rotu-, seka- ja monirotuisten koirien terveydestä

mie

pakko kirjoittaa tänne, kun alkoi sylettää yhden monirotuisen omistajan rotukoirien haukkuminen ja monirotuisten ylistys maailman terveimmiksi koiriksi., HA! sanon minä. Haluan tässä heti alussa sanoa, minulla ei ole mitään monirotuisia vastaan ja olen itsekin omistanut sellaisen.
Mutta siitöä terveydestä. Kyllästyin kuuntelemaan tämän naisen juttuja ja haukkuja tässä tänä aamuna niin, että puhuin sitten suuni puhtaaksi kerralla. Kysyin häneltä, että tietääkö hän mahdollisesti sellaista rekisteriä, mistä löytäisi moni ja sekarotuisten terveystiedot perinnöllisten ym. sairauksien osalta, sillä täytyyhän hänellä olla joku peruste väitteilleen. Sitten kysyin, että onkos minun monirotuiseni sitten tilastovirhe, kun se lopetettiin jo 4 kk. ikäisenä vakavan lonkkavian takia. Toinen lonkka oli e toisessa ei ollut lonkkakuppia tai maljaa, miten haluaa sanoa, ollenkaan. PEntu oli siis täysi sammakko koko lyhyen elämänsä. Sillä oli myös silmäanomalia, mikä selvisi kun koiraa sitten tutkittiin sen kuoleman jälkeen. Lääkärin mukaan tämä voi olla mahdollista vain tälläisissä monen eri rodun ristetytyksissä, jotka saavat jokaikisen sekoituksessa mukana olleen rodun perinnölliset vaivat niskoilleen. Ja pahimmassa tapauksessa ne tulevat esille yhtäaikaa yhdessä ja samassa koirassa. Sitten kysyin, että onkos naisen oma terveysihme sitten kuitenkaan niin terve. (samaan aikaan koira rallaa puistossa pää kolmantena jalkana ja vähän väliä toinen takajalka osoittaa selkeitä patella luksaation merkkejä, polvilumpio mullahtelee paikoilleen ja pois ja tämä näkyy liikkeissä) Kysyin, että mitähän se mahtaa olla tuo "kinkkaaminen" jota tapahtuu joka kolmas minuutti. Nainen änkytti, että " sillä on jotain pikkuvikaa polvissa" ja yritti vielä inkuttaa siinä että' " niinniin mutta kun se on rotukoirilla ..." jankun j ankun jne.
Sitten lopuksi kysyin, että mitenkäs nämä minun nykyiset kauhean sairaat rotukoirani, kummatkin jo 11 vee eikä mitään vikaa vieläkään nivelissä, lonkissa, polvissa. Silmissä nyt vasta ensimmäiset kaihin merkit näkyvissä. molemmat on käyneet elämänsä aikana suurinpiirtein vainrokotettavana lekurilla. Hammaskiven poistot on ne suurinpiirtein ulkopuolelle jäävät muut käynnit. Muija hiljeni, tuhahti, kääntyi ja sanoi mennessään, että toisten kanssa sitä ei sitten voi keskustella. joo ihan miten vaan, sanoin minä ja jatkoin pallon heittoa vanhuksille.

87

3440

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mie.

Tämä on aivan totta. En ole vieläkään nähnyt pätevää tutkimusta sekarotuisten terveydestä. Kyllähän ne varmasti on aivan terveitä, kun niitä ei koskaan tutkita. Rotukoirilla löytyy paljon sairauksia, koska ne yleensä tutkitaan perinpohjaisesti. Mutta sekarotuisilla on taas niin, että koira on elävä ja kävelee omilla jaloillaan, joten sen täytyy olla aivan terve. Joten melkein kaikki sekarotuiset ovat terveitä. Ja sitten rotukoirat tutkitaan, ja niiltä löytyy joitain pikkuvikoja (ja vaikka suurempiakin, mutta ne yleensä huomaa itsekin.) ja sitten ne on heti sairaita.

• Sleepyhollow

.. jos on sairas emä ja sairas isä niin pennuista tulee todennäköisesti myös sairaita? Rodusta huolimatta?

Minä olen itsekin monissa tuollaisissa kinoissa ollut mukana. Luultavasti moni yrittää sanoa - mikä sitten äityy kunnon tappeluksi - että rotukoirilla on yleensä niitä tietyille roduille ominaisia vikoja, kuten kultseilla esim. lonkat. Ei ne sekarotuiset sen terveempiä yleisesti ole, mutta hyvällä säkällä saattaa välttyä niiltä rodulle ominaisista taudeista. Välittäväthän ihmisetkin sairauksiaan ihan yhtä lailla, väliä kenen kanssa lapsia teet.

Mutta vaikken kamalasti pidä sekarotuisia terveempinä, ovat ne mielestäni enemmän alkukantaisia koiria muistuttavia kuin rotukoirat. Sitä en ala puolustelemaan tässä, koska vielä tähän asti juuri kukaan ei ole tajunnut mitä tarkoitan.

Pidettiinhän suomenajokoiriakin yhteen aikaan terveinä koirina, joilla ei ollut mitään vikoja, mutta sitten alettiin tutkia ja löytyi lonkkavikaa jne. Että sinänsä en myöskään ymmärrä näitä rotukoiriaihmisten räjähdyksiä siitä, kuinka rotukoirat olisivat terveempiä kuin sekarotuiset. Se nyt vaan on niin, että koirat sairastelee ja ne sairaudet kulkee vanhemmilta pentuihin, rodusta lukuun ottamatta.

Mutta onhan sitä paremmat mahdollisuudet, että jos kaksi kultaistanoutajaa saa pentuja, että niillä on huonommät lonkat kuin esim. kultaisennoutajan ja jonkun sellaisen rodun, jolla ei lonkkavikoja juurikaan esiinny, sekoituksella olisi. Tämä eiole kirjoista luettua, mutta loogista päättelykykä. Toki, jos jollain on faktat osoittaa tuo vääräksi 100%, uskon.

• Riva

mitä tarkoita alkukantaisella koiralla, onhan seropissa enemmän geenipohjaa kun puhtaassa.
        Rotukoirat ovat yhtä sairaita tai terveitä kun seropit.Ei sairaudet mihinkään häviä,geenit siirtyy aina pennuille,joillakin roduilla geenipohja on niin suppea että koirakanta ei pääse tervehtymään.Sen takia on pevisa,mut mun päähän ei ole mahtunut se että miksi seropit eivät ole valmiita kuvauttamaan ja silmäpeilaamaan emää ja isää jos haluaa tehdä pennut.
        Kahden rotukoiran paperittomia pentuja en hyväksy mitenkään päin,niiden pennuttamisessa on kyse puhtaasti rahasta.

• Sleepyhollow
        Riva kirjoitti:

mitä tarkoita alkukantaisella koiralla, onhan seropissa enemmän geenipohjaa kun puhtaassa.
        Rotukoirat ovat yhtä sairaita tai terveitä kun seropit.Ei sairaudet mihinkään häviä,geenit siirtyy aina pennuille,joillakin roduilla geenipohja on niin suppea että koirakanta ei pääse tervehtymään.Sen takia on pevisa,mut mun päähän ei ole mahtunut se että miksi seropit eivät ole valmiita kuvauttamaan ja silmäpeilaamaan emää ja isää jos haluaa tehdä pennut.
        Kahden rotukoiran paperittomia pentuja en hyväksy mitenkään päin,niiden pennuttamisessa on kyse puhtaasti rahasta.

Että jos joskus löytyy oikea koira, haluamme teettää pennut sekarotuisella uroksellamme, Gassulla. mieluiten samantyylisen koiran kanssa. Mutta en ajattelisikaan tehdä tätä ilman, että tutkituttaisin koiriani KUNNOLLA. Juuri eilen puhuttiin mieheni kanssa, että nyt kun on siskokin tulossa kotiin, niin aletaan säästää rahaa perinpohjaisia tutkimuksia varten, ihan vaan että voitaisiin taata koiralle mahdollisimman terve ja pitkä elämä. Samaa tulen vaatimaan myös ehdottomasti nartulta, jonka kanssa pasua tehtäisiin.

Ja ennen kuin kukaan alkaa tulla valittamaan, että miksi ihmeessä tekisimme sekarotuisen poikueen, syys on puhtaasi itsekäs: itseämme varten. Ikävä kyllä niitä pentuja ei aina vain tule sitä kolmea tai neljää jotka itse pitäisi, joten luonnollisesti ennen mihinkään ryhtymistä pitää kysellä onko mahdollisia halukkaita ottamaan pentuja. Jos ei löydy, pitää sitten miettiä uudelleen onko ajatus niin järkevä.

Yksi vaihtoehto tietenkin on, että sotkemme koiramme laikan kanssa, siinä ei ainakaan kovin kaukana pyörittäisi. Mutta tämä kaikki tulee tapahtumaan vasta pitkän, pitkän ajan päästä, kun on rahaa ja tilat pitää monta koiraa. Gassukin on nyt vasta vuoden.

Ja nyt kukaan ei sitten ala valittamaan minulle, kuinka tuon maailmaan uusia hylkiökoiria, koska tarkoitus on siis pitää suurin osa pennuista itse. Olen niin eläinrakas, että en ole varma, pystyisinkö luopumaan yhdestäkään pennusta, vaikka niitä sitten olisi se yli kymmenen. >.

• Herne
        Riva kirjoitti:

...perustelet väitteen että...

"Kahden rotukoiran paperittomia pentuja en hyväksy mitenkään päin,niiden pennuttamisessa on kyse puhtaasti rahasta."

Miksi mielestäsi se on pelkkää rahastamista?

• Riva
        Herne kirjoitti:

...perustelet väitteen että...

"Kahden rotukoiran paperittomia pentuja en hyväksy mitenkään päin,niiden pennuttamisessa on kyse puhtaasti rahasta."

Miksi mielestäsi se on pelkkää rahastamista?

Perustuu vanhanaikaiseen ajatteluun että rotukoiralla saa tehdä pennut vain jos sillä on jotain annettavaa rodulleen.Vanhemmilla pitää olla vahvaa näyttöä siitä että ne ovat rotumääritelmän mukaiset.
        Itse tein puolen vuoden työn,ennenkun löysin sopivan yhdistelmän mistä meidän pentu on.
        Rotukoira jonka pentuja ei rekisteroidä on vain rahastuskone.
        En myöskään ymmärrä rotukoirissa pelkällä AVO1 tehtyjä pentuja.

• Herne
        Riva kirjoitti:

Perustuu vanhanaikaiseen ajatteluun että rotukoiralla saa tehdä pennut vain jos sillä on jotain annettavaa rodulleen.Vanhemmilla pitää olla vahvaa näyttöä siitä että ne ovat rotumääritelmän mukaiset.
        Itse tein puolen vuoden työn,ennenkun löysin sopivan yhdistelmän mistä meidän pentu on.
        Rotukoira jonka pentuja ei rekisteroidä on vain rahastuskone.
        En myöskään ymmärrä rotukoirissa pelkällä AVO1 tehtyjä pentuja.

... sinun ymmärryksen puutteella ei ole merkitystä. ;))

• Issukka
        Sleepyhollow kirjoitti:

Että jos joskus löytyy oikea koira, haluamme teettää pennut sekarotuisella uroksellamme, Gassulla. mieluiten samantyylisen koiran kanssa. Mutta en ajattelisikaan tehdä tätä ilman, että tutkituttaisin koiriani KUNNOLLA. Juuri eilen puhuttiin mieheni kanssa, että nyt kun on siskokin tulossa kotiin, niin aletaan säästää rahaa perinpohjaisia tutkimuksia varten, ihan vaan että voitaisiin taata koiralle mahdollisimman terve ja pitkä elämä. Samaa tulen vaatimaan myös ehdottomasti nartulta, jonka kanssa pasua tehtäisiin.

Ja ennen kuin kukaan alkaa tulla valittamaan, että miksi ihmeessä tekisimme sekarotuisen poikueen, syys on puhtaasi itsekäs: itseämme varten. Ikävä kyllä niitä pentuja ei aina vain tule sitä kolmea tai neljää jotka itse pitäisi, joten luonnollisesti ennen mihinkään ryhtymistä pitää kysellä onko mahdollisia halukkaita ottamaan pentuja. Jos ei löydy, pitää sitten miettiä uudelleen onko ajatus niin järkevä.

Yksi vaihtoehto tietenkin on, että sotkemme koiramme laikan kanssa, siinä ei ainakaan kovin kaukana pyörittäisi. Mutta tämä kaikki tulee tapahtumaan vasta pitkän, pitkän ajan päästä, kun on rahaa ja tilat pitää monta koiraa. Gassukin on nyt vasta vuoden.

Ja nyt kukaan ei sitten ala valittamaan minulle, kuinka tuon maailmaan uusia hylkiökoiria, koska tarkoitus on siis pitää suurin osa pennuista itse. Olen niin eläinrakas, että en ole varma, pystyisinkö luopumaan yhdestäkään pennusta, vaikka niitä sitten olisi se yli kymmenen. >.

ethän viittis?

• Sleepyhollow
        Issukka kirjoitti:

ethän viittis?

Viittis mitä? Voisit tarkentaa hieman noita juttujasi..

• Issukka
        Sleepyhollow kirjoitti:

Viittis mitä? Voisit tarkentaa hieman noita juttujasi..

tällä palstalla takkuillaan?
        Kirjoitit, et pitäisit lähes kaikki pennut, vai miten se nyt menikään. Siihen oli vastaukseni osoitettu, eihän se niin vaikeeta ole.

• Dober
        Sleepyhollow kirjoitti:

Epäilen ettei sinullakaan ole rahkeita kasvattaa yhtäaikaisesti kymmentä koiraa sosiaalisiksi, sisäsiisteiksi aikuiseksi. On todellakin itsekästä ajatella että teettää sekarotuisia ja pitää itse kaikki pennut. Kymenen pennun yhtäaikaiset rokotukset eivät todellakaan ole ilmaisia, ruoat, mahdolliset tappelut pentujen välillä. Usein kun sattuu niin että saman ikäiset pennut ottavat todellakin hanakasti yhteen kun alkavat aikuistumaan.

Itse en ikinä ota edes kahta pentua samanaikaisesti kotiin. Yksi riittää, koiran sosialistaminen, tapakasvatus, sisäsiisteysopetus ja peruskoulutus eivät ole tosta vaan tehtyjä juttuja vaan vaativat omistajalta paljon.

Miten meinasit saada ajan riittämään kymmenelle pennulle niin, että jokainen saa tarpeeksi aikaasi, jokainen pääsee kanssasi kahdestaan olemaan? Miten se onnistuu että pennut leimautuvat sinuun eikä toisiinsa?

Minä todellakin ihmettelen tätä ja haluan tietää miten tällainen on mahdollista.

Toivottavasti tämä on hyvä vitsi.

• Arghhh

Lakatkaa nyt jo jauhamasta tätä samaa vanhaa pa***a!!!
      Kuten monet ovat maininneet niin sekarotuisten terveydestä ei ole tehty kunnon tutkimusta. Mielestäni silloin on turha väittää että seropit olisivat sairaampia kuin rotukoirat tai että ne olisivat terveempiä kuin rotukoirat. Joten koska kenelläkään ei ole faktatietoa tästä asiasta on minusta siitä aivan turha kiistellä!

Jos teitä noin paljon se asia ärsyttää niin menkää vaikka pihalle heittelemään pikkukiviä ja purkamaan vähän paineita!!

• Herne

..mieltä...
        Käy väsyttämään nämä väittelyt koirien terveydestä.
        Eiköhän anneta asian jo jäädä. On varmaan hauskempiakin ja kiinnostavampia keskustelun aiheita kuin ainainen kinaaminen seropi vastaan "puhdas"

• Veijo Esso

Että, helpottiko?

• vastaus

minkä olen täältä koskaan lukenut ;)

• Osku

Tää tuntuu olevan ikuisuuskysymys, nimittäin kumpi parempi?

Itse olen jo aiemmin tunnustautunut palstalla sekä- rotu-että miksauksen omistajaksi.Mitä väliä sillä on, onko sekarotuiset niin sairaita tai terveitä?

Olen jo maininnut puhdasrotuisten olevan monessa asiassa vahvemmilla elämänsä suhteen, mm. eläinlääkärintarkastukset jne. Monesti on ollut niin, että sekarotuiset ovat saaneet alkunsa lähes omistajansa tietämättä..Mutta nykyään vastuuntuntoinen sekarotuisen pentueen omistaja tekee samat jutut kuin puhdasrotuiselle pentueelle, koska myös sekarotuiset ovat koiria.Ne ovat arvokkaita eläimiä.

Ja sitten.. sekarotuisiahan syntyy puhdasrotuisten risteytyksistä, siis näitä vahinkoja..joista paljon on puhuttu. Mikäli omistaisin nartun,en ikinä antaisi sille mahdollisuutta lisääntyä vallattomasti pihalla kaiken maailman urosten kanssa. Mutta kuten kuten oma sekarotuinen koirani osoittaa, näin on käynyt kennelissä..

Ja kun vanhemmat tiedetään, molemmat hyväkuntoisia ja suht terveitä rotuja, voidaan jo hieman saada suuntia pentujen terveidestä. Silti oma sekarotuiseni kärsii kroonisista korvatulehduksista, molemmilla vanhemmilla on rotujensa puolesta korvaongelmia.Ei siis juuri näillä nimenomaisilla yksilöillä, mutta kyseisillä roduilla.Ja kasvattaja tiesi kertoa sen ottaessani koiraa.

Mutta..myös puhdasrotuisissa on näitä kärjistyneitä tapauksia. On polvi-kyynärongelmaisia sukuja ja aina ne geenit pääsee jatkumaan jotain kautta uudelleen. Ehkä vahingossa;)

Eli..säälittävää käydä taistoa tästä aiheesta. Aina niitä porsaanreikiä löytyy ja tapauksia äärilaidoista. Nyt jo edesmennyt sekarotuiseni eli 16 vuotiaaksi täysin terveen elämän, kuoli tapaturmaisesti. Nyt neljä vuotias sekarotuiseni on syönyt kerran vuodessa eri kuureja korvatulehduksiinsa. Entinen puhdasrotuiseni eli sydän-ja korvaongelmiensa sekä epilepsiansa kanssa 8 vuotta. Nykyinen puhdarotuiseni kohta 10 vuotta ja täysin terve..

Ympäri mennään ja yhteen tullaan,
      Hauskaa jatkoa!

• rotukoiran omistaja

Siis mielestäni tuo toinen mie. antoi jo aivan hyvän vastauksen. Rotukoirat vaikuttavat sairailta, koska ne yleensä tutkitaan perinpohjaisesti. Sekarotuiset taas vaikuttavat terveiltä, kun ne luokitellaan heti terveiksi jos ei suurempaa vikaa ilmene.

• Zalo

Koirani, sekaroituinen siis, eläinlääkärin tarkastama (tarkastus tehty kunnolla ja perin pohjin sekarotuiseni roduille ominaisten sairauksien ja rasitteiden pohjalta)on TÄYSIN terve. Edesmennyt puhdasrotuiseni (myös eläinlääkärin KUNNOLLA tarkistama) Oli täysin terve ja jouduttiin lopettamaan vanhuuttaan...Eli eiköhän näitä terveitä koiria löydy puolin ja toisin. Sama pätee myös sairaisiin koiriin...

• Issukka

mitä rotuja koirassasi on ja miten ja millä menetelmillä se on tutkittu ja mitkä olivat tulokset!

• Riva

siihen tarkastukseen kuuluu??

• herää
        Riva kirjoitti:

mieliin siis epäilys ettei seropien omistajat osaisi oikeita tutkimuksia koirille tehdä kun terveitäkin löytyy??

• Ettei
        herää kirjoitti:

mieliin siis epäilys ettei seropien omistajat osaisi oikeita tutkimuksia koirille tehdä kun terveitäkin löytyy??

Kovinkaan moni sekarotuinen ole kuvattu jne.

Seropejqakin on terveitä mutta suurin osa on tutkimatt

• Arghh
        Ettei kirjoitti:

....nyt hyvät ihmiset mitä kirjoitatte..

Erittäin hyvä esimerkki:

(Kirjoittanut: Ettei, 26.8.2004 klo 22.07)
        "Seropejqakin on terveitä mutta suurin osa on tutkimatt

• Ajattelija
        Arghh kirjoitti:

....nyt hyvät ihmiset mitä kirjoitatte..

Erittäin hyvä esimerkki:

(Kirjoittanut: Ettei, 26.8.2004 klo 22.07)
        "Seropejqakin on terveitä mutta suurin osa on tutkimatt

Mikä on se sana miksikä ei-tutkittuja sekarotuisia pitäisi sanoa?
        Kun ne eivät kerran ole terveitä eikä sairaita ennen kuin on tutkittu.

Onko ne siis tutkimattomia? Kukaan ei voi sanoa koirastaa onko se terve/sairas jos sitä ei ole tutkittu. Se on faktaa se.

Eli nyt seropien omistajat, koirat tutkimuksiin jotta tiedetään kumpaan ryhmään ne kuuluu. Itseäni hävettäisi jos koirani kuuluisivat joukkoon "tutkimattomat". Vastuuntuntoinen koiranomistaja kun tutkituttaa koiransa vaikka ei käyttäisi jalostukseen....

• Riva
        Ajattelija kirjoitti:

Onko ne siis tutkimattomia? Kukaan ei voi sanoa koirastaa onko se terve/sairas jos sitä ei ole tutkittu. Se on faktaa se.

Eli nyt seropien omistajat, koirat tutkimuksiin jotta tiedetään kumpaan ryhmään ne kuuluu. Itseäni hävettäisi jos koirani kuuluisivat joukkoon "tutkimattomat". Vastuuntuntoinen koiranomistaja kun tutkituttaa koiransa vaikka ei käyttäisi jalostukseen....

kukaan ei kertonut miten seropin terveys tutkitaan.Se on varmaan tosi salainen tieto kun sitä kukaan ei uskalla kertoa.

• Ajattelija
        Riva kirjoitti:

kukaan ei kertonut miten seropin terveys tutkitaan.Se on varmaan tosi salainen tieto kun sitä kukaan ei uskalla kertoa.

Kyllä tuntuu todellakin olevan.

Onkohan niillä eri tutkimukset kuin puhdasrotuisilla? Kun puhdasrotuisille tarvitsee tehdä luustokuvauksia ja peilauksia niin sekarotuisissa samat asiat selviää suuhun katsomalla ilmeisesti.

No, meidän naapurilla on sekarotuinen joka on kuulemma tutkitusti terve. Lonkkia ei ole kuvattu mutta kuulemma terveet ovat koska koira juoksee. samoin kyynärpäät. Silmätkin ovat terveet koska koira näkee. Kuulossakaan ei ole vikaa, koira kuuluu kun ruokakuppi kolahtaa lattiaan. että näin on se koira tukittu... Koira on nyt 9 kuukautta vanha.

• Herne
        Ettei kirjoitti:

...puhdasrotuista koiraani ovat terveitä niin kauan kunnes heillä ilmenee jotain oireita jolloin vien ne tutkittavaksi ja sen jälkeen jos jotain sairautta löytyy ne ovat sairaita.

Kirjoituksesi mukaan koirani ovat sairaita,(vaikka ne eivät oireile milläänlailla) kun niitä ei ole tutkittu läpikotaisin.

Olen varmaan itsekkin sairas koska minua ei ole kuvattu ja tutkittu. Minäkään en oireile milläänlailla. ;))

• Herne
        Ajattelija kirjoitti:

... eihän kukaan kuvauta ja tutkituta lapsiaankaan tai itseään jos ei oireile millään lailla. Ainakin jos ei itse sairasta LUULOTAUTIA.

Kyllä ne tuolla lääkärissäkin katsoisivat vähän kieroon jos menisin ja sanoisin että kaikki perheenjäseneni on tutkittava ja kuvattava läpikotaisin,(ilman minkäänkaltaista oireilua) vain sen vuoksi että voin kehua että perheeni on terve!!!

• terveys on suhteellista
        Herne kirjoitti:

...puhdasrotuista koiraani ovat terveitä niin kauan kunnes heillä ilmenee jotain oireita jolloin vien ne tutkittavaksi ja sen jälkeen jos jotain sairautta löytyy ne ovat sairaita.

Kirjoituksesi mukaan koirani ovat sairaita,(vaikka ne eivät oireile milläänlailla) kun niitä ei ole tutkittu läpikotaisin.

Olen varmaan itsekkin sairas koska minua ei ole kuvattu ja tutkittu. Minäkään en oireile milläänlailla. ;))

Et oireile milläänlailla, et... mitä nyt tänne kirjoittelet... mutta niinhän sitä tekee monet muutkin alle/yllekirjoittanut mukaanlukien ;)

Onhan tää joskus "terapeuttista".

Veijo Essokin on hiffannut tämän asian "helpottiko" -viestissään. Heh. Asiaa!

• Terve koira
        Ajattelija kirjoitti:

Onkohan niillä eri tutkimukset kuin puhdasrotuisilla? Kun puhdasrotuisille tarvitsee tehdä luustokuvauksia ja peilauksia niin sekarotuisissa samat asiat selviää suuhun katsomalla ilmeisesti.

No, meidän naapurilla on sekarotuinen joka on kuulemma tutkitusti terve. Lonkkia ei ole kuvattu mutta kuulemma terveet ovat koska koira juoksee. samoin kyynärpäät. Silmätkin ovat terveet koska koira näkee. Kuulossakaan ei ole vikaa, koira kuuluu kun ruokakuppi kolahtaa lattiaan. että näin on se koira tukittu... Koira on nyt 9 kuukautta vanha.

Mitä ongelmaa teillä oikein on ton koiran terveyden suhteen? Ei kukaan koita mitään salaista terveystarkastusta täällä mainostaa, vaan rotukoirilla on omat jalostusohjelmat, joiden mukaan määräytyy jalostukseen käytettävän koiran pakolliset tutkimukset, eli ilman noita tuloksia ei pentuja rekisteröidä. Ei se, että koira juoksee, takaa sitä, että lonkat olisivat terveet, meillä ainakin kävi niin, että koira juoksee, hyppii ym. ihan normaalisti ja silti lonkkatulos oli D/D.

ikähän täällä tarkoiteta, että seropeille tulisi tehdä samat lonkka- ja kyynärkuvaukset ym, ja IHAN SAMALLA TAVALLA KUIN ROTUKOIRILLEKKIN, eikä "suuhun katsomalla", kuten te nyt väkisin haluatte asian vääntää.

• Terve koira
        Ajattelija kirjoitti:

On se kummallista, kun täällä riittää teitä viisastelijoita, todellisia koiraeksperttejä!
        Rotukoirilta vaadittavat tutkimukset määrää bevisa (siihen kuuluvien rotujen osalta) jos koiraa halutaan käyttää jalostukseen. Tutkimustulokset vaaditaan ennen kuin pennut saa rekkariin ja samalla toi jalostusohjelma antaa ne "raja-arvot" eli määrittää millä tuloksilla koiraa voi käyttää. Eli jos ohjelma kieltää D-lonkkasen koiran käytön, ei sen jälkeläisille saa papereita.

Kyllä täällä varmasti tarkoitetaan seropien tutkimista ihan samalla tavalla kuin rotukoirienkin, eli ei tarvi vääntää juttua tollaseks "suuhun katsomiseksi".

• Terve koira
        Terve koira kirjoitti:

On se kummallista, kun täällä riittää teitä viisastelijoita, todellisia koiraeksperttejä!
        Rotukoirilta vaadittavat tutkimukset määrää bevisa (siihen kuuluvien rotujen osalta) jos koiraa halutaan käyttää jalostukseen. Tutkimustulokset vaaditaan ennen kuin pennut saa rekkariin ja samalla toi jalostusohjelma antaa ne "raja-arvot" eli määrittää millä tuloksilla koiraa voi käyttää. Eli jos ohjelma kieltää D-lonkkasen koiran käytön, ei sen jälkeläisille saa papereita.

Kyllä täällä varmasti tarkoitetaan seropien tutkimista ihan samalla tavalla kuin rotukoirienkin, eli ei tarvi vääntää juttua tollaseks "suuhun katsomiseksi".

Tulipa taas toistettua itseään, eka viesti hävis ensin jonnekki...

• Riva
        Herne kirjoitti:

kiinnosta paskan vertaa tavallisten koirien terveys,mut siinä vaiheessa kun aletaan tehdä pentuja niin mikä ero on puhtaan ja seropin pentujen vanhempien välillä.Mitä myydään ihmisille,faktaa vai mutu-tietoo.

Ei tavallista kotikoiraa tartte kuvata tai silmäpeilata,mut jos sillä tekee pentuja niin sillon ehdottomasti.

• Herne
        Riva kirjoitti:

kiinnosta paskan vertaa tavallisten koirien terveys,mut siinä vaiheessa kun aletaan tehdä pentuja niin mikä ero on puhtaan ja seropin pentujen vanhempien välillä.Mitä myydään ihmisille,faktaa vai mutu-tietoo.

Ei tavallista kotikoiraa tartte kuvata tai silmäpeilata,mut jos sillä tekee pentuja niin sillon ehdottomasti.

...Siinnähän käsiteltiin yleisesti seropien ja puhdasrotuisten koirien osalta niiden terveyttä.
        Kirjoittaja oli närkästynyt siitä kun joku oli "jäkättänyt" kuinka terveitä seropit ovat verraten niitä "puhtaisiin" koiriin.
        Hän ei mielestäni viestissään maininnut pennuttamisesta mitään niinkuin en minäkään joten ota ne herneet sieltä nenästäsi pois.

• on terve
        Ajattelija kirjoitti:

niin kauan kun sitä ei vaivaa mikään eikä sitä tarvitse viedä lääkäriin.

• Herne
        on terve kirjoitti:

niin kauan kun sitä ei vaivaa mikään eikä sitä tarvitse viedä lääkäriin.

ymmärsi sen mitä olen tarkoittanut... ihanaa!

Minäkin olen asian niin käsittänyt että koira on niin kauan terve kunnes se sairastuu ja se viedään lääkäriin joka sitten toteaa sen sairaaksi.

• Issukka
        Herne kirjoitti:

ymmärsi sen mitä olen tarkoittanut... ihanaa!

Minäkin olen asian niin käsittänyt että koira on niin kauan terve kunnes se sairastuu ja se viedään lääkäriin joka sitten toteaa sen sairaaksi.

että miksi seropien omistajilla on luulotautinen käsitys koiransa terveydestä! Rotukoirilla homma ei noin toimi, vaan pevisan tulee täyttyä, mikäli mielitään koiraa astuttaa. Seropitpa ne pääsee vähemmällä - laskee hampaat ja eikun lisää seropeja terveistä vanhemmista....anna mun kaikki kestää!

• Herne
        Issukka kirjoitti:

että miksi seropien omistajilla on luulotautinen käsitys koiransa terveydestä! Rotukoirilla homma ei noin toimi, vaan pevisan tulee täyttyä, mikäli mielitään koiraa astuttaa. Seropitpa ne pääsee vähemmällä - laskee hampaat ja eikun lisää seropeja terveistä vanhemmista....anna mun kaikki kestää!

.. ei ole mielipidettä tuhon väitteeseen että seropi omistajat ovat luulotautisia,kun minulla ei ole kokemusta moisista, mutta siihen on että sellaiset koiranomistajat ovat, jotka tutkituttavat koiransa läpikotaisin löytääkseen mahdollisen sairauden vaikka koira ei oireile lainkaan.

Kasvatus työssä se onkin jo eri asia.
        Nämä mielipiteet kun ovat lähes kauttaaltaan sellaisia että kaikkien täytyisi tutkituttaa koiransa perusteellisesti käyttikö koiraansa jalostukseen tahi ei.

• realisti
        Issukka kirjoitti:

Eiköhän se koira ole terve jos se ei ole sairas.
        Ja sairaan koiran kyllä tunnistaa.
        Tuskinpa tavallisella koiran omistajalla on mitään syytä tutkituttaa koiraa sen kummemmin jos sitä ei mikään vaivaa.
        Kasvattajalla ei taida olla mitään muuta mielessä kuin kasvatus, ei kaikki koirat ole olemassa pentujen kasvatusta varten. Ja tässä ketjussa ei pennuttamisesta tainnut olla puhetta.

• Issukka
        realisti kirjoitti:

Tuskinpa tavallisella koiran omistajalla on mitään syytä tutkituttaa koiraa sen kummemmin jos sitä ei mikään vaivaa.
        Kasvattajalla ei taida olla mitään muuta mielessä kuin kasvatus, ei kaikki koirat ole olemassa pentujen kasvatusta varten. Ja tässä ketjussa ei pennuttamisesta tainnut olla puhetta.

jotain tuollaista. Näinhän se aina menee

• Pinja
        Riva kirjoitti:

http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/LookUpByKey/Femarsskrift/$file/Femarsskrift.pdf

Tarjoilen tätä linkkiä niin kauan kuin joku väittää että sekaisia ei ole mitenkään tutkittu. ;)

Tämä tutkimus kertoo sen että keskivertosekainen tarvitsee kallista eläinlääkärin hoitoa harvemmin kuin vaikka bokseri mutta useammin kuin vaikka suomenpystykorva.

• Riva
        Pinja kirjoitti:

http://www.agria.se/Agria/bilder.nsf/LookUpByKey/Femarsskrift/$file/Femarsskrift.pdf

Tarjoilen tätä linkkiä niin kauan kuin joku väittää että sekaisia ei ole mitenkään tutkittu. ;)

Tämä tutkimus kertoo sen että keskivertosekainen tarvitsee kallista eläinlääkärin hoitoa harvemmin kuin vaikka bokseri mutta useammin kuin vaikka suomenpystykorva.

tota linkkiä.
        Mun hyökkäys kohdistuu vain ja ainoastaan sillon kun tehdään pennut.
        Olen kaikkien kanssa samaa mieltä että tavallista kotikoiraa ei tartte tutkia sen takia että pitää todistaa sen olevan terve.

Mutta se saa mut raivoihin jos joku väittää että seropi vanhemmat ovat terveempiä kun puhtaat ilman todistettavaa tulosta.
        Sorry että vanha kasvattaja leima on niin vahvasti persuuksissa, että aina ajattelee vaan niitä pennuttavia emoja ja isiä.

Luen vastaisuudessa paremmin mitä kysytään,ettei tule turhaan väärä kuva.

• Osku
        Riva kirjoitti:

tota linkkiä.
        Mun hyökkäys kohdistuu vain ja ainoastaan sillon kun tehdään pennut.
        Olen kaikkien kanssa samaa mieltä että tavallista kotikoiraa ei tartte tutkia sen takia että pitää todistaa sen olevan terve.

Mutta se saa mut raivoihin jos joku väittää että seropi vanhemmat ovat terveempiä kun puhtaat ilman todistettavaa tulosta.
        Sorry että vanha kasvattaja leima on niin vahvasti persuuksissa, että aina ajattelee vaan niitä pennuttavia emoja ja isiä.

Luen vastaisuudessa paremmin mitä kysytään,ettei tule turhaan väärä kuva.

..toi linkki. Ois hauska katsella, mutta ei aukee hitsi vie.

• Issukka
        Pinja kirjoitti:

kun mitään ei tule näkyviin!

• Dober
        Issukka kirjoitti:

kun mitään ei tule näkyviin!

Ei tälläkään aukea tuo linkki. Liekö sellaista edes olemassa oikeasti?

• realisti
        Dober kirjoitti:

Ei tälläkään aukea tuo linkki. Liekö sellaista edes olemassa oikeasti?

on olemassa, se on pdf-tiedosto, joten tarvitsee Adoben Acrobat Reader ohjelman tai vastaavan auetakseen. Ja ruotsinkielentaidottomat älkööt vaivautuko.

• Issuikka
        realisti kirjoitti:

on olemassa, se on pdf-tiedosto, joten tarvitsee Adoben Acrobat Reader ohjelman tai vastaavan auetakseen. Ja ruotsinkielentaidottomat älkööt vaivautuko.

vaikka Adobe onkin, ihan on blancko sivu!

• realisti
        Issuikka kirjoitti:

vaikka Adobe onkin, ihan on blancko sivu!

hitaalla yhteydellä kestää jonkun aikaa latautua.
        Tällä linkillä
        http://www.agria.se
        pääsee ko. sivuston aloitussivulle, jos sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista.

• Herne
        Pinja kirjoitti:

...vaikka idiootti olenkin ;))
        Täyttä tietoa kaikki 52 sivua.
        Se lääkärin tarviaminen kun on niin suhteellista.
        Vai mitä...

• Issukka
        realisti kirjoitti:

hitaalla yhteydellä kestää jonkun aikaa latautua.
        Tällä linkillä
        http://www.agria.se
        pääsee ko. sivuston aloitussivulle, jos sieltä löytyisi jotain mielenkiintoista.

mutta kun dom är alla i Sverige, niin ei oikein ole Suomen kanssa tekemisissä.

• ...
        Pinja kirjoitti:

sen kyllä auki, mutta on toi ruotsinkielen taito sen verran heikko, ettei oikein ymmärrä mitään!

• Zalo
        Issukka kirjoitti:

mitä rotuja koirassasi on ja miten ja millä menetelmillä se on tutkittu ja mitkä olivat tulokset!

Joo olisi ehkä ollut aiheellista kertoa koiraani koskevista roduista..Eli sekoitukseeni kuuluu Rottweileriä ja hiukan Saksanpaimenkoiraa (emä on sakemannin ja rotikan yhdistelmä)..(puhdasrotuiseni yksilö oli Rottweiler)Rottweiler on koira, jolle paino keskittyy eturuumiin puolelle, joten tälle rodulle aika yleinen "rasite" on esim. kyynärnivelen rasittuma tai kasvuhäiriö (kovassa rasituksessa yleensä ilmenee.) Myöskin lonkkanivevelen kasuhäiriöön on kiinnitetty huomiota, kuten kaikilalla "raskailla" koiraroduilla. Sakemanneilla on aika tunnetusti lonkkavikoja, joten tästä voi päätellä sen, että olen kuvauttanut koirani luuston röntgenkuvauttamalla koirani kaiken pahan varalta. Myös hänen silmät on tutkittu eläinlääkärin tarkistuksella. Lääkäri tarkastuksessa yrittää havaita silmissä mahdolliset muutokset, tai poikkeumat. Koirani lonkat oli A/B ja silmät oli terveet. Kaiken epäselvyyden välttämiseksi tämä tarkoittanee, että koirani oli terve. Eli arvo A ja B voidaan lukea terveiksi. Tarkoitus olisi vielä käydä tutkituttamassa hänen sydänmensä ja muita "sisäelimiä", jotta voimme turvallisin mielin alkaa harrastaa agitiytä, ilman mitään ikäviä yllätyksiä :)! Tyydyttikö vastaukseni, niitä jotka joille koirani terveys jäi epäselväksi? :) :)

• Zalo
        Riva kirjoitti:

..Issukalle lähettämäni viesti, jos kiinnostusta löytynee :)

• Osku
        Zalo kirjoitti:

Joo olisi ehkä ollut aiheellista kertoa koiraani koskevista roduista..Eli sekoitukseeni kuuluu Rottweileriä ja hiukan Saksanpaimenkoiraa (emä on sakemannin ja rotikan yhdistelmä)..(puhdasrotuiseni yksilö oli Rottweiler)Rottweiler on koira, jolle paino keskittyy eturuumiin puolelle, joten tälle rodulle aika yleinen "rasite" on esim. kyynärnivelen rasittuma tai kasvuhäiriö (kovassa rasituksessa yleensä ilmenee.) Myöskin lonkkanivevelen kasuhäiriöön on kiinnitetty huomiota, kuten kaikilalla "raskailla" koiraroduilla. Sakemanneilla on aika tunnetusti lonkkavikoja, joten tästä voi päätellä sen, että olen kuvauttanut koirani luuston röntgenkuvauttamalla koirani kaiken pahan varalta. Myös hänen silmät on tutkittu eläinlääkärin tarkistuksella. Lääkäri tarkastuksessa yrittää havaita silmissä mahdolliset muutokset, tai poikkeumat. Koirani lonkat oli A/B ja silmät oli terveet. Kaiken epäselvyyden välttämiseksi tämä tarkoittanee, että koirani oli terve. Eli arvo A ja B voidaan lukea terveiksi. Tarkoitus olisi vielä käydä tutkituttamassa hänen sydänmensä ja muita "sisäelimiä", jotta voimme turvallisin mielin alkaa harrastaa agitiytä, ilman mitään ikäviä yllätyksiä :)! Tyydyttikö vastaukseni, niitä jotka joille koirani terveys jäi epäselväksi? :) :)

Millainen on koirasi noin muuten? Luonteeltaan jne.? Kivalta yhdistelmältä vaikuttaa ja tunnut kuiten olevan varsin vastuuntuntoinen omistaja..
        Paljon olen rotikoitten kanssa kaikkea harrastanut, mutta jäi just kiinnostaan toi agility? JA sitte ihan koirasi luonteesta, minkälainen se on, siinnä on rottentottia suurin osa? Oletteko haku-jälki-juttuja kokeilleet?

• Zalo
        Osku kirjoitti:

Millainen on koirasi noin muuten? Luonteeltaan jne.? Kivalta yhdistelmältä vaikuttaa ja tunnut kuiten olevan varsin vastuuntuntoinen omistaja..
        Paljon olen rotikoitten kanssa kaikkea harrastanut, mutta jäi just kiinnostaan toi agility? JA sitte ihan koirasi luonteesta, minkälainen se on, siinnä on rottentottia suurin osa? Oletteko haku-jälki-juttuja kokeilleet?

Se on rotikkaan verrattuna mielestäni "avoimempi" ja innostuneempi uusista asioista...myös vieraita kohtaan ei niin jyreä, kuin meidän puhdasrotuisemme oli. Ollan noita jälki juttuja vähän "omin" päin kokeiltu, kun meillä sitä metsää ympärillä riittää ja ihan mukavasti on mennyt. Hän on hyvin innostunut oppimaan kaikkea uutta:). Agilityä en ole ennen koiran kanssa harrastanut, joten se tulee olemaan meille molemmille ihan uusi kokemus. Vielä täytynee omistajankin tutustua tähän harrastukseen paremmin:) Mutta, jos se ei ota tuulta siipiensä alle ja koiralla ei kiinnostusta siihen löydy, jätämme sen sikseen. Koiran ehdoilla liikutaan. Luulisin kylläkin meidän koiralta sitä innostusta löytyvän kaiken hänen kanssaan kokemien asioiden perusteella. Ulkonäöltään koirani on rotikan näköinen ja sitä ei välttämättä pystyisi heti näkemältään sanoa, että siinä on sakemannia (Värit ei tietenkään ihan ole kohdallaan, mutta kuitenkin kaikki rotikalle ominaiset värit hänestä löytyy..vähän eri paikoista vaan) Hänssä on kuitenkin jonkin verran sakemannin ruumiinrakenetta. Tämä koiruli ei ole ruumiiltaan nimittäin yhtä kookas, kuin rotikat tuppaavat olemaan. Myös meidän koira on ollut "helpompi" koulutettava, kuin puhdasrotuisemme rotikka. Aivan ihana luonne, kun antaa rauhassa aikaa tutustua uusiin ihmisiin ja asioihin. Täytyy sanoa, että miä tykkään tosi, tosi paljon ja pois en vaihtaisi hinnasta mistä hyvänsä :) :) !!!

• ...
        Herne kirjoitti:

... eihän kukaan kuvauta ja tutkituta lapsiaankaan tai itseään jos ei oireile millään lailla. Ainakin jos ei itse sairasta LUULOTAUTIA.

Kyllä ne tuolla lääkärissäkin katsoisivat vähän kieroon jos menisin ja sanoisin että kaikki perheenjäseneni on tutkittava ja kuvattava läpikotaisin,(ilman minkäänkaltaista oireilua) vain sen vuoksi että voin kehua että perheeni on terve!!!

samaa mieltä olen kanssasi:))

• Pinja

• Pinja
        Herne kirjoitti:

...vaikka idiootti olenkin ;))
        Täyttä tietoa kaikki 52 sivua.
        Se lääkärin tarviaminen kun on niin suhteellista.
        Vai mitä...

Anteeksi se aiempi, enpä tarkoittanut, pääsi kiehahtamaan. *luimistelee takavasemmalle* ;)

• Issukka

• Pinja
        Issukka kirjoitti:

olen täysin kaksikielinen, joten eipä osunut tällä kertaa!!

Eipä osunut tuokaan, en puhunut mitään ruotsinkielen osaamisesta vaan siitä saako pdf-tiedostoa auki... ;) samapa tuo... =D

• Herne
        Pinja kirjoitti:

Anteeksi se aiempi, enpä tarkoittanut, pääsi kiehahtamaan. *luimistelee takavasemmalle* ;)

...jossain viestissä kirjoitin en loukkaannu vähästä... se meni ns. toisesta korvasta sisään ja suorilla toisesta ulos, vai pitäisikö sanoa tässä tilanteessa "silmästä" ;))

• Soraya
        realisti kirjoitti:

sen verran mitä oon omistanut sekarotuseni (3vuotta) niin sitä ei oo mikään vaivannut.. se kävi lääkärillä kun meille tuli ja se tutkittiin.. aina eläinlääkäri sanoo ettei koirassa oo mitää vikaa.. et musta on ihan turha rupee yleistää kaikkia sekarotusia jos joillakin on vikaa ollutkin.. onhan niitä puhasrotusiaki sekopäitä ja muita sellasia... miks kukaa ei siitä puhu!! ja VIKA on yleensä hihnan toisessa päässä.. mun koiralla ollu vaikee menneisyys ja sen takii luottamus oli aika koetuksella..
        mut nykyään kaikki ihan hyvin.. =) jaksoin vaa kärsivällisesti yrittää saada koiran luottamaan taas ihmisiin...!!!!!!!!

• ....
        Soraya kirjoitti:

sen verran mitä oon omistanut sekarotuseni (3vuotta) niin sitä ei oo mikään vaivannut.. se kävi lääkärillä kun meille tuli ja se tutkittiin.. aina eläinlääkäri sanoo ettei koirassa oo mitää vikaa.. et musta on ihan turha rupee yleistää kaikkia sekarotusia jos joillakin on vikaa ollutkin.. onhan niitä puhasrotusiaki sekopäitä ja muita sellasia... miks kukaa ei siitä puhu!! ja VIKA on yleensä hihnan toisessa päässä.. mun koiralla ollu vaikee menneisyys ja sen takii luottamus oli aika koetuksella..
        mut nykyään kaikki ihan hyvin.. =) jaksoin vaa kärsivällisesti yrittää saada koiran luottamaan taas ihmisiin...!!!!!!!!

Ilmeisesti koiraasi ei ole kunnolla tutkittu, kun et voinut vastata alempana olevaan kysymykseeni ja kertoa koirasi tutkimustuloksia. Mites lonkat? Silmät? Polvet? Ilmeisesti olin oikeassa ja olet näitä "Mun koira on ihan terve, kyllä se vielä pystyssä pysyy, ei siinä mitään vikaa ole."
        Etpä ainakaan luuloani vääräksi todistanut. Monia muitakin varmasti kiinnostaisi tämä sinun "terve" sekarotuisesi. Älä väitä terveeksi, jos kerran et mitään terveydestä tiedä.

• Kohtalo
        Soraya kirjoitti:

on just tollanen!

• Osku

On kyllä koirat syynissä..jos niiden terveyttä ja sairautta tarkkaillaan tosiaan näin paljon, niin olette erinomaisia koiranomistajia:)

Itse en ole edes tajunnu hakea sairauksia seropistani tai puhtaasta koirastani näin paljon, mutta lupaan ottaa opikseni ja kun menen seuraavaan rokotukseen kolmeen hienoon yksilöön kasvaneen koiralaumani kanssa, pyydän kunnon kartoituksen jokaisesta. Osaampahan pelätä pahinta;)

Siis sinänsä, se on hienoa, että seropien terveydestä käydään keskustelua. Silloin alkaa olla jo ihmisiä, jotka eivät suosi tämmöistä ns.takapihapennutusta ja sehän on aina koirillemmekin eduksi. Je meillä jokaisella on kuitenkin se yhdistävä tekijä, että haluamme koiraystävillemme vain parasta. Minusta tämä keskustelu on sikäli hyväksi..

Täytyypä lähtä nytte koirujen kanssa kuitenkin ulos, kun vielä malttaa irtautua palstan syövereistä :) Tulee koirat hoidettua...hihhih;)

• Soraya

sekarotunen koira... vanha herra 8v.. oon omistanu koiran vasta 3vuotta ja terve ku pukki.. =) tosi monet yleistää.. ite oon joutunu koirani käyttämää lekurilla vaa hammaskiven takia ja rokotuksissa ja siinä samalla on tehty terveystarkastus.. ei oo mitään vikaa.. =) mutta, ei se sitä tarkota että kaikki sekarotuset olisivat terveitä.. puhdas- ja sekarotusissa on yhtä lailla sairauksia yms.. ei sovi tosiaankaan yleistää.. itseäni harmittaa ainoastaan se hämärä menneisyys mikä koirallani on ollut ja josta mulla ei ole mitään tietoakaan.. voin vaan arvailla.. =( mut alkuvaiheessa luovuin jo toivosta saada tästä koirasta kunnon koiraa.. sanoinki et tää koira on jo nii piloilla, mut nyt ku oon voittanu sen luottamuksen ja se on oppinu "istu, kova sana, tassu" yms. nii huomasin et tällä koiralla on vielä toivoa.. mutta todella kaunis koira tämä on! mutta sillä on vielä paljon opittavaa.. se oli aika raasu ku mä sen hain.. reppana.. kovin laihakin..nii et on tässä vähän muutaki surettavaa ku ihmisten yleistäminen..!!!!!!!!!!

• ....

Ja mistäs tiedät, että koirasi on terve? Onko lonkat kuvattu, silmät peilattu ym.? Vaikka lääkäri tekee muutaman minuutin terveystarkastuksen, se ei todellakaan tarkoita, että koirasi olisi terve. Eli tässä jälleen hyvä esimerkki. Koira kävelee, on kunnossa, eli se on aivan terve. Onneksi se ei mene näin puhdasrotuisilla.

• Soraya
        .... kirjoitti:

Ja mistäs tiedät, että koirasi on terve? Onko lonkat kuvattu, silmät peilattu ym.? Vaikka lääkäri tekee muutaman minuutin terveystarkastuksen, se ei todellakaan tarkoita, että koirasi olisi terve. Eli tässä jälleen hyvä esimerkki. Koira kävelee, on kunnossa, eli se on aivan terve. Onneksi se ei mene näin puhdasrotuisilla.

tutkittu on ja käy säännöllisesti lekuris... ja pidä sä pääs kii ku et ees tiedä koko asiaa....!!!! taidat luulla itestäs liikoja?!?
        luulet tietäväs kaiken??? salli mun nauraa!!! =D
        säki taidat olla niitä jotka yleistää, joten et oo yhtää sen parempi vaik kuin väität...

• Pinja
        .... kirjoitti:

"Koira kävelee, on kunnossa, eli se on aivan terve. Onneksi se ei mene näin puhdasrotuisilla. "

Näin se menee kuitenkin myös sinulla, minulla, ja muilla ihmisillä vai oletko tutkituttanut lonkkasi ennen esim aerobic-harrastuksen aloittamista?

Ihminen on terve jos ei ole sairaaksi todettu, miksi ei koirasta voi olettaa samaa. Kuulostaa jo tautofoniselta tuo väite, että koira on sairas kunnes toisin todistetaan. Oireeton tila ei ole minkään opin mukaan yhtä kuin sairas sanan varsinaisessa merkityksessä. :)

Jalostukseen kelpaamaton ei ole yhtä_kuin_sairas.

• Dober
        Soraya kirjoitti:

tutkittu on ja käy säännöllisesti lekuris... ja pidä sä pääs kii ku et ees tiedä koko asiaa....!!!! taidat luulla itestäs liikoja?!?
        säki taidat olla niitä jotka yleistää, joten et oo yhtää sen parempi vaik kuin väität...

Kertoisitko tarkemmin että miten koirasi on tutkittu?

• Dober
        Pinja kirjoitti:

"Koira kävelee, on kunnossa, eli se on aivan terve. Onneksi se ei mene näin puhdasrotuisilla. "

Näin se menee kuitenkin myös sinulla, minulla, ja muilla ihmisillä vai oletko tutkituttanut lonkkasi ennen esim aerobic-harrastuksen aloittamista?

Ihminen on terve jos ei ole sairaaksi todettu, miksi ei koirasta voi olettaa samaa. Kuulostaa jo tautofoniselta tuo väite, että koira on sairas kunnes toisin todistetaan. Oireeton tila ei ole minkään opin mukaan yhtä kuin sairas sanan varsinaisessa merkityksessä. :)

Jalostukseen kelpaamaton ei ole yhtä_kuin_sairas.

Koiraa ja ihmistä ei voi verrata keskenään. Ihminen osaa hakeutua lääkäriin jos jostakin vähän kolottaa. Koira taas voi olla hyvinkin pitkään näyttämättä kipua ja siinä vaiheessa kun koiralla on kipu niin sietämätöntä että se sen näyttää, ei paljoa ol enää tehtävissä.

Itselläni eka koira mikä oli, kuvattiin sen olessa 2-vuotias. Lonkat oli eläinlääkärin arvoin mukaan D tai E, tarkkaan ei osannut sanoa. Hyvä että koira kuvattiin, nimittäin jos ei oltaisi kuvattu niin missäköhän kunnossa koira nyt olisi kun oltaisiin harrasteltu agilityä, pitkiä juoksulernkkejä yms. Osattiin sitte olla koiran kanssa hissuksiin ja nyt koira on 7 vuotias ja lonkat alkavat vasta nyt vaivaamaan. Eipä olisi tämä koira vuotta kauempaa agilitykentällä ollut.

• ....
        Soraya kirjoitti:

Ilmeisesti koirasi ei olekaan niin terve kuin kuvittelet, kun ei voi niitä tuloksia julkistaa. Eli juuri tätä tarkoitin, koira on terve kun eläinlääkäri ei ole mitään vikaa löytänyt tuossa 5minuu7tin tarkastuksessa. Jos koirasi on todella TUTKITUSTI terve, niin voithan todistaa minun olevan väärässä ja kertoa mitä koiraltasi on tutkittu ja mitkä olivat tulokset. Tällöin minä pyydän anteeksi epäilyjäni, mutta tuskinpa tarvitsee.

• Osku
        Dober kirjoitti:

Koiraa ja ihmistä ei voi verrata keskenään. Ihminen osaa hakeutua lääkäriin jos jostakin vähän kolottaa. Koira taas voi olla hyvinkin pitkään näyttämättä kipua ja siinä vaiheessa kun koiralla on kipu niin sietämätöntä että se sen näyttää, ei paljoa ol enää tehtävissä.

Itselläni eka koira mikä oli, kuvattiin sen olessa 2-vuotias. Lonkat oli eläinlääkärin arvoin mukaan D tai E, tarkkaan ei osannut sanoa. Hyvä että koira kuvattiin, nimittäin jos ei oltaisi kuvattu niin missäköhän kunnossa koira nyt olisi kun oltaisiin harrasteltu agilityä, pitkiä juoksulernkkejä yms. Osattiin sitte olla koiran kanssa hissuksiin ja nyt koira on 7 vuotias ja lonkat alkavat vasta nyt vaivaamaan. Eipä olisi tämä koira vuotta kauempaa agilitykentällä ollut.

..ne lonkat sitten vaivaavat? Pitkään olin sitä mieltä että rottikseni kärsii lonkkavaivoista, kunnes selvisi, että kyse olikin kyynärnivelen kulumasta. Minä totesin, etten huomaakaan koiran ontumisesta syytä ja kipukohtaa niin helposti kuin esimerkiksi hevosesta(!)ja että mistä tassusta on kyse. Ja oma koirani siis lääkäriin, lonkat ok. Mutta suuren etupainotteisen koiran "tyyppivikahan" se sieltä löytyi.

Eli olenko aivan hakoteillä, kun meinaan, että koiran ontumisen yhteydessä saattaa kyse olla vaikkapa selkävaivoista?Ei välttämättä lonkista.Eli siis onko koiralla tämä nilkutus/ontuminen tavallaan hämäävämpää..? Ystäväni sakemanni, jonka lonkkaluunpäästä puuttui(uskomatonta mutta totta) pala, huomasin kyllä häikkää takapäässä jo koiran ollessa nuori..mutta koska erehdyin oman koiraparkani kohdalla täysin, niin haluan kysyä.

• Dober
        Osku kirjoitti:

..ne lonkat sitten vaivaavat? Pitkään olin sitä mieltä että rottikseni kärsii lonkkavaivoista, kunnes selvisi, että kyse olikin kyynärnivelen kulumasta. Minä totesin, etten huomaakaan koiran ontumisesta syytä ja kipukohtaa niin helposti kuin esimerkiksi hevosesta(!)ja että mistä tassusta on kyse. Ja oma koirani siis lääkäriin, lonkat ok. Mutta suuren etupainotteisen koiran "tyyppivikahan" se sieltä löytyi.

Eli olenko aivan hakoteillä, kun meinaan, että koiran ontumisen yhteydessä saattaa kyse olla vaikkapa selkävaivoista?Ei välttämättä lonkista.Eli siis onko koiralla tämä nilkutus/ontuminen tavallaan hämäävämpää..? Ystäväni sakemanni, jonka lonkkaluunpäästä puuttui(uskomatonta mutta totta) pala, huomasin kyllä häikkää takapäässä jo koiran ollessa nuori..mutta koska erehdyin oman koiraparkani kohdalla täysin, niin haluan kysyä.

Lonkat vaivaavat siten, että koira ontuu, joku päivä enemmän, joku päivä vähemmän. En usko että tämä ontuminen johtuu muusta, kuitenkin kun on kuvattu ja nut vanhemmalla iällä on eläinlääkäein kanssa keskusteltu jne. Kipulääkitys koiralla on, käytetään tarvittaessa.

On ihan mahdollista että koira ontuu selkävaivojen takia. Erilaiset muutokset selän aleeella aihuttavat ontumista. Ésim. kaverillani on tervu jonka selkäranka kasvaa lantion suetuvilla leveyttä kokoajan. Kyseessä on perinnöllinen sairaus. Kiropraktikko on tällä hetkellä ainoa joka pystyy koiraa auttamaan mutta saa nähdä kauanko siitä on apua - koiran luu kun kasvaa kokoajan, kohtahan se ei enää mahdu koiran sisälle.

• Sairas?
        Dober kirjoitti:

Lonkat vaivaavat siten, että koira ontuu, joku päivä enemmän, joku päivä vähemmän. En usko että tämä ontuminen johtuu muusta, kuitenkin kun on kuvattu ja nut vanhemmalla iällä on eläinlääkäein kanssa keskusteltu jne. Kipulääkitys koiralla on, käytetään tarvittaessa.

On ihan mahdollista että koira ontuu selkävaivojen takia. Erilaiset muutokset selän aleeella aihuttavat ontumista. Ésim. kaverillani on tervu jonka selkäranka kasvaa lantion suetuvilla leveyttä kokoajan. Kyseessä on perinnöllinen sairaus. Kiropraktikko on tällä hetkellä ainoa joka pystyy koiraa auttamaan mutta saa nähdä kauanko siitä on apua - koiran luu kun kasvaa kokoajan, kohtahan se ei enää mahdu koiran sisälle.

Oon mielenkiinnolla lueskellut tätäkin väittelyä ja oon aika pitkälti sitä mieltä, että en itse menisi seropia kuvauttamaan, kun mitä hittoo tekisin niillä lonkkatuloksilla ym, kun ei oo mitään mieltä käyttää seropia pentujen tekoon. Niinpä on typerää huudella täällä seropien lonkka-ym tulosten perään.

Et itse harrastanut agilityä koirasi kanssa, koska lonkat olivat "sököt", vaan koirasi sai olla rauhassa jottei tulisi ongelmia. Toisin sanoen kohtelit koiraasi sairaana, koska lonkkatulokset eivät ollet ok?

Itse pidän meidän koiraa terveenä ja harrastetaan kaikkea mahdollista, koskaan ei ole lonkat vaivanneet, vaikka D-lonkkainen onkin. Myös eläinlääkäri kehotti jatkamaan "normaaliin tapaan" kuvausten jälkeen ja sanoi, etteivät nuo lonkat tulee koiraa koskaan vaivaamaan vaikka tulos on huono. Kuvaajana oli erittäin pätevä lääkäri! Teillä saattaa tilanne tietenkin olla toisenlainen ja koiraa on ollut pakko säästää, jottei vaivoja tulisi.

Niinpä minusta toi lonkkatulos ei tee koirasta tervettä/sairasta. Toki se on asia, joka täytyy huomioida jalostustyössä.

• Sairas?
        .... kirjoitti:

Ei lonkkatulos tee koirasta tervettä/sairasta. Meillä on lonkat D ja koira on todella terve. Ei mielestäni ole järkevää kuvauttaa joka seropia, kun niitä ei mielestäni kannata edes ajatella jalostukseen. Jos koira voi hyvin, ei onnu ym. niin miksi ihmeessä sitä mentäisiin kuvaamaan? Ei se muuta koiran "arvoa" omistajalleen, vaikka sillä seropilla olis A-lonkat ym.

Jalostuksessa käytettävät koirat kun on eri asia, kuin kotona asustava seropi, ei kannattaisi ihan noin rajusti hyökätä toisten kimppuun.

• Dober
        Sairas? kirjoitti:

Oon mielenkiinnolla lueskellut tätäkin väittelyä ja oon aika pitkälti sitä mieltä, että en itse menisi seropia kuvauttamaan, kun mitä hittoo tekisin niillä lonkkatuloksilla ym, kun ei oo mitään mieltä käyttää seropia pentujen tekoon. Niinpä on typerää huudella täällä seropien lonkka-ym tulosten perään.

Et itse harrastanut agilityä koirasi kanssa, koska lonkat olivat "sököt", vaan koirasi sai olla rauhassa jottei tulisi ongelmia. Toisin sanoen kohtelit koiraasi sairaana, koska lonkkatulokset eivät ollet ok?

Itse pidän meidän koiraa terveenä ja harrastetaan kaikkea mahdollista, koskaan ei ole lonkat vaivanneet, vaikka D-lonkkainen onkin. Myös eläinlääkäri kehotti jatkamaan "normaaliin tapaan" kuvausten jälkeen ja sanoi, etteivät nuo lonkat tulee koiraa koskaan vaivaamaan vaikka tulos on huono. Kuvaajana oli erittäin pätevä lääkäri! Teillä saattaa tilanne tietenkin olla toisenlainen ja koiraa on ollut pakko säästää, jottei vaivoja tulisi.

Niinpä minusta toi lonkkatulos ei tee koirasta tervettä/sairasta. Toki se on asia, joka täytyy huomioida jalostustyössä.

Meille eläinlääkäri, yksi suomen pätevimmistä luustojuttuihin erikoistunut Hannu Pajulahti Anjalankoskelta sanoi ettei koiran kanssa missääntapauksessa pidä lähteä agilityyn tms hyppimään ja pomppimaan. Mikäli näin oltaisiin tehty niin todennäköisesti koira olisi jouduttu jo lopettamaan. Itse luotan tämän läkärin sanaan siinämäärin etten lähde koiran terveydellä leikkimään.

Mitä muutakaan D/E lonkkatuloksen omaava koira on kuin sairas? Voisitko kertoa minulle? Lonkat kun on sairaat, niitä ei terveiksi saa, ei vaikkaoltaisiin jätetty kuvauttamatta.

• Zalo
        .... kirjoitti:

Ilmeisesti koirasi ei olekaan niin terve kuin kuvittelet, kun ei voi niitä tuloksia julkistaa. Eli juuri tätä tarkoitin, koira on terve kun eläinlääkäri ei ole mitään vikaa löytänyt tuossa 5minuu7tin tarkastuksessa. Jos koirasi on todella TUTKITUSTI terve, niin voithan todistaa minun olevan väärässä ja kertoa mitä koiraltasi on tutkittu ja mitkä olivat tulokset. Tällöin minä pyydän anteeksi epäilyjäni, mutta tuskinpa tarvitsee.

Mielestäni on aika jännä havainto huomata, että kun ihmiset, joilla on sekarotuinen koira, kertovat tutkituttaneensa koiransa terveyden, niin heti aletaan epäilemään ja kyselemään, millä menetelmillä on tämä kyseinen toimenpide suoritettu. Itselläni on ollut puhdasrotuinen karvaturpa ja, kun kerroin eläinlääkärin tarkistaneen hänet, ei epäilyjä tullut. Kyllä varmaan aika moni tutkituttaa KUNNOLLA sekarotuisensa, ainakin minun tuttuni ja minä mukaanlukien niin tekevät. Minua vaan henkilökohtaisesti ärsyttää joka palstalla kertoa sekarotuisen koirani terveydestä ja terveyteen liittyvistä tutkimusmenetelmistä todistaakseni olevani vastuuntuntoinen koiranomistaja ja kitkemään epäilyksen pois. Tässä viestissä vaan paistaa minun silmään viesti, että MINÄ olla oikeassa, SINÄ olla väärässä..mutta saattaapa tulkintani myös olla hieman hakusessakin, joten älkää vetäskö hernettä nenusiinne...=) Pointtini oli vaan, että kyllä sekarotuisiakin ihan tosissaan tarkastetaan KUNNOLLA ja saadaan myös hyviä tuloksia, niin kuin asia on puhdasrotuistenkin kannalta.

• Issukka
        Sairas? kirjoitti:

Ei lonkkatulos tee koirasta tervettä/sairasta. Meillä on lonkat D ja koira on todella terve. Ei mielestäni ole järkevää kuvauttaa joka seropia, kun niitä ei mielestäni kannata edes ajatella jalostukseen. Jos koira voi hyvin, ei onnu ym. niin miksi ihmeessä sitä mentäisiin kuvaamaan? Ei se muuta koiran "arvoa" omistajalleen, vaikka sillä seropilla olis A-lonkat ym.

Jalostuksessa käytettävät koirat kun on eri asia, kuin kotona asustava seropi, ei kannattaisi ihan noin rajusti hyökätä toisten kimppuun.

joita ei ole virallisesti kuvattu teetetään lakkaamatta tietentahtoen lisää pentuja! Se ei ole järkevän seropin omistajan touhua se!

• Issukka
        Zalo kirjoitti:

Mielestäni on aika jännä havainto huomata, että kun ihmiset, joilla on sekarotuinen koira, kertovat tutkituttaneensa koiransa terveyden, niin heti aletaan epäilemään ja kyselemään, millä menetelmillä on tämä kyseinen toimenpide suoritettu. Itselläni on ollut puhdasrotuinen karvaturpa ja, kun kerroin eläinlääkärin tarkistaneen hänet, ei epäilyjä tullut. Kyllä varmaan aika moni tutkituttaa KUNNOLLA sekarotuisensa, ainakin minun tuttuni ja minä mukaanlukien niin tekevät. Minua vaan henkilökohtaisesti ärsyttää joka palstalla kertoa sekarotuisen koirani terveydestä ja terveyteen liittyvistä tutkimusmenetelmistä todistaakseni olevani vastuuntuntoinen koiranomistaja ja kitkemään epäilyksen pois. Tässä viestissä vaan paistaa minun silmään viesti, että MINÄ olla oikeassa, SINÄ olla väärässä..mutta saattaapa tulkintani myös olla hieman hakusessakin, joten älkää vetäskö hernettä nenusiinne...=) Pointtini oli vaan, että kyllä sekarotuisiakin ihan tosissaan tarkastetaan KUNNOLLA ja saadaan myös hyviä tuloksia, niin kuin asia on puhdasrotuistenkin kannalta.

alunalkaenkin ollut niistä ihan oikeista, virallisista tutkimuksista, eli puhdasrotuisten pevisoista. (seropeissahan yhdistyy monasti hyvinkin monta puhdasta) Eli silmät, lonkat, polvet, kyynärnivelet, sydän, maksa jne. riippuen, mikä kunkin seropissa olevaan rodun pevisaan kuuluu. Yleistarkastus ei ole se ihan sama asia!

• Sairas?
        Issukka kirjoitti:

joita ei ole virallisesti kuvattu teetetään lakkaamatta tietentahtoen lisää pentuja! Se ei ole järkevän seropin omistajan touhua se!

Vastustan minäkin tuota seropien tuottamista, vastustan sitä, vaikka koirat olisi miten tutkittu, kun niitä vahinkopentueitakin tulee seropeille, niin ei ole mitään järkeä "kasvattaa" seropeja.

Toisin sanoen vastuun ottaminen taitaa olla hiukan hukassa seropien tuottajilta, koska noita "vahinkoja" sattuu seropeilla yllättävän usein verrattuna rotukoiriin.

En pidä järkevänä hommana kuvauttaa joka seropia, jos koira voi hyvin ja on "terve".

• pah
        Sairas? kirjoitti:

Vastustan minäkin tuota seropien tuottamista, vastustan sitä, vaikka koirat olisi miten tutkittu, kun niitä vahinkopentueitakin tulee seropeille, niin ei ole mitään järkeä "kasvattaa" seropeja.

Toisin sanoen vastuun ottaminen taitaa olla hiukan hukassa seropien tuottajilta, koska noita "vahinkoja" sattuu seropeilla yllättävän usein verrattuna rotukoiriin.

En pidä järkevänä hommana kuvauttaa joka seropia, jos koira voi hyvin ja on "terve".

"Toisin sanoen vastuun ottaminen taitaa olla hiukan hukassa seropien tuottajilta, koska noita "vahinkoja" sattuu seropeilla yllättävän usein verrattuna rotukoiriin."

Ja paskan marjat....sanon minä.
        Mietitäänpä taas mistä ne seropit on alunperin tulleet. Ja kenen ansiosta.

• Villis
        Sairas? kirjoitti:

... kategoriaan minut luetaan.

Minulla on ns. "rotukoira", joka sai vahinkopennut toisen "rotukoiran" ansiosta.

Eli en ole ollut ennen seropi-ihminen ennen kuin meille syntyi viisi seropipentua vai täytyisikö sanoa kaksirotuiset pennut.
        Viittaan lauseeseesi että,
        -"vahinkoja" sattuu yllättävän usein seropeilla verratuna rotukoiriin.-

eli meillä vahinko sattui rotukoirilla josta sitten syntyi seropi-pentuja.

• Zalo
        Issukka kirjoitti:

alunalkaenkin ollut niistä ihan oikeista, virallisista tutkimuksista, eli puhdasrotuisten pevisoista. (seropeissahan yhdistyy monasti hyvinkin monta puhdasta) Eli silmät, lonkat, polvet, kyynärnivelet, sydän, maksa jne. riippuen, mikä kunkin seropissa olevaan rodun pevisaan kuuluu. Yleistarkastus ei ole se ihan sama asia!

Juuri sitähän minä tarkoitinkin, mutta voipi olla että esitin asiani hieman epäselvästi, tai ymmärsin juttusi väärin :)

• Sairas?
        Villis kirjoitti:

... kategoriaan minut luetaan.

Minulla on ns. "rotukoira", joka sai vahinkopennut toisen "rotukoiran" ansiosta.

Eli en ole ollut ennen seropi-ihminen ennen kuin meille syntyi viisi seropipentua vai täytyisikö sanoa kaksirotuiset pennut.
        Viittaan lauseeseesi että,
        -"vahinkoja" sattuu yllättävän usein seropeilla verratuna rotukoiriin.-

eli meillä vahinko sattui rotukoirilla josta sitten syntyi seropi-pentuja.

Luin juttus tuolta toiselta palstalta ja sun tapauksessa ei mun mielestä ole kyse seropien tuottamisesta. Tosi ikävä juttu ja toivottavasti saat korvauksia uroksen omistajalta.

Seropimyynti-ilmoituksissa on vaan niin usein näitä vahinkoja, että siihen viittasin tuossa aiemmin. Samoille ihmisille sattuu vahinko toisensa jälkeen... On toki rotukoirillakin vahinkoja, kuten esim. tapauksesi, mutta onneksi harvemmin, eikä niitä omia risteytyksiä tehdä niin kuin seropeilla.

• aha
        Dober kirjoitti:

Nytkö sinua kiinnostaakin agi.Ja eikö tuo seitsenvuotias menny vaihtoon,kun sillä ei voi harrastaa mitään.Minä onneksi vain vähän epäilen sanojasi,ku toisella palstalla väität jotain muuta kuin taas täällä?????

• ulrica

eiköhän nuita sairaita yksilöitä löydy kaikista koirista rodusta riippumatta, mutta usein rotukoirilla on tiettyjä usein samassa rodussa esiintyviä sairauksia. kuten luppakorvilla korvatulehdusta, mäyräkoirilla halvausta ja isoilla roduilla esiintyy lonkkavikaa.näitä sairauksia on ollut lähipiirissäni k.o.roduilla. sekarotuinen tai puhdas rotuinen, suomalaiset pystykorva rodut tuntuvat vaan olevan pitkä ikäisiä ja USEIMMITEN terveitä. Siis tämä on täysin minun kokemukseni ja kokemusta on paljon eri roduista ystävä ja tuttava piirissä sekä itselläni kun on paljon koiria ollut

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe