Tuolla muualla tuli esille tämä Raamatun kohta:
2 Kor. 10
10. Sillä hänen kirjeensä ovat, sanotaan, kyllä mahtavat ja pontevat, mutta ruumiillisesti läsnäollessaan hän on heikko, eikä hänen puheensa ole minkään arvoista.
11. Joka niin sanoo, ajatelkoon, että samaa, mitä me poissaolevina olemme kirjeissämme sanoissa, samaa me myös olemme läsnäolevina teoissa.
Mitä ja mistä nämä Raamatun kohdat mielestänne puhuvat kyseisten kohtien kokonaisuuteen katsottuna?
Toivon, ettei kajottaisi siihen ketjuun, josta nämä poimin, vaan pysyttäisiin ihan vain tämän kyseisen luvun ja jakeiden sisällössä ja siinä, mitä ne teille puhuvat
ilman kyseisen ketjun sisältöä?
2 Kor. 10 : 10 - 11
33
93
Vastaukset
- ~~tp~~
Itselläni ottivat silmään mm. tämä kohta:
>>
olen MUKA nöyrä kasvotusten teidän kanssanne..- tyhjänjauhajat
Kokopäivätyönkö te olette itsellenne luoneet tästä paskanjauhamisesta, ilmeisesti ei palkkatyö maistu?
- ~~tähkäpää~~
tyhjänjauhajat kirjoitti:
Kokopäivätyönkö te olette itsellenne luoneet tästä paskanjauhamisesta, ilmeisesti ei palkkatyö maistu?
Sanos muuta kun asiaa!! 8D
Mut elähän sie kadehi!
Jahka Siekin sitten, kun olet oman ossuutesi suorittanut työsi saralla ja siinä samalla OTO:na kasvattanut muutamia uusia veronmaksajia, voit naatiskella vain olostasi tukiverkostona heijän perheilleen ja sen ohella jauhaa sitten ihan sitä, mitä mielesi tekkee!!
Kieltämättä, tämä on niin ihanaa aikaa, että tokihan ymmärrän, jos jollain vähän katteutta pukkaapi kehhiin! 8D
Joten, olehan siekin ahkera ja puurra sillä omalla peltosarallasi ja pidä hyvvää huolta katraastasi, niin kyllä se siullekin vielä nämä kissanpäivät koittavat, jos Herra suo ja eletään!
Se on kuule mukavata sekin, kun sellaisia uusia pellavapäitä alkaa tuossa vilistellä pitkässä jonossa ja välillä joka nurkalta näkky pientä nöpönennöö
ja Taivaallinen Isä on antanut vielä sen verran voimia, että suapi heijän perässäin tuolla juosta ja tehä linnun pesiä ja sitten taas, kun takavalot pilkottavat, suapi istahtaa ja TULLA SIUN KANSSAIS PUHUMAHAN OIKEIN ASIALLISTA ASIATA! :) - yx mylläri
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Sanos muuta kun asiaa!! 8D
Mut elähän sie kadehi!
Jahka Siekin sitten, kun olet oman ossuutesi suorittanut työsi saralla ja siinä samalla OTO:na kasvattanut muutamia uusia veronmaksajia, voit naatiskella vain olostasi tukiverkostona heijän perheilleen ja sen ohella jauhaa sitten ihan sitä, mitä mielesi tekkee!!
Kieltämättä, tämä on niin ihanaa aikaa, että tokihan ymmärrän, jos jollain vähän katteutta pukkaapi kehhiin! 8D
Joten, olehan siekin ahkera ja puurra sillä omalla peltosarallasi ja pidä hyvvää huolta katraastasi, niin kyllä se siullekin vielä nämä kissanpäivät koittavat, jos Herra suo ja eletään!
Se on kuule mukavata sekin, kun sellaisia uusia pellavapäitä alkaa tuossa vilistellä pitkässä jonossa ja välillä joka nurkalta näkky pientä nöpönennöö
ja Taivaallinen Isä on antanut vielä sen verran voimia, että suapi heijän perässäin tuolla juosta ja tehä linnun pesiä ja sitten taas, kun takavalot pilkottavat, suapi istahtaa ja TULLA SIUN KANSSAIS PUHUMAHAN OIKEIN ASIALLISTA ASIATA! :)Pitihän sen arvata, savolaiseukko, jolla suu napsaa kuin räkättirastaalla kevätkarkeloissa. Näitä on nähty, yleensä niille tulee hätäk käteen, kun niiltä aletaan vaatia muutakin kuin sitä tyhjänjauhamista.
- ~~tp~~
yx mylläri kirjoitti:
Pitihän sen arvata, savolaiseukko, jolla suu napsaa kuin räkättirastaalla kevätkarkeloissa. Näitä on nähty, yleensä niille tulee hätäk käteen, kun niiltä aletaan vaatia muutakin kuin sitä tyhjänjauhamista.
Mikäs se Sinuja nyt noi pahasti sapettaapi?
Aurinko paistaa täyretä terältänsä taivahalta ja kaikki on hyvin, niin miks
myrtsiilet?
Pirrautahan kahavit tulemahan ja haukkaa nisua leukaperihis, niin kyllä se siitä
heleppottaa ja het sitte lujasti!
Ja jonsei helepoota, niin elä viihti kuitenkaan tuata pahaa oloas tänne
pirskootella, jookosta??
- body2
Paavali oli mahtipontinen ja halusi itselleen valtaa sekä hallita toisia.
"Jos joku, vaikka enkeli taivaasta julistaa teille muuta kuin mitä olette minulta kuulleet, hän olkoon kirottu..."
Tuo jo on niin paksua itsekkyyttä että kellojen pitäisi soida.
Nykykristillisyys on hirttäytynyt Paavalin oppiin ja Jeesus on sivuseikka.- ~~tähkäpää~~
Mutta eikö tuo kyseinen luku anna ymmärtää niin, ettei hän nyt niin kovin mahtipontista esittänyt tai ollut, kun kerta Korinttolaiset olivat sitä mieltä, että:
"ruumiillisesti läsnäollessaan hän on heikko,
eikä hänen puheensa ole minkään arvoista."
Kyse on Jumalan voimasta. Pyhän Hengen voimasta. Kirjeet jotka hän kirjoitti, syntyivät Pyhän Hengen vaikutuksesta, siinä hetkessä kun hän kirjoitti.
Sitten kun Paavali tuli ja oli kasvotusten seurakunnan kanssa, niin monille se oli ehkä pettymys tai yllätys ainakin. Yllätys siinä mielessä, kuinka tavallinen heikko ihminen hän oli. He ehkä odottivat jotakin ihan muuta. Paavali, joka oli ihan tavallinen tallaaja, vajavainen heikko ihminen, varmaan hyvin monesti rukoili juuri näin; Rukoilkaa minun puolestani, että kun suuni avaan, minulle annettaisiin oikeat sanat. (Ef. 6:19).
Eikä kyse ole vain sanoista, vaan voimasta. Paavali kirjoittaa jo aikaisemmin tästä samasta aiheesta 1kor. kirjeessä 4 luvussa, jossa hän sanoo;
19 Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.
20 Sillä Jumalan valtakunta ei ole sanoissa, vaan voimassa.- ~~tähkäpää~~
Näin minäkin tuon tulkitsen ja oikein alkoi huvittamaan se, miten monta kertaa me teemme omia tulkintojamme joidenkin tekstien takana olevista ihmisistä ja samantein pläjäytämme niiden pohjalta sitten leiman kirjoittajan otsaan, kunnes ehkä saatamme jossain tilanteessa kohdata kyseisen henkilön ja huomata, että eihän hän ollukkaann sitä, mitä olin omassa pienessä mielssäni OLETTANUT.
Myöskin huomattavissa on se, miten ihan samanlaisia ihmisiä olivat tuon ajan korinttolaiset, mitä olemme tänäänkin, eli Paavalia oli punnittu ja mittailtu ja kuinkas muuten, kuin kovin köykäiseksi havaittu, kuten aina tahtoo käydä, kun ja jos me ihmisinä lähdemme toinen toisiamme mittailemaan ja punnitsemaan.
1. Kor. 1:1 jakeessa Paavali kuitenkin kirjoittaa heistä:
"Paavali, Kristuksen Jeesuksen kutsuttu apostoli Jumalan tahdosta, ja veli Soostenes Korintossa olevalle Jumalan seurakunnalle, Kristuksessa Jeesuksessa pyhitetyille, jotka ovat kutsutut ja pyhät..." :)
Ja myöskin näin:
1.Kor.1:7
"..niin ettei teiltä mitään puutu missään armolahjassa.."
- Logos´
Paavali ei ollut(aivan oikein)lihassaan vahva.
* Eipä tainnut olla, pieni mies, kalju, väärätsääret, ja kierot silmät, voisko enempää olla varressa vikoja, että yhdelle ihmiselle mun mielstä liikaakin, vielä kun oli julkisuuteen kutsuttu apostolivirkansa takia. Nöyrä mies minusta, ja ihailen häntä ja kuinnioitan sydämestäni, ja siksi kun oli, mikä oli, Jumala valistsi hänet, joka ei ollut olkoisesti loistokas eikä maailman silmissä mahtava. Sen joka oli halpaa, sen Jumala valitsi, näin Jumala meitä valitsee, ei aina mene ihmisten mieleen valinnat.
* Eikä Paavali uhonnut tämän sanoessaan;
" "Jos joku, vaikka enkeli taivaasta julistaa teille muuta kuin mitä olette minulta kuulleet, hän olkoon kirottu..." ei, vaan että oli varma siitä, mitä opetti, ja tiesi mistä puhui, koska sai Herraltaan suoraan kaiken kirjoittamansa, ja kun julisiti Pyhässä Hengessä aitoa evankeliumia, ja tuo hänen sanansa pätee yhä, on vain yksi puhdas evankeliumi, Jeesusken ja apostolien kirjoittamana meillekkin annettu. Kiitos Jumalalle Paavalista , ei Jumala erehtynyt.
* Asiahan onkin niin, että me emme tarvitse mitään erikoista voimaa omaan elämäämme, sinänsä, PH: on annettukin voimaksi todistaa Jeesuskesta Kristuksesta, ja niin vaan tapahtuu, että kun saa armon todistaa Hänestä ja koroittaa Kristusta, siihen saa voiman, ja kun tehtävä on suoritettu, palaa tunneelämä normaaliksi, eikä tunnu sen kummemalta, ja jopa saa ruveta tekemään tiliä itsensä kanssa, ja saada apua Herralta sen, mistä Raamattukin sanoo, " Vahvista minua Sanasi jälkeen." Voima annetaan tehtävää suorittaessa ja sen luonteen ja tarpeen mukaan, mitä siihen tarvitaan. PH. ei ole annettu fiilistelyä ja nautintoa varten, vaan voimaksi palvelemaan Herraa. Muutoinhan me elämme uskosta, emme mistään fiiliksestä ja miltä tuntuu, useikaan ei niin kummoselta tunnu.- ~~tp~~
Mohikaani_27 kirjoitti:
* Eipä tainnut olla, pieni mies, kalju, väärätsääret, ja kierot silmät, voisko enempää olla varressa vikoja, että yhdelle ihmiselle mun mielstä liikaakin, vielä kun oli julkisuuteen kutsuttu apostolivirkansa takia. Nöyrä mies minusta, ja ihailen häntä ja kuinnioitan sydämestäni, ja siksi kun oli, mikä oli, Jumala valistsi hänet, joka ei ollut olkoisesti loistokas eikä maailman silmissä mahtava. Sen joka oli halpaa, sen Jumala valitsi, näin Jumala meitä valitsee, ei aina mene ihmisten mieleen valinnat.
* Eikä Paavali uhonnut tämän sanoessaan;
" "Jos joku, vaikka enkeli taivaasta julistaa teille muuta kuin mitä olette minulta kuulleet, hän olkoon kirottu..." ei, vaan että oli varma siitä, mitä opetti, ja tiesi mistä puhui, koska sai Herraltaan suoraan kaiken kirjoittamansa, ja kun julisiti Pyhässä Hengessä aitoa evankeliumia, ja tuo hänen sanansa pätee yhä, on vain yksi puhdas evankeliumi, Jeesusken ja apostolien kirjoittamana meillekkin annettu. Kiitos Jumalalle Paavalista , ei Jumala erehtynyt.
* Asiahan onkin niin, että me emme tarvitse mitään erikoista voimaa omaan elämäämme, sinänsä, PH: on annettukin voimaksi todistaa Jeesuskesta Kristuksesta, ja niin vaan tapahtuu, että kun saa armon todistaa Hänestä ja koroittaa Kristusta, siihen saa voiman, ja kun tehtävä on suoritettu, palaa tunneelämä normaaliksi, eikä tunnu sen kummemalta, ja jopa saa ruveta tekemään tiliä itsensä kanssa, ja saada apua Herralta sen, mistä Raamattukin sanoo, " Vahvista minua Sanasi jälkeen." Voima annetaan tehtävää suorittaessa ja sen luonteen ja tarpeen mukaan, mitä siihen tarvitaan. PH. ei ole annettu fiilistelyä ja nautintoa varten, vaan voimaksi palvelemaan Herraa. Muutoinhan me elämme uskosta, emme mistään fiiliksestä ja miltä tuntuu, useikaan ei niin kummoselta tunnu.>>>
PH: on annettukin voimaksi todistaa Jeesuskesta Kristuksesta, ja niin vaan tapahtuu, että kun saa armon todistaa Hänestä ja koroittaa Kristusta, siihen saa voiman, ja kun tehtävä on suoritettu, palaa tunneelämä normaaliksi, eikä tunnu sen kummemalta, ja jopa saa ruveta tekemään tiliä itsensä kanssa, ja saada apua Herralta sen, mistä Raamattukin sanoo, " Vahvista minua Sanasi jälkeen." Voima annetaan tehtävää suorittaessa ja sen luonteen ja tarpeen mukaan, mitä siihen tarvitaan. PH. ei ole annettu fiilistelyä ja nautintoa varten, vaan voimaksi palvelemaan Herraa. Muutoinhan me elämme uskosta, emme mistään fiiliksestä ja miltä tuntuu, useikaan ei niin kummoselta tunnu.
- 19%%%¤¤¤%
Tuosta raamatunkohdasta voi havaita sen, ettei Jumalan seurakunta tuolloinkaan ollut täydellinen. Myös siellä oli epäuskoisia, jotka odottivat suuria tekoja, epäilivät jopa Paavalin uskoa. Näitä vihjailijoita ja epäluulon heittäjiä on aina ollut kirkossa / seurakunnassa. Itse sana puhutteli heitä siten, että he Paavalin kirjeiden kautta näkivät kyllä oman heikkoutensa, mutta sen sijaan, että olisivat nöyrästi tunnustaneet tämän Jumalan ja ihmisten edessä, tehdä parannuksen, he halusivat vihjailuillaan alentaa myös Paavalin ja apostolit omalle tasolleen.
- ~~tähkäpää~~
Just näin!
Ja tätä meidän tulisi jokaisen tarkasti tutkia itsessämme, onko minussa sitä, mitä muilta vaadin tai onko minussa sitä, mitä muissa arvostelen.
Minä uskon, että me ihmiset olemme kaikki luonnolliselta luonnoltamme sellaisia, ettei tuo tarkastelu ja rehellinen itsensä katsomin ja totuuden näkeminen ole mahdollista, ellei ihminen pyydä Jumalaa tuomaan julki ja päivänvaloon niitä virheitä ja vajavaisuuksia, joita itsessämme on ja vaikka näkisimmekin niitä, niin me yritämme löytää niille silloinkin vielä syyn ja oikeutuksen.
Meille jokaiselle ovat niin rakkaat sanat.....MUTTA KUN..... :)
Joskus oikein on vihaksi pistänyt oma itsensä, kun on yhenäkin huomannut ja oivaltanut, miten on joitain omia virheitään ja vikojaan hoivannut sylissään,
kuin kissanpentuja ja silti on ollut valmis niiden poispanemisesta muille saarnaamaan.
Ja tuo näkeminen ja oivaltaminenkaan ei aina edes riitä, vaan joutuu huomaamaan senkin, että vaikka ne laskee pois sylistään, jokin tilanne saa jälleen jossain vaiheessa kaappaamaan ne syliinsä, eli ei se parannuksen tekeminen ja virheiden ja vikojen poispaneminen niin helppoa ole kenellekään.
Usein kykenemme siihen vasta sitten, kun selkä on niin seinää vasten, että "joudumme" pyytämään apua Jumalalta, kun ei enää omat konstit riitäkään.
Kirjoitan "joudumme" siksi, että tällaisia me vain tahdomme olla, ettemme edes luota, että JUMALA VOI, ennen kuin olemme itse kaikkemme yrittäneet. :)
- 676u
Tää palstahan on just täynnä sitä mahtavaa ja pontevaa, tuodaan mielellään esiin kuinka minä nyt ymmärrän ja tiedän mitä tämäkin raamatun kohta tarkoittaa ja satavarma saa olla, ettei yksikään näistä mahtipontisista pysty toteuttamaan ihanteitaan käytännössä ja jos yhden kerran pystyykin ,niin kymmenen takapakkia tulee. Parempi olisi pitää suu supussa ja tehdä ensin ja sitten vasta suu vaahdossa puhua. Hienoja sanakäänteitä ihmiset kyllä suustaan latelevat, mutta todellisuus on jotain ihan muuta.
- ~~tähkäpää~~
Mutta eihän me kukaan tiedetä, mitä kaikkea kukin on tehnyt tai tekemättä jättänyt.
Mehän kun ollaan vain keskustelupalstalla ja täällä vain vaihtamassa ajatuksiamme ja näkemyksiämme ja arjessa sitten kukin eletään niitä todeksi parhaamme mukaan tai ollaan elämättä.
Miksi täälläkään olisi kenelläkään mitään suurta tarvetta esittää esim. mahtipontista tai mitään muutakaan, sillä eihän sillä ole normaalille arjen elämälle mitään merkitystä, arvostiko meidän nickiämme täällä joku, vai eikö arvostanut.
Jos joku elää täällä ns. kaksoiselämää, niin sehän on hänen asiansa ja ongelmansa. ~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Mutta eihän me kukaan tiedetä, mitä kaikkea kukin on tehnyt tai tekemättä jättänyt.
Mehän kun ollaan vain keskustelupalstalla ja täällä vain vaihtamassa ajatuksiamme ja näkemyksiämme ja arjessa sitten kukin eletään niitä todeksi parhaamme mukaan tai ollaan elämättä.
Miksi täälläkään olisi kenelläkään mitään suurta tarvetta esittää esim. mahtipontista tai mitään muutakaan, sillä eihän sillä ole normaalille arjen elämälle mitään merkitystä, arvostiko meidän nickiämme täällä joku, vai eikö arvostanut.
Jos joku elää täällä ns. kaksoiselämää, niin sehän on hänen asiansa ja ongelmansa.1. Kor. 2:3,4
"Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa",
>>>>>>>
Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”.
Paavali ei häpeä tunnustaa tätä. Olihan hän tullut suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.
Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).
Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7).
Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti, mutta ongelmiakin oli.
Millainenhan Paavalin ulkonäkö oli?
Ei ehkä kovin "edustava"!- % ja ¤
Tapio522 kirjoitti:
1. Kor. 2:3,4
"Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa",
>>>>>>>
Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”.
Paavali ei häpeä tunnustaa tätä. Olihan hän tullut suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.
Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).
Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7).
Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti, mutta ongelmiakin oli.
Millainenhan Paavalin ulkonäkö oli?
Ei ehkä kovin "edustava"!Hei, Tapsa! Huomaatkos, mikä suloinen Herran rauha täällä nyt vallitsee???
Me ent. viholliset ollaan hyvää pataa keskenämme! % ja ¤ kirjoitti:
Hei, Tapsa! Huomaatkos, mikä suloinen Herran rauha täällä nyt vallitsee???
Me ent. viholliset ollaan hyvää pataa keskenämme!"Me ent. viholliset ollaan hyvää pataa keskenämme"!
>>>>>>>>>>>><
Hyvä on, että löytyy sopuisaa mieltä!
Nyt en yht'äkkiä muista, mistä asiasta olemme vihoitelleet toisillemme?
Vai mitä tarkoitatkaan?- sokaisut
Tapio522 kirjoitti:
1. Kor. 2:3,4
"Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa",
>>>>>>>
Korintissa ”henkien taistelu” oli niin kova, että Paavali joutui saarnaamaan ”heikkouden vallassa, pelossa ja suuressa vavistuksessa”.
Paavali ei häpeä tunnustaa tätä. Olihan hän tullut suurkaupunkiin, joka oli tunnettu materialismistaan ja siveettömyydestään.
Paavalin saarnat olivat ”Hengen ja voiman” osoittamista (j. 4).
Tuon vapisevan miehen saarnat saivat aikaan sen, että monien sisäinen vastarinta murtui: syntejä tunnustettiin, paheista ja huonosta elämäntavoista luovuttiin, alettiin elämään uutta elämää, jossa Hengen lahjat toimivat (1. Kor. 1:4-7).
Korintin seurakuntalaisista tuli rikkaita hengellisesti, mutta ongelmiakin oli.
Millainenhan Paavalin ulkonäkö oli?
Ei ehkä kovin "edustava"!Jeesus sokaisi Paavalin.
Sinutkin Tapio522 Jeesus on aina silloin tällöin sokaissut. - äs jusual
sokaisut kirjoitti:
Jeesus sokaisi Paavalin.
Sinutkin Tapio522 Jeesus on aina silloin tällöin sokaissut.Huom! On sokaissut. Ei, oli sokaissut. Itse Mr Preesenssi, ei Ms Imperfekti! Äs jusual!
- %+¤
Tapio522 kirjoitti:
"Me ent. viholliset ollaan hyvää pataa keskenämme"!
>>>>>>>>>>>><
Hyvä on, että löytyy sopuisaa mieltä!
Nyt en yht'äkkiä muista, mistä asiasta olemme vihoitelleet toisillemme?
Vai mitä tarkoitatkaan?No minähän sulle juuri, olikos toissapäivänä, ripittäydyin ja sinä sanoit, ettei pidä pahaa pahalla kostaa. Ajattelin sitä.
Ei riitaa luterilaisten ja hellareiden välillä. En nimittele heitä, enkä pyllistä.
Lauletaan yhdessä heprealaisia lauluja.
- EndTimes
Jumala antaa voimansa Sanan kumppaniksi. Meidän omissa sanoissamme ei tuota ihmeellistä voimaa ole. Näin on meillä aarre saviastioissa, eikä aarteena saviastia. Ne, jotka haaveilevat evankeliumin kautta tulevansa yli-ihmisiksi, joutuvat valitettavasti pettymään. Uskon, että Paavalissa pettyivät nuo, jotka kuvittelivat Paavalin olevan itsessään jotain erinomaista, ja olivat sitä itsekin tavoitelleet. Oma suuruus on Iisebelin harha. Evankeliumi ja sen voima ei koroita ihmistä, vaan Kristusta. Näin meillä on lahjavanhurskaus, ja lahjaksi saadut puhtaat vaatteet. Lahjaksi saatu Sana ja evankeliumin Voima. Meidän tulee vähetä ja Hänen kasvaa. Se, että me olemme pieniä, ei tee tyhjäksi sitä että Jumala on suuri!
- Eikö vain?
Pitäisi puhua enemmän Jumalan voimasta ihmisissä. Omasta heikkoudesta Paavalikin puhui ja kertoi kaiken kykynsä ja voimasa tulevan Jumalalta.
Eikö vain? kirjoitti:
Pitäisi puhua enemmän Jumalan voimasta ihmisissä. Omasta heikkoudesta Paavalikin puhui ja kertoi kaiken kykynsä ja voimasa tulevan Jumalalta.
KUKA ON SUURIN?
Mark. 9:33-37 (Rinnakkaisteksti: Matt.18:1-10)
--
9:35 Ja hän istuutui, kutsui ne kaksitoista ja sanoi heille: "Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija".
.
Jeesus on puhunut taivasten valtakunnan ilmestymisen olevan lähellä (Mark. 9:1, Matt. 16:27,28).
Kukin opetuslapsista olisi nyt toivonut pääsevänsä siinä valtakunnassa parhaalle paikalle.
Tämä saa heidät nyt kyselemään Jeesukselta:
”Kuka on suurin taivasten valtakunnassa (34)?” (Matt. 18:1)
Jeesus asettaa esikuvaksi sylilapsen (j. 36,37)). Heidän tulisi nöyrtyä lapsen kaltaiseksi.
Lapsi ei pidä itseään suurena ja suostuu luottamuksella vanhempiensa kasvatettavaksi.
Samoin nöyrä ihminen on riippuvainen Jumalasta. Hän ottaa todesta Jumalan sanan ja käskyt, eikä jätä siitä mitään pois.
Lapsenkaltaiseksi tuleminen ja sellaisena pysyminen vaatii ylpeän mielemme jatkuvaa nöyrtymistä.
Jeesus sanoo:
"Jos joku tahtoo olla ensimmäinen, on hänen oltava kaikista viimeinen ja kaikkien palvelija” (35).
- body2
Paavali oli uskonnon teoreetikko ja hän pystyi kirjeissään ajan kanssa oppiaan ilmentämään, mutta paikanpäällä ja puhuessa, opin hahmottaminen oli varmaan työläämpää ja siksi k.o. ilmaus.
- Kiitos Tähkäpää
hyvästä aloituksesta - pitkästä aikaa oli kiva lukea asiallisempaa keskustelua..!
Siunaavin terveisin: Se, joka tuota Raamatun kohtaa siellä toisessa ketjussa kaipaili ja johon Semper vastasi.- ~~tähkäpää~~
Kiitos vain itsellesi!
Nuo jakeet nimittäin tarttuivat minuun, kuin takianen tarttuu koiran karvoihin. :)
En saanut niitä irti, mutta en kuitenkaan päässyt oikein kuorta pidemmällekään
niiden kanssa ja siksi päätin jättää ne ikäänkuin Taivaan Isän kämmeneelle ja jäädä odottamaan, mitä Hän omiensa kautta niistä tarjoilee. :)
- Korinttossa 2 leiriä
Ja-ri Pek-ka: ”Kirjeet jotka hän kirjoitti, syntyivät Pyhän Hengen vaikutuksesta, siinä hetkessä kun hän kirjoitti. Sitten kun Paavali tuli ja oli kasvotusten seurakunnan kanssa, niin monille se oli ehkä pettymys tai yllätys ainakin. Yllätys siinä mielessä, kuinka tavallinen, heikko ihminen hän oli.”
”silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.”
Korintton seurakunta oli jakaantunut. Paavali oli itse perustanut seurakunnan ja oli viettänyt alueen uskovien kanssa aikaa opettaen ja rukoillen. Seurakuntalaiset kyllä tunsivat Paavalin. Kirjeet korinttolaisille osoittavat, että Paavali ei millään tavalla kirjeitse halunnut antaa itsestään vahvaa kuvaa, päinvastoin. Jo ensimmäisessä kirjeessään hän sanoo: ”Ja ollessani teidän tykönänne minä olin heikkouden vallassa ja pelossa ja suuressa vavistuksessa”. Toisessa kirjeessään hän tunnustaa pelon tunteensa: ”olimme kaikin tavoin ahdistetut, ulkoapäin taistelua, sisältäpäin pelkoa” ja myös ”Kuka on heikko, etten minäkin olisi heikko? Kuka lankeaa, ettei se minua polttaisi?” (2.Kor.11:29). .
Koska Paavali tunnusti kirjeissään moneen kertaan heikkoutensa, ahdistuksensa, pelkonsa ja masennuksensa, niin kukaan ei voinut yllättyä havaitessaan heikkoutta myös kasvotusten kohdattaessa. Siitä ei nähdäkseni voinut olla kysymys.
Toinen Ja-ri Pe-kan siteeraus ”pöyhkeistä” antaa suuntaa Tähkäpään esittämien jakeiden ymmärtämiseen. Paavalin lähdön jälkeen Korintton seurakunnassa oli päässyt valtaan ja puhujavastuuseen eräitä, joita Paavali nimittää suoraan pöyhkeiksi. Nykyään tuollaista Paavalin kaltaista totuuden julkituojaa kutsuttaisiin seurakunnissa panettelijaksi?!
Näyttää todellakin siltä, että Paavalia oli alettu eräiden taholta voimakkaasti vastustaa ja nämä tahot olivat leimanneet Paavalin mm. kaksinaamaiseksi. Hän olisi muka läsnä olevana heikko, vaikka kirjoittajana näyttäisikin olevan kovin rohkea. Tämän Paavali välittömästi seuraavassa jakeessa torjuu. ”Joka niin sanoo, ajatelkoon, että samaa, mitä poissaolevina olemme kirjeissämme sanoissa, samaa me myös olemme läsnä olevina teoissa”. Tässä Paavali vakuuttaa, että hän ei näkyvänä tuota kirje-Paavaliin verrattuna pettymystä.
Hyökkäykset Paavalia vastaan olivat rajuja. Hän sanoo suoraan, että Korintton johtoon oli päässyt valehtelijoita. ”Sillä semmoiset ovat valheapostoleja, petollisia työntekiöjitä, jotka tekeytyvät Kristuksen apostoleiksi” (2.Ko.11:13).
Tähkäpää: ”Myöskin huomattavissa on se, miten ihan samanlaisia ihmisiä olivat tuon ajan korinttolaiset, mitä olemme tänäänkin, eli Paavalia oli punnittu ja mittailtu ja kuinkas muuten, kuin kovin köykäiseksi havaittu”
Uskovat ihmiset Korinttossa eivät havainneet Paavalia köykäiseksi, vaan aidoksi, rakkaaksi ja Pyhän Hengen voimassa toimivaksi veljeksi. Vastustajat olivat eri ryhmä, ja he yrittivät leimata Paavalin köykäiseksi. Paavali kutsuu näitä punnitsijoita valheveljiksi eli ihmisiksi, jotka puhuvat Jeesuksesta ja uskostaan, mutta he eivät ole Jeesuksen omia. Vaarana oli koko evankeliumin vapauttavan ilosanoman turmio, sillä valheveljien vaikutus korinttolaisiin oli laaja: ”Tehän suvaitsette, että joku teidät syö puhtaaksi, että joku teidät saa saaliikseen, että joku itsensä korottaa, että joku lyö teitä kasvoihin” (11:20). Paavalin murhe oli suuri: valheellisia julistajia uskottiin, häntä, joka toimi Pyhän Hengen voimassa epäiltiin. Vaikka kukaan ihminen ei häntä uskoisi, Paavali kuitenkin toteaa: ”Jumala on minun todistajani, että minä puhun totta”. Hän myös toteaa, että noiden Korintton seurakuntaan pesiytyneiden loppu on kadotus. Jotta uskovat säilyisivät elämän tiellä, Jeesuksen seuraajina, Paavali joutui vasten sisintään olemaan myös kova, Paavali halusi, että hänen sanojaan ei epäiltäisi: ”Koska te etsitte todisteita siitä, että minussa puhuu Kristus, joka ei ole heikko teitä kohtaan, vaan on teissä voimallinen”, ”Olen edeltäpäin sanonut ja sanon edeltäpäin niille, jotka ennen ovat syntiä tehneet, ja kaikille muille - niin kuin silloin sanoin, kun olin toista kertaa tykönänne, samoin nytkin, kun olen poissa – etten, kun taas tulen, ole te- Korinttossa 2 leiriä
LOPPUOSA
"etten, kun taas tulen, ole teitä säästävä”.
P.S. Huolimatta siitä, että Paavali kovin sanoin torjuu valheapostolien häntä kohtaan koskevan "köykäiseksi punnitsemisen", niin korinttolaiskirjeissä on paljon sydämelliistä lämpöä niitä Kotintton seurakuntalaisia kohtaan, jotka olivat Jeesuksen aitoja seuraajia. Me emme saa teeskennellä yhteyttä siellä, missä sitä ei ole - ja siellä, missä totuuden Sana ja Jeesuksen risti on yhdistämässä yhteys on olemassa. Rakkaus ilman totuutta tekee teeskentelijäksi, mutta myös totuus ilman rakkautta tekee kovaksi. - ~~tp~~
Korinttossa 2 leiriä kirjoitti:
LOPPUOSA
"etten, kun taas tulen, ole teitä säästävä”.
P.S. Huolimatta siitä, että Paavali kovin sanoin torjuu valheapostolien häntä kohtaan koskevan "köykäiseksi punnitsemisen", niin korinttolaiskirjeissä on paljon sydämelliistä lämpöä niitä Kotintton seurakuntalaisia kohtaan, jotka olivat Jeesuksen aitoja seuraajia. Me emme saa teeskennellä yhteyttä siellä, missä sitä ei ole - ja siellä, missä totuuden Sana ja Jeesuksen risti on yhdistämässä yhteys on olemassa. Rakkaus ilman totuutta tekee teeskentelijäksi, mutta myös totuus ilman rakkautta tekee kovaksi.KIITOS näistä teksteistäsi!
Tarvitsen oikein aikaa niiden "syömiseen" ja niistä kaiken ravinnon talteen ottamiseen. :)
Olen kiitollinen teille jokaiselle, jotka olette tuoneet näkemyksiänne esille tästä aiheesta.
Tämä on jälleen kerran nostanut ajatuksiini kuvan pienestä pojasta kaloineen ja leipineen ja siitä, miten kahden jakeen pohjalta Jumala ruokkii meitä Sanansa kautta ja miten ihanaa on saada olla nauttimassa yhteisessä ruokapöydässä ns. nyyttärien muodossa!
Ja Hän on luvannut meille, että Hänen Sanansa ei KOSKAAN tyhjänä palaja,
vaan se tekee sen tehtävän, mikä sille on annettu! - 8990
~~tp~~ kirjoitti:
KIITOS näistä teksteistäsi!
Tarvitsen oikein aikaa niiden "syömiseen" ja niistä kaiken ravinnon talteen ottamiseen. :)
Olen kiitollinen teille jokaiselle, jotka olette tuoneet näkemyksiänne esille tästä aiheesta.
Tämä on jälleen kerran nostanut ajatuksiini kuvan pienestä pojasta kaloineen ja leipineen ja siitä, miten kahden jakeen pohjalta Jumala ruokkii meitä Sanansa kautta ja miten ihanaa on saada olla nauttimassa yhteisessä ruokapöydässä ns. nyyttärien muodossa!
Ja Hän on luvannut meille, että Hänen Sanansa ei KOSKAAN tyhjänä palaja,
vaan se tekee sen tehtävän, mikä sille on annettu!Joopa joo.
- 9%%%
Tässä tietoa Korinttin seurakunnasta.
http://www.luterilainen.com/index.php?option=com_content&task=view&id=1300&Itemid=474
Apokryfikirja 'Andreaan teot':
http://www.apokryfikirjat.com/andreas.htm
.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1048686
- 936660
Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon636449Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme345201Olet taitava
monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo634337- 553481
- 503345
- 513062
- 562902
Sinällään hauska miten jostakin
jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per512876