Kysymys ”lahkolaisuudesta.”
Lahkolaisuuden synti?
Itämailla alkuseurakuntaa pidettiin lahkolaisena koska he poikkesivat juutalaisuudesta.
Alkuseurakunnalla oli erilaista opetusta kuin sen ajan vallitsevilla uskonnollisilla johtajilla.
Kristittyjen keskuuteen syntyi lahkoja esimerkiksi judaismi, gnostilaisuus ja nikolaiittain oppi.
Apostoli Paavalia nimitettiin lahkolaiseksi. Paavali puolustautui kertomalla että hän palvelee Jumalaa ja uskoo mitä laissa ja profeetoissa on sanottu. (Apt 24:14-16)
”Mutta sen Sinulle tunnustan että kuljen sitä tietä jota he sanovat lahkoksi ja näin palvelen isieni Jumalaa. Kaiken sen mitä laissa ja profeettojen kirjoissa on sanottu minä uskon….” (Apt 24:14)
Elävän Jumalan seurakunta on tietysti totuuden pylväs ja perustus. Jumalan kristillisen hengellisen seurakunnan pitää perustua totuudelle. Käytännön ongelmana on että ihmiset ovat erilaisen tiedon varassa. (1 Tim 3:5, Ef 2:20)
Oikeudenmukainen Isä kuitenkin huomioi ihmisen tiedon määrän. ”Jos palvelija tietää mitä hänen isäntänsä tahtoo mutta ei varaudu siihen eikä toimi hänen tahtonsa mukaan hän saa monta raipaniskua. Jos palvelija tietämättään tekee sellaista mistä rangaistaan raipoin hän pääsee vähillä iskuilla. Jolle on paljon annettu siltä paljon vaaditaan ja jolle on paljon uskottu se pannaan paljosta vastaamaan.” (Luuk 12:47-48) Kaikki synti ei ole kuolemaksi (1 Joh 5:16-17) Kaikki eivät ole aina samaa mieltä joka asiasta. Yksimielisyys on yhteyttä Herrassa ja täydellisyys onkin rakkautta.
Totuutta rakastavana (1 Joh 2:1-6, 5 luku) ja totuutta noudattavana vilpitön sielu kasvaa rakkaudessa kiinni Kristukseen. Jeesus Kristus on seurakunnan ”pää” ja perusta. Kristus kalliolla seisoo kestävä rakennus. (Ef 4:13-16, 1:22-23, 1 Kor 10:17, Gal 3:28) Kristilliseen seurakuntaan kuuluvat eivät ole erilaisten opintuulten heiteltävänä. (Ef 4:13-16)
”Perustus on jo laskettu ja se on Jeesus Kristus. Muuta perustusta kukaan ei voi laskea.”
(1 Kor 3:11)
Ø Kristillisen seurakunnan sisällä saattaa ilmetä lahkolaisuuden syntiä silloin kun seurakuntalaiset jakaantuvat eri mielipiteiden taakse. (1 Kor 1:11-13) Paavali sanoi tällaisen olevan osoitus lihallisesta mielestä ja kypsymättömyydestä. (3:1-3)
Ø Lahkolaisuuden synnissä on siis kysymys seurakunnan sisäisistä mieliä jakavista erimielisyyksistä ja riidoista. -Ei että olisi jotakin muuta seurakuntaa kuin suurempi joukko edustaa.
Seurakunnissa voi tapahtua jakaantumista. Seurakunta on saattanut jakaantua eri mielipiteiden taakse tai on jakaantunut kahtia. Protestanttisia kirkkoja kutsutaan usein lahkoiksi. Mikään seurakunta ei kuitenkaan suoraan seuraa alkuseurakuntaa. Kaikkein suurinkin on vain "lahko."
Jokainen kristillinen seurakunta ja kirkko on tätä ajattelutapaa vasten- että pienempi olisi aina ”lahko” olisivat kaikki lahkolaisia. Lahkolaisuuden synti on siis eri asia kuin pilkka "lahkolaisuudesta."
Jatkuu alla...............
.
Lahkot? - Mitä tarkoittaa "lahkolaisuus"?
19
353
Vastaukset
.
Jatkoa edelliseen.......................
Alkuseurakunta loppui kun seurakuntaan syntyi lahkolaisuutta. Seurakunnasta osa jakaantui tekemään sovitteluja maallisen vallan ja vallitsevan uskontojärjestelmän kanssa. Osa sai surmansa uskonvainoissa. (2 Tess 2:1-12, Apt 20:24-31)
Alkuseurakunnan jäännöksen historiaa tunnemme huonosti. Alkuseurakunnalla oli vaikeita aikoja mutta Hengen lahjat runsaat. (Apt 21:9) Yksikään seurakunta tai kirkko ei voi väittää olevansa suoraan alkuseurakunnan seuraaja. Jumalan sana kuitenkin säilyi useiden pienten ryhmien keskuudessa (esim.valdolaiset) keskiajan kirkon- ja maallisen vallan kristittyjen vainoista huolimatta. Jumalan sana, vanha ja uusi testamentti oli ”säkkipukuun verhottu” kun Raamattu yritettiin hävittää maan päältä. (Ilm 11:3)
Ø 1500-1800 luvulla syntyi paljon hengellisiä liikkeitä adventin perustalle. Jeesuksen toinen tulo on oltava jokaisen hengellisen liikkeen ydinprosessi ja missio viimeisinä aikoina ollakseen kristillinen ja hengellinen liike.
Uskonpuhdistus ja kirjapainotaito toi Raamatun kansoille ja Raamattua tutkivia ryhmiä syntyi jotka kasvoivat kasvamistaan ja kasvavat yhä. Totuutta rakentui päällekkäin kun ”uutta” tietoa raamatusta löytyi. Uskonpuhdistajia oli Englannissa, Euroopassa ja Amerikassa. Uskonpuhdistajien työ synnytti Kristusta palvelevia liikkeitä jotka vaikuttavat tänään maailmanlaajuisina hengellisinä yhdistyksinä ja kirkkoina. Työtä totuuden vuoksi tehtiin useissa ryhmissä ja hengellistä työtä tehdään ajan loppuun saakka. (Matt 24:42-44, 28:18-20)
Kristityllä tänään on turvanaan Raamatun kirjoitettu sana ja Jumalan Pyhä Henki. (Apt 9:31, 2 Piet 1:21, 2 Tim 3:16, 1 Kor 12-13) Oikea kristillisyys rakastaa, ja on aina kiinnostunut mitä ”kirjoitettu on” Raamatussa. (Matt 4:10, Luuk 4:8, Room 1:16-17, Ilm 1:3,7) Oikea ei määrää omantunnon asioita. Omaatuntoa ei voi käskeä eikä määrätä koskaan. Rakkaus lähtee sydämestä. Pakko sammuttaa rakkauden ja aiheuttaa kapinan. Jumala pyytää ihmisen vapaaehtoista rakkautta itseään kohtaan. Oikea kristitty rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäisiään kuten itseään. (Matt 22:36-40) Kysymys oikeasta ei ole kirkkojen välinen kamppailu, vaan Henkien taistelu sieluista ja ihmisen oma vapaa valinta omantunnon mukaan. (1 Piet 5:6-11) Kristitty taistelee Raamatun Jeesuksen uskonnon puolesta aina rakkauden keinoin.
”Tämän liiton minä teen Israelin kansan kanssa niiden päivien jälkeen sanoo Herra: Minä panen lakini heidän sisimpäänsä, kirjoitan sen heidän sydämeensä. Minä olen heidän Jumalansa ja he ovat minun kansani.” (Hebr 8:10) Uuden liiton uskovan edut ja oikeudet seuraavat kaikkia Jumalan omia henkilökohtaisesti. Jumala on kirjoittanut ikuisen ja saman 10 käskyn siveysmoraalilakinsa uskovan sydämeen eli tietoisuuteen eikä kivitauluihin. (Jer 31:31-33, Hes 36:26-27)
Uuden liiton uskovan usko perustuu ja näkyy rakkaudessa Jumalaan, Jeesukseen Kristukseen ja lähimmäisiin. Jumala on rakkauden arkkitehti ja pääideologi. Jumalan teot ovat hurskaat ja oikeat.
On tärkeätä ymmärtää että Pyhä Henki opettaa kaiken uuden liiton kansalaiselle. Jumala itse puhuttelee sydämeen kirjoitettua lakia vasten silloin kun ihminen on kiusattu tai langennut. (Mark 12:28-34)
Jumalan kansaa- Jumalan lapsia- yksilöinä on jakaantunut eri Raamattua lukeviin piireihin.
Ilm 18:4-5 vetoaa niihin jotka havaitsevat jossakin puhtaampaa kristillisyyttä pahojen tekojen ja synnin sijaan.
Ihmiskunnan on muistettava että kristinuskon ydinmissio on rakkaus. Joka ei rakasta ei ole oppinut tuntemaan Jumalaa. (1 Joh 4:8) ”Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi” on yksi Jumalan valtakunnan perustuslain käsky. Jumalan valtakunta ei järky eikä sen perustuslaki koskaan lakkaa. (Ilm 14:12, 12:17, Matt 5:17-18, Luuk 16:17, Jaak 2:8-13, Room 6:22-23)
Jeesus Kristus ja Jumalan pyhä siveysmoraalilaki pysyvät aina ja kuuluvat aina yhteen. (Ilm 12:17)
Raamatun hengellisessä kristinuskossa on aina kyse ja perimmäinen tarkoitus rakkaus. Jos rakkauden päämäärää ja tekoja ei ole voi olla varma että kyse on jostakin muusta vaikuttimesta kuin hengellisestä kristinuskosta. Jumala lopettaa pahuuden Ilm 20 tapahtumissa. Sitä ennen jokainen luotu on tehnyt itse oman valintansa elinaikanaan.
(2 Piet 3:9, 2:4)
Rakastakaa Jumalaa. Rakastakaa lähimmäisiänne. ”Lähimmäinen” on jokainen ihminen maapallolla. Jumalan Henki vaatii ja haluaa kasvattaa ihmisen kaikkeen hyvään tietoon ja rakkauteen. Aamen. (Gal 5:13-26)
Kirjoitukseni näkyy paremmin täällä; http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/7.5
Jari Laurila
27.4.2013- Etsivä löytää
Tuo on tervehenkistä ja loogista ajattelua. Kiitos!
Minulle oikean kirkon arvoitus selvisi, kun tutustuin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Joseph Smith rukoili ymmärrystä siitä, mikä kirkko on oikea. Hänelle vastattiin, ettei mikään ole oikea, sillä kaikki olivat poikenneet siitä, mikä oli alkuperäistä. Tästä alkoi ilmoitusten sarja, joka johti Jeesuksen Kristuksen Kirkon palauttamiseen. Tästä voi tutustua palautettuun kirkkoon:
www.mormonit.fi Etsivä löytää kirjoitti:
Minulle oikean kirkon arvoitus selvisi, kun tutustuin Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkkoon. Joseph Smith rukoili ymmärrystä siitä, mikä kirkko on oikea. Hänelle vastattiin, ettei mikään ole oikea, sillä kaikki olivat poikenneet siitä, mikä oli alkuperäistä. Tästä alkoi ilmoitusten sarja, joka johti Jeesuksen Kristuksen Kirkon palauttamiseen. Tästä voi tutustua palautettuun kirkkoon:
www.mormonit.fiHei !
Minä olen mormonikirkon opin tutkinut. Olen lukenut Mormonin kirjan, Opin ja liittojen kirjan, Kallisarvoinen Helmi ja siihen ne loppuvatkin.
Millään kirkolla ei ole niin vähän Raamatun lisäksi oheiskirajallisuutta.
Minusta ei ole mitään väärää siinä että ajattelee kantaisiensä vaeltaneen taipaleen Amerikan mantereelle aikoinaan ja Mormonin kirja kertoo tuon kansan taivalluksesta.
Mormonin kirja oli kaunista luettavaa.
Minusta kirkolla on Jeesus Kristus ja Raamattu, ja eivät ole yhtään sen huonompia uskovaisia kuin missään muussakaan Raamattua lukevassa porukassa som vanligt.
Piireissä ollaan monissa muissakin tosissaan uskovaisia.
Profetian Hengen lahja pitää aina arvostella itse henk. koht. jokaisen 1 Tess 5:20-23 mukaan ja pitää se mikä on itsestä just sillä hetkellä ok ja antaa muun olla.
Lisää voi valjeta aikanaan. Kaikkea ei heti ymmärrä aina heti. On kovin työläitä asioita joskus monet asiat valjetakseen ja voivatkin valjeta ihmiselle vasta kun aika on kypsä. Tiedän tämän kun olen sen verran Raamattua tavannut.
Kaikki muukin teksti on hirveen mukavaa, ei vain tämä. Käy Raamattu-hotelli-foorumissani. Vastaa siellä mielipidetiedusteluuni ja liity blogini jäseneksi.
Yst. t, Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.comEtsivä löytää kirjoitti:
www.mormonit.fiHei !
Vastaus Joseph Smithille oikeasta kirkosta oli hyvin mahdollinen ja oikein, mutta pitää huomoida tapahtumakulttuuri/ajankohta. Aivan ilmeisestikään inkkariseudulla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa olemassa.
Nykyisin on.
Minulla ei ole ennakkoluuloja kirkkoanne kohtaan, olen jokaisen kysymyksen joskus selvittänyt lähetyssaarnaajienne kanssa joiden kanssa vietin joskus 1990 luvulla hauskoja ja mukavia aikoja,. Meillä oli hauskaa ja mukavaa yhdessä ja söimmekin usein yhdessä.
Pojat ilmestyivät ovelleni kerran ja sanoivat että Jumala käski tulla juuri minun luokseni. - Oli mukavaa selvittää kaikki mahdollinen opistanne.
Niinkuin sanoin, Mormonikirkolla on Jeesus Kristus ja Jumalan lakikin kunniassa sen ymmärryksen mukaan mitä heillä on aivan niin kuin monissa muissakin uskovaisten piireissä ja vakavissaan ja tosissaan uskovaisia niin kuin monessa muussakin piirissä, eivät yhtään sen huonompia kristittyjä kuin muutkaan tosissaan uskovaiset som vangligt.
Mukavaa että kirjotuksessani lahkolaisuuden synnistä oli Sinun mielestäni järkeä.
Kiva.
Huomioi;
- Kaikki Raamattu-aheiset kirjoitukseni on jostakin syystä hienoja ja viisaita ja ne ovat koska niissä on kaikissa näkökulma vain Raamatun sanaan, niin se sopivat mormonikirkollekin yhtä hyvin kuin kaikille muillekin Raamatusta kiinnostuneille valaisemaan sellaisia kysymyksiä joita ihmiset pähkäilevät.
Olen kirjoittanut ne Raamatun näkökulmasta, en ollenkaan seurakuntarajojen näkökulmista.
Käythän katsomassa minun sukuani. Minun sukuni oli työteliästä porukkaa ja raskas työ vaati heillä raskaat huvit;
http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html
Mormonikirkossa ollaan sukurakkaita, ja siinä ei pahaa ole rakastaa suurinpiirtein kaikkea mikä lilkkuu ja vainajiakin muistella. Mutta ei pidä ajatella että toinen ihminen voisi pelastaa jumalattoman kasteella kuolleen puolesta. Vain tämän ainoan asian haluan sanoa mormonikikolle. Muuten minusta tulisi vaikka kelpo mormoni, mutta Raamatun sana on kyllä että ihmisen armonaika on henkilökohtainen asia ja ihmisen ainoa armonaika on tämä elinaika.
Muuten vainajien muisto ei ole mikään perin juurin epäsopiva asia. Saa omaisia muistella. Minäkin teen sukualbumia rankoista pirtumiehistä ja tiedän etten voi kuitenkaan saada heitä uusiin paratiisimaihin millään konstilla jos ovat jumalattomina päänsä kallistaneet kuolemaan kun elinaika- armonaikansa on päättynyt. Sukua voi muistella vaikka temppelissä kyllä ei se väärin ole, mutta pelastusta jumalattomille ei siellä saa vainajille, ja en tiedä onko nyt siitä kyse, mutta joku voi ainakin luulla niin. En usko että mormonikirkossa ajatellaan että jumalaton voisi pelastua kuoltuaaan omaisen kastautuessa.
Minäkin olin kovin sukulaisrakas, nuoret ja lapset ovat sellaisia kai luonnostaan, mutta ei ole aikuispäivillä ole yhteydenpitoa ollut ja eivät minua kaivenneet.
Käyn muutaman sukulaisen haudalla taas ensi kesänä.
yst. t. Jari LaurilaEtsivä löytää kirjoitti:
www.mormonit.fiLisäys;
Huomioi kuitenkin;
- Kaikki erimielisyys ja synti ei ole kuolemaksi; Lue hyvin; >1 Joh 5:16-17.
Minä ymmärrän nämä hommat ja minulla on siksi avara sydän kaikensortin uskovia kohtaan.
On olemassa asioita joissa minulla on omantunnon asioita kuitenkin olemassa joissa minun näkemys Raamatun valossa voi olla toisinkin hiukan mutta huomioi mitä sanon tässä ja mihin viittaan.
En minä ole ollut koskaan syyttäjä enkä tuomari kenellekään uskonasioissa.
Jumalan paikalle on tunkua, mutta en tuolle paikalle ole pyrkinyt, vaan Pyhä Henki itse on se persoonallisuus joka kasvattaa ja opettaa, nuhtelee, syyttää ja lohduttaa, tuomitseekin lopulta.,
Minä ottaisin mielelläni englannin kielen kotiopettajan, mutta en voi sitoutua kirkkoon. Aivan muuta ystäväpohjaa, Herrassa Jeesuksessa vaikka, mutta ei sitoumuksia seurakunnan suhteen.
-Sellainen joka antaa viikon läksyn kirjan mukaan ja pitää siinä ryhdissä ja osaa opettaa eli on opettajan asennetta ja tekisi asiaa ystäväpohjalla huvikseen.
yst. t. JariEtsivä löytää kirjoitti:
www.mormonit.fiVielä;
Yhtä tärkeä Luuk 12:47-48.
Näin voimme ymmärtää ihmisten erilaista tiedon määrää ja olla suvaisevaisia.
Minulla on mormonin kirja hyllyssäni edelleen ne mitä mainitsin muuta,
huutomerkeillä merkkasin jakeita jotka olivat hienoja, muistaisin ajatelleeni ettei mitään ristiriitaa Raamatun kanssa sinänsä, mutta ei voi korvata Raamattua.
Raamattu ja ko kirja oli poikasilla sidottu yhteen tosi paksuksi kirjaksi.
Muinaisten kantaisien vaellus oli täysin mahdollinen asia jenkkimaalle.
Sinne uskonpuhdistuksen aikaan vaelsi paljon ihmisiä myöhemmin koska jenkkimaa oli ainoa pallonpuolisko missä uskonnonvapaus. Euroopassakin pääsi hengestään ja kokonaisia perheitä poltettiin polttorovioilla rangaistuksena Raamatun omistamisesta, esim. Keskiajan kirkko halusi pitää omaa valtaa.
Kysymys Sinulle;
- Kuka olikaan se ensimmäinen kantaisä joka taipaleelle lähti ja mistä ajankohdasta vuosissa oli kysymys? En muista.
Jeesuksen ilmestyminen jenkkimaalla on aivan mahdollinen asia sekin;
Vrt; Joh 10:16, -Kaikki lampaat eivät olleet tässä koolla. Mahdollisesti jenkkimaallakin osa joiden luona Jeesus kävi.
Ei poijat joo, Lopun ajan pýhien vaatimukset ovat tässä, Raamattu itse kertoo;
Ilm 14:12. Se tarkoittaa Jeesuksen usko ja Jumalan laki. Nuo kaksi asiaa.,
Ne ovat ratkaisevat.
Niiden ympärillä paljon tietysti kirjoitan.
Lähden saunaan ja kauppaan välillä koneelta.
yst. t. Jumalan siunausta
jari laurila- 9+12
jarinhotelli kirjoitti:
Hei !
Vastaus Joseph Smithille oikeasta kirkosta oli hyvin mahdollinen ja oikein, mutta pitää huomoida tapahtumakulttuuri/ajankohta. Aivan ilmeisestikään inkkariseudulla ei ollut mitään muuta vaihtoehtoa olemassa.
Nykyisin on.
Minulla ei ole ennakkoluuloja kirkkoanne kohtaan, olen jokaisen kysymyksen joskus selvittänyt lähetyssaarnaajienne kanssa joiden kanssa vietin joskus 1990 luvulla hauskoja ja mukavia aikoja,. Meillä oli hauskaa ja mukavaa yhdessä ja söimmekin usein yhdessä.
Pojat ilmestyivät ovelleni kerran ja sanoivat että Jumala käski tulla juuri minun luokseni. - Oli mukavaa selvittää kaikki mahdollinen opistanne.
Niinkuin sanoin, Mormonikirkolla on Jeesus Kristus ja Jumalan lakikin kunniassa sen ymmärryksen mukaan mitä heillä on aivan niin kuin monissa muissakin uskovaisten piireissä ja vakavissaan ja tosissaan uskovaisia niin kuin monessa muussakin piirissä, eivät yhtään sen huonompia kristittyjä kuin muutkaan tosissaan uskovaiset som vangligt.
Mukavaa että kirjotuksessani lahkolaisuuden synnistä oli Sinun mielestäni järkeä.
Kiva.
Huomioi;
- Kaikki Raamattu-aheiset kirjoitukseni on jostakin syystä hienoja ja viisaita ja ne ovat koska niissä on kaikissa näkökulma vain Raamatun sanaan, niin se sopivat mormonikirkollekin yhtä hyvin kuin kaikille muillekin Raamatusta kiinnostuneille valaisemaan sellaisia kysymyksiä joita ihmiset pähkäilevät.
Olen kirjoittanut ne Raamatun näkökulmasta, en ollenkaan seurakuntarajojen näkökulmista.
Käythän katsomassa minun sukuani. Minun sukuni oli työteliästä porukkaa ja raskas työ vaati heillä raskaat huvit;
http://jarinhotelli.blogspot.com/2011/05/sukuvalokuvia-vanhoista-albumeista.html
Mormonikirkossa ollaan sukurakkaita, ja siinä ei pahaa ole rakastaa suurinpiirtein kaikkea mikä lilkkuu ja vainajiakin muistella. Mutta ei pidä ajatella että toinen ihminen voisi pelastaa jumalattoman kasteella kuolleen puolesta. Vain tämän ainoan asian haluan sanoa mormonikikolle. Muuten minusta tulisi vaikka kelpo mormoni, mutta Raamatun sana on kyllä että ihmisen armonaika on henkilökohtainen asia ja ihmisen ainoa armonaika on tämä elinaika.
Muuten vainajien muisto ei ole mikään perin juurin epäsopiva asia. Saa omaisia muistella. Minäkin teen sukualbumia rankoista pirtumiehistä ja tiedän etten voi kuitenkaan saada heitä uusiin paratiisimaihin millään konstilla jos ovat jumalattomina päänsä kallistaneet kuolemaan kun elinaika- armonaikansa on päättynyt. Sukua voi muistella vaikka temppelissä kyllä ei se väärin ole, mutta pelastusta jumalattomille ei siellä saa vainajille, ja en tiedä onko nyt siitä kyse, mutta joku voi ainakin luulla niin. En usko että mormonikirkossa ajatellaan että jumalaton voisi pelastua kuoltuaaan omaisen kastautuessa.
Minäkin olin kovin sukulaisrakas, nuoret ja lapset ovat sellaisia kai luonnostaan, mutta ei ole aikuispäivillä ole yhteydenpitoa ollut ja eivät minua kaivenneet.
Käyn muutaman sukulaisen haudalla taas ensi kesänä.
yst. t. Jari LaurilaTästä olet saanut väärän käsityksen: "Mutta ei pidä ajatella että toinen ihminen voisi pelastaa jumalattoman kasteella kuolleen puolesta. Vain tämän ainoan asian haluan sanoa mormonikikolle." - Työ kuolleiden puolesta tehdään siltä varalta, että toimitukset kepaavat. Kuolleillekin on julistettu ja julistetaan evankeliumi. Myös heidän kohdallaan se vaatii uskoa ja parannusta. Kastetta kuollut ei voi itse saada, vaan se on tehtävä sijaistyönä kuten muutkin evankeliumin toimitukset.
- 17+1
jarinhotelli kirjoitti:
Vielä;
Yhtä tärkeä Luuk 12:47-48.
Näin voimme ymmärtää ihmisten erilaista tiedon määrää ja olla suvaisevaisia.
Minulla on mormonin kirja hyllyssäni edelleen ne mitä mainitsin muuta,
huutomerkeillä merkkasin jakeita jotka olivat hienoja, muistaisin ajatelleeni ettei mitään ristiriitaa Raamatun kanssa sinänsä, mutta ei voi korvata Raamattua.
Raamattu ja ko kirja oli poikasilla sidottu yhteen tosi paksuksi kirjaksi.
Muinaisten kantaisien vaellus oli täysin mahdollinen asia jenkkimaalle.
Sinne uskonpuhdistuksen aikaan vaelsi paljon ihmisiä myöhemmin koska jenkkimaa oli ainoa pallonpuolisko missä uskonnonvapaus. Euroopassakin pääsi hengestään ja kokonaisia perheitä poltettiin polttorovioilla rangaistuksena Raamatun omistamisesta, esim. Keskiajan kirkko halusi pitää omaa valtaa.
Kysymys Sinulle;
- Kuka olikaan se ensimmäinen kantaisä joka taipaleelle lähti ja mistä ajankohdasta vuosissa oli kysymys? En muista.
Jeesuksen ilmestyminen jenkkimaalla on aivan mahdollinen asia sekin;
Vrt; Joh 10:16, -Kaikki lampaat eivät olleet tässä koolla. Mahdollisesti jenkkimaallakin osa joiden luona Jeesus kävi.
Ei poijat joo, Lopun ajan pýhien vaatimukset ovat tässä, Raamattu itse kertoo;
Ilm 14:12. Se tarkoittaa Jeesuksen usko ja Jumalan laki. Nuo kaksi asiaa.,
Ne ovat ratkaisevat.
Niiden ympärillä paljon tietysti kirjoitan.
Lähden saunaan ja kauppaan välillä koneelta.
yst. t. Jumalan siunausta
jari laurilaLehi perheineen ja muutama muu lähtivät Jerusalemin seuduilta n. 600 eKr. Lehi kuului Joosefin sukuhaaraan.
17+1 kirjoitti:
Lehi perheineen ja muutama muu lähtivät Jerusalemin seuduilta n. 600 eKr. Lehi kuului Joosefin sukuhaaraan.
Kiitos, siis 600 ekr, kiitos tiedosta.
yst. t. Jari9+12 kirjoitti:
Tästä olet saanut väärän käsityksen: "Mutta ei pidä ajatella että toinen ihminen voisi pelastaa jumalattoman kasteella kuolleen puolesta. Vain tämän ainoan asian haluan sanoa mormonikikolle." - Työ kuolleiden puolesta tehdään siltä varalta, että toimitukset kepaavat. Kuolleillekin on julistettu ja julistetaan evankeliumi. Myös heidän kohdallaan se vaatii uskoa ja parannusta. Kastetta kuollut ei voi itse saada, vaan se on tehtävä sijaistyönä kuten muutkin evankeliumin toimitukset.
Hep:)
Kiitos, siis kuolleet ovat olleet uskovaisia mutta ilman kastetta.
Tai kaste ei ole ollut kelvollinen, tms.
Olen toki joskus tämänkin asian selvittänyt, mutta olen sen unohtanut tarkasti ajatellen asiaa.
Saarna hengille oli Lutherille UT:n vaikein kysymys.
Kyllä siinä oli pähkäilemistä, mutta olen sen joskus käsittänyt sitten kun tajusin lukea asiaa järjestyksessä mitä Raamatuun on kirjoitettu eikä tehdä asiasta liian vaikeata.
Katson sen tänne mitä joskus kirjoitin, kyllä olen sitä toki jostakin itse selvittänyt, mutta lopuksi se oli yksinkertainen asia kun ei tehnyt siitä liian vaikeata. Siitähän on erilaisia versioita.
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Minulla oli monia kysymyksiä joita sitten pohdin lähetyspoikasten kanssa ja ne selvisivät. Useinhan ihmisillä on ennakkoluuloja vaikka kuinka paljon.
Olen monta oppia tutkinut, ja sanoisin että on joitakin seurakuntia joita kohtaan ennakkoluulot ovat hyvinkin syviä. Mormonikirkko on yksi niistä joka on hankala pala suomalaisille.
Sanon sen mitä sanoin että ei sen huonompaa sakkia uskovaisten joukossa kuin mikään muukaan uskovaisten joukko tosissaan uskovaisten joukossa.
yst. t. Jari- Etsivä löytää
jarinhotelli kirjoitti:
Hep:)
Kiitos, siis kuolleet ovat olleet uskovaisia mutta ilman kastetta.
Tai kaste ei ole ollut kelvollinen, tms.
Olen toki joskus tämänkin asian selvittänyt, mutta olen sen unohtanut tarkasti ajatellen asiaa.
Saarna hengille oli Lutherille UT:n vaikein kysymys.
Kyllä siinä oli pähkäilemistä, mutta olen sen joskus käsittänyt sitten kun tajusin lukea asiaa järjestyksessä mitä Raamatuun on kirjoitettu eikä tehdä asiasta liian vaikeata.
Katson sen tänne mitä joskus kirjoitin, kyllä olen sitä toki jostakin itse selvittänyt, mutta lopuksi se oli yksinkertainen asia kun ei tehnyt siitä liian vaikeata. Siitähän on erilaisia versioita.
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/15.6
Minulla oli monia kysymyksiä joita sitten pohdin lähetyspoikasten kanssa ja ne selvisivät. Useinhan ihmisillä on ennakkoluuloja vaikka kuinka paljon.
Olen monta oppia tutkinut, ja sanoisin että on joitakin seurakuntia joita kohtaan ennakkoluulot ovat hyvinkin syviä. Mormonikirkko on yksi niistä joka on hankala pala suomalaisille.
Sanon sen mitä sanoin että ei sen huonompaa sakkia uskovaisten joukossa kuin mikään muukaan uskovaisten joukko tosissaan uskovaisten joukossa.
yst. t. JariPyhien kirjoitusten oppaasta:
Kuolleiden pelastus
Katso myös Lunastussuunnitelma; Muistokirja; Pelastus; Sukuluettelo.
Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.
Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.
Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57. Etsivä löytää kirjoitti:
Pyhien kirjoitusten oppaasta:
Kuolleiden pelastus
Mahdollisuus niille, jotka ovat kuolleet saamatta evankeliumin pelastavia toimituksia, saada nämä toimitukset temppelissä, jossa kirkon kelvolliset elossa olevat jäsenet suorittavat ne heidän puolestaan. Kuolleille opetetaan evankeliumia henkimaailmassa, ja he voivat ottaa vastaan toimitukset, jotka suoritetaan heidän puolestaan kuolevaisuudessa.
Uskolliset kirkon jäsenet tutkivat sukuaan ja laativat sukuselvityksiä määrittääkseen esivanhempiensa nimet ja syntymäajat, niin että näiden puolesta voidaan suorittaa pelastavat toimitukset.
Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57.Huomenta !
Ymmärrän. Näinhän se olikin, olen asian joskus selvittänyt.
Saarnasta vankeudessa oleville hengille on erilaista tulkintaa.
Siinä on kaiketi hiukan tulkinnan varaakin, sillä kaikesta ei ole niin selvää ilmoitusta.
Mutta minä sanon tästä asiasta Teille että kysymyksessä on kaunis ele, jossa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta aina pitää huolehtia ettei kukaan luule että kysymyksessä olisi "rituaali joka pelastaisi kuolleet jumalattomat" vaan muisto ja ko. liittyvä traditio jossa sukulaisiaan rakastavat ihmiset haluavat muistaa sukulaisiin ja myös heidän tilannettaa etteivät ole voineet saada kaikkia kirkollisia sakramentteja.
Uskovien yhdessä olon muoto ja ohjelma, traditio.
Kuitenkin asia on niin että kuolleet nukkuvat kuoleman unta tiedottomina, eivät mitään tiedä eivätkä fundeeraa, vaan odottavat ylösnousemusta.'
Minusta olisi tullut kelpo mormooni aikoinaan, mutta minun esteenä oli se että suomalaisena koin Lehin heimon ym. liian kaukaisena pohjalaiseen perinteeseen.
Kristittynä minä kyllä aivan mielelläni koen uskovien yhteyttä Herrassa mormonikirkonkin jäsenten kanssa. Eivät ole minulle millään tavalla vääräuskoisia jos ajatellaan kristinuskoa Kristuksessa ja Jumalan laki on heille sekin pyhä, sen ymmärryksen ja tiedon varassa mikä heillä on.
Olen kaiken mormonikirkon opetuksen tutkinut.
Olen tutkinut myös aikoinaan aivan nuorena jehovantodistajien opin ja olin vähällä luiskahtaa kelpo jehovantodistajaksikin, mutta minulle oli liian suuri kynnys ajatella ihmisten ovilla kulkemista.
Kelpo luterilainen minä olin kun tulin uskoon joskus. Kävin joka sunnuntai kirkossa ja illalla vielä herätysliikkeen kokouksessa pitkät ajat.
Sitten löysin Pirkka lehdestä Raamattuopiston mainoksen ja luin monta raamattukurssia, luin kymmeniä kirjoja ja tutkin Raamatun joka jakeen hyvin.
Adventtiliikkeen oppi ja teologia 1990 luvulla otti 8 vuotta kunnes viimeinenkin teologia meni minulle ymmärrykseen. Mormonikirkon opin tutkiminen oli 1980-1990 lukujen vaihteessa.
Minusta tuli innokas lähetys-tekijä, jaoin 150 000 Raamattu-opiston mainosta.
Olen ollut sitten keskustelupalstalla valaisemassa Raamatun kysymyksiä ja kotisivuillani pyrin antamaan kokonaisvaltaisen paketin Raamatun niistä kysymyksistä joita ihmiset pähkäilevät.
Olen kolme kertaa kompastunut pois hetkeksi vanhaksi aatamiksi, (San 24:16) viimeksi 50 villityksesä, olen kesällä 55. Usko on elämän tärkein asia, mutta elämä ei ollut niin onnellista että olisin onnen kaukorannoilla seikkaillut, vaan on yhtä toipumista aina yhdestä ja toisesta asiasta.
- Mahdollinen onni jäi saavuttamatta siksi etten enää ymmärtänyt sellaiseen tarttua jos tarjolla olikin. Mutta ei onnen ruusutarhoja minkäälaisen ämmän kanssa kestä loputtomiin, monet huolet ja taakat alkavat nekin parin vuoden jälkeen kun ensihuuma loppuu. Elämää on vielä 30 vuotta aktiivista ja vanhuuden päiviä päälle.
Jeesus Kristus on antanut itsestään minulle varman todistuksen, ja minusta ei pitäisi siksi masentua. Pyöräilykesä edessä, tuhansia kilometrejä, odotan sään lämpenevän.
Jatkuu alla............Etsivä löytää kirjoitti:
Pyhien kirjoitusten oppaasta:
Kuolleiden pelastus
Sano vangituille: Lähtekää, Jes. 49:9 (Jes. 24:22; 1. Nefi 21:9). Vangituille julistetaan vapautusta, Jes. 61:1 (Luuk. 4:18). Hän kääntää isien sydämet lasten puoleen, Mal. 3:23–24 (3. Nefi 25:5–6; OL 110:13–16). Kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen, Joh. 5:25. Mitä varten sitten jotkut antavat kastaa itsensä kuolleiden puolesta? 1. Kor. 15:29. Kristus saarnasi vankeudessa oleville hengille, 1. Piet. 3:18–20. Sitä varten niillekin, jotka ovat kuolleet, on julistettu evankeliumi, 1. Piet. 4:6. Poika kävi henkien luona vankilassa, OL 76:73. Silloin tulee niiden lunastus, jotka ovat saaneet osansa siinä vankilassa, OL 88:99. Kasteallasta ei ole maan päällä, niin että pyhiäni voitaisiin kastaa kuolleiden puolesta, OL 124:29. Kaikki kuolleet, jotka olisivat ottaneet vastaan evankeliumin, ovat selestisen valtakunnan perillisiä, OL 137:7–10. Jumalan Poika ilmestyi julistamaan vapautusta vangituille, jotka olivat olleet uskollisia, OL 138:18. Vankeudessa olleet henget tulivat esiin, Moos. 7:57.Lisäys edelliseen;
.
Olen joutunut monenlaisen panettelun kohteeksi uskon vuoksi, ja kaiketi myös joidenkin mahdollisten hämy-etäkauko-piilo-sikasäkki- naittajaistenkin takia, joissa kukaan ei ole sitten vaivautunut ovikelloilleni eivät onnistuneet puhumaan kanssani jos joku yrittikin. Ventovieraat ihmiset jauhavat yksityistä asiaa kuin leivästä niin ettei oma perhe heidän kiinnosta ollenkaan. minulta eivät mitään kukaan koskaan kysele. Ei tilivelvollisuutta koeta mitä toisesta puhutaan ihmiselle itselleen.
Kymmeniä vuosia vanhat asiat ovat kymmeniä vuosia vanhoja asioita ja minun nuoruuden temput ovat viimeisetkin 25 vuoden takana, ja eivät vanhentuneina keskusteltavissa 20 vuoteen olleet missään siksi. -Minua ei miesten kannata pitää- ja luulla puolisoksi, olen aina naisiin rakastunut elämässäni.
Pitää toipua taas mutta ottaa hiukan lujille toipua 50 villityksistä ja sen kommelluksista.
- Ei ole kunnioitettu pyyntöäni olla minuun yhteydessä jos jotakin henkilökohtaista kokee, mutta suut ovat käyneet paljon "tietäväisten" juorua yksityisistä asioista ja en ole kenenkään yksityis- intiimi- perheasioita puhunut koskaan, ja minulla ei mitään tekemistä ole kenenkään perheasioissakaan.
Työ Raamattu-hotelli-foorumilla on kesken, 30% kirjoituksistani on kesken siellä, viimeistelemättä. Niistä tuli ensin raakileita joissa oli päällimmäisiä ajatuksia ja niitä puhtaaksi kirjoittelin kiireisimpiä viime talvena. Kirjoitusaiheita on lisää vaikka monta sataa, mutta sivut ovat jo nyt aika painavat. Mutta metodini on ahtaa kokonaisia laajakin asia jossa tosin on määrätty näkökulma 1-2 A4 kokoiseen paperiin ja viittaan kaikkeen mistä löytyy asiasta Raamatussa.
Sanotaanko vielä niin kun olen monet opit tutkinut että tiedän ja tunnen niiden erot sekä mentaliteetin millä ko hommia ja uskoa eletään. Jumalan omia, tosissaan uskovaisia oman tietonsa määrän valossa on kaikissa Raamattua lukevissa piireissä yksilöinä. Tiedon määrä on ihmisillä erilainen aina. >Luuk 12:47-48.
Oikeudenmukainen Isä huomioi tämän. En ole ollut kenellekään koskaan syyttäjänä enkä tuomarina uskon asioissa vaan olen aina ajatellut näin. Pyhä Henki on Hän itse Jumala joka on opettaja, syyttäjä, tuomari, lohduttaja, jne, jne. Ihminen- ja ihmien tehtävä on ainoastaan rakastaa ja kertoa mitä on kirjoitettu.
Toivon lähimmäisilleni hyvää armaassa Suomen maassa, ja maailmalla, ja hotelli-foorumiini runsaasti vieraita.
Jumalan siunausta Sinulle
Jari Laurila- Etsivä löytää
jarinhotelli kirjoitti:
Huomenta !
Ymmärrän. Näinhän se olikin, olen asian joskus selvittänyt.
Saarnasta vankeudessa oleville hengille on erilaista tulkintaa.
Siinä on kaiketi hiukan tulkinnan varaakin, sillä kaikesta ei ole niin selvää ilmoitusta.
Mutta minä sanon tästä asiasta Teille että kysymyksessä on kaunis ele, jossa ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta aina pitää huolehtia ettei kukaan luule että kysymyksessä olisi "rituaali joka pelastaisi kuolleet jumalattomat" vaan muisto ja ko. liittyvä traditio jossa sukulaisiaan rakastavat ihmiset haluavat muistaa sukulaisiin ja myös heidän tilannettaa etteivät ole voineet saada kaikkia kirkollisia sakramentteja.
Uskovien yhdessä olon muoto ja ohjelma, traditio.
Kuitenkin asia on niin että kuolleet nukkuvat kuoleman unta tiedottomina, eivät mitään tiedä eivätkä fundeeraa, vaan odottavat ylösnousemusta.'
Minusta olisi tullut kelpo mormooni aikoinaan, mutta minun esteenä oli se että suomalaisena koin Lehin heimon ym. liian kaukaisena pohjalaiseen perinteeseen.
Kristittynä minä kyllä aivan mielelläni koen uskovien yhteyttä Herrassa mormonikirkonkin jäsenten kanssa. Eivät ole minulle millään tavalla vääräuskoisia jos ajatellaan kristinuskoa Kristuksessa ja Jumalan laki on heille sekin pyhä, sen ymmärryksen ja tiedon varassa mikä heillä on.
Olen kaiken mormonikirkon opetuksen tutkinut.
Olen tutkinut myös aikoinaan aivan nuorena jehovantodistajien opin ja olin vähällä luiskahtaa kelpo jehovantodistajaksikin, mutta minulle oli liian suuri kynnys ajatella ihmisten ovilla kulkemista.
Kelpo luterilainen minä olin kun tulin uskoon joskus. Kävin joka sunnuntai kirkossa ja illalla vielä herätysliikkeen kokouksessa pitkät ajat.
Sitten löysin Pirkka lehdestä Raamattuopiston mainoksen ja luin monta raamattukurssia, luin kymmeniä kirjoja ja tutkin Raamatun joka jakeen hyvin.
Adventtiliikkeen oppi ja teologia 1990 luvulla otti 8 vuotta kunnes viimeinenkin teologia meni minulle ymmärrykseen. Mormonikirkon opin tutkiminen oli 1980-1990 lukujen vaihteessa.
Minusta tuli innokas lähetys-tekijä, jaoin 150 000 Raamattu-opiston mainosta.
Olen ollut sitten keskustelupalstalla valaisemassa Raamatun kysymyksiä ja kotisivuillani pyrin antamaan kokonaisvaltaisen paketin Raamatun niistä kysymyksistä joita ihmiset pähkäilevät.
Olen kolme kertaa kompastunut pois hetkeksi vanhaksi aatamiksi, (San 24:16) viimeksi 50 villityksesä, olen kesällä 55. Usko on elämän tärkein asia, mutta elämä ei ollut niin onnellista että olisin onnen kaukorannoilla seikkaillut, vaan on yhtä toipumista aina yhdestä ja toisesta asiasta.
- Mahdollinen onni jäi saavuttamatta siksi etten enää ymmärtänyt sellaiseen tarttua jos tarjolla olikin. Mutta ei onnen ruusutarhoja minkäälaisen ämmän kanssa kestä loputtomiin, monet huolet ja taakat alkavat nekin parin vuoden jälkeen kun ensihuuma loppuu. Elämää on vielä 30 vuotta aktiivista ja vanhuuden päiviä päälle.
Jeesus Kristus on antanut itsestään minulle varman todistuksen, ja minusta ei pitäisi siksi masentua. Pyöräilykesä edessä, tuhansia kilometrejä, odotan sään lämpenevän.
Jatkuu alla............Miten on mahdollista, että voidaan saarnata evankeliumia tällaisille:
"Kuitenkin asia on niin että kuolleet nukkuvat kuoleman unta tiedottomina, eivät mitään tiedä eivätkä fundeeraa, vaan odottavat ylösnousemusta."?
Ennen ylösnousemusta javiimeistä tuomiota on kaikkien saatava tietää tosi evankeliumista ja kaikilla tulee olla mahdollisuus ottaa se vastaan. Tuhatvuotinen valtakunta on se aika, jolloin kaikki saadaan kohdalleen. - Etsivä löytää
jarinhotelli kirjoitti:
Kiitos, siis 600 ekr, kiitos tiedosta.
yst. t. JariKävin sivustollasi ja luin käsityksesi kolminaisuusopista. Minusta koko oppi on ihmisten keksintöä. Sitä ei ole Raamatussa. Tässä on erään puheen alku vuoden 2012 yleiskonferenssista. Puheen otsikko on "Olkaamme kristillisempiä kristittyjä":
"Mitä tarkoittaa olla kristitty? Kristitty uskoo Herraan Jeesuksen Kristukseen ja siihen, että Hän on kirjaimellisesti Jumalan Poika, jonka Hänen Isänsä lähetti kärsimään meidän syntiemme tähden ja toteuttamaan sen äärimmäisen rakkaudenosoituksen, jonka me tunnemme sovituksena.
Kristitty uskoo, että Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen armosta me voimme tehdä parannuksen, antaa toisille anteeksi, pitää käskyt ja saada iankaikkisen elämän.
Sanalla kristitty tarkoitetaan sitä, että otamme Kristuksen nimen päällemme. Me teemme sen menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen lahjan niiden kätten päällepanemisella, joilla on Hänen pappeutensa valtuus.
Kristitty tietää, että kautta aikain Jumalan profeetat ovat aina todistaneet Jeesuksesta Kristuksesta. Yhdessä taivaallisen Isän kanssa tuo samainen Jeesus ilmestyi profeetta Joseph Smithille vuonna 1820 ja palautti evankeliumin ja alkuperäisen kirkkonsa järjestyksen.
Pyhien kirjoitusten ja Joseph Smithin todistuksen avulla tiedämme, että Jumalalla, taivaallisella Isällämme, on kirkastettu ja täydellinen lihaa ja luuta oleva ruumis. Jeesus Kristus on Hänen ainosytyinen Poikansa lihassa. Pyhä Henki on henkipersoona, jonka tehtävänä on todistaa Isästä ja Pojasta. Jumaluus käsittää kolme erillistä ja erilaista olentoa, jotka ovat yhtä tarkoituksessa." Etsivä löytää kirjoitti:
Miten on mahdollista, että voidaan saarnata evankeliumia tällaisille:
"Kuitenkin asia on niin että kuolleet nukkuvat kuoleman unta tiedottomina, eivät mitään tiedä eivätkä fundeeraa, vaan odottavat ylösnousemusta."?
Ennen ylösnousemusta javiimeistä tuomiota on kaikkien saatava tietää tosi evankeliumista ja kaikilla tulee olla mahdollisuus ottaa se vastaan. Tuhatvuotinen valtakunta on se aika, jolloin kaikki saadaan kohdalleen.Hei, kiitos !
Ilm 20 luvun tapahtumissa on kaksi ylösnousemusta, minun piti mainita.
Sitä kuolleet odottavat tiedottomana jompaa/kumpaa.
Ikuinen kohtalo on lyöty lukkoon jo taivaan kirjoihin kun ihminen päivänsä päättänyt on.
Mitään tuhatvuotista "valtakuntaa" ei ole olemassa, mutta tuhannen vuoden aikakausi on sen sijaan siellä Ilm 20 luvussa mainittu aikana että itte piru hilluu sen ajan maan päällä.
Pyhät ovat taivaassa ensimmäisen ylösnousemuksen jäljiltä.
Kun tuhat vuotta on kulunut itte piru per-kule saa loppunsa muut jumalattomat, langenneet enkelit ja synneissään kuolleet ihmiset ja maa luodaan 1000 v jälkeen uudelleen.
Ilm 21-
Så där vidare.
Jumalan siunausta
jariEtsivä löytää kirjoitti:
Kävin sivustollasi ja luin käsityksesi kolminaisuusopista. Minusta koko oppi on ihmisten keksintöä. Sitä ei ole Raamatussa. Tässä on erään puheen alku vuoden 2012 yleiskonferenssista. Puheen otsikko on "Olkaamme kristillisempiä kristittyjä":
"Mitä tarkoittaa olla kristitty? Kristitty uskoo Herraan Jeesuksen Kristukseen ja siihen, että Hän on kirjaimellisesti Jumalan Poika, jonka Hänen Isänsä lähetti kärsimään meidän syntiemme tähden ja toteuttamaan sen äärimmäisen rakkaudenosoituksen, jonka me tunnemme sovituksena.
Kristitty uskoo, että Isän Jumalan ja Hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen armosta me voimme tehdä parannuksen, antaa toisille anteeksi, pitää käskyt ja saada iankaikkisen elämän.
Sanalla kristitty tarkoitetaan sitä, että otamme Kristuksen nimen päällemme. Me teemme sen menemällä kasteelle ja ottamalla vastaan Pyhän Hengen lahjan niiden kätten päällepanemisella, joilla on Hänen pappeutensa valtuus.
Kristitty tietää, että kautta aikain Jumalan profeetat ovat aina todistaneet Jeesuksesta Kristuksesta. Yhdessä taivaallisen Isän kanssa tuo samainen Jeesus ilmestyi profeetta Joseph Smithille vuonna 1820 ja palautti evankeliumin ja alkuperäisen kirkkonsa järjestyksen.
Pyhien kirjoitusten ja Joseph Smithin todistuksen avulla tiedämme, että Jumalalla, taivaallisella Isällämme, on kirkastettu ja täydellinen lihaa ja luuta oleva ruumis. Jeesus Kristus on Hänen ainosytyinen Poikansa lihassa. Pyhä Henki on henkipersoona, jonka tehtävänä on todistaa Isästä ja Pojasta. Jumaluus käsittää kolme erillistä ja erilaista olentoa, jotka ovat yhtä tarkoituksessa."Hei !
Olipa mukava kysymys. Minulle kaikkien aikojen vaikein kysymys on juuri tämä.
Mietin sitä vuosikaudet, ja elämäni ensimmäisen kerran valehtelin kasteelle mennessäni kun minulta kysyttiin ymmärränkö kolminaisuusopin.
En ollut koskaan aikaisemmin valehdellut. Kasteelle mennessäni opin valehtelemaan, mutta jätin valehtelemisen kyllä tähän.
Yksikään pappi ei osannut opettaa minulle kolminaisuusoppia?!
Olin hämmästynyt.
Minun piti sitten itse tuo oppi selvittää, aina pitääs olla itte joka paikas, heh,
ja siellä juuri luit mietintöni tuloksen.
Huomioi asiassa Kol 2:9, Apt 17:29 !
Niissä on asian ydin. Kyse on jumaluudesta joka ilmestynyt Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
- Kun lukee Raamattua nuo kolme on aina olleet koko pelastushistorian olemassa ja ovat yhtä toimien ihmisen hyväksi, ja ovat kaikki olleet ennen luomistyötäkin.
- Mutta; - Kolmiyhteinen Jumala on ihmiselle yli ymmärryksen menevä asia koska kansakoulussa 1 1 1 ei ole 1 vaan 3. Ihminen ei ymmärrä.
Kolmiyhteinen Jumala ja kolminaisuus onkin kirkkokieltä jota ei ole raamatussa.
Emme vaan pääse löytämään mitään aikaa ettei nuo kolme olisi olleet olemassa.
Jumala on ilmoittanut itsensä juuri precis noiden persoonallisuuksien tavalla, ja
ilmestynyt muullakin tavalla palavaa pensasta myöten ja ainakin minulla on ajatus ja käsitys että Kristus loi maailmatkin, Kol 1:16, siksi ja därför kaikki ilmestykset ihmiselle- takana on Jeesus Kristus. Isä on delegoinut Pojalle kaiken maan päällä ungefär.
Jumalan siunausta päivälle
jari- Etsivä löytää
jarinhotelli kirjoitti:
Hei !
Olipa mukava kysymys. Minulle kaikkien aikojen vaikein kysymys on juuri tämä.
Mietin sitä vuosikaudet, ja elämäni ensimmäisen kerran valehtelin kasteelle mennessäni kun minulta kysyttiin ymmärränkö kolminaisuusopin.
En ollut koskaan aikaisemmin valehdellut. Kasteelle mennessäni opin valehtelemaan, mutta jätin valehtelemisen kyllä tähän.
Yksikään pappi ei osannut opettaa minulle kolminaisuusoppia?!
Olin hämmästynyt.
Minun piti sitten itse tuo oppi selvittää, aina pitääs olla itte joka paikas, heh,
ja siellä juuri luit mietintöni tuloksen.
Huomioi asiassa Kol 2:9, Apt 17:29 !
Niissä on asian ydin. Kyse on jumaluudesta joka ilmestynyt Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
- Kun lukee Raamattua nuo kolme on aina olleet koko pelastushistorian olemassa ja ovat yhtä toimien ihmisen hyväksi, ja ovat kaikki olleet ennen luomistyötäkin.
- Mutta; - Kolmiyhteinen Jumala on ihmiselle yli ymmärryksen menevä asia koska kansakoulussa 1 1 1 ei ole 1 vaan 3. Ihminen ei ymmärrä.
Kolmiyhteinen Jumala ja kolminaisuus onkin kirkkokieltä jota ei ole raamatussa.
Emme vaan pääse löytämään mitään aikaa ettei nuo kolme olisi olleet olemassa.
Jumala on ilmoittanut itsensä juuri precis noiden persoonallisuuksien tavalla, ja
ilmestynyt muullakin tavalla palavaa pensasta myöten ja ainakin minulla on ajatus ja käsitys että Kristus loi maailmatkin, Kol 1:16, siksi ja därför kaikki ilmestykset ihmiselle- takana on Jeesus Kristus. Isä on delegoinut Pojalle kaiken maan päällä ungefär.
Jumalan siunausta päivälle
jariTämä saattaa kiinnostaa:
Räisänen kolminaisuudesta:
Kolminaisuusopin korjaaminen voisi teol. professori Heikki Räisäsen mielestä luoda keskustelupohjan muslimien ja kristittyjen vuorovaikutukselle. Hän on kirjoittanut: "Nykyinen raamattututkimus on hyvin selvillä siitä, ettei UT:ssä ole paljonkaan kiinnekohtia myöhäisemmälle kolminaisuusopille. Jo tämä lähtökohta saattaisi tarjota lähtökohdan uudentyyppiselle dialogille kristinuskon ja islamin välille." Edelleen: "Luukkaan kristologialle on tunnusomaista, että Jeesus on selvästi alistetussa asemassa Jumalaan nähden. Jeesus on Jumalan palvelija ja valittu. Jeesuksen 'voimalliset teot' teki Jumala hänen kauttaan. Jeesus, jonka 'Jumala oli Pyhällä Hengellä ja voimalla voidellut', 'vaelsi ympäri ja teki hyvää ---- sillä Jumala oli hänen kanssansa (Ap.t. 10:38). Nämä lausunnot eivät ole kaukana Muhammedin toteamuksesta, että Jeesus teki tunnuntekonsa 'Jumalan sallimuksesta'." (Heikki Räisänen, 1986, "Raamattunäkemystä etsimässä, s. 71-72)
- Yerma
Lahko/kultti...
—Käyttää psykologisia pakkokeinoja jäsenien värväämiseen, opettamiseen ja säilyttämiseen:
Ikuinen kärsimyshelvetti väärin uskoville.
—Muodostaa elitistisen totalitaarisen yhteisön, kultin ylimystö ohjaa kulttia kovalla kurilla, ja kerää kultin jäsenten jäsenmaksut ja työn tuottaman taloudellisen hyödyn
Papisto sai temppelipalveluksista rahaa ja ruokaa, eikä papiston tuomitseminen ollut suotavaa.
—Kultissa jäsenhierarkia, eli eri arvoasteita
Papit, pastorit, saarnaajat korkeammalla kuin muut.
Edustavat kirkon ja Raamatun virallista kantaa ja ovat täten arvovaltaisempia.
—Ei mahdollisuutta olla yksin, osallistuminen toimintoihin pakollista
Kristittyjä painostetaan 'uskovien yhteyteen'.
Osa kirkoista vihjaa, ettei kirkon ulkopuolella ole pelastusta.
—Uskoo, että päämäärä pyhittää keinot uusia jäseniä värvätessä ja varallisuutta kerätessä
Kristinusko levisi miekalla, valehtelulla ja henkisellä pelottelulla,
kahdella jälkimmäisellä se leviää nykyäänkin.
—Yhteisö edustaa puhtautta ja täydellisyyttä, ulkomaailma edustaa pahuutta
Ei-kristityt ovat sokeita, kun eivät usko kristilliseen dogmaan ja ansaitsevat pahuudessaan ikuisen piinahelvetin.
Kaikki paha johtuu ei-kristityistä syntisistä.
—Maailmanlopun, messiaan, avaruusaluksen tai jonkin muun tulevaisuudessa tapahtuvan odottaminen
Kristityt odottavat maailmanloppua, jolloin Jumala tappaa järjettömästi porukkaa.
Kristityt odottavat Jeesusta takaisin, ja pelottelevat ihmisiä sillä, että mikäli et usko toiseen tulemiseen, joudut ikuiseen kärsimyshelvettiin.
Kristinusko, islam, Jehovan todistajuus, ja juutalaisuus jossain määrin;
kaikki lahkoja ja kultteja.
Paavali oli yhden lahkon/kultin perustaja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244716- 883724
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483125- 542667
- 2062621
- 512599
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322400- 1522338
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081539