Kuningasboan hankinta (Asialliset)

Kuningaskäärme

Olen jo ylä-aste ajoista asti harkinnut käärmeen hankintaa. Kun jonkun aikaa sitten varmistui muutto isoon omakotitaloon, alkaa aihe olla ajankohtainen: tarkoitus olisi hankkia ensimmäinen käärme. (Ikää minulla on siis 19, jos jotain arveluttaa.)
Olen pyöritellyt mielessä jo monia erilaisia käärmeitä viljakäärmeistä pytoneihin, mutta kuningasboa tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta. Tilanpuute ei ole ongelmana talon suuren koon vuoksi: yksi huone jää "ylinmääräiseksi" ja näin ollen tilaa on isommallekin terraariolle.

Netistä luettuani mielessäni pyörii monia kysymyksiä, joihin toivoisin asiallisia vastauksia käärmeiden omistajilta:

Mistä olet hankkinut käärmeesi?
Kuinka usein terraario putsataan ja miten tarkalleen ottaen? Mitä suosituksia on aluseksi? Sanomalehtiä, mattoa?
Mistä olet hankkinut terraariosi ja millaista suosittelet kuningasboalle?
Kuinka nopeasti kyseinen käärme kasvaa?

Toivoisin asiallista keskustelua. Lukenut olen kaiken maailman sivustot, mutta tuntuu että aktiivisuus foorumeilla on täysi nolla. Joten yritetäänpäs täällä sitten!

5

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ophione

      Hankin monet käärmeistäni herppi.net sivuston kautta (suosittelen tutustumaan). Sieltä on tullut ostettua sekä kasvattajilta poikasia, että kodinvaihtajia. Olen ostanut käärmeitä myös Reptilemaniacs Ay:stä, joka kasvattaa ja maahantuo eläimiä. Kuningasboia liikkuu melko paljon kiertolaisina, sillä monille tulee "yllätyksenä" niiden suuri tilantarve. Sinuna adoptoisin aikuisen kuningasboan. Kun ostat täysikasvuisen käärmeen, niin ei ainakaan tule yllätyksenä niiden koko... Plus, teet hyvän työn kun tarjoat kotia sille tarvitsevalle. :)

      Terraarion alustana voi ensimmäinen kuukausi pitää esim. sanomalehteä (karanteeni). Karanteenin aikana terraario tulee olla mahdollisimman helposti putsattavissa. Tänä aikana on mahdollisuus tarkkailla onko käärme vapaa ulko- ja sisäloisista, yms. Karanteenin jälkeen pohjalle voi vaihtaa jotakin muuta kuiviketta. Monet käärmeet tykkäävät kaivautua joten kuivikkeeksi voisi ajatella esim. turvetta, haketta, purua tai niiden seosta. Puru ainakin sitoo hyvin kosteutta ja hajuja, eikä pölise.

      Suurimmat terraariot kannattaa ostaa käytettynä tai sitten rakentaa itse. Mittatilauksenakin voi toki teettää, jos olet liikenteessä suuremmalla budjetilla.

      Kasvuun vaikuttaa ruokinta. Useimmin ruokittu kasvaa nopeammin kuin vähemmälle ruualle jäänyt. Kasvu on myös yksilöllistä.

      • Kuningaskäärme

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta! Herppi.net -sivustoa olenkin kahlaillut läpi, keskustelu meinaa vain olla vähän tyssännyttä eikä aiheet oikein etene? :S

        Tilantarpeen ymmärrän oikein hyvin ja tarkoituksena olisikin hommata suuren suuri terraario, ei mikään minimi mitoissa oleva koppi. (Tuntuu että mitatkin vaihtelevat paikoittain.) Käärmeen iästä päätellen pitää ihan katsoa, millaisia ilmestyy vastaan. Hakusessa kun on ollut kunkkuboa jo kauemmin, tuntuu ettei niitä vain mistään meinaa löytyä... Poikanen olisi varmaan siinä mielessä, että tottuisi eläimeen alusta asti ENNEN kuin se on jättiläinen. Mutta toisaalta jos aikuinen käärme kestää käsittelyn normaalisti ja perus räpläyksen (en todellakaan hae mitään sylilemmikkiä, sitä varten on kissoja ja koira), niin tosiaan kodin antaminen tälläiselle kodittomalle aikuiselle ei ole mahdottomuus. :)

        Osaisitko kertoa enemmän terraarion itse rakentamisesta? Ollaan miehen kanssa puhuttukkin, että onko mahdollista rakentaa itse ja onko hurjan vaativa homma...? Niin ja tietty kaikki vinkit olisi hyödyksi!


      • ophione
        Kuningaskäärme kirjoitti:

        Kiitokset asiallisesta vastauksesta! Herppi.net -sivustoa olenkin kahlaillut läpi, keskustelu meinaa vain olla vähän tyssännyttä eikä aiheet oikein etene? :S

        Tilantarpeen ymmärrän oikein hyvin ja tarkoituksena olisikin hommata suuren suuri terraario, ei mikään minimi mitoissa oleva koppi. (Tuntuu että mitatkin vaihtelevat paikoittain.) Käärmeen iästä päätellen pitää ihan katsoa, millaisia ilmestyy vastaan. Hakusessa kun on ollut kunkkuboa jo kauemmin, tuntuu ettei niitä vain mistään meinaa löytyä... Poikanen olisi varmaan siinä mielessä, että tottuisi eläimeen alusta asti ENNEN kuin se on jättiläinen. Mutta toisaalta jos aikuinen käärme kestää käsittelyn normaalisti ja perus räpläyksen (en todellakaan hae mitään sylilemmikkiä, sitä varten on kissoja ja koira), niin tosiaan kodin antaminen tälläiselle kodittomalle aikuiselle ei ole mahdottomuus. :)

        Osaisitko kertoa enemmän terraarion itse rakentamisesta? Ollaan miehen kanssa puhuttukkin, että onko mahdollista rakentaa itse ja onko hurjan vaativa homma...? Niin ja tietty kaikki vinkit olisi hyödyksi!

        Jos vertaa viljakäärme- tai pytonosastoihin, niin boaosasto on hiljaisempi ilman muuta. Se on valitettava tosiasia, että viljikset ja pytikat ovat maailman suosituimpia terraarioasukkeja. Herppi.net on tällä hetkellä Suomen suurin matelijafoorumi. Mikäli etsit aktiivisempaa boa keskustelua, niin yksi hyvä vaihtoehto on laajentaa reviiriään ulkomaalaisille palstoille. :)

        Minusta taas tuntuu päin vastoin, että kunkkuboaa on tyrkyllä ihan jatkuvasti, toisinaan jopa ilmaiseksi. Ainakin viime kesänä ilmaisia boia näki surullisen paljon. Herppi.netissä on tälläkin hetkellä myynti-ilmoituksia kaikenikäisistä kuningasboista.

        Poikasissa ja aikuissa on toki omat hyvät ja huonot puolensa. Poikasissa näppärä koko on positiivista ja eläimen kehitystä on kiehtovaa seurata, mutta toisaalta taas poikasten sapuskoihin ja tarvikkeisiin palaa enemmän rahaa, kuin aikuisen. Poikaset kun syö useammin ja elukan kasvaessa on asumus vaihdettava asteittain suurempaan. Sitten on vielä tuo asian eettinen puoli, kun aikuisia boia kierrätetään huushollista toiseen.
        Koska sinulle boa olisi ensimmäinen käärme, niin se on ymmärrettävää, että haluat aikaa sopeutua "jättiläiseen". En kuitenkaan usko että keskenkasvuinen/täysikasvuinen tuottaisi ongelmia, jos olet hyvin perehtynyt lajiin etukäteen. Itseluottamusta voi kerätä lisää myös esim. käymällä boa -harrastajan luona tutustumassa käärmeeseen.

        Mutta mietiskele minkä kokoinen otus tuntuu itsestäsi mielekkäämmältä vaihtoehdolta! :)

        Terraarion kokoamiseen löytyy ohje mm. täältä: http://terraario.net/tnet004.html
        Aluksi on päätettävä rakennusmateriaalit, tehtävä piirrokset ja laskelmat. Vaneri on ollut suosittu materiaali isommissa terraarioissa. En ole itse vielä työstänyt puuta, joten en ihan tarkalleen tiedä mitä kaikkia vaiheita sen käsittelyyn kuuluu. Kuitenkin puu täytyy käsitellä kosteudenkestäväksi.
        Kun piirrokset, laskelmat ja muut suunnitelmat ovat valmiita, voi eri puutavaraliikkeiltä kysyä tarjouksia. Kannattaa mainita levyjen kappalemäärä ja mitat tarjouksen pyynnön yhteydessä, ja kysyä onko heillä sahaus/hiomapalvelua.
        Terraarion voi rakentaa myös niin, että käyttää pohjana esim. vanhaa vaatekaappia. Silloin täytynee kyllä itse tarttua sahaan, jotta saa paikat ilmastointiaukoille.

        Lisää rakentamisesta kannattaa lukea tuolta mainitsemastani linkistä. Myös herppi.netissä ihmiset ovat kuvailleet omia rakennusprojektejaan, joista voi ottaa mallia. ;)


      • kuningaskäärme
        ophione kirjoitti:

        Jos vertaa viljakäärme- tai pytonosastoihin, niin boaosasto on hiljaisempi ilman muuta. Se on valitettava tosiasia, että viljikset ja pytikat ovat maailman suosituimpia terraarioasukkeja. Herppi.net on tällä hetkellä Suomen suurin matelijafoorumi. Mikäli etsit aktiivisempaa boa keskustelua, niin yksi hyvä vaihtoehto on laajentaa reviiriään ulkomaalaisille palstoille. :)

        Minusta taas tuntuu päin vastoin, että kunkkuboaa on tyrkyllä ihan jatkuvasti, toisinaan jopa ilmaiseksi. Ainakin viime kesänä ilmaisia boia näki surullisen paljon. Herppi.netissä on tälläkin hetkellä myynti-ilmoituksia kaikenikäisistä kuningasboista.

        Poikasissa ja aikuissa on toki omat hyvät ja huonot puolensa. Poikasissa näppärä koko on positiivista ja eläimen kehitystä on kiehtovaa seurata, mutta toisaalta taas poikasten sapuskoihin ja tarvikkeisiin palaa enemmän rahaa, kuin aikuisen. Poikaset kun syö useammin ja elukan kasvaessa on asumus vaihdettava asteittain suurempaan. Sitten on vielä tuo asian eettinen puoli, kun aikuisia boia kierrätetään huushollista toiseen.
        Koska sinulle boa olisi ensimmäinen käärme, niin se on ymmärrettävää, että haluat aikaa sopeutua "jättiläiseen". En kuitenkaan usko että keskenkasvuinen/täysikasvuinen tuottaisi ongelmia, jos olet hyvin perehtynyt lajiin etukäteen. Itseluottamusta voi kerätä lisää myös esim. käymällä boa -harrastajan luona tutustumassa käärmeeseen.

        Mutta mietiskele minkä kokoinen otus tuntuu itsestäsi mielekkäämmältä vaihtoehdolta! :)

        Terraarion kokoamiseen löytyy ohje mm. täältä: http://terraario.net/tnet004.html
        Aluksi on päätettävä rakennusmateriaalit, tehtävä piirrokset ja laskelmat. Vaneri on ollut suosittu materiaali isommissa terraarioissa. En ole itse vielä työstänyt puuta, joten en ihan tarkalleen tiedä mitä kaikkia vaiheita sen käsittelyyn kuuluu. Kuitenkin puu täytyy käsitellä kosteudenkestäväksi.
        Kun piirrokset, laskelmat ja muut suunnitelmat ovat valmiita, voi eri puutavaraliikkeiltä kysyä tarjouksia. Kannattaa mainita levyjen kappalemäärä ja mitat tarjouksen pyynnön yhteydessä, ja kysyä onko heillä sahaus/hiomapalvelua.
        Terraarion voi rakentaa myös niin, että käyttää pohjana esim. vanhaa vaatekaappia. Silloin täytynee kyllä itse tarttua sahaan, jotta saa paikat ilmastointiaukoille.

        Lisää rakentamisesta kannattaa lukea tuolta mainitsemastani linkistä. Myös herppi.netissä ihmiset ovat kuvailleet omia rakennusprojektejaan, joista voi ottaa mallia. ;)

        Saa nähdä alkaako kesän mittaan ilmestymään sitten käärmeitä kaupan, kun ihmiset lähtevät kesälomamatkoille ja vastuu lemmikistä pääsee unohtumaan... :S No osittain toivottavasti: voin itse tarjota kodin sitä tarvitsevalle. Mutta toisaalta se on paha juttu.
        Olen tosiaan miettinyt, että joku parivuotiaskaan ei olisi paha, ja uskon että tottuisin aikuiseenkin. Olisi ehkä helpompi ottaa aikuinen ja käsittelyyn tottunut, että oppisi itse luottamaan siihe ennen kuin alkaa ansaita poikasen "luottamusta".
        Kiitos terraariovinkeistä, olisi mukavempi rakentaa oma terraario: siitä saisi juuri sen kokoisen kuin haluaa. Toisaalta olisi jälleen helplmpi vaihtoehto tutustua tarkemmin valmisterraarioihin, että tajuaisi "terraarioiden tekniikan," minulla kun ei ole oikein kokemusta kyseisistä asumuksista. :)


      • ophione
        kuningaskäärme kirjoitti:

        Saa nähdä alkaako kesän mittaan ilmestymään sitten käärmeitä kaupan, kun ihmiset lähtevät kesälomamatkoille ja vastuu lemmikistä pääsee unohtumaan... :S No osittain toivottavasti: voin itse tarjota kodin sitä tarvitsevalle. Mutta toisaalta se on paha juttu.
        Olen tosiaan miettinyt, että joku parivuotiaskaan ei olisi paha, ja uskon että tottuisin aikuiseenkin. Olisi ehkä helpompi ottaa aikuinen ja käsittelyyn tottunut, että oppisi itse luottamaan siihe ennen kuin alkaa ansaita poikasen "luottamusta".
        Kiitos terraariovinkeistä, olisi mukavempi rakentaa oma terraario: siitä saisi juuri sen kokoisen kuin haluaa. Toisaalta olisi jälleen helplmpi vaihtoehto tutustua tarkemmin valmisterraarioihin, että tajuaisi "terraarioiden tekniikan," minulla kun ei ole oikein kokemusta kyseisistä asumuksista. :)

        Valintoja valintoja :)
        Toivottavasti mieluinen käärme ja terraario löytyvät!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1468
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1012
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      735
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      697
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      680
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      644
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      68
      627
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe