Raskaus ja mieliala, kaikki huonosti(ko?)

Äiti3+

Olen viikolla 18 raskaana, ennestään löytyy kaksi lasta. Söin mielialalääkkeitä ennen raskautta ja raskaus oli iloinen vahinko, tai niin luulin ainakin.

Mielialalääkkeet on lopetettu 2kuukautta sitten lääkärin "käskystä", niitä ei kuulemma raskaana tarvii kun raskaushormoonit pitää kaikesta huolen. Jepjep. Aika pian lääkkeiden lopetuksen jälkeen huomasin, että olo ei todellakaan ole normaaali. Tiesin kyllä, että oireet voi johtua paljonkin myös raskaudesta. Kaikki alkoi kauhealla väsymyksellä, olisin halunnut vain nukkua päivästä toiseen. Eipä saanut, piti koittaa jaksaa lasten takia. Pari päivää yhtenä viikkona oli loisto olo, sellanen millanen ihmisellä oikeasti varmaankin pitäisi olla. Tuota ennen muista milloin minulla olisi ollut hyvä olla tai milloin olisin nauranut. Mies ärsyttää, isompi lapsi ärsyttää, IHAN KAIKKI ärsyttää. Hermostun heti, kuten jos ei löydy vaikkapa toista ulkohanskaa, käyttäydyn kuin kakara ja huudan, raivoan ja sanon etten lähde minnekkään. Tämä käytös ei ole normaalia minulle.
Nyt on myös ruvennut tuntumaan, että haluan olla vain yksin. Ilman miestä, ilman lapsia.. Haluan erota miehestä, en halua erota ja taas seuraavana hetkenä haluan erota, enkä tiedä mitä haluan. Mies ei varmastikaan kohta enää katsele minua, olen ollut häntä kohtaan ihan hirveä. En oikeasti tahallani, en vaan voi itselleni mitään. Heti hermostuttuani, huudettuani ja itkettyä kadun tekemääni ja pyydän anteeksi ja itken enemmän, kun en halua olla tämmöinen. Tulee niin turhautunut olo kaikesta ja tuntuu etten jaksa enää. En jaksa siivota, pelkkä ajatuskin saa ahdistumaan :( Lapsia hoidan, kun on pakko mutta en kestä yhtään kiukuttelua tai kitinää. Jotenkin "pelottaa" olla lasten kanssa yksin, kun mies on töissä. En fyysisesti satuttaisi ikinä, tiedän sen kyllä. Mutta jotenkin se että minun pitäisi selvitä kaikesta yksin tuntuu raskaalta.

Tulevasta raskaudesta en ole oikeastaan enää mitään mieltä. Alussa vaati totuttelua, että meille oikeasti tulee se kolmas lapsi. Kahteen piti meidän lapsiluku jäädä. Sitten se tuntuikin jo kivalta ja nyt on jo ihan sama.. Välillä tuntuu kivalta ja välillä ei.
Raskauden jälkeistä masennusta olen potenut esikoisen jälkeen ja välissä on ollut taukoja lääkkeistä.

Viime syksynä aloitin lääkkeet, kun ahdisti kaikki. Enkä enää tiennyt mikä ahdisti. Kakki lähti kai siitä, kun en tiennyt rakastinko miestäni enää tai sain päähäni tuon ajatuksen ja sitten se vaan pyöri ja pyöri ja loppupeleissä minua ahdisti ihan kaikki. Mutta miten tuota ei voisi rakastaa? Hoitaa lapset ja kodin, käy töissä ja tekee kaiken niin, että minulla olisi hyvä olla. Mutta miksi minulla ei ole!? vihaan itseäni.. Tuskin tästäkään kirjoituksesta mitään iloa on, saapahan edes johonkin purkaa. En vain tosissani enää tiedä mitä minä teen.

4

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lääkärille ...

      Kuulostaa niin tutulta, niin tutulta ... minulle teki tepposet imetyksen jälkeiset hormonimuutokset. Kärsin myös synnytyksen jälkeisestä masennuksesta. Lopuksi sain paniikkihäiriödiagnoosin. Nyt syön Zoloftia.

      Tiedostat itsekin, että nyt ei ole kaikki ihan kunnossa. Huomaat, ettet ole oma itsesi.

      Siksi älä tee mitään parisuhteeseesi ym. elämääsi liittyviä isoja päätöksiä ja muutoksia nyt. Sano itsellesi, että ehdit tehdä niitä muutoksia myöhemminkin, sitten, kun olet varma, että olet oma itsesi ja olet kylmäpäisesti voinut ajatella asioita.

      Minulla oli raskaana ollessani sellainen olo, että olen ansassa ja että minun täytyy päästä siitä pois.

      Suosittelisin, että menisit asiantuntijalle juttelemaan. Sinulla varmaan on jokin hoitokontakti johonkin, kerta sinulle on lääkkeitäkin määrätty? Jos et halua aloittaa lääkitystä, kun olet raskaana, ehkä voit käydä juttelemassa esim. psykiatrille tai terapeutille. Summasit olosi tosi hyvin tuossa viestissäsi. Mitä jos printtaisit sen ja näyttäisit lääkärillesi? Lääkkeitäkin on erilaisia, ehkä jotakin niistä voi ottaa myös raskaana ollessa?

      Tsemppiä! Muista, että ikävä olotilasi menee kyllä ohitse!

    • lääkkeet on pop

      Olen raskaana ja Sertralin lääkitys päällä. Mars psykiatrille tai gynekologille keskutelemaan lääkityksestä että saat itsesi kuntoon ja jaksat. Terapiakin tekee terää :)

    • Johanna781

      Moi! Aloitat vain pian lääkityksen uudestaan. Saat itsesi kuntoon jo raskausaikana. Minäkin söin raskaana fluvosol nimistä lääkettä ja se lopetettiin vain kuukausi ennen synnytystä. En kylläkään tällä järjellä enää sitä lopettaisi vaan söisin synnytyksen ylikin. Voimia kovasti!!

    • Ap00

      Kiitoksia teille kannustavista kommenteista! Minä tosiaan soitin lääkärille ja hän kirjoitti minulle tuon sertralin reseptin, toivotaan että tämä tästä helpottaa ja voin taas nauttia elämästä ja raskaudesta! :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1858
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1798
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      117
      1761
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      70
      1567
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1246
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1118
    10. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1102
    Aihe