Punaisista murhaajista

kyselisin tässä

Löytyykö tietoja seuraavien punaisten joukkomurhaajien myöhemmistä vaiheista: Lauri Kara, Heikki Kaljunen, Juho Vuori, Kalle Tanner, Vihtori Saarinen, Jaakko Uski, Bernard Leivo. Näitä löytyy kymmenkunta lisää.

Ihan historian tutkijana kyselen.

13

1183

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • LaD

Valehtelet! Olet stallari! Minä olen Klenkka! Valehtelet! Olet stallari! Minä olen Klenkka! Valehtelet! Olet stallari! Minä olen Klenkka!

• Bernard Leivo

sai kuolemanrangaistuksen paristakymmenenestä murhasta ja muista rikoksista Loviisan kenttäoikeudessa ja ammuttiin.

• hist. faktaa

Saaren Jallu pani ne pataansa, keitteli ja söi.

• Lauri Kara

pelastui Venäjälle ja kaatui puna-armeijassa.

• Kysyntää olisi

Punamurhaajista pitäisi jonkun tehdä kattava kirja. Sellaista ei ole vielä tehty, ties mistä syystä. Uskon, että kirja menisi pyörteessä kaupaksi.

• Tieotja on aika

paljon mm. Jaakko Paavolaisen kirjassa "Punainen terrori". Samoin Jani ja Jouni Eerolan tutkimuksessa "Hankilötappiot Suomen sisällissodassa 1918".

• Puuttuu kyllä
        Tieotja on aika kirjoitti:

paljon mm. Jaakko Paavolaisen kirjassa "Punainen terrori". Samoin Jani ja Jouni Eerolan tutkimuksessa "Hankilötappiot Suomen sisällissodassa 1918".

Ne ovat sisällöltään ja asenteeltaan aikansa lapsia. Nyt eletään aikaa, jolloin Neuvostoliitto ei ole väijymässä selän takana ja asiat saa käsitellä asioina. Ei tarvitse olla sellaisella väärällä tavalla hienotunteinen, että asia vääristyy tai peittyy näkyvistä. Eivätkä yliopistot ole sillä tavalla punaisia enää, että heti joutuu paitsioon, jos eivät tutkimukset ole äärivasemmiston oppien mukaisia.

Suomen kansan olisi hyvä saada aivan erillisenä kaunistelematon historiikki punamurhaajista.

Kymmenet vuodet ja yhä jatkuen on valkoisen puolen tekemisistä riekuttu ja niitä omasta päästä lisää keksitty ja kaikki on mennyt punaisten yliopistojen seuloista läpi. Miksi ei viimein edes vähän yritettäisi valottaa asioiden toistakin puolta.

• eräs merkki
        Puuttuu kyllä kirjoitti:

Ne ovat sisällöltään ja asenteeltaan aikansa lapsia. Nyt eletään aikaa, jolloin Neuvostoliitto ei ole väijymässä selän takana ja asiat saa käsitellä asioina. Ei tarvitse olla sellaisella väärällä tavalla hienotunteinen, että asia vääristyy tai peittyy näkyvistä. Eivätkä yliopistot ole sillä tavalla punaisia enää, että heti joutuu paitsioon, jos eivät tutkimukset ole äärivasemmiston oppien mukaisia.

Suomen kansan olisi hyvä saada aivan erillisenä kaunistelematon historiikki punamurhaajista.

Kymmenet vuodet ja yhä jatkuen on valkoisen puolen tekemisistä riekuttu ja niitä omasta päästä lisää keksitty ja kaikki on mennyt punaisten yliopistojen seuloista läpi. Miksi ei viimein edes vähän yritettäisi valottaa asioiden toistakin puolta.

Pohjanmaalla ja P-Pohjanmaalla valkoiset alkoivat riisumaan venäläisiä sotilaita aseista ilman kovin suurta vastarintaa ja Viipurin suunnallakin vastassa olivat bolsevikit. Tämäkin tapahtui sen jälkeen, kun punaiset olivat aloittaneet vallankumousyrityksensä -siis sen jota valtionpetokseksikin kutsutaan.

• G C

Taas joku googlaustaidoton kyselee. Viidessä minuutissa sain seuraavan koosteen listan vähemmän tunnetuista henkilöistä:

Lauri Kara: Jäi sodan jälkeen kiinni ja joutui vankileiriin, josta karkasi Venäjälle. Hän otti osaa Venäjän sisällissotaan ja kaatui Pietarin lähellä taistelussa valkoisia vastaan.

Juho Vuori: Sodan jälkeen jäi kiinni, joko Hämeenlinnassa tai Nuutajärvellä, jonka jälkeen hänet heti ammuttiin.

Kalle Tanner: Sodan lopussa hän jäi Helsingissä kiinni ja sai kohtalaisen lievän tuomion. Toijalan puhdistajaksi määrätty suojeluskuntapomo sai käsiinsä Tannerin Toijalaan vaimolleen lähettämän kirjeen, jonka avulla sai tämän jäljitettyä. Tanner tuotiin Toijalaan, jossa häntä hakattiin kuulusteluissa, ja teloitettiin pian tämän jälkeen.

Vihtori Saarinen: Sodan jälkeen Saarinen pakeni purjeveneellä Kotkasta, mutta matka päättyi Uudellekirkolle, jossa jäi kiinni. Sai elinkautisen vankeustuomion. Hän jäi junan alle Helsingissä vuonna 1945.

Jaakko Uski oli Haminan punakaartin johtomiehiä Suomen sisällissodan aikana 1918. Uski oli poikkeuksiellinen punapäällikkö, koska hän kuului Jehovan todistajiin. Uski toinen punapäällikkö Vihtori Koski raivasivat valtakautensa aikana tieltään koko Haminan porvariston. He lähettivät paljon valkosiksi tiedettyjä ammuttaviksi Kouvolan veripeltoon. Sodan jälkeen molemmat pakenivat Venäjälle. Uski saattoi punapäällikön virassa Hamissa istua kirkonmenojen aikana kirkonpenkissä, ja jumalanpalveluksen päätyttyä ratsastaa hevosella väkijoukkoon. Aili Tiitta-nimisen todistajan mukaan Uski ja Koski joutuivat mahdollisesti Haminan punaisten tappamiksi pian Pietariin saapumisensa jälkeen. Miehet katosivat vuonna 1918, Koski saattoi tosin olla elossa Moskovassa vielä 1950-luvulla.

Tein siis tämän omaksi huvikseni, kun oli pari outoa nimeä joukossa. En googlaa normaalisti muiden puolesta.

• voi peni myssy

Sinä olet tutkija siinä missä muutkin potilastoverisi.

• Valehtelet! Olet sta

Valehtelet! Olet stallari! Minä olen Klenkka! Valehtelet! Olet stallari! Minä olen Klenkka! Valehtelet! Olet stallari! Minä olen Klenkka!

• että tälleenkö?

Kun kyselet punaisissta murhaajista niin valkomurhaajista sinä ilmeisestikin tiedät jo kaiken. Olet varmaan lukenut Jukka Rislakin kirjan Saaren Jallusta vain yhden esimerkin mainitakseni. Ja tiedät kaiken Hans Kalmista ja hänen konekiväärisuihkuin toteuttamistaan massalahtauksista Lahdessa jne....

• kyll maar tietää

Tietää se nuo ja pitää hyvinä asioina.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe