Öljyjä ei kannata sekoittaa

Mercedes-AMG

Öljyjä ei kannata sekoittaa, koska jos laittaa kahta erilaista eli erilaatuista öljyä sekaisin niin koko seoksen omianisuudet ovat samat sitten kuin hunommassa öljyssä ovat sellaisina kuin se huonompi öljy on kuluneena eli kun sillä olisi ajettu sen verran mitä sillä alkuperäisellä öljyllä on ajettu.

Esimerkki: koneessa on 8,5 litran öljytilavuus. Öljyä on kulunut ja öljyä on koneessa jäljellä 7,75 litraa 0W40 Mobilia, öljyllä on ajettu 15 tkm. Lisätään 0,75 litraa puolisynteettistä Shell Helix -öljyä koneeseen: nyt tilanne on sama kuin koneessa olisi 8,5 litraa 15tkm ajettua Shell Helixiä, yhtäkkiä öljynpaine laskee merkittävästi, koneen käyntiääni muuttuu ja kone alkaa syödä öljyä kiihtyvästi ennen seuraavaa öljynvaihtoa, jolloin kannattaa laittaa koneeseen vain hyvää synteettistä öljyä ja vain yhtä ja samaa öljylaatua.

Parasta on jos koneessa on koko moottorin käyttöajan ajan vain yhtä ja samaa öljyä eli samaa öljyä mitä siellä on ollut tehtaalla ensitäyttö-öljynäkin. Näin eri öljyt eivät sekoitu koskaan vähässäkään määrin öljynvaihdoissakaan.

Näin minä olen ainakin tehnyt. Koneessa tehtaalla ensitäyttö-öljynä ollut Mobil 1 0W40 ja samaa öljyä laitettu aina vaihdoissa ja laitetaan jatkossakin. Ei mene öljyt sekaisin ja koko ajan sama maailman paras öljy puhtaana ilman sekoittumista koneessa.

37

4362

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11231

      Aika lailla tuli höpöhöpöä mutta erityisesti: mistäköhän lähtien Mobil 1 0W-40 on ollut maailman parasta öljyä?

      • Mercedes-AMG

        Mobil 1 0W40 New Life (aiemmin sama öljy nimellä Mobil 1 0W40 Formula Protection) on todettu maailman johtavaksi ja kehittyneimmäksi öljyksi kaikin puolin. Öljyssä on maailman parasta luokkaa oleva lisäaineistus antaen öljylle erityisen hyvät voiteluominaisuudet vaikeissa olosuhteissa ja öljy pitää koneen puhtaana ja kulumattomana, 300.000 km ajettu kone tuo öljy vaihtaen 15tkm välein on käytännössä kuin uusi kone.

        Edut ja mahdolliset hyödyt

        "Mobil 1 New Life 0W-40 on valmistettu yksinoikeudella erittäin suorituskykyisten synteettisten perusöljyjen sekoituksesta ja sitä on parannettu tarkkaan tasapainotetuilla lisäaineilla. Mobil 1 New Life 0W-40 on suunniteltu minimoimaan kuluminen ja säilyttämään auton suorituskyky uudenveroisena. Se suojaa sakkautumiselta ja lakanmuodostukselta rasittavissa olosuhteissa, estää epäpuhtauksien pääsyn moottorin kriittisiin osiin, toimii äärimmäisissä lämpötiloissa ja auttaa pitämään moottorin huippukunnossa. Se on täydellinen moottoriöljy, ja suosittelemme sen käyttöä, jos ajoneuvosi on nykyaikainen tai vain haluat autollesi ensiluokkaista öljyä."

        "Mobil 1 New Life™ 0W-40
        Äärimmäisen suorituskykyinen täyssynteettinen moottoriöljy



        Mobil 1™ on maailman johtava synteettisten moottoriöljyjen tuotemerkki, jonka tuotteet antavat moottorille poikkeuksellisen suorituskyvyn ja suojan.

        Mobil 1 New Life 0W-40 on suunniteltu vastaamaan uusimman moottoriteknologian asettamiin haasteisiin. Se on ihanteellinen öljy niin uudempiin kuin vanhempiinkin hyväkuntoisiin ajoneuvoihin. Se antaa parhaan mahdollisen kokonaissuorituskyvyn."

        Kyseistä öljyä käyttävät maailman parhaiden autojen valmistajat ensitäyttö-öljynä (Aston Martin, Porsche, Mercedes-Benz), Mercedes-Benz AMG suosittelee vain tämän öljyn käyttöä ja AMG-Mersuissa on konepellin alla asiasta erilliset tarratkin muistuttamassa asiasta.


      • keijo23
        Mercedes-AMG kirjoitti:

        Mobil 1 0W40 New Life (aiemmin sama öljy nimellä Mobil 1 0W40 Formula Protection) on todettu maailman johtavaksi ja kehittyneimmäksi öljyksi kaikin puolin. Öljyssä on maailman parasta luokkaa oleva lisäaineistus antaen öljylle erityisen hyvät voiteluominaisuudet vaikeissa olosuhteissa ja öljy pitää koneen puhtaana ja kulumattomana, 300.000 km ajettu kone tuo öljy vaihtaen 15tkm välein on käytännössä kuin uusi kone.

        Edut ja mahdolliset hyödyt

        "Mobil 1 New Life 0W-40 on valmistettu yksinoikeudella erittäin suorituskykyisten synteettisten perusöljyjen sekoituksesta ja sitä on parannettu tarkkaan tasapainotetuilla lisäaineilla. Mobil 1 New Life 0W-40 on suunniteltu minimoimaan kuluminen ja säilyttämään auton suorituskyky uudenveroisena. Se suojaa sakkautumiselta ja lakanmuodostukselta rasittavissa olosuhteissa, estää epäpuhtauksien pääsyn moottorin kriittisiin osiin, toimii äärimmäisissä lämpötiloissa ja auttaa pitämään moottorin huippukunnossa. Se on täydellinen moottoriöljy, ja suosittelemme sen käyttöä, jos ajoneuvosi on nykyaikainen tai vain haluat autollesi ensiluokkaista öljyä."

        "Mobil 1 New Life™ 0W-40
        Äärimmäisen suorituskykyinen täyssynteettinen moottoriöljy



        Mobil 1™ on maailman johtava synteettisten moottoriöljyjen tuotemerkki, jonka tuotteet antavat moottorille poikkeuksellisen suorituskyvyn ja suojan.

        Mobil 1 New Life 0W-40 on suunniteltu vastaamaan uusimman moottoriteknologian asettamiin haasteisiin. Se on ihanteellinen öljy niin uudempiin kuin vanhempiinkin hyväkuntoisiin ajoneuvoihin. Se antaa parhaan mahdollisen kokonaissuorituskyvyn."

        Kyseistä öljyä käyttävät maailman parhaiden autojen valmistajat ensitäyttö-öljynä (Aston Martin, Porsche, Mercedes-Benz), Mercedes-Benz AMG suosittelee vain tämän öljyn käyttöä ja AMG-Mersuissa on konepellin alla asiasta erilliset tarratkin muistuttamassa asiasta.

        Listasta uupuu Nissan GT-R. Nissanin GT-R 2013 -ohjekirjassa mainitaan:

        ENGINE OIL
        Mobil 1 (0W-40) (100% synthetic oil)

        Mobil 1 (0W-40) (100% synthetic) is the factory
        fill oil. The VR38 engine with its plasma-sprayed
        bores was developed using this oil. NISSAN
        cannot ensure proper engine operation and
        durability if other 0W-40 synthetic oil is used.
        If Mobil 1 (0W-40) is not available, Mobil 1
        (10W-40) (100% synthetic) may be used;
        however, some performance loss may be
        noticed.

        Eli moottori kehitettiin käyttäen Mobil 1 0W-40:stä. Ohjekirja vielä mainitsee, että jos Mobil 1 0W-40:stä ei jostain kumman syystä ole saatavilla, voidaan käyttää myös synteettistä Mobil 1 10W-40:stä, mutta on odotettavissa tehon uupumista moottorista.


      • aasdwer
        keijo23 kirjoitti:

        Listasta uupuu Nissan GT-R. Nissanin GT-R 2013 -ohjekirjassa mainitaan:

        ENGINE OIL
        Mobil 1 (0W-40) (100% synthetic oil)

        Mobil 1 (0W-40) (100% synthetic) is the factory
        fill oil. The VR38 engine with its plasma-sprayed
        bores was developed using this oil. NISSAN
        cannot ensure proper engine operation and
        durability if other 0W-40 synthetic oil is used.
        If Mobil 1 (0W-40) is not available, Mobil 1
        (10W-40) (100% synthetic) may be used;
        however, some performance loss may be
        noticed.

        Eli moottori kehitettiin käyttäen Mobil 1 0W-40:stä. Ohjekirja vielä mainitsee, että jos Mobil 1 0W-40:stä ei jostain kumman syystä ole saatavilla, voidaan käyttää myös synteettistä Mobil 1 10W-40:stä, mutta on odotettavissa tehon uupumista moottorista.

        Ei nuo valmistajan korulauseet tee mistään öljystä sen parempaa kuin mitä se on. Kaikilla öljyvalmistajilla on ihan vastaavat tuotteet markkinoilla eikä niissä ole juurikaan laatueroja.

        Mobil 1 0W-40 öljyn "ongelma" tai puute on sen nopea leikkautuminen.


      • Mercedes-AMG
        aasdwer kirjoitti:

        Ei nuo valmistajan korulauseet tee mistään öljystä sen parempaa kuin mitä se on. Kaikilla öljyvalmistajilla on ihan vastaavat tuotteet markkinoilla eikä niissä ole juurikaan laatueroja.

        Mobil 1 0W-40 öljyn "ongelma" tai puute on sen nopea leikkautuminen.

        Mitä tuo muka tarkoittaa käytännössä tuo "leikkautuminen"?

        jos kerran parempaa öljyä ei ole olemassa niin mitä sitten kannattaisi tehdä?

        jos tiedät paremman öljyn muka niin kerro

        maailman paras ja suorituskykyisin öljy mobil 1 0W40 on kuitenkin ja sitä käyttämällä moottori on kuin uusi 300.000 km ajettunakin


      • olet nolo!!
        Mercedes-AMG kirjoitti:

        Mitä tuo muka tarkoittaa käytännössä tuo "leikkautuminen"?

        jos kerran parempaa öljyä ei ole olemassa niin mitä sitten kannattaisi tehdä?

        jos tiedät paremman öljyn muka niin kerro

        maailman paras ja suorituskykyisin öljy mobil 1 0W40 on kuitenkin ja sitä käyttämällä moottori on kuin uusi 300.000 km ajettunakin

        Jo Mesepoika on mainoksen uhri säälittävämmästä päästä.


      • Keijo23
        aasdwer kirjoitti:

        Ei nuo valmistajan korulauseet tee mistään öljystä sen parempaa kuin mitä se on. Kaikilla öljyvalmistajilla on ihan vastaavat tuotteet markkinoilla eikä niissä ole juurikaan laatueroja.

        Mobil 1 0W-40 öljyn "ongelma" tai puute on sen nopea leikkautuminen.

        Ei ole leikkautunut enää SN-formulan myötä, jolloin PAO:n määrää leikattiin. Eli siinäkin menit metsään.

        Ja jos Mobil1 0W-40:n ongelma olisi leikkaantuminen, sitä varmana ei laitettaisi Porscheen, AMG-Mersuun, GTR-Nissaniin.

        Hoitakaa amispeelot auton öljynjäähdytys ensin kuntoon kun menette radalle. Kuten oikeiden urheiluautojenkin valmistajat tekevät. Ei öljyt leikkaannu.


      • 442341
        Keijo23 kirjoitti:

        Ei ole leikkautunut enää SN-formulan myötä, jolloin PAO:n määrää leikattiin. Eli siinäkin menit metsään.

        Ja jos Mobil1 0W-40:n ongelma olisi leikkaantuminen, sitä varmana ei laitettaisi Porscheen, AMG-Mersuun, GTR-Nissaniin.

        Hoitakaa amispeelot auton öljynjäähdytys ensin kuntoon kun menette radalle. Kuten oikeiden urheiluautojenkin valmistajat tekevät. Ei öljyt leikkaannu.

        Kaikki öljyt leikkautuvat käytössä.


      • cnc-sorvari
        442341 kirjoitti:

        Kaikki öljyt leikkautuvat käytössä.

        Minä käytän joka päivä duunissa leikkuuöljyä.


    • MMMMMMMMMMM

      KAIKKIA ÖLJYJÄ VOI SEKOTTAA....NÄIN SE VAAN ON:)))

      • kih2

        Koitappa saada öljynvalmistajat vastuuseen rikki menneestä moottorista kun olet sekoittanut esim. Mobilia ja Shelliä keskenään, tai edes sitä autonvalmistajaa.

        Öljy-yhtiöt sanovat, että tuo ei ole meidän tuotetta. Autonvalmistaja vetoaa, että autossa ei ole käytetty oikeita öljyjä.

        HAHAHAH


      • mercedes-amg

        Voi toki sekoittaa mutta syntyvä seos on varsinaista kuraa verrattuna puhtaaseen samaan yhteen öljyyn. Seoksen koko ominaisuudet ovat kauttaaltaan yhtä huonot kuin huonoimman lisätyn / sekoitetun öljyn ominaisuudet. Siis vaikka 5 litraan huippuöljyä lisäät 0,5 litraa huonoa perusmineraaliöljyä niin se on sama kuin kaikki koko 5,5 litraa olisi sitä perusmineraaliöljyä.

        helpoiten öljyjen sekoittelun haitat huomaa esim. Öljynpaineen laskusta öljynpainemittarissa ja koneen käyntiäänen raaistumisesta jos kaataa kuluneen täyssynteettisen sekaan lisäyksenä uutta puolisynteettistä


    • Porsche Hartsa

      Mercedes Amg herra on ihan pihalla. Öljynpaine ei tee voitelua vaan virtaus. Itse asiassa Suomessa kannattaisi suurimman osan autoilijoita käyttää 0w-20 öljyä, sillä flow on paras ja paine riittää moottoritieajoonkin hienosti.
      Kannattaa googlata: Dr. Ali E. Haas
      Tämä herra on testannut Ferrarissaan eri öljyjä ja on erittäin antoisaa kun mies tietää mistä puhuu. Virtaus on tärkeää eikä öljynpaine. Jos paine olisi tärkeää ajaisimme kaikki 20W-60 kisaöljyillä :)
      hirveät öljynpaineet eikä virtausta nimeksikään....

      • Mercedes-AMG

        Minä ajoin kerran vanhassa W123 Mersussa täyssynteettiset Shell Helixit aivan "loppuun" kun auton ohjekirjan mukainen vaihtoväli oli 5.000 tkm ajoin n. 7,5 tkm noilla öljyillä ja lisäsin sekaan öljynlisäystä tarvittaessa noin litran Shellin puolisynteettistä öljyä. Ennen lisäystä öljynpaine oli öljynpainemittarin mukaan n. 2,0 bar kun se uudella Helixillä oli 3,0 bar. Eli 1 barilla oli laskenut öljynpaine täyssynteettisellä 10tkm ajolla. Paine siis sekoittamattomalla öljyllä oli 2,0 bar kun öljynmäärä oli aivan alarajalla. Lisäsin litran semisynteettistä saman valmistajan öljyä synteettisen sekaan ja öljyn määrä tuli mittatikun ylärajalle. Öljynpaine laski lisäyksen jälkeen välittömästi 1,5 bariin mittarin mukaan. Lisäksi koneen käyntiääni muuttui erilaiseksi. Auto kulki normaalisti.

        Ajoin tuon seoksen sitten aivan "loppuun" seuraavan 2,5tkm aikana eli 10tkm oli ajettu ilman varsinaista täyttä öljynvaihtoa.

        Tuo seos oli sitten jo niin ohutta lirua että kesällä liikennevaloihin pysähtyessä öljynpaine laski alle 0,5 barin tyhjäkäynnillä ja kone rääkäisi pahasti kun nokka-akselille ei enää rittänyt voitelua paineen laskettua aivan matalaksi tuolla öljyllä. Polkaisin kaasua tyhjäkäynnillä valojen vaihtoa odotellessa ja paine nousi n. 1 bar tasolle n. 1500 rpm kierroksilla.

        Ajelin tuolla todella löysällä öljyllä, mikä ei kuumalla koneella öljynpainetta enää pitänyt yllä vielä maantieajoa n. 1000 km, minkä jälkeen vaihdatin autoon täyssynteettiset halpis-AD-öljyt: koneen käyntiääni muuttui täysin, koneen ääni hiljeni alle puoleen ja paljon pehmeämpi käyntiääni tuli, ölynpaine nousi n. 2,2 bar tasolle tuolla AD-öljyllä sitten taas kun se ei ollut mitään sekoitusta enää.

        Sitten ajelin autolla vielä n. 5 tkm ja myin sen sitten.

        Oikein ohuet loppuun ajetut seosöljyt joissa on eri öljylaatuja synteettistä ja puolisynteettistä yms. sotkettu siis ainakin kuumalla koneella voivat aiheuttaa sen että öljynpaine laskee tyhjäkäynnillä niin matalaksi että nokka-akselille ei voitelua enää tule ja sen kyllä kuulee kun kone rääkyy ilman öljynpainetta, voi oikein kuvitella mitä metallisilppua lähtee nokalla. Eli on se öljynpainekin tärkeää, ainakin vanhemmassa Mersussa alle 0,7 bar mittarissa viittaa siihen että öljy on lopussa ja kone kärsii. Öljynpainemittari on siinä mielessä kätevä että siitä pääsee tarkkailemaan öljynsä laatua ja kuluneisuutta omin silmin vanhoissa mersuissa.

        Pelkkä virtaus ei riitä jos paine ei riitä voiteluun kone kuumana siis.


      • Keijo23

        Ko. herra, joka on muuten plastiikkakirurgian tohtori, EI Tekniikan tohtori, sanoo myös, että Ferrarissa tulee valita öljy, joka tuottaa 75 PSI painetta 6000rpmllä joten paineellakin on merkitystä. Ilman painetta öljy ei liiku moottorissa eikä siis ole virtaustakaan. Sillä äijän "Motor oil 101:ssä" oli kyllä myös virheitä aika paljon.


      • ihan ihmeissään
        Keijo23 kirjoitti:

        Ko. herra, joka on muuten plastiikkakirurgian tohtori, EI Tekniikan tohtori, sanoo myös, että Ferrarissa tulee valita öljy, joka tuottaa 75 PSI painetta 6000rpmllä joten paineellakin on merkitystä. Ilman painetta öljy ei liiku moottorissa eikä siis ole virtaustakaan. Sillä äijän "Motor oil 101:ssä" oli kyllä myös virheitä aika paljon.

        Eikös sen paineen tuota pumppu? Ei öljy itse.


      • mercedes amg
        ihan ihmeissään kirjoitti:

        Eikös sen paineen tuota pumppu? Ei öljy itse.

        Tuottaa joi, mutta öljyn laatu vaikuttaa suuresti siihen paineeseen, mitä ohuempi öljy sen pienempi paine samalla pumppauksella. Oikein ohuella öljyllä kitka on pienin mutta liian ohuella öljyllä voitelu ja öljynpaine ei riitä voiteluun enää välttämättä. Esim. Formula 1 autoissa öljy on ääriohut, kitka pieni ja saadaan mahdollisimman suuri teho koneesta. Mutta kone kestää tuollaisella äärimmilleen viritetyllä ohuella vähäkitkaisella öljyllä ajoa vain yhden kisan ja on sitten vaihtokunnossa (jos kestää sitä yhtäkään kisaa). Kuumalla öljyllä öljynpaine laskee jos öljy on kulunut vaikka olisi moniasteöljyä. 0W20 öljyllä paine on matalampi kuumalla koneella kesähelteellä kuin 20W60 öljyllä vaikka öljypumppu pumppaa samalla teholla koko ajan.


      • sss12311
        mercedes amg kirjoitti:

        Tuottaa joi, mutta öljyn laatu vaikuttaa suuresti siihen paineeseen, mitä ohuempi öljy sen pienempi paine samalla pumppauksella. Oikein ohuella öljyllä kitka on pienin mutta liian ohuella öljyllä voitelu ja öljynpaine ei riitä voiteluun enää välttämättä. Esim. Formula 1 autoissa öljy on ääriohut, kitka pieni ja saadaan mahdollisimman suuri teho koneesta. Mutta kone kestää tuollaisella äärimmilleen viritetyllä ohuella vähäkitkaisella öljyllä ajoa vain yhden kisan ja on sitten vaihtokunnossa (jos kestää sitä yhtäkään kisaa). Kuumalla öljyllä öljynpaine laskee jos öljy on kulunut vaikka olisi moniasteöljyä. 0W20 öljyllä paine on matalampi kuumalla koneella kesähelteellä kuin 20W60 öljyllä vaikka öljypumppu pumppaa samalla teholla koko ajan.

        Ja kukaan ei tarvitse sen paksumpaa öljyä kuin mitä tarvitaan jotta valmistajan määrittämä öljynpaine saavutetaan.


      • mercedes amg
        sss12311 kirjoitti:

        Ja kukaan ei tarvitse sen paksumpaa öljyä kuin mitä tarvitaan jotta valmistajan määrittämä öljynpaine saavutetaan.

        Ei tarvitse, ei, mutta huonolla öljyllä öljyjä sekoittamalla voi pitkään käytetyllä öljyllä Se paine romahtaa vaikka sanaa alkuperäistä öljyä käyttämällä (eli sekoittamatta erilaisia öljyjä) Se paine säilyisi hyvänä.


      • KunhanLuokka riittää
        mercedes amg kirjoitti:

        Ei tarvitse, ei, mutta huonolla öljyllä öljyjä sekoittamalla voi pitkään käytetyllä öljyllä Se paine romahtaa vaikka sanaa alkuperäistä öljyä käyttämällä (eli sekoittamatta erilaisia öljyjä) Se paine säilyisi hyvänä.

        Mutta eihän kukaan hölmökään sekoita moottoriöljyn lisäyksen yhteydessä sellaista öljyä, mikä ei täytä moottorin vaatimuksia. Jos samaa ei ole saatavissa, niin silloin sekoitetaan paremman laatuluokan öljy.


      • Mercedes-AMG
        KunhanLuokka riittää kirjoitti:

        Mutta eihän kukaan hölmökään sekoita moottoriöljyn lisäyksen yhteydessä sellaista öljyä, mikä ei täytä moottorin vaatimuksia. Jos samaa ei ole saatavissa, niin silloin sekoitetaan paremman laatuluokan öljy.

        mutta vaikka moottorin laatuluokkavaatimukset ylittäisi reilusti se täyssynteettinen öljy mitä siellä jo on melko loppuun ajettuna ja menee lisäämään vaatimukset ylittävää uutta osasynteettistä sekaan niin uuden öljysekoituksen laatu on heti erittäin heikko ja huonompi kuin ennen lisäystä:öljynpaine laskee selvästi, koneen käyntiääni muuttuu karkeammaksi ja öljynkulutus pompsahtaa heti korkeammaksi, kokemusta on tuosta


    • aut,as

      Mesemiehellä on suuria aukkoja tiedoissa.

    • Edge'

      Parasta olisi kuitenkin lopettaa se Mobilin kanssa lotraus ja laittaa koneeseen öljyjen kingi = Castrol Magnatex .
      Jos AMG vetelee radalla, niin siihenkin on Castrolilla lyömättömät voiteluaineet. Halpikset on tosi koitoksissa kuraa.

      • kijr

        Höpöhöpö. Eiköhän AMG tiedä millä öljyllä heidän moottorinsa toimii parhaiten.

        Jos se olisi Castrol, niin sitä sieltä koneesta löytyisi. Niin ja se on muuten Magnatec, ei Magnatex. Kaikki Magnatecit ovat puolisynteettistä kuraa.


      • 111211
        kijr kirjoitti:

        Höpöhöpö. Eiköhän AMG tiedä millä öljyllä heidän moottorinsa toimii parhaiten.

        Jos se olisi Castrol, niin sitä sieltä koneesta löytyisi. Niin ja se on muuten Magnatec, ei Magnatex. Kaikki Magnatecit ovat puolisynteettistä kuraa.

        Sä et tiedä mistä sä puhut.


    • Sama laatu

      Lisäysöljyksi ei aina ole saatavissa samaa öljyä mitä moottorissa on. Ja huonompilaatuista ei kannata lisätä. Lisäykseen kannattaa aina käyttää paremman laatuista öljyä kuin mitä moottorissa on. Tämä varmistaa sen että moottoriöljy täyttää myös lisäyksen jälkeen moottorin laatuluokkavaatimuksen.

      • Mercedes-AMG

        Mutta vaikka molemmat öljyt täyttävät vaatimukset niin sekoituksella öljynpaine laskee n. 2,5 barista 1,5 bariin ainakin Mersun öljynpainemittarin mukaan ja koneen käyntiääni muuttuu jna öljyä alkaa kulua ajossa n. 0,5 litraa/ 100km kun sitä ennen kuluu vain 0,1 litraa / 100km vanhassa 600.000km ajetussa 230 E:ssa. Kyllä tuo muutos jostain kertoo.


      • Tervaksi ajat
        Mercedes-AMG kirjoitti:

        Mutta vaikka molemmat öljyt täyttävät vaatimukset niin sekoituksella öljynpaine laskee n. 2,5 barista 1,5 bariin ainakin Mersun öljynpainemittarin mukaan ja koneen käyntiääni muuttuu jna öljyä alkaa kulua ajossa n. 0,5 litraa/ 100km kun sitä ennen kuluu vain 0,1 litraa / 100km vanhassa 600.000km ajetussa 230 E:ssa. Kyllä tuo muutos jostain kertoo.

        Niin mutta minkäs teet kun lisättävä on. Samaa tai korkeamman käyttöolosuhdeluokan öljyä lisäykseen. Jos lisäykseen käyttää alemman luokan öljyä, kuin mikä on moottorin vaatimus, voi käydä huonosti.

        Pitää kuitenkin muistaa että uusimmat nykyaikaisiin moottoreihin tarkoitetut "pienikitkaiset" öljyt eivät toimi vanhoissa moottoreissa aina parhaalla mahdollisella tavalla. Mutta nämäkin ovat parempi vaihtoehto verrattuna siihen että lisättäisiin huonomman luokan öljyä kuin mikä olisi suositeltu.

        Yleensä jos öljyn lisäys vaikuttaa noin paljon paineeseen, niin silloin yleensä ei kaikki ole kunnossa. Luonnollisesti kun ajat öljyn "tervaksi" ja lisäät saman luokan tai parempaa öljyä, öljynpainee saattaa laskea noin huimasti tai enemmänkin, eli kannattaisi vaihtaa öljyt ajoissa.


    • A 5 3,0 tdi q

      Kaikki moottoriöljyt valmistetaan muutamasta perusöljystä ja vain lisäaineistuksessa on eroja toki monessa tapauksessa vain purkki vaihtuu.
      Vaatii tarkkoja laboratorio tutkimuksia löytää saman luokan öljyistä eroja.
      Tuo öljyn pumpattavuus(siis vaikutus paineeseen) riippuu kyllä perusöljystä eikä juurikaan lisäaineista,vanhassa öljyssä todennäköisesti on jo mukana niin paljon polttoaineesta siirtynyttä tavaraa,että lisätty öljy on aina laadukkaampaa kun vanha.

    • Turhaa sekoittamista

      Sekoittaminen tai mikä muu hämmentäminen tahansa on täysin hyödytöntä. Täysin satavarmasti lisäysöljy sekoittuu moottorissa olevaan öljyyn kun moottori käy ja öljy kiertää järjestelmässä.

    • Anonyymi

      Mersun haistaa kaukaa kun perässä ajelee.
      Öljyjen sekoituksissa voi ajatella asian myös toisin, joka öljy antaa hyviä ominaisuuksia joita jokaisessa laatuöljyssä on. opelin ohjeissa annetaan lupa sekoittaa eri öljyjä kunhan vaatimukset täyttyy, gm öljyt taitaa olla valmiiksi eri öljyjä. Uutta öljyä lisäämällä koko öljyseos tulee tietenkin paremmaksi.

    • Anonyymi

      Onko ongelmaa jos lisää vaikka tuota Mobil 0w-40 öljyä moottoriin jossa on Liqui moly 0W-40 öljyä ennestään? Molemmat täyssynteettisiä mutta varmaankin erilaiset lisäaineistukset tms. Tuota mobilia kun saa suunnilleen joka marketista, mutta jälkimmäistä ei niin helposti löydä,

      • Anonyymi

        Öljyjä voi nykyään sekoitaa keskenään ei mitään välii...pääasia että on moottorissa riittävästi Mene vaikka johonkin öljysivulle siel monesti lukee sekoitukset,, itse olen laittanut sekaisin koska ei aina löydä just samaa merkkiä tai viskositeettiä::) koskaan ei ole ollut ongelmii moottorissa;;; 40v ajanut


    • Anonyymi

      En usko että asia olisi ihan noin jyrkästi. Moottoriöljyt ovat aina perusöljyn ja lisäaineiden sekoituksia. Jos asia olisi niin, ettei lisäaine sekoitu perusöljyyn, tai siihen komboon jota ollaan tekemässä, tai jos lisäaine heikentäisi öljyn ominaisuuksia enemmän kuin parantaisi niitä, lisäainetta ei sekoitettaisi combon joukkoon. Moottoriöljyissä on erilainen määrä eri valmistajien lisäaineita.

      Aihe kuitenkin kiinnostaa ja käytännön syistä aion seuraavassa vaihdossa sekoittaa yhteensä reilun litran kahden eri merkkistä jämäöljyä kolmeen litraan, ehkä Shell Helixiä, tai jotain muuta tarjousöljyä. Oman kinnerin moottori ei ole mikään hifi-kapistus, vaan tavallisista tavallisin.

    • Anonyymi

      Ja jos joku " nykymoottori " seka- öljyistä hajoaa niin onko se mikään moottori lainkaan ?
      Kannattaisi pysyä kaukana niistä autoista.

      • Anonyymi

        Yli 330 tuhatta 1,6 bensakoneella ja ei kahta kertaa samaa öljyä peräjälkeen vaihdossa ja ei koskaan lisätty samaa öljyä kuin koneessa vaihdossa kulloinkin.


    • Anonyymi

      Muistaako joku nilsiäläisen man- oilin.
      Öljysheikki on jo tosin paremmilla pilvilautoilla.
      Miestä väheksyttiin ihan turhaan. Samanlaista
      " man- oileja " ne merkkiöljytkin ovat .
      Mutta onneksi on uskonnonvapaus.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      146
      2591
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      1986
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1968
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1776
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1530
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1306
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1202
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1198
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe