kohta kun lumet sulavat, on aika miettiä, miten jatkaa kestävyyskuntoilua. rullasukset lienevät luonnollisin valinta, mikäli haluaa säilyttää hiihtotuntuman myös kesällä. entäs sauvakävely ja juoksu? kumpi teidän mielestä on parempaa kestävyysliikuntaa? sauvojen kanssa lenkkeily muistuttaa hitusen hiihtoa, kun keskivartalolla ja käsillä tehdään jalkojen lisäksi töitä, mutta syke ei nouse kovinkaan korkealle, paitsi ylämäissä. juoksussa taas tehdään työ jaloilla, ja pistää pumpun todella töihin. mitä mieltä olette, kumpi olisi parempi hiihdon jatkeeksi, sauvakävely vai juoksu?
mitä hiihdon jälkeen?
104
3795
Vastaukset
- jartsemoff
Itselle kun ei juoksu maita, niin tuon sauvakävelyn lisäksi tulee pyöräily ja rullaluistelu. Sekä salilla käynti jossa painojen lisäksi Conceptin soutu- ja hiihtoergoa vaihtelevasti. Sitten kun alkavat syksyn rospuuttokelit, melkoista pessimismiä näin keväällä, enemmän tuota hiihtoergoa sillä se simuloi erinomaisesti tasatyöntöä.
- Vaihtoehtoja on
Voi yhdistää sauvakävelyn ja juoksun.
Mene maastoon kuntopolulle. Juokse tasaiset ja alamäet, sauvakävele ylämäet. Jos on hyvä veto päällä, voi ylämäet sauvajuosta.
Rullasuksilla hiihtäminen vaatii laadukkaat kevyen liikenteen väylät ollakseen miellyttävää.- Kuuloongelmia?
Mua potuttaa kun nämä ylikypsät seksuaalit brääm-brööm metelivehkeillään ujeltavat nuolen nopeudella mustassa asussa.On kesä.
Musta asu lienee enne.
Onneksi on tulossa talvi.Kuuraiset puut.Hartaus luonnon mykistävässä kauneudessa.
Hiljaisuus
Brääm-brööm-mäkäräiset talleissaan.Vaiti.
- kjhgbvg
Maastopyöräily on melko tehokasta ja tosi hauskaakin vielä. Tietysti se ei pahemmin yläkroppaa haasta mutta muuten mukavaa puuhaa.
- hiihitäjä
okeeii, kiitoksia teille. tuotaaa vielä semmoista, että jos harrastaa molempia, sekä sauvakävelyä että juoksua, niin minkä verran kumpaakin? olen enemmän juossut, itse asiassa juoksu oli kauan päälajini, sitten tuli hiihto. olen hiihtänyt 3-4 kertaa viikossa, ja käynyt välipäivinä kevyellä hölkkälenkillä ja päälle vielä salitreenit neljä kertaa viikossa. kannattaisko pistää puoliks ja puoliks, että juoksisin kaks kertaa viikossa ja toiset kaks sauvoisin?
- aktiivi2
Ajattele harjotuksissa enempi laatua kuin määrää, ja jos kevytrakenteinen olet, luonnollisesti noi kevyet hölkkälenkitkään ei tuloksia tuo, joskin varmaan helpolta tuntuu.
- Näkökulmia
No ehkä pääpaino voisi olla juoksulla, mutta ylävartalon kannalta ohjelmaan mukaan sitä sauvatreeniä.
Itse kesäaikaan juoksen keskimäärin noin 3-4 kertaa viikossa ja 1-2 kertaa rullahiihtoa ja kerran sauvakävelyllä tai -rinteessä. - skikkaamaan
Skikkamaan tietysti. Se on hiihdon harrastajalle mainio kesälaji. Mainosten mukaan onnistuu maastossa ja hiekkateillä. Se on liioittelua, vain tilapäisesti lyhyitä matkoja voi mennä. Mutta huonopintaisella asfaltilla ja öljysoralla menee hyvin. Parasta on, että rasitustasoa tulee riittävästi. Rullaluistimilla ei uskalla mennä niin kovaa, että hengästyisi, se on pelkkä ulkoilua. Skiken ilmakumirenkaissa voi säädellä painetta oman kuntonsa mukaan. Kovillakaan paineilla vauhti ei kasva liian suureksi ja silti hiki irtoaa. Mutta huonokuntoisille skiket ei käy, meno on liian raskasta.
- aktiivi2
Arvelen kuitenki, jos rullaluistelua kevyeksi arvellaan, syynä taas laatu kuin määrä. Rullaluistelutekniikan osaava, ja kevyempänä harjotuksena matkat on 2 - 3 kertaistettava verrattuna hiihtoon, nii ehkä parhaimmasta kuntoilumuodosta on ´kyse tuolloin, ja joka sauvojen kanssa vahvistaa koko kroppaa. Näissä kestävyyslajeissa on aina otettava huomioon oma massa, ei 100kg kuntoilijan harjote vaadi samoja määriä kuin 60kg, jos vaatimuksena on yhtä kova harjote.
- skikkailematon
Ei taida tästä maasta sitten löytyä paljon muita kuin noita huonokuntoisia? Näin olen päätellyt sillä perusteella että viime kesänä näin ainoastaan yhden skikkailijan. Mitä taas tulee rullaluistimiin, niin luulisi niihinkin löytyvän sellaisia pyöriä että hiki irtoaa?
- sparta75
Aika hiljaa pitää rullaluistimilla mennä jos ei hiki irtoa. Mulla irtoaa joka lenkillä ja nestettä kuluu. Aina on sen verran vastatuulta tai huonoa asfalttia, mäkiä ja lämmintä muutenkin että on jo ihme jos ei hikoa. Harvassapa ne on kesällä vastaan tulevat aktiivi rullailijat joilla ei ole juomapullo mukana. Lenkkien on myös oltava siell plus 20km joka on minimi meikäläisellä.
Täällä taitaa olla eniten äänessä sellaiset jotka eivät itse harrasta rullaluistelua mutta luulevat tietävänsä siitä jotain. Siitä vaan kokeilemaan rullistelua vaikka sauvojen kanssa. Siinä siperia opettaa aloittelijaa niin että jo alussa tulee tuskan hiki jos ei muuta. - 201
sparta75 kirjoitti:
Aika hiljaa pitää rullaluistimilla mennä jos ei hiki irtoa. Mulla irtoaa joka lenkillä ja nestettä kuluu. Aina on sen verran vastatuulta tai huonoa asfalttia, mäkiä ja lämmintä muutenkin että on jo ihme jos ei hikoa. Harvassapa ne on kesällä vastaan tulevat aktiivi rullailijat joilla ei ole juomapullo mukana. Lenkkien on myös oltava siell plus 20km joka on minimi meikäläisellä.
Täällä taitaa olla eniten äänessä sellaiset jotka eivät itse harrasta rullaluistelua mutta luulevat tietävänsä siitä jotain. Siitä vaan kokeilemaan rullistelua vaikka sauvojen kanssa. Siinä siperia opettaa aloittelijaa niin että jo alussa tulee tuskan hiki jos ei muuta.Rullaluistelu on hiihtäjälle liian nopeaa / helppoa. Rullasukset paljon hitaammat / vastaavat paremmin talven hiihtotekniikkaa. 20 km rullis/hiihtolenkillä ei mitään juomapulloja tarvita, kestää sen verran vähän aikaa.
- aktiivi2
201 kirjoitti:
Rullaluistelu on hiihtäjälle liian nopeaa / helppoa. Rullasukset paljon hitaammat / vastaavat paremmin talven hiihtotekniikkaa. 20 km rullis/hiihtolenkillä ei mitään juomapulloja tarvita, kestää sen verran vähän aikaa.
Tottahan toki rullaluistimien kitka on pienempi, ja harjote kevyempi. Mutta rullaluistimen vauhtikin osaavissa jaloissa on kaksinkertainen, jopa pyöräilijöitä rullistelijat ohittelee. Nyt on täysin amatööriä tarinoida, että 20 km rullis/hiihtolenkillä juomapulloja tarvita. Tietenki 20km hiihtolenkkiä vs. määrä on 40km rullistelua esim., riippuen maastosta. Ja kuten edellä mainittuna, tuollane 20km kevyt rullislenkki ei vaadi kummosta kuntoo 60kg kaverilta, vaa kohtuu hapenottokykyy 100kg kaverilta, jos vauhti on sama.
- jollimori
Kovasti tuosta skikkaamisesta puhutaan ja kehutaan, mutta missä ne skikkaajat sitten ovat? Varmaan sopii kahden käden sormiin ne joita olen parin viime kesän aikaan nähnyt, ja se on tosi vähän siihen nähden mitä asiasta on keskusteltu liikuntapalstoilla. Taitaa olla niin että skiket pölyttyvät jossain varastossa ensi huuman jälkeen.
Kun puhutaan rullaluistimista hiihdon kesäharjoitteluvälineinä, niin aina ns. asiantuntijat tyrmäävät niiden käytön sillä perusteella että niiden potku on sellainen ettei siitä ole apuja luisteluhiihdon harjoitteluun. Mutta mikä estää niiden käytön vaikka tasatyönnön harjoitteluun? Ei kai sen kummempaa ole niilläkään kuin rullasuksillakaan? Jos taas sanotaan että luistimet ovat liian helpot kun ne rullaavat niin hyvin, niin mikä estää lisäämästä kilometrejä harjoituksiinsa?- dsaaa
Kesän rentoihin pitkiin PK harkkoihin rullaluistimet on mitä mainioimmat. Enpä sanoisi että nämä uusimmat vapaanrullasukset olisi merkittävästi hitaampia kun rullaluistimet. Niitähän saa nykyisin eri nopeuksille. Nämä nopeimmat ovat lähes samanlaisilla renkailla ja laakereilla kun rullaluistimissa ja vauhtikin aivan samalla tasolla. Vastaavasti rullaluistimiakin saa tosi paskoilla laakereilla jotka ei mene mihinkään.
Tietysti jos on joku sm tason (ryppyotsainen) hiihtäjä niin on lajinomaisempaa harjoitella tuollaisilla skaterullilla. Rullaluistimien etu taas on näin kaupungin pyöräteillä ja risteyksien ym takia niiden jarrut. Liekkö siinä syy että täälläpäin 97%:lla on nimenomaan rullaluistimet. - einari pitopohja
dsaaa kirjoitti:
Kesän rentoihin pitkiin PK harkkoihin rullaluistimet on mitä mainioimmat. Enpä sanoisi että nämä uusimmat vapaanrullasukset olisi merkittävästi hitaampia kun rullaluistimet. Niitähän saa nykyisin eri nopeuksille. Nämä nopeimmat ovat lähes samanlaisilla renkailla ja laakereilla kun rullaluistimissa ja vauhtikin aivan samalla tasolla. Vastaavasti rullaluistimiakin saa tosi paskoilla laakereilla jotka ei mene mihinkään.
Tietysti jos on joku sm tason (ryppyotsainen) hiihtäjä niin on lajinomaisempaa harjoitella tuollaisilla skaterullilla. Rullaluistimien etu taas on näin kaupungin pyöräteillä ja risteyksien ym takia niiden jarrut. Liekkö siinä syy että täälläpäin 97%:lla on nimenomaan rullaluistimet.totta juniorilla Swenorin kisa lukkari rullasukset ja itsellä 10mm pyörillä K2 rullaluistimet. vauhti molemmilla lähes sama - ainoastaan ylämäkeen rullaluistin hieman nopeampi lähinnä ketteryyden ansiosta..
- keezäeeza
einari pitopohja kirjoitti:
totta juniorilla Swenorin kisa lukkari rullasukset ja itsellä 10mm pyörillä K2 rullaluistimet. vauhti molemmilla lähes sama - ainoastaan ylämäkeen rullaluistin hieman nopeampi lähinnä ketteryyden ansiosta..
Aika pienet onpi k2:sen pyörät
- einari pitopohja
keezäeeza kirjoitti:
Aika pienet onpi k2:sen pyörät
heh taisi jäädä yksi nolla pois..
- ami-go
dsaaa kirjoitti:
Tietysti jos on joku sm tason (ryppyotsainen) hiihtäjä niin on lajinomaisempaa harjoitella tuollaisilla skaterullilla. Rullaluistimien etu taas on näin kaupungin pyöräteillä ja risteyksien ym takia niiden jarrut. Liekkö siinä syy että täälläpäin 97%:lla on nimenomaan rullaluistimet.Melenkiintoista, tämä kesäharjoittelu. Helppoa kuin heinänteko käyttää vain mielikuvitusta. Pyöräilyä pitkin latupohjia, pyöräteitä hyviä metsäpolkuja tai jos on maastopyörä, polut ovat hyviä myös. Sauvakävelyä mäksissä maastoissa välillä kovenpaakin, syke saa nousta välillä, juoksu on tärkeää myös koska se kehittää parhaiten hapenottoa. Kuntosalilla käynti on hyvä. Rullaluistimet on hyvä myös, siksi käytän niitä kun niissä on jarrut. Siksi kun siellä on kaikenlaista liikkujaa jotka eivät välitä muista, itse kun varoo on parempi, viisaus aina voittaa tässäkin. Ei se että on oikeassa ja vammautuu. Kannattaa käyttää päätä tässäkin.
Kaikki liikkuminen on hyväksi kun tekee tarpeeksi 10-15h /vko välillä vähemmän, hyvä tulee kun jaksaa. On monia muitakin konstia, tässä osa näillä pärjää.
Vielä pitää muistaa ottaaa lenkille mukaan juomaa, ja vähän evästäkin.
Tässä vähän ohjeita kesän varalle, hyvää alkukesää ja onnea matkaan.
- skikkalija
Omat Skiket ajattelin kaivaa varastosta parin vuoden tauon jälkeen. Ei niitä kieltämättä kovin paljon ole näkynyt, mutta nyt ajattelin jatkaa hiihdonkaltaista lajia. Pyörien päällä mennään jokatapauksessa hiihdoton aika (cyclocross). Rullaluistimilla en uskalla näillä teillä mennä (entistä pahempaa paljastunut taas lumen alta).
Tuliko niistä Skikeistä muuten jo uusi malli, vanhoja kun sai polkuhintaan viime vuonna?- rullis5
Skiket ovat jo susi syntyessään ! Powerglide (muistanko oikein) parempi vaihtoehto, jos rullasukset asfaltille ei kelpaa.
- yeppp
rullis5 kirjoitti:
Skiket ovat jo susi syntyessään ! Powerglide (muistanko oikein) parempi vaihtoehto, jos rullasukset asfaltille ei kelpaa.
powerslide
- Susien sukua
yeppp kirjoitti:
powerslide
Joka sekin kuulemma on huuhaata, ainakin Powerslide nordic. Minulle kerrottiin, että pyörät eivät kestä.
- isotpyörät
Hirveän vaikea on suhtautua objektiivisesti näihin keskusteluihin. Hiihdon jälkeen on omalla kohdalla hankala alkaa juoksemaan, hölkkäämään. Miksi sitäkin täällä pitää kutsua? :D
Milloin joku kirjoittaisi skikeistä sen vastauksen, joka kysyttiin yllä? Mulla on "vanhat" sellaiset ja olen ottanut opiksi joistain niihinkin liittyvistä hankaluuksista. Mutta ihan hyvät ne on käytössä. Pari eukkoa on menneinä kesinä niistä kysäissyt mielenkiinnosta tuota kuntoilumuotoa kohtaan.
Skikkailun ongelmaksi tulee se, että niillä joutuu kulkemaan joskus isommilla väylillä, autojen ja mopojen läheisyydessä. Meteli ja pakokaasut on paremmin pois, jos menee lenkeille aamulla tai illalla, sopivasti itselleen. Juoksussa ei tätä ongelmaa ole aina, koska metsään ja pururadoille pääsee omaan rauhaan, tarvittaessa.
Rullaluistimet ja suksetkin voi olla ihan hyvät. En ole mikään sm. tason urheilija, vaikka kova tahti joskus onkin.
- hiihitäjä
rullasuksia olen miettinyt, koska ne olisivat tietysti lähimpänä hiihtoa, mutta ihan varma en ole vielä, että raaskinko ostaa ja kun ei ole jarruja.
sauvakävelyä ja juoksua nyt ainakin. vanhat rullaluistimet komerosta kyllä löytyy, mutta pelkään kaatuvani niin, että ranne/olkapää/polvi/nilkka tai jokin muu katkeaa. ja vaikka ei katkeaisikaan, niin ainakin se sattuu kun tömähtää asfalttiin, vaikka olisikin suojat. en pidä jäällä luistelustakaan, koska joudun pitämään vauhdin niin hiljaisena, ettei vaan luistimet tökkää mihinkään, jotten kaatuisi ja lopputuloksena se, että syke ei nouse eli kunto ei kohoa.
skiket ja powerslidet olisivat vähän kömpelömmät, mutta niillä pysyisi varmaan paremmin pystyssä.- kokkkeile
Kokkeileppa niitä skikejä. Myyntipalstoilta lähes uusia saa noin puoleen hintaan, ehkä allekin. Huonokuntoiset kokeilijat on pettyneet vehkeisiin. Itse hiihtelen myös melko paljon. Takavuosina rullaluistelin sauvojen kanssa. Oli vaarallista, kun tien pinnat on huonoja ja jarrutus vaikeata ja vauhti kasvaa liian suureksi. Ulkoilua se on eikä kuntoilua. Nyt oon muutaman vuoden kuntoillu skikeillä. Niissä on tosi hyvä ja helppo jarrutus, eikä sitä tartte kun alamäessä korkeintaa. Sen verta sitkeesti kulkee kumipyörät, mut kunto nousee. Kenkänä oon käyttäny perinteisen monoa, minusta se on hyvä. Muistanenko oikein kun muistelen lukeneeni, että noissa powerslideissa ei olis jarruja tai ovat ainakin huonot?
- Tyytyväinen
Itselläni on Skiket VX Twin mallia. Hiihdän talvella aika paljon ja pitkiä matkoja kerralla. Skiket ovat hyvä vastine hiihdolle kesäaikaan. Takuulla saat pulssin nousemaan lyhyemmälläkin matkalla, mitä vastaavasti hiihdät talvella. Itse olen naispuolinen ja aika pieni kooltani, joten haastetta näistä "rullista" löytyy. Sikethän ovat melko hinnakkaat, joten olisiko se syy, miksi niitä ei näy kovin paljon.
- Hiihtovertti
tuohon en usko et rullaluistelu on nopeampaa kuin rullasuksilla hiihtäminen, perusteluna on pelkästään se et rullasuksilla hiihtämisessä on enemmän lihaksia käytössä. Ja taitaa olla niin et normaalikuntoinen pyöräilijä ei vaiheettomalla pyörällä pysy rullasuksi hiihtelijän mukana kun aletaan hiihtään 30, 40, 50 km, tietenkin kaikki on kunnosta kiinni.
Itse olen sitä mieltä et ekat rullasukset täytyy olla mieluummin nopeat kuin hitaat(pyöriltänsä) näin kehittyy nopeammin tekniikka ja tasapaino, kun kesällä saa rullasuksilla tekniikan ja tasapainon kohdalleen niin talvella hiihtäminen on olennaisesti helpompaa ja miellyttävämpää. Jos hankkii ensimmäisiksi rullasuksiksi hitaat ovat ne siis hitaat, hiihtäminen raskasta ylämäissä/tasaisella ja tekniikka/tasapaino ei kehity niin nopeasti. Itse ostin ensin nopeat rullasukset ja sit perään hitaammat ja niillä olen hiihdellyt kesäisin suurinpiirtein niin et 2/3 nopeilla ja 1/3 hitailla, paljon miellyttävämpää ja kehittävämpää. Ja kun alkaa tekniikka ja tasapaino olla kohdallaan on hienoa painaa "urkuauki" tasaisellakin sauvatonta luistelua ja siinä saa ihan oikeesti polkee sitä pyörää et pysyy mukana. Kirjoitan luisteluhiihdosta rullasuksilla, perustan kirjoittelun omakohtaiseen kokemukseen.- WB,,,,,,
No tietysti se riippuu hiihtäjästä mutta näillä nurkilla ne vähät - pari ukkoa - ei kyllä mitään kiirettä ko välineillä pidä tai niillä on hitaat välineet. Tarvittaessa ehkä kulkisi, en tiedä.
Tuosta väitetystä rullaluistelun keveydestä. Tuleehan pyöräilyssäkin lenkillä hiki kun harjoitellaan tosissaan vaikka se on noin periaatteessa rullaluistelua selvästi helpompaa. Kyllä näissä kaikissa on kyse intensiteetistä tuleeko se hiki vai ei. Kaikilla voi mennä hiljaa tai lujaa. - EK:
Onko kokemusta Hiihtovertti nopeasta rullaluistimesta kun väität ensimmäisessä lausekkeessasi noin.
Rullahiihtäjällä ei ole mahdollisuutta pysyä mukana jos luistelijalla on välineet kunnossa,mutta jos vertaa pikkupyörillä liikkuvaan rullailijaan niin vertailukohde ei ole oikea.
Jos kuvitellaan että on kahden lajin edustajat viivalla eli rullailija ja rullahiihtäjä niin tasamaa-osuuksilla rullahiihtäjä jää kuin nalli kalliolle.
Ruohonjuuritason vastaavaa on sitten aivan toinen juttu eikä eroja saa aikaiseksi.
Pitää olla vertailupohja väitteelle ennenkuin siitä kirjoittaa.
Kannattaa tutustu myöskin kunnon Rullaluistimiin koska tänäpäivänä ne ovat huippuluokkaa pitkine kiskoineen ja suurine pyörineen,luistelupotku on huomattavasti tehokkaampi ylämäissä kuin rullasuksella mutta edellyttää että tekniikka on kunnossa.Miksi näin,koska se on testattu jo monen vuoden aikana.
Joku heittää kohta kysymyksen miksi Hiihtäjät eivät sitten rullaluistimia käytä,syy on selkeä koska ei ole tietoa riittävästi mistä on kysymys.
- rölliäinen
Ainahan asiantuntijat väittävät ettei rullaluistimilla pysty kunnolla harjoittelemaan luisteluhiihtoa kun siinä potku tulee liikaa poikittain. Eihän sillä ole mikään pakko potkaista poikittain, vaan aivan samalla lailla kuin rullasuksillakin. Sitten vielä jotkut marmattavat etteivät ne rullaluistimet ole sopivat hiihtoharjoitteluun kun ne ovat liian nopeat. Sitten täällä väitetään että rullasukset ne vasta nopeat ovatkin. Miksi ne sitten eivät ole liian nopeat harjoitteluun?
Kyllä niillä rullaluistimilla tavallinen kuntoilija pystyy aivan hyvin harjoittelemaan luisteluhiihtoa niin halutessaan. Rullasuksiin verrattuna niillä on vielä kunnollinen jarrutus mahdollista.- einari pitopohja
itse harjoittelen sekä luistimilla että suksilla tilanteesta riippuen. Molemmat turhan nopeita vk ja kovempiin treeneihin, mutta pitkiin pk harjoituksiin loistava valinta mikäli vain kohtuu kuntoista baanaa lähettyvillä. Ekoiksi suksiksi tuli valittua Swenorin kisa sukset jotka todellakin nopeat mutta kuten edellä jo mainittiin tekniikan kehittymisen kannalta ja kun ovat myös juniorin käytössä niin olleet hyvä valinta. Toisiksi suksiksi tilauksessa kumipyörillä olevat hitaammat sivakat noita hieman kovempi sykkeisiä treenejä varten.(vauhti pysynee paremmin kurissa). Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että useimmilla rullaluistimilla ja nopeilla suksilla rasitustason nosto vaatii melkoista vauhtia kovempi kuntoisilta ja tämä taasen Suomen teiden kunto ja kaikenlaisten koirankusettajien hortoilu teillä voi osoittautua rullailijalle kohtalokkaaksi...
- havulatu
einari pitopohja kirjoitti:
itse harjoittelen sekä luistimilla että suksilla tilanteesta riippuen. Molemmat turhan nopeita vk ja kovempiin treeneihin, mutta pitkiin pk harjoituksiin loistava valinta mikäli vain kohtuu kuntoista baanaa lähettyvillä. Ekoiksi suksiksi tuli valittua Swenorin kisa sukset jotka todellakin nopeat mutta kuten edellä jo mainittiin tekniikan kehittymisen kannalta ja kun ovat myös juniorin käytössä niin olleet hyvä valinta. Toisiksi suksiksi tilauksessa kumipyörillä olevat hitaammat sivakat noita hieman kovempi sykkeisiä treenejä varten.(vauhti pysynee paremmin kurissa). Yleisesti ottaen olen kuitenkin sitä mieltä että useimmilla rullaluistimilla ja nopeilla suksilla rasitustason nosto vaatii melkoista vauhtia kovempi kuntoisilta ja tämä taasen Suomen teiden kunto ja kaikenlaisten koirankusettajien hortoilu teillä voi osoittautua rullailijalle kohtalokkaaksi...
Teiden kunto Suomessa on paikoin todella heikko. Ihan samaa mieltä. Mutta ne koirankusettajat saattaa ajatella samoin rullaluistelijoista ja muista törttöilijöistä, YHTEISILLÄ kaduilla. Enemmän minusta on liikenteestä haittaa, kuin koirankusettajista. Puhumattakaan röyhkeistä autoilijoista, jotka käsittävät joskus muut liikenteessä kulkijat melkein kanssakilpailijoiksi tai pelkästään tien tukkeeksi... Mieti vähän humalassa pyöräileviä ja kävellen hoipertelevia kansalaisia. Voihan sitä yrittää hihkaista edellä liikkuvalle koiraihmiselle väistymiskehotuksen, jos itse ymmärtää, millä kohdalla katua kuuluu väistää. Ei nämä asiat ole aina jokaisen kannalta niin suotuisat ja ihanteelliset.
Vielä lopuksi... pitääkö alkaa väittelemään jo yksin siitä,, millä vehkeillä joku kulkee. Jos kumi on puuhki, se on jokaiselle yhtä "kiva" juttu. - wb,,,
havulatu kirjoitti:
Teiden kunto Suomessa on paikoin todella heikko. Ihan samaa mieltä. Mutta ne koirankusettajat saattaa ajatella samoin rullaluistelijoista ja muista törttöilijöistä, YHTEISILLÄ kaduilla. Enemmän minusta on liikenteestä haittaa, kuin koirankusettajista. Puhumattakaan röyhkeistä autoilijoista, jotka käsittävät joskus muut liikenteessä kulkijat melkein kanssakilpailijoiksi tai pelkästään tien tukkeeksi... Mieti vähän humalassa pyöräileviä ja kävellen hoipertelevia kansalaisia. Voihan sitä yrittää hihkaista edellä liikkuvalle koiraihmiselle väistymiskehotuksen, jos itse ymmärtää, millä kohdalla katua kuuluu väistää. Ei nämä asiat ole aina jokaisen kannalta niin suotuisat ja ihanteelliset.
Vielä lopuksi... pitääkö alkaa väittelemään jo yksin siitä,, millä vehkeillä joku kulkee. Jos kumi on puuhki, se on jokaiselle yhtä "kiva" juttu.Noissa heikko kuntoissa teissä on se "hyvä" puoli että ei siinä kummoisesti rullaluistinkaan kulje. Huono asfaltti ja vastatuuli ----> = ei oikein kulje ja tulee kuin itsestään sitä kovempaakin treeniä. Toisaalta hyvällä pinnalla myötätuuleen voi ottaa arskaa ja vihellellä.
- Einari pitopohja
havulatu kirjoitti:
Vielä lopuksi... pitääkö alkaa väittelemään jo yksin siitä,, millä vehkeillä joku kulkee. Jos kumi on puuhki, se on jokaiselle yhtä "kiva" juttu.No tuo koirankusettaja oli lähinnä esimerkki . Ei minulla koiria ja niiden taluttajia vastaan mitään ole - itsekin olen noihin kuulunut. Toki pitkässä flexissä oleva koira voi olla arvaamaton kun alamäessä takaapäin lähestytään. Täälläpäin noita on valitettavasti ollut ihan hiihtoladullakin. Pahimmat vaaratilanteet kuitenkin sattuneet autojen kanssa jotka mm pysähtyneet suojatienpäälle eteeni.
- Kirjoita kenttään n
Pyöräilystä tulee ykköslaji, nyt kun hiihdot loppui. Siihen lisäksi rullishiiihto sekä uinti. Noita yhdistelemällä pitäis saada ihan hyvät treenit. Vielä kun jaksaisi salilla käydä niin(tylsää)...
- hiihitäjä
itse tykkään kyllä salilla nostella puntteja. kestävyys on talven aikana rapistunut, kun on ollu rasitusmurtumaa jalassa.
- kaJIDJIpk
hölkkää ja sauvakävelyä hiihdon jälkeen, kun on terhakkaan australian paimenkoiran omistaja niin liikkeellä pysyy :) ja varmasti
- Niilo Lylykorpi
Aluksi maantiejuoksua ja kuntosalia(jossa myös sisäsoutua). Mahdollisesti myös uintia mikäli hallin lähistöllä tulee käytyä. Myöhemmin Keväällä (lumet sulaneet, pururadat kuivuneet ja afaltit putsattu) maastoon juoksemaan / sauvakävelemään/loikkimaan. Maantiellä pyöräily/rullahiihto/luistelu. Kuntosalia harvemmin (lähinnä sadepäivinä - no niitähän Suomessa kyllä valitettavasti riittää..) Kesällä myös vesien lämmettyä / sulettua soutu, melonta ja avovesiuinti. Joskus myös jalakpalloa, yleisurheilua ja tennistä. No siinähän noita lajeja mitä tulee tehtyä. Jotakin vielä saattoi unohtua. Pointtini on se että kaikki treeni palvelee hiihtoa ja mikä tärkeintä : kun riittävästi vaihetua niin ei kyllästy koskaan treenaamaan (takana 35 vuotta säännöllisen epäsäännöllistä huhkimista) !!
- hiihitäjä
no huh, on kyllä aikamoinen setti! mutta varmasti tuollaisella vaihtelevalla treenillä pysyy kunnossa, ja myös rasitusvammat loitolla, kun liikunta ei ole yksipuolista.
- gergiev
Siinä on Niilolla tiukka paketti kasassa kesää varten. Itsellä on suunnitelmissa rullaluistelua ja kuntosalia. Jos ei ilmat suosi ja muutenkin sisäsoutua ja hiihtoergoa pitkin kesää.
- SAS*
Minulla on pyöräily kesälaji. Vaihdoin sen samana päivänä, aamulla hiihtämässä maastossa ja iltapäivällä pyöräilemässä.
Olen havainnut monen iäkkäämmän pyöräilevän kesällä. Se on mukavaa ainakin maaseudulla ajella pikkuteitä, kun liikenne on vähäistä. - äleOÅOÅRIGOROI
maantiepyöräilyssa on vaan se että saadakseen rasituksen ja että se palvelisi kestävyyttä ( pitkäkestoista) lenkkien pitää olla pitkiä ja se taas vie aikaa.....
- SAS*
Mielestäni hiihto ja pyöräily ovat saman kaltaisia lajeja rasittavuudeltaan. Molemmissa on ylä- ja alamäkiä, kevyttä ja raskasta keliä.
Vastatuulessa polkiessa pidän pyöräilyä raskaampana lajina. Kannattaa myös ajaa pystyasennossa, se säästää niska- hartiaseutua. - 1311
"maantiepyöräilyssa on vaan se että saadakseen rasituksen ja että se palvelisi kestävyyttä ( pitkäkestoista) lenkkien pitää olla pitkiä ja se taas vie aikaa..... "
No jopas jutun väänsit !!
Rasitusta saa varmasti kun pistää nopeudeksi 50 kmh ja antaa palaa. Toinen juttu tuo kestävyys, jos et osallistu maantiepyöräilyssä kilpailuihin, ei tarvitse tuntitolkulla hankkia kestävyyttä. Tunnin parin intensiivinen pyöräily kyllä ajaa mehut miehestä nopeasti. - 301
SAS* kirjoitti:
Mielestäni hiihto ja pyöräily ovat saman kaltaisia lajeja rasittavuudeltaan. Molemmissa on ylä- ja alamäkiä, kevyttä ja raskasta keliä.
Vastatuulessa polkiessa pidän pyöräilyä raskaampana lajina. Kannattaa myös ajaa pystyasennossa, se säästää niska- hartiaseutua."Mielestäni hiihto ja pyöräily ovat saman kaltaisia lajeja rasittavuudeltaan. Molemmissa on ylä- ja alamäkiä, kevyttä ja raskasta keliä.
Vastatuulessa polkiessa pidän pyöräilyä raskaampana lajina. Kannattaa myös ajaa pystyasennossa, se säästää niska- hartiaseutua."
Jos niska-hartiaseutu tulee kipeäksi pyöräilyssä, ei se johdu asennosta vaan väärin säädetystä/ vääräkokoisesta pyörästä. Pystyasento käy selälle pidemmällä lenkillä. - 2411
SAS* kirjoitti:
Vastatuulessa polkiessa pidän pyöräilyä raskaampana lajina. Kannattaa myös ajaa pystyasennossa, se säästää niska- hartiaseutua."Mielestäni hiihto ja pyöräily ovat saman kaltaisia lajeja rasittavuudeltaan. Molemmissa on ylä- ja alamäkiä, kevyttä ja raskasta keliä."
Pyöräilyssä voi polkea alamäkeen, mutta hiidossa vauhti yltyy usein niin kovaksi ettei työntämisestä ole mitään apua, joten pyöräillessä joutuu työskentelemään tiivimmin. - SAS*
301 kirjoitti:
"Mielestäni hiihto ja pyöräily ovat saman kaltaisia lajeja rasittavuudeltaan. Molemmissa on ylä- ja alamäkiä, kevyttä ja raskasta keliä.
Vastatuulessa polkiessa pidän pyöräilyä raskaampana lajina. Kannattaa myös ajaa pystyasennossa, se säästää niska- hartiaseutua."
Jos niska-hartiaseutu tulee kipeäksi pyöräilyssä, ei se johdu asennosta vaan väärin säädetystä/ vääräkokoisesta pyörästä. Pystyasento käy selälle pidemmällä lenkillä.Jos niska-hartiaseutu tulee kipeäksi pyöräilyssä, se johtuu kaularangan kulumisesta minun tapauksessani.
Nuorempana ajelin matalammassa asennossa. Ongelmia tuli iän myötä.
Kylmä viima myös on pahasta, pystyasennossa se ei pääse selkäpuolelle niin herkästi.
- pinnA,,
Pyöräilykausi tuli tänään aloitettua, pyörälenkillä :_).
- 1711
Samoin, ensimmäinen lenkki maantiepyörällä tuli ajettua, vajaat 90 km tuli polkaistua.
- nokinenä köh
1711 kirjoitti:
Samoin, ensimmäinen lenkki maantiepyörällä tuli ajettua, vajaat 90 km tuli polkaistua.
Millaista pölysuodatinta käytätte?
- ads
Pyöräilykauttahan voi jatkaa ympäri vuoden. Samoin juoksulenkkejä. En tajua mitä erikausia näissä lajeissa nyt on.
- 9+18
ads kirjoitti:
Pyöräilykauttahan voi jatkaa ympäri vuoden. Samoin juoksulenkkejä. En tajua mitä erikausia näissä lajeissa nyt on.
lueppa aloitusviesti läpi. kysymys koski HIIHTOA ja sitä, miten treenata kesällä hiihtoa.
- Yliopisto-opiskelija
Mulla kestävyyslajeiksi tulevat pyöräily ja hölkkäily.
Olen tällainen voimahiihtäjä. Oma paino 90 kg ja pituutta "vain" 177 cm. Penkkipunnerrus on 150 kiloa ja suorille käsille menee työnnössä yli 100 kiloa.
Tuo hiihtohan ei ole tietenkään puhdas voimalaji, sen olen huomannut :D
Kilometrejä tulee noin 200 - 500 talvessa. Kiva lajihan toi hiihto on! Minä hiihdä luistelua omalla rymistelytyylillä, kuin härkä posliinikaupassa ;D - Alkup. Maantiepyöräi
Maantiepyöräily ja maastohiihto ovat hyvin toisiaan tukevia lajeja molemmin päin. Vilkaise Greg LeMond'in ajatuksia treenaamisesta.
- Toisiaan tukee
kaikkia eri tyypin kuntoilulajit, ja usein kunnonkehitys vaa kiihtyy, kun muita lajeja kokeillaan oman kuntoilulajin rinnalla.
- olasjalas,
9 18 eihän otsikko ollut tuollainen kun väitit! VAAN nimenomaan, MITÄ HIIHDON JÄLKEEN? Ja nyt porukat, minä mukaan lukien olemme kertoneet.Minäkin, juuri eilen heitin toisen pyörälenkin juuri siksi että se sopii hiihtoa silmällä pitäen.
Vaicca, kuten tuolla aiemmin oli pyörälenkki vaatii aikaa mutta esim. juoksussa säästää aikaa sitä. Aika on tänäpänä kortilla.......monilla, ainakin perheellisillä.- 9+18
en ole väittänyt, että otsikko olisi: "miten treenata kesällä hiihtoa". aloitusviestissä lukee lopussa: "kumpi olisi parempi hiihdon jatkeeksi?" (viitaten sauvakävelyyn ja juoksuun), ja tämä viittaa siihen suuntaan, että mikä laji tukisi hiihtoa --> miten treenata kesällä hiihtoa.
- hepjea
Kyllä täytyy itekin suositella skikejä.
Rasitustaso vastaa hyvin maastohiihtoa
On jarrut niin ei tarvi vetästä ojaan pahemmassakaan paikassa
Isot ilmakumipyörät on mukavat päästellä vähän huonommallakin asvaltilla
Pari syytä IMO miksi eivät ole yleistyneet:
- meno on raskaampaa ja hitaampaa kuin esim. rullaluistimilla eikä laiska keskiverto kuntoilija tykkää siitä
- keskiverto kuntoilijan luisteluhiihtotekniikka ei riitä niillä menoon. ei niillä oikein pääse mihkään jos tekniikka ei ole kunnossa ja silloin meno tuntuu entistä raskaammalta. jokainen niitä kokeillut kaveri on tuumannut, että liian raskasta ja ostaneet rullaluistimet. eikä ne niin paljoa huonommassa kunnossa ole, tekniikka vaan ei riitä.- hihittelijä
itse 2000km talvisin hiihtelen ja kilpailenkin niin en todellakaan suosittele skikejä tai powereita. Ei noilla saa kuin itsensä jumiin. Powereilla voi voimatreeninä tasuria mennä kivituhkalla vaan ei muuta. 84mm pyörillä rullaluistimet ja kokeilee potkun pitää hiihdon omaisena niin paljon parempi.
- kiristäjä
hihittelijä kirjoitti:
itse 2000km talvisin hiihtelen ja kilpailenkin niin en todellakaan suosittele skikejä tai powereita. Ei noilla saa kuin itsensä jumiin. Powereilla voi voimatreeninä tasuria mennä kivituhkalla vaan ei muuta. 84mm pyörillä rullaluistimet ja kokeilee potkun pitää hiihdon omaisena niin paljon parempi.
Miten niin jumiin? Kilpahiihtäjänä "hihittelijä" sinulle on muotoutunut oma tyyli ja tempo harjoitteluun. Tämä joka ihmettelee, mitä hiihdon jälkeen, saattaa olla ehkä joku kuntoilija puhtaasti kehittämässä itseään.
Skiket on ihan hyvä harjoituskeino. Vertaa juoksuun - siinäkin tekniikka voi olla vialla ja voi olla fyysisiä kremppoja.
Itse en usko, että hankin rullasuksia tai rullaluistimia. Olen tottunut skikeihin. Totta kai se on raskasta niillä mennä jos koettaa jonkunlaista vauhtia pitää ja tekee pidempiä lenkkejä, kuin korttelin ympäri.
En saanut tuntumaa skikkailuun ihan seuraavana päivänä, koska minulla oli huonompi kunto ja rakenteellinen "kremppa" vähän haittaa suorittamista. Vähä vähältä liikeradat ja koordinaatio paranevat. Jos tekniikkaa hakisin päämääränäni maailmanmestarin taidot, voisinkin heittää nuo rojut nurkkaan.
Ei pidä olla liian kaikkitietävä ja ylimielinen. Aina tekee virheitä ja omaksi huvikseen ja hyödykseenkin liikkuminen on arvokasta ja tavoitteellista se voi olla siitä huolimatta, ettei huutele joka puolella, että täältä minä tulen ja olen paras.
Miettikää nyt ihan oikeasti tai huviksenne, miten paljon on (terveitäkin) ihmisiä jotka eivät liiku juuri lainkaan. Tai jos haluavat liikuntaa saada, se on itkun ja vaivan takana tai vielä omituisempi syy: ulkonäkö. Arvostakaa muita ja sitä mitä kukin tekee. On kumma, kun/jos ei voi ilman moittimista ja vähättelevää sävyä edes yksittäisestä mielipiteestä kirjoittaa ja ajatella. - Luistelija ski
Skikeissä vielä omakohtainen kokemus että ne aiheuttavat helposti kiertoliikettä niveliin joka saa kipeytymään helposti polvet ja lantiot.
Rullaluistellessa sitä ei ole tullut. - hihittelijä
kiristäjä kirjoitti:
Miten niin jumiin? Kilpahiihtäjänä "hihittelijä" sinulle on muotoutunut oma tyyli ja tempo harjoitteluun. Tämä joka ihmettelee, mitä hiihdon jälkeen, saattaa olla ehkä joku kuntoilija puhtaasti kehittämässä itseään.
Skiket on ihan hyvä harjoituskeino. Vertaa juoksuun - siinäkin tekniikka voi olla vialla ja voi olla fyysisiä kremppoja.
Itse en usko, että hankin rullasuksia tai rullaluistimia. Olen tottunut skikeihin. Totta kai se on raskasta niillä mennä jos koettaa jonkunlaista vauhtia pitää ja tekee pidempiä lenkkejä, kuin korttelin ympäri.
En saanut tuntumaa skikkailuun ihan seuraavana päivänä, koska minulla oli huonompi kunto ja rakenteellinen "kremppa" vähän haittaa suorittamista. Vähä vähältä liikeradat ja koordinaatio paranevat. Jos tekniikkaa hakisin päämääränäni maailmanmestarin taidot, voisinkin heittää nuo rojut nurkkaan.
Ei pidä olla liian kaikkitietävä ja ylimielinen. Aina tekee virheitä ja omaksi huvikseen ja hyödykseenkin liikkuminen on arvokasta ja tavoitteellista se voi olla siitä huolimatta, ettei huutele joka puolella, että täältä minä tulen ja olen paras.
Miettikää nyt ihan oikeasti tai huviksenne, miten paljon on (terveitäkin) ihmisiä jotka eivät liiku juuri lainkaan. Tai jos haluavat liikuntaa saada, se on itkun ja vaivan takana tai vielä omituisempi syy: ulkonäkö. Arvostakaa muita ja sitä mitä kukin tekee. On kumma, kun/jos ei voi ilman moittimista ja vähättelevää sävyä edes yksittäisestä mielipiteestä kirjoittaa ja ajatella.kuten "hepjea" sanoi: laiska keskivertokuntoilija ei tykkää, liian raskasta. Arvelin aloittajan olevan kuntoilija joka kesäksi etsii vaihtoehtoa hiihdolle mitä skikkailu ei ole. En pyri kaikkitietäväksi maailmanmestariksi, toivon vaan ettei ihmiset laita rahojaan hukkaan, skiket, optigripit (toimii ainoastaan plussalla).
- hepjea
Siinäpä tulikin taas ne kaksi syytä parissa viestissä mitä mainitsinkin. Kunto ja tekniikka ei riitä niin paikat kipeytyy ja rasitustaso nousee liian suureksi. Ja kun vikahan ei voi olla omassa tekemisessä niin sit parjataan välineitä.
- skikelooser
Varmasti kunto nousee jos skikkailee. On ne sen verran painavat kapistukset että jos niillä vaan jaksaa painella menemään niin kyllä takuulla tulee hyvään kuntoon.
Itse en ole moisia vehkeitä kokeillut, mutta mitä olen muutaman harvan niillä liikkeellä nähnyt, niin kyllä se melkoisen kömpelön näköistä menoa on. Tietysti ne ovat voineet olla jotain skikkailu-uransa alkutaipaleela olevia, mutta melkoisen saman näköistä se meno on nettivideoissakin joissa niillä menevät ns. alan miehet.
En missään tapauksessa ole alas ampumassa skikkailua. Onhan niissä varmasti paljon hyviäkin puolia. Esim. jarrut ja mahdollisuus mennä huonommallakin pohjalla kuin sileällä asfaltilla.
Yksi niistä harvoista näkemistäni oli todellinen extremeskikkailija. Tulin sienireissusta erästä huonoa metsätietä jossa oli puunjuuria,kuoppia yms. sellaista että sitä juuri auotolla viitsi ajaa. Sata metriä ennen pikitietä tuli vastaan naishenkilö skikeillä kompuroiden, oli pakko pysähtyä haastattelemaan. Hän kertoi lähteneensä kokeilemaan melko uusia vehkeitä kun niiden pitäisi olla maastossa soivat pelit. Myönsi ettei taida täällä onnistua, että lienee viisainta pysyä tasaisemmilla väylillä. Ei voi kyllä mitenkään syyttää yrityksen puutteesta.- ga ga
Did you take a photo of this skike extremist that you mentioned ? It'd be quite an interesting evidence of that as what not to do with skis when there isn't any snow on the ground...
Video would be even better... - Skiketetty 6500 km
Suurin osa myydyistä skikeistä makaa varastossa varmaankin juuri sen takia, että ne vaatii aika sitkeää asennetta. Meno on raskasta ja rengasrikot lähes jokapäiväisiä, ainakin pääkaupunkiseudun olosuhteissa. Skikkailusta puuttuu täysin rullaluistelun seksikkyys, joten siinä mielessä se sopii paremmin perinteisen tyylin hiihtäjille.
Mutta kun näihin tottuu, ei voi kuin nauttia hyvästä menosta ja kunnosta. SItä hiukan ihmettelen, että joku oli saanut paikat kipeäksi skikeillä. Minulla toimii tasan päivastoin: ainut laji jolla en ole koskaan saanut mitään paikkaa erityisen kipeäksi. Tosin olen aloittelija, takana vasta 4 kesää ja 6500 km. Eikä yhtään yli 60 km lenkkiä. - Kiinto laj
Skiketetty 6500 km kirjoitti:
Suurin osa myydyistä skikeistä makaa varastossa varmaankin juuri sen takia, että ne vaatii aika sitkeää asennetta. Meno on raskasta ja rengasrikot lähes jokapäiväisiä, ainakin pääkaupunkiseudun olosuhteissa. Skikkailusta puuttuu täysin rullaluistelun seksikkyys, joten siinä mielessä se sopii paremmin perinteisen tyylin hiihtäjille.
Mutta kun näihin tottuu, ei voi kuin nauttia hyvästä menosta ja kunnosta. SItä hiukan ihmettelen, että joku oli saanut paikat kipeäksi skikeillä. Minulla toimii tasan päivastoin: ainut laji jolla en ole koskaan saanut mitään paikkaa erityisen kipeäksi. Tosin olen aloittelija, takana vasta 4 kesää ja 6500 km. Eikä yhtään yli 60 km lenkkiä.Paljonko hiihdät talvisin?
- pullautinskiket tall
Mutta kun näihin tottuu, ei voi kuin nauttia hyvästä menosta ja kunnosta. SItä hiukan ihmettelen, että joku oli saanut paikat kipeäksi skikeillä. Minulla toimii tasan päivastoin: ainut laji jolla en ole koskaan saanut mitään paikkaa erityisen kipeäksi. Tosin olen aloittelija, takana vasta 4 kesää ja 6500 km. Eikä yhtään yli 60 km lenkkiä.Ihana kun kirjoitit positiivista skiketyksestä. Mulla tuli oikein ylpiä ja tyytyväinen olo, hyvällä tavalla, itsestäni, kun joku kirjoittaa sitkeästä asenteesta eikä moiti. Kumin särkymiset on ikävä rahaa ja vaivaa vaativa puoli.
Minäkin oon sitten aloittelija. Mulla on periaate, että juoksemaan en lähde jos matkaa tulisi vain muutamia kilsoja. Kun skikejen kanssa ensin saa kroppaan monipuolisen liikunnan ja kevään edistyessä mieli piristyy, niin jaksaa paneutua ajoittain juoksuun ja hölkkään kivasti.
Tarpeeksi haastavaa hiihtää noilla vehkeillä. - Skiketetty 6500 km
Kiinto laj kirjoitti:
Paljonko hiihdät talvisin?
>Paljonko hiihdät talvisin?
Jos kysymys on minulle, niin vastaus on, että viime talvina olen hiihdellyt 800-2300 km per talvi. - porukkaan vaan
>Paljonko hiihdät talvisin?
Jos kysymys on minulle, niin vastaus on, että viime talvina olen hiihdellyt 800-2300 km per talvi.Jos asut Pääkaupunkiseudulla niin heitä skiket nurkkaan ja osta Swenorin Finn Step rullasukset. Niillä porukka hiihtää Paloheinässä kesän aikana 1000-3000 km. Joku porukka kiertää myös Malmin lentokenttää, mutta siellä on kuulema paljon huonompi pinta, kuin Paloheinässä.
Kesällä parhaimpina päivinä Paloheinässä hiihtää satakin hiihtäjää päivässä, vain muutamilla näyttää olevan skiket.
Paloheinän ´juna´ lähtee muuten aina aamulla n. klo 09.00 Suomen ladun kopilta ja tekee n. 20-25 km:n lenkin. - 10+4
Mutta kun näihin tottuu, ei voi kuin nauttia hyvästä menosta ja kunnosta. SItä hiukan ihmettelen, että joku oli saanut paikat kipeäksi skikeillä. Minulla toimii tasan päivastoin: ainut laji jolla en ole koskaan saanut mitään paikkaa erityisen kipeäksi. Tosin olen aloittelija, takana vasta 4 kesää ja 6500 km. Eikä yhtään yli 60 km lenkkiä.Eli pelkkää hinttien puuhastelua.
- kuntoilija 1
Molemmat hyviä, vielä kun valikoimaan lisätään pyöräily jos mahdollista niin klossipolkimilla. Näin saadaan kuormitusta etureisille. Veivi kierros 80 kierrosta minuutissa. Sauvakävelyssä kuormitusta lisää jos käyttää suorankäden tekniikka = kyynärvarsi "lukittuna". Tällöin lantio tulee luonnollisesti eteen ja samalla askel pitenee. Myös "allit" käsivarsissa saavat kuormitusta ja samoin hartialihakset.
- Mrs Skikkaaja
(Rasitustaso vastaa hyvin maastohiihtoa
On jarrut niin ei tarvi vetästä ojaan pahemmassakaan paikassa
Isot ilmakumipyörät on mukavat päästellä vähän huonommallakin asvaltilla)
Nämä väittämät pitää kyllä paikkansa, mutta lisäksi skikkailu on mielyttävä laji selkä/polvisärkyihin taipuvaiselle. Tämä laji vaati sitkeyttä alussa(raskas), mutta nyt se tuntuu tosi nautinnolliselta. Kaloreita kuluu huimaa vauhtia ja syke on hyvällä tasolla. Jos luisteluhiihtotaito on hallussa niin tähän lajiin oppii pian. Huomattavasti hitaampaa kuin rullaluistelu, mutta rasittavuuden takia ei tarvitse käydä mitään 50 km:n lenkkejä. Olo on upea lenkin jälkeen. Aivan mahtava harrastus :) - Torni Muugreen
Kyllä parhaan hiihtäjämäisen treenin saa mielestäni juoksemalla kaupungin keskustassa. Pipo päähän ja hanskat käteen helteelläkin. Vähän purkkaa kengänpohjiin. Nenäliinat jätetään kotiin, jotta saa rään poskelle kesälläkin. Itse suosin ruuhka-aikaa, jotta saa paremmin tuntumaa kanssaliikkujiin. Siellä on oikeastaan helpompi nurkua lapsiperheille ja koiranulkoiluttajille kuin ladulla, enempi kuulijoita.
- Torni Muugreen
Kyllä parhaan hiihtäjämäisen treenin saa mielestäni juoksemalla kaupungin keskustassa. Pipo päähän ja hanskat käteen helteelläkin. Vähän purkkaa kengänpohjiin. Nenäliinat jätetään kotiin, jotta saa rään poskelle kesälläkin. Itse suosin ruuhka-aikaa, jotta saa paremmin tuntumaa kanssaliikkujiin. Siellä on oikeastaan helpompi nurkua lapsiperheille ja koiranulkoiluttajille kuin ladulla, enempi kuulijoita.
- 34343
melontaa ja juoksemista sauvoilla tai ilman :)
- opettajasi4
kaiken alku ja juuri on se oma massa, mitä niillä jaloilla liikutetaan. Jos sitä on vähän, eli 50-70kg, syke ei yleesä nouse hitaassa menossa, ja tasa maastossa. Kun taas jos sitä massaa alkaa olla jo 100kg nii pienempikin rasite riittä, ja tulos on sama kuin kevyemmälläkin. Toisin ajateltuna, esim. jollekin kevytrakenteiselle sauvakävely tai kevyt hölkkä on lähes hyödytöntä, kun taas jolla painoa enempi, hölkkä on jo tehokastakin liikuntaa, ja heillä rasva palaa, hapenottokyky kehittyy, aineenvaihdunta lisääntyy. Jos joku epäilee tätä logiikkaa, nii menkääpä kilpasille 60kg ja 100kg. Vaikka tämä 60kg olis kokenu maratoonari, laittakaapa tämänä selkää 40kg punnus, jolloin rasite on sama molemmilla, uskalla lyödä vetoa, että tuo 100kg kuntoilija vetää pitemmän korren aerobisessa lajissa kuin lajissa.
- juntti ski
Ei ole ihan suoraan verrannollinen koska massa pitäisi sijoittua kehoon samankaltaisesti kun painavammalla ja luuston/lihasten koko on erilainen?
Mutta suuntaa antava. - jaajonen
...tuo selvitys alkaa olemaan Speden "naisten logiikkaa" tasoa g
Jos meinaat että 40kg puntti 60kg painavan juoksijan selkään tekee hänet satakiloiseksi niin hohhoijjaa.
Itse painoin joskus 105kg päälle (lihasta) ja nyt 85kg - ja voin sanoa että 105kg painoisena varmasti olisin juossut esim 10km lenkin kevyemmin kuin nyt 85kg jos selkään pistetään 20kg limppu. Lihaksisto muuttuu kun paino muuttuu.
Huomionarvoista on että nyt alle 85kg:na juoksu ja hiihtovauhtini on aivan toisella tasolla kuin tuhdimmassa kunnossa ollessa... Samalla sydämellä ja keuhkoilla kun mennään niin pienempi elopaino on liikunnassa todella iso asia - kevyemmän eduksi.
- potkulautailija 0000
Kickbicke on hyvä laji. Osta potkupyörä ja anna mennä!
- 7+19=?
Itse harrastan kesällä grillausta ja oluen juontia, hyviä kesälajeja molemmat vaikka en talvisin hiihdäkään.
- samataas 1
sauvat mukaan rullaluisteluun tai rullasukset; soutu on erinomainen korvaava harjoite . kun suomessa oli muinoin huippu hiihtäjiä niistä kaikki soutivat kilpaa.....
- hiihitäjä
soutua olen miettinyt sen suhteen, että siinähän käytetään samoja lihaksi kuin hiihtäessä, eli kroppa rasittuu tasapuolisesti - kädet, vatsa, selkä ja jalat. mutta liikerata ei muistuta lainkaan hiihtoa, onko se sitten niin hyödyllinen, kuin esim. sauvakävely?
- Paavin broidi
hiihitäjä kirjoitti:
soutua olen miettinyt sen suhteen, että siinähän käytetään samoja lihaksi kuin hiihtäessä, eli kroppa rasittuu tasapuolisesti - kädet, vatsa, selkä ja jalat. mutta liikerata ei muistuta lainkaan hiihtoa, onko se sitten niin hyödyllinen, kuin esim. sauvakävely?
Terve HIHITTÄJÄ, onko sulle kukaan tuullu kertomaan että olet runkkari?
- hiihitäjä
Paavin broidi kirjoitti:
Terve HIHITTÄJÄ, onko sulle kukaan tuullu kertomaan että olet runkkari?
siis tarkotatko minua vai jotain toista..?
- hiittaaja
Kokeile tätä http://www.hyvaolo.com/2013/05/hiit-kovalla-teholla-treenaaminen.html
- Lkghlho
Tuore tutkimus sen paljasti : hiit harjoittelulla huonohko/ keskinkertainen kunto kohosi mutta hyväkuntoisilla kunto laski eli jos kunto kova niin hiit treeniä pelkästään tekemällä ei ole pitkään kova!
- sdfsedsef
Hokutoryu jujutsu... tai mee vaikka filippiineille opiskelemaan kalia.
- tehokastoimi
Metsätyö
- kiinostuksen mukaan
Soutaminen tai suunnistus, ehkä halonhakkuu tai uinti? Pyöräily??
- Monipuolisuutta
Aloitukseen ni tee pitkiä pyörälenkkejä ja sauvakävelyä,ja tietenkin rullasuksilla hiihtoa.
- hiihitäjä
hiihto on älykääpiöiden harrastus, siitä vankkana todisteena eräät viime aikoinakin oikeudessa syytettyinä olleet henkilöt......
- jotka pölijät vapaut
siis poliisitko
- hiihitäjä
jotka pölijät vapaut kirjoitti:
siis poliisitko
Sitä sun täytyy pohtia koko 23 älykkyysosamäärälläsi...........
- Myllylän urkkijat
hiihitäjä kirjoitti:
Sitä sun täytyy pohtia koko 23 älykkyysosamäärälläsi...........
Poliisit ovat tämän valtakunnan kääpiöitä älynsä puolesta. Onhan se nähty kerta toisensa jälkeen.
- hiihitäjä (aloittaja
kiva kun käytät samaa nimimerkkiä, olisit voinut vaikka lisätä kakkosen tai jotain muuta nimes perään..
- hiihitäjä (aloittaja
hiihitäjä (aloittaja kirjoitti:
kiva kun käytät samaa nimimerkkiä, olisit voinut vaikka lisätä kakkosen tai jotain muuta nimes perään..
Ei nyt suotta erottua kannata, provoilu on ihan kivaa.........
- Sama tyyppi...
Ei nyt suotta erottua kannata, provoilu on ihan kivaa.........
Se provoilija on kai se tyyppi, joka ei todennäköisesti ole koskaan saanut naista. Peräkammarin poika...
- ottelemaan siitä!
Paras laji kesällä on kolmiottelu: uinti, puinti ja nainti.
- hiihitäjä
Tällä hetkellä lumia odotellessa en tee muuta kuin runkkailen.
- Noniin...
Sellaista se peräkammarin pojan elämä.
- hiihitäjä (aloittaja
Noniin... kirjoitti:
Sellaista se peräkammarin pojan elämä.
Nyt lopetan runkkailun kun tota luntakin on varmaan tulossa, voi olla että käyn kyllä jossain tiheässä kuusikossa kädellä kun olen hiihitämässä..........
- Noniin...
Nyt lopetan runkkailun kun tota luntakin on varmaan tulossa, voi olla että käyn kyllä jossain tiheässä kuusikossa kädellä kun olen hiihitämässä..........
Yrittäisit hommata naisen, niin ei tarvitsisi. Naapurin Emmi-Noora voisi kiinnostua, jos kukkia veisit ja isälleen kotipolttoista viinaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.5194342Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek183471Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2842292Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4762169Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.861486- 1571363
Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel641281Onko kenellekään muulle käynyt niin
Että menetti tilaisuutensa? Kaivattu oli kuin tarjottimella, osoitti kiinnostusta vahvasti, silmät ja olemus täynnä rakk1021276- 641188
- 841134