ihastuin opettajaan. APUA

Nimimerkki on varattu.

Minä olen ihastunut yhteen opettajan. En pysty oikein katsomaan sitä. Kun se tulee lähelle, alan sekoilla ja melkein täristä. Minulle tulee pelokas, mutta turvallinen olo. Syyt on enimmäkseen samat kuin muilla. Viisas, söpö (muttei kaunis tai seksikäs) aivan mahtava typpi. Tämä on kuitenkin haitannut koulunkäyntiäni. Aikaisemmin oli kiva mennä opettajan tunneille, mutta nykyään se vain ahdistaa, kun yrittää salailla. Tiedän että tämä on normaalia. Olisi myös kiva kuulla, mitä opettaja ajattelisi. Onko niitä täällä?

26

2639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kokenut2

      Unohda ope ja keskity opiskeluun ja kavereihisi. Teet vain itsesi pelleksi, jos ope tai muut huomaa ihastumisesi.Koska todella harvoin opet on kiinnostuneet oppilaistaan tai edes voivat tehdä mitään niin 99 % et saa vastakaikua - vain ihmettelyä ja naureskelua osaksesi.

    • 20+19

      Meistä lienee aika moni on ollut jossain vaiheessa elämäänsä ihastunut opettajaansa. Eipä siinä oo mitään epänormaalia. Ihastus menee ajan kanssa ohi, viimeistään kun valmistut ja lähdet koulusta kokonaan pois.

    • jansku3748

      Itsekkin olin ihastun opettajaan, tosin hän oli parikymppinen sijaisopettaja. Huomasin jäälkeenpäin että olin hakenut vain turvallista seuraa ja luottamusta, johtuen ehkä huonoista suhteista vanhempiini .. Naurettavinta tässä on se, että kesti tajuta niin kauan se "opettaja ja oppilas suhde" kuuluu elokuviin ja sarjoihin. En itse juurikaan usko, että opettajan ja oppilaan suhde voisi juurikaan toimia, mutta poikkeukset vahvistavat säännöt

      • Mahdollistamutta

        Kyllä opettaja ja oppilassuhde on mahdollinen, mutta joskin harvinaisempi. Yleisempää on se, että oppilas on ihastunut opettajaan, mutta se on vain kaukorakkautta ja ihailua tai huomion hakemista tai sitten tunne on molemminpuolinen, mutta opettaja ei tee asialle mitään, koska auktoriteetti, ikäero, ammattietiikka, ei halua potkuja yms. Opettaja voi olla myös yksipuolisesti ihastunut. Myös opettaja-opettaja-suhteet ja opettaja-rehtorisuhteet ovat jokseenkin yleisiä.

        Tiedän ihmisiä, jotka ovat oppilaina olleet suhteessa opettajan kanssa ja muuttaneetkin opettajansa kanssa vanhempana asumaan yhteen. Tiedän myös ihmisiä, joilla opettaja-oppilassuhde on mennyt täysin pieleen (opettajalle potkut, suhde loppui, avioero tuli, velat kaatuivat päälle). Itselläni oli yläaste-lukioikäisenä monivuotinen suhde n. 30-40 vuotta itseäni vanhempaan opettajaani eikä sitä kukaan pitänyt mitenkään ihmeellisenä eikä opettajalle tullut mitään seuraamuksia eikä siitä mitenkään vouhkattu julkisuudessa eikä edes opettajapiireissä tai oppilaspiireissä. Olin myös tämän lisäksi alaikäisenä kuin lukioiässä ja sitä vanhempanakin ihastunut ja rakastunut eri opettajiin, mutta ei niistä mitään sen enempää tullut. Yhden kanssa kävin aikuisiällä kerran treffeillä ja siihen se jäi.

        Monesti opettaja-oppilassuhteet liittyvät tilanteisiin ja erityisen jännitysmomentin tuo nimenomaan tuo auktoriteettiasema ja kiinnijäämisen pelko. Osa hakee vain jännitystä ja piristystä elämään kun monivuotinen avioliitto tuntuu tylsältä ja työpäivät liian tutuilta. Joskus ne tunteet lopahtavat niin opettajalla kuin oppilaalla kun jompi kumpi tai molemmat vaihtavat koulua, työpaikkaa tms.


      • Elämäonlaiffiii
        Mahdollistamutta kirjoitti:

        Kyllä opettaja ja oppilassuhde on mahdollinen, mutta joskin harvinaisempi. Yleisempää on se, että oppilas on ihastunut opettajaan, mutta se on vain kaukorakkautta ja ihailua tai huomion hakemista tai sitten tunne on molemminpuolinen, mutta opettaja ei tee asialle mitään, koska auktoriteetti, ikäero, ammattietiikka, ei halua potkuja yms. Opettaja voi olla myös yksipuolisesti ihastunut. Myös opettaja-opettaja-suhteet ja opettaja-rehtorisuhteet ovat jokseenkin yleisiä.

        Tiedän ihmisiä, jotka ovat oppilaina olleet suhteessa opettajan kanssa ja muuttaneetkin opettajansa kanssa vanhempana asumaan yhteen. Tiedän myös ihmisiä, joilla opettaja-oppilassuhde on mennyt täysin pieleen (opettajalle potkut, suhde loppui, avioero tuli, velat kaatuivat päälle). Itselläni oli yläaste-lukioikäisenä monivuotinen suhde n. 30-40 vuotta itseäni vanhempaan opettajaani eikä sitä kukaan pitänyt mitenkään ihmeellisenä eikä opettajalle tullut mitään seuraamuksia eikä siitä mitenkään vouhkattu julkisuudessa eikä edes opettajapiireissä tai oppilaspiireissä. Olin myös tämän lisäksi alaikäisenä kuin lukioiässä ja sitä vanhempanakin ihastunut ja rakastunut eri opettajiin, mutta ei niistä mitään sen enempää tullut. Yhden kanssa kävin aikuisiällä kerran treffeillä ja siihen se jäi.

        Monesti opettaja-oppilassuhteet liittyvät tilanteisiin ja erityisen jännitysmomentin tuo nimenomaan tuo auktoriteettiasema ja kiinnijäämisen pelko. Osa hakee vain jännitystä ja piristystä elämään kun monivuotinen avioliitto tuntuu tylsältä ja työpäivät liian tutuilta. Joskus ne tunteet lopahtavat niin opettajalla kuin oppilaalla kun jompi kumpi tai molemmat vaihtavat koulua, työpaikkaa tms.

        Enpä ole koskaan ihastunut opettajaani, enkä usko kenenkään opettajan ihastuneen minuun. Yksi kaveri, joka opiskeli ammattimuusikoksi, kertoi soitonopettajansa pyytäneen häntä treffeille. Ystäväpiirini kuuluu myös yksi pariskunta, josta mies oli naisen opettajana yliopistossa. Heidän suhde kylläkin alkoi, kun nainen oli jo suorittanut miehen opettamat kurssit. Eli käytännössä he vain toimivat samalla yliopiston laitoksella, toinen opiskelijana ja toinen opettajana, kun he alkoivat seurustella, mutta he eivät enää tuolloin olleet suorassa opettaja-opiskelija -suhteessa keskenään. Heidän naimisiin menosta on kulunut jo yli viisi vuotta ja perheeseen on syntynyt kaksi lasta. Heidän seurustelu oli aivan avointa kaikille laitoksen työntekijöille ja opiskelijoille, eikä siinä ollut mitään pahaa. Molemmat olivat aikuisia sinkkuja eikä ikäero ollut ihmeellinen, joten tapaus oli aivan ns. normaali. Täytyy vielä todeta, että kyseinen miesopettaja hoiti seurustelun tosi hyvin omalta puoleltaan, eikä hänen uransa asiasta mitenkään kärsinyt. Pikemminkin päin vastoin. Heidän häissäänkin oli laitoksen väkeä sekä vaimon kurssikavereita että miehen työkavereita kaasoina, bestmaneina, vieraina jne. Yliopistomaailmassa tällaiset tapaukset eivät ole niin ihmeellisiä. En tiedä, miten olisi, jos pariskunta olisikin vaikka homo- tai lesbopari. Tuolloin kyseisen laitoksen johtaja muuten oli homomies ja opiskelijoissakin oli homoja, joten homoparin syntyminen olisi ollut täysin mahdollista ;-)

        Omassa elämänhistoriassani on yksi kurja tapaus, jossa minua hoitanut (siis terveydenhoito) henkilö ilmaisi ihastumisensa. Olin silloin aika nuori ja ikäero oli suuri. Tilanne oli minulle niin hankala, että jouduin hakemaan apua siitä selvitäkseni. Se oli raskas prosessi. Kaikki suosittelivat, että meidän olisi pitänyt ko. henkilön kanssa kahdestaan selvittää tilanne ja yritinkin sitä. Myös neutraalia "neuvottelijaa" suositeltiin, mutta sellaisen käyttäminen olisi tuntunut liian oudolta. Emme koskaan saaneet asiasta kunnolla keskustelluksi, mikä oli kurja juttu. Missään vaiheessa en kuitenkaan halunnut tehdä hänestä mitään ilmoitusta tai muulla tavoin vaikeuttaa hänen työtään/uraansa, koska hän oli tapauksesta huolimatta tehnyt työnsä muuten hyvin ja kohdellut minua asiakkaana hyvin. Olen tyytyväinen siitä, etten lähtenyt mihinkään prosesseihin. Ihastuminen perin juurin inhimillistä ja sen voi ajatella myös positiivisella tavalla, että "jee, olin ihastumisen arvoinen". Asia on tietysti monimutkaisempi, mutta eipä se minua enää mietitytä.

        Skandinaviassa ollaan todella kriittisiä näiden asioiden suhteen. Manner-Euroopassa on todella paljon enemmän näitä tapauksia, eikä niihin siellä suhtauduta mielestäni yhtä jyrkästi. En tarkoita, että tällaisiin ihastumisiin ja suhteisiin tulisi kannustaa, vaan ajattelen niitä aina olleen ja aina tulevan. Olen kerran ollut sisätautilääkärin vastaanotolla, jossa oli vastassa sankka partaveden tuoksu, hieman erikoinen sisustus ja elämäni ensimmäinen sisätautilääkäri, joka välttämättä halusi kuunnella keuhkoja (siis piti ottaa paita pois). En sen jälkeen enää mennyt kyseisen mieslääkärin vastaanotolle, vaikka hän kuuluu maamme arvostetuinpiin sisätautilääkäreihin. Hän ei varmasti ollut minuun ihastunut, koska emme olleet tavanneet koskaan aiemmin. Hänen käytös oli kuitenkin mielestäni sellaista, etten halunnut jatkaa hänen potilaanaan. On hyvä, että usein voi vaikuttaa työntekijän valintaan ja käsittääkseni jatkossa valinnanmahdollisuudet vain laajenevat. Sekin täytyy kuitenkin muistaa, että kukaan ammattilainen ei ole täydellinen, varsinkaan kaikkina työpäivinä aamusta iltaan vuosikymmenestä toiseen.


      • Mahdollistamutta

        Itse kirjoitin nimenomaan lesbopareista, sillä tämä on lesbopalsta. Itse olen lesbo ja opettajani, jonka kanssa suhde oli nainen ja nykyään eläkkeellä.

        Onnistuin siis ihmissuhteissa huomattavasti paremmin kun olin itse nuori tai vielä alaikäinen ja kun kyseessä oli suurempi ikäero kuin aikuisiällä. Koska olen lesbo, kaikki ihastumiseni ja rakastumiseni opettajiin ovat olleet luonnollisesti kohdistuneet samaan sukupuoleen. Aikuisiällä suhteet eivät ole olleet pitkäaikaisia ja mitä pienempi ikäero sitä enemmän on puuttunut todellista rakkautta, henkistä yhteenkuuluvuutta ja intohimoa, syystä tai toisesta.

        Suhtautuminen opettaja-oppilassuhteisiin niin samaa sukupuolta kuin eri sukupuolta olevilla samoin kuin suuriin ikäeroihin on ennen vanhaan ollut paljon mutkattomampaa ja luonnollisempaa nimenomaan Suomessa. 90-luvulla ja vielä 2000-luvun alkupuolella se oli aivan luonnollista eikä siitä kukaan vouhkannut eikä repinyt suuren suuria otsikoita. Toki tiedän ja tunnen myös opettajia, jotka ovat nykyään avoimesti työyhteisölleen lesboja ja puhuvat avoimesti lesbokumppaneistaan. Kaikki eivät sitä tee. Toisaalta sama on myös muissakin ammateissa. Itse koen, että ei se työyhteisölle kuulu kenen kanssa makaan ja kenen en, ihan se ja sama olenko lesbo vai hetero tai bi.

        (Samoin ennen vanhaan heteropareilla ollut suuri ikäero oli hyvin luonnollista eikä sitä pidetty minään eikä siitä tehty mitenkään kärpäsestä härkästä, itseasiassa oli hyvin luonnollista, että mies oli reilusti vanhempi ja nainen nuorempi. Nykyään heteroparienkin suuret ikäerot ovat mukamas luonnottomia ja tekopyhästi toivotaan, että olisi vain samanikäisiä heteropareja). Suomessa oli siis suhtautuminen ennen ollut paljon lähempänä muuta Eurooppaa. Nykyään taas amerikkalaisuus ja jyrkkien konservatiivien ja uskonnollisten amerikkalaisten tekopyhä tapa suhtautua opettaja-oppilas-suhteisiin (niin samaa kuin eri sukupuolta olevilla) on vaikuttanut yleiseen ilmapiiriin Suomessa siten, että aiheesta revitään tekopyhiä, huomionkipeitä suuria lööppejä ja yritetään vaikuttaa yleiseen asenteeseen niin, että siitä tehdään luonnotonta tms. Samoin Yhdysvalloissa voi opettaja saada potkut pelkästään kun on pukeutunut liian paljastavasti tai esiintynyt mallikatalogissa vaatteet päällä. Meillä Suomessa ja Euroopassa sitä ei pidettäisi minään. Onpa opettajia esiintynyt kaikenlaisissa tv-ohjelmissakin ja BB-ohjelmassakin. Aivan sama myös ihmisoikeuskysymyksisäkin niin Suomi nimenomaan on ottanut takapakkia. Yleisen ilmapiirin muutos huonompaan suuntaan näkyi konkreettisesti persujen jytkyn jälkeen esim. julkisissa kulkuvälineissä, joissa yhtäkkiä oli täynnä hirveän vihaisia, erilaisia ihmisiä vihaavia ihmisiä täynnä vihaa ja aggressiota. Itsekkäästi kaikki muut ihmiset, jotka eivät muistuta juuri omaa peilikuvaa ovat yhtäkkiä muka hirveän kamalia ja hyvin epätoivottuja. Toisaalta pitää muistaa, että osalla ihmisistä se viha kumpuaa nimenomaan siitä, että itse ovat olleet nuorena hyvin erilaisia, syrjittyjä, koulukiusattuja, jotka nyt ovat pistäneet vahingon ja pahan olon kiertämään. Toisten tutkimusten mukaan vihan ja pahanolon sekä naisvihan aiheuttaisi huono taloudellinen tilanne. Mitä huonommin taloudellisesti menee, sitä helpommin voi syyttää vaikka naisia, homoja ja lesboja yms.


      • Mahdollistamutta
        Elämäonlaiffiii kirjoitti:

        Enpä ole koskaan ihastunut opettajaani, enkä usko kenenkään opettajan ihastuneen minuun. Yksi kaveri, joka opiskeli ammattimuusikoksi, kertoi soitonopettajansa pyytäneen häntä treffeille. Ystäväpiirini kuuluu myös yksi pariskunta, josta mies oli naisen opettajana yliopistossa. Heidän suhde kylläkin alkoi, kun nainen oli jo suorittanut miehen opettamat kurssit. Eli käytännössä he vain toimivat samalla yliopiston laitoksella, toinen opiskelijana ja toinen opettajana, kun he alkoivat seurustella, mutta he eivät enää tuolloin olleet suorassa opettaja-opiskelija -suhteessa keskenään. Heidän naimisiin menosta on kulunut jo yli viisi vuotta ja perheeseen on syntynyt kaksi lasta. Heidän seurustelu oli aivan avointa kaikille laitoksen työntekijöille ja opiskelijoille, eikä siinä ollut mitään pahaa. Molemmat olivat aikuisia sinkkuja eikä ikäero ollut ihmeellinen, joten tapaus oli aivan ns. normaali. Täytyy vielä todeta, että kyseinen miesopettaja hoiti seurustelun tosi hyvin omalta puoleltaan, eikä hänen uransa asiasta mitenkään kärsinyt. Pikemminkin päin vastoin. Heidän häissäänkin oli laitoksen väkeä sekä vaimon kurssikavereita että miehen työkavereita kaasoina, bestmaneina, vieraina jne. Yliopistomaailmassa tällaiset tapaukset eivät ole niin ihmeellisiä. En tiedä, miten olisi, jos pariskunta olisikin vaikka homo- tai lesbopari. Tuolloin kyseisen laitoksen johtaja muuten oli homomies ja opiskelijoissakin oli homoja, joten homoparin syntyminen olisi ollut täysin mahdollista ;-)

        Omassa elämänhistoriassani on yksi kurja tapaus, jossa minua hoitanut (siis terveydenhoito) henkilö ilmaisi ihastumisensa. Olin silloin aika nuori ja ikäero oli suuri. Tilanne oli minulle niin hankala, että jouduin hakemaan apua siitä selvitäkseni. Se oli raskas prosessi. Kaikki suosittelivat, että meidän olisi pitänyt ko. henkilön kanssa kahdestaan selvittää tilanne ja yritinkin sitä. Myös neutraalia "neuvottelijaa" suositeltiin, mutta sellaisen käyttäminen olisi tuntunut liian oudolta. Emme koskaan saaneet asiasta kunnolla keskustelluksi, mikä oli kurja juttu. Missään vaiheessa en kuitenkaan halunnut tehdä hänestä mitään ilmoitusta tai muulla tavoin vaikeuttaa hänen työtään/uraansa, koska hän oli tapauksesta huolimatta tehnyt työnsä muuten hyvin ja kohdellut minua asiakkaana hyvin. Olen tyytyväinen siitä, etten lähtenyt mihinkään prosesseihin. Ihastuminen perin juurin inhimillistä ja sen voi ajatella myös positiivisella tavalla, että "jee, olin ihastumisen arvoinen". Asia on tietysti monimutkaisempi, mutta eipä se minua enää mietitytä.

        Skandinaviassa ollaan todella kriittisiä näiden asioiden suhteen. Manner-Euroopassa on todella paljon enemmän näitä tapauksia, eikä niihin siellä suhtauduta mielestäni yhtä jyrkästi. En tarkoita, että tällaisiin ihastumisiin ja suhteisiin tulisi kannustaa, vaan ajattelen niitä aina olleen ja aina tulevan. Olen kerran ollut sisätautilääkärin vastaanotolla, jossa oli vastassa sankka partaveden tuoksu, hieman erikoinen sisustus ja elämäni ensimmäinen sisätautilääkäri, joka välttämättä halusi kuunnella keuhkoja (siis piti ottaa paita pois). En sen jälkeen enää mennyt kyseisen mieslääkärin vastaanotolle, vaikka hän kuuluu maamme arvostetuinpiin sisätautilääkäreihin. Hän ei varmasti ollut minuun ihastunut, koska emme olleet tavanneet koskaan aiemmin. Hänen käytös oli kuitenkin mielestäni sellaista, etten halunnut jatkaa hänen potilaanaan. On hyvä, että usein voi vaikuttaa työntekijän valintaan ja käsittääkseni jatkossa valinnanmahdollisuudet vain laajenevat. Sekin täytyy kuitenkin muistaa, että kukaan ammattilainen ei ole täydellinen, varsinkaan kaikkina työpäivinä aamusta iltaan vuosikymmenestä toiseen.

        Ja mitä taas muihin Skandinavian maihin tulee niin, vaikka periaatteessa esim. Ruotsissa homojen ja lesbojen asema on parempi niin jossain asioissa Ruotsissakin ollaan äärettömän tekopyhiä ja ylitiukkia esim. alkoholilainsääädäntö tai herran jestas jos erehdyt ostamaan liukkaria niin sinut leimataan heti joko vähintäänkin keski-ikäiseksi tai seksuaalisen hyväksikäytön tai ihmiskaupan uhriksi tai entä jos erehdyt matkustamaan Suomesta Ruotsiin potentiaalisia tyttöystäviä katsomaan sinkkuna niin herran jestas sinä oletkin yhtäkkiä joku potentiaalinen äärivasemmistoterroristi tai vähintään vieraan vallan agentti, joka yrittää vahingoittaa muita. Ai niin ja joo, vielä tämä ikuisuusaihejuttu, mikä edelleen pyörii Suomenkin lehdistössä, että jos nainen siistii alapäänsä karvat osittain tai kokonaan posliiniksi niin hän vain yrittää miellyttää miehiä tai on mainosten/ihmiskaupan/hyväksikäytön uhri ikään kuin nainen ei voisi omasta vapaasta halustaan vetästä alapäätään posliiniksi, koska tuntee oman olonsa paremmaksi ja hygienisemmaksi. Ja juu, tietenkin aina posliini aiheuttaa tulehduksen (ei aiheuta), luonnollisempi on hygienisempi (ei välttämättä ollenkaan) jne.


      • Kgbkgbkgb

        Nyt äkkiä foliohattu päähän! Agentit ja Ufotkin tarkkailevat sua.


      • Tolkulepakko

        Voi ei mä sanon. Kuka näitä agenttijuttuja tänne kirjoittaa? Voi kunpa kaikilla olisi se kuuluisa oma elämä ja läheisiä, joiden kanssa viettää aikaa.

        Mäyh :(


      • Missäonelämäsi

        Ei taida sinulla olla elämää kun päiväsaikaan tänne kirjoittelet vai oletko peräti vetänyt päiväkännit?


      • Esittäväkysymys

        Kova on puolustuksen tarve?!?! Vai onko?


      • Elämäonlaiffiii
        Mahdollistamutta kirjoitti:

        Itse kirjoitin nimenomaan lesbopareista, sillä tämä on lesbopalsta. Itse olen lesbo ja opettajani, jonka kanssa suhde oli nainen ja nykyään eläkkeellä.

        Onnistuin siis ihmissuhteissa huomattavasti paremmin kun olin itse nuori tai vielä alaikäinen ja kun kyseessä oli suurempi ikäero kuin aikuisiällä. Koska olen lesbo, kaikki ihastumiseni ja rakastumiseni opettajiin ovat olleet luonnollisesti kohdistuneet samaan sukupuoleen. Aikuisiällä suhteet eivät ole olleet pitkäaikaisia ja mitä pienempi ikäero sitä enemmän on puuttunut todellista rakkautta, henkistä yhteenkuuluvuutta ja intohimoa, syystä tai toisesta.

        Suhtautuminen opettaja-oppilassuhteisiin niin samaa sukupuolta kuin eri sukupuolta olevilla samoin kuin suuriin ikäeroihin on ennen vanhaan ollut paljon mutkattomampaa ja luonnollisempaa nimenomaan Suomessa. 90-luvulla ja vielä 2000-luvun alkupuolella se oli aivan luonnollista eikä siitä kukaan vouhkannut eikä repinyt suuren suuria otsikoita. Toki tiedän ja tunnen myös opettajia, jotka ovat nykyään avoimesti työyhteisölleen lesboja ja puhuvat avoimesti lesbokumppaneistaan. Kaikki eivät sitä tee. Toisaalta sama on myös muissakin ammateissa. Itse koen, että ei se työyhteisölle kuulu kenen kanssa makaan ja kenen en, ihan se ja sama olenko lesbo vai hetero tai bi.

        (Samoin ennen vanhaan heteropareilla ollut suuri ikäero oli hyvin luonnollista eikä sitä pidetty minään eikä siitä tehty mitenkään kärpäsestä härkästä, itseasiassa oli hyvin luonnollista, että mies oli reilusti vanhempi ja nainen nuorempi. Nykyään heteroparienkin suuret ikäerot ovat mukamas luonnottomia ja tekopyhästi toivotaan, että olisi vain samanikäisiä heteropareja). Suomessa oli siis suhtautuminen ennen ollut paljon lähempänä muuta Eurooppaa. Nykyään taas amerikkalaisuus ja jyrkkien konservatiivien ja uskonnollisten amerikkalaisten tekopyhä tapa suhtautua opettaja-oppilas-suhteisiin (niin samaa kuin eri sukupuolta olevilla) on vaikuttanut yleiseen ilmapiiriin Suomessa siten, että aiheesta revitään tekopyhiä, huomionkipeitä suuria lööppejä ja yritetään vaikuttaa yleiseen asenteeseen niin, että siitä tehdään luonnotonta tms. Samoin Yhdysvalloissa voi opettaja saada potkut pelkästään kun on pukeutunut liian paljastavasti tai esiintynyt mallikatalogissa vaatteet päällä. Meillä Suomessa ja Euroopassa sitä ei pidettäisi minään. Onpa opettajia esiintynyt kaikenlaisissa tv-ohjelmissakin ja BB-ohjelmassakin. Aivan sama myös ihmisoikeuskysymyksisäkin niin Suomi nimenomaan on ottanut takapakkia. Yleisen ilmapiirin muutos huonompaan suuntaan näkyi konkreettisesti persujen jytkyn jälkeen esim. julkisissa kulkuvälineissä, joissa yhtäkkiä oli täynnä hirveän vihaisia, erilaisia ihmisiä vihaavia ihmisiä täynnä vihaa ja aggressiota. Itsekkäästi kaikki muut ihmiset, jotka eivät muistuta juuri omaa peilikuvaa ovat yhtäkkiä muka hirveän kamalia ja hyvin epätoivottuja. Toisaalta pitää muistaa, että osalla ihmisistä se viha kumpuaa nimenomaan siitä, että itse ovat olleet nuorena hyvin erilaisia, syrjittyjä, koulukiusattuja, jotka nyt ovat pistäneet vahingon ja pahan olon kiertämään. Toisten tutkimusten mukaan vihan ja pahanolon sekä naisvihan aiheuttaisi huono taloudellinen tilanne. Mitä huonommin taloudellisesti menee, sitä helpommin voi syyttää vaikka naisia, homoja ja lesboja yms.

        Voin vielä tarkentaa vähän. Tuon kyseisen terveydenhuoltohenkilön kanssa ei minkäänlaista vipinää syntynyt. Minun puoleltani syynä oli, ettei minua yhtään kiinnostanut. Ei sukat vipattaneet jaloissa, perhoset lennelleet vatsassa, eikä mitään muutakaan vastaavaa. Suomeksi sanottuna en ollut ihastunut häneen, vaikka edellisessä viestissä vetosinkin ns. järkisyihin. Kyseinen henkilö oli yli 20 vuotta minua vanhempi. Kaikille se ei ole ikäero eikä mikään, mutta minulle se tuolloin oli. Olin opiskelija ja valmistelin muuttoa satojen kilometrien päähän. Siksi ylipäänsä ihmettelin ihan kauheasti, miksi hän minua lähestyi. Minulla oli elämässäni kaikenlaista sellaista, mitä opiskelevien nuorten elämiin kuuluu. En tiedä yhtään, millaista elämää hän eli, mutta käsittääkseni hän oli ainakin vakavasti sitoutunut kotikaupunkiinsa. Joka tapauksessa se tapaus oli minulle aika hankala kriisi, jonka käsitteleminen kesti yllättävän pitkään. Kriisin voimakkuutta saattoi voimistaa eräs teini-ikääni ajoittunut hieman samantyyppinen kriisi, jonka käsittely oli minulta aikoinaan jäänyt ilmeisesti tekemättä. Tapaus kuitenkin vahvisti minua, kuten kriiseillä on usein tapana. Jotkut myöhemmin tapahtuneet asiat ovat varmaan "kolahtaneet pehmeämmin", koska kävin tuolloin kallonkutistajien kanssa läpi kriisiin liittyviä asioita.

        En sikäli pidä isoakaan ikäeroa ongelmana, mutta jos henkilöt ovat omissa elämissään kovin erilaisissa vaiheissa ja haaveilevat ihan erilaisista asioista, niin se voi olla ylitsepääsemätön ongelma. En olisi parikymppisenä voinut kuvitella seurustelevani nelikymppisen kanssa. Kukaties olen menettänyt elämäni rakkauden näin jäykän ajattelun vuoksi, mutta minä olen mikä olen.

        Uskon kyllä sinänsä, että ihastuminen ei kysy aikaa eikä paikkaa. Minunkin tuttavapiiriin kuuluu ihmisiä, joiden rakkaustarinat ovat kestäneet rakastavaisten välissä olevat valtameret, vastustavat perheenjäsenet, taloudelliset uhraukset, uran puolesta tehdyt uhraukset tms. Minä olen kuitenkin kuivan tylsä ja käytännöllinen realisti :-D Mietin kaikkea kuulemma voimakkaasti älyllistäen. Niin on moni sanonut. Toisaalta olen myös herkkä ja tunteellinen romantikko, ihastunutkin... :-)


    • petunia1991

      Mun täytyy sanoa, että voi se opettaja-oppilas suhde joskus toimiakin, kuten minulla. Olin lukiossa erittäin ihastunut 12v vanhempaan naisopettajaan, jonka kanssa usein juteltiin mm. bussimatkoilla, koska molemmat asuttiin eri paikkakunnalla missä koulu.. No, noilla matkoilla keskusteltiin lähes kaikesta ja ilmeni, että meillä on hyvin samanlaiset kiinnostuksen kohteet ja päädyimmekin usein lenkkeilemään yhdessä..
      Olin se aktiivisin oppilas aina ja minusta tuleekin muutaman vuoden päästä opettaja, pääaineena sama aine, jota hänkin opetti.

      Minusta tuli sitten ylioppilas ja juhlassa hän antoi mulle kortin, jossa luki mm. että hän toivoo, että näkisimme myös jatkossakin, koska hän viihtyy seurassani. Kortin sisällä oli myös liput erään bändin keikalle, josta molemmat tykättiin. No, sinne mentiin sitten viikon päästä ja ilta meni ihanasti ja menin sitten hänen luokseen jatkoille. Juteltiin pitkään, kunnes sitten kello oli jo kolme ja olin lähdössä, kunnes hän halusi kertoa tunteensa minua kohtaan ja siitä se sitten lähtikin. Nyt on kulunut melkein kolme vuotta ja olemme onnellisesti yhdessä ja muutimme kauemmas lukiopaikkakunnalta.. Emme ole saaneet paheksuvia kommentteja eikä tästä nyt hirveen moni tiedäkään, mutta ollaan todella onnellisia yhdessä..

      Tulipa pitkä viesti, mutta halusin kertoa vain tämän. En nyt menisi ihan lukioaikana mitään sanomaan, koska voisi olla kummallekin osapuolelle todella vaivaannuttavaa, mikäli tunteet eivät olisi molemminpuolisia, mutta kyllä tuollainen suhde on mahdollista. :)

      • kokenut2

        Kiva että toisia onnistaa ja saa olla suhteessa sen kanssa, johon on ihastunut. Itse sain pelkkää kuraa naamaan ja siksi vihaan ko. ihmistä ikuisesti.


    • norsu12

      no ite oon 12v ja oon iahstunu meijän fyken opeen se on joku yli 30v ja sit se koko ajan oon sen tunneil tulee kauhee olo että haluis karatta siel luokasta pois :D mut mie en saa sitä meilestä pois ees...mut se niikun on arvannu jostain että oon ihastunu no tänään se sano että vaikka oot ihastunuu minuu niin unoha koko asia siis silon kun oot viis vuotta vanhempi niin empä tiiä sit mie vaan FAIL

    • ap.

      Kiitos kaikille. Opettaispa se mua aina

      • norsu12

        okei harmi :D


    • PullavaXD

      Mä oon 14 v. Tyttö Bi ja menossa 8 luokalle. Noh...meijän ylä koulussa on sellane 36 v. Nais-opettaja (kysyin iän joskus xd) nii hän on ihan sairaan hyvän näköinen ja seksikäs perfect kroppa wlh. Se opettas meil uskontoo ja terveystietoa nii sillonku se puhu hänen omista lapsista (2 tytärtä). Mä vaan kiroon sitä kun mä haluisin et se olis mun mutsi aivan ihana ihminen, rento, huumorintajuinen ja positiivinen. Kerran kun hän oli surullinen oli tapahtunu joku hirvee kriisi nii me kavereitten kaa mentii halaa häntä ja omg se tuoksu hyvälle ja sain mahikkes painaa pääni hänen rinnoil kun lohdutin siinä hän tuli iloiseksi kun piristettiin häntä. ^_^ voi olla kirjotus virheitä XD

    • Anonyymi

      Oon 16v tyttö,, ja pussasin yhen kaverin mutsin kans ku oltii kahden...;) Kivalt tuntui...:) Hän on opettaja, mut toises koulus.

    • Anonyymi

      MOI MULLA ON ONGELMA OLEN IHASTUNUT MUN OPETAJAAN JA NO KATSELEN SITÄ USEIN JA SEKIN ON MUA KATSONU MONESTI TAKAS EN TIEDÄ OLEN VAAAN TYPERÄ.... OLEN 14VUOTTIAS JOSKUS AJATELEN SITÄ JOPA NIIN PALJON ETTÄ PÄÄNI HALKEE

      • Anonyymi

        Joo no aika huono provo, koska yksikään 14-vuotias ei istu capslockin päällä vaikka kuinka pää halkeis.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo no aika huono provo, koska yksikään 14-vuotias ei istu capslockin päällä vaikka kuinka pää halkeis.

        Eikä kukaan oikeasti ihastunut kirjoittaisi ihastuksen kohteestaan tuohon sävyyn ei edes ikäisiään poikkeuksellisen lapsellinenkaan..


    • Anonyymi

      Ette usko mut olen rakastanut mun lukioaikaista opettajaa jo n 20vuotta. Ihastuminen muuttui pikkuhiljaa rakkaudeksi ja kannan aina häntä sydämmessäni.
      Ollaan ystäviä ja hän ei tiedä mun aidoista tunteistaan. Välillä mietin että pitäiskö olla joskus rohkea ja kertoa.
      Hän on jo 63vuotias.. Edelleen kun tavataan hän saa mun vatsaan perhosia.
      Elämä on kummallista🤔

    • Anonyymi

      Ihastuksia tulee ja menee. Kaikki eivät ole tarkoitettu kumppaneiksi, mutta ihastumiset kertovat sinusta itsestäsi jotain, mitä sisimmässäsi kaipaat. Joskus voi tuntua turvalliselta ihastua ihmiseen, josta tietää, että suhde ei ole mahdollinen vrt kaukorakkaudet teini-iässä.

      Nauti tunteestasi!

    • Tee aloite?

      • Anonyymi

        Tee ihmeessä aloite, jos pidät hänestä. Ikäero ei haittaa. Mul kävi nii, et alkoi suhde yhen kaverin äidin kans.. Olin 17v. Tykättiin toisistamme jo aikasemmin, mut en ois ikinä uskonut, et meil tulis rakkaussuhde... Kerran oltii kahden ja jotenki meni niin, et alettiin suudella :) Kaverini oli ensi yllättynyt ja hämmentynyt, ku kerrottiin sille, mut hyväksy sit asian. Vielki ollaa yhes. Oon nyt 19v ja hän 48v. Kyl tää elämä on ihmeellist ja hienoo :) Mul on samas perhees kaveri ja oma Rakas...:)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      41
      2164
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      49
      1707
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      33
      1528
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      42
      1508
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1450
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1446
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      3
      1417
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1351
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      4
      1275
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1243
    Aihe