisestä ihmisestä, joka ylösnousemuksessa saa ikuisen elämän, Jeesuksen Kristuksen uhrauksen kautta, tulee eläväksitehty henki.
Eli tämä maallinen ruumis kylvetään ja siitä nousee uusi hengellinen ruumis. Maallinen ihminen kuolee ja siitä nousee uusi eläväksitehty henki. Aivan kuin siemen kuolee, ja siitä nousee uusi elävä kasvi.
Eli tämä siemen, joka on kylvetty, on sielullinen lihallinen ruumis ja se, mikä siitä nousee on hengellinen ruumis (jae 44). Lihallinen ”minämme” kuolee (mikään liha ei pääse taivaaseen) ja siitä nousee uusi hengellinen ”minämme”, joka pääsee taivaaseen.
Kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa.
Jae 49 Novumin mukaan:
”Kuten olemme kantaneet maallisen kuvaa, tulemme kantamaan myös taivaallisen kuvaa”.
Tässä on lopullinen vastaus kysymykseen, joka Paavalin selvityksen alussa oli tehty. Millainen ruumis on uskossa kuolleilla ylösnousemuksessa?
Toisin sanoen molemmin puolin jaetta 45, jossa puhutaan Aadamista, on selvitetty meidän ihmisten lihallista ruumista tänään ja hengellistä ruumista tulevaisuudessa.
Samoin kuin tässä.
1Co 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus [lihallinen ruumis] peri katoamattomuutta.
Vaan sen perii hengellinen ruumis.
Näin ollen jakeet eivät ollenkaan puhu Jeesuksesta. Jeesus ei ole tässä yhteydessä toinen ihminen tai viimeinen Aadam.
Tämä on käsitykseni. Jos se on väärä, niin Pyhä Henki johdattakoon totuuteen.kalamos kirjoitti:
Vastaisitko minulle, kun Ekivaari ei vastaa,
mitä sanotaan edeltävässä jakeessa.
Siis yksi jae taaksepäin eli
1 Kor 15:47
"Ensimmäinen ihminen oli maasta ja maallinen.
Toinen ihminen on taivaasta."
Kuka on tuo ensimmäinen ihminen,
ja kuka tuo toinen ihminen.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11379827/#comment-60833385"Oli" on menneessä aikamuodossa:
2. Korinttolaiskirje 5
17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."Jonah kirjoitti:
Jakeissa 1.Kor 42 eteenpäin ei puhuta ollenkaan Jeesuksesta, ei myöskään jakeessa 47.
Niissä puhutaan meistä ihmisistä. Mitä me olimme / olemme tänään ja mitä meistä tulee, kun meidät muutetaan ylösnousemuksessa. Jos repäisee irti jakeen 45 tai 47, on tehnyt juuri sen, mistä monet ”oikeaoppiset” varoittavat. On ottanut jakeen irti asiayhteydestään.
Katsotaanpa asiayhteys.
1Co 15:35 Mutta joku ehkä kysyy: "Millä tavoin kuolleet heräjävät, ja millaisessa ruumiissa he tulevat?"
Tämä oli kysymys ja sitä Paavali käsittelee jakeesta 35 eteenpäin. Ja siihen sisältyy myös ”viimeinen Aadam”-jae (45) ja ”toinen ihminen”-jae 47.
1Co 15:42 Niin on myös kuolleitten ylösnousemus: kylvetään katoavaisuudessa, nousee katoamattomuudessa;
1Co 15:43 kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa; kylvetään heikkoudessa, nousee voimassa;
1Co 15:44 kylvetään sielullinen ruumis, nousee hengellinen ruumis. Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
1Co 15:45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
1Co 15:46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
1Co 15:47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
1Co 15:48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
1Co 15:49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
Ensimmäisestä ihmisestä tuli elävä sielu, mutta viimeisestä ihmisestä eläväksitehty henki.
Ei viimeisestä Aadamista tullut eläväksi”tekevä” henki, käännös on väärä, ymmärtämättömyydessä tehty.
1Co 15:22 Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa.
Kysymys on meistä ihmisistä. Ensimmäisestä ihmisestä, joka lankesi syntiin ja oli maasta, maallinen. Sen ihmisen palkka on kuolema. Ja viimeisestä ihmisestä, joka ylösnousemuksessa saa ikuisen elämän, Jeesuksen Kristuksen uhrauksen kautta, tulee eläväksitehty henki.
Eli tämä maallinen ruumis kylvetään ja siitä nousee uusi hengellinen ruumis. Maallinen ihminen kuolee ja siitä nousee uusi eläväksitehty henki. Aivan kuin siemen kuolee, ja siitä nousee uusi elävä kasvi.
Eli tämä siemen, joka on kylvetty, on sielullinen lihallinen ruumis ja se, mikä siitä nousee on hengellinen ruumis (jae 44). Lihallinen ”minämme” kuolee (mikään liha ei pääse taivaaseen) ja siitä nousee uusi hengellinen ”minämme”, joka pääsee taivaaseen.
Kylvetään alhaisuudessa, nousee kirkkaudessa.
Jae 49 Novumin mukaan:
”Kuten olemme kantaneet maallisen kuvaa, tulemme kantamaan myös taivaallisen kuvaa”.
Tässä on lopullinen vastaus kysymykseen, joka Paavalin selvityksen alussa oli tehty. Millainen ruumis on uskossa kuolleilla ylösnousemuksessa?
Toisin sanoen molemmin puolin jaetta 45, jossa puhutaan Aadamista, on selvitetty meidän ihmisten lihallista ruumista tänään ja hengellistä ruumista tulevaisuudessa.
Samoin kuin tässä.
1Co 15:50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus [lihallinen ruumis] peri katoamattomuutta.
Vaan sen perii hengellinen ruumis.
Näin ollen jakeet eivät ollenkaan puhu Jeesuksesta. Jeesus ei ole tässä yhteydessä toinen ihminen tai viimeinen Aadam.
Tämä on käsitykseni. Jos se on väärä, niin Pyhä Henki johdattakoon totuuteen.Bysantin tekstilaitoksen mukaan:
"Toinen ihminen on Herra taivaasta".kalamos kirjoitti:
Bysantin tekstilaitoksen mukaan:
"Toinen ihminen on Herra taivaasta".On niitä muitakin tekstilaitoksia.
Jonah kirjoitti:
On niitä muitakin tekstilaitoksia.
Katsoppa, kalamos, vaikka täältä:
http://interlinearbible.org/1_corinthians/15-47.htmJonah kirjoitti:
Katsoppa, kalamos, vaikka täältä:
http://interlinearbible.org/1_corinthians/15-47.htmHyvän linkin annoitkin:
"the first man out of earth made of dust
the second man out of heaven"
Eli asia on juuri niin kuin tuolla ylempänä asian ilmaisin.
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11379827/#comment-60833965
Marian kohdussa ollut ihmisen alku oli taivaasta, ei maasta.ekivaari kirjoitti:
"Oli" on menneessä aikamuodossa:
2. Korinttolaiskirje 5
17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."Niin. Ensimmäinen ihminen oli maasta.
Mutta hän on palannut maan tomuun.
Toinen ihminen ei ollut maan tomusta,
vaan taivaasta. Jumala valmisti Pojalleen ruumiin.
Ja sen ihmisen alun Jumala asetti Marian kohtuun.
Ja neitsyt synnytti Pojan.
Tuo ruumis ei olisi koskaan kuollut,
ellei Hän olisi itse antanut Henkeään.
Koska se oli taivaasta.
Ja tuo ruumis nousi ylös.
Se on edelleen elossa.
Siksi Ensimmäinen ihminen, Aadam, OLI maasta.
Mutta Toinen ihminen, Kristus, ON taivaasta.
Fil. 3:21
"...joka on muuttava meidän alennustilamme ruumiin kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi sillä voimallaan, jolla hän myös voi tehdä kaikki itsellensä alamaiseksi".
Tämä ruumiimme on kerran tuleva ” kirkkautensa ruumiin kaltaiseksi” , eli sen ruumiin, mikä Jeesuksella oli ylösnousemuksensa jälkeen.- 5+8
Jeesuksella oli maan päällä liharuumis. Hän esiintyi ylösnousemuksensa jälkeen useissa eri ihmisruumiissa. Vasta taivaassa hänellä on kirkastettu ruumis, eli hengellinen sillä taivaassa ei voi olla ihmisruumiita. Taivaassa kaikki ovat henkiä
eikä se voi olla ihmisen paikka eikä Jumala sitä siksi ole koskaan luonut.
Jumala loi ihmisille maan asuttavaksi ja sellaisena se tulee olemaan ikuisesti sen jälkeenkin kun Jumala luo uudet taivaat ja maan.
Ihmisen asuinpaikka ei tule olemaan taivas vaan maa.
Tapiona kuuntelisin siskoa. Jehovan todistajat ovat tässä ja useimmissa muissakin asioissa oikeassa.
- eilöydyonkelmaa
Mihinkä Jeesuksen ajallinen näkyvä ruumis katosi jos ei lihan ruumis mihinkään nouse ?
eikö liene niin että jeesuksen aikaruumis muuttui ajattomaksi samalla kun Hänet herätettiin.
mikä tässä on ongelma ?- kurjista kurjin
12 Ja Herodes ja Pilatus tulivat sinä päivänä ystäviksi keskenään; he olivat näet ennen olleet toistensa vihamiehiä.
13 Niin Pilatus kutsui kokoon ylipapit ja hallitusmiehet ja kansan
14 ja sanoi heille: "Te olette tuoneet minulle tämän miehen kansan yllyttäjänä; ja katso, minä olen teidän läsnäollessanne häntä tutkinut enkä ole havainnut tätä miestä syylliseksi mihinkään, mistä te häntä syytätte,
15 eikä Herodeskaan, sillä hän lähetti hänet takaisin meille. Ja katso, hän ei ole tehnyt mitään, mikä ansaitsee kuoleman.
16 Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän."
18 Niin he huusivat kaikki yhdessä, sanoen: "Vie pois tämä, mutta päästä meille Barabbas!"
19 Tämä oli heitetty vankeuteen kaupungissa tehdystä kapinasta sekä murhasta.
20 Niin Pilatus taas puhui heille, koska hän tahtoi päästää Jeesuksen irti.
21 Mutta he huusivat vastaan ja sanoivat: "Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse hänet!"
22 Niin hän puhui heille kolmannen kerran: "Mitä pahaa hän sitten on tehnyt? En ole havainnut hänessä mitään, mistä hän ansaitsisi kuoleman. Kuritettuani häntä minä siis hänet päästän."
23 Mutta he ahdistivat häntä suurilla huudoilla, vaatien Jeesusta ristiinnaulittavaksi; ja heidän huutonsa pääsivät voitolle.
24 Niin Pilatus tuomitsi heidän vaatimuksensa täytettäväksi.
25 Ja hän päästi irti sen, joka kapinasta ja murhasta oli vankeuteen heitetty ja jota he vaativat, mutta Jeesuksen hän antoi alttiiksi heidän mielivallallensa.
Näitä Barabbasin kavereita on jokapaikassa vieläkin, alkoholisteja, kodittomia, huumeidenkäyttäjiä, syntisiä ja valehtelijoita, toisten hyväksikäyttäjiä, ilkitekijöitä, nättelevät uskovaista.
Pysykää loitolla Barabbasin kannattajista. Miksi kyselet vanhan ja kadonneen perään?
2. Korinttolaiskirje 5
17 "Siis, jos joku on Kristuksessa, niin hän on uusi luomus; se, mikä on vanhaa, on kadonnut, katso, uusi on sijaan tullut."
Jeesuksen ruumiillisesta ylösnousemuksesta löytyy lukuisia todisteita.
1.Tyhjä hauta
Ehdottoman varmaa on se, että Jeesuksen hauta oli tyhjä ja että hänen ruumiinsa oli jossakin muualla (Luuk 24:3).
Tätä eivät kiistäneet pahimmat vastustajatkaan.Tälle on löydyttävä jokin selitys.
Selityksiä onkin sepitetty kautta aikojen. Yksi väitteistä oli, että opetuslapset varastivat ruumiin (Matt 28:13).
2.Mirhan ja aloen sekoituksen jäykistämät kääriliinat.
Ne olivat olleet erikseen Jeesuksen pään ja ruumiin ympärillä. Tyhjässä haudassa ne olivat paikallaan kuin ehjät kotelot (Joh 20:1-10).
Käärinliinoja ei oltu revitty rikki.Haudalle tullut Johannes näki käärinliinojen asennon. Hän uskoi (20:8), että oli tapahtunut jotain yllättävää; Jeesus oli mennyt läpi käärinliinojen.
Jeesus oli siirtynyt kuoleman tilasta aivan uuteen olotilaan ja siksi kotelot eivät olleet rikkoutuneet (vrt. Joh 11:44).
3.Kolmas todiste:Jeesus nähtiin
- 1.Kor.15:1-11
4.Neljäs todiste:opetuslasten muuttunut asenne.
Jeesuksen opetuslapset olivat syvästi pettyneitä ja masentuneita. He epäilivät aluksi Jeesuksen ylösnousemista (vrt. Tuomas:Joh 20:25, kaksi opetuslasta;Luuk 24:11 ja monet muut:Luuk 24:22,25,37-45).
Vähän ajan kuluttua he olivat kuitenkin niin vakuuttuneita Jeesuksen ylösnousemuksesta, että olivat valmiit ruoskimiseen, vankeuteen ja jopa kuolemaan vakaumuksensa puolesta.- monta vaihtoehtoa
Yksi oletus on ollut aina se että viranhaltijat piilottivat Jeesuksen ruumiin jotta hänestä ei tehtäisi marttyyriä.
Joka tapauksessa seuraavat Paavalin ja Pietarin antamat todistukset ovat selvässä ristiriidassa Jeesuksen lihallisen ruumiin ylösnousemuksen puolustavien väitteiden kanssa;
1. Korinttolaiskirje 15
44 "kylvetään sielullinen ruumis, - n o u s e e - h e n g e l l i n e n
r u u m i s. - Jos kerran on sielullinen ruumis, niin on myös hengellinen.
45 Niin on myös kirjoitettu: "Ensimmäisestä ihmisestä, Aadamista, tuli elävä sielu"; viimeisestä Aadamista tuli eläväksitekevä henki.
46 Mutta mikä on hengellistä, se ei ole ensimmäinen, vaan se, mikä on sielullista, on ensimmäinen; sitten on se, mikä on hengellistä.
47 Ensimmäinen ihminen oli maasta, maallinen, toinen ihminen on taivaasta.
48 Minkäkaltainen maallinen oli, senkaltaisia ovat myös maalliset; ja minkäkaltainen taivaallinen on, senkaltaisia ovat myös taivaalliset.
49 Ja niinkuin meissä on ollut maallisen kuva, niin meissä on myös oleva taivaallisen kuva.
50 Mutta tämän minä sanon, veljet, ettei liha ja veri voi periä Jumalan valtakuntaa, eikä katoavaisuus peri katoamattomuutta."
1. Pietarin kirje 3
18 "Sillä myös Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
19 jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,"
Edellä olevissa jakeissa Paavali ja Pietari selittivät yksimielisesti Jeesuksen ruumiin ylösnousemisen olleen hengellisen ruumiin ylös nousemus, ei lihallisen ruumiin.
2. Korinttolaiskirje 5
16 "Sen tähden me emme tästä lähtien tunne ketään lihan mukaan; jos olemmekin tunteneet Kristuksen lihan mukaan, emme kuitenkaan nyt enää tunne."
Eräät ovat vaan päättäneet selittää Jeesuksen ylösnousemuksen lihallisena tapahtumana, mutta:
2. Korinttolaiskirje 3
17 "Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus."- Uskova sisar
Eihän Jeesus noussutkaan omassa liharuumiissaan. Jumalahan valmisti hänelle useita eri ruumiita maanpäällä.
Jos hän olisi ollut omassa liharuumiissaan niin silloinhan opetuslapsetkin olisivat hänet tunnistaneet heti.- Tapio522eikirj.
Uskova sisar: "Jumalahan valmisti hänelle useita eri ruumiita maanpäällä".
>>>>>>
Mitä tarkoitat "useilla ruumiilla"?
- Anonyymi
Runko on sama kaikissa evankelimeissa. Joukko naisia menevät varhain aamulla Jeesuksen haudalle joka on tyhjä, he kokevat enkeli-ilmestyksen. Myöhemmin Jeesus ilmestyy opetuslapsilleen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo665974Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per533001- 312183
- 131807
Osuuspankki Kuhmo!
Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto191773- 181740
- 181519
Rakkaalleni!
Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus121506- 481486
- 91453