Eli mulla on ongelma että olen saanut kirjoitettua ohjelman koodin muistioon ja tallentanut sen koneelle. Mutta kun käynnistän ohjelman niin se joko aukaisee cmd:n (.bat päätteellä) eikä tee mitään tai aukaisee cmd:n ja ilmoittaa virhestä (.exe päätteellä).
Eli mikä mulla on vialla kun ohjelma ei aukea? Olen lukenut että ohjelman tekemiseen ei tarvitse erillistä ohjelmointi ympäristöä vaikka sellainen olisikin suositeltava.
Kaikki neuvot olisi hyvästä ja koska ohjelmaa teen ihan omasta mielenkiinnosta niin en haluaisi ladata mitään lisäohjelmia jotta saisin jonkun oman pikkusähellyksen toimimaan. Olen vasta aloittanut ohjelmoinnin opettelemisen joten jos mahdollista niin voitteko neuvoa tyylin luolamiehelle?
Kiitti hirveesti avusta ♥!
Eka ohjelma ja heti ogelma käynnistämisessä.
7
155
Vastaukset
- Tänne vaan
Pistä koodisi tänne niin katsotaan.
- mokele
Lue vielä hieman lisää teoriaa aiheesta ennenkuin jatkat tuosta.
- kääntä
Muista kääntää se koodi...siis 90 astetta vastapäivään
Ei vaan onhan sulla kääntäjä käytössä? - mko2
Kiitti mokele!
Huomasin että tiedosto pitää tallentaa .java muodossa.
Jos vaikka nyt pääsis pitemmälle.
Tosin nyt kun ohjelman käynnistää niin tietokone avaa Free Openerin ja näyttää koodin. Koodi:
@echo off
public class Eka ohjelma {
public static void main(string[] args) {
System.out.print("Moi maailma!");
}
}
Eli kyse on siis todellakin ekasta omasta ohjelmasta. Mutta jostain täytyy aloittaa.
Eli kuuluuko sen avata toi Free opener?
Ja miten sen sais avamaan ohjelman sillä lailla että se ei näytä koodia? Vai eikö se näytä koodia sitten kun ohjelma on kunnossa (tai tekee enemmänkin kuin vain "Moi maailma" tekstin?
Sillä kyselen kun en vielä tiedä. Sori jos jotakuta ärsyttää tyhmät kysymykset.
Kiitos jo tulleista vastauksista.- Jaawaa
muuutama pointti:
-se pitää kääntää java-kääntäjällä tyyliin javac ekaohjelma.java
-sulla pitää olla java-kääntäjä koneella
-luokan nimi ei saa olla Eka ohjelma, vaan esimerkiksi ekaohjelma
-lähdekooditiedoston nimi pitää tällöin olla ekaohjelma.java
-ohjelma ajetaan käskyllä java ekaohjelma
- mko2
Kiitti Jaawaa, Noilla neuvvoilla pääsen varmaan aika pitkälle.
- mko2
Neuvoilla*
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1696921
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes622502- 562148
Kolari Klaukkala
Kaksi teinityttö kuoli. Vastaantulijoille ei käynyt mitenkään. Mikä auto ja malli telineillä oli entä se toinen auto? Se621282Ukraina ja Zelenskyn ylläpitämä sota tuhoaa Euroopan, ei Venäjä
Mutta tätä ei YLE eikä Helsingin Sanomat kerto.3551260- 561244
Ooo! Kaija Koo saa kesämökille öky-rempan:jättimäinen terde, poreallas... Katso ennen-jälkeen kuvat!
Wow, nyt on Kaija Koon mökkipihalla kyllä iso muutos! Miltä näyttää, haluaisitko omalle mökillesi vaikkapa samanlaisen l141121Olisinpa jo siellä, otatkohan minut vastaan
Olisitpa lähelläni ja antaisit minun maalata sinulle kuvaa siitä kaikesta ikävästä, tuskasta, epävarmuudesta ja mieleni79970Kevyt on olo
Tiedättekö, että olo kevenee kummasti, kun päästää turhista asioista tai ihmisistä irti! Tämä on hyvä näin <384968Toivoisin, että lähentyisit kanssani
Tänään koin, että välillämme oli enemmän. Kummatkin katsoivat pidempään kuin tavallisesti toista silmiin. En tiedä mistä14957