Olen istuttanut kymmenkunta vuotta pelkkiä kukkia ruukkuihin. Innostuin viimekesäisestä mansikkapenkistä (10 tainta) ja amppelitomaatista (NAM! syötiin noin kolme kuukautta omia kasvattamia luomutomaatteja), persiljasta ja salaatista niin paljon, että tänä kesänä aion alkaa hyötyviljelijäksi tuolla meidän 60-70 neliön takapihalla.
Kysyisin ensiksi, että miten perunan viljely onnistuu sellaisissa kukkalaatikoissa (puusta tehdyt) jotka ovat mitoiltaan; syvyys 40 cm, halkaisija jotain 60-70 cm? Montako perunaa voi laittaa yhteen laatikkoon? Voinko idättää perunan kaupasta ostetuista perunoista, vai onko ne käsitelty jollain, ettei ne idä? Kannattaako minun vaihtaa multa (vaihdettu viime vuonna), vai sotkea joukkoon vaan hiekkaa? Joku sanoi joskus, että liian hyvä kasvualusta kasvattaa vaan vartta, mutta ei tuo perunaa. Niin ja onhan se perunakin ihan nätti kasvi ainakin silloin, kun se kukkii. Kun perunat on syöty, niin niihin lootiin voi istutaa jotain krysantteemejä tms. syksyksi.
Mitä amppelihyötykasveja, paitsi tomaatti ja mansikka tiedätte? Miten hyödyntäisitte hyötykasveilla sellaisia saviruukkuja (lasitetut), mitkä ovat mitoiltaan; syvyys 20 cm, halkaisija 20 cm? Niitä on neljä kappaletta ja mieli tekee kokeilla kaikkea. Piha on lämmin ja tiiliseinän vieressä on suojaista, kunhan muistaa suojata kuumalla ilmalla kasvit niin, ettei ne pala tiilen henkussa.
Toki kukkiakin laitan, mutta vaan harvakseltaan. Vinkkejä otan mieluusti vastaan. Kiitos!
Kevätkärpänen iski!
Kevätkärpänen
2
141
Vastaukset
- poltinkarva
Kyllä ne kaupan perunat itävät. Osta kotimaisia. Perunoita voi ensin idättää valossa ja lämpimässä sellaisenaan. Perunasta voi levitä perunaruttoa tomaateihin.
Jotain yrttejä voisi laittaa kasvamaan niihin ruukkuijhin. - yrttejä
Yrttejä kanssa suosittelen,basilikat ainakin tykkää lämpimästä.Ja niitä on monia erilaisia,itsellä on itämässä kanelibasilikaa,sitruunabasilikaa,punaista basilikaa ja sitä "tavallista".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit1116916KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3886577Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei653317Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521282869Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1082460Huomaatteko Demari Tytti ei esitä pahoitteluitaan
Samanlainen ilmeisesti kuin Marin eli Uhriutuu no he ovat Demareita ja muiden yläpuolella siis omasta mielestään351940- 1251834
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro211697Tytti Tuppurainen nöyryyttää avustajiaan
Tytti Tuppurainen nöyryyttää SDP:n eduskuntaryhmän kokouksissa sekä avustajia että kansanedustajia. Hän nolaa ihmisiä ju1821367- 741257