Espoo vs. Vantaa asuinalueena

petterss0n

Muutan työn perässä pk-seudulle perheineni, ja haluamme asua vähän väljemmin. Käytännössä muutamme varmaankin Espooseen tai Vantaalle, Helsingissä emme halua asua. Miten kaupungit eroavat asuinpaikkoina, entä palveluiltaan? En ole kummassakaan koskaan käynyt.

15

5406

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Esko 34

Hei

Alueelliset erot sekä Espoossa että Vantaalla ovat suuria. Tarkastelua kannattaisi tehdä enemmänkin kaupunginosan tai jossain tapauksissa jopa korttelin tarkkuudella.

Yleensäottaen Espoo on ns. paremman väen paikka. Tämä ei kuitenkaan päde kaikkiin Espoon alueisiin. Eteläisen Espoon pientaloalueilla sijaitsevat Suomen varakkaimmat postinumeroalueet, kun taas Espoon keskuksen seudulla sosioekonominen rakenne on hyvin toisenlainen.

Vantaalla asuinneliöt ovat yleensäottaen huomattavasti Espoota halvempia. Vantaan kaupungin talous on kuralla ja kaupungilla onkin ainakin täällä pääkaupunkiseudulla selvästi huonompi maine verrattuna esimerkiksi Espooseen tai Kauniaisiin. Myös Vantaalta löytyy kuitenkin mukaviakin asuinalueita.

Molemmista löytyvä kaikki palvelut monesta eri kaupunkikeskustasta. Molemmissa kaupungeissa myös pätee sääntö siitä, että mitä lähempänä Helsingin keskustaa asunto sijaitsee ja mitä paremmat sinne ovat yhteydet, sitä enemmän joudun neliöistä maksamaan.

Olen itse asunut Vantaalla kahdessa osoitteessa, Helsingissä kuudessa osoitteessa ja Espoossa kahdessa osoitteessa. Parhaiten olen viihtynyt Espoossa Tapiolan suuralueella, jota voin suositella lämpimästi (mm. Tapiola, Pohjois-Tapiola, Mankkaa, Tontunmäki, Haukilahti, Westend).

Tervetuloa ja toivottavasti viihdyt.

• timothy5

Niin, bättre folket bor i Esbo, Staden och Sibbo i Helsingfors arean, en ymmärrä mitä parempi väki tässä oikeen meinaa.

• SeuraavaksiEspooseen

Ainakin joukkoliikenteen toimivuus eroaa aika rajustikin riippuen alueesta. Espoossa sisäiset linjat toimivat paikoitellen oudosti, Vantaalla paremmin. Helsingissä parhaiten, tietty riippuen sielläkin alueesta. Seutulinjat (kaupunkien väliset linjat) toimivat hyvin. Vantaa on aika pitkälle jakautunut itä- ja länsipuoleen, ja niiden välinen joukkoliikenneyhteys taas saattaa pätkiä tai olla hankalaa. Vantaa tosiaan on ollut veloissa, mikä on pitkään näkynyt esim. joukkoliikenteen hinnoissa. Nyt ero on tasoittumassa, ilmeisesti koska kuntarajat ovat poistumassa. Junaradan ja isojen liikenneväylien varrella asuminen helpottaa liikkumista.

Monet tuttuni, jotka ovat muualta muuttaneet pk-seudulle, ovat pääsääntöisesti olleet sitä mieltä, että ainoa hyvä paikka asua on lähellä Helsingin keskustaa. Helsinki, Espoo ja Vantaa ovat kuitenkin kolmen kaupungin ja miljoonan ihmisen aluekeskittymä, joka käytännössä on yksi suuri kaupunki. Muuallakin kuin Helsingin keskustassa on elämää. Pelätään pitkiä työ- tai koulumatkoja. Pk-seudulla joka paikkaan on pitkä matka ja ruuhkien ansiosta työmatkat pitkiä. Joka kaupungissa (pk-seudulla) voi asua keskellä kaupunkia tai lähellä luontoa, myös Helsingissä. Helsinginkin laitamilla voi asua leppoisasti omakotitalossa metsän reunassa.

Itse olen asunut Länsi-Vantaalla ja Länsi-Helsingissä, alueilla, jotka ovat olleet taajamaa ja lähiötä, sekä rivitalo- että kerrostaloaluetta. Palvelut ovat ilmeisesti joka kaupungissa melko samantasoiset. Esim. kirjastothan kuuluvat kaikissa kolmessa kaungissa yhteiseen Helmet-verkostoon. Joka kaupungissa on tosiaan omat alueensa, jotka ovat hyvä- tai huonomaineisia. Riippuu täysin, minkälaisesta alueesta on kiinnostunut (omakotitalo/kerrostalo) jne.

• Jerri Kämpe-Helleniu

Mieti myös miten pääset työpaikallesi, mieluiten myös julkislla mahdollisimman helposti. Esim jos Ruoholahdessa työpaikka -- kannattaa Länsiväylän varrelta (Tapiola, Matinkylä, Espoonlahti, Saunalahti, jne) etsiä asuntoa.

Kehä I:sen ruuhkissa ei ole pitemmän päälle kiva istua ku oma asunto toisella puolella pk-seutua omaan asuntoon nähden.

• diiva_

Vantaalla paremmat yhteydet naapurikuntiin, mutta se onkin Vantaan ainoa valtti vertailussa Espoota vastaan. Espoossa enemmän ja isompia järviä, kaunista merimaisemaa ja vauraampaa. Lisäksi tulevaisuudessa metrokin.

• 15+5
        diiva_ kirjoitti:

Vantaalla paremmat yhteydet naapurikuntiin, mutta se onkin Vantaan ainoa valtti vertailussa Espoota vastaan. Espoossa enemmän ja isompia järviä, kaunista merimaisemaa ja vauraampaa. Lisäksi tulevaisuudessa metrokin.

Liikenneyhteydet ja erityisesti Helsinkiin on selkeä Vantaan valtti. Muitakin toki on. Asuntojen hinnat ovat selvästi edullisempia, hinta-laatutaso parempi ja ainakin Tikkurilan palvelut ovat parempia kuin missään Espoossa. Helsingin keskustassa toki paremmat.
        Vantaalla ei sen sijaan tosiaankaan ole merenrantaa eikä paljon järviäkään. Jos nämä ovat tärkeitä ja rahaa on rutosti hankkia asunto niiden rannoilta, niin sitten ehdottomasti Espoo. Espoo on vauraampi, mutta se ei kyllä näy mitenkään arkielämän lähiöissä. Jos tuntuu tärkeältä, että naapurit (tai kaupungin asukkaat) ovat keskimäärin varakkaampia kuin itse on, niin sitten tietysti Espoo.
        Jos merto tärkeä, niin tietysti Espoo tai Helsinki.
        Jos lennät paljon maailmalla, niin Vantaa ja jos junayhteydet tärkeitä, niin ilman muuta Vantaa. Jos rennompi elämisen filosofia, niin Vantaa. Jos status- ja imagoasiat tärkeitä, niin Espoo. Jos Suomiyhteydet länteenpäin tärkeitä, niin Espoo, jos itäänpäin tai pohjoiseen, niin Vantaa

Tuossapa muutamia kriteerejä sekaisessa järjestyksessä...

• .....
        15+5 kirjoitti:

Liikenneyhteydet ja erityisesti Helsinkiin on selkeä Vantaan valtti. Muitakin toki on. Asuntojen hinnat ovat selvästi edullisempia, hinta-laatutaso parempi ja ainakin Tikkurilan palvelut ovat parempia kuin missään Espoossa. Helsingin keskustassa toki paremmat.
        Vantaalla ei sen sijaan tosiaankaan ole merenrantaa eikä paljon järviäkään. Jos nämä ovat tärkeitä ja rahaa on rutosti hankkia asunto niiden rannoilta, niin sitten ehdottomasti Espoo. Espoo on vauraampi, mutta se ei kyllä näy mitenkään arkielämän lähiöissä. Jos tuntuu tärkeältä, että naapurit (tai kaupungin asukkaat) ovat keskimäärin varakkaampia kuin itse on, niin sitten tietysti Espoo.
        Jos merto tärkeä, niin tietysti Espoo tai Helsinki.
        Jos lennät paljon maailmalla, niin Vantaa ja jos junayhteydet tärkeitä, niin ilman muuta Vantaa. Jos rennompi elämisen filosofia, niin Vantaa. Jos status- ja imagoasiat tärkeitä, niin Espoo. Jos Suomiyhteydet länteenpäin tärkeitä, niin Espoo, jos itäänpäin tai pohjoiseen, niin Vantaa

Tuossapa muutamia kriteerejä sekaisessa järjestyksessä...

"ainakin Tikkurilan palvelut ovat parempia kuin missään Espoossa"

Tästä olen aika vahvasti eri mieltä. Kyllä Lepuski ja ehkä Matinkyläkin pesee Tiksin 6-0 palvelujen puolesta.

• Viemärijunan kyydisä

> Lisäksi tulevaisuudessa metrokin.

Tämä metro ei ole ihan oikeasti etu noin 80%:lle Espoon joukkoliikenteen käyttäjiä.

Entinen napakka 15 min bussimatka merimaiseman halki vaihtuu bussilla metroasemalle ajeluksi ja viemäritunnelissa kulkevan metrojunan odotteluksi.

Aikaa kuluu työmatkaan nyt vähintään 25..30 minuuttia. Todennäköisesti sinut vielä ryöstetään metrossa iltatuurista palatessasi.

• ghghhgh

Kyllä metrossakin saa nauttia merimaisemista Lauttasaaren ja Ruoholahden välillä.

• fuji moto
        ghghhgh kirjoitti:

Kyllä metrossakin saa nauttia merimaisemista Lauttasaaren ja Ruoholahden välillä.

Älä höpötä. Länsimetro ei kulje maan pinnalla,

• fuji moto

Missä on työpaikat? Kannattaa miettiä asuinpaikkaa myös sen kannalta että työmatkat on sujuvia.

Mitä eroa Espoolla ja Vantaalla:
      - Vantaalla ei ole merta. (Meri on aikakin minulle tärkeä.)
      - Vantaalla korkeampi kunnallisvero. (17,75 < 19,00)

• Espoo on ok

Espoossa ei mitenkään pysty asumaan halvemmalla kuin Vantaalla. Toisin sanoen asumisen ja elämisen hinta, siis edulllisuus, ei voi olla ratkaiseva kriteeri Espooseen muuttoon.
        Pitää olla muita ja niitä toki löytyykin, mutta ne ovat kovin henkilökohtaisia ja perustuvat omiin arvoihin yms.

-Työpaikan sijainti hyvä sellainen, tai oikeastaan liikenneyhteydet työpaikan ja kodin välillä.
        -Meren rannalla asuminen. Tämä ei onnistu Vantaalla. Tosin Vantaalat pääsee helposti merenrantaan ja Vantaalla on omia alueita (ostettuja) merenrantakunnista. Myös venepaikkoja löytyy. Jos siis haluat asua aivan meren rannalla (ja tietty maksaa siitä reippaasti), niin ehdottomasti Espoo.
        -Jos sinulle on tärkeää, että maksat hieman pienempää veroa kotikunnallesi, mutta olet valmis maksamaan enemmän pankille korkoja asuntolainastasi, niin sitten tietysti Espoo. Espoossa joudut siis ottamaan selvästi enemmän asuntolainaa, jonka korkokuluja maksat kymmeniä vuosiakin. Nämä kuittaavat mukavasti tuon pienen Espoolle edullisen eron kuntaveroprosentissa loppuiäksesi.
        -Jos espoolainen status/imago on mielestäsi parempi ja katsot sen olevan tärkeä valitessasi asuinpaikkaa, niin tietysti Espoo. Vantaan ja Espoon imago on hyvin erilainen.
        -Jos vapaa-ajan elämäsi ja matkat suuntautuvat länteenpäin, esim mökki yms, niin tietysti Espoo on todennäköisesti lähempänä, tai ainakin Espoosta löytyy asuinpaikkoja lähempää.
        -Tuttavapiirisi, siis läheisimmät joiden kanssa jatkuvasti on kanssakäymistä, on Espoossa, niin kannattaa muuttaa lähistölle mukavuussyistä.

Muita syitä siis löytyy paljon muitakin. Siitä vain miettimään...

• Metronomi.

Maanalla matkustus ahdistavaa.

• Kulosaaren keiju

Samaa mieltä, tosin talvella on tullut tarpeeksi monta kertaa myöhästyttyä tapaamisista junien myöhästelyn takia, joten nykyään metroreitin varrelle siirryttyäni osaan kyllä arvostaa metron mutkattomuutta. Maisemat tosin köyhät ja se harmittaa.

• Eihyvä.ennuste

Entäpäs ne matut..kävin sukuloimassa pääkaupunki seudulla pitkästä aikaa.
      Silmiinpistävää oli tämä kaapunaisten ja tummahipiäisten lonnijoiden lisääntynyt määrä.Järkevä ja johtopäätöksiin pystyvä ihminen huomio myös tämän näkökulman.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4180
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3959
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      36
      3462
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2863
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2709
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2522
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2114
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      12
      1206
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1157
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      1006
    Aihe