Helluntaiseurakunnan jäjestämän lasten keäleiripäivän ohjelma 1970-luvulla
Klo
7.00 Herätys ja aamupesu
7.30 Aamupala ja aamurukous
8.30 Aamukokous (laulut laulukirjasta Herramme tulee, seurakunnan teltassa)
9.30 Raamattutunti (aiheena Jeesuksen toinen tulemus, teltassa)
11.00 Ruokailu (laulu Me syömme leipää elämän..)
12.00 Siesta (tällöin saa myös pelata jalkapalloa)
13.00 Tikanheittokilpailu "Omenatikka"
14.00 Raamattutunti (aiheena raamatullinen uskovien kaste)
15.00 Laulutunti (nuorten hengellistä musiikkia Herramme tulee -laulukirja)
16.00 Raamattuaiheinen tietokilpailu (raamatut ja muistiinpanovälineet). Palkinto
lakritsipatukka, tikkukaramelleja
17.00 Iltapäiväruokailu (Me syömme leipää elämän...)
18.00 Iltakokous (Herramme tulee-laulukirja, alttarikutsu erityisesti lapsille)
20.00 Iltapala (teetä ja voileipiä)
21.00 Iltarukouskokous (hämärässä aitassa,mm. kielilläpuhumista, murtumista,
tilaisuuteen olisi suotavaa osallistua, jos haluaa taivaaseen, tilaisuus
kestää noin puoleen yöhön)
24.00- Iltarukouskokouksen jälkeen nukkumaan (hiljaisuusaika)
Kesäleiriohjelma
175
647
Vastaukset
- leirillämukavaa
laitanpas tähän omien leirieni ohjelman vastineeksi !
Klo
8.30 Herätys ja aamupesu
9.00 Lipunnostohetki ja aamupala
9.30 Raamattutunti ,jostain evankeliumikohdasta
11.00 Ruokailu
12.00 Siesta (tällöin saa myös pelata jalkapalloa)
12.30 Lauluhetki noin puoli tuntia
14.00 Raamattutunti
15.00 vapaata tai ohjattua olemista
17.00 Iltapäiväruokailu
18.00 ohjattua tekemistä
20.00 Iltapala (teetä ja voileipiä)
21.00 jotain ohjattua olemista askartelua, telttojen siivousta siisteilyä
22.00 Nukkumaan !- ~~tähkäpää~~
Tähän voisi lisätä vielä
22.00 eteenpäin - Hiippailua, milloin milläkin verukkeella. :)
Harvoin nimittäin lapsilla ja nuorilla toimii mm. virtsarakko niin aktiivisesti,
kuin se alkaa toimimaan leireillä tuon klo. 22.00 jälkeen. 8D
Ts. hyvä syy päästä hiippailemaan, on käynti wc:ssä.
Mutta jokainen leireillä toiminut tietää, että tuo on osa sitä leirin
hauskuutta ja jännitystä joillekin ja kunhan se saadaan kuitenkin
jollain tavoin pysymään aisoissa, että ne jotka haluavat nukku,
saavat siihen mahdollisuuden ja jokainen leiriläinen on tietoinen
siitä, että leirihenkilökunta on vastuussa heidän turvallisuudestaan,
niin suotakoon se heille.
Monilla paikkakunnilla on muuten jäänyt paljon halukkaita
tulijoita ulkopuolelle henkilökunnan riittämättömyyden vuoksi,
joten jokainen joka tehtävän saa sydämelleen ja henk.kohtaiset
paperit, rikosrekisterit yms. on kunnossa, niin ei muuta kuin
ensi kesänä hommiin. - nyhverölle
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Tähän voisi lisätä vielä
22.00 eteenpäin - Hiippailua, milloin milläkin verukkeella. :)
Harvoin nimittäin lapsilla ja nuorilla toimii mm. virtsarakko niin aktiivisesti,
kuin se alkaa toimimaan leireillä tuon klo. 22.00 jälkeen. 8D
Ts. hyvä syy päästä hiippailemaan, on käynti wc:ssä.
Mutta jokainen leireillä toiminut tietää, että tuo on osa sitä leirin
hauskuutta ja jännitystä joillekin ja kunhan se saadaan kuitenkin
jollain tavoin pysymään aisoissa, että ne jotka haluavat nukku,
saavat siihen mahdollisuuden ja jokainen leiriläinen on tietoinen
siitä, että leirihenkilökunta on vastuussa heidän turvallisuudestaan,
niin suotakoon se heille.
Monilla paikkakunnilla on muuten jäänyt paljon halukkaita
tulijoita ulkopuolelle henkilökunnan riittämättömyyden vuoksi,
joten jokainen joka tehtävän saa sydämelleen ja henk.kohtaiset
paperit, rikosrekisterit yms. on kunnossa, niin ei muuta kuin
ensi kesänä hommiin.Hei Nynny ~~tähkäpää~~ Lastenlleirillä ohjaajalla voi olla rikostausta. Huume-, seksuaali- ja väkivaltarikoksia ei saa olla. Sinulla on tukkoista piiri pieni pyörii elämää ja omasta mielestäsi hyvinkin väkevää uskonelämää. Juuri sellaista jota en koskaan kaipaa.
Huom! Ei ole rikosrekisteriä.
- hellari....
Tuo hellareiden leiriohjelma on 40 vuoden takaa? Olisit ottanut rinnalle ohjelman vaikka kesältä 2012. Olisit voinut myös laittaa myös oman tunnustuskuntasi ojhelman 1970- luvulta ja vastaavasti viime kesältä?
Mihin sinä tällä kaikella oikein pyrit? Onko sinulla oikeasti hyvä olla? Tähän ajatukseen olet tullut seuratessasi sinun kommentteja ja kirjoituksia näinä muutamina viikkoina?
Minulle ei oikeastaan tarvitse vastata mutta mieti asiaa hiljaa kahden Jumalan kasvojen edessä? Edistääkö toimintasi evankeliumin eteenpäin menoa? Olemme kerran vastuussa?Vastaan nyt kuitenkin "hellari...":lle
Mikä vika tuossa ohjelmassa sinun mielestäsi oli, kun pahoitit mielesi?
Olen itse osallistunut näille leireille muistaakseni seitsemänä kesänä ja joka kerran toistui tuo sama ohjelma. Leireille meneminen ei ollut monille vapaaehtoista.
En tiedä lastenleirin ohjelmaa viime kesältä. Olisiko se vaikka tuo "leirillämukavaa" nimimerkin laittama? Voit toki "hellarina" hankkia ohjelman ja laittaa sen tänne.
Ainakaan virheiden ja epäkohtien käsittelemisen kieltäminen ei edistä evankeliumin eteenpäin menoa- hellari...
mazdels kirjoitti:
Vastaan nyt kuitenkin "hellari...":lle
Olen itse osallistunut näille leireille muistaakseni seitsemänä kesänä ja joka kerran toistui tuo sama ohjelma. Leireille meneminen ei ollut monille vapaaehtoista.
En tiedä lastenleirin ohjelmaa viime kesältä. Olisiko se vaikka tuo "leirillämukavaa" nimimerkin laittama? Voit toki "hellarina" hankkia ohjelman ja laittaa sen tänne.
Ainakaan virheiden ja epäkohtien käsittelemisen kieltäminen ei edistä evankeliumin eteenpäin menoaNo on se aika hurttia laittaa tänne 40 vuoden takaisia leiriohjelmia. Ei monet palstalaiset ole edes synyneet tai nähneet 70-lukuja. Kyllähän herätysliikkeissä ja kristikunnassa on tapahtunut paljon kasvua ja muutosta. Olisit voinut laittaa ainakin hieman tuoreemman version. Ei kai me sentään museossa täällä eletä. Joku 90-luvulla syntynyt ei oikein miellä elämää 70-luvulla.
Aika historialliselta itsetänikin tuntui silloin 1970-luvun teininä kun vanhemmat puhuivat sotamuistoja ja tupaseuroista heidän nuoruudestaan silloin 30- ja 40-luvuilla.
Älä vie meitä nyt ihan noin taakse vuosi kymmenien, vaikka mukaiva aikoja nuo ajat olivatkin. - löysää pipoa
mazdels kirjoitti:
Vastaan nyt kuitenkin "hellari...":lle
Ainakaan virheiden ja epäkohtien käsittelemisen kieltäminen ei edistä evankeliumin eteenpäin menoaHelpottiko, matzdels, kun sait purkaa ahdistustasi ja "helluntaitraumaasi"?
- Knuutti exm
hellari... kirjoitti:
No on se aika hurttia laittaa tänne 40 vuoden takaisia leiriohjelmia. Ei monet palstalaiset ole edes synyneet tai nähneet 70-lukuja. Kyllähän herätysliikkeissä ja kristikunnassa on tapahtunut paljon kasvua ja muutosta. Olisit voinut laittaa ainakin hieman tuoreemman version. Ei kai me sentään museossa täällä eletä. Joku 90-luvulla syntynyt ei oikein miellä elämää 70-luvulla.
Aika historialliselta itsetänikin tuntui silloin 1970-luvun teininä kun vanhemmat puhuivat sotamuistoja ja tupaseuroista heidän nuoruudestaan silloin 30- ja 40-luvuilla.
Älä vie meitä nyt ihan noin taakse vuosi kymmenien, vaikka mukaiva aikoja nuo ajat olivatkin.Mitä hurttia siinä on?
Tuo leiriohjelma oli ihan todellisuutta.
- kitinäänatinaa
Ei tällaiset mazelesit pyri muuhun kuin katkeraan natinaan joka on aina monenimisen tottelemattomuuden ja kovakorvaisuuden loppupäässä.
näitä riittää !- kyllä se heti näkee
No kyllähän se heti palstaa seuraavalle selviää, mitä itsekukin on sisimmältään?
- k.kiusaantunut
On jo ihme jos ei moisen indoktrinoinnin jälkeen lapsi ole jo pikku-uskovainen. Yäk. Kielilläpuhumista ja murtumista lapsille - huhhuh.
Sitä paitsi lapsen kuuluu mennä vähän aiemmin nukkumaan kuin puolenyön aikaan. - mistäsokeus
Onhan siinä totuudellinenkin leiriohjelma, mikä esti näkemästä sitä ?
Karmea ohjelma pienillä lapsilla.
17 tunnin päiviä, jotka päätetään mielen murentamisella.
Lestadiolaisillakin mielen murentamista käytetään vain yksittäistapauksissa ja niistä käytetään nimitystä "hoitokokous"- ~~tähkäpää~~
Sen verran voin sanoa itsekin 40 vuotta sitten leirejä kiertäneenä, että esim. tuo 21.00 oli AINA täysin vapaaehtoinen kokoontuminen, eikä se ollut läheskään aina rukouskokous.
"21.00 Iltarukouskokous (hämärässä aitassa,mm. kielilläpuhumista, murtumista,
kestää noin puoleen yöhön)"
Koska siihen aikaan ei joka paikkakunnalla ollut erikseen lasten ja nuorten leirejä, tuo kokoontuminen oli tarkoitettu vanhempia leiriläisiä, eli nuoria varten ja jos siellä joku halusi esirukousta puolestaan, niin silloin hänen puolestaan siellä rukoiltiin, mutta usein tuo viimeinen "tilaisuus" oli vain keskustelua.
Myöskin iltakokoukset olivat jo silloin vapaaehtoisia ja lähinnä vanhemmille tarkoitettuja, jotka tulivat käymään lapsiaan tapaamassa.
Tällaisia leirimuistoja minulla on, enkä ole ainakaan itse tullut uskoon leirillä, ei ole kastettu leirillä, enkä myöskään ole kokenut minkäänlaista painostusta noiden asioiden suhteen leirillä.
Minulla on tosi paljon hyviä leirimuistoja! :) - k.kiusaantunut
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
Sen verran voin sanoa itsekin 40 vuotta sitten leirejä kiertäneenä, että esim. tuo 21.00 oli AINA täysin vapaaehtoinen kokoontuminen, eikä se ollut läheskään aina rukouskokous.
"21.00 Iltarukouskokous (hämärässä aitassa,mm. kielilläpuhumista, murtumista,
kestää noin puoleen yöhön)"
Koska siihen aikaan ei joka paikkakunnalla ollut erikseen lasten ja nuorten leirejä, tuo kokoontuminen oli tarkoitettu vanhempia leiriläisiä, eli nuoria varten ja jos siellä joku halusi esirukousta puolestaan, niin silloin hänen puolestaan siellä rukoiltiin, mutta usein tuo viimeinen "tilaisuus" oli vain keskustelua.
Myöskin iltakokoukset olivat jo silloin vapaaehtoisia ja lähinnä vanhemmille tarkoitettuja, jotka tulivat käymään lapsiaan tapaamassa.
Tällaisia leirimuistoja minulla on, enkä ole ainakaan itse tullut uskoon leirillä, ei ole kastettu leirillä, enkä myöskään ole kokenut minkäänlaista painostusta noiden asioiden suhteen leirillä.
Minulla on tosi paljon hyviä leirimuistoja! :)Niin, aloittaja mainitsikin että tilaisuuteen suotava osallistua jos tahtoo taivaaseen.
Kuka nyt pikkulapsista helvettiin sitten halusi.
Aloittaja ilmeisesti samanikäinen kuin minä, ehkä hieman vanhempi. Tuosta ei käy selville minkäikäisille lapsille tuo indektritointi siis aivopesuohjelma on.
Lapsihan uskoo vaikka joulupukkiin, tuollaisen ohjelman jälkeen hyvin varmasti Jeesukseen.
Päiväohjelma näkyy keskittyneen Jeesus tulee takaisin - sanomaan...
Ei kovin tervettä. - mistäsokeusjohtuyu
k.kiusaantunut kirjoitti:
Niin, aloittaja mainitsikin että tilaisuuteen suotava osallistua jos tahtoo taivaaseen.
Kuka nyt pikkulapsista helvettiin sitten halusi.
Aloittaja ilmeisesti samanikäinen kuin minä, ehkä hieman vanhempi. Tuosta ei käy selville minkäikäisille lapsille tuo indektritointi siis aivopesuohjelma on.
Lapsihan uskoo vaikka joulupukkiin, tuollaisen ohjelman jälkeen hyvin varmasti Jeesukseen.
Päiväohjelma näkyy keskittyneen Jeesus tulee takaisin - sanomaan...
Ei kovin tervettä.Onhan siinä totuudellinenkin leiriohjelma esillä, mikä estää näkemästä sitä, onko kenties silmässä jotain malkapitoista vai mikä on ?!
- k.kiusaantunut
mistäsokeusjohtuyu kirjoitti:
Onhan siinä totuudellinenkin leiriohjelma esillä, mikä estää näkemästä sitä, onko kenties silmässä jotain malkapitoista vai mikä on ?!
Minä huomasin vain sen että ohjelmassa käsitellään päiväohjelmassa Jeesuksen paluuta, joka lienee aikuisellekin uskovalle vaikeaa aina uskoa.
Vai kuinka?
Mistä totuudellisuudesta sinä puhut? - miksivääristelykelpa
Minä huomasin vain sen että ohjelmassa käsitellään päiväohjelmassa Jeesuksen paluuta, joka lienee aikuisellekin uskovalle vaikeaa aina uskoa.
Vai kuinka?
Mistä totuudellisuudesta sinä puhut?Kuvitteletko siis tosiaan että tuolaisia aiheita on käsitelty pieneten lasten leirillä !?
Eikö mieleesi voisi kohota että kyse on pelkästä vääristelystä ja panettelusta helluntaita kohtaan
tuliko mieleesi sellianen vaihtoehto !?
siksi siinä on rinnalla totuudellinen ohjelma. - k.kiusaantunut
miksivääristelykelpa kirjoitti:
Kuvitteletko siis tosiaan että tuolaisia aiheita on käsitelty pieneten lasten leirillä !?
Eikö mieleesi voisi kohota että kyse on pelkästä vääristelystä ja panettelusta helluntaita kohtaan
tuliko mieleesi sellianen vaihtoehto !?
siksi siinä on rinnalla totuudellinen ohjelma.Enhän toki mitään kuvittele.
Lue aloitus uusiksi, siinä on klo9:30 Raamattutunti, aiheena Jeesuksen toinen tulemus, teltassa.
Se ei ole varmaan aikuisellekaan uskovalle mikään helppo asia, vai kuinka sinun kohdalla? - saamuutyrittää
Enhän toki mitään kuvittele.
Lue aloitus uusiksi, siinä on klo9:30 Raamattutunti, aiheena Jeesuksen toinen tulemus, teltassa.
Se ei ole varmaan aikuisellekaan uskovalle mikään helppo asia, vai kuinka sinun kohdalla???
- Heppahullu
Tässä melko rankka leiri, yöjuoksut päälle. :http://www.vuohimaki.com/index.php/vuohimaeen-ratsastuskoulu-oy/ratsastusleirit/leiriohjelma
- Heppa...
Heppahullu kirjoitti:
Tässä melko rankka leiri, yöjuoksut päälle. :http://www.vuohimaki.com/index.php/vuohimaeen-ratsastuskoulu-oy/ratsastusleirit/leiriohjelma
http://www.vuohimaki.com/index.php/vuohimaeen-ratsastuskoulu-oy/ratsastusleirit/leiriohjelma
Joko linkittää? - KTS (Ei kirj.)
Heppahullu kirjoitti:
Mitkä ihmeen "yöjuoksut"?
:D
- Vapauteen vapautettu
Vai olisko parempi että helluntai lastenleirilläkin vain leikittäisiin, askarreltaisiin ja puhuttaisiin puutaheinää niinkuin maailmassa? Jos haluaa seurakuntaleirille, haluaa nimenomaan seurakuntaleirille. Meidän lapset kun saavat valita, aina ehdottomasti seurakunnan leirille. Valintahan on vapaa. Ei sinne edes vastentahtoisia oteta. Meillä on ainakin soitettu kotiin ja sanottu jos lapsi ei halua olla leirillä. Syynä voi olla koti-ikävä, tai huoli vanhemmista jotka käyttävät aikansa ryyppäämiseen kun lapset on poissa jaloista. Leiri on kaikille avoin, siksi ohjaajilta vaaditaan herkkyyttä kohdata kukin lapsi yksilönä. Säännöt on kaikille samat, osallistuminen kisoihin ja opetuksiin vapaa-ehtoista. Tähän mennessä kaikki ovat halunneet, sillä niiden takia he tulevat. Monet vanhemmat haluaisivat itselleen vastaavan, ja minä olenkin ollut keittiössä ja askarteluissa, sillä opetus siellä on ihanaa, elävää ja hauskaakin.
- eikysyväeksyei
Hyvä muistutus tuo ohjelma miten vaaralliseksi voi helareilla ja vapailla suunnilla homma mennä, taivaaseen ET PÄÄSE jos et tule kielilläpuhumaan ja MURTUMAAN, hohohohhohhoh hoh hoh hoo huhuhuhuhhuh huuh !
Siis oliko ohjelma tosiaan nuorille lapsille?- jään odottamaan
Kyllä Mazedels vastaa kerran meille kaikille, mikä oli totuus.
- eikysyväeksy
jään odottamaan kirjoitti:
Kyllä Mazedels vastaa kerran meille kaikille, mikä oli totuus.
Tässähän sitä käydään läpi, olisit tyytyväinen vaan.
Kyllä tuo kuvaamani ohjelma pitää paikkaansa ainakin vuosina 1972-1978, kun olen itse joutunut osallistumaan leireille. Leiriläisten ikä alle kouluikäisistä noin 15 vuoteen. Tätä vanhempia ei kyllä ollut leiriläisissä
Leikkien, pelien ja urheilun osuus oli hyvin pieni. Järjestetty oli tämä "omenatikka" sekä raamattuaiheiset tietokilpailut. Olisin itse tykännyt jos näitä pelejä ja leikkejä olisi ollut enemmän. Mutta raamattutuntia ja erinimisiä kokouksia riitti.
Toki siestan aikana saimme pelata ja leikkiä. Iltaherätyskokouksen aikana meitä oli muutamia, jotka emme osallistuneet siihen. Tänä aikana potkimme palloa läheisellä pellolla.
Tuon ajan kokousten aiheet lastenleireillä olivat juuri tuollaisia kuin olivat. Pelottavahan niitä oli kuunnella. Toisessa yhteydessä olen kertonutkin, kuinka yksityiskohtaisesti mm. "tempauksesta" lapsille kerrottiin.Juttelin taannoin erään helluntaipastorin kanssa asiasta. Hänkin sanoi kärsineensä lapsena näistä tilaisuuksista ja saarnoista.
Tällaista vain on ollut. Se pitäisi helluntailaistenkin hyväksyä eikä väittää valheeksi. Nykyään lienee helluntaiseurakunnissa ohjeet lasten ja nuorten työhön, aikaisemmin lapsia kohdeltiin saarnoissa kuten aikuisia...- tomis...
mazdels
Toistan vielä kysymyksen; onko sinut kastettu uskovien kasteella siis upottamalla? Viimeksi kun kysyin samaa, vastasit ei ole kastettu. - iloa Herrassa
Avainsana sulla on "pelottavaa", pelottavaa on nuoren todella kuunnella tällaista tempauksista ymym. Mielestäni lapsille ja nuorille pitäisi rauhoittaa koko uskon alue, opetettaisiin kärsivällisesti Raamatun sanaa pitäytyen vain ja ainoastaan Raamatun rakkauden ja ilon ja rauhan opetuksissa, jos joku poikkeaa tästä poiketkoon omien lastensa kanssa kotonaan, muualla kuin seurakunnassa koska - pelko tuo aina - hajaannuksen ja srk:n pysähtymisen.
tomis... kirjoitti:
mazdels
Toistan vielä kysymyksen; onko sinut kastettu uskovien kasteella siis upottamalla? Viimeksi kun kysyin samaa, vastasit ei ole kastettu.Siis, minua ei ole kastettu "uskovien kasteella" eikä "upottamalla".
- tomis...
mazdels kirjoitti:
Siis, minua ei ole kastettu "uskovien kasteella" eikä "upottamalla".
Uskotaan.. Anteeksi epäilyni.
- Ennen ja nyt
Ihan ihan ennen vanhaan lapsuutta ei ymmärretty muutoinkaan. Leikki on lapsen työtä - on suhteellisen uusi ymmärrys. Niiltä osin kun on jäänyt itse vaille, ei ole muillekaan annettavaa. Onneksi nyt on lapsuuden arvostus jo paremmalla tolalla.
- oi niitä aikoja
Ei 60- ja 70-luvun penskoilla ollut leikkiaikaa kotonakaan. Kun koulu loppui sai raataa maataloustöissä. Helpolla pääee nykyään. Kasvatus ja kuri on kyllä höltynyt noista päivistä.
- Ev. Lut, evp.
Aloituksella lienee tarkoitus provosoida lukijoita, joten antaapa mennä sitten
vaan läpi ja kysytään tästä hyvässä hengessä:
Minkä ikäiset lapset oli leirillä ja kuulivat kielilläpuhumista
Mitä tarkoitetaan murtumisella
suotavaa osallistua jos haluaa taivaaseen? Onko tämä kerrottu lapsille
Ainakin tuon tekstin laatija on mielestäni ollut hämärässä aitassa
ei ihan kaikki reliikit museossa- tode*
muistelen, että jokunen vuosi sitten evlut-kirkon leirillä jossakin oli tapahtunut kielilläpuhumista, ja siitä tietysti nousi mahdoton kalabaliikki. En nyt muista, missä ja milloin...
Vastasin jo tuolla ylempänä että nuorimmat olivat alle kouluikäisiä ja vanhimmat noin 15 vuotiaita. Itse olin leireillä ollessani 7 - 13 vuotias.
Lapsilta lähes edellytettiin osallistumista myöhäisiltojen rukouskokoukseen, joskin sinne ei pakoitettu. Kun koko päivän oli kuullut pelottelua Jeesuksen toisesta tulemisesta (myös yksityiskohtaisia kertomuksia tempauksesta), sinne oli menijöitä. Teemoina oli, kuten nykyäänkin, Jeesus tulee pian, oletko valmis? Lapsia pyydettiin nostamaan käsi jo päiväkokouksissa uskoontulon merkiksi ja menemään "eteen".
"Murtuminen" on kaanaan kieltä ja se tarkoittanee suunnilleen "Jumalan voimasta itkemistä" esim. syntien tunnustamisessa, rukouksessa ja "elämän antamisessa Jeesukselle".
Kyllä paikan piti olla tälle tilaisuudelle mahdollisimman hämärä, jopa pimeä. Se olisi voitu tehdä valoisana kesäiltana/yönä esim. seurakunnan teltassa pihalla. Mutta koskaan minun leirlläoloaikanani ei näin tapahtunut.
Siihen aikaan myös kotirukouskokouksissa valot himmennettiin, osa sammutettiin polvirukouksen ajaksi.
Muistan kyllä erittäin hyvin sen huudon ja itkun, mikä aitasta illan aikana kuului. Siinähän me "nöyrtymättömät" potkimme palloa aitan viereisellä pellolla. Muistan myös itkuiset, turvonneet silmät näillä iltarukouskokouksesta tulleilla lapsilla.
Olin yhdellä helluntaiseurakunnan talvileirillä. Siellä on minut ainoan kerran yritetty väkisin viedä tähän iltarukouskokoukseen. Leirillä vieraillut lähetyssaarnaaja tarttui minua käsivarresta ja alkoi väkisin kiskomaan rukoustilaan, kun sanoin etten halua tulla sinne.. Rupesin itkemään valtavasti ja tuttu evankelistatäti vei minut nukkumaan luokkahuoneen lattialle.
Nämä kirjoittamani asiat ovat totta. Olen ne itse kokenut ja paljon muuta. Lapsenuskoni ainakin ryöstettiin ja raiskattiin minulta ihan liian varhain- Ev. Lut, evp.
Kyllähän aika on ajanut jo ohi noista ajoista, varsinkin hämäristä aitoista ja kielilläpuhumisista. Vanhempien pyrkimyksillä ja ehdoilla ei välttämättä tiedostettu
olevan traumatisoivia vaikutuksia herkimpiin nuoriin. Ehkä tänä päivänä noilla leireillä mennään enemmänkin lasten ehdoilla, ainakin toivottavasti. Samantyyppinen asenne historia koskenee kaikkia uskonnollisia yhteisöjä ja olihan kodeissakin fyysinen kuritus ennen paljon Raamatullisempaa. Historian uudelleen eläminen on tietysti kiehtovaa, mutta katkeruudessa eläminen on turhaa. Emmehän puhu entisistä puolisoistakaan,
ja kun niitä pimeimpiä nuoruuden aikoja muistelee huumorilla, niin sen entisen pahan jännite katkeaa helpommin. Nyt kun vanhoja sotakuvia julkaistaan ja niitä pääsee katsomaan vapaasti, niin mittasuhteet päivittyvät. Hauskaa vappua ja hyvää mieltä!
- väsyttää
No jaa, mikähän se on nyt sitten tämän kaiken tarkoitus ?!
Osoittaako kuinka hullua on helluntaissa vai mikä !?
No ok, otetaan sitten seuraavaksi ne lutterin ohjeet uskovien kohtaamiseen, onko kovin paljon paremmat ?
Taikka puhutaan siitä papista joka minun piireissäni veteli norttia poikajoukonkeskellöä riippijutuissa ja kertoi vitsejään !
Se on varmaankin sitten sitä oikeaa, siinä ei silmät turvotu eikä sydän muutu huoh,..
niissä ohjeissa moni olisi ollut iloinen jos olisi saanut pitää ne turvonneet silmänsä, mutta kun piti mennä avantoon kirkkain silmin pää edellä.
hohoijaaa.No oliko tuo silloinen toimintatapa mielestäsi oikea? Ja paljonko lienee muuttunut käytännöt sitten myöhemmin, en tiedä.
Mieluummin olisin kyllä kuunnellut vitsejä saarnaajalta vaikka nortti suussa.
On sieltä lastenleiriltä jäänyt joku kiva muistokin. Kerran seurakunnan saarnaaja kertoi meille jänniä juttuja lapsuudestaan ja nuoruudestaan, kolttosia ja sellaista. Punakka naama ja kuola valui suupielistä. Silloin hän ei ollut selvin päin, mutta mukavat oli jutut
Tällä saarnaajalla oli joku vika vatsassa ja joku "veljistä" oli kehottanut häntä käyttämään maidon sijasta olutta.Kun lapsena kysyimme aikuisilta miksi saarnaajasetä saa juoda olutta kun se on syntiä, meille sanottiin että sedällä on "huono vatsa" ja sen takia hän saa juoda olutta.
Leirillä hänellä oli aina olutkori auton takakontissa. Osasimme laskea kolme tolppaa korkista jo silloin. Talkoissa ollessa olutta kului runsaasti. Tämä saarnaaja sai sitten lähteä seurakunnasta, kun alkoholin käyttö alkoi ryöstäytyä käsistä. Hän oli useimpina kesinä leirillä yksi vetäjistä.
Tämäkin on muuten totta.- lääkintää
mazdels kirjoitti:
No oliko tuo silloinen toimintatapa mielestäsi oikea? Ja paljonko lienee muuttunut käytännöt sitten myöhemmin, en tiedä.
Mieluummin olisin kyllä kuunnellut vitsejä saarnaajalta vaikka nortti suussa.
On sieltä lastenleiriltä jäänyt joku kiva muistokin. Kerran seurakunnan saarnaaja kertoi meille jänniä juttuja lapsuudestaan ja nuoruudestaan, kolttosia ja sellaista. Punakka naama ja kuola valui suupielistä. Silloin hän ei ollut selvin päin, mutta mukavat oli jutut
Tällä saarnaajalla oli joku vika vatsassa ja joku "veljistä" oli kehottanut häntä käyttämään maidon sijasta olutta.Kun lapsena kysyimme aikuisilta miksi saarnaajasetä saa juoda olutta kun se on syntiä, meille sanottiin että sedällä on "huono vatsa" ja sen takia hän saa juoda olutta.
Leirillä hänellä oli aina olutkori auton takakontissa. Osasimme laskea kolme tolppaa korkista jo silloin. Talkoissa ollessa olutta kului runsaasti. Tämä saarnaaja sai sitten lähteä seurakunnasta, kun alkoholin käyttö alkoi ryöstäytyä käsistä. Hän oli useimpina kesinä leirillä yksi vetäjistä.
Tämäkin on muuten totta."Tällä saarnaajalla oli joku vika vatsassa ja joku "veljistä" oli kehottanut häntä käyttämään maidon sijasta olutta"
Aahahahahahaa!!! Joku väkevä veli oli keksinyt hienon sovellutuksen Paavalin viinimaininnasta Timoteukselle.
- no jatka saat ....
No jos ihminen luopuu uskosta niin kyllä Raamattu neuvoo julkisynneissä elävät erotettavaksi seurakunnasta. Jospa tuo veli sitten vielä saa armon uudistua (tai on varmaan jo pois tästä ajasta tai on hyvin iäkäs.
Kyllä sä paljastat koko ajan sismpääsi mistä lähteestä tuo sappesi kumpuaa. Sääli vain sinua. Sinä jatkat tuota rataasi.....Saarnaaja josta kerroin on jo aikoja sitten muuttanut Taivaan kotiin. En tiedä tarkemmin hänen loppuvaiheistaan, mutta hän muutti ko paikkakunnalta pois vaimonsa kanssa eikä tiettävästi enää sen jälkeen toiminut saarnaajana.
Ei sinun tarvitse minua sääliä eikä pohtia minun sisimpääni.
- tode*
tuohon voi lisätä, että koko leirin ajan omat astiat tiskattiin itse. Myös uinnit pari kertaa päivässä täytyy lisätä.
Tein tämän avauksen siksi, koska helluntaiseurakuntien opetus ei aina ole ollut kovin rakkaudellista. Voisin käyttää monesti sanaa hengellinen puoskarointi. Kun lapsena ihmettelin näitä asioita ja kyselin, en saanut vastauksia.
Helluntailaiset eivät tahdo edelleenkään myöntää niitä virheitä, joita on tehty esim. juuri lasten kasvatuksen yhteydessä. niistä eii saisi edes keskustella. Niinkuin tähänkin avaukseeni tulleista kommenteista osan vastaukset pyrkivät tekemään tyhjäksi kaiken ja leimaamaan kirjoittajaa.
Olen ollut yhteydessä myöhemmin tähän helluntaiseurakuntaan mm. tämän asian tähden. Seurakunnan johto kiistää asioita tai ei ota kantaa. Siunaan kuitenkin erästä rouvaa joka pyysi asiaa yksityisenä henkilönä anteeksi koko seurakunnan puolesta.
Helluntailaisilla on parannuksen tekemisen paikka liikkeessä esiintyneiden epäkohtien suhteen. Miten monet ihmiset ovatkaan tulleet heidän kauttaan henkisesti ja hengellisesti tuhotuiksi. Tulee sellainen olo että painostusta esiintynee vieläkin, koska menneisyydestäkään ei haluta puhua.
Mielestäni luterilainen kirkko on avautunut ja siellä esiintyneitä väärinkäytöksiä on tuotu päivänvaloon ja niistä keskustelu on sallittu. (Nyt joku tietysti kirjoittaa, että kehu luterilaisia luterilaisuuspalstalla).
Milloin helluntaiseurakunta on valmis avoimeen keskusteluun omista epäkohdistaan ja menneisyydessä tehdyistä virheistä?- rehellinen sydän
Todella hyvä aloitus, paljastaa Helluntailaisuudessa vallinneen typeryyden ja naiviuden ja suoranaisen idioottimaisuuden, kuka helvata nyt laittaa nuoria lapsia puhumaan kielillä ja MURTUMAAN, ihan murtumaan, kun ei ole opetettu vielä edes uskon alkeita ja ylipäätänsäkin mitä Sana ja Kirjoitukset sisällään pitää?
Aivan idiootti touhua. - rehellinen sydän
rehellinen sydän kirjoitti:
Todella hyvä aloitus, paljastaa Helluntailaisuudessa vallinneen typeryyden ja naiviuden ja suoranaisen idioottimaisuuden, kuka helvata nyt laittaa nuoria lapsia puhumaan kielillä ja MURTUMAAN, ihan murtumaan, kun ei ole opetettu vielä edes uskon alkeita ja ylipäätänsäkin mitä Sana ja Kirjoitukset sisällään pitää?
Aivan idiootti touhua.Ihminen murretaan kuulusteluissa, kidutuksissa, KGB ja natsit käytti tällaisia keinoja. Vaarallisilla vesillä on siis todellakin liikuttu näissä kun on kysymys nuorista, ei aikuisista.
- mene hoitoon
Tuo varmaan pitää paikkansa, ainakin mazdelsin kohdalla:
" Miten monet ihmiset ovatkaan tulleet heidän kauttaan henkisesti ja hengellisesti tuhotuiksi".
Tuo henkinen tuhotuminen näkyy jatkuvana helluntailaisuuden parjaamisena kun viikosta toiseen jaksa vääntää täällä tuota samaa son...aa. Ikäänkuin mazdelsin
traumat johtuisivat noista leireistä!!!!
Minkähänlainen hoito mahtaisi auttaa mazdelsia? mene hoitoon kirjoitti:
" Miten monet ihmiset ovatkaan tulleet heidän kauttaan henkisesti ja hengellisesti tuhotuiksi".
Tuo henkinen tuhotuminen näkyy jatkuvana helluntailaisuuden parjaamisena kun viikosta toiseen jaksa vääntää täällä tuota samaa son...aa. Ikäänkuin mazdelsin
Minkähänlainen hoito mahtaisi auttaa mazdelsia?Niin, mikähän se voisi olla, jos jätetään vaihtoehdoista pois "helluntaiseurakuntien mukainen uskoontulokokemus kasteineen"?
- rehelliyys kunniaan
mene hoitoon kirjoitti:
Minkähänlainen hoito mahtaisi auttaa mazdelsia?Koitapa nyt kestää kritiikki.
- hellari.....
Itselläni ei ole lapsia, joten en tiedä lasten kasvatuskesta tämän taivaallista. Oma muistoni on vain, että kiljuhuurussaan kuolemaa pelkäävä, itkevä kommarifaija höpisi jotain että kunpa hänkin löytäisi saman uskon kuin tyttärellä on (kävin jo hellareissa). Isä kävi joskus helluntailaisten teltallakin, mutta ateismiin taipuvainen äiti alkoi piikittelelemään häntä lahkolaisten juonista ym. Olivat kyllä kirkon jäseniä niin kuin minäkin silloin ja kävin rippikoulunkin.
Ihmiset olemme kaikki raadollisia ja syntisiä. Niitä kasvatusvirehtiä on hellariperheissä silloin tänään ja tulee olemaan jatkossakin. Jokainen perhe ja ihminen soveltaa ja elää uskoaan kuitenkin yksilöllisesti. Sitä väärää lakihenkistä uskonnollisuutta on samalla tavoin luterilaisissakin piireissä. Vireistä pitää korjata ja seurakuntaelämää kehittää, mutta mahdotonta on elää vain vanhoja tunkioita kaivellessa. Sinun olisi hyvä hakea itsellesi terapiaa ja uskonnon uhreilta saat myös veraistukea. E pääse elämässä yhtään eteenpäin jos piehtaroit tuossa katkeruudessa ja itsesäälissä.
Minulla on myös muistoja ahdasmielisistä "kirkollisista" sukulaisista. Muistan kun lapsena nuo mustiin pukeutuneet körrtimummot lukivat Helena Konttisen kirjaa ja pelottelivat maailmanlopulla ja koreuiluhengellä. Kyllä sitä soopaa itsekullakin riittäis vaikka toislle jakaa. Miksi ei voida jättää menneet.
Nämä mummot ovat olleet käsityksissään väärän opetuksen uhreja, mutta jos ovat oleet uskossa Jeesukseen niin perillä ovat kirkkaudessa. Joskus huvittaa moiset, mutta vielä elossa olleiden kanssa ollaan rakkaita uskonsisaria.
Nykyään Ristin Voitto lehti avoin ja rehellisen reilu. Siinä uskalletaan ottaa esille ja käsitellä liikkeen historian himmeämpiäkin asioita ja myös tämän päivän ongelmia. Lueppas sinäkin tätä lehteä. Ja voitko sinä sanoa, että olet kaikessa mallikelpoinen uskovainen ja pidätkö itseäsi esikuvana? - Polvesta...
Tarkoitatko jotain erityistä helluntaiseurakuntaa? Kyseinen uskonsuunta on Helluntaiherätys, jossa on muutama sata helluntaiseurakuntaa.
Helluntaiherätys on aloittanut jo aikoja sitten ruotimaan menneisyyttään. Me toisen ja kolmannen polven hellarit keskustelemme asioista avoimesti. Myös leirimuistot on käsitelty.
Ei mahda mitään, ettei viesti ole mennyt vanhustemme ulottuville. On ikävää, että elätte vanhoissa muisteloissa. Tervetuloa tähän päivään, Mazdels ja muut papat ja mammat, tervetuloa keskustelemaan asiallisesti ja kriittisesti. Polvesta... kirjoitti:
Tarkoitatko jotain erityistä helluntaiseurakuntaa? Kyseinen uskonsuunta on Helluntaiherätys, jossa on muutama sata helluntaiseurakuntaa.
Helluntaiherätys on aloittanut jo aikoja sitten ruotimaan menneisyyttään. Me toisen ja kolmannen polven hellarit keskustelemme asioista avoimesti. Myös leirimuistot on käsitelty.
Ei mahda mitään, ettei viesti ole mennyt vanhustemme ulottuville. On ikävää, että elätte vanhoissa muisteloissa. Tervetuloa tähän päivään, Mazdels ja muut papat ja mammat, tervetuloa keskustelemaan asiallisesti ja kriittisesti.Kokemukseni lapsuudesta ovat pääpiirteissään yhdestä helluntaiseurakunnasta. Myöhemmin myös muualta. Yksi ongelma on tietysti siinä, että helluntaiseurakunnilta puuttuvat yhteiset menettelytavat. Ei tuo helluntaikirkkokehityskään ole niitä tuonut.
Olen jutellut näistä asioista myös muiden kanssa, jotka ovat käyneet helluntailaisten kesäleireillä muualla päin Suomea ja samanlaista on ollut muissakin piireissä, erityisesti juuri "tempausoppi" ja sitten nämä iltarukouskokoukset.
Olen jutellut erään minua paljon nuoremman helluntaipastorin kanssa asiasta. Hän on uskovan helluntaikodin lapsi, aina uskossa ollut ja toimii nyt pastorina eräässä helluntaiseurakunnassa. Hän kertoi myös kokeneensa pahana samat asiat lapsena kesäleireillä ollessa kuin minä, vaikka olikin uskossa.
Julkaisisikohan Ristin Voitto kirjoitukseni kesäleirimuistoja? Pitää miettiä jos vaikka lähettäisin kirjoituksen sinne kokeeksi.
Olen tietoinen siitä että Ristin Voitossa on puitu vaiettuja asioita helluntaiherätyksen piiristä. Se on erittäin hyvä asia. Avoin linja on hyvä.
Mutta kuten täälläkin näkyy, asioista ei joidenkin mielestä saisi kirjoittaa. Saan ilmeisesti juuri helluntaiuskovien taholta nimittelyä ja ohjeita "mennä hoitoon"- rehellisyys kunniaan
mazdels kirjoitti:
Kokemukseni lapsuudesta ovat pääpiirteissään yhdestä helluntaiseurakunnasta. Myöhemmin myös muualta. Yksi ongelma on tietysti siinä, että helluntaiseurakunnilta puuttuvat yhteiset menettelytavat. Ei tuo helluntaikirkkokehityskään ole niitä tuonut.
Olen jutellut näistä asioista myös muiden kanssa, jotka ovat käyneet helluntailaisten kesäleireillä muualla päin Suomea ja samanlaista on ollut muissakin piireissä, erityisesti juuri "tempausoppi" ja sitten nämä iltarukouskokoukset.
Olen jutellut erään minua paljon nuoremman helluntaipastorin kanssa asiasta. Hän on uskovan helluntaikodin lapsi, aina uskossa ollut ja toimii nyt pastorina eräässä helluntaiseurakunnassa. Hän kertoi myös kokeneensa pahana samat asiat lapsena kesäleireillä ollessa kuin minä, vaikka olikin uskossa.
Julkaisisikohan Ristin Voitto kirjoitukseni kesäleirimuistoja? Pitää miettiä jos vaikka lähettäisin kirjoituksen sinne kokeeksi.
Olen tietoinen siitä että Ristin Voitossa on puitu vaiettuja asioita helluntaiherätyksen piiristä. Se on erittäin hyvä asia. Avoin linja on hyvä.
Mutta kuten täälläkin näkyy, asioista ei joidenkin mielestä saisi kirjoittaa. Saan ilmeisesti juuri helluntaiuskovien taholta nimittelyä ja ohjeita "mennä hoitoon"Ehdottomasti kannattaa lähettää, asiallinen ja kokonaisvaltainen kirjoitus RV:lle on parhainta palautetta, täällä asian käsittely menee aina niin helposti asiattomaksi puskista huuteluksi ja jankkaamiseksi, tunnen yhden RV:n toimittajan ja eipä parempaa miestä voisikaan sinne toivoa, uskon että julkaisevat tekstin.
hellari..... kirjoitti:
Itselläni ei ole lapsia, joten en tiedä lasten kasvatuskesta tämän taivaallista. Oma muistoni on vain, että kiljuhuurussaan kuolemaa pelkäävä, itkevä kommarifaija höpisi jotain että kunpa hänkin löytäisi saman uskon kuin tyttärellä on (kävin jo hellareissa). Isä kävi joskus helluntailaisten teltallakin, mutta ateismiin taipuvainen äiti alkoi piikittelelemään häntä lahkolaisten juonista ym. Olivat kyllä kirkon jäseniä niin kuin minäkin silloin ja kävin rippikoulunkin.
Ihmiset olemme kaikki raadollisia ja syntisiä. Niitä kasvatusvirehtiä on hellariperheissä silloin tänään ja tulee olemaan jatkossakin. Jokainen perhe ja ihminen soveltaa ja elää uskoaan kuitenkin yksilöllisesti. Sitä väärää lakihenkistä uskonnollisuutta on samalla tavoin luterilaisissakin piireissä. Vireistä pitää korjata ja seurakuntaelämää kehittää, mutta mahdotonta on elää vain vanhoja tunkioita kaivellessa. Sinun olisi hyvä hakea itsellesi terapiaa ja uskonnon uhreilta saat myös veraistukea. E pääse elämässä yhtään eteenpäin jos piehtaroit tuossa katkeruudessa ja itsesäälissä.
Minulla on myös muistoja ahdasmielisistä "kirkollisista" sukulaisista. Muistan kun lapsena nuo mustiin pukeutuneet körrtimummot lukivat Helena Konttisen kirjaa ja pelottelivat maailmanlopulla ja koreuiluhengellä. Kyllä sitä soopaa itsekullakin riittäis vaikka toislle jakaa. Miksi ei voida jättää menneet.
Nämä mummot ovat olleet käsityksissään väärän opetuksen uhreja, mutta jos ovat oleet uskossa Jeesukseen niin perillä ovat kirkkaudessa. Joskus huvittaa moiset, mutta vielä elossa olleiden kanssa ollaan rakkaita uskonsisaria.
Nykyään Ristin Voitto lehti avoin ja rehellisen reilu. Siinä uskalletaan ottaa esille ja käsitellä liikkeen historian himmeämpiäkin asioita ja myös tämän päivän ongelmia. Lueppas sinäkin tätä lehteä. Ja voitko sinä sanoa, että olet kaikessa mallikelpoinen uskovainen ja pidätkö itseäsi esikuvana?"Hellari..." hyvä,
"Kiljuhuurussaan kuolemaa pelkäävä, itkevä kommarifaija", näinkö uskovana henkilönä puhut isästäsi?? Käytät pahempia ilmaisuja isästäsi, kuin minä helluntaiseurakunnista.- hellari.....
mazdels kirjoitti:
"Hellari..." hyvä,
"Kiljuhuurussaan kuolemaa pelkäävä, itkevä kommarifaija", näinkö uskovana henkilönä puhut isästäsi?? Käytät pahempia ilmaisuja isästäsi, kuin minä helluntaiseurakunnista.No minkä sille mahtaa, kun isä oli kommari ja teki kiljua ja joi sitä sitten yksin tai kavereiden kanssa. Asia on ihan noin. Faija oli viimeisen kaksi vuotta sitten juomatta sydäninfarktin uhkan vuoksi, johon hän sitten menehtyi 5.5. tulee kuolemasta 24 vuotta. Toivottavasti ehdi huutaa Jumalan puoleen kun sydämestä otti ja setänsä löysi kuolleena.
Ei täällä isän hekilöllisyys paljastu ja ei hän tuollaisetsa pahastu. Kova työmies oli aikoinaan. Hyväksyi muuten helluntailaisuuden ja piti meitä tosi uskovaisina. Äiti sen sijaan tunnustautui loppuaikoinaan jopa ateistiksi. - hellari....
mazdels kirjoitti:
Kokemukseni lapsuudesta ovat pääpiirteissään yhdestä helluntaiseurakunnasta. Myöhemmin myös muualta. Yksi ongelma on tietysti siinä, että helluntaiseurakunnilta puuttuvat yhteiset menettelytavat. Ei tuo helluntaikirkkokehityskään ole niitä tuonut.
Mutta kuten täälläkin näkyy, asioista ei joidenkin mielestä saisi kirjoittaa. Saan ilmeisesti juuri helluntaiuskovien taholta nimittelyä ja ohjeita "mennä hoitoon"Jos ihminen kärsii trumoista ja on koko ajan niissä kiinni, niin eikö silloin ole aiheellista hakeutua hoitoon. Oli nuor traumat sitten peräisin uskonnotsa, tiedä taustaaasi mutta jos samoista asioista pitää jakuvasti puhua ja miettiä, niin jotain on vialla?
Onko sinulla jäänyt sitten jokin levy päälle? hellari..... kirjoitti:
No minkä sille mahtaa, kun isä oli kommari ja teki kiljua ja joi sitä sitten yksin tai kavereiden kanssa. Asia on ihan noin. Faija oli viimeisen kaksi vuotta sitten juomatta sydäninfarktin uhkan vuoksi, johon hän sitten menehtyi 5.5. tulee kuolemasta 24 vuotta. Toivottavasti ehdi huutaa Jumalan puoleen kun sydämestä otti ja setänsä löysi kuolleena.
Ei täällä isän hekilöllisyys paljastu ja ei hän tuollaisetsa pahastu. Kova työmies oli aikoinaan. Hyväksyi muuten helluntailaisuuden ja piti meitä tosi uskovaisina. Äiti sen sijaan tunnustautui loppuaikoinaan jopa ateistiksi.Minusta tuo mitä sanoit isästäsi on vaan uskovalle sopimatonta kielenkäyttöä. No ehkä ei "hellarille" .Minulla on ollut samanlainen isoisä, on ollut vankilassakin. Mutta koskaan ei hänen helluntaiuskovaiset lapsensa, eikä ei-helluntailaiset lapsensa ole käyttäneet isäsätään noin hirveää ilmaisua.
Niin, en minäkään mahda sille mitään että helluntailaisuudessa on omat varjopuolensa, joita olen monen muun kanssa joutunut kokemaan.
Pidän velvollisuutenani ottaa kantaa helluntailaisuudessa esiintyviin kielteisiin ilmiöihin, jotka eivät ole kristinuskon Jumalasta lähtöisinhellari.... kirjoitti:
Jos ihminen kärsii trumoista ja on koko ajan niissä kiinni, niin eikö silloin ole aiheellista hakeutua hoitoon. Oli nuor traumat sitten peräisin uskonnotsa, tiedä taustaaasi mutta jos samoista asioista pitää jakuvasti puhua ja miettiä, niin jotain on vialla?
Onko sinulla jäänyt sitten jokin levy päälle?Minulla on kriittinen suhtautuminen helluntailais-karismaattisuuteen. Hyvä kun on vapaa keskustelupalsta helluntailaisuudesta olemassa.
Jos sinulla on hellarilevyn etupuoli päällä, niin minulla on sen kääntöpuoli.
- ettätällaistaseon
Se on vanha konsti heittää luu koirille jos haluaa rähinää ilman aihetta.
olet säälittävä panettelija joka kertoo senkin, että mitään todellsita Hengellistä annettavaa ei sinulla ollut vaan pelkkää pahaa oloasi jaat ympärillesi vääristellyillä ja valheellisilla painopisteen asettelulla kutebn tuokin leiriohjelma.
ja sitetn saapuvat palstakoirat ja koko aihe revitään hajalleen ja tehdään johtopäätöksiä jotka ovat täysin älyttömiä.Tämä palsta on keskustelupalsta helluntailaisuudesta. Olen kertonut täällä asioista sen puolen, jota helluntailaiset eivät halua kertoa. Nämä kirjoitukseni on itse elettyä helluntaiseurakuntien historiaa.
Täällähän on suuressa osassa ketjuista hengellistä annettavaa. On jopa kopioitu suoraan raamatun lauseita. Uskon että helluntaillaiset saavat enemmän mieleistään hengen ravintoa heidän omalta Netmission -foorumilta. Siellä on kielletty käsittelemästä helluntailaisuuden kielteisiä puolia.
Ihmettelen vaan joidenkin keskustelijoiden henkilökohtaisuuksiin meneviä hyökkäyksiä ja nimittelyjä, kuten panettelija.
Toivon että tämä aloittamani keskusteluketju ainakin laittaisi ihmisiä miettimään asioita. Senhän olen tiennyt jo kauan, että helluntailaiset ei hyväksy kritiikkiä toiminnastaan.
- eihaittaatotuudentuo
Mistä sinä tiedät kuinka paljon helluntaiseurakiunnissa pohditaan asioita ja tarkistetaan suuntaan !?
niin, mistä sen tiedät, täälläkö pitäisi julkaista kaikki asiakokousten pöytäkirjat joita tulee paljon kun joka kuukausi on asiakokous jossa jokaisella on puheenmahdollisuus !
Mistä se tulee tämä ajatus että helluntaiuskovat ovat jotain jästipäitä joilla ei liiku ajatus eikä mikäänmuukaan !?
Ei se niin ole, siellä on paikalla kaikenlaista väkeä ihan työmiehestä älymystöön ja korkeasti koulutettuihin saakka, joiden ajatus ei ole sammunut uskoontuloon, vaan siitä todella alkanut kuten JUmalan sanakin sanoo!
Olis toivottavaa että kaikessa kritiikissäkin voitaisiin edes pääkohdissa pysyä totuudessa ja ainakin sen kaipuussa, eikä kukaan tekisi omasta pienestä yhden ihmisen elämästä koko herätysliikkeen mittaria !- rehellisyyskunniaan
Ei kai Ag tämäkään aihe tyhjästä noussut, jos haluaa seurakunnan uudistuvan niin parastahan on käsitellä kaikenlainen negatiivinen, niin sitten sen voi hylätä pois syrjään. Jos vaikea asia tuntuukin riepottelulta sillä hetkellä, niin aivan sama asia opetuksenkin suhteen on aina, ei se hyvältä tunnu juuri sillä hetkellä.
- etsiikritiikkiä
Jos aloittajalla olisi terve suhtautuminen asiaan, hän voisi todeta, että minun kohdalleni sattui muutama pöljänteri lastenleirin vetäjäksi, joista ei ole hyvää muistoa jäänyt.
Ja toinen lauseparsi voisi olla, että tuskin kovin montaa samantyylistä leirinvetäjää koko maassa on onneksi.
Mutta että pitää hetu yleistää koko maan heelluntain ongelmaksi oma kokemus !
Missä se paljon puhuttu kritiikki nyt on !
Se itsekritiikki kun on sitä terveintä kritiikin lajia.- Ev.Lut, evp
Asiaa !
Näillä palstoilla tämä oman negatiivisuuden ja katkeruuden purkaminen näyttää olevankin aika yleistä. Kun on sitten kyseessä herkät ja tuntevat ihmiset, niin provosoitumisen aste on myös korkea ja sitä negatiivisuutta sitten tankataankin
oikein autuudella, kun sitä kerran on saatavilla.
Näin olemme inhimillisiä ihmisiä. Mutta aina silloin tällöin tulis pysähtyä...
ihan jokainen meistä miettimään:
Mikä Henki minua kantaa.
Kun fokusta laitetaan sinne Herran puolelle, niin Henki kyllä ottaa omakseen
- totuuseijokamiehen
Koita nyt aloittaja käsittää että sinä et esitä mitään helluntain varjopuolta jota ei haluta kuulla, vaan sinä esität oman yhden ihmisen kokemuksen, ja senkin värität sen mukaaan kuin mentaaliisi sopii ties mistä vaikutteista.
Et sinä mitään neutraalia oikeaa tuo esiin, pelkän edellämainitun jätesäkin jonka itse olet täyttänyt haluamallasi tavalla.
Sinun kokemuksesi katsos kun ei ole koko totuus !
Kun saat ylinopeussakon, kirjoitatko siitä kuinka kauhean paljon ihmiset rikkovat liikennesääntöjä!?Oliko aloitukseni jotenkin väärin? Täällä keskustellaan helluntailaisuudesta, joten toin aloituksen mielestäni oikealle palstalle. Käsitän palstan keskustelunaiheen koskevan myös kokemuksia helluntailaisuudesta.
Minun kokemukseni on minun kokemukseni, sinulla on oma kokemuksesi ja saat sen kertoa täällä. Kannattaako loukkaantua toisten kokemuksista?
Edelleen..Haluan kertoa omat kokemukseni myös sen vuoksi että palstalla käy helluntailaisuudesta kiinnostuneita tai siihen liittymistä suunnittelevia henkilöitä. Heidän on myös hyvä tietää jotain muutakin asioista, kuin että kaikki on niin "ihanaa kun saa olla uskossa".- Pois maton alta
mazdels kirjoitti:
Oliko aloitukseni jotenkin väärin? Täällä keskustellaan helluntailaisuudesta, joten toin aloituksen mielestäni oikealle palstalle. Käsitän palstan keskustelunaiheen koskevan myös kokemuksia helluntailaisuudesta.
Minun kokemukseni on minun kokemukseni, sinulla on oma kokemuksesi ja saat sen kertoa täällä. Kannattaako loukkaantua toisten kokemuksista?
Edelleen..Haluan kertoa omat kokemukseni myös sen vuoksi että palstalla käy helluntailaisuudesta kiinnostuneita tai siihen liittymistä suunnittelevia henkilöitä. Heidän on myös hyvä tietää jotain muutakin asioista, kuin että kaikki on niin "ihanaa kun saa olla uskossa".Sinäkin haluat tuoda esille vain kielteistä. Tämä palsta ei ole sitä varten, että haukutaan suu vaahdossa yötä päivää. Keskusteluun kuuluu myös se toinen puoli.
Jokainen järkevä ihminen tietää, että missä tahansa toiminnassa on muutakin, kuin sitä ainaista ihanaa. Sinulla ei liene tietoa siitä, että näin on. Pois maton alta kirjoitti:
Sinäkin haluat tuoda esille vain kielteistä. Tämä palsta ei ole sitä varten, että haukutaan suu vaahdossa yötä päivää. Keskusteluun kuuluu myös se toinen puoli.
Jokainen järkevä ihminen tietää, että missä tahansa toiminnassa on muutakin, kuin sitä ainaista ihanaa. Sinulla ei liene tietoa siitä, että näin on.Kyllä täällä palstalla on myönteistäkin asiaa helluntailaisuudesta. Myös Sinä voit olla edistämässä sitä, jos haluat. Sana on vapaa.
En itse ole miteenkään estämässä myönteistä keskustelua tällä palstalla.
Eivätkö nuo leiriohjelman kokousten aiheet olleet mielestäsi raamatullisia ja sopivia?
- MatildaRosa
Tahtoo se kyllä olla niin, että hellareilla oman herätysliikkeen historian tunteminen ja kritiikinsietokyky on aika minimaalista.
Kun on ensin suureen ääneen mesottu kaiken toiminnan olevan Pyhän Hengen ohjauksessa, on aika vaikeaa myöntää virheitä sattuneen. Sehän kuulostaisi kuin Jumalan arvostelukyvyssä olisi jotain häiriötä, tai sitten joutuisi myöntämään, että jumalallista ohjausta on ollutkin vähemmän kuin mitä on kuviteltu.
Yleensä kysymys onkin ratkaistu niin kuin entisessä Neuvostoliitossa; tapahtuneet möhläykset on piilotettu, asioita esilletuovat totuudentorvet vaiennettu ja historia kirjoitettu uusiksi paremmin ihannekuvaa vastaavaksi.
Mutta kyllä tehtyjä virheitä olisi ihan opiksi ja ojennukseksi hyvä käydä läpi. Antaisi laajempaa perspektiiviä arvioida tämän päivän ratkaisuja ja kykyä korjata virheitä jo omana aikana, ettei aina tarvitsisi odottaa sukupolven vaihtumista, ennen kuin voidaan myöntää ihmisten erehtyväisyys jopa seurakunnallisessakin toiminnassa.Joo, kyllähän se helluntailaisten kritiikinsietokyky on aika alhainen, kun puhutaan kielteisistä ilmiöistä ko herätysliikkeen piirissä. Useimpien heidän kanssaan kasvotusten keskustelusta ei tule oikein mitään, kun suorastaan kieltäytyvät keskustelemasta "kun meillä ei ole tällaista ollut", "eikä ainakaan uuden saarnaajan aikana" jne. Synkkä historia ei kiinnosta.
Täällä keskustelupalstalla on hyvä, kun voi asiansa kirjoittaa ja eiväthän helluntailaiset malta olla lukematta. Noista helluntailaiuskovaisten kirjoitusten sävystä voi päätellä mikä henki heissä vaikuttaa.- Tapio522eikirj..
mazdels kirjoitti:
Joo, kyllähän se helluntailaisten kritiikinsietokyky on aika alhainen, kun puhutaan kielteisistä ilmiöistä ko herätysliikkeen piirissä. Useimpien heidän kanssaan kasvotusten keskustelusta ei tule oikein mitään, kun suorastaan kieltäytyvät keskustelemasta "kun meillä ei ole tällaista ollut", "eikä ainakaan uuden saarnaajan aikana" jne. Synkkä historia ei kiinnosta.
Täällä keskustelupalstalla on hyvä, kun voi asiansa kirjoittaa ja eiväthän helluntailaiset malta olla lukematta. Noista helluntailaiuskovaisten kirjoitusten sävystä voi päätellä mikä henki heissä vaikuttaa.Kysyisin sinulta mazdels, miten suhtaudut monien helluntailaisten kertomuksiin ihmeparantumisista?
Ovatko ne tosia ja näitkö itse niitä? Tapio522eikirj.. kirjoitti:
Kysyisin sinulta mazdels, miten suhtaudut monien helluntailaisten kertomuksiin ihmeparantumisista?
Ovatko ne tosia ja näitkö itse niitä?Kerrottuihin ihmeparantumisiin en oikein usko. Oletko tutustunut helluntailaisten omaan tutkimukseen ihmeparantumisista? Löytyy netistä pdf-tiedostona. Tutkimuksen nimi; "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Tekijänä Markus Hirsilä ( ja joku muu, jonka nimi ei nyt äkkiä tule mieleen). Toinen on tuo martti A Miettisen kirja "Sinä paranet nyt", jossa tutkittiin Niilo Ylivainion kokouksissa tapahtuneita väitettyjä ihmeparantumisia.
Minulla on lähipiirissäni yksi parantumiskokemus (?). Äitini "parani" sappikivistä tai paremminkin oireet loppuivat 1970-luvun lopulla rukouskokouksessa. Saarnaajan nimeä en nyt muista, mutta hän ei ollut Niilo Ylivainio eikä Alpo Renko. Tähän " parantumiseen" liittyi kaatumiskokemus. Tätä parantumista ei todettu mitenkään, kivut vain katosivat ja lääkkeitä ei tarvinnut käyttää. Noin kymmenen vuotta myöhemmin äidiltäni kuitenkin leikattiin sappikivet. Jos tämä oireeton aika määritellään "Ihmeparantumiseksi", se voisi olla sitä. Juttelin uskovan lääkärin kanssa ja hän kertoi että sappikivet voivat olla pitkiä aikoja oireettomat.
Itse en ole nähnyt paranemisia. Olen kerran ollut livenä Niilo Ylivainion kokouksessa Helsingin vanhassa jäähallissa 1981 PEK;n (Euroopan helluntaiseurakuntien) konferenssissa. Sen panin merkille, että Niilo ei työntänyt ihmisiä kumoon, kuten nykyään tehdään. Niilo ei edes koskettanut näitä jotka "lensi", kuten Niilo itse käytti tätä sanaa kaatumisista.
Uskon että Jumala voi parantaa tänä päivänäkin. Hän ei sitä kuitenkaan jostain syystä tee.
Tämä Juuan U. Lipponen on ainoa "ihmeparantunut" henkilö, jonka kanssa olen jutellut. Tässäkään tapauksessa ei sitten ollutkaan kyse ihmeparantumisesta.- Rehellisyys kunniaan
mazdels kirjoitti:
Kerrottuihin ihmeparantumisiin en oikein usko. Oletko tutustunut helluntailaisten omaan tutkimukseen ihmeparantumisista? Löytyy netistä pdf-tiedostona. Tutkimuksen nimi; "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Tekijänä Markus Hirsilä ( ja joku muu, jonka nimi ei nyt äkkiä tule mieleen). Toinen on tuo martti A Miettisen kirja "Sinä paranet nyt", jossa tutkittiin Niilo Ylivainion kokouksissa tapahtuneita väitettyjä ihmeparantumisia.
Minulla on lähipiirissäni yksi parantumiskokemus (?). Äitini "parani" sappikivistä tai paremminkin oireet loppuivat 1970-luvun lopulla rukouskokouksessa. Saarnaajan nimeä en nyt muista, mutta hän ei ollut Niilo Ylivainio eikä Alpo Renko. Tähän " parantumiseen" liittyi kaatumiskokemus. Tätä parantumista ei todettu mitenkään, kivut vain katosivat ja lääkkeitä ei tarvinnut käyttää. Noin kymmenen vuotta myöhemmin äidiltäni kuitenkin leikattiin sappikivet. Jos tämä oireeton aika määritellään "Ihmeparantumiseksi", se voisi olla sitä. Juttelin uskovan lääkärin kanssa ja hän kertoi että sappikivet voivat olla pitkiä aikoja oireettomat.
Itse en ole nähnyt paranemisia. Olen kerran ollut livenä Niilo Ylivainion kokouksessa Helsingin vanhassa jäähallissa 1981 PEK;n (Euroopan helluntaiseurakuntien) konferenssissa. Sen panin merkille, että Niilo ei työntänyt ihmisiä kumoon, kuten nykyään tehdään. Niilo ei edes koskettanut näitä jotka "lensi", kuten Niilo itse käytti tätä sanaa kaatumisista.
Uskon että Jumala voi parantaa tänä päivänäkin. Hän ei sitä kuitenkaan jostain syystä tee.
Tämä Juuan U. Lipponen on ainoa "ihmeparantunut" henkilö, jonka kanssa olen jutellut. Tässäkään tapauksessa ei sitten ollutkaan kyse ihmeparantumisesta.Tässä UusiTie- lehden artikkeli M. Hirsilän tutkimuksesta.
http://www.uusitie.com/fin/etusivu/uusin_lehti/?id=20&selectedNumber=44&selNews=426 - hellari....
mazdels kirjoitti:
Kerrottuihin ihmeparantumisiin en oikein usko. Oletko tutustunut helluntailaisten omaan tutkimukseen ihmeparantumisista? Löytyy netistä pdf-tiedostona. Tutkimuksen nimi; "Herra tekee ihmeitä ilman määrää". Tekijänä Markus Hirsilä ( ja joku muu, jonka nimi ei nyt äkkiä tule mieleen). Toinen on tuo martti A Miettisen kirja "Sinä paranet nyt", jossa tutkittiin Niilo Ylivainion kokouksissa tapahtuneita väitettyjä ihmeparantumisia.
Tämä Juuan U. Lipponen on ainoa "ihmeparantunut" henkilö, jonka kanssa olen jutellut. Tässäkään tapauksessa ei sitten ollutkaan kyse ihmeparantumisesta.Sinä siis uskot että luterilaisessa piirissä Jumala parantaa ja ne kertomukset ovat aitoja, mutta Jumala ei paranna helluntaiseurakunnissa ja kaikki, mitä me kerromme ovat vain valhetta.
Minä ole kyllä parantunut: Usko tai ole uskomatta. Ei ole pakko uskoa. Minähän siitä kyllä hyötyni saan, kun koen oelvani terve. hellari.... kirjoitti:
Sinä siis uskot että luterilaisessa piirissä Jumala parantaa ja ne kertomukset ovat aitoja, mutta Jumala ei paranna helluntaiseurakunnissa ja kaikki, mitä me kerromme ovat vain valhetta.
Minä ole kyllä parantunut: Usko tai ole uskomatta. Ei ole pakko uskoa. Minähän siitä kyllä hyötyni saan, kun koen oelvani terve.Ei ole kirkkokunnasta kysymys. Ihmeparantumisia ei vain ole todettu tutkimuksissa eikä muutenkaan. Jos ihmeparantujia olisi, niistä varmaan kerrottaisiin eri uutisvälineissä. Ei helluntaiseurakunnassa parane sen enempää kuin luterilaisessakaan ja päinvastoin.
Olin epäilevä tuon Lipposen suhteenkin. Uskoin sen kuitenkin, kun hänellä oli esittää lääkärintodistuksia. Eipä sitten hän ollutkaan parantunut, joten tämä henkilö vaan oli kuvitellut asian. .Eli ei todettua ihmeparantumista.
Jos olet todella ihmeparantunut, todista se lääkärintodistuksilla ja lausunnoilla. Varmaan joku viikkolehti julkaisee artikkelin,sponsoroi lääkärikulut ja maksaa julkaisupalkkion. Näin itsellesi ei tule kuluja. Jään odottamaan.- Knuutti exm
mazdels kirjoitti:
Tämä Juuan U. Lipponen on ainoa "ihmeparantunut" henkilö, jonka kanssa olen jutellut. Tässäkään tapauksessa ei sitten ollutkaan kyse ihmeparantumisesta.Olen yksi noista Hirsilän esiintuomista tapauksista.
Hän eikä toinenkaan tutkimuksen kirjoittajista koskaan keskustellut minun kanssani.
Omassa tapauksessani kaikki kirjoitettu ei ollut aivan oikein kerrottu.
Itse pidän omaa parantumistani ihmeellisenä parantumisena, mutta en ihmeparantumisena.
Olen vuosien varrella kärsinyt siitä, että minulle annettiin tietynlainen ihmeparantuneen leima.
- hallari....
Mitä varten sinä, mazdels, olet pyörinyt helluntailiikkeessä, kun olet kokenut siellä niin paljon pahaa? Olivatko vanhempasi hellareita ja siis olit perheen vuoksi siellä. No sitten aikuisena, miksi jäit yhteisöön, jossa koit että et voi hengittää vapaasti. nii tosin, olet maininnut että et ole käynyt kasteella etkä ollut jäsenenä. Mikä saa ihmisen sitten käymään yhteisössä, jota ei koe omakseen. Onko syy ehkä, että puolisosi on helluntailainen?
Ainakin itse olen sen verran jääräpää, että en liiku porukoissa jossa vapauttani tai omaatuntoa kahlitaan ja koen ristiriitaa. Eikö Suomessa ole jokaisella ukonnonvapaus? Olet voinut vastata jo näihin kysymyksiin, mutta kun olen uusi täällä.Katson velvollisuudekseni tuoda julki "helluntailevyn" kääntöpuolen. Seurakuntanne näyttää monesti ulkopuoliselle hyvin houkuttelevalta, ihmiset ovat mukavia ja "Herran kirkkaus" loistaa kasvoista. Tätä helluntailaisuus ei kuitenkaan välttämättä ole.
Tällä palstalla käy helluntailaisuudesta kiinnostuneita ihmisiä. On hyvä että he saavat mahdollisimman laajan kuvan siitä, mitä helluntailais-karismaattisuus pitää sisällään.
Koetat selvästi saada minua lopettamaan kirjoittelun. Sinulla on tyypillinen helluntailainen asenne kritiikkiin. Todennäköisesti et anna veljesi tai sisaresi seurakunnassasi olla eri mieltä kanssasi, vaan alat pohtimaan omia pohdintojasi helluntailiikkeessä olemisen tarpeellisuudesta sun muusta heidän kohdallaan..- yksipuolista.
mazdels kirjoitti:
Katson velvollisuudekseni tuoda julki "helluntailevyn" kääntöpuolen. Seurakuntanne näyttää monesti ulkopuoliselle hyvin houkuttelevalta, ihmiset ovat mukavia ja "Herran kirkkaus" loistaa kasvoista. Tätä helluntailaisuus ei kuitenkaan välttämättä ole.
Tällä palstalla käy helluntailaisuudesta kiinnostuneita ihmisiä. On hyvä että he saavat mahdollisimman laajan kuvan siitä, mitä helluntailais-karismaattisuus pitää sisällään.
Koetat selvästi saada minua lopettamaan kirjoittelun. Sinulla on tyypillinen helluntailainen asenne kritiikkiin. Todennäköisesti et anna veljesi tai sisaresi seurakunnassasi olla eri mieltä kanssasi, vaan alat pohtimaan omia pohdintojasi helluntailiikkeessä olemisen tarpeellisuudesta sun muusta heidän kohdallaan..Miten sinua kiinnostaa vain Helluntaiseurakuntien kääntöpuoli?
Eikö monessa muussa herätysliikkeessä tai kirkkokunnassa olisi myös arvosteltavaa.
Viesteistäsi saa sen vaikutelman, että haluat mollata vain helluntailaisia. Oletko
kenties kateellinen jostakin? yksipuolista. kirjoitti:
Miten sinua kiinnostaa vain Helluntaiseurakuntien kääntöpuoli?
Eikö monessa muussa herätysliikkeessä tai kirkkokunnassa olisi myös arvosteltavaa.
Viesteistäsi saa sen vaikutelman, että haluat mollata vain helluntailaisia. Oletko
kenties kateellinen jostakin?Olen nähnyt helluntailais-karismaattisissa seurakunnissa petettyjä ihmisiä. Haluan sen vuoksi tuoda myös "kääntöpuolen" esiin.
Sinä saat vapaasti kirjoittaa helluntailaisuudesta mitä haluat.
Olet oikeassa että monessa muussa herätysliikkeessä ja kirkkokunnassa on arvosteltavaa. Tällä palstalla keskustellaan helluntailaisuudesta, joten muiden seurakuntien arvostelut voi tehdä jossakin toisella keskustelupalstalla.
Sinun viesteistäsi saa sen vaikutelman että haluat mollata kritiikkiä esittävät ja haluat että tällä palstalla mollattaisiin ei-helluntailaisia seurakuntia.
En ole kateellinen "jostakin" helluntailaisille.- olet naurettava
mazdels kirjoitti:
Olen nähnyt helluntailais-karismaattisissa seurakunnissa petettyjä ihmisiä. Haluan sen vuoksi tuoda myös "kääntöpuolen" esiin.
Sinä saat vapaasti kirjoittaa helluntailaisuudesta mitä haluat.
Olet oikeassa että monessa muussa herätysliikkeessä ja kirkkokunnassa on arvosteltavaa. Tällä palstalla keskustellaan helluntailaisuudesta, joten muiden seurakuntien arvostelut voi tehdä jossakin toisella keskustelupalstalla.
Sinun viesteistäsi saa sen vaikutelman että haluat mollata kritiikkiä esittävät ja haluat että tällä palstalla mollattaisiin ei-helluntailaisia seurakuntia.
En ole kateellinen "jostakin" helluntailaisille.Joko helpotti tältä päivältä, kun sait purkaa pahaa oloasi?
Eiköhän tuo "kääntöpuoli" ole ollut jo tarpeeksi esillä, vai aiotko purkaa
traumaasi hamaan maailman tappiin? olet naurettava kirjoitti:
Joko helpotti tältä päivältä, kun sait purkaa pahaa oloasi?
traumaasi hamaan maailman tappiin?Olen varmaan aika monesta asiasta helluntailaisten kanssa eri mieltä, joten keskusteluissa tapaamme.
Puran pahan oloni jossain ihan muualla, kuin tällä palstalla.- Knuutti exm
olet naurettava kirjoitti:
Joko helpotti tältä päivältä, kun sait purkaa pahaa oloasi?
traumaasi hamaan maailman tappiin?Tosiasia on kyllä niin, että vasta pintaraapaisu on purettu helluntaihälmöilyjä.
Oikeastaan homma on karannut täysin käsistä 80-luvun jälkeen.
Mitä leireihin tulee helluntailaisten keskuudessa esintyneet namusetäjutut putkahtavat julki ennemmin tai myöhemmin.
Minäkin tiedän pari poikiin mieltynyttä leirinvetäjää.
Jos olisi oikeudellisesti pitäviä todisteita, nostaisin toisen seinälle.
Nimim. leirillä ollut.
(toisesta tiedän muuten vain) Knuutti exm kirjoitti:
Tosiasia on kyllä niin, että vasta pintaraapaisu on purettu helluntaihälmöilyjä.
Oikeastaan homma on karannut täysin käsistä 80-luvun jälkeen.
Mitä leireihin tulee helluntailaisten keskuudessa esintyneet namusetäjutut putkahtavat julki ennemmin tai myöhemmin.
Minäkin tiedän pari poikiin mieltynyttä leirinvetäjää.
Jos olisi oikeudellisesti pitäviä todisteita, nostaisin toisen seinälle.
Nimim. leirillä ollut.
(toisesta tiedän muuten vain)Aivan varmasti näitä "namusetiä" helluntaiseurakunnista löytyy. Minulla ei ole niistä kokemuksia, mutta en mennytkään niihin illan hämärässä/pimeässä tapahtuviin rukouskokouksiin.
Tässä jonkin aikaa sitten eräs helluntaiuskova yritti selvittää häneen lapsena kohdistunutta pedofiliaa helluntailaisten taholta. Hän ei tainnut saada helluntaiseurakunnasta apua. Tuo pedofiili saa jatkaa edelleenkin seurakunnan tehtävissä.- evangeliina*
mazdels kirjoitti:
Aivan varmasti näitä "namusetiä" helluntaiseurakunnista löytyy. Minulla ei ole niistä kokemuksia, mutta en mennytkään niihin illan hämärässä/pimeässä tapahtuviin rukouskokouksiin.
Tässä jonkin aikaa sitten eräs helluntaiuskova yritti selvittää häneen lapsena kohdistunutta pedofiliaa helluntailaisten taholta. Hän ei tainnut saada helluntaiseurakunnasta apua. Tuo pedofiili saa jatkaa edelleenkin seurakunnan tehtävissä.Ei pelkästään lasten ahdistelua, myöskin nuorten, tai aikuisten naisten (ehkä miestenkin). Olen joskus kauan sitten, esirukoiltavana, tuntenut jotain kovaa selkääni vasten.
Se on aika karmea kokemus, kun itse pyrkii rukouksessa hengellisyyteen, pyhyyteen, Jumalan luo, niin joku paskiainen käyttää tilaisuutta ahdisteluun.
Tämä on kuitenkin harvinaisempaa, mutta myös tällaista tapahtuu. Herkkä uhri ei osaa valittaa, ainoastaan naama punaisena poistua seurakunnan ovesta. Tuleeko moni enää takaisin, en tiedä. Minä en tullut. - evangelium*
evangeliina* kirjoitti:
Ei pelkästään lasten ahdistelua, myöskin nuorten, tai aikuisten naisten (ehkä miestenkin). Olen joskus kauan sitten, esirukoiltavana, tuntenut jotain kovaa selkääni vasten.
Se on aika karmea kokemus, kun itse pyrkii rukouksessa hengellisyyteen, pyhyyteen, Jumalan luo, niin joku paskiainen käyttää tilaisuutta ahdisteluun.
Tämä on kuitenkin harvinaisempaa, mutta myös tällaista tapahtuu. Herkkä uhri ei osaa valittaa, ainoastaan naama punaisena poistua seurakunnan ovesta. Tuleeko moni enää takaisin, en tiedä. Minä en tullut.Jatkossa nämä tällaiset 'selvät tapaukset' saadaan parhaiten pois päiväjärjestyksestä esimerkiksi silmälaseissa olevalla kameralla, nyt myytävänä jo extreme-urheilijoille alta satasella filmiä koko ajan tallentavia sangallisia, tällaisen filkkapätkän kun linkittää seurakunnan johdolle, niin syynalainen lentää kuin leppäkeihäs ulos seurakunnasta.
- hellari.....
Niin kyllä mazdels on sen roolin ottanut, että joka väliin yritää suikata sen kolikon tummemman puolen. Hänen missionsa on valistaa , varoittaa ja estää ihmisiä kaikin tavoin pois helluntaiympyröistä, mutta .... no jääköön sanomatta? Kyllähän joakinen tietää tällaisen valistustekniikan toimivuuden?
- ~~tähkäpää~~
Ja jokainen leikkaa, sitä mitä on kylvänyt.
Jos on kylvänyt piikikkäitä orjantappuroita, niitä sitä sieltä sitten
kasvaa leikattavaksikin.
Ja tämän sanon ihan rakkaudella Mazdels:lle, sillä en missään nimessä
toivoisi ja haluasi, että hänen tarvitsisi enää itseään haavoitta
orjantappuroissa, mutta tämä on hyvin pitkälle jokaisen oma valinta.
Oma äitini aina opetti meitä lapsia, että jokaisen on kerättävä
elämässään heittämänsä kivet ja kun niitä joutuu keräilemään,
joutuu näkemään, että ovat saattaneet heitellessä hajota ja näin
niitä kerättäviä kiviä tuntuu olevan paljon suurempi määrä,
kuin mitä on heitellyt.
Koen, että Mazdels:lle on tullut kuin huume tästä helluntaiherätyksen
"mollaamisesta" ja vikojen etsimisestä ja toivonkin ja rukoilen,
että "joku" tekisi hänen kohdallaan jonkinlaisen "intervention",
säästääkseen häntä tuhoamasta ja haavoittamasta itseään
enää enempää. "Hellari", olet oivaltanut että haluan "valistaa ja varoittaa ihmisiä helluntaiympyröistä".
Hyvä kun sinäkin tiedät valistustekniikan toimivuuden.- hellari....
mazdels kirjoitti:
"Hellari", olet oivaltanut että haluan "valistaa ja varoittaa ihmisiä helluntaiympyröistä".
Hyvä kun sinäkin tiedät valistustekniikan toimivuuden.Luuletko että toiminnallasi tällä palstalla on kovinkaan paljon vaikutusta päämääräsi toteutumiseksi. Vähänkin palstaa seuraava huomaa heti, että kaheli olet. Tämä loukkaa sinua, mutta ihan totta , ei asiasta muuta johtopäätöstä voi tehdä.
Jos haluaa vastustaa jotain ja saada aikaan tulosta niin siinä on käytettävä järkeä ja taidollisuutta, Näyttää siltä, että jokaisella keskustelupalstalla on aina yksi pelle ja sellainen löytyy täältäkin. hellari.... kirjoitti:
Luuletko että toiminnallasi tällä palstalla on kovinkaan paljon vaikutusta päämääräsi toteutumiseksi. Vähänkin palstaa seuraava huomaa heti, että kaheli olet. Tämä loukkaa sinua, mutta ihan totta , ei asiasta muuta johtopäätöstä voi tehdä.
Jos haluaa vastustaa jotain ja saada aikaan tulosta niin siinä on käytettävä järkeä ja taidollisuutta, Näyttää siltä, että jokaisella keskustelupalstalla on aina yksi pelle ja sellainen löytyy täältäkin."hellari" hyvä,
Minun päämääräni ei ole ainakaan nimitellä täällä ketään kaheliksi eikä pelleksi. Osallistun täällä keskusteluun helluntailaisuudesta. Täällä ei onneksi tarvitse olla asioista samaa mieltä, kuten helluntaiseurakunnassa.
Mielipiteeni ovat herättäneet voimakkaita tunteita ja ajtuksia helluntailais-karismaattisissa lukijoissa, joten koen onnistuneeni kirjoituksissani myös "järjessä ja taidossa".- Tapio522eikirj...
hellari.... kirjoitti:
Luuletko että toiminnallasi tällä palstalla on kovinkaan paljon vaikutusta päämääräsi toteutumiseksi. Vähänkin palstaa seuraava huomaa heti, että kaheli olet. Tämä loukkaa sinua, mutta ihan totta , ei asiasta muuta johtopäätöstä voi tehdä.
Jos haluaa vastustaa jotain ja saada aikaan tulosta niin siinä on käytettävä järkeä ja taidollisuutta, Näyttää siltä, että jokaisella keskustelupalstalla on aina yksi pelle ja sellainen löytyy täältäkin.hellari...: "...Vähänkin palstaa seuraava huomaa heti, että kaheli olet...".
>>>>>>>
Onko helluntailaisuudessa yleistäkin nimitellä toista kaheliksi, jos on eri mieltä.
Sinun kannattaisi lukea vuorisaarnaa.
Siellä sanotaan mm.
Matt. 5:22
"Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen". - fgthyjuikopå
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
kasvaa leikattavaksikin.
kuin mitä on heitellyt.
enää enempää.Se on kuitenkin niin, että vaikka nämä joidenkin törkeät synnit eivät nyky Helluntailaisten syytä ole niin niitä ei minusta tulisi ohittaa. Pahalta tuntuu myös jos selkeitä vääryykisä kokeneita kehoitetaan vaikenemaan. Minusta ennemminkin täytyisi antaa tilaisuus kertoa jossakin. Helluntaiseurakunnassa (tai muualla) ihmiset jotka ovat hyväksikäyttäneet lapsia taikka muuten olleeet lapsille ilkeitä ovat turmelleet lasten pääsyn Jeesuken luokse. Sitä ei korvata näin. Vaikka syy noihin ei ole nyky- helluntailaisten ja heistä varmasti monesta tuntuu inhottavalta kun syytetään toisten synneistä niin silti... Nämä kokemukset ovat esteenä, mutta ihmisen on helpompi antaa anteeksi jos häntä kuullaan. Ihmisellä on luonnostaan halu oikeudenmukaiseen kohteluun.
Jumala on hyvä ja Jeesus on hyvä nämä asiat estävät näkemästä tätä. Seurakuntien tulisi olla hyvyyden pälvelijoiden paikka.Hyvyyden paikkaan on aina suuremmat odotukset ja ´pahuus seurakunnassa rikkoo myös luottamusta Jumalaan. Vaikka näitä asioita tapahtuu ja tapahtui muuallakin niin olisi rehellistä ja armeliasta antaa niille jotka ovat kokeneet väärryyttä mahdollisuus kertoa siitä jossain nimenoman nyky helluntailaisten toimesta. Voin vain kuvitella kuinka mitätöidyksi tuntisin itseni jos kokemukseni mitätöitäisiin näin.
(Itse olin varhaisnuorena Helluntaiseurakunnassa, mutta minulla onnekis on hyvät muistot). - Mazdels (ei kirj.)
~~tähkäpää~~ kirjoitti:
kasvaa leikattavaksikin.
kuin mitä on heitellyt.
enää enempää.Niin Tähkäpää, olisiko nyt käynyt niin, kuten äitisi opetuksissa. Helluntailaiset saavat nyt kerätä ne kivet, jotka aikoinaan heittivät. Näitä kiviä keräillessään helluntaiuskovat saattavat huomata, että kiviä on suurempi määrä, mitä alunperin piti olla.
- vääristelijäpois
menes jo muualle täältä pikkuhiljaa !
- sykiatri!
Annetaan mazedelsin riehua täällä rauhassa. Parempihan se on, kuin että hän
potkisi mummoja tuolla kadulla.
Sisäinen ahdistus helpottuu, kun saa purkaa itseään. sykiatri! kirjoitti:
Annetaan mazedelsin riehua täällä rauhassa. Parempihan se on, kuin että hän
potkisi mummoja tuolla kadulla.
Sisäinen ahdistus helpottuu, kun saa purkaa itseään.Ei tulisi mieleenikään potkia mummoja kadulla, en potkisi helluntailaisiakaan.
- sykiatri!
mazdels kirjoitti:
Ei tulisi mieleenikään potkia mummoja kadulla, en potkisi helluntailaisiakaan.
Varmaan kyllä potkisit, jos kohdalle sattuisivat.
Mutta tuo räksyttäminen on yhtä pahaa kuin fyysinen väkivalta.
Mutta jos se sinua helpottaa, niin kyllä me sen kestämme, mutta tuntuu siltä, että
sinun paha olosi ei ole vielä täysin helpottunut. Jatka nyt vielä muutama päivä, niin katsotaan sitten. sykiatri! kirjoitti:
Varmaan kyllä potkisit, jos kohdalle sattuisivat.
Mutta tuo räksyttäminen on yhtä pahaa kuin fyysinen väkivalta.
Mutta jos se sinua helpottaa, niin kyllä me sen kestämme, mutta tuntuu siltä, että
sinun paha olosi ei ole vielä täysin helpottunut. Jatka nyt vielä muutama päivä, niin katsotaan sitten.Onko jonkun toisen ihmisen erilaiset mielipiteet todellakin noin vaikea kestää?
- George29
mazdels kirjoitti:
Onko jonkun toisen ihmisen erilaiset mielipiteet todellakin noin vaikea kestää?
Kuinka te jaksatte jahnata täällä koko ajan?!
- tuunop.
George29 kirjoitti:
Kuinka te jaksatte jahnata täällä koko ajan?!
Mikäs vika tuossa ohjelmassa sittein oikein on?
- Helluntaihurmos
"Mutta kuten täälläkin näkyy, asioista ei joidenkin mielestä saisi kirjoittaa. Saan ilmeisesti juuri helluntaiuskovien taholta nimittelyä ja ohjeita "mennä hoitoon."
Tuttu laulu. Helluntailaiset eivät kestä kritiikkiä. Heille oma yhteisö on tärkeämpi kun ihminen joka ei sitä yhteisön painostusta kestänyt.
Helluntailaisuuden ongelma käytännössä on tietynlainen tiedostamaton painostus vaikka samalla väitetään että uskominen on täysin vapaa-ehtoista.
Helluntaiseurakunnissa on varmsti joitakin hengellisiä ja syvällisiä uskovaisia mutta se enmmeistö on pinnallisia uskovaisia jotka eivät elä kuitenkaan ihan niin raamatulista elämää oikesti kun väittävät.
Onneksi Jumala, Jeesus eikä Raamattu ole helluntailaisia kuitenkaan. ;)
Helluntaissa on paljon astian makua ja ihmistouhuilua Jumala vaan sietää sitä vaikka se onkin väärin.- Hurmos ei kestä.
Itselleni on helpotus erota helluntaiseurakunnasta.
Ongelma suomessa on se että terveitä herätyskristilisiä yhteisöjä tai seurakuntia ei ole. Kaikenmaailman äärikarismaattista puuhastelua tyyliin Nokiamissio, Cityseurakunta tai Ilmestysmaja.
Ok jossain hesassa on joku OneWayMissio ja porissa Baptistiseurakunta mutta muuten aika onnetonta on täällä.
- sairas ohjelma
Sairas leiriohjelma etenkin lapsille. Herätys jo klo 07:00 aamulla? Ja nukkumaan vasta puolen yön aikaan? Ei toi toimi hyvin edes aikuiselle saati lapselle että sitä pääsee nukkumaan vasta puolilta öin ja sitten pitäisi herätä aamulla seiskalta.
Oman harrastepiirini leireillä herätys on ollut huomattavasti terveempään aikaan siinä aamulla 9:30-10:00 ja sitten aamutoimet ja aamiainen ja nukkumaankin on päässyt ihmisten aikoihin siinä viimeistään klo 23:00 ja periaatteessa hiljaisuus alkaa klo 22.00 leirillä. Sitä hiljaisuutta myös valvotaan muuten että se toteutuu. Joo, tällaista oli aikoinaan. Leirien ohjelmien pääpaino oli kokonaan evankelioimisella. Lapsille puhuttiin sellaisia asioita, joita ei varmaan kaikki aikuistekaan ymmärtäneet.
Liikkuminen ja luonto sekä muut ei-uskonnolliset puuhat olivat hyvin pieni osa leiriohjelmasta. Toki paikkana oli melkein joka kerta jokin vanha maalaistalo.
Jotkut helluntailaiset ovat vetäneet herneen nenäänsä tästä aloituksesta. Tämä on kuitenkin osa helluntaiseurakuntien historiaa. Jos ei tunne historiaansa, miten voi luoda parempaa tulevaisuudessa?- ~~tähkäpää~~
Kaikella kunnioituksella, mutta et Sinä suoranaisesti tuo esille
Helluntaiherätyksen historiaa, vaan tuot esille omia mielipiteitäsi
ja näkemyksiäsi sen historiasta ja yrität kaiken tuoda esiin hyvin
negatiivisessa valossa.
Minä en esim. muista, että olisi ollut mitään ongelmia aamuheräämisten kanssa ja etteikö olisi ollut paljon muutakin ohjelmaa, kuin vain evankeliointia.
Olihan meillä leirilläisillä itselläkin omaa ohjelmaa, teimme mm. sarkastisia esityksiä mm. leirin ohjaajista.
Oli pallopelejä, kymmentä tikkua laudalla, polttopalloa yms. ulkoleikkejä,
joita siihen aikaan paljon leikittiin.
Pääsääntöisesti leiripaikat olivat joko joen tai järven rannalla, eli uinnilla ja sanomisella oli oma osuutensa leiriohjelmassa.
Sen muistan myöskin, että aina viimeisenä päivänä itkettiin ja oli hyvin haikea mieli siitä, että nyt jo leiri loppuu ja olisimme halunneet olla pidempäänkin ja taas koko talvi odotettiin innolla seuraavan kesän leirejä.
Olen aivan ihmeissäni, että Sinulla on kaikesta helluntailaisuuteen liittyvästä niin kovin huonot ja negatiiviset muistot.
Oletko koskaan miettinyt, mistä se ihan todellisuudessa johtuu?
Olen elänyt helluntailaisuuden vaikutuspiirissä ensimmäiset 18 vuotta. En olisi halunnut, mutta minun haluamiseni ei siihen vaikuttanut Myös täysi-ikäisenä olen tahtomattani joutunut elämään tämän liikkeen vaikutuspiirissä. Toisin sanoen elämääni on puututtu helluntailaisten taholta. Eikä niin mukavalla tavalla.
Nämä leirikokemukset ovat totta ja itse koettua silloisessa alle 100 henkilön helluntaiseurakunnassa. Tämä on osa helluntaiseurakuntien historiaa.
Toki olisi ollut parempi, ettei leireille menoon olisi painostettu ja suorastaan pakoitettu. Minulla ei ollut vaihtoehtoja. Helluntailaiset veivät minut sinne, halusin tai en. Jos olisin saanut itse valita, en avausta tästä aiheesta olisi tehnyt.
Sitä mitä silloin kylvettiin, sitä nyt niitetään. Helluntailaisetkin joutuvat nyt juomaan katkeran maljan.- evangeliina*
Minä olin noilla leireillä 50 vuotta sitten, ohjelma suunnilleen sama kuin aloituksessa. En muista valvoneeni puoleenyöhön, joten siinä varmaan selitys heikkoon taivaskelpoisuuteeni.
:- evangeliina*
Mitähän muistoja kertoisi?
No, ensinnäkin ne yöpymiset teltassa... Kasvattihan se eräänlaiseen sissihenkisyyteen. Myöhemmin, hippinä harhaillessani, nukuin monesti paljaan taivaan alla, vain filttiin kääriytyneenä. Tuohon aikaan leiriytymiset olivat aitoja.
Sitten ne hengelliset kokoukset. Ei minulla niistä ole valittamista, ihan viihtyisiä lastentilaisuuksia ja Raamatun opetusta. Antoi hyvän hengellisen perustan, jota vielä luterilaisenakin olen kiitellyt. Selvää opetusta Jeesuksen seuraamisesta. Mutta kaikista hyvistä yrityksistäni en tuolloin tullut sellaiseen uskoon, kuin odotettiin, ainakaan en huomannut. Kyllä minäkin sadat kerrat nostin käteni ylös, ja kädet päälläni minulle huudettiin: "kiitä, kiitä, kiitä!", mutta toivottua, "oikeaa uskovaista" minusta ei tuolloin tullut. Katselin ihmeissäni kun joistain leiritovereista todella tuli, eräskin lähti myöhemmin lähetystyöhön.
Haluan kysyä: miksi? Miksi en silloin tullut uskoon? Vastaus, että syy oli minussa, ei kelpaa. Yritin kyllä kaikkeni ja olin tosissani. "Oikea uskovainen" minusta tuli vasta paljon, paljon myöhemmin.
Laulutilaisuudet olivat hauskoja, joku kiertävä evankelista soitti aina haitaria, me lauloimme ja paukutimme käsiämme yhteen. Herramme Tulee'sta laulettiin ja pyrittiin olemaan hyvin hengellisiä. Minulla on vieläkin noilta ajoilta tallella ja seinälläni fosforinen, pimeässä hehkuva risti, jossa lukee "Jeesus".
Ruokapuolta en tarkkaan muista, muistan hämärästi hernekeiton ja näkkileivän, sekä mukillisen maitoa.
Eli, tässä suhteessa ei valittamista, vaan suorastaan kiitosta. Mutta se olikin sitä wanhaa hywää aikaa, ennenkuin kaikenlainen höpökarismaattisuus ja ilmassa leijuvat evankelistat tulivat muotiin ja minä lähdin, pettyneenä huiputukseen.
: - KTS (Ei kirj.)
evangeliina* kirjoitti:
Mitähän muistoja kertoisi?
No, ensinnäkin ne yöpymiset teltassa... Kasvattihan se eräänlaiseen sissihenkisyyteen. Myöhemmin, hippinä harhaillessani, nukuin monesti paljaan taivaan alla, vain filttiin kääriytyneenä. Tuohon aikaan leiriytymiset olivat aitoja.
Sitten ne hengelliset kokoukset. Ei minulla niistä ole valittamista, ihan viihtyisiä lastentilaisuuksia ja Raamatun opetusta. Antoi hyvän hengellisen perustan, jota vielä luterilaisenakin olen kiitellyt. Selvää opetusta Jeesuksen seuraamisesta. Mutta kaikista hyvistä yrityksistäni en tuolloin tullut sellaiseen uskoon, kuin odotettiin, ainakaan en huomannut. Kyllä minäkin sadat kerrat nostin käteni ylös, ja kädet päälläni minulle huudettiin: "kiitä, kiitä, kiitä!", mutta toivottua, "oikeaa uskovaista" minusta ei tuolloin tullut. Katselin ihmeissäni kun joistain leiritovereista todella tuli, eräskin lähti myöhemmin lähetystyöhön.
Haluan kysyä: miksi? Miksi en silloin tullut uskoon? Vastaus, että syy oli minussa, ei kelpaa. Yritin kyllä kaikkeni ja olin tosissani. "Oikea uskovainen" minusta tuli vasta paljon, paljon myöhemmin.
Laulutilaisuudet olivat hauskoja, joku kiertävä evankelista soitti aina haitaria, me lauloimme ja paukutimme käsiämme yhteen. Herramme Tulee'sta laulettiin ja pyrittiin olemaan hyvin hengellisiä. Minulla on vieläkin noilta ajoilta tallella ja seinälläni fosforinen, pimeässä hehkuva risti, jossa lukee "Jeesus".
Ruokapuolta en tarkkaan muista, muistan hämärästi hernekeiton ja näkkileivän, sekä mukillisen maitoa.
Eli, tässä suhteessa ei valittamista, vaan suorastaan kiitosta. Mutta se olikin sitä wanhaa hywää aikaa, ennenkuin kaikenlainen höpökarismaattisuus ja ilmassa leijuvat evankelistat tulivat muotiin ja minä lähdin, pettyneenä huiputukseen.
:Ahaa! Leidi Evangaelinduliinaa on ilmiselvästi yritetty hypnotisoida ns. "läpikiittämismenetelmällä", helluntaipoppoon salaisella aseella...
- evangeliina*
KTS (Ei kirj.) kirjoitti:
Ahaa! Leidi Evangaelinduliinaa on ilmiselvästi yritetty hypnotisoida ns. "läpikiittämismenetelmällä", helluntaipoppoon salaisella aseella...
Eikä toiminut. Vaikka yritin hokea, en tullut uskoon.
Se pettymys oli kauhea. En kelvannut Jeesukselle. - evangelium*
evangeliina* kirjoitti:
Eikä toiminut. Vaikka yritin hokea, en tullut uskoon.
Se pettymys oli kauhea. En kelvannut Jeesukselle.Mä en ole koskaan tajunnut tuota hokemisen hokemisen hokemista, mantramaisena jatkuva idioottimainen hokeminen ei mene kaaliin vaikka tiedetään kun harjoittelee esim. nauramista ilman syytä nauraa, niin kuitenkin naurun parantava vaikutus ihmiskeholle tiedetään.
Joku raja esimerkiksi kiittämisen hokemisenhokemisenhokemisella on, jos uskon perusteet on totaalisen retuperällä itse Jumalanpalveluksen ytimestä.
- outojajuttuja
En tiedä mutta niillä leireillä joilla itse olen ollut joko leiriläisenä tai niiden vetäjinä ei ol ekyllä ikänä lapsia herätetty kuin korkeintaan 8.30.
en oikein jaksa uskoa tuohon klo 7 herätykseen.
enkä ymmärrä mitä sellaisilla yörukouksilla olisi haettu...ja mihin tarkoitukseen !?- mitenasialienee
Eli lähden siitä että tuo leiriohjelma ei ole todelinen.
Jos on todellinen, mieluusti haastelisin sellaisen leirinvetäjän ja seurakunnakin kanssa ja kysyisin, mikä on homman nimi ja perustelut !
eihän se tavatonta ole, etteikö seurakunnassa voisi olla joitain armeijatyppisiä joiden mielestä nyt kaikki lastenleiriläiset pelastetaan kertakaikkian yhdellä leirillä, on se mahdollista, mutta kyllä seurakunnissa sen verran älliä pitöäisi olla j a osata käyttääkin, että ymmärrettäisiin mikä on lastenleirin status ja sellinen ohjelmansuunnittelu jota voi katsella vaikka viimeisellä tuomiolla ihan rauhassa.
eli jos aloitus on ohjelman osalta totta, silloin on kyllä kritiikillekkin paikkansa.
onko se totta jos on niin laita ohjelmasta kopio nettiin jota voimme katsella !
letko todella säilyttänyt sen aakolmosen sieltä leiripaikan seinältä !? - evangeliina*
En muista tarkkaa kellonlyömää, mutta varhain se herätys oli, mahd. juuri joskus klo 7.15, tmv.: aamupesu, aamiainen, teltan siistiminen, sitten alkoi hengellinen ohjelma.
Nukkumaanmenon muistan olleen joskus klo 21 jälkeen, mutta hämärä muistikuva on, että halukkaat saivat osallistua vapaaehtoiseen, vielä myöhempään rukouskokoukseen. Muistan kyllä joitain hyvin myöhäisiäkin tilaisuuksia. Mehän olimme eri-ikäisiäkin.
1960-luvun alku oli toista kuin 1970-luvun alku ja vetäjätkin ilm. eri henkilöitä, eri puolilla Suomea. - evangeliina*
mitenasialienee kirjoitti:
Jos on todellinen, mieluusti haastelisin sellaisen leirinvetäjän ja seurakunnakin kanssa ja kysyisin, mikä on homman nimi ja perustelut !
eihän se tavatonta ole, etteikö seurakunnassa voisi olla joitain armeijatyppisiä joiden mielestä nyt kaikki lastenleiriläiset pelastetaan kertakaikkian yhdellä leirillä, on se mahdollista, mutta kyllä seurakunnissa sen verran älliä pitöäisi olla j a osata käyttääkin, että ymmärrettäisiin mikä on lastenleirin status ja sellinen ohjelmansuunnittelu jota voi katsella vaikka viimeisellä tuomiolla ihan rauhassa.
eli jos aloitus on ohjelman osalta totta, silloin on kyllä kritiikillekkin paikkansa.
letko todella säilyttänyt sen aakolmosen sieltä leiripaikan seinältä !?Kyllä nuo leiriohjelmat aivan aidoilta kuullostavat. Itse muistan, että ohjelma oli tiukka ja armeijamainen, mutta mitään huonoa mielikuvaa ei noista leireistä itsessään ole. Lapsia oli runsaasti ja kuri piti olla, en muista kuinka pitkiä nuo leirit olivat. Eivät kai sentään 2 viikkoa? Mahdollisesti. Mutta hauskaa niillä oli, juuri kurista ja järjestyksestä johtuen ja antoivat hyvän hengellisen perustan lapsille, sehän niiden tarkoitus olikin.
Iltayön rukouskokouksilla haettiin sitä, että lapset antaisivat elämänsä Jeesukselle. Monet varmaan antoivatkin. Muistan eräät veljekset jotka joka kesäleirillä antoivat elämänsä Jeesukselle näissä iltayön tilaisuuksissa.
Näitä kokouksia kai pidettiin siksi illalla, kun lapset olivat väsyneitä ja päivällä heitä oli jo hiillostettu. Ja hämärässä ja pimeässä "liikkuu Herran henki" paremmin.mitenasialienee kirjoitti:
letko todella säilyttänyt sen aakolmosen sieltä leiripaikan seinältä !?Eräs leirinvetäjistä toimii tällä hetkellä erään helluntaikirkkoseurakunnan pastorina. Osa on tiettävästi helluntaiseurakuntien toiminnassa mukana, vaikka ovat eläkkeellä. Yksi vetäjistä on kuollut.
- kaksviivakolme
oman seurakuntani leirit ovat ollet aina kaksi yötä ja kolme päivää.
enkä sen pitempään lähtisi mukaan, ne eivät jaksa keskittyä eikä sitä menoa jaksa kukaan muukaan sen pitempään kun on puolensataa keskim alle kymmenvuotiasta menossa pää märkänä. - herää!!
Oletko vieläkin leirillä ?
- mohikaani52
En hyväksy tällaista tapaa heittää lokaa lasten leirien niskaan, ihmiset tekivät hengellistä työtä ihan tosissaan, lasten leireillä moni on antanut elämänsä Herralle ja se on kestänyt. Onko teidän mielestänne viihteellä suurempi iankaikkisuusarvo lastenleiireillä?
- KTS (Ei kirj.)
mohikaani52 kirjoitti:
En hyväksy tällaista tapaa heittää lokaa lasten leirien niskaan, ihmiset tekivät hengellistä työtä ihan tosissaan, lasten leireillä moni on antanut elämänsä Herralle ja se on kestänyt. Onko teidän mielestänne viihteellä suurempi iankaikkisuusarvo lastenleiireillä?
"En hyväksy tällaista tapaa heittää lokaa lasten leirien niskaan"
Äläs ny kun nappulat tykkää viskellä lokaa ja vettä kesäleireil... - evangeliina*
"En hyväksy tällaista tapaa heittää lokaa lasten leirien niskaan"
Äläs ny kun nappulat tykkää viskellä lokaa ja vettä kesäleireil...Olikkos sää kootee polvihousuisena pikkaraisena myöskin niillä leireillä? Puristaen Herramme Tuleeta ja Raamattua tiukasti käsissä, suunnitellen tulla uskoon ja ryhtyä ainakin profeetaksi. Jopa lähetyssaarnaajaksi, jos Herra kutsuu? (Ilman Herran kutsua ei saa ryhtyä lähetyssaarnaajaksi, sellainen ei ole oikea lähetyssaarnaaja. Pitää tulla kolme varmaa profetiaa asiassa, ennenkuin voi vastata: "tässä olen Herra, palvelijasi kuulee!!!")
mohikaani52 kirjoitti:
Kyllä ihmiset tekivät hengellistä työtä oikein hartiavoimin. Menetelmät eivät vain olleet oikeat.
- evangeliina*
Kyllä nyt vaan on hyväksyttävä, että helluntailaisten lapsilla on myöskin negatiivisia kokemuksia lapsuudestaan helluntailaisuudessa.
mazdels kertoo omista kokemuksistaan leireillä. Itse taas muistelen hyvällä tuolloisia lasten leirejä.- viim. mohikaani52
Tietysti voi olla ja onkin, minullakin, mutta ei pidä tehdä tyhjäksi sitä työtä jota ihan oikeesti tehtiin Herralle. Ne työmiehet ja naiset saavat palkkansa kerran tai monet jo ovat saaneet.
Ne jotka täällä rutisevat joka mahdollisesta asiasta, menkää itse ja tehkää työtä sydämenne pohjasta rakkaudesta Kristukseen. - KTS (Ei kirj.)
viim. mohikaani52 kirjoitti:
Tietysti voi olla ja onkin, minullakin, mutta ei pidä tehdä tyhjäksi sitä työtä jota ihan oikeesti tehtiin Herralle. Ne työmiehet ja naiset saavat palkkansa kerran tai monet jo ovat saaneet.
Ne jotka täällä rutisevat joka mahdollisesta asiasta, menkää itse ja tehkää työtä sydämenne pohjasta rakkaudesta Kristukseen.Toki ja muistamme palestiinalaisia:
http://www.eappi.fi/
HYVÄ! - evangeliina*
viim. mohikaani52 kirjoitti:
Ne jotka täällä rutisevat joka mahdollisesta asiasta, menkää itse ja tehkää työtä sydämenne pohjasta rakkaudesta Kristukseen.En ota kantaa palkkaan. Kaipa he hyvin asiansa hoitivat, ainakin omalla kohdallani, koska muistelen leirejä joteskin lämmöllä. Hengellinen viesti oli kyllä selvä, mutta en kyennyt pusertamaan itsestäni toivottua uskovaa, vaikka tarkoitus oli mitä parhain. Kyllä olin joka rukouksessa hartaana polvillani puupenkkiä vasten, kämmenet ristissä ja silmät tiukasti kiinni ja rukoilin niin vimmatusti Jeesusta, mutta ei minusta niillä konstein uskovaa tullut. Vähän sapetti kun joku kaveri lähellä hihkui ja alkoi puhua kielillä. Mutta minä en. Miksi en tuolloin kelvannut Jeesukselle? Se oli teidän syytä, en tiedä miten, mutta jokin mättäsi.
: - viim.moh.
evangeliina* kirjoitti:
En ota kantaa palkkaan. Kaipa he hyvin asiansa hoitivat, ainakin omalla kohdallani, koska muistelen leirejä joteskin lämmöllä. Hengellinen viesti oli kyllä selvä, mutta en kyennyt pusertamaan itsestäni toivottua uskovaa, vaikka tarkoitus oli mitä parhain. Kyllä olin joka rukouksessa hartaana polvillani puupenkkiä vasten, kämmenet ristissä ja silmät tiukasti kiinni ja rukoilin niin vimmatusti Jeesusta, mutta ei minusta niillä konstein uskovaa tullut. Vähän sapetti kun joku kaveri lähellä hihkui ja alkoi puhua kielillä. Mutta minä en. Miksi en tuolloin kelvannut Jeesukselle? Se oli teidän syytä, en tiedä miten, mutta jokin mättäsi.
:Teet Jeesuksesta valehtelijan jos sanot ettei hän ottanut sinua vastaan tai et kelvannut.
- evangeliina*
viim.moh. kirjoitti:
Teet Jeesuksesta valehtelijan jos sanot ettei hän ottanut sinua vastaan tai et kelvannut.
Hän ei ottanut vastaan.
evangeliina* kirjoitti:
En ota kantaa palkkaan. Kaipa he hyvin asiansa hoitivat, ainakin omalla kohdallani, koska muistelen leirejä joteskin lämmöllä. Hengellinen viesti oli kyllä selvä, mutta en kyennyt pusertamaan itsestäni toivottua uskovaa, vaikka tarkoitus oli mitä parhain. Kyllä olin joka rukouksessa hartaana polvillani puupenkkiä vasten, kämmenet ristissä ja silmät tiukasti kiinni ja rukoilin niin vimmatusti Jeesusta, mutta ei minusta niillä konstein uskovaa tullut. Vähän sapetti kun joku kaveri lähellä hihkui ja alkoi puhua kielillä. Mutta minä en. Miksi en tuolloin kelvannut Jeesukselle? Se oli teidän syytä, en tiedä miten, mutta jokin mättäsi.
:"evangeliina"
Onko Sinulla muistikuvaa "polvirukouspakosta" lastenleireillä?
Minulla on tällainen kokemus vain yhdeltä leiriltä. Se oli leirin päätöstilaisuus joka päätettiin polvirukouksella. Leirin vetäjä seurasi katseellaan että kaikki polvistuisivat ennen kuin hän aloitti rukouksen. Ilmeisesti hiukan aiemmin leirillä sattunut välikohtaus vaikutti siihen että leirinvetäjän ilmeestä päätellen kukaan ei uskaltanut olla polvistumatta.- viim.moh.
evangeliina* kirjoitti:
Hän ei ottanut vastaan.
Ahaa, teki siis poikkeuksen sinun kohdallasi, kappas kun sitä ei ole Raamatussa ilmoitettu, koskee kaikkia muita paitsi ei nimim. xxxx.
Toivottavasti kuitenkin löydät tien Isän tykö Jeesuksen kautta. Tsemppiä sinulle. - !!!
mazdels kirjoitti:
"evangeliina"
Minulla on tällainen kokemus vain yhdeltä leiriltä. Se oli leirin päätöstilaisuus joka päätettiin polvirukouksella. Leirin vetäjä seurasi katseellaan että kaikki polvistuisivat ennen kuin hän aloitti rukouksen. Ilmeisesti hiukan aiemmin leirillä sattunut välikohtaus vaikutti siihen että leirinvetäjän ilmeestä päätellen kukaan ei uskaltanut olla polvistumatta.Voi tuota lahjakasta ajatustenlukutaitoa ja mielikuvituksen laaja-alaisuutta.
- evangeliina*
viim.moh. kirjoitti:
Ahaa, teki siis poikkeuksen sinun kohdallasi, kappas kun sitä ei ole Raamatussa ilmoitettu, koskee kaikkia muita paitsi ei nimim. xxxx.
Toivottavasti kuitenkin löydät tien Isän tykö Jeesuksen kautta. Tsemppiä sinulle.Kyllä te pilkata osaatte.
Löysin kyllä tieni Isän tykö, mutta en helluntailaisten avulla.
Teidän opetuksillanne ja käännytystoiminnallanne ainoastaan masennuin ja alkoholisoiduin, sain krooniset henkiset ongelmat.
Pilkatkaa vaan edelleen. - evangeliina*
mazdels kirjoitti:
"evangeliina"
Minulla on tällainen kokemus vain yhdeltä leiriltä. Se oli leirin päätöstilaisuus joka päätettiin polvirukouksella. Leirin vetäjä seurasi katseellaan että kaikki polvistuisivat ennen kuin hän aloitti rukouksen. Ilmeisesti hiukan aiemmin leirillä sattunut välikohtaus vaikutti siihen että leirinvetäjän ilmeestä päätellen kukaan ei uskaltanut olla polvistumatta.Enpä ole asiaa pohtinut, mutta kyllä siellä ainakin kehoitettiin polvirukoukseen. Itselleni se on edelleenkin luonnollinen rukousasento. En koe sitä pahana.
Me olemme ilmeisesti eri vuosikymmenten lapsia ja leiriohjaajamme ovat eri henkilöitä. Jos jossain on lapsia pakotettu esim. polvirukoukseen, niin ei ilmeisesti kaikkialla Suomessa. Olihan se tiukkaa paasausta, julistaa 10-vuotiaille, että olet syntinen, hylkää koko (luonnollinen) elämäsi, lähde seuraamaan Jeesusta! Jokin tuossa opetuksessa mättäsi ja mättää. Minusta myös kotona, päivittäisellä remmillä pyrittiin kasvattamaan Jeesuksen seuraajaa. Ihmettelen, mikseivät ketkään aikuiset auttaneet, vaikka pyysin apua. Sen lapsen itkut odottavat heitä kerran taivaassa:
Jaakob 4:17 Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.
: - viim.moh.
evangeliina* kirjoitti:
Kyllä te pilkata osaatte.
Teidän opetuksillanne ja käännytystoiminnallanne ainoastaan masennuin ja alkoholisoiduin, sain krooniset henkiset ongelmat.
Pilkatkaa vaan edelleen.Kukaan mitään pilkkaa, oletin ettet löytänyt Jeesusta lopultakaan, mutta hyvä ettei asia ollut niin.
Tsemppiä! - evangelium*
evangeliina* kirjoitti:
Kyllä te pilkata osaatte.
Pilkatkaa vaan edelleen.Tuo vimmatusti rukoilemalla yrittäminen on tätä hengen "dumppausta" ja tekee pahinta väkivaltaa ihmiselle(on kokemusta), vie ehkä pahiten ihmisen harhaan. Kristityn kasvu ei pohjaudu Jumalan sanalle näissä, joillekin tulee nopea vastaus joillakin kestää ties kuinka kauan vastauksen saaminen. KIITOS JUMALALLE näitä käsitellään, tälläkin palstalla.
Ja uskontojen uhrit- palstalla riittää edelleen tungosta, ei mikään ihme kun ymmärtämättömät tomppelit tälläkin palstalla yrittää tehdä lisää raatoja. - Wise*Angel
evangeliina* kirjoitti:
Enpä ole asiaa pohtinut, mutta kyllä siellä ainakin kehoitettiin polvirukoukseen. Itselleni se on edelleenkin luonnollinen rukousasento. En koe sitä pahana.
Me olemme ilmeisesti eri vuosikymmenten lapsia ja leiriohjaajamme ovat eri henkilöitä. Jos jossain on lapsia pakotettu esim. polvirukoukseen, niin ei ilmeisesti kaikkialla Suomessa. Olihan se tiukkaa paasausta, julistaa 10-vuotiaille, että olet syntinen, hylkää koko (luonnollinen) elämäsi, lähde seuraamaan Jeesusta! Jokin tuossa opetuksessa mättäsi ja mättää. Minusta myös kotona, päivittäisellä remmillä pyrittiin kasvattamaan Jeesuksen seuraajaa. Ihmettelen, mikseivät ketkään aikuiset auttaneet, vaikka pyysin apua. Sen lapsen itkut odottavat heitä kerran taivaassa:
Jaakob 4:17 Joka siis ymmärtää tehdä sitä, mikä hyvää on, eikä tee, hänelle se on synniksi.
:Nyt voit E* rauhoittua, nyt olet sielun paimenesi kanssa, voit unohtaa kaiken mitä olet joutunut kärsimään, ota vain vastaan kaikki se hyvä, mikä sinulle on Sanassa luvattu.
- koitasjotullajärkiis
evangeliina* kirjoitti:
Enpä ole asiaa pohtinut, mutta kyllä siellä ainakin kehoitettiin polvirukoukseen. Itselleni se on edelleenkin luonnollinen rukousasento. En koe sitä pahana.
:Helluntaistako olisi pitänyt kasvattaja vanhemmillesi ?!
Missä heille semmoinen lupa on annettu ?
kai nyt itsekin tajuut ettei noin vain voi puuttua sairaitten vanhempien temppuihin.
etkö oile lukenut millaista oli siellä sinun päässäsi suomea kunm lapsi otetiin kasvatuksen nimellä hengiltä, ja oliko liki kymmenen ilmoitusta annettu niille joilla OLISI ollut mahdollista puuttua, eikä puututtu !
Nyt sinä syyllistätä koko helluntaita, jolla ei ol e minkäänlaista statusta sekaantua yhtään mihinkään sivullisten asioihin, miksi teet noin yhä uudestaan vuosikauisa niin netmissiossa kuin täälläkin kerro se ?!?!? - evangeliina*
koitasjotullajärkiis kirjoitti:
Helluntaistako olisi pitänyt kasvattaja vanhemmillesi ?!
Missä heille semmoinen lupa on annettu ?
kai nyt itsekin tajuut ettei noin vain voi puuttua sairaitten vanhempien temppuihin.
etkö oile lukenut millaista oli siellä sinun päässäsi suomea kunm lapsi otetiin kasvatuksen nimellä hengiltä, ja oliko liki kymmenen ilmoitusta annettu niille joilla OLISI ollut mahdollista puuttua, eikä puututtu !
Nyt sinä syyllistätä koko helluntaita, jolla ei ol e minkäänlaista statusta sekaantua yhtään mihinkään sivullisten asioihin, miksi teet noin yhä uudestaan vuosikauisa niin netmissiossa kuin täälläkin kerro se ?!?!?No ainakaan te ette edes yrittäneet ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille, ottaa asiaa edes käsittelyyn seurakunnassa.
Kyllä nyt seurakunnassa voitaisiin jotain enemmänkin tehdä kuin käsi ylhäällä huutaa tekijälle "Jeesuksen Nimessä veli, kaikki on sinulle anteeksiannettu, halleluuja!" vaikka henkilö jatkoi tekojaan, jatkaa eräällä tavalla edelleen! Minun elämäni on jo pilalla. Ei se enää auta, mitä te teette. Vaietkaa rikoksistanne, hyvänen aika. - kaikenlaistasitäon
evangeliina* kirjoitti:
No ainakaan te ette edes yrittäneet ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille, ottaa asiaa edes käsittelyyn seurakunnassa.
Kyllä nyt seurakunnassa voitaisiin jotain enemmänkin tehdä kuin käsi ylhäällä huutaa tekijälle "Jeesuksen Nimessä veli, kaikki on sinulle anteeksiannettu, halleluuja!" vaikka henkilö jatkoi tekojaan, jatkaa eräällä tavalla edelleen! Minun elämäni on jo pilalla. Ei se enää auta, mitä te teette. Vaietkaa rikoksistanne, hyvänen aika.Olet yksinkertainen ei voi muuta sanoa !
- autuas yksinkertaine
kaikenlaistasitäon kirjoitti:
Olet yksinkertainen ei voi muuta sanoa !
Juuri siksi teidän olisi pitänyt auttaa.
On melkoinen rikos, katsoa vierestä yksinkertaisen lapsen pahoinpitelyä ja siunata tekijää.
: - evangelium*
evangeliina* kirjoitti:
No ainakaan te ette edes yrittäneet ilmoittaa lastensuojeluviranomaisille, ottaa asiaa edes käsittelyyn seurakunnassa.
Kyllä nyt seurakunnassa voitaisiin jotain enemmänkin tehdä kuin käsi ylhäällä huutaa tekijälle "Jeesuksen Nimessä veli, kaikki on sinulle anteeksiannettu, halleluuja!" vaikka henkilö jatkoi tekojaan, jatkaa eräällä tavalla edelleen! Minun elämäni on jo pilalla. Ei se enää auta, mitä te teette. Vaietkaa rikoksistanne, hyvänen aika.HEI tytsysein* mitä jos sovitaan yhteisestä rukouksesta, sun puolesta?
- tytsy*
evangelium* kirjoitti:
HEI tytsysein* mitä jos sovitaan yhteisestä rukouksesta, sun puolesta?
Kaikin mokomin. Saahan minun puolestani rukoilla.
- tytsyselle*
tytsy* kirjoitti:
Kaikin mokomin. Saahan minun puolestani rukoilla.
Olet ollut listalla jo kolmen kieppeiltä ja hyvin on mennyt eikö, ei näy täällä yhtään syytä työntää sun suuhun(SOAP =D)saippuaa, ei tartte sun alkaa souppaamaan, soukkaamistas jatka vaan.
- tytseliina*
tytsyselle* kirjoitti:
Olet ollut listalla jo kolmen kieppeiltä ja hyvin on mennyt eikö, ei näy täällä yhtään syytä työntää sun suuhun(SOAP =D)saippuaa, ei tartte sun alkaa souppaamaan, soukkaamistas jatka vaan.
Luther: "älä milloinkaan arvostele kristittyä hänen tekojensa, vaan hänen uskonsa mukaan."
Tämä tarkoittaa, että kristitynkin teot ovat, sitä mitä ovat, mutta me emme pelastu tekojemme kautta, vaan uskon kautta.
Siksi ei kannata keskittyä ulkoisiin saippuoihin ja ulkoisiin tekoihin, vaan etsimään uskoa Vapahtajaan, Jeesukseen Kristukseen. Hän on Herra, Herramme ja Hän lahjavanhurskautensa kautta vaikuttaa meissä myös tekoja, kuten Itse haluaa. Omavanhurskaus pyrkii itse muuttamaan itseään, lahjavanhurskas jättää kaiken Herralle Jeesukselle. Ihan totta: meidän ei tarvi kuin olla vaan, silloin kun elämme Hänen vanhurskaudessaan. Tämä kohta pappien saarnoissa yleensä käsitetään väärin. Lahjavanhurskauteemme kuuluu myöskin hengen parannus, kääntymys Jumalan luo. Ei Jumala syntejämme vanhurskauta, Hän vanhurskauttaa katuvan syntisen!
Tuossa sivuston oikeassa laidassa vaihtuu päivittäin Lutherin hartauskirjan "Mannan" teksti. Luepa hartaudella ja hitaasti, kunnes saat oivalluksen ja ihastut:
http://sley.fi/ !
On sivuseikka, joskin ruma asia, jos joskus kiroilenkin. Katso ennemmin, mitä kirjoitan uskosta, kuin sitä, sanonko joskus rumansanan "niinku se on". Luther hykertelee. Näin "jumalaton" teksti menee ohi tekohurskaan korvien, mutta aito vanhurskas syntinen näkee tässä pelastusköyden. Missään tapauksessa meidän ei tule jatkaa synneissä, mutta parannuksemme on yksin Kristuksen käsissä. Kuinka Häntä muutoin Herraksi kutsuttaisiin?
:
- KTS (Ei kirj.)
Soukkaaminen on unohtunu tost listast...:o
- viim.moh.
On tosi outoa että jotkut jaksavat jahanata ja jahnata mitä tapahtui ennen viipuriaikoi..kun sitä ja tätä tehtiin ja miten se sielua runnoi.
Jokainen kohdallaan on kokenut kipua, mutta nyt unohtakaa jo menneet niillä ette pitkälle pötki. - !!!
viim.moh. kirjoitti:
On tosi outoa että jotkut jaksavat jahanata ja jahnata mitä tapahtui ennen viipuriaikoi..kun sitä ja tätä tehtiin ja miten se sielua runnoi.
Jokainen kohdallaan on kokenut kipua, mutta nyt unohtakaa jo menneet niillä ette pitkälle pötki.Mutta on niiiiiiiiiiiin ihkua olla märrrrrrtttttttyyyyyyyyriiiiii
- ymmärretään
viim.moh. kirjoitti:
Jokainen kohdallaan on kokenut kipua, mutta nyt unohtakaa jo menneet niillä ette pitkälle pötki.Se on matzedekselle terapiaa, kun hän saa purkaa täällä vanhoja traumojaan.
Hän ei vaan tajua, että ne traumat voivatkin johtua joistakin muista ikävistä
lapsuusajan kokemuksista.
Muisti kun on niin valikoivaa. - viim.moh.
!!! kirjoitti:
Mutta on niiiiiiiiiiiin ihkua olla märrrrrrtttttttyyyyyyyyriiiiii
Joo, tuo halu olla marttyyri ja väärinkohdeltu voi voidella niitä haavoja paremmin kuin parantuminen ja aikuistuminen.
ymmärretään kirjoitti:
Se on matzedekselle terapiaa, kun hän saa purkaa täällä vanhoja traumojaan.
Muisti kun on niin valikoivaa.Muistutetaan että tällä palstalla keskustellaan helluntailaisuudesta.
Ei saa suuttua, jos kaikki mielipiteet eivät ole samoja kuin helluntailaisilla.
Muistotkaan eivät aina ole sellaisia, kuin helluntaiseurakunnat haluaisivat.- evangeliina*
ymmärretään kirjoitti:
Se on matzedekselle terapiaa, kun hän saa purkaa täällä vanhoja traumojaan.
Muisti kun on niin valikoivaa.Sinäkös tunnet mazdelsin ongelmat niin, että voit mitätöidä hengellisen väkivallan hänen kohdallaan ja syyttää häntä joistain lapsuuden traumoista. "Miksi hän valikoisi"?
Ei jumpeli. Sä oot yhtä rikollinen, kuin ne mazdelsin painostajat, sillä menet heidän, et kiusatun lapsen puolelle. Sinä se valikoit.
Minä en valikoi, kerron asiani täsmälleen niinkuin ne olivat ja ovat, sillä Totuus elää minussa. Jopa kiittelen edellä omista, hyvistä leirimuistoista, paitsi yksi kauhea onnettomuus siellä tapahtui. Muutoin ihan kiitettävästi hoidettua leiritoimintaa, heillä, tuolloin. - evangeliina*
Mun piti tsekata, mitä on "soukkaus", sillä tuota äärikarismaattisuutta en tunne muutoin kuin etäältä, en ole enää tuolloin kuulunut helluntaiseurakuntaan. Soukkaaminen siis on jotain patjoilla kieriskelyä, ollaan niinku kaatuneina jo valmiiksi, kiemurrellaan ja täristään, muka Pyhässä Hengessä. Voi kamala, mitä harhaa! PH:n pilkkaa. Ei kiitos.
Tuolloin kun minä tätä Herran seurakuntaa seurasin, oli vielä järki tallella heilläkin ja olen paljolti juuri niiden vanhojen konkarien, eli voisi tässäkin sanoa: vanhan liiton saarnaajien kasvattama ja eräällä tavoin saanut hyvät perusasetelmat. Vaikka opillisuus oli sitä sun tätä, kuten edelleenkin, niin hyvä aikomus kai peittää tässä kohdin jotkut erehdykset. Eli tarkoitus pyhittää keinot. Ei kuitenkaan kaikkea, sillä heresia on heresia, siitä ei mihkään päästä. He tarkoittivat opettaa Raamatun mukaista Jeesuksen seuraamista, mutta homma ei toimi ihan noin.
Väärällä opetuksella ainoastaan vahingoitetaan sen uhreja.
: - herää jo!
evangeliina* kirjoitti:
Sinäkös tunnet mazdelsin ongelmat niin, että voit mitätöidä hengellisen väkivallan hänen kohdallaan ja syyttää häntä joistain lapsuuden traumoista. "Miksi hän valikoisi"?
Ei jumpeli. Sä oot yhtä rikollinen, kuin ne mazdelsin painostajat, sillä menet heidän, et kiusatun lapsen puolelle. Sinä se valikoit.
Minä en valikoi, kerron asiani täsmälleen niinkuin ne olivat ja ovat, sillä Totuus elää minussa. Jopa kiittelen edellä omista, hyvistä leirimuistoista, paitsi yksi kauhea onnettomuus siellä tapahtui. Muutoin ihan kiitettävästi hoidettua leiritoimintaa, heillä, tuolloin.Eiköhän se kerro aika paljon matzedeksen ongelmista, kun pitää viikosta toiseen
retostella joillakin vanhoilla leirimuistoilla.
Hänen "muistonsa" rajoittuvat vain helluntaiherätyksen panetteluun, joko leireihin, seurakunnan toimintaan tai muuten helluntailaisuuteen viittaavaan toimintaan.
Jokaisella on muistoja lapsuudestaan, hyviä tai pahoja, mutta ei niiden takia
syyllistetä koko yhteiskuntaa! - E*M
evangeliina* kirjoitti:
Mun piti tsekata, mitä on "soukkaus", sillä tuota äärikarismaattisuutta en tunne muutoin kuin etäältä, en ole enää tuolloin kuulunut helluntaiseurakuntaan. Soukkaaminen siis on jotain patjoilla kieriskelyä, ollaan niinku kaatuneina jo valmiiksi, kiemurrellaan ja täristään, muka Pyhässä Hengessä. Voi kamala, mitä harhaa! PH:n pilkkaa. Ei kiitos.
Tuolloin kun minä tätä Herran seurakuntaa seurasin, oli vielä järki tallella heilläkin ja olen paljolti juuri niiden vanhojen konkarien, eli voisi tässäkin sanoa: vanhan liiton saarnaajien kasvattama ja eräällä tavoin saanut hyvät perusasetelmat. Vaikka opillisuus oli sitä sun tätä, kuten edelleenkin, niin hyvä aikomus kai peittää tässä kohdin jotkut erehdykset. Eli tarkoitus pyhittää keinot. Ei kuitenkaan kaikkea, sillä heresia on heresia, siitä ei mihkään päästä. He tarkoittivat opettaa Raamatun mukaista Jeesuksen seuraamista, mutta homma ei toimi ihan noin.
:http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4018
Näillä sivuilla riittää uhreja, ei tarvitse ihmetellä. - evangeliina*
herää jo! kirjoitti:
Eiköhän se kerro aika paljon matzedeksen ongelmista, kun pitää viikosta toiseen
Hänen "muistonsa" rajoittuvat vain helluntaiherätyksen panetteluun, joko leireihin, seurakunnan toimintaan tai muuten helluntailaisuuteen viittaavaan toimintaan.
syyllistetä koko yhteiskuntaa!Se todella kertoo mazdelsin ongelmista. Minä olen pyörinyt painajaisissani useita vuosikymmeniä.
Te saatte nyt päällenne mazdelsin pahanolon, oksennuksen, itkun. Minä olen itse istunut terapioissa, puhunut itse, kuunnellut muiden kertomuksia. Kyllä minä mazdelsin kestän.
Hänellä on ongelma, se on totta, mutta oliko se hänellä Jumalan lahjana, kun hän syntyi? Mistä se ongelma hänelle tuli? (Norman Bates sanoi: "synnyin ansaan". Monilla meistä on asiat näin. Ei mahdollisuuksiakaan.) - KTS (Ei kirj.)
evangeliina* kirjoitti:
:Äläs ny kun soukkaaminen voi olla ihan vaan rauhallista selin makoomista ja hengellisen musiikin kuuntelemista ja sen "imemistä" (soak). Jos muistat Deboran Netmissionista, hän harrastaa sitä ja on kaukana äärikarismaatikosta...
herää jo! kirjoitti:
Eiköhän se kerro aika paljon matzedeksen ongelmista, kun pitää viikosta toiseen
syyllistetä koko yhteiskuntaa!Olen iloinen, että aloittamani keskustelu on herättänyt näin paljon mielenkiintoa.
Ei tässä ihan koko yhteiskuntaa olla syyllistämässä.- evangeliina*
Äläs ny kun soukkaaminen voi olla ihan vaan rauhallista selin makoomista ja hengellisen musiikin kuuntelemista ja sen "imemistä" (soak). Jos muistat Deboran Netmissionista, hän harrastaa sitä ja on kaukana äärikarismaatikosta...
Tjaa. Muistan kyllä Debbien.
Mitenkähän virrenveisuuta soukkailtais? Virret ovat lähes ainoa hengellisen musiikin muoto, jonka aidon hengellisyyden tunnustan. Niitä ei tarvii kaikenlaisilla metkuiluilla soukata. Ne iskee selkäytimeen niin, että parku tulee soukkaamattakin.
Mutta jos on vain pinnallista Jeesus-tanssimusiikia tarjolla, niin kai sitä epätoivoinen yrittää soukatakki, soukata ja soukata, mutta saako siitä mitään?
"Kooska valaissee kointää'ähtönen mua köyhää kerjääjää?... äääää.....äääää....nyyh!
Kooska päättyyh matkah yöölliinenh, oo'on yyhää hämäräääh... äääää.....äääää!
Taivaalleh noosthan yhtenääääänh, mä katsheen kaiphaavfan... vankh...
Vaalooa josh eeen eeeee näekhään, sen tiedhän loistavhaaaan.... aaaaa.....!"
Ei tarvi soukata.
: E*M kirjoitti:
http://keskustelu.suomi24.fi/debate/4018
Näillä sivuilla riittää uhreja, ei tarvitse ihmetellä.Löytyy myös foorumi huitsinnevada.info. Sieltä löytyy mielenkiintoista luettavaa. Fanaattistenkin helluntailais-karismaattisten kannattaa käydä siellä. Sieltä voi jopa oppia jotain.
- Mazdels (ei kirj)
Nostetaampas vanhaa ketjua näkyville näin kesäleirien jälkeen. Tästä voi verestää muistiansa itse kukin ja lisäillä jos haluaa.
- jounipoika1
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta löysin keskustelun haulla "helluntalaisuus pedofilia lasten leiri". Olin 70-luvun lopussa hell.srk leirillä Pieksämäellä, olin 7 vuotias. Jouduin samaan telttaan aikuisen miehen kanssa, ja siihen loppui lapsuuteni. Ensimmäiseksi hän halusi tarkistaa onko kivekseni laskeutuneet.
Sain myöhemmin kuulla että tämä J.K oli henkisesti häiriintynyt ja hänellä oli useampia uhreja. Inhottavinta oli kun ei saanut nukuttua ja sitten päivällä piti ottaa "Jeesus Kristus sydämeensä". Mies sai minut uskomaan että omat vanhempani eivät jaksa pitää minusta huolta, että voisin olla hänellä hoidossa. Hyväksikäyttöä jatkui seuraavaan kesään kunnes ystäväni kautta asia paljastui.
Todella sairasta porukkaa pyöri siellä seurakunnassa ja olivat lasten kanssa tekemisissä. Kun asia tuli ilmi, se käsiteltiin seurakunnan sisällä ja luulen että vanhempani saivat määräyksen olla hiljaa ulospäin.
Aloin käsittelemään traumaani n. 23vuotiaana ja nyt 20 vuoden jälkeen tunnen päässeeni asian yli.
Pedofilia helluntalaisten keskuudessa ei näytä olevan vieras ilmiö, kun tutkii mitä löytyy haulla "helluntailaisuus pedofilia"- Mazdels (ei kirj.)
Niillä helluntailaisten lastenleireillä, joissa minä olin, ei tietääkseni ollut seksuaalista hyväksikäyttöä. Leirin aikuiset nukkuivat omissa tiloissaan ja lapset omissaan. En ollut koskaan mukana hämärässä / pimeässä huoneessa pidetyissä iltarukouskokouksissa, joten en tiedä mitä siellä on tapahtunut.
Eräs nainen kertoi, että näissä iltarukouskokouksissa hän tiesi varoa erästä helluntaiveljeä, koska tämä kosketteli intiimejä paikkoja esirukoustilanteessa.
Uudellamaalla on myös ollut helluntailainen mies, joka on lastenleireillä käyttänyt poikia hyväkseen. Tapauksesta on ollut pieni tieto julkisuudessakin.
Nykyään helluntaiherätys on antanut ohjeet lasten parissa työskenteleville ja kertoo noudattavansa Suomen lakia. Se miten tuo kaikki käytännössä toimii, on toinen asia. Helluntailaisuudessa edelleenkin pyritään salaamaan kaikki kielteiset asiat, joten ei ole mahdotonta etteikö pedofiliaa edelleen esiintyisi. Esiin tulleet tapaukset vaietaan.
Ilmeisesti tuo mainitsemasi J.K oli joku leirin vetäjistä, vai oliko hän kenties saarnaaja? Saiko hän mitään rangaistusta jäätyään kiinni teoistaan ja jatkoiko hän tekojaan myöhemmin? On erittäin hyvä, että olet päässyt asian yli. Olet varmaan tarvinnut ammattiapua itsellesi. Helluntaiseurakunnastahan ei saa tällaisissa tapauksissa apua ollenkaan, vaan avunpyytäjä leimataan parjaajaksi ja valehtelijaksi.
- jounipoika1
Tämä hyväksikäyttäjäni oli leirillä jonkinlaisena apumiehenä. Hän oli työkyvyttömyyseläkkeellä ja vähän kuin suojatöissä. Olen antanut hänelle mielessäni anteeksi ja tämä on tärkein asia omalle mielelle. Vihalla myrkytin itseäni monta vuotta. Hän on mieleltään sairas ihminen ja varmasti tullut kaltoinkohdelluksi itsekin.
Vaikena aikoina olen turvautunut ammattiapuun ja jossain vaiheessa olisin halunnut pidempää terapiaa mutta sinne pääseminen tuntui niin hankalalta. Onneksi hyväksikäyttämisestä puhutaan nykyään julkisesti. Äitini sanoi myöhemmin että ei sellaiselle asialle ollut silloin vielä sanaa, oli vaan "semmosia ukkoja joiden seuraan ei voinut lasta jättää".
Asiasta ei tehty rikosilmoitusta, luulen että se käytiin jotenkin sisäisesti. Hyväksikäyttäjän vanhemmat olivat aktiivisia seurakuntalaisia mutta julkitulon jälkeen he lakkasivat käymästä seurakunnassa.- jounipoika1
Jatkan vielä hieman hengellisestä vakaumuksesta. Minusta ei tullut raamattuun uskovaista. Löysin joitakin hienoja asioita, kuten vuorisaarnan ja Jeesuksen kehotuksen lähimmäisenrakkauteen. Mutta jumalaa en sieltä löytänyt. Vanhan testamentin jumalahan kirjoitettiin pönkittämään luhistuvan Rooman keisarikulttia. Jeesus oli sydämellä toimiva anarkisti joka ei suostunut kumartamaan tuota jumalakeisaria. Jeesus syntyi normaalisti hedelmöitymisen kautta ja oli normaali kuolevainen, mutta hänellä oli suuri sydän joka ymmärsi elämän todellisen luonteen ja tärkein mitä voimme tehdä on rakastaa toisiamme. Pyyteettä.
- välittäjä
jounipoika1 kirjoitti:
Jatkan vielä hieman hengellisestä vakaumuksesta. Minusta ei tullut raamattuun uskovaista. Löysin joitakin hienoja asioita, kuten vuorisaarnan ja Jeesuksen kehotuksen lähimmäisenrakkauteen. Mutta jumalaa en sieltä löytänyt. Vanhan testamentin jumalahan kirjoitettiin pönkittämään luhistuvan Rooman keisarikulttia. Jeesus oli sydämellä toimiva anarkisti joka ei suostunut kumartamaan tuota jumalakeisaria. Jeesus syntyi normaalisti hedelmöitymisen kautta ja oli normaali kuolevainen, mutta hänellä oli suuri sydän joka ymmärsi elämän todellisen luonteen ja tärkein mitä voimme tehdä on rakastaa toisiamme. Pyyteettä.
Otan jounipoika1 yhteyden Pieksämäen helluntaiseurakuntaan näiden viestiesi pohjalta.
Asia etenee myöskin poliisille ja saat oikeutta itsellesi. - Mazdels (ei kirj.)
Nuo hyväksikäytöt ovat erittäin ikäviä asioita. Jos tuo henkilö oli työkyvyttömyyseläkkeellä henkisistä syistä, ei häntä olisi saanut jo sen tähden missään nimessä päästää leirille töihin. Ilmeisesti tekijän vanhemmat ovat olleet hyvin palavia helluntaiuskovia ja sen vuoksi heidän sairas poikansa on päästetty leirille vetäjäksi.
Hyvä, ettet ole luopunut uskostasi. Usko Jumalaan on aivan eri asia, kuin olla uskossa helluntailaisen uskonkäsityksen mukaan. En minäkään ole hyljännyt uskoa Jumalaan, vaikka välillä on koville ottanutkin.
Tuolla alhaalla joku kirjoittaja aikoo ottaa yhteyttä asian tiimoilta Pieksämäen helluntaiseurakuntaan. Nykyään taitaa olla lain mukaan niin, että lapsen hyväksikäyttö ei vanhene rikoksena. Mielestäni voisit tehdä hyvällä omallatunnolla rikosilmoituksen kokemastasi ja vaatia vahingonkorvauksia, koska niin monta vuotta olet joutunut kärsimään asian tähden. - jounipoika1
Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:
Nuo hyväksikäytöt ovat erittäin ikäviä asioita. Jos tuo henkilö oli työkyvyttömyyseläkkeellä henkisistä syistä, ei häntä olisi saanut jo sen tähden missään nimessä päästää leirille töihin. Ilmeisesti tekijän vanhemmat ovat olleet hyvin palavia helluntaiuskovia ja sen vuoksi heidän sairas poikansa on päästetty leirille vetäjäksi.
Hyvä, ettet ole luopunut uskostasi. Usko Jumalaan on aivan eri asia, kuin olla uskossa helluntailaisen uskonkäsityksen mukaan. En minäkään ole hyljännyt uskoa Jumalaan, vaikka välillä on koville ottanutkin.
Tuolla alhaalla joku kirjoittaja aikoo ottaa yhteyttä asian tiimoilta Pieksämäen helluntaiseurakuntaan. Nykyään taitaa olla lain mukaan niin, että lapsen hyväksikäyttö ei vanhene rikoksena. Mielestäni voisit tehdä hyvällä omallatunnolla rikosilmoituksen kokemastasi ja vaatia vahingonkorvauksia, koska niin monta vuotta olet joutunut kärsimään asian tähden.Tällä hetkellä syyteoikeus vanhenee uhrin täyttäessä 28 vuotta. Tänä syksynä on jätetty lakialoite ettei hyväksikäyttö vanhenisi rikoksena koskaan. Yli puolet kansanedustajista on allekirjoittanut lakialoitteen. En tiedä voisiko toteutessaan uutta lakia soveltaa takautuvasti.
- jounipoika1
välittäjä kirjoitti:
Otan jounipoika1 yhteyden Pieksämäen helluntaiseurakuntaan näiden viestiesi pohjalta.
Asia etenee myöskin poliisille ja saat oikeutta itsellesi.En tiedä millä motiivilla olet liikkeellä ja miten vakavissasi mutta jos olet seksuaalisen hyväksikäytön uhrien puolesta "välittäjä" ja olet vakavissasi viemässä asiaa eteenpäin niin voisimme pyytää konsultaatiota Uskontojen uhrien tuki UUT ry:sta, kuinka tällaisessa tapauksessa kannattaa edetä.
- Mazdels (ei kirj.)
jounipoika1 kirjoitti:
Tällä hetkellä syyteoikeus vanhenee uhrin täyttäessä 28 vuotta. Tänä syksynä on jätetty lakialoite ettei hyväksikäyttö vanhenisi rikoksena koskaan. Yli puolet kansanedustajista on allekirjoittanut lakialoitteen. En tiedä voisiko toteutessaan uutta lakia soveltaa takautuvasti.
"Jounipoika 1"
Toivotaan, että tuo laki säädettäisiin. Sen olisi hyvä myös olla sellainen, että sitä voisi soveltaa takautuvasti. Muutenhan osa uhreista ei saa itselleen oikeutta. Varmaan on hyvä olla yhteydessä Uskontojen uhrien tukeen tässä asiassa. Heiltä löytyy tietoa ja asiantuntemusta.
Oletko muuten ollut yhteydessä Pieksämäen helluntaiseurakuntaan asian vuoksi myöhemmin? Siellä on vielä varmaan henkilöitä, jotka tietävät ja tuntevat tapauksen. Tosin saattaa olla niin, että yhteydenottoosi ei vastata ja asiasta ei haluta keskustella. Mutta jos siellä olisi kuitenkin joku, jolla on aitoa lähimmäisenrakkautta auttaa Sinua asian selvittämisessä.
Itse olen ollut ollut yhteydessä siihen helluntaiseurakuntaan, joka on minulle tehnyt pahaa. Pääosin suhtautuminen on ollut torjuvaa. Seurakuntalaiset ovat väittäneet että heillä ei ole koskaan esiintynyt kuvaamaani henkistä ja hengellistä väkivaltaa.
Seurakunnasta löytyi kuitenkin eräs vanhempi sisar, joka sanoi minulle, että helluntaiseurakunnassa tehtiin silloin juuri niin kun kerroin. Tämä sisar vielä pyysi minulta anteeksi "koko seurakunnan puolesta" sitä vääryyttä, mitä olin kokenut. Siunaan tätä ihmistä.
Uskon, että helluntaiseurakunnista löytyy vielä henkilöitä, jotka ovat asettaneet lähimmäisenrakkauden ja välittämisen seurakunnan maineen edelle. - jounipoika1
Mazdels (ei kirj.) kirjoitti:
"Jounipoika 1"
Toivotaan, että tuo laki säädettäisiin. Sen olisi hyvä myös olla sellainen, että sitä voisi soveltaa takautuvasti. Muutenhan osa uhreista ei saa itselleen oikeutta. Varmaan on hyvä olla yhteydessä Uskontojen uhrien tukeen tässä asiassa. Heiltä löytyy tietoa ja asiantuntemusta.
Oletko muuten ollut yhteydessä Pieksämäen helluntaiseurakuntaan asian vuoksi myöhemmin? Siellä on vielä varmaan henkilöitä, jotka tietävät ja tuntevat tapauksen. Tosin saattaa olla niin, että yhteydenottoosi ei vastata ja asiasta ei haluta keskustella. Mutta jos siellä olisi kuitenkin joku, jolla on aitoa lähimmäisenrakkautta auttaa Sinua asian selvittämisessä.
Itse olen ollut ollut yhteydessä siihen helluntaiseurakuntaan, joka on minulle tehnyt pahaa. Pääosin suhtautuminen on ollut torjuvaa. Seurakuntalaiset ovat väittäneet että heillä ei ole koskaan esiintynyt kuvaamaani henkistä ja hengellistä väkivaltaa.
Seurakunnasta löytyi kuitenkin eräs vanhempi sisar, joka sanoi minulle, että helluntaiseurakunnassa tehtiin silloin juuri niin kun kerroin. Tämä sisar vielä pyysi minulta anteeksi "koko seurakunnan puolesta" sitä vääryyttä, mitä olin kokenut. Siunaan tätä ihmistä.
Uskon, että helluntaiseurakunnista löytyy vielä henkilöitä, jotka ovat asettaneet lähimmäisenrakkauden ja välittämisen seurakunnan maineen edelle."Tämä sisar vielä pyysi minulta anteeksi "koko seurakunnan puolesta" sitä vääryyttä, mitä olin kokenut. Siunaan tätä ihmistä." Onneksi on näin suurisydämisiä ihmisiä. Olen ajatellut että haluaisin keskustella vanhempieni kanssa noista ajoista, kuka siellä oli pastorina siihen aikaan, keitä leirinvetäjinä,... mutta en kehtaa rasittaa vanhoja ihmisiä. Seurakuntaan en halua ottaa yhteyttä koska en osaa oikein luottaa vilpittömyyteen siltä suunnalta.
- Kauheeta Aivopesua!
"murtumista"
Lasten mielet murretaan ja heidät aivopestään tahdottomiksi roboteiksi!
(Sääliksi käyvät Usko Toivonen, Mohikaani, Tähkäpää, Jaikali, Savonarola, vr62, mazdels, kts ja niin niin moni moni muukin vielä.)
"kielilläpuhumista"
Lapsi "puhuu kielillä" muttei kasteta. Tahdottomat aivopestyt aikuiset robotit kastetaan mutta lapsi osaa vielä ajatella itsenäisesti. Aivopesuun menee lapsuus ja lapsesta ehtii tulla aikuinen ennenkuin on tarpeeksi aivoton ja tahdoton robotti. Sitten vasta saa kastaa kun on murrettu, kielilläpuhutettu ja aivopesty aivan tyhjäksi mieleltään. Piip piip tööt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162128Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842068- 1011377
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101176Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1451170Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811143Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha172858- 63834
- 59811