Voisitko ihastua liikuntavammaiseen?

Neljällä renkaalla

Itse olen pyörätuolin käyttäjä, koska kävely on minulle hankalaa. Muuten olen normaalin näköinen ja kokoinen tyttö, elän "normaalia" elämää; opiskelen, ajan autoa jne. Näkyvän apuvälineen käyttö saa minut kuitenkin joskus tuntemaan itseni ulkopuoliseksi, kun kaverien kanssa juttelemme esim. ihastumisista, poikakaverin etsimisestä ym. seurusteluasioista. Nämä asiat tuntuvat minusta joskus etäisiltä, jopa mahdottomilta saavuttaa omassa elämässäni.

Minua kiinnostaisikin saada teidän "tavallisten" näkökulmaa tähän aiheeseen. Voisitko kuvitella ihastuvasi liikuntavammaiseen (tai oletko ihastunut)? Vaatisiko ihastumisen tunnustaminen tavallista enemmän harkintaa, entä ihastuksen esittely kaveripiirille, sukulaisille jne? Näettekö liikuntavammaiset "paremman puutteessa" vaihtoehtoina, vai samalla viivalla vammattomien kanssa? Olisi kiva kuulla omakohtaisia kokemuksianne, fiiliksiänne tuttujenne vastaavanlaisista tilanteista. Entä onko kenelläkään hyviä treffipaikkaehdotuksia liikuntavammaiselle? Esim. baarit ovat minulle melkoinen haaste (yleensä tilat eivät ole esteettömiä, lattioilla lasinsiruja, tungoksessa meinaa jäädä jalkoihin, mahdotonta keskustella kenenkään kanssa siinä melussa kun itse istuu lattian rajassa...). Sana vapaa, niin vammaiset kuin vammattomatkin :)

27

644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • renkailla tai ilman

      Terve!

      Pyörätuoli ei kyllä vaikuttaisi lainkaan kiinnostukseni määrään. Olen vilpittömästi sitä mieltä, että ne ovat aivan muut asiat, jotka johtavat/ovat johtamatta kaksi ihmistä yhteen. Olen itse vain niin ujo, etten uskalla tehdä aloitetta sen enempää vammattomaan kuin vammaiseenkaan. En ole epävarma ulkonäöstäni, olen siis varmasti katseenkestävä, jopa supliikkikin, mutta naisen lähestyminen on silti todella vaikeata.

    • Nainen_3

      Hei,

      näin kaupungilla liikuntavammaisen miehen ja mietin tuota: ilman muuta voisin. Tuo harkintaläppä koskien kavereita ja sukulaisia on puutaheinää, ihan samaa harkintaa vaatisin kenen muun kanssa tahansa.

      Kuka nyt baarissa haluaa tavata, kun kauniit puistot ja paikat on keksitty, missä ihmiset normaalistikin tapaavat ja pyörivät.

      Avoi mieli vaan, niin joskus, jossain vaiheessa oikeaan törmäät :)

    • Vammaton ja juomaton

      "Kuka nyt baarissa haluaa tavata, kun kauniit puistot ja paikat on keksitty, missä ihmiset normaalistikin tapaavat ja pyörivät."

      Tätä minäkin ihmettelen. Olen todennut oman tilanteeni olevan vaikea juuri siksi, etten käy baareissa. Ihmiset taitavat vain olla niin pinnallisia, että baarit ovat monelle ainoa seuranhakupaikka.

    • ei haittaisi !

      Hei!

      Olen itse 29v mies ja voin kyllä sanoa että ei haittaisi laisinkaan :)

      Aurinkoista kevättä ! :)

    • Sellerella

      Oon 26v "tavallinen" nainen ja täysin pyörällä päästäni erään liikuntavammaisen miehen takia. Eipä siinä kenenkään muun mielipiteet tai pyörätuoli vaikuta mihinkään jos kemiat vain kolahtavat tarpeeksi kovin.
      Valitettavasti mulla ei ole mitään mahiksi ko. mieheen. En oo ulkoisesti tarpeeksi edustava ja tiedän, ettei hän oikein miellä mua potentiaaliseksi naiseksi.
      Mutta jos joskus saisin pienenkin suoran vihjauksen, että mahiksia olisi...sillon mua ei estäis mikään.

    • 6+20

      Tosi vaikea sanoa varmasti voisiko ihastua kun ei ole kokemusta, mutta liikunnallisena miehenä kuulostaa kyllä huonolta jos jo kävely on vaikeaa eikä voisi harrastaa lajeja yhdessä.
      Oma vastaus on ei.

    • Neljällä renkaalla

      Todella mukava saada vastauksia! Tämän asian murehtiminen on mielestäni ollut turhaa, mutta silti ennakkoluuloisuus on pitänyt pintansa. Kiitoksia teille niiden murtamisesta, nyt on helpompi jatkaa eteenpäin :)

      6 20, haluan kommentoida sinulle erikseen, koska mielikuvasi näyttävät olevan vähän ristiriidassa todellisuuden kanssa. Vaikeus/kyvyttömyys kävellä ei poista mahdollisuutta liikunnallisiin lajeihin! Itsekin pidän liikkeestä ja jännityksestä, esimerkiksi laskettelu siihen tarkoitetulla laskettelukelkalla http://www.invalidiliitto.fi/files/images/itlehti/it_2012/laskettelukuva.jpg on todella nice. On myös olemassa esim. käsin poljettavia pyöriä, ja muitakin liikkumisen apuvälineitä löytyy tuhottomasti. Mm. pyörätuolisähly on aika rajua menoa! En nyt yritä "käännyttää" sinua, halusin vain avartaa ihmisten mielikuvaa liikuntavammaisen harrastamisesta/halusta liikkua. Ja toki "tavallisissakin" on niitä, joita liikkuminen ei kiinnosta, se ei ole mielestäni syy sulkea pois yhtä ihmisryhmää :)

      Olen edelleen kiinnostunut kuulemaan kaikenlaisia mielipiteitänne!

    • Jumanpersoon

      Sellerellalle.

      Kukaan ei ole potentiaalinen toiselle, jollei edistä asiaa jotenkin. Jos yhteiset spektit ilman tuotaa vammaa muuten kohtaa, niin mikä estää tervettä ihmistä viemästä asiaa eteenpäin jollain tapaa.

      Se ei paljoa lohduta, että sanoo jotain, kun asian eteen vois tehdä jotain konkreettista.

      Itse liikuntavammaisena sanon sen, että kyllä ihmisissä tuntee oikeat kaverit ja ystävät pelkistä hännäheiluttajista, mutta itse en ole "pitkän" ikäni aikana tavannut kuin yhden ihmisen joka on sanonut aidon ajatuksensa suoraan. Se miksi asiat ei sit mennyt hyvin oli vain omat asiani siinä hetkessä.....

      nykyään kun on sähköiset välineet,niin se viestin saaminen perille ei ole enää vaikeaa... on tässä eletty aikoja jolloin ei ollut kuin etana posti.... joku tekstari tai FB viesti voi avata asioita vaikkei nyt heti tänää mitää muuta tapahdukkaan......

      Aina sanotaan, että se on kummankin puolelta se juttu aukeava, mutta itse olen sitä mieltä, että terveellä on valtaa aika paljon, ja usein se on niin, että asiat kuivaa kasaan, eikä niitä yrityksiä paljoa tule.

      • Tosi juttu.

        Usein ajatellaan, että vammattoman on vaikeampi lähestyä vammaista kuin toisin päin, koska vammattomalla on kasvot menetettävänä, kun astuu ns. normaalien piiristä vapaaehtoisesti epänormaaleiden pariin. Vammainen on kuitenkin todennäköisesti joutunut kohtaamaan ihan eri asteisia kasvonmenetyksiä, esim. vähättelyä, huumorin kiskomista, säälimistä jne, mitä vammattomat eivät normaalioloissa todennäköisesti joudu. Tai sitten se, että on useimmille kuin ilmaa, koska ei tiedetä, miten vammaisen kanssa sitten oikein oltaisiin. Vammaisen kynnys enää minkäänlaiseen yritykseen lukemattomien pohjanoteerausten jälkeen voi todellisuudessa olla paljon korkeampi kuin vammattoman, jolla on normaalien sosiaalisten mahdollisuuksien rakentama itseluottamus.


    • Kyllä vain...

      Todellakin voisin, ja olen joskus niin tehnytkin. Itse en ole liikuntavammainen.

    • 9292929

      olen itse niin sanottu "normaali". Ihastuin joskus taannoin CP-vammaiseen naiseen, mutta hän oli varattu :(.
      Fiksu, mukava, empaattinen lady.

    • Sellerella

      En ole sanonut, ettenkö olisi asialle mitään tehnyt tai tekemässä jatkuvasti. Aina se ei vain mene niin, että "normaali" olisi automaattisesti vahvoilla. Kenellä tahansa voi olla menneisyydessä pettymyksiä, hyväksikäyttöä tai ylipäätään huonoja kokemuksia sosiaalisista tilanteista. Ei tartte olla vammainen, että olisi joutunut syrjinnän kohteeksi. Mulla on tässä asiassa paljon muutakin menetettävää kuin pelkät kasvoni, joten en halua hätiköidä enkä myöskään millään tasolla painostaa vastapuolta. Tajuan kyllä, että kaikille ei riitä pelkkä kemioiden kohtaaminen tai se mitä on korvien välissä...
      Itsevarmuus tai sen puute on se mikä jarruttaa.

    • jumanpersoon

      Jos te arvoin terveet persoonat tunnette liikuntavammaisen ja teillä on muutakin sanottavaa, kuin päivää.... niin käyttäkää vaikka facebookia ja ottakaa asia pöydälle. Kyllä ne asiat sit alkaa toimimaan kun ensin on luotu yhteys, niin asiaa voi jatkaa vaikka puhelimitse tai mailaamalla....

      Vammaiset on ryhmä joka ei etsi välttämättä kertakäyttöisiä ihmissuhteita.

      Itse ainakin tunnen ja muistan useita kymmeniä itselle mieluisia ihmisiä, mutta en ole aloitekykyinen sattuneesta syystä

    • jos sinä,

      rakastut oikeasti hjenkilöön, siinä ei vaikuta ikä ,näkö, koko, eikä mikään muukaan, jos rakastun en katso liikkkuuko omin jaloin tai miten, ihastuin nuorempana pyörätuolimieheen, mutta kaatui varmaan meidän ikäämme silloin, koska olin aika nuori, muistan hänet kuitenkin vielä 30- vuotta takaperin.

    • Este? ja vitut

      Jos minua haittaisi parisuhteessa sellainen asia että vastakkainen sukupuoli olisi liikunta rajoitteinen ja käyttäisi pyörätuolia niin en pystyisi varmaan katsomaan itseäni peiliin. Ihmistä ei sellainen asia määritä että meneekö hän renkailla vai onko käsi tehty metallista ja muovista vaan se mitä sieltä sisältä löytyypi, mutta valitettava tosi asia on se että nyky yhteiskunta välittää turhan paljon enemmän ulkonäöstä kuin luonteesta ja valitettavasti itsekkin olen tähän syyllistynyt. ja kuvittelen että liikuntarajoitteiset ihmiset kantavat mukanaan kaksi kertaa enemmän persoonallisuutta kuin me muut. Jotenka ei helvetissäkään haittaisi : D

    • näihä se o

      eihän se pyörätuolissa istuminen, jos on muuten sitä, mitä itselleen etsii ja haluaa. joskus on muuten hankalaa muistaa, että kuka tahansa meistä voi päätyä liikuntarajoitteiseksi milloin tahansa- eikä se edes vaadi mitään ihmeellistä onnettomuutta. ihmisiä siinä missä muutkin, kullakin takanaan vain erilainen tarina siitä, miksi pyörätuolissa istuu. :)

    • liikari-iivari

      Yleisesti yksi kommenti.

      Kaikki puhuu aina, että liikuntavamma on pyörätuolin käyttäjä. Onko se sit niin, että kaikki ns. järkevät liikuntavammaiset on pyörätuolissa ja muut liikuntavammaiset ovat myös päästään pipejä ja siksi heidän ihmissuhteista ei puhuta.

      Toinen asia. Tuolla seksi-alueen keskustelussa vammaisen naisen aloitus oli poistettu. Hän kyllä oli kertomansa mukaan tuolissa, mutta silti. Kaitpa tämä asia on joiltian osin tabu......

      Mut ihan kiva, että asia on otettu esiin edes jollaitapaa...

      • Neljällä renkaalla

        Hei liika-iivari! Osuit naulankantaan. Me ihmiset tapaamme olla niin kapeakatseisia, että kun väki on saatu huomioimaan joku ihmisryhmä, toinen jätetään helposti ulkopuolelle. Esim. invalupien käyttäjissä kävelevät liikuntavammaiset joutuvat kohtaamaan syrjintää, ihmiset kun eivät usko etteivät he väärinkäytä liikuntavammaisen pysäköintilupaa, kun kävely näyttää ulkoisesti normaalilta. Saatetaan ihmetellä, miksi näillä ihmisillä on erioikeuksia vaikka "eivät ole" liikuntavammaisia. Mielestäni ihmisten katseita pitäisi kääntää huomioimaan kaikki erityisryhmät, ei pelkästään niitä jotka viimekertaisessa työpaikan koulutustilaisuudessa mainittiin. Järjenkäyttöä ja suvaitsevaisuutta, kiitos :) Käveleväkin ihminen voi toki olla pelkästään liikuntavammainen, tai sekä liikunta- että kehitysvammainen, kuten pyörätuolissa olevakin. Me pyörätuolilaiset kait vain markkinoimme enemmän "normauliutemme" puolesta, koska meitä helpommin erehdytään pitämään "päästään pipeinä" näkyvän apuvälineen vuoksi.

        On kyllä törkeää. Jos siis oli muuten asiallinen ketjunaloitus, niin tuota voi todellakin kutsua syrjinnäksi :(


    • Jäbä -83

      Todellakin voisin ihastuu ja oon jopa salaa ihastunukkin, mut ujona en oo koskaan kehannu mennä mitään jutteleen (koskee myös ns. Norml tyypejäkin) eli perus ujo.. Kiinostais kyllä kovasti tavata ja jutella tai ihan vaan kirjottelun kautta tutustuu, mut miten alkuun?

    • Jalaton Jaakko

      Liikuntavamma on rajoite, ei este.
      Tunnevamma, se on haitta.

    • joskuskylmä

      Itse olen myös liikuntavammainen mies, mutta silti sanon, että Ihastuminen ja rakastuminen on eri asia. Ei sillä ettei toisen sydän olisi kiva, mutta joskus jouituu snomaan, että ei....

    • 88+56+3486

      En vain ymmärrä miksi henkilöä, joka on pyörätuolissa pitää kutsua vammaiseksi? Eikö liikuntarajoitteinen kelpaisi aivan yhtä hyvin?

      Ja aloittajan kysymykseen vastaten: pyörätuoli ei ole este ihastumiselle, rakastumiselle eikä mihinkään muuhunkaan.

      • Neljällä renkaalla

        Heips :) Niin, tämä on sitä ajan mukanaan tuomaa painolastia. Vammautunut ei ole terve, ja vammainen on sellainen joka kantaa ruumiissaan jotain haittaa, joka estää häntä toimimasta kuten terveen ruumiin omaava ihminen. Veikkaisin, että vammainen ei alunperin ole kuulostanut ollenkaan haukkumasanalta, kuten ei liikuntarajoitteinenkaan nykyään, sehän on vain verbistä johdettu substantiivi. Mutta jos nyt viralliseksi termiksi valittaisiin "liikuntarajoitteinen" liikuntavammaisen sijaan, pian oltaisiin taas samassa tilanteessa, tämäkin sana kuullostaisi alentavalta. Kyllä ne haukkujat nopeasti oppivat ;) Itse toivon itseäni kutsuttavan nimenomaan liikuntavammaiseksi pelkän vammaisen sijaan, koska silloin on selvää, että toimintarajoitteeni ei ulotu muualle kuin fyysiseen liikkuvuuteen. Liikuntarajoitteinenkin käy, tosin se voi "uutuudenkarheudellaan" ihmetyttää kanssaihmisiä :)

        Täytyy muuten tähän mainita, että tämän ketjun aloittaminen oli yksi parhaista päätöksistäni pitkään aikaan. Tässä on itsetunto pikkuhiljaa paikkaantunut :)


    • ei itketä

      vammaisten oikeudet on vähän terveiden tahdon varassa. Ja sillä on eroa, että oletko vammautunut vai syntynyt vammaiseksi.

      Entisellä terveellä on kuitenkin ne terveenä hankitut ihmissuhteet ja verkostot. Kokoikänsä vammaisena oleva on aika paljon terveitten armoilla. Eihän vammaiset terveitä ihmisiä varsinaisesti häiritse - kunhan ei millään tapaa jouduta olemaan tekemisiin kuin pienenä haittana kauniissa kesäpäivässä.

    • Suruinen nainen....

      Olen kävelevä nainen ja olin muutama vuosi sitten ihastunut Leo-Pekka Tähteen :)

      Ei siinä kulkuvälinettä katsota, jos ihastus osuu kohdalle!

      • ei itketä

        tuolla perusteella minä liikuntavammaisena miehenä voin kertoa olleeni rakastunut Ringa Ropoon, Mikaela Ingbergiin jne.... ja Annikka Englundiin ja heidi kyröön....

        Mutta ku juttu vaatii kahden ihmisen keskinäisen jutun ja ku ei oo mitää yhteistä niiden kanssa.


    • Anonyymi

      En.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tilaisuuden perunut yrittäjä Eira Maijala vahvistaa Ylelle, että hän ei halunnut, että hänen yrityks

      – Hän kertoi, että meille on varattu paikka jostain ihan muualta. Sitten hän kertoi, että se paikka on helvetti. Yrittä
      Maailman menoa
      78
      3846
    2. Mikä ampuminen illalla Kiuruvedellä?

      Huhu kertoo että oma äiti ammuttu autoon??? 😢
      Kiuruvesi
      51
      3300
    3. Kuuluuko ehkäisy parisuhteessa molemmille

      Mieheni pelkää kovasti sitä, että minun käyttämä ehkäisy (pillerit) pettävät ja että tulisin raskaaksi. Hänellä on jo en
      Parisuhde
      108
      3110
    4. Mihin ihastuit ensimmäisenä

      kaivatussasi? 💯
      Ikävä
      108
      2434
    5. Pitopalvelu yrittäjä teki ainoan oikean ratkaisun .

      Emme saa suomea ja Haapajärven PIIRUAKAAN paremmaksi nostamalla moraalittomuuden edessä kädet pystyyn antautumisen ja
      Haapajärvi
      53
      1562
    6. Miten paljon odotat hänen

      Kohtaamisia tai näkemistä? Kuinka hyvä keskusteluyhteys teillä on?
      Ikävä
      80
      1486
    7. Tänään valtuustossa

      Striimi rikki. Mennään saliin ja otetaan pussillinen mätiä omenoita mukaan. Popcornit valmiiksi kun Savola alkaa puhumaa
      Ähtäri
      27
      1460
    8. Lapsuus 50-60 luvulla

      Oli ihanaa aikaa. Lapsi sai olla pieni pitkään. Ei joka tuutista työnnetty silmille ja korville Setaa ja muita sukupuoli
      Maailman menoa
      149
      1195
    9. Kari Kanala paljastaa - Papin työhön paluu Myyrästä vaati "nollauksen" ensin: "Pitää siinä..."

      Kari Kanala: ihminen, mies ja pappi. Kanala nähdään tänä syksynä tv:ssä Ensitreffit alttarilla -ohjelmassa sekä Myyrä-ki
      Suomalaiset julkkikset
      20
      1089
    10. Sinne eivät homot tule

      Että tälläistä käytöstä tällä kertaa. Saattoväki odotteli sateessa kun yrittäjä saarnaa herran nimessä homoja ja lesboja
      Luterilaisuus
      243
      1033
    Aihe