Mitä tarkoittaa tamperelaisuus?

????????????

Mitä tamperelaisuus merkitsee? Miten se näkyy ihmisessä ja mitä pitää sisällään?

14

167

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhteinen hyvä

Asumista Tampereella. Kuulumista yhteisöön, joka maksaa kunnallisveronsa Tampereen kaupungille tamperelaisten yhteisten asioiden hoitoa varten.

• jokainen omanlainen

Kaikki ovat erilaisia. Se näkyy vain asuinpaikkana. Kaupunginosina. Naapurit meluavat, osa muualta tulleita ja osa ei. Ja osa samasta läänistä autoilijoita, menevät ohi. Joskus pala gluteenitonta mustaamakkaraa ja kesällä mansikkaa.

Miettii missä on seuraava asuinpaikka vai jämähtääkö tänne kuten aiempina vuosina. Löytääkö oikeat ihmiset. Minne kehittyy ja mitä opettelee. Tampereella on sääolot kuin Siperiassa. Joku elää yksin ja joku löytää kumppanin.

• Hymyjen kaupunki

Tamperelaisuus parhaimmillaan on lämmintä välittämistä toisista, huumorilla maustettuna.
      Muutin tänne Helsingistä-82, enkä ikinä täältä muuta pois.

• Amuuriii

Tamperelaiseksi synnytään tai kasvetaan. Hyvää käytöstä, ronskilla huumorilla maustettuna.
      Kunniotusta omaa kotikaupunkia ja sen historiaa kohtaan. Taito nauraa itteelleen. Tietty junttimaisuus ja maalaisjärjen käyttö. Toisten huomioon ottamista. Pipa pois päästä sisälle mentäessä.
      Toisten huomioon ottamista sekä vanhempien ihmisten kunnioitusta. Asioista voidaan kinastella ja mielipiteitä vaihtaa kovaäänisesti, mutta ei tapella ei saa.

• vajaa manse

Tamperelaisuus on tyypillisimmillään sitä, että vertaillaa koko ajan Tamperetta Helsinkiin, Turkuun tai muihin kaupunkeihin. Kertoo itsetunnon vajeesta.

• Menepois

Haloo? Sinullako huono itsetunto? Tässä ketjussa yhdessäkään aikaisemmassa viestissä ei verrattu mitään mihinkään. Tulit vaan herättämään tänne eripuraa. Et taida olla tamperelainen.

• 2+7

Tampereen rento meininki ja murre. Sopivasti pikkukaupunkimainen "iso" kaupunki.

• jcnsb

Olla ylpeä siitä, että Tampereella asustaa ruotsinkielinen vähemmistö.

• minoritetsminaret

Jaa. Siksikö ylpeä, että se ei ole enemmistö?

Onhan täällä paljon muitakin kieliryhmiä vähemmistöinä. Pitäisikö niistäkin jostain syystä ylpeillä? Miksi?

• muuta ruotsiin.

Ei onneksi asusta ruotsinkielisiä trella, enkä ole koskaan kuullut kaupungissa kenekään edes puhuvan ruotsia. Ei liene kovin terveellistäkään, ainakaan ilta-aikaa keskutassa, sen verran isänmaallista väkeä asuu kaupungissa.

Ainoat ruotsin ruskeakieliset mongertajat ovat trella K Sasi ja Jukka "Pakkoruotsi" Gustafsonni.

• söpöliiini

Tampere on hurmaava paikkakunta. Tekee mieli puhua vauvan lepertelykielellä Tampereella ollessa.

• Leierh

Onhan meillä Pate, joka totesi, että isänmallisuus on pyhä asia, eikä halpa akauppatavaraa!

• manselaistunut

Mielestäni tamperelaisuus on erityisesti kaupunkilaisuutta. Hyvä mesta olla ja elää.

• Ieonser

Oikea tamperelainen ei ole täysin kaupunkilaistunut, vaan on säilyttänyt tietyn maalaisuutensa, mikä näkyy esim. maalaisjärjen käytössä. Ei myöskään hötkyile turhasta. Tamperelaiset eivät halua kaupunkilaistua liikaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      68
      3209
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3077
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      2942
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2621
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2132
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1699
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1657
    8. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1649
    9. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1645
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      59