Ulospääsy

mormomania

Veljeni eli puolet elämästään tässä valheessa ja oli erittäin vaikeaa päästä eroon mormoonielämästä.
Veljeni kuvasi mormoonikirkkoa lopulta amerikkalaiseksi kaupalliseksi elämys- ja lupausyhteisöksi.
Tyypillisesti hän meni mukaan nuorena ja rakastuneena.
Onneksi hän ja perheensä pääsi irti tästä kaupallisesta henkisestä riistosta, vaikka henkistä väkivaltaa ei voi koskaan korvata.
Mormooniokirkko on mielestäni yhteisö, joka ei sovi eurooppalaiseen yhteiskuntaan.

44

172

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MIhinkäs valheeseen

hän tarttui seuraavaksi?

• ohikiitävä

Olen nyt elänyt puolet elämästäni tässä MAP kirkossa enkä vaihtaisi vaikka maksaisitte saavillisen puhdasta kultaa!

• suosittelen UUT:tä

Ei sovi ei ja Uskontojen uhrien tuki ry:yn kannattaa ottaa yhteyttä niin löytää samanhenkistä juttuseuraa.

• Suomalaiseen

yhteiskuntaanhan ei rahoittajan mielestä sovi kuin luterilainen kirkko. Siksi UUT :ta löytyy samanhenkisistä seuraa.

• jokukulkija

UU sekoitti tytär raukkani täydellisesti! Hänestä on tullut vainoharhainen, ilkeä ja pitkävihainen, entisen suloisen nuoren naisen sijaan. Hänellä on jonkinasteinen uskonnollisuus trauma, kun ei kestä lainkaan keksustelua, joka sisältää uskon asioita. Kaikki vain siksi, että joku "ystävä" rupesi aivopesemään häntä, sanoen että "uskonto on pahinta mitä ihmisellä voi olla". Sekä alotti jatkuvan aivopesun MAP kirkon "vääryydestä".

• gööh
        jokukulkija kirjoitti:

UU sekoitti tytär raukkani täydellisesti! Hänestä on tullut vainoharhainen, ilkeä ja pitkävihainen, entisen suloisen nuoren naisen sijaan. Hänellä on jonkinasteinen uskonnollisuus trauma, kun ei kestä lainkaan keksustelua, joka sisältää uskon asioita. Kaikki vain siksi, että joku "ystävä" rupesi aivopesemään häntä, sanoen että "uskonto on pahinta mitä ihmisellä voi olla". Sekä alotti jatkuvan aivopesun MAP kirkon "vääryydestä".

Älä viitsi valehdella. UUT ei sano uskontoa pahimmaksi mitä ihmisellä voi olla. Näin mm. siksi, että moni ahtaasta lahkosta eroon päässyt haluaa edelleen uskoa Jumalaan, mutta ei ahtaan lahkon jumalakäsitykseen. Tokihan monet kääntyvät ateisteiksi, mutta se ei ole UUT:n tavoite.

• suosittelen UUT:tä
        jokukulkija kirjoitti:

Oletko tukenut tyttäresi päätöstä? Ilmeisesti et, koska toteat näin: " Hänellä on jonkinasteinen uskonnollisuus trauma, kun ei kestä lainkaan keksustelua, joka sisältää uskon asioita." Jos et ole ollut tyttäresi tukena ja pyrkinyt ymmärtämään kun hän on tätä traumaattista uskostaluopumistaan prosessoinut niin ei ole ihme, ettei hänen tunteensa sinua kohtaan ole kovin lämpimät.

Uskon menettäminen on hyvin traumaattinen kokemus. Menettäessään uskonsa ihminen menettää elämästään käytännössä kaikki elämänsä rakennuspalikat. Kaikelsta siltä, minkä varaan ihminen on rakentanut elämänsä, katoaa pohja ja ihminen joutuu noukkimaan elämänsä sirpaleet parhaan kykynsä mukaan. Juuri tällaisissa tilanteissa samankaltaisia kokeneiden vertaistuki, jota UUT tarjoaa, on korvaamatonta. Uskonnot, joista nämä ihmiset tulevat, kärsivät usein vanhan uskonyhteisön heihin kohdistamasta henkisestä väkivallasta ja joissain tapauksissa omat lähiomaiset ovat tässä kaikkein pahimpia tapauksia painostaessaan omia lapsiaan.

Jokukulkijan viestin perusteella en pidä mitenkään yllättävänä, että MAP-kirkkosta eroavat jäsenet ovat UUT:een yhteyttä ottavien ihmisryhmien top 4 listalla.

• 12+12
        jokukulkija kirjoitti:

Jos on aivopiesty aivot voi olla hellänä ja pesukin sattuu?

• UUT:n tavoite
        gööh kirjoitti:

Älä viitsi valehdella. UUT ei sano uskontoa pahimmaksi mitä ihmisellä voi olla. Näin mm. siksi, että moni ahtaasta lahkosta eroon päässyt haluaa edelleen uskoa Jumalaan, mutta ei ahtaan lahkon jumalakäsitykseen. Tokihan monet kääntyvät ateisteiksi, mutta se ei ole UUT:n tavoite.

on saada ihmiset takaisin luterilaisiksi.

• gööh
        UUT:n tavoite kirjoitti:

on saada ihmiset takaisin luterilaisiksi.

Kuulepas joku. Perustele väitteesi. Kyllä uhreja tulee myös luterilaisten parista, varsinkin herätysliikkeistä. Ortodokseista tulee tietääkseni äärimmäisen vähän, jos ollenkaan.

• Se oli
        gööh kirjoitti:

Kuulepas joku. Perustele väitteesi. Kyllä uhreja tulee myös luterilaisten parista, varsinkin herätysliikkeistä. Ortodokseista tulee tietääkseni äärimmäisen vähän, jos ollenkaan.

toteamus, ei väite?

• gööh
        Se oli kirjoitti:

toteamus, ei väite?

Perustele sitten toeamuksesi.

• 16+4

Onko veljesi niin vaurioitunut, ettei pysty itse kirjoittamaan?

• mormonihulluus

Voi siä mormoneiden hulluuden seurauksena vaurioitua pahastikin. Ei sen "liigan" maine muuten olisikaan niin huono kuin se on.

• 18+13
        mormonihulluus kirjoitti:

Voi siä mormoneiden hulluuden seurauksena vaurioitua pahastikin. Ei sen "liigan" maine muuten olisikaan niin huono kuin se on.

Matt. 5
        10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
        12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

• !!!
        18+13 kirjoitti:

Matt. 5
        10 Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
        11 Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen puhuvat teistä kaikkinaista pahaa.
        12 Iloitkaa ja riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri taivaissa. Sillä samoin he vainosivat profeettoja, jotka olivat ennen teitä.

Tapani hyvä, nuo sanat on tarkoittettu koskemaan kristittyjä, ei eksyttäjiä!

• Oliko tuo ehkä

joku veljistä?

• hiirango
        mormonihulluus kirjoitti:

On muuten sairasta porukkaa ja ahdistelevat joukolla jäsenien 'huonoja naapureita'. Eräs vantaalainen bussikuski, joka toipui alkoholismistaan mapin tuella, on lietsonut sotaa naapuriensa kanssa koko seurakuntansa voimin. Ei ole oikein kristillistä toimintaa.

On kyllä todellinen
        rikollisjärjestö koko
        viheliäinen kirkko,
        olkoonkin että toista sanovat.

Lakastuneet vanhat känsänaamat
        eri puolilta suomea ovat aina
        valmiina tekemään kiusaa jotta
        oma rahanmeno tai elämän
        nuuduttava tylsyys unohtisi.
        Naurettavan näköisiä
        ihan pallokalan näköisiä lähes
        eläinmäisen eleettömiä
        miekkosia ja tätejä.
        Iljettävää porukkaa.

• Ent. mormoni

Toipuminen voi kestää pitkän aikaa. Minä ainakin olin niin pettynyt uskontoon ja kaikkeen siihen liittyväänkin, että pidin itseäni vuosikaudet ateistina ja pysyttelin erossa kaikesta uskontoon viittaavastakin.

En tajunnut, että hengellisyys ja uskonnollisuus voivat olla ja usein ovatkin aivan eri asioita.

Onneksi hengellinen ulottuvuus minussa ei kokonaan kuollut, vaikka koin 10 vuodessa mormonismin vaikutuspiirissä enemmän pahuutta, kuin tulevina elämäni vuosikymmeninä yhteensä.

Veljesi tarvitsee vain aikaa. Jos Jumala suo, hän tulee löytämään Jumalan juuri sellaisena kuin Hän on todellisuudessa ja veljellesi sopivassa muodossa ilmentyvänä.

• Millainen mahtaa

Jumala olla todellisuudessa.

• Ent. mormoni

Hyvä kysymys. Kuten palstalla on tapana sanoa, hengelliset on tutkittava hengellisesti :)

Minä en luota tässä asiassa kenenkään muun ihmisen sanaan tai kokemukseen kuin omaan kokemukseeni. Samaa suosittelisin muillekin.

"Ken liioin on toisen olkahan nojassa,
        hän saattaa helposti virua ojassa."

V. A. Koskenniemi

• tms 1
        Ent. mormoni kirjoitti:

Hyvä kysymys. Kuten palstalla on tapana sanoa, hengelliset on tutkittava hengellisesti :)

Minä en luota tässä asiassa kenenkään muun ihmisen sanaan tai kokemukseen kuin omaan kokemukseeni. Samaa suosittelisin muillekin.

"Ken liioin on toisen olkahan nojassa,
        hän saattaa helposti virua ojassa."

V. A. Koskenniemi

"Minä en luota tässä asiassa kenenkään muun ihmisen sanaan tai kokemukseen kuin omaan kokemukseeni. Samaa suosittelisin muillekin., "

Naulankantaan, juuri noin minäkin ajattelen, ja siksi MAP-kirkon jäsen olenkin, täälläkin esiintyneestä painostuksesta huolimatta.

• Utelias.
        tms 1 kirjoitti:

"Minä en luota tässä asiassa kenenkään muun ihmisen sanaan tai kokemukseen kuin omaan kokemukseeni. Samaa suosittelisin muillekin., "

Naulankantaan, juuri noin minäkin ajattelen, ja siksi MAP-kirkon jäsen olenkin, täälläkin esiintyneestä painostuksesta huolimatta.

Miksi luotat Smithin satuihin? Onko se tosiaan ihan omaa ajatteluasi, että Jumala on jossain Kolbin tienoilla lilluva luulihaklöntti?

• Tuo on
        Utelias. kirjoitti:

Miksi luotat Smithin satuihin? Onko se tosiaan ihan omaa ajatteluasi, että Jumala on jossain Kolbin tienoilla lilluva luulihaklöntti?

sinun ajatteluasi, jota projisoit muihin. Koeta jo ymmärtää sekin.

• Utelias.
        Tuo on kirjoitti:

sinun ajatteluasi, jota projisoit muihin. Koeta jo ymmärtää sekin.

Uskothan sinäkin Kolob-jumalasi luuliharuumiiseen. Onko se oman ajattelusi tulosta?

SIIHEN et vastannut.

• Tuo on
        Utelias. kirjoitti:

Uskothan sinäkin Kolob-jumalasi luuliharuumiiseen. Onko se oman ajattelusi tulosta?

SIIHEN et vastannut.

En usko.

• Utelias.
        Tuo on kirjoitti:

En usko.

Ai sorry, luulin sinua mormoniksi.

• Tuo on
        Utelias. kirjoitti:

Ai sorry, luulin sinua mormoniksi.

vain yksi monista luuloistasi...

• Utelias.
        Tuo on kirjoitti:

vain yksi monista luuloistasi...

Kirjoitustesi perusteella oli aivan perusteltua olettaa, että olet mormoni.

• Johan On
        Utelias. kirjoitti:

Kirjoitustesi perusteella oli aivan perusteltua olettaa, että olet mormoni.

Ai jos ei usko sinun väitteisiisi?

• Utelias.
        Johan On kirjoitti:

Ai jos ei usko sinun väitteisiisi?

Mormonit uskovat että Isä-Jumalalla on luuta ja lihaa oleva ruumis. Ei kyse ole siis minun projisoinnistani kuten väitit.

• Tuo on
        Utelias. kirjoitti:

Mormonit uskovat että Isä-Jumalalla on luuta ja lihaa oleva ruumis. Ei kyse ole siis minun projisoinnistani kuten väitit.

jotakin muuta, kuin alkuperäinen projisointisi.

• Utelias.
        Tuo on kirjoitti:

jotakin muuta, kuin alkuperäinen projisointisi.

Yritä nyt jo päättää, että mihin uskot.

• Pitäisikö minun
        Utelias. kirjoitti:

Yritä nyt jo päättää, että mihin uskot.

uskoa niin kuin sinä uskotttelet minun uskovan vai niin kuin itse uskon tai haluaisitko minun uskovan sen mitä sinä uskot?

• Utelias.
        Pitäisikö minun kirjoitti:

uskoa niin kuin sinä uskotttelet minun uskovan vai niin kuin itse uskon tai haluaisitko minun uskovan sen mitä sinä uskot?

Koska olet mormoni, olettaisin sinun luonnollisesti uskovan siihen mitä kirkko opettaa Jumalan olemuksesta. Jos uskot jollain muulla tavalla onhan sinulla siihen oikeus, mutta ihmetyttää, että voitko silti olla mormoni.

• hiirango
        tms 1 kirjoitti:

Jos mormonit pitävät heihin kohdistuvaa vainoa pahana niin miksi he sitten vainoavat muita sumeilematta ja pakkomielteisesti? Eikö opetus vs. käytäntö pelitäkään? Ettepä te opi vaikka teille mitä sanoisi, joten anti olla.

• Kirkolle illalla

Amerikkalaisessa yhteiskunnassa ollaan kirkon jäseniä. Sukulaiseni, ihan tavallinen amerikkalainen myyntimies, suomalaista sukujuurta, kävi vieraanamme ja kertoi, että "meidän kirkossa" harrastetaan monenlaista, illaniettoja, kuoroa, matkoja, ja hän osallistuu monin tavoin.
      Aika vierasta meikäläisille, jotka menevät kirkkoon ehkä adventtina ja pääsiäisenä.
      Me liitymme muihoin yhteisöihin harrastustemme mukaan.

Meille ei seurakunta ja kirkko ole sellainen kokoontumispaikka kuin merten takana on.
      Siksi nämä sieltä tulleet uskonnotkin tuntuvat kovin oudoilta ja ne ikään kuin eristäytyvät muusta yhteiskunnasta ehkä tahtomattaankin.

• Taivainen

Ulkomailla vilkkaaseen kirkolliseen mormonielämään tottunut ystäväni on valitellut kirkon toiminnan vähäisyyttä Suomessa. Mormoneilla ei ole tarpeeksi toimintaa ja niinpä ystäväni laulaa nyt luterilaisessa kirkkokuorossa, osallistuu evankelilaisluterilaisen kirkon vanhustyöhön, ulkoiluttaa ja on avuksi monin tavoin ja kaatelee sujuvasti vanhuksille kahvia huolimatta mormonitaustastaan.

Hän on saanut parhaan avun ja tuen suomeen palattuaan luterilaisen kirkon piiristä, suomalaisilla mormoneilla ei ole riittänyt kiinnostusta tai aikaa tälle ihmiselle?

Hän kokee luterilaisen seurakuntatyön monine auttamismahdollisuuksineen itselleen sopivaksi, mutta käy toki sunnuntaisin edelleen mormonienkin tilaisuuksissa. Omassa mormoniseurakunnassaan hän ei ole kenellekään edes kertonut, että on mukana luterilaisen kirkon toiminnassa. ehkä hän pelkää oman seurakuntansa jäsenten reaktioita?

• Kirkolle illalla
        Taivainen kirjoitti:

Ulkomailla vilkkaaseen kirkolliseen mormonielämään tottunut ystäväni on valitellut kirkon toiminnan vähäisyyttä Suomessa. Mormoneilla ei ole tarpeeksi toimintaa ja niinpä ystäväni laulaa nyt luterilaisessa kirkkokuorossa, osallistuu evankelilaisluterilaisen kirkon vanhustyöhön, ulkoiluttaa ja on avuksi monin tavoin ja kaatelee sujuvasti vanhuksille kahvia huolimatta mormonitaustastaan.

Hän on saanut parhaan avun ja tuen suomeen palattuaan luterilaisen kirkon piiristä, suomalaisilla mormoneilla ei ole riittänyt kiinnostusta tai aikaa tälle ihmiselle?

Hän kokee luterilaisen seurakuntatyön monine auttamismahdollisuuksineen itselleen sopivaksi, mutta käy toki sunnuntaisin edelleen mormonienkin tilaisuuksissa. Omassa mormoniseurakunnassaan hän ei ole kenellekään edes kertonut, että on mukana luterilaisen kirkon toiminnassa. ehkä hän pelkää oman seurakuntansa jäsenten reaktioita?

Uskoisin, ettei ole ainoa. Yhdistyksessä, johon kuulun, toimii muutama ilmiselvästi mormonitaustainen henkilö ihan ääntä pitämättä.
        Mormonien usko on monessa asiassa erilainen kuin ev.lut. mutta ihmisinä ja uskovina he varmasti ovat vilpittömiä ja "parempia" kuin monet maallistuneet kansankirkkoon kuuluvat.

Toisaalta taas - varmaankaan ei ev.kut seurakunta torju momonia, jos tämä osallistuu kirkon toimintaa kertomallasi tavalla. Kirkko ei käännytä.

• tms 1
        Kirkolle illalla kirjoitti:

Uskoisin, ettei ole ainoa. Yhdistyksessä, johon kuulun, toimii muutama ilmiselvästi mormonitaustainen henkilö ihan ääntä pitämättä.
        Mormonien usko on monessa asiassa erilainen kuin ev.lut. mutta ihmisinä ja uskovina he varmasti ovat vilpittömiä ja "parempia" kuin monet maallistuneet kansankirkkoon kuuluvat.

Toisaalta taas - varmaankaan ei ev.kut seurakunta torju momonia, jos tämä osallistuu kirkon toimintaa kertomallasi tavalla. Kirkko ei käännytä.

Tuo on kuva jota luterilainen kirkko haluaa ylläpitää.. ei käännytä.
        Itse asiassa käännytystyö oli kovaa mm. Espoon srk. kun MAP-temppeli avattiin, ainakin Leppävaarassa pidettiin iltoja joissa varoiteltiin kirkosta ja tarjoiltiin vanhemmille rouville ( niistä väki pääosin koostui) kahvia ja kinkkusämpylää.
        Minulla on vieläkin tallessa lehtinen jonka kirkkoherra jakoi käviöille.
        Tuli mieleeni pitäisikö ev.lut. kirkko samanlaisia tilaisuuksia jos paikkakunnalle tulisi moskeija? En usko, ennemmin toivottaisi avosylin tervetulleeksi.

• islamin keskuudessa
        tms 1 kirjoitti:

Tuo on kuva jota luterilainen kirkko haluaa ylläpitää.. ei käännytä.
        Itse asiassa käännytystyö oli kovaa mm. Espoon srk. kun MAP-temppeli avattiin, ainakin Leppävaarassa pidettiin iltoja joissa varoiteltiin kirkosta ja tarjoiltiin vanhemmille rouville ( niistä väki pääosin koostui) kahvia ja kinkkusämpylää.
        Minulla on vieläkin tallessa lehtinen jonka kirkkoherra jakoi käviöille.
        Tuli mieleeni pitäisikö ev.lut. kirkko samanlaisia tilaisuuksia jos paikkakunnalle tulisi moskeija? En usko, ennemmin toivottaisi avosylin tervetulleeksi.

Ethän halua antaa mormoneista kuvaa, että he ikään kuin hellivät heihin kohdistettua "vainoa"? Vaikutat pitkävihaiselta, kun tuollaisia esitteitä säästelet. Heitä pois.

Muuten ihmiset täällä Pohjolassa eivät oikein ole tajunneet islamin kokonaisvaltaista luonnetta. Sehän ei ole pelkästään uskonto tai uskonnollinen liike, vaan ideologia, jonka päämääränä on valloittaa koko maapallo. Siksi esim. luterilaiset toivottavat naiivisti muslimit tervetulleiksi siltä pohjalta, että maassa vallitsee uskonnonvapaus, ja kun pitää olla suvaitsevainen.

He eivät tajua, että sitten kun muslimit ovat päässeet ylivaltaan, he eivät osoita mitään suvaitsevaisuutta muunuskoisia kohtaan. (Esim. Libanon.)

• 2+2
        islamin keskuudessa kirjoitti:

Ethän halua antaa mormoneista kuvaa, että he ikään kuin hellivät heihin kohdistettua "vainoa"? Vaikutat pitkävihaiselta, kun tuollaisia esitteitä säästelet. Heitä pois.

Muuten ihmiset täällä Pohjolassa eivät oikein ole tajunneet islamin kokonaisvaltaista luonnetta. Sehän ei ole pelkästään uskonto tai uskonnollinen liike, vaan ideologia, jonka päämääränä on valloittaa koko maapallo. Siksi esim. luterilaiset toivottavat naiivisti muslimit tervetulleiksi siltä pohjalta, että maassa vallitsee uskonnonvapaus, ja kun pitää olla suvaitsevainen.

He eivät tajua, että sitten kun muslimit ovat päässeet ylivaltaan, he eivät osoita mitään suvaitsevaisuutta muunuskoisia kohtaan. (Esim. Libanon.)

Vainottuna oleminen vahvistaa mormonien yhteenkuuluvuuden tunnetta ja uskoa omaan erinomaisuuteen.

Itsesäälistä ja marttyyriydestä saa ainutlaatuisen tunteen, jonka kaikki muistanevat lapsuudestaan. Rään vetäminen sisään ja nieluun kerääntyvän klimpin nielaiseminen suo sisäisen kokemuksen, jota ei millään muulla voi korvata.

• Taivainen kirjoitti:

Niin meitä on liian vähän ja asumme liian suurella alueella, jotta voisimme kirkkona olla erityisesti näkyvissä. Monella kirkkomatkaan kertyy puolisen tuntia ja lähilutkukirkko on vain kävelymatkan päässä.
        Ainoa harmi on että on todella pidettävä suu kiinni mormonismilaisuudestaan, muten alkaa käännytys ja ulossulkemisprosessi.

• hiirango
        2+2 kirjoitti:

Vainottuna oleminen vahvistaa mormonien yhteenkuuluvuuden tunnetta ja uskoa omaan erinomaisuuteen.

Itsesäälistä ja marttyyriydestä saa ainutlaatuisen tunteen, jonka kaikki muistanevat lapsuudestaan. Rään vetäminen sisään ja nieluun kerääntyvän klimpin nielaiseminen suo sisäisen kokemuksen, jota ei millään muulla voi korvata.

Mormonit myös vainoavat muita tosi vihamielisesti, osoittaakseen että ovat pahempia ihmisinä kuin vihamiehensä. Olen tehnyt mormonistalkkereistani gallerian ja tyhmimmistä toilailuista on videotakin. En jaa linkkiä julkisesti, mutta ainakin tuttavani voivat tutustua helposti map-kirkon pimeään puoleen.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      79
      1954
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1683
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      148
      1260
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      698
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      225
      697
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      656
    7. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      56
      600
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      195
      563
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      498
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      472
    Aihe