Urpo vetää nastoilla

Lepuskin saarnaaja

Mikä hel...tti suomalaisia pönttöjä vaivaa? Nastat ropisee pk-seudulla. Onko ihmiset masokisteja vai mitä nautintoa joku saa nastoilla ajamisesta. Vähäänkään autoilusta ymmärtävä ei nastoja pidä yhtään sen pidempään kun on pakko. No, suomalaisethan tunnetusti ostaa sen avensiksen/kaskain kun naapurillakin on ja harmaan. Tai autin kun se on muotia, vaikka kaikki mallit näyttää samanlaisilta, maksoi sitten 20 tai 220 tuhatta. Totuushan on se, että 80 % autoilijoista ei paljoa autoilusta ymmärrä. Vai onko jonkun mielestä nastarenkaat hyvät ja mukavat ajella?

80

2310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • naapuri nastoitta

      Olet hyvä mies. Liityn seurakuntaasi mieluusti.

    • .. . ..

      Antaa toisten ajaa nastoilla, ketä kiinnostaa !! Kesärenkaat ovat toki paljon mukavammat sulalla kelillä..
      Tosin eipä taida kehä 3 ulkopuolellakaan monella vielä olla kesärenkaita..

      • Lepuskin saarnaaja

        Ketä kiinnostaa?? Sepä se, niistä nastoista kun EI OLE MITÄÄN HAITTAA, EIHÄN, SIIIIISS EEEEEIIIIII MITÄÄÄÄN. Sepä se, kun suurin osa pöntöistä ei edes ymmärrä, miksi ihmeessä ne pitäisi pois vaihtaa. Ei jymmärrä ei, onko niistä jotain haittaa?? Mutta mikäs suomalaista pönttöä kiinnostaisi, kun ei edes yksinkertaisia asioita ymmärretä.


      • 20 +19
        Lepuskin saarnaaja kirjoitti:

        Ketä kiinnostaa?? Sepä se, niistä nastoista kun EI OLE MITÄÄN HAITTAA, EIHÄN, SIIIIISS EEEEEIIIIII MITÄÄÄÄN. Sepä se, kun suurin osa pöntöistä ei edes ymmärrä, miksi ihmeessä ne pitäisi pois vaihtaa. Ei jymmärrä ei, onko niistä jotain haittaa?? Mutta mikäs suomalaista pönttöä kiinnostaisi, kun ei edes yksinkertaisia asioita ymmärretä.

        kannattaako verenpainetta turhista asioista nostaa? Kohta taas jätevedet lorahtaa mereen ja ei kukaan ole vastuussa, mutta tärkeintä on että mökin mummot laittaa 10000 euron paskasuodattimet käyttöön. Tämä olisi enemmän verenpaineen noston arvoinen asia kuin se ajetaanko nastoilla jokunen viikko pidempään tahi ei.


      • Lepuskin saarnaaja
        20 +19 kirjoitti:

        kannattaako verenpainetta turhista asioista nostaa? Kohta taas jätevedet lorahtaa mereen ja ei kukaan ole vastuussa, mutta tärkeintä on että mökin mummot laittaa 10000 euron paskasuodattimet käyttöön. Tämä olisi enemmän verenpaineen noston arvoinen asia kuin se ajetaanko nastoilla jokunen viikko pidempään tahi ei.

        Tämähän ei siis ole jätevesipalsta. Tietääkseni jätevedet eivät rouhi teitä, eivätkä aiheuta katupölyä.


    • loputon suo

      Vesisade tekee juuri nyt hyvää kaduille, pölyt häviää sadevesien mukana jne.

      Mutta tämä tietty nastarouhija-sakki saa kuitenkin kohta taas kadut pölisemään, kun kadut kuivuu ja rouhinta senkun jatkuu.
      Ehkä toukokussa sitten saadaan nauttia paremmasta ilmanlaadusta, kun viimeisetkin nastarankaat on kesätauolla?

      • jalankulkeva

        Kieltämättä karmeaa kuuneltavaa se nastaropina kun aurinko paistaa ja linnut laulaa. Varsinkin kun sain uuden kuulolaiteen jolla nuo luonnon omat äänet nyt kuulisi mutta ei kun ei. Aina vaan nastojen ropinaa.

        Autotkin nykyisin niin hiljaisia mutta miksei kukaan keksi äänettömiä nastoja jos niitä on pakko pitää kesäkelillä renkaissa?!


      • Pihakadulla pölisee

        "Mutta tämä tietty nastarouhija-sakki saa kuitenkin kohta taas kadut pölisemään"

        Jokainen oman ajattelukyvyn omaava ihminen osaa päätellä mistä keväinen katujen pöliseminen johtuu. Ne kenellä oma päättely ei onnistu, lukevat "virallisia tutkimuksia" ja levittävät tätä "oikeata tietoa" suu vaahdossa muille.


    • kelly springfield

      Kävin pikaöljynvaihdossa rengasliikkeessä ja kaveri sanoi, että vasta 1/3 on vaihtanut heidän firmansa säilytyksestä kesärenkaat alle.
      Melkoisen vähän sanoisin, kun täällä Suomenlahden rannalla on kuitenkin olleet lumet pois pääteiltä jo kauan.

      • James Watson

        On myös autoilijoita, jotka joutuvat ajamaan aikaisin aamulla töihin, jäisillä teillä. Kaikki eivät ole työttömiä, eläkeläisiä tai kotiäitejä...

        Eikä siitä lumesta ole juurikaan haittaa, enemmän se jää aiheuttaa ongelmia (sekä kitkoille että suvikumeille).


      • Nastat pelastaaa
        James Watson kirjoitti:

        On myös autoilijoita, jotka joutuvat ajamaan aikaisin aamulla töihin, jäisillä teillä. Kaikki eivät ole työttömiä, eläkeläisiä tai kotiäitejä...

        Eikä siitä lumesta ole juurikaan haittaa, enemmän se jää aiheuttaa ongelmia (sekä kitkoille että suvikumeille).

        Keskustelun aloittaja on varmaan työtön, kun ei aja autolla esim. aamuisin. Minä en ainakan vielä ole vaihtanut nastoja pois, kun menen aikaisin töihin autolla. En halua pelleillä terveydelläni tai toisten ajajien terveydellä.


      • nokian.

        Talvi on jatkunut harvinaisen pitkään täällä pk-seudullakin, joten onhan noita nastoja tarvittu. Tänään kuitenkin kävin rengashotellissa, ja palvelu oli tosi hyvä ja nopea.


      • aatu18
        nokian. kirjoitti:

        Talvi on jatkunut harvinaisen pitkään täällä pk-seudullakin, joten onhan noita nastoja tarvittu. Tänään kuitenkin kävin rengashotellissa, ja palvelu oli tosi hyvä ja nopea.

        Olkaa nyt vaan siellä kehiksen sisäpuolella hiljaa ja käyttäkää JULKIsia ajoneuvoja joita kuulemma löytyy p-kaupunkiseudulta. Kun ei ole lumi ongelmia niin audit parkkiin vain katujen varsille. Varokaa kuitenkin Pirkkoja.


    • mikä kiire???

      Aloittajan ei ilmeisesti tarvitse lähteä aamulla tröihin, yö pakkasia luvattu alkuviikoksi.

      • tröihin joka päivä

    • BMW kusipää

      Tottahan se on että nastarenkaat eivät mukavat ajaa asfaltilla ja siihen on olemassa syynsäkin;Ne ovat OIKEAT talvirenkaat.Toisin kuin kitkat jotka koittavat olla vähän kaikkea,talvea,kevättä,kesää ja syksyä.Nääin ollen ne toimivat vähän joka kelillä välttävästi,aiheuttaen kolareita ja ruuhkia.
      Onneksi 80% prosenttia osaa kuitenkin ostaa oikeat renkaat talveksi,eli nastat.Ja kevään tullen,vaihdettaan ihan oikeat kesätassut alle.

      • nastoitta

        => Ja kevään tullen,vaihdettaan ihan oikeat kesätassut alle.

        Sehän tässä onkin ongelma että kevät on jo menossa, silti ne talvirenkaat ovat vielä kevätkeleillä käytössä. Sama juttu syyskeleillä, silloinkin ajellaan talvirenkailla.

        Nastojen etu on sileällä jäällä


      • nastoilla
        nastoitta kirjoitti:

        => Ja kevään tullen,vaihdettaan ihan oikeat kesätassut alle.

        Sehän tässä onkin ongelma että kevät on jo menossa, silti ne talvirenkaat ovat vielä kevätkeleillä käytössä. Sama juttu syyskeleillä, silloinkin ajellaan talvirenkailla.

        Nastojen etu on sileällä jäällä

        Ööh, johtuisikohan se siitä, että aamuisin on vielä (sileää) mustaa jäätä? Mitäpä luulet?


      • nastoitta
        nastoilla kirjoitti:

        Ööh, johtuisikohan se siitä, että aamuisin on vielä (sileää) mustaa jäätä? Mitäpä luulet?

        => Mitäpä luulet?

        Silloin voi ajaa mutkaan vähän pienemmillä G-voimilla, eli hitaammin. Ei ne kadut ole sentään luisteluratoja, eli hätävarjelun liioittelulta tuo kuulostaa.

        On hyvä joskus kokeilla vaikkapa sitä miten auton jarrut toimivat. Eivät ne mene rikki.


      • nastoilla
        nastoitta kirjoitti:

        => Mitäpä luulet?

        Silloin voi ajaa mutkaan vähän pienemmillä G-voimilla, eli hitaammin. Ei ne kadut ole sentään luisteluratoja, eli hätävarjelun liioittelulta tuo kuulostaa.

        On hyvä joskus kokeilla vaikkapa sitä miten auton jarrut toimivat. Eivät ne mene rikki.

        Savolaista "ajattelua"?!


      • nastoilla
        nastoitta kirjoitti:

        => Mitäpä luulet?

        Silloin voi ajaa mutkaan vähän pienemmillä G-voimilla, eli hitaammin. Ei ne kadut ole sentään luisteluratoja, eli hätävarjelun liioittelulta tuo kuulostaa.

        On hyvä joskus kokeilla vaikkapa sitä miten auton jarrut toimivat. Eivät ne mene rikki.

        Onneksi olkoon! Sinun ansiostasi tein päätöksen ja ajan nastoilla koko kesän (kummassakn autossani).


      • nastoitta eilenkin
        nastoilla kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Sinun ansiostasi tein päätöksen ja ajan nastoilla koko kesän (kummassakn autossani).

        Minuako sen pitäisi haitata?

        Ei yhden henkilön päätökset paljoakaan vaikuta (oli asia mikä vaan), eli siinä mielessä kuka tahansa voi ajaa sillä millä tarvitsee, kunhan enemmistö tekisi päätöksensä harkiten. Harkintaa vaikeuttaa tällä hetkellä se että mm. Autoliiton mielestä nastarenkaat on tärkeämpi turvallisuustekijä kuin oikea tilannenopeus. Oikealla tilannenopeudella ei pääsääntöisesti tarvita koskaan nastoja, ja silloin jos tarvitaan niin nastarenkaat eivät saa olla kovin kuluneet.

        Jos koet että tarvitset nastoja turvallisuuden vuoksi, niin käy ennakoivan ajon kurssi ja harkitse sitten uudestaan.


    • nastapelle!

      Nastaa, nastaa ropisee.. kitkapelllejen tuulilasiin rapisee! Aurinko paista ja nastoja sataa taitaa tulla TAKA-TAKA-TAKA-TALVI! Nastoja ropisee ja kiviä sataa kitkapellejen konepeltiin! :D

      • ugduiewp

        Niin,varsinkin kun 99.99% siitä konepeltiin tai tuuliasiin osuvasta materiaalista on sitä hiekoitussoraa,sepeliä ja kiviä, ja niitä taas linkoavat varsinkin ne kitkarenkaat... Nykyisistä nastarenkaista kun nastat irtoaa aniharvoin, nasta irtoaa vain sen yhden kerran ja niiden määrä renkaassa on varsin rajallinen. Kitkarengas puolestaan kerää joka kerta kun ajaa pätkänkin hiekoitussepelillä, uuden annoksen, ja yhden kitkarenkaan lamelleissa voi olla useita satoja sepelinpalasia, jotka sitten lingotaan takana tulevien päälle...


    • 80000 km/v

      Niin, vaihdoin lähes uudet kitkarenkaat nastoihin, kun jouduin todellisiin talviolosuhteisiin. Urat tiellä vaikeuttivat ajoa tosissaan ja koin ajamisen suorastaan vaaralliseksi itselleni sekä muille liikenteessä oleville.

    • tojo toimii

      Sitten vaihdan kesäkumit alle, kun kilpisjärvellä ei ole kuin muutamissa paikoissa enää lunta. Ei koskaan tiedä milloin sinne joutuu lähtemään.

    • Urpo ja sen hevonen

      Täällä ilmottautuu yksi "Urpo". Kyllähän se ketuttaa ajaa sulilla teillä tällä kehän sisäpuolella nastoilla näillä keleillä, mutta hevostraikkua en todellakaan ala vetämään jäistä ylämäkeä tallilta pois pari-kolme keraa viikossa. Ja sitä jäätä on muuten tuossa varjopaikassa ihan kohtuullisen paljon, toivottavasti jo ensi viikon aikana jo sulaisi pois että uskaltaa vaihtaa kesägummit alle :)

    • totuus asiasta

      Kitkapellet ajelevat vain sulilla pääteillä jolloin pärjäisi yhtä hyvin kesärenkailla vuoden ympäri.

      • Urpo nastat

        Paljonko on tullut mopoautoon kilsoja???? Ala pikkuhiljaa kytttäämään vanhaa Corollaa ja osta siihen 100% nastat ja Bilema xenonit ja pysy poissa pääteiltä, siellä joku voi vetää kitkoilla oikealta ohi ;-)


      • pellepellepellepelle

        Joo kitkapellet ja kesärengaspellet ja nastarengaspellet ja muuten vaan pellet.


      • lollollol
        Urpo nastat kirjoitti:

        Paljonko on tullut mopoautoon kilsoja???? Ala pikkuhiljaa kytttäämään vanhaa Corollaa ja osta siihen 100% nastat ja Bilema xenonit ja pysy poissa pääteiltä, siellä joku voi vetää kitkoilla oikealta ohi ;-)

        Wow. Onpa älykkääntuntuinen kommentti :D Heh kitkapää.


    • Urpohan se

      Moon aatellu notta viranomaaset tietävät koska nastarenkahat pannahan talliin. Se on silloon kun nopeuret vaihtuvat kesääsiksi.
      Ei meirän tartte aatella itte mitäänhan kunhan piretähän silimällä liikennemerkkejä.

    • Pelksnei

      Kivahan se on jos on sen verran ylimääräistä luppoaikaa että voi vaihdella renkaita, esim. jos pääsee vaikka neljältä töistä niin hyvähän siin on vaihdella. Mulla työt kestää 22 asti ja aamupäivät pitää hoidella nyt muita juoksevia asioita. Valitettavasti. Itsella luppoaikaa on vasta ens la. Jos oliskin sellanen työpaikka että vois mennä pyörällä niin olis ihanaa! Kesäksi annankin auton toiseen kaupunkiin käyttöön kun työnkuvani muuttuu toisenlaiseksi ja sit mennäänki pyörällä satoi tai paistoi.

      Jos haluat tulla nyt vaihtaa yöllä mun renkaat niin tervetuloa, ite aion nukkua, on sen verran univelkaa että meinaa järki lähteä.

      Onnittelut sellaisille ihmisille joilla arki junnaa tasaisesti eikä isompia ongelmia arjessa ole! Se on lottovoiton tasoinen onni mun mielestä !

    • Nasta Urpot

      Urpoja näyttää olevan monenlaisia. 8- AUTO menossa kitkoilla, ilman kolareita ja toimivat helvetin hyvin espoosta laplandiin. Ei ropise, eikä aiheuta nastapölyä. Nykyautot kaikkine luistonestoineen EIVÄT tarvitse NASTOJA! Viestin alku oli...., kun ei mistään tajuta ja vittu, kun ei osta ajaa ja ennakoida, siinä ei nasta auta, kun urpot ajaa toisen perseessä kiinni ja muutenkaan eivät tajua yksinkertaisitakaan ajotyyliä esim. jonoajossa, mutkissa, rampeilla jne. Kitkoilla kun ajaa, ei ole kiire vaihtoon, ennenkuin tienpinnan lämmöt nousee ja kumia alkaa olla tienpinnassa, paikaten karkeaa = (rengasta kuluttaavaa) asfalttia ;-)

      • galluppi 25.4 saakka

        Pistetään galluppi pystyyn.Peukutetaan toisiamme tällä viestillä. Eli nastat jees peukku pystyyn ja ei vtt...nastat syvältä..


      • Lisään

        vielä..........., raskaassa kalustossahan on aina nastat, siis rejoissa ja jenginkulettimissa. Liettulainen dösakuskikin pärjää ilman nastoja :)


      • Fysiikan lait eivät muutu luistonestojen ym takia . Päin vastoin, ajonvakautus ym. järjestelmät eivät toimi jos alla on liukkaat renkaat. Nastarenkaat ovat oikea vaihtoehto, riippumatta siitä missä ajaa.


    • ---hanurista---

      Eiköhän ne ole juntteja jotka menevät viikonloppuisin takaisin böndelle.
      Toi voi olla vaikeata bonjaa, ku osa on ihan dorkia ja luulee että vain ajellään kehien sisällä. Sit on hyvä huutaa nastat pois!

    • yrittäjä vaikka ...

      Joidenkin pitää tehdä töitä ja rahaa, joten ei ehdi vaihtamaan.

      Tulin juuri töistä su klo 22.30. Ei paljon jaksa renkaita vaihtaa. Tuutko vaihtamaan Kirkkonummelle?

    • maalla viihtyvä

      On kyllä pakko laittaa omakin kommenttini... Ketä oikeesti kiinnostaa?! jos välittää tien kulumisesta, ilman laadusta ja mistä kaikesta sitä nyt voikaan ympäristöönsä vedoten välittää..

      Muuttaa pois kehä 3 sisäpuolelta.. kehien sisällä nämä kaikki ympäristö asiat on huonommin, kun esim. mulla =D

      Ite asun maalla ja olen landepaukku... Soratie pölisee läpi vuoden, talvella on liukasta ja loskaa... mutta osaanpa ajaa autolla ja pidän samalla autolla ajon kykyä yllä... jos nyt 5 autoa ajaa talomme ohi päivässä, niin sen hiekkapölyn kyllä kestää...

      Mikä pakko on tuppautua sinne (kehä 3 sisäpuolelle) ahtaaseen ja valittaa täällä joidenkin nastarenkaiden käytöstä

    • 22.4.

      Onneksi täällä keskisuomen sivukylillä asuu vähän vauraampaa väkeä ja autoja on useita pihassa. Voi siitä valita kitkaa nastaa tai suvikumia ellei sitten lähde peräti moottoripyöräilemään säiden salliessa. Hesan pellet voi tulla tänne kokeileen rapakuntoisine tuontiautoineen koska vaan sillä pataan tulee ainakin 200-0 (siis hesalaisille) vai kuvitteliko joku jotain muuta HEH HEH

    • pera52

      urpo ajaa aina nastoilla

    • viisasko olet

      Joo ja täytyy sanoa et minä itse liikun aamulla varahin ja illalla myöhään ja joudun ajamaan myös sivuteitä joissa vielä nytkin on lun ta ja jäätä niin oman turvallisuuteni takia talvirenkaat yhä käytössä ja mikään ei oo varmaa parin päivän päästä voi vielä pyryttää lunta niin sitten ei pääsisi mihinkään töitä kun on pakko tehdä kaikki eivät aja pelkkiä kaupunkien sulaneita katuja pitkin ja pohjoisempana sataa tänäänkin lunta tiedoksi sinulle joka voit matkasi taittaa kävellen ja julkisilla kulkuneuvoiilla

      • nastoitta lopun ikää

        => oman turvallisuuteni takia talvirenkaat yhä käytössä

        Tarkoitit varmasti nastarenkaita tällä kirjoituksellasi? Nastattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi, ja kitkarenkaiden käyttö on sallittua ilman rajoituksia.

        Ruotsiksi friktionsdäck, saksaksi haftreifen, saksassa tosin nastarengas on kielletty.


      • pieni muistutus
        nastoitta lopun ikää kirjoitti:

        => oman turvallisuuteni takia talvirenkaat yhä käytössä

        Tarkoitit varmasti nastarenkaita tällä kirjoituksellasi? Nastattomia talvirenkaita kutsutaan kitkarenkaiksi, ja kitkarenkaiden käyttö on sallittua ilman rajoituksia.

        Ruotsiksi friktionsdäck, saksaksi haftreifen, saksassa tosin nastarengas on kielletty.

        1. Kitkarenkaista kertova varoitustarra auton taakse, jotta takanatulijat osaavat varoa lamelleista singahtelevia kiviä.

        2. Roiskeläpät pakollisiksi autoihin joissa on kitkarenkaat.

        3. Kitkarenkaita käyttävässä autossa on oltava kytkettynä jatkuva neliveto.

        4. Vakuutusmaksuja korotettava, koska vahinkoja syntyy enemmän kuin nastarenkailla.

        5. Kitkarenkaita käyttävien on maksettava erityinen hiekoitus ja suolausmaksu.

        6. Jäisiä teitä karhentaville nastarenkaiden käyttäjille hyvityksiä vakuutusmaksuissa.


      • ei mitään keljuilua
        pieni muistutus kirjoitti:

        1. Kitkarenkaista kertova varoitustarra auton taakse, jotta takanatulijat osaavat varoa lamelleista singahtelevia kiviä.

        2. Roiskeläpät pakollisiksi autoihin joissa on kitkarenkaat.

        3. Kitkarenkaita käyttävässä autossa on oltava kytkettynä jatkuva neliveto.

        4. Vakuutusmaksuja korotettava, koska vahinkoja syntyy enemmän kuin nastarenkailla.

        5. Kitkarenkaita käyttävien on maksettava erityinen hiekoitus ja suolausmaksu.

        6. Jäisiä teitä karhentaville nastarenkaiden käyttäjille hyvityksiä vakuutusmaksuissa.

        1.Juuri näin asioiden pitäisi olla....kitkoilla ajaville varoitustarra auton taakse.

        2.Nämä "kitkailijat" jonossa ajaessa liukuvat jarrutuksissa toisten perään jäisellä
        tienpinnalla esim.50-100 auton ketjukolarit ovat juuri näitä tapauksia.

        3.Jos kumi "puree" jäähän ....olis jääkairatkin kai valmistettu kumista....kävelysauvojen piikit....jäänaskalit.....siinäpä miettimistä kitkailijoille.

        4.Sellainen pärjää kitkoilla kun ei tarvitse lähteä autolla keli kun keli ja pitää pysyä aikataulussa....eikä perillä tuntia myöhemmin "kun mulla on kitkat alla".


      • Kyllä
        ei mitään keljuilua kirjoitti:

        1.Juuri näin asioiden pitäisi olla....kitkoilla ajaville varoitustarra auton taakse.

        2.Nämä "kitkailijat" jonossa ajaessa liukuvat jarrutuksissa toisten perään jäisellä
        tienpinnalla esim.50-100 auton ketjukolarit ovat juuri näitä tapauksia.

        3.Jos kumi "puree" jäähän ....olis jääkairatkin kai valmistettu kumista....kävelysauvojen piikit....jäänaskalit.....siinäpä miettimistä kitkailijoille.

        4.Sellainen pärjää kitkoilla kun ei tarvitse lähteä autolla keli kun keli ja pitää pysyä aikataulussa....eikä perillä tuntia myöhemmin "kun mulla on kitkat alla".

        se URPO tarra näköjään pitää laittaa pelkkiin nastoihin luottavien persuksiin :): Eiköhän ketjukolareiden syy ole joku muu, kuin kitkat. Pääkallokeli ja 100-120 vauhtia, jono pysähtyy ja nastarengas URPO joka räplää puhelinta yms. varmasti pysähtyy ja välttää kolarin??? Justjust. Mitenköhän ennen kun autot oli ihan "paskoja" nykyisiin verrattuna pärjättiin? Nasta-URPOT vaan ajamista opettelemaan :)


      • Vielä
        Kyllä kirjoitti:

        se URPO tarra näköjään pitää laittaa pelkkiin nastoihin luottavien persuksiin :): Eiköhän ketjukolareiden syy ole joku muu, kuin kitkat. Pääkallokeli ja 100-120 vauhtia, jono pysähtyy ja nastarengas URPO joka räplää puhelinta yms. varmasti pysähtyy ja välttää kolarin??? Justjust. Mitenköhän ennen kun autot oli ihan "paskoja" nykyisiin verrattuna pärjättiin? Nasta-URPOT vaan ajamista opettelemaan :)

        viimeinen vastine. Keskusteluhan ei tyypillisesti lopu koskaan. En väitä kitkojen pitävän jäällä nastoja paremmin, mutta siinä se ainoa positiivisuus onkin. Olen ajanut viimeisillä 8- autolla n. 3-400tkm ilman kolareita, työni puolesta Helsingistä Rovaniemelle ja läpi oikeastaan kaikkien isojen kaupunkien Suomessa. -97 vaihdoin nasta-takavedosta V6 Omegasta, jossa oli jo TC etuvetoon ja kitkoihin. Kehitys renkaissa on ollut huimaa. Nyt toinen 4-veto alla Nokian hakka kitkoilla. Aivan uskomaton pito, paitsi peilijäällä. En vaa ymmärrä tuohon "rapinan" tuomaan turvaan? Todella ennenkin on pärjätty huonoilla renkailla ja autoilla - kuika se on mahdollista? Kyllä teiden kulumista ja hengitysilmaakin tulisi ajatella ja opetella ajamaan liukaalla ilman nastoja, koska se ei tod. ole mikään ongelma :). Vielä kun etelässä suolataan niin helvetisti pitkin talvea, jos ei ymmärtäisin nastat. Keskisuomessa, missä ei suolata, kitka pitää lumisilla/jäisillä teillä aivan kuin kesäkelillä, no problem. Sellaisiahan ne tiet talvella ovat, elleivät sitten kuivia. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten (uus)avuttomuutta asiassa, jos on uudehko auto ABS/TC/ESP ja osaa ajaa, on malttia ja pitää turvaväliä ennen kaikkea on vähääkään autonhallinta kykyä, miksi ei kitkoilla pärjäisi? Urpoilla ei tietysti sitä ole, ainoastaan liian kova tilannenopeus ja surkeat ajotaidot. Ensiviikolla 18" suvigummit alle ;-)


      • Talvikelillä
        Vielä kirjoitti:

        viimeinen vastine. Keskusteluhan ei tyypillisesti lopu koskaan. En väitä kitkojen pitävän jäällä nastoja paremmin, mutta siinä se ainoa positiivisuus onkin. Olen ajanut viimeisillä 8- autolla n. 3-400tkm ilman kolareita, työni puolesta Helsingistä Rovaniemelle ja läpi oikeastaan kaikkien isojen kaupunkien Suomessa. -97 vaihdoin nasta-takavedosta V6 Omegasta, jossa oli jo TC etuvetoon ja kitkoihin. Kehitys renkaissa on ollut huimaa. Nyt toinen 4-veto alla Nokian hakka kitkoilla. Aivan uskomaton pito, paitsi peilijäällä. En vaa ymmärrä tuohon "rapinan" tuomaan turvaan? Todella ennenkin on pärjätty huonoilla renkailla ja autoilla - kuika se on mahdollista? Kyllä teiden kulumista ja hengitysilmaakin tulisi ajatella ja opetella ajamaan liukaalla ilman nastoja, koska se ei tod. ole mikään ongelma :). Vielä kun etelässä suolataan niin helvetisti pitkin talvea, jos ei ymmärtäisin nastat. Keskisuomessa, missä ei suolata, kitka pitää lumisilla/jäisillä teillä aivan kuin kesäkelillä, no problem. Sellaisiahan ne tiet talvella ovat, elleivät sitten kuivia. Ei voi kuin ihmetellä ihmisten (uus)avuttomuutta asiassa, jos on uudehko auto ABS/TC/ESP ja osaa ajaa, on malttia ja pitää turvaväliä ennen kaikkea on vähääkään autonhallinta kykyä, miksi ei kitkoilla pärjäisi? Urpoilla ei tietysti sitä ole, ainoastaan liian kova tilannenopeus ja surkeat ajotaidot. Ensiviikolla 18" suvigummit alle ;-)

        Ne kilsat on sitten talvella kitkakumeilla, yli miljoona kilsaa yhteensä -97 lähtien. Jonkin verran mahtuu pääkallokelejä sun muita noihin kilsoihin. Yli 100 000 vielä prätkillä -00 lähtien, tosin kesäkeleillä :) Kokonaissaldo varmaan n. 1,5milj km!


    • Oyutta

      Minä ajan =)

      Ja eivät ole nastarenkaat "hyvät ja mukavat ajella" näillä keleillä=)

      Varastossa odottaa uutuuttaan kiiltelevä kesärengassetti alle laittoa. En vielä haluu laittaa alle ja pilata sitä =) Antaa ensin sinun ja muiden nastattomien kavereidesi silotella tiet kesärenkaillanne ja sitten vasta vaihdan nuo alle. Parisen viikkoa siis rouskuttelen vielä... Sorry.

      Ens keväänä, kun nuo suvikumit on jo siis sisääanajettuja, vaihdan toki aikasemmin =)

      Kiitos ja kuittaus. =)

      • nastoitta lopun ikää

        =>Antaa ensin sinun ja muiden nastattomien kavereidesi silotella tiet kesärenkaillanne ja sitten vasta vaihdan nuo alle.

        Mielenkiintoinen asenne. Ensin karhennetaan tiet nastoilla, eikä sitten hannota edes hioa pois tehtaan liukasta pintaa kesärenkaasta ennen kuin asfalttia on korjattu.

        Harmittaa minuakin tavallaan että vaihdoin kitkarenkaat jo kesärenkaisiin, auton sisälle kuuluva rengasmelu koveni selvästi. Vaan koska kitkarenkaat ovat talvirenkaita, ei ollut enää turvallista ajaa niillä.


      • ei niin turvallista
        nastoitta lopun ikää kirjoitti:

        =>Antaa ensin sinun ja muiden nastattomien kavereidesi silotella tiet kesärenkaillanne ja sitten vasta vaihdan nuo alle.

        Mielenkiintoinen asenne. Ensin karhennetaan tiet nastoilla, eikä sitten hannota edes hioa pois tehtaan liukasta pintaa kesärenkaasta ennen kuin asfalttia on korjattu.

        Harmittaa minuakin tavallaan että vaihdoin kitkarenkaat jo kesärenkaisiin, auton sisälle kuuluva rengasmelu koveni selvästi. Vaan koska kitkarenkaat ovat talvirenkaita, ei ollut enää turvallista ajaa niillä.

        nastoitta ajajilla loppuu monasti ikä kovin nopeasti onnettomuuden kophdatessa...


      • Oyutta
        nastoitta lopun ikää kirjoitti:

        =>Antaa ensin sinun ja muiden nastattomien kavereidesi silotella tiet kesärenkaillanne ja sitten vasta vaihdan nuo alle.

        Mielenkiintoinen asenne. Ensin karhennetaan tiet nastoilla, eikä sitten hannota edes hioa pois tehtaan liukasta pintaa kesärenkaasta ennen kuin asfalttia on korjattu.

        Harmittaa minuakin tavallaan että vaihdoin kitkarenkaat jo kesärenkaisiin, auton sisälle kuuluva rengasmelu koveni selvästi. Vaan koska kitkarenkaat ovat talvirenkaita, ei ollut enää turvallista ajaa niillä.

        "Mielenkiintoinen asenne."

        On, sanos muuta! Mutta aion ajaa noilla uusilla suvikumeilla tulevaisuudessa monen monituista kesää. Siihen yhtenä osatekijänä on juuri tämä viivyttely vaihdon suhteen ja teiden siliämisen odottelu. Huomautan lisäksi, että enää ens keväänä en tietenkään aio viivytellä renkaiden vaihdon suhteen. Ovathan nuo kesärenkaat silloin jo sisäänajetut =)

        Ja tätä asiaahan eivät tietenkään Autorengasliiton hallituksen jäsenet (siis rengasliikkeiden omistajat) halua julkisesti toitottaa, vaikka muutoin laukovatkin "kovia totuuksia" eri tiedotusvälineissä koskien aivan päivänselviä rengasasioita (urasyvyys, sen vaikutus ajo- ja turvaominaisuuksiin, rengaspaineet yms. yms.). On toki huonoa heidän busineksensä kannalta, jos kesärenkaat kestävät ja se pienentää heidän myyntiään =) Siksi on parempi, että kansa vaihtaa heti kelien kuivettua uudet kesärenkaat alle ja siinä samalla rouhii niiden pinnat aivan ruvelle =)

        Oujee.


    • hk,,

      on se hyvä kun yksi ymmärttää sinä meinaan ....olet varmaan kouluja käyny paljon ja kursseja mitä autolla ajamiseen kuuluu opinut kaiken hyvä sie,, ☺

    • ladetsy

      Tänä aamuna oli Järvenpäässä - 8 asetetta pakkasta, kun lähdin töihin. Eli vielä viikko ajatetaan Helsinkiin nastarenkailla ainakin. Turvallisuus ennen kaikkea. Toivotaan että nuo yöpakkaset loppuu, niin pääsee kesärenkaita vaihtaa.

    • nastoitta eilenkin

      => Tänä aamuna oli Järvenpäässä - 8 asetetta pakkasta, kun lähdin töihin

      Meillä Espossa oli - 3 astetta. Jätin motskarin kotiin kun oli turhan kylmä, en siksi etteikö sillä olisi päässyt perille kun olisi mutkat ajanut maltilla. Ei se suoralla kaadu ellei vaihda äkkinäisesti kaistaa tai joudu jarruttamaan siksi että ajaa liian lähellä edelläajavaa.

      Pelkkä pakkanen ei edellytä nastarenkaita (tai kitkarenkaita), eli kylmä asfaltti ei itsessään ole liukas. Vaan jos ei tunnista liikenteen ympäristöongelmia ei ehkä halua ajaa varovasti vaikka kuinka puhuisi turvallisuudesta.

    • epätietoinen1122

      Niin muutenhan se nastarenkailla jao jäisi vain ajajan murheeksi mutta ikävästi noi renkaista lentelevät nastatu tuhoaa tuulilaseja. Saako siitä mennä hakeen korvauksen edellä kesäkelillä ajavalta? vai onko omavika.. li ratkaisuna olis räpsäkkä väistöliike?

      • tietoinen2211

        Ja taas on kitkarenkaat keräämänsä kivet ja sepelit heittänyt takana ajavan tuulilasille. Ilmalennon aikana se kivi tai sepeli vaan muuttuu kummasti nastaksi...


    • Aura-auton kuski

      Pakko pitää nastat alla ainakin yli Vapun!!! Jos taasen takatalvi yllättää...

    • 1q1nen1

      joku komissaario paekallis lehes justiinsa tokas ettei vielä tarvitte hoppuilla renkaan vaihdon kaa

    • valte valtemari

      Ajan nastoilla koko kesän :>

      Jos auto on arvoltaan muutaman sadan euron vanha kippo ja vanhat kesärenkaat aivan sliksit, niin eipä juuri kannata kesärenkaisiin investoida edes käytettyinä. Kummalla on turvallisempaa ajella kesällä? Niillä kesärenkailla vaiko nastarenkailla?

    • Jp-jips.

      Renkaista en tietä, mut VAG-kuskien kannattaa alkaa irrotteleen niitä viimasuojiaan =)

      Kelit meinaa on vahvasti lämpenemäs ny =)

    • 23rfg

      Etelän vetelien joutavaa vinkumista.

    • valde3

      Meikä mannella ropisee nastat läpi kesän opelin alla . Nastojen ripinä on hauskan kuuloista, siinä hermot lepää ja stressi hälvenee ennen viikonlopun hevoskauppoja .

    • Puhut asiaa mutta ajatteleppa että minä joudun ajamaan kauas maaseudulle missä paraikaa vasta routa nostelee tiet kumpareiksi ja yö pakkaset vieläkin voimissaan. En pääsisi peilikirkkaalla jäällä syrjäteillä muuta kuin hinauksessa jonkun maan viljeliän traktorin perässä,ja sitten ajelen sulia pääteitä kaupunkiin moitittavaksi vaikka vaihtaisin suvikumit mielelläni koska harmittaa hangata kalliita talvirenkaita asfaltilla. Suomi on pitkä ja monipuolisilla tiestöllä varustettu maa.

    • -neiti-

      Mä en saanut renkaiden vaihtoon aikaa ennen kuin tän viikon lopulle. Siellä ne mun kesärenkaat on säilössä renkaanvaihtopaikassa. Ajelen siis nastoilla. Rops rops!

      • kesäkumimies

        Meitsi on ajanut 15 vuotta kesärenkailla. Joka toinen syksy ostan uudet kesärenkaat joilla ajan seuraavat kaksi vuotta.

        Siis mitä vittua tuo jankutus on renkaista. Opetelkaa ensin ajamaan ja määkikää sitten vasta. Hyväkuntoinen kesärengas pitää talvella ihan yhtä hyvin kuin mikä tahansa perustalvirengas. Ainoa ero saattaa olla peilijää, mutta HALOO ainakaan meidän kylillä teitä ei jäädytetä.

        Jankutus talvirenkaista on perilleuponnutta rengasfirmojen propagandaa jonka eräät nielee nukisematta. Iso bisneshän se on myydä jokaiseen autoon kahdet kuin yhdet renkaat.

        Kesiksillä on talvisin yhtä hyvä pito kuin talviksilla.

        Kesärenkailla jo 15 vuotta.


    • 195/65/15

      Eiköhän ne kesärenkaat vaihdeta kelien mukaan tosin tätä kirjoittaessa alkaa lumet
      ja jäät olla muista vaan etelä ja keskisuomessa, päätiet ovat kuin kesällä että turha
      niitä nastoja ja teitä on enää hioa kyllä se johtuu pääosin laiskuudesta jos ei ole en-
      nättänyt vaihtaa kesäkiekkoihin Vappuun mennessä ja saamattomia riittää.

    • thej2

      Ei kaikki asu kehä kolmosen sisäpuolella, niinkuin aloittaja. Ja vaikka asuisinkin, niin kun kerran ajelen tuolla maakunnan pienillä teillä, jotka ovat vielä varjoisista kohdista lumisia ja jäisiä, niin en todellakaan laita vielä suvikumeja alle. Kun ajat sulaa soratietä, niin siinä kuusikon varjossa olevassa mutkassa jää saattaa heittää nastarengaskuskinkin metsään, mutta suvikumeilla ojanpohja ja -penkka tulevat varmasti tutuiksi. Eikä kukaan aja niin hiljaa ja varoen, ettäkö osaisi ennakoida.

      Siksi(kin) pidän piikkikumit vielä alla, ajetaanhan niillä koko talvi pääosin sulia teitä, mikä hätä nyt olisi? Ei ne piikkikumit ole pääsyynä teiden urautumiseen, eikä pölyämiseen, paitsi kitkarengasmiesten mielestä. Sitten, kun kellään ei olisi nastoja, niin haluaisin nähdä kitkamiehet peilijäällä, sitä riittäisi. Tosin suuri osa autoilijoita ajelee pelkkiä suolattuja ja hoidettuja teitä, kitkoillakin pärjää, kunhan muistaa ja ymmärtää sen, että nastat pysähtyvät nopeammin.

      Itse tulen ajamaan varmaan hautaan saakka talvet nastarenkailla, mutta kukin taaplaa tyylillään..

    • vaasa

      Nastat on alla ja pysyy ainakin ensi viikonloppuun :)

      • Joopa se joo

        Vaihdan vasta kesäkuussa,
        Nastamelu ei kuulu sisälle kuin halvoissa autoissa.
        Ajamiseen ei mitään merkitystä kun kuitenkin vain 120 km/h on maksimi


    • Neverhöörd

      Pitääkö sulla olla kaksi eri versiota samalle aiheelle näille foorumeille?

    • SilexStonex

      Vapaita aikoja renkaanvaihtoon juhannusviikolla, kun itse ei kadun varressa vaihdeta?

    • ÄO 140

      Mikähän itseäsi sitten vaivaa??? Viestisi on viime viikolta, tuolloin oli vielä parinakin aamuna paikka paikoin aamuliukkaita. Vielä tälläkin viikolla ainakin parina yönä yöpakkasia. Yöpakkaset useimmiten ei automaattisesti tarkoita liukasta keliä, mutta sataa, paistaa, yöpakkasta... Eli se pakko ei ole kaikille ihan sama asia.
      Pitäisiköhän ensin ymmärtää vähän muutakin. Mutta totuushan on se, ettei kaikki voi kaikkea ymmärtää.

    • Nastakansa

      Mistä sikiää tää nasta kansa......., kun yöllä on vähän pakkasta (etelässä) ja tiet on muuten kuivat????? Pakko olla nastat............., voe witalis, oikeeeesti. Oppia-ikä-kaikki, kun oppisitte ensiksi vilkun käytön, kolmion taakse pysähtymisen, ryhmittymisen - ilman rekkakäännöstä, turvavälin, rampilta kiihdyttämisen, yleensä raskaan ja muunkin liikenteen huomioon ottamisen. Todennäköisesti EHKÄ pystyisitte ajamaan autoa liukkaalla ilman nastojakin. Ensin pitäisi opetella tuo aika tärkeä asia; auton hallinta liukkaalla! Se kun lähtee lapasesta nastoillakin, kun EI vaan osaa :-) Espoon sisämaassa saattaa olla melkein pakkasta ensi yönä......., älkää vaan vaihtako niitä turvanastoja pois auton alta ja sitfloissakin kannattaa pitää vielä nastat LOL ;-)

      • Nasta juttu

        Onneksi liikenteessä on näköjään joku täydellinenkin kuljettaja. Omasta mielestään. Tuolla asenteella on sama on alla mitkä renkaat vaan, on tuo viha ja vimma muita tiellä liikkujia kohtaan niin suuri, että vaaraksi on joka tapauksessa.


      • nasta vaan on turha
        Nasta juttu kirjoitti:

        Onneksi liikenteessä on näköjään joku täydellinenkin kuljettaja. Omasta mielestään. Tuolla asenteella on sama on alla mitkä renkaat vaan, on tuo viha ja vimma muita tiellä liikkujia kohtaan niin suuri, että vaaraksi on joka tapauksessa.

        => Tuolla asenteella on sama on alla mitkä renkaat vaan,

        Ei ole. Ilman nastoja pärjää vallan mainiosti. Kitkarenkaat eivät ole kesärenkaita, eivätkä all season -ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat ole hyvät talvella.

        Ei pidä verrata nastarenkaiden ainoana vaihtoehtona kesärenkaita ja omia kokemuksiaan niistä, vaan talvirenkaita jotka on alun perin suunniteltu toimimaan ilman nastoja.

        Muista tarkistaa DOT-merkintä, talvirenkaan ei pidä olla kuutta vuotta vanhempi. Rengaspaineistakin on hyvä muistuttaa, talvirenkaassa tulee olla 0,2-0,3 baria ennemmän kuin ohjekirjassa lukee.

        => ja vimma muita tiellä liikkujia kohtaan

        Ei muita kohtaan, vaan sitä mitä he tekevät. He tuottavat tarpeettomasti liikennemelua, kuluttavat tienpinnan karkeaksi (lisää liikennemelua) ja uraiseksi, ja tämä kuluminen tuottaa pölyä.


      • A.D.H.D
        nasta vaan on turha kirjoitti:

        => Tuolla asenteella on sama on alla mitkä renkaat vaan,

        Ei ole. Ilman nastoja pärjää vallan mainiosti. Kitkarenkaat eivät ole kesärenkaita, eivätkä all season -ympärivuotiseen käyttöön tarkoitetut renkaat ole hyvät talvella.

        Ei pidä verrata nastarenkaiden ainoana vaihtoehtona kesärenkaita ja omia kokemuksiaan niistä, vaan talvirenkaita jotka on alun perin suunniteltu toimimaan ilman nastoja.

        Muista tarkistaa DOT-merkintä, talvirenkaan ei pidä olla kuutta vuotta vanhempi. Rengaspaineistakin on hyvä muistuttaa, talvirenkaassa tulee olla 0,2-0,3 baria ennemmän kuin ohjekirjassa lukee.

        => ja vimma muita tiellä liikkujia kohtaan

        Ei muita kohtaan, vaan sitä mitä he tekevät. He tuottavat tarpeettomasti liikennemelua, kuluttavat tienpinnan karkeaksi (lisää liikennemelua) ja uraiseksi, ja tämä kuluminen tuottaa pölyä.

        ..."kun oppisitte ensiksi vilkun käytön, kolmion taakse pysähtymisen, ryhmittymisen - ilman rekkakäännöstä, turvavälin, rampilta kiihdyttämisen, yleensä raskaan ja muunkin liikenteen huomioon ottamisen"...... kun muut ei osaa mitään. Vaan onneksi on joku erittäin hyvä ellei täydellinenkin. Omasta mielestään.


      • Kaapunkilainen

        Mahtaakohan sellaisia "sitfloita" olla olemassakaan? Slängi on kivvaa, kun sen ossaa!


      • nasta vaan on turha
        A.D.H.D kirjoitti:

        ..."kun oppisitte ensiksi vilkun käytön, kolmion taakse pysähtymisen, ryhmittymisen - ilman rekkakäännöstä, turvavälin, rampilta kiihdyttämisen, yleensä raskaan ja muunkin liikenteen huomioon ottamisen"...... kun muut ei osaa mitään. Vaan onneksi on joku erittäin hyvä ellei täydellinenkin. Omasta mielestään.

        => Vaan onneksi on joku erittäin hyvä ellei täydellinenkin

        Kyseessä on joku muu kirjoittaja kuin minä, mutta kyllähän vilkun käyttäminen ja turvavälin käyttö on peruskauraa. Jos ei näitä osaa niin ei ole edes tyydyttävää tasoa. Se että moni ei käytännössä tätä osaa tarkoittaa sitä että he vaan eivät ole ulkopuolisen silmin katsottuna kovin hyviä vaikka he ajavatkin paikasta toiseen autolla.

        Mutta kyseessä on on/off -asia, eli vilkun käytön voi aloittaa vaikka heti, ja liian lähellä ajamisen voi lopettaa vaikka siihen väliin usein joku toinen syystä tai toisesta haluaakin tulla. Kaistanvaihdon estäjä ei ole hyvä millään mittarilla katsottuna.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Päätin että suostun keskustelemaan

      Jos sellainen tilanne tulee.
      Ikävä
      146
      5343
    2. EMMINÄ JAKSA OOTTAA KOLMEA VIIKKOA!

      Kyllä se aiemmin parantuu😘
      Ikävä
      23
      3812
    3. On niin ikävä sua

      Ikävöin hymyäsi, näkemistäsi, sitä millainen olet.
      Ikävä
      23
      3442
    4. Vielä me saadaan toisemme

      Uskotko kulta siihen?
      Ikävä
      63
      3257
    5. Tiedoksi että

      En aijo laittaa viestiä enkä soittaa enkä edes harkitse asiaa.
      Ikävä
      29
      3077
    6. Oikeasti tekisi

      Mieli hypätä sun kaulaan eikä kävellä ohi
      Ikävä
      32
      2849
    7. Miten menee?

      Tykkäätkö minusta nyt vähemmän kun näit minut?
      Tunteet
      32
      2410
    8. Kyllä mä sen joudun tekemään

      Että lähden pois. Itse halusit että tämä menee näin.
      Ikävä
      60
      2052
    9. Otetaas taas tälläinen että kerro yksi teitä yhdistävä asia

      Aloitan, me ollaan molemmat kovia hiihtämään Saa nähä tuleeko nyt osumia!
      Ikävä
      60
      2005
    10. terkkarikeskustelu hävisi

      juu kaikki totuus häipyy
      Suomussalmi
      7
      1751
    Aihe