Kouluissa opetetaan kieliä väärin

http://www.hs.fi/tiede/Professori Kieliä opetetaan koulussa ihan väärin/a1365149385777?ref=tf_iHSisboksi300-artikkeli&jako=7b4ffe34327ba05e34062732a5569f24

"Pielessä on myös opetustapa, jossa kieltä lähestytään kielioppisääntöjen ja sanastojen avulla."

Tuota mieltä minäkin olen ollut aina, suomeakin olen oppinut puhumaan ilman kielioppia, joten kielioppia ei oikeastaan tarvi mihinkään ja sen voisikin jättää kouluista pois.

9

94

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • muuan vaan

Jos ei kielioppia olisi, asian voisi ilmaista vaikka

"Suomi puhumaan olen oppinut kielioppi ilman joten kielioppi tarvita mihinkään ei jättää koulusta pois se"

Että sikäli ihan perusteet kannattaa ainakin kieliopista osata. Toinen tärkeä on sanasto, englanti on aika köyhää, mikäli ei hanskassa ole kunnollista sanastoa.

Tekstiä on myös harvinaisen vittumaista lukea, jos välimerkit ovat miten sattuu, tai ne puuttuvat kokonaan.

• Voisentekstinkirjoittaailmanvälilyöntejäjavälimerkkejäkinja luultavastitästäkinselvänsaaelitodistaaosaltaankieliopintarpeettomuuttaeikäpuhekielessäkäytetäedespilkkujataimuitakaanvälimerkkejä.

En usko, että joistakin köyhistä maista pakolaisina Suomeen saapuvilla on hajuakaan mistään kieliopista ja jos heillekin ryhdytään suomea opettamaan kielioppikirja kourassa, niin pieleen menee sekin.

• .....
    • käyttökieltä

Olen ihan samaa mieltä. Kielioppiakin pitää olla, mutta se ei saisi mennä KIELEN KÄYTTÄMISEN edelle. Työelämässä olen oppinut, että ei sillä ole väliä sanooko oikein vaan se, että ymmärtää ja tulee ymmärretyksi.

Itsellä ainoastaan yhdessä koulussa luetussa kielessä homma alkoi tuntua mielenkiintoiselle. Se tapahtui siinä vaiheessa kun ei tarvinnuyt enää tankata kielioppia vaan aloin opettelemaan kieltä siltä pohjalta, että miten mikäkin asia sanotaan. Sanontatapoja ulkoa, lauseita ja uusia sanoja. Kielen rytmiä ja lausuntapaa. Silloin vasta tuntui, että tästä on jotain hyötyä. Oppii oikeaa kieltä eikä sääntöjä jotka unohtuu heti. En tiedä onko se lähempänä jotain steiner-opetusta? Ainakin sillä tavoin opettelisin käyttökieltä jos asuisin ulkomailla.

• kieletön

Myös minä olen sitä mieltä, että opetellaan ensin puhumaan,
      ja kielioppi tulee myöhemmin.

Aivan niinkuin opimme äidinkielenkin, mitä kieltä se sitten onkin.

• 2+4

Väärin menee varsinkin, kun ruotsia opetetaan.

• On se väärin mennytkin, kun kuulee kuinka uutistenlukijat lausuvat "Viktuuria".

• jbnmnvhlm

Koulussa opetetaan kaikkea väärin. Nykyaikana tiedon hankkiminen on tärkeämpää kuin tiedon pänttäämien ulkoa. Tiedon, joka koulun päätyttyä on jo vanhentunutta. Koulussa edelleenkin hyvin menestyy ne, jotka oppivat ulkoa valtavan määrän asioita, joista eivät välttämättä käsitä käytännössä hölkäsen pöläystäkään.

• polskifiat

Just lapsena oppii hyvin eikä ihmettele sen enenpää.
      Yksikin puhuu isovanhempiensa kanssa puolaa, isänsä kanssa englantia ja äitinsä kanssa suomea ihan sujuvasti - ei hän kyllä osaa tulkata :)
      Enonsa puhuma italiakin kehittyy koko ajan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka sitä naista maalittaa

Täällä oikeasti?
      Ikävä
      201
      1581
    2. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      58
      1001
    3. Anteeksipyynnöstä

Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän
      Ikävä
      140
      954
    4. Oletko päässyt minusta

Eteenpäin?
      Ikävä
      85
      912
    5. Ei kukaan ole katsonut

Kuten sinä. Niin välittävä ja hellä katse.
      Ikävä
      61
      886
    6. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      10
      760
    7. Martinan tarve valehdella.

Miksiköhän Martina valehtelee niin paljon,onko hän tietoinen siitä että valheistaan jää useimmiten kiinni? Esimerkkinä t
      Kotimaiset julkkisjuorut
      266
      756
    8. Stubb munasi - Suomessa kuuluu liputtaa Suomen lipulla

Presidentinlinnan ja Mäntyniemen salkoihin nostettiin sateenkaariliput lauantaina. Suurin osa kansasta ei varmasti pidä
      Maailman menoa
      339
      704
    9. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      74
      696
    10. Olisitko oikeasti valmis rikkomaan

Perheesi? En haluaisi sitä, mutta ne on teidän välisiä asioita. Voin olla sinulle vain kaverikin… ei paineita. Minä kesk
      Ikävä
      59
      686
    Aihe