AD/HD Mitä se on?

Buumimuumi

Minulla todettu aikuisiällä AD/HD, johon sain aluksi conserta lääkitykset (25mg muistaakseni). Tosiaan säikähdin lääkkeen aiheuttamaa olotilaa ja hinta oli tosi korkea (jotain 80€), joten jätin lääkkeen sikseen. Monet olivat kiinnostuneita lääkkeestä päihteenä ja yrittivät jopa ostaa minulta tabletteja. Yllätys kuinka paljon ihan tavikset vetää lääkkeitä päihteeksi. Monet piti mua hulluna, kun en vetänyt niitä nokkaan tai myynyt.

Meni muutama vuosi ja lääkäri antoi minulle reseptin Medikinet 10mg tabletteja. Ostin paketin, mutta en kuitenkaan heti alkanut niitä käyttämään. Sitten kerran minulta loppuivat kaljat ja yksin ollessani Googlailin huvikseni Medikinetin ominaisuuksista. Enempi löytyi päihde käytöstä infoa, kuin lääkkellistä faktaa. Uteliaisuus viimein voitti ja otin tabletin, murskasin ja vedin nenään. Vaikutus oli välitön. Kuin olisi kasvanut isommaksi ja ryhdikkäämmäksi. Otin vielä kaksi tablettia ja tietysti olo koheni entisestään. Jäin lukemaan internetistä kaikkea mahdollista kiinnostavaa ja kuin tekstin ja minun välillä olisi ollut putki joka pakotti tajuamaan lukemaani. Nautin tästä, koska olen aina ollut levoton. Pystyin jopa olemaan paikoillani naputtelematta tai muuten venkoilematta.

Sinä iltana lähdin sitten vielä keskustaan baariin kokeilemaan 'olotilaani', joka oli ihmeellisen terävä. Aistit olivat herkässä. Kuulin ja (näin) kaiken selkeämmin. Yllätyksekseni ravintolassa en kitannutkaan kaljaa entiseen malliin. Jäin seurailemaan bändin soittoa ja keskityin ihmisten puheisiin. Pystyin osallistumaan ja katsomaan silmiin. En hötkyillyt ja kykenin ajattelemaan rationaalisemmin. Tila oli selkeä, ei jännittänyt, kuten yleensä.

Nyt sain repsun Medikinettiä. Olen syönyt sitä normaalisti aina, kun tarvitsee keskittyä (en sentään nenään vedä enää). Ja kyllä otan sitä myös usein, jos menen esimerkiksi autolla kaupungille, olen nimittäin aika vaarallinen 'normaalina' liikenteessä, kun en keskity liikennesääntöihin (kaivan nokkaa, plärään cd-levyjä tai vastaavaa).

Normaali minänäni mielikuvitus ja ajatusten liiallinen spontaanius ahdisti. Nyt kykenen ajattelemaan sitä mitä teen ja jätän turhat ajatukset taka-alalle. Toivon että lääkkeestä on apua tulevissa opinnoissa. Ja kyllä uskonkin todella näin. Kuitenkin epäilen AD/HD:n lääkitystä yleisesti, koska sitä syötetään lähinnä lapsille ja mielestäni aivan turhaan, ainakin mitä aiheeseen olen tutustunut.

0

175

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

        Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
        Ikävä
        54
        3643
      2. Mikä sai sut ihastumaan

        Mitä tapahtui?
        Ikävä
        165
        2252
      3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

        https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
        Sinkut
        212
        1969
      4. Mitä tehdä asialle?

        Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
        Sinkut
        139
        1844
      5. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

        Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
        Maailman menoa
        397
        1279
      6. 80
        1195
      7. Hyvää heinäkuuta

        Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
        Ikävä
        235
        1135
      8. Ethän syytä itseäsi

        siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
        Ikävä
        134
        1081
      9. Olen pahoillani mies

        Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
        Ikävä
        55
        1010
      10. Olet mies varmasti peto

        Makkarin puolella. 🤤
        Ikävä
        74
        970
      Aihe