Hei kaikille! Toivottavasti joku teistä tietää tästä aiheesta enemmän, minä kun en löytänyt mistään lähteestä suoria mainintoja.
Meillä on kaksi kissaa vuokra-asunnossa ja sopimuksemme sanoo "kyllä" lemmikkieläimille, huomautuksena toki tuo 2 kissaa. Olemme harkinneet pitkään pienen, 6 kiloa painavan koiran hankintaa. Rotu aiemmasta tuttu ja siitä tulisi kotikoira/lenkkikaveri urheilulliselle puolisolleni. Mainittakoon vielä, että vuokranantajan peloista huolimatta kissamme eivät ole tuhonneet yli vuoden kestäneen asumisen aikana mitään asunnossamme.
Sopimuksen tekohetkellä asunnon omistaja oli ehdoton lemmikki-kohdasta, eikä hän varsinkaan "halua että otamme enää lisää eläimiä". Joten suora kysymys, suojaako minua mikään laki tai säädös niin, että voisin ottaa sen pienen turren kotiin kissojen kanssa ilman asunnon omistajan suoranaista hihkumista aiheesta?
Minusta on kohtuutonta, että olemme olleet mallikkaita vuokralaisia ja huomioineet aina mahdolliset kulumariskit asunnossa johtuen eläimistämme ja pyrkineet niitä ehkäisemään, emmekä silti voi ottaa tuota koiraa joka niin hyvin muuten sopisi elämäntilanteeseemme (pentuaika siis, ei koira).
Sanon vielä, ettei muutto kuulosta hyvältä, sillä asunto on meille sopivan kokoinen ja kissamme alkavat vasta nyt kotiutua niin hyvin, ettemme välillä löydä niitä. Niin mainioita piiloja alkavat taas löytämään :) !
Kiitos vastauksistanne!
Koira vuokra-asuntoon
8
173
Vastaukset
- Oma tupa ja lupa
Suositan sopimaan ja keskustelemaan vuokranantajan kanssa asiasta nimittäin vähän aika sitten joku joutui luopumaan koirastaan kun tuli ''yllätyksenä'' ettei asunnossa sallita lemmikkieläimiä.
Oma asunto on aina erikseen mutta vuokralla pitää mennä toisen pillin mukaan eli sopimuksen. - Pienivain
Olin juuri lähdössä liikenteeseen, kiva kun ehdin huomata viestisi :)
On ihan totta, että asioista pitää puhua ja sopia yhdessä, kuvittelisi kaikkien omillaan asuvien niin tekevän. Kysymykseni oli kierrellen kirjoitettu tarkoittamaan lähinnä sitä, että onko minulla joitakin argumentteja, joilla voin suojata omaa elämäntapaani sillä vuokranantajalle mitään haittaa kuitenkaan aiheuttamatta.
Meillä on muuten niin kiva ja tilava kämppä ja ollaan aina puolison kanssa oltu tarkkoja maksamaan vuokra, (vaikka olisikin tiukka kuu) pidetty seinistä, laittioista ym huolta - niin että ei koiran takia ainakaan haluaisi muuttaa, nykyisetkin eläimet siitä kärsisi!
Sopimuksessa kun on se rasti "kyllä" lemmikeille niin ajattelin, että onko tarkoituksenmukaista sitten lähteä rajoittamaan, että mitä karvaisia pidät asunnossasi. (kohtuuden rajoissa!!) :)
Kiitos vastauksestasi, oma tupa :) - muuttakaa pois
Kuluttajasuojalain mukaan, ei voi estääkään pitämästä lemmikkejä eikä estää ottamasta niitä. Mutta koirien/kissojen/lintujen jne. tuhoista pitää sitten olla valmis maksamaan kun muuttaa pois. Ainahan voitte etsiä uuden asunnon, johon lemmikit sopii paremmin.
- Pienivain
Satutko tietämään lain nimen ja mahdollisen pykälän? Olen lueskellut lakia, mutten osannut surffata finlexin sivuilla löytääkseni kohdan, jossa mainitaan juuri lemmikit.
Tuhoista olen valmis maksamaan ja tapetitkin niin huonossa kunnossa jo valmiiksi, että olen yrittänyt neuvotella voisinko siistiä pintoja... ..
Uusi asunto olisi kiva, mutta muuttamisessa ja asettumisessa (kissat) menee hetki, ja koiran hankkiminen ajankohtana olisi hyvä tänä kesänä. Puolisoni viettää pitkän kesäloman ja hänellä on aikaa opettaa eroahdistusjutut, haukut kerrostalossa ym. On aika harvinaista, että saa ajoitettua loman ja koiran hankkimisen päällekkäin joten sääli, jos se ei tänäkään kesänä onnistu :(
Kiitos kuitenkin vastauksesta. Meillä on kotona vakavat keskustelut ja harkinta käynnissä. - .-.
mietippä jos olisit itse vuokranantaja ja vuokraisit omilla rahoillasi ostamaa asuntoa jollekkin.. minä ainakin heittäisin vuokralaiseni pihalle jos he salaa ottaisivat koiran ja jäisivät siitä kiinni.. antaisin itse ottaa koiran asuntooni, mikäli kirjoitettaisiin erillinen sopimus, missä vuokralainen lupaisi maksaa mahdolliset vahingot ja vuokran mahd. remontin ajalta.. pennut saattaa jyrsiä esim. listat pilalle.. tai jos on parketti niin se kärsii jos koira pissaa sisälle poissa-ollessanne(eli pissa ehtii kivasti hieman imeytyä parkettiin) vuokranantaja saa aina päättää itse kieltääkö lemmikit..
Minullakin on käsitys, että vuokranantajalla on oikeus kieltää lemmikit. Jos sopimus on tehty koskien kahta kissaa, niin muita eläimiä ei oteta ellei sopimusta muuteta. Jos ottaa ylimääräisen lemmikin vastoin sopimusta, vuokranantaja voi purkaa sopimuksen koska ehtoja ei ole noudatettu. Asunto on yksityisomaisuutta ja omistajalla on täysi oikeus päättää miten sitä käytetään, mukaanlukien eläintenpito. Joten jos haluatte koiran, teidän on joko saatava vuokranantajanne suostumus tai muutettava muualle.
- että näin..
minulla oli vuokralainen joka otti ilmoittamatta koiran.. koira oli kaiken lisäksi kussut lattiani piloille. sanoin sopimuksen irti (meillä oli sopimus jossa luki selkeästi, että ei lemmikkejä)ja vuokralainen maksoi uudet lattiat ja työmiesten palkat. ei ollut halpa lysti. omistan itse myös koiran ja olisin antanut ehkä kysyttäessä luvan koiran ottamiselle asuntoon, tietysti ehdolla, että he maksavat mahd. vauriot. mutta koska he valehtelivat mielestäni törkeästi, heitin ne pihalle.
- joobax
Ei pentua varten tarvii ottaa lomaa. Jos sopparissa lukee, että lemmikit on sallittu, niin ne on sallittu. Olisin silti reilu ja ilmoittaisin, että koira on tulossa ja vahingot minimoidaan. Valokuvat joka nurkasta talteen ennen pennun tuloa, jotta voit osoittaa, mitä vahinkoa todellisuudessa koirasta on koitunut. On helppoja tapauksia ja sit niitä ei-niin helppoja ja asia erikseen kaikki täystuhot :D
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412461Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k3891984Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1381664Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1161496Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens141391Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,01062Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat211003Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau121002- 65888
Kerro mulle miksi juuri me
Kohdattiin? Tässä elämässä. Vaikka ollaan edelleen tutut tuntemattomat. Se on omituinen tunne.63875