Liiton veri, Herran sana

Jumala On Pyhä*

Mistähän syystä täältä poistettiin Jumalan pilkkaan liittynyt ketju, jossa henkilö ilmoitti, kuinka hän mieluummin käyttää raamatunlehtiä? Tässä vastaukseni aiheeseen:

Hepr. 10:26-31
26 Sillä jos me tahallamme teemme syntiä, päästyämme totuuden tuntoon, niin ei ole enää uhria meidän syntiemme edestä,
27 vaan hirmuinen tuomion odotus ja tulen kiivaus, joka on kuluttava vastustajat.
28 Joka hylkää Mooseksen lain, sen pitää armotta kahden tai kolmen todistajan todistuksen nojalla kuoleman:
29 kuinka paljoa ankaramman rangaistuksen luulettekaan sen ansaitsevan, joka tallaa jalkoihinsa Jumalan Pojan ja pitää epäpyhänä liiton veren, jossa hänet on pyhitetty, ja pilkkaa armon Henkeä!
30 Sillä me tunnemme hänet, joka on sanonut: "Minun on kosto, minä olen maksava"; ja vielä: "Herra on tuomitseva kansansa".
31 Hirmuista on langeta elävän Jumalan käsiin.

4. Moos. 15:28-31
28 Kun pappi on toimittanut sovituksen sille, joka on erehdyksestä, tahtomattaan, rikkonut Herraa vastaan, kun hän on toimittanut hänelle sovituksen, niin hänelle annetaan anteeksi.
29 Sama laki olkoon sekä maassa syntyneillä israelilaisilla että muukalaisella, joka asuu heidän keskellänsä, kun joku rikkoo erehdyksestä.
30 Mutta se, joka tahallisesti tekee syntiä, olipa hän maassa syntynyt tai muukalainen, pilkkaa Herraa, ja hänet hävitettäköön kansastansa.
31 Sillä hän on pitänyt halpana Herran sanan ja rikkonut hänen käskynsä; hänet tuhottakoon, syntivelka painaa häntä."
.

43

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • evangelium*

Olihan se törtsy varsinkin se otsikko. Mutta uhri puuttuu, selvä se näiltä tällaisilta rienaajilta ja häpäisijiltä! Hyvä kun toit Raamatun kohdan missä uhrista.

• 10¤10

Pilkan edessä kristitty ei pyydä poistamaan pilkkaa, vaan vastaa siihen.

Onhan pilkkaajallakin sananvapaus, mutta kuten jokainen meistä, myös hän on kerran tilivelvollinen jokaisesta sanastaan.

• evangelium*
        10¤10 kirjoitti:

Pilkan edessä kristitty ei pyydä poistamaan pilkkaa, vaan vastaa siihen.

Onhan pilkkaajallakin sananvapaus, mutta kuten jokainen meistä, myös hän on kerran tilivelvollinen jokaisesta sanastaan.

Olin kyllä jo valmistautunut kunnon väittelyyn tämän törkyturvan kanssa, muutenkin jos tulee tällaisia pilkkakirjoituksia niin mun mielestä ne sais olla palstalla hyvänä muistutuksena, koska miten muuten uskosta osaton juntti oppii koskaan?

• 10¤10¤10¤
        evangelium* kirjoitti:

Olin kyllä jo valmistautunut kunnon väittelyyn tämän törkyturvan kanssa, muutenkin jos tulee tällaisia pilkkakirjoituksia niin mun mielestä ne sais olla palstalla hyvänä muistutuksena, koska miten muuten uskosta osaton juntti oppii koskaan?

Pilkkaajillakin on jokinoma tarkoituksensa, jokin kiinnostus Hengen asioihin..
        Heitä ei pidä karttaa, vaan pikemminkin pyrkiä vastaamaan oikein.

Tuo edellä kirjoittamani on ankara tuomionsana, mutta toisaalta Jeesuksen sovitustyö kattaa kaiken sellaisen synnin, joka Jumalan puolelta on anteeksiannettavissa. Tässä on siis muistettava, että Jumala on tuomari, emme me, vaikkakin voimme varoittaa tuomiosta.

Jeesus sanoi: "Ei kukaan voi tulla Isän tykö, ellei Isä Itse häntä vedä". Jos joku syntinen tuntee myönteistä vetoa uskonasioihin, on se yleensä Isän kutsua. Tällöin hänelle kuuluu myöskin armo. Tuossa edellä nuo raamatunkohdat koskevat Israelin kansaa, Uudessa Liitossa uskovien seurakuntaa, joten nuo ankarat sanat ovat varsinaisesti uskovien keskuudesta lankeaville: "hävitettäköön kansasta" = poistettakoon seurakunnasta.

Rankka jumalanpilkka on usein seurausta mahd. jo aiemmin tapahtuneesta Pyhän Hengen pilkasta, mutta tämän asian ratkaisee Jumala Itse.
        .

• evangelium*
        10¤10¤10¤ kirjoitti:

Pilkkaajillakin on jokinoma tarkoituksensa, jokin kiinnostus Hengen asioihin..
        Heitä ei pidä karttaa, vaan pikemminkin pyrkiä vastaamaan oikein.

Tuo edellä kirjoittamani on ankara tuomionsana, mutta toisaalta Jeesuksen sovitustyö kattaa kaiken sellaisen synnin, joka Jumalan puolelta on anteeksiannettavissa. Tässä on siis muistettava, että Jumala on tuomari, emme me, vaikkakin voimme varoittaa tuomiosta.

Jeesus sanoi: "Ei kukaan voi tulla Isän tykö, ellei Isä Itse häntä vedä". Jos joku syntinen tuntee myönteistä vetoa uskonasioihin, on se yleensä Isän kutsua. Tällöin hänelle kuuluu myöskin armo. Tuossa edellä nuo raamatunkohdat koskevat Israelin kansaa, Uudessa Liitossa uskovien seurakuntaa, joten nuo ankarat sanat ovat varsinaisesti uskovien keskuudesta lankeaville: "hävitettäköön kansasta" = poistettakoon seurakunnasta.

Rankka jumalanpilkka on usein seurausta mahd. jo aiemmin tapahtuneesta Pyhän Hengen pilkasta, mutta tämän asian ratkaisee Jumala Itse.
        .

"Pilkkaajillakin on jokin oma tarkoituksensa, jokin kiinnostus hengen asioihin."

Aivan varmasti. Tämänkin pilkkaajan sisimmässä etsintä suurta salattua Jumalaa kohtaan. Mä oon pyrkinyt aina vastaamaan heille, näen oman syntisyyden useimmiten aivan samalla tavalla edessä(niinkuin se nauta tiellä, hehh)kun kirjoitan jollekin synnintekijälle, jotenkin eroa ei ole, onko tämä sitten empatiaa vai mitä.

Tuo yksi ankarimpia Sananpaikkoja toi Hepr 10 : 27, 28, ja tuolla toisaalla kirjoitettiin homojen tuomitsemisesta samaan tapaan, tunnen itse muutaman homon tai he ovat hyviä ystäviä ja en näe homoutta minään mörkönä varsinkaan seurakunnissa koska jos esim homot eivät saa tulla seurakuntaan, niin tämänhän seurauksena ne perustaa oman kirkkonsa. Samaten WC-pyyhkijät. Siis samaten kaikki syntiset. Kaikilla oma kirkko. Eli diasporassa kaikki taas.

Mikä on sitten sitä anteeksiantamatonta Pyhän Hengen pilkkaa? Paatunut ja katkeroitunut, koko ajan jatkuva tietoinen synnintekoko.

Ps. Jos ketä varten Jeesus tuli, niin juuri syntisiä varten. Pylväspyhimykset häipyköön.

• evangeliina*
        evangelium* kirjoitti:

"Pilkkaajillakin on jokin oma tarkoituksensa, jokin kiinnostus hengen asioihin."

Aivan varmasti. Tämänkin pilkkaajan sisimmässä etsintä suurta salattua Jumalaa kohtaan. Mä oon pyrkinyt aina vastaamaan heille, näen oman syntisyyden useimmiten aivan samalla tavalla edessä(niinkuin se nauta tiellä, hehh)kun kirjoitan jollekin synnintekijälle, jotenkin eroa ei ole, onko tämä sitten empatiaa vai mitä.

Tuo yksi ankarimpia Sananpaikkoja toi Hepr 10 : 27, 28, ja tuolla toisaalla kirjoitettiin homojen tuomitsemisesta samaan tapaan, tunnen itse muutaman homon tai he ovat hyviä ystäviä ja en näe homoutta minään mörkönä varsinkaan seurakunnissa koska jos esim homot eivät saa tulla seurakuntaan, niin tämänhän seurauksena ne perustaa oman kirkkonsa. Samaten WC-pyyhkijät. Siis samaten kaikki syntiset. Kaikilla oma kirkko. Eli diasporassa kaikki taas.

Mikä on sitten sitä anteeksiantamatonta Pyhän Hengen pilkkaa? Paatunut ja katkeroitunut, koko ajan jatkuva tietoinen synnintekoko.

Ps. Jos ketä varten Jeesus tuli, niin juuri syntisiä varten. Pylväspyhimykset häipyköön.

Tuota anteeksiantamatonta Pyhän Hengen pilkkaa usein pohditaan, mitä se on. Oikeastaan oleellisinta siinä on, että tällainen henkilö ei enää tunne kiinnostusta Jumalaa kohtaan, koska hänelle ei enää ole Jumalan kutsua.

Moni tänne tuleva pilkkaaja saattaa sydämessään kysellä, mikä tuo Jumala on, mutta verhoaa kaipauksensa ikäänkuin pilkkaamisen verhoon, samalla testaten uskovien reaktioita. Jos uskovilta tulee tyly vastaus, saa pilkkaaja siitä ehkä puolustuksen: no joo, tuollaisia ne on!

Ei siis kannattaisi heti reagoida negatiivisesti, kun "jumalaton" lähestyy uskovaa, sillä juuri jumalattomia varten tuli Jeesus Kristus maan päälle! Jeesus: "en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen!" Jeesus on syntisten ja jumalattomien ystävä, kutsumassa meitä Jumalan luokse:

Luukas 5:29-32
        29 Ja Leevi valmisti hänelle suuret pidot kodissaan; ja siellä oli suuri joukko publikaaneja ja muita aterioimassa heidän kanssaan.
        30 Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?"
        31 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.
        32 En minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen."

Raamattu myös lupaa: "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Tämä on varmasti kovin sana UT:ssa! Meidän vanhurskautemme on täysin Jumalan lahjatekoa, uskon kautta Jeesukseen:

Room. 4:1-8
        1 Mitä me siis sanomme esi-isämme Aabrahamin saavuttaneen lihan mukaan?
        2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
        4 Mutta töitä tekevälle ei lueta palkkaa armosta, vaan ansiosta,
        5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        8 Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!"
        :

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

Tuota anteeksiantamatonta Pyhän Hengen pilkkaa usein pohditaan, mitä se on. Oikeastaan oleellisinta siinä on, että tällainen henkilö ei enää tunne kiinnostusta Jumalaa kohtaan, koska hänelle ei enää ole Jumalan kutsua.

Moni tänne tuleva pilkkaaja saattaa sydämessään kysellä, mikä tuo Jumala on, mutta verhoaa kaipauksensa ikäänkuin pilkkaamisen verhoon, samalla testaten uskovien reaktioita. Jos uskovilta tulee tyly vastaus, saa pilkkaaja siitä ehkä puolustuksen: no joo, tuollaisia ne on!

Ei siis kannattaisi heti reagoida negatiivisesti, kun "jumalaton" lähestyy uskovaa, sillä juuri jumalattomia varten tuli Jeesus Kristus maan päälle! Jeesus: "en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen!" Jeesus on syntisten ja jumalattomien ystävä, kutsumassa meitä Jumalan luokse:

29 Ja Leevi valmisti hänelle suuret pidot kodissaan; ja siellä oli suuri joukko publikaaneja ja muita aterioimassa heidän kanssaan.
        30 Niin fariseukset ja heidän kirjanoppineensa napisivat hänen opetuslapsiansa vastaan ja sanoivat: "Miksi te syötte ja juotte publikaanien ja syntisten kanssa?"
        31 Jeesus vastasi ja sanoi heille: "Eivät terveet tarvitse parantajaa, vaan sairaat.

Raamattu myös lupaa: "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Tämä on varmasti kovin sana UT:ssa! Meidän vanhurskautemme on täysin Jumalan lahjatekoa, uskon kautta Jeesukseen:

2 Sillä jos Aabraham on teoista vanhurskautettu, on hänellä kerskaamista, mutta ei Jumalan edessä.
        3 Sillä mitä Raamattu sanoo? "Aabraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".
        5 mutta joka ei töitä tee, vaan uskoo häneen, joka vanhurskauttaa jumalattoman, sille luetaan hänen uskonsa vanhurskaudeksi;
        6 niinkuin myös Daavid ylistää autuaaksi sitä ihmistä, jolle Jumala lukee vanhurskauden ilman tekoja:
        7 "Autuaat ne, joiden rikokset ovat anteeksi annetut ja joiden synnit ovat peitetyt!
        :

Sinäkö se olit !!!

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

:

Siis paatuneimmat ateistit?

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

:

Kuka julistaa jos emme me?

• evangelium*
        evangelium* kirjoitti:

Siis paatuneimmat ateistit?

Jeesus Kristus tuli paatuneimpia ateisteja varten, hyvin todettu vähän jatkoin vaan ajatusta, juudan tytsy! Näin mä sen näen ja olen nähnyt jo pitkään.

• tytsy*
        evangelium* kirjoitti:

Sinäkö se olit !!!

Minähän se jälleen....

• tytsy*
        evangelium* kirjoitti:

Kuka julistaa jos emme me?

Kaiken kristillisen toimintamme tarkoitus ja päämäärä on evankeliumin eteenpäin vieminen.

Nuhdesaarnat, tuomiot, kaiken tulee tähdätä ihmisen, myös pilkkaajan sielunpelastukseen (nää on muuten ihan ittesä tohtori Lutherin saarnojen ja opetusten sovelluksia..., kuten myös apostolien).

• evangelium*
        tytsy* kirjoitti:

Kaiken kristillisen toimintamme tarkoitus ja päämäärä on evankeliumin eteenpäin vieminen.

Nuhdesaarnat, tuomiot, kaiken tulee tähdätä ihmisen, myös pilkkaajan sielunpelastukseen (nää on muuten ihan ittesä tohtori Lutherin saarnojen ja opetusten sovelluksia..., kuten myös apostolien).

"Kaiken kristillisen toimintamme tarkoitus ja päämäärä - on evankeliumin eteenpäin vieminen."

Miten on tytsyllä* ateistien evankeliointi. Ja miten muuten on juudan poikien ja tyttärien evankelioinnin laita.

Nuhtelusaarnat, tuomiot, kaiken tulee tähdätä ihmisen, myös pilkkaajan sielunpelastukseen (nämä ovat muuten ihan ittensä tohtori Lutterin saarnojen ja opetusten sovelluksia..., kuten myös apostolien).

Kysymys joka nousee mieleen: Poistuuko tuomio oman pään päältä, kun uskossaolija etenee oikein pitkälle? Koska Daavidille ymym Herra ei lue syntejä, ja onko tämä sun mielestä just tätä autuaaksi tulemista.

• evangelium*
        evangelium* kirjoitti:

"Kaiken kristillisen toimintamme tarkoitus ja päämäärä - on evankeliumin eteenpäin vieminen."

Miten on tytsyllä* ateistien evankeliointi. Ja miten muuten on juudan poikien ja tyttärien evankelioinnin laita.

Nuhtelusaarnat, tuomiot, kaiken tulee tähdätä ihmisen, myös pilkkaajan sielunpelastukseen (nämä ovat muuten ihan ittensä tohtori Lutterin saarnojen ja opetusten sovelluksia..., kuten myös apostolien).

Kysymys joka nousee mieleen: Poistuuko tuomio oman pään päältä, kun uskossaolija etenee oikein pitkälle? Koska Daavidille ymym Herra ei lue syntejä, ja onko tämä sun mielestä just tätä autuaaksi tulemista.

Se nääs mageimpia stooreja Daavidista, kun vohkivat ja söivät näkyleivät nälkäänsä Herran temppelistä, ja oliko se vielä sapattikin?

Herra EI LUE syntejä autuaille.

• evangeliina*
        evangelium* kirjoitti:

Eiväthän mitkään omat hyvät tekomme voi poistaa tuomiota päältämme, eli ei uskoosaolijan omat "etenemiset" vanhurskauta häntä millään lailla. Katsot asiaa väärästä näkökulmasta. Tuo on helluntailaista "pyhitysoppia", jota Raamattu ei opeta.

Evankeliumi on sitä, että tunnustamme itse kaikkine "hyvine" ja pahoine tekoinemme olevamme kadotettuja sieluja, me emme voi pelastaa itseämme edes millään hurskaudenteoilla. Ainoa pelastuksemme on Jeesuksen meidän puolestamme lahjoittama täysi sovitustyö.

Tähän sovitustyöhön kuuluu osana myöskin lahjavanhurskautus, jonka me otamme vastaan ja omistamme yksin uskon kautta.

Meidän oma vanhurskautemme ei Jumalan silmissä ole minkään arvoinen, se puhtaimmillaankin on tahrainen vaate. Niinpä me syntisinä turvaamme Jeesuksen meille hankkimaan ansioon, jonka ikäänkuin "puemme päällemme" ja näin "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman": syntisinä me olemme Jeesuksen vanhurskauttamat.

Tämä sana "syntinen" tulee ymmärtää oikein: tämä ei tarkoita, että haluaisimme jatkaa syntistä elämäntapaa, ei, me sydämessämme haluamme tehdä parannuksen. Mutta tämä parannus ei koskaan voi olla täydellistä, sillä synti asuu meissä. Siksi me, katumuksessa, synnintunnossa ja -hädässä rukoilemme armoa Jumalalta ja Hän vahvistaa meidän pelastuksemme Pyhän Hengen sanoilla: "sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
        :

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

Eiväthän mitkään omat hyvät tekomme voi poistaa tuomiota päältämme, eli ei uskoosaolijan omat "etenemiset" vanhurskauta häntä millään lailla. Katsot asiaa väärästä näkökulmasta. Tuo on helluntailaista "pyhitysoppia", jota Raamattu ei opeta.

Evankeliumi on sitä, että tunnustamme itse kaikkine "hyvine" ja pahoine tekoinemme olevamme kadotettuja sieluja, me emme voi pelastaa itseämme edes millään hurskaudenteoilla. Ainoa pelastuksemme on Jeesuksen meidän puolestamme lahjoittama täysi sovitustyö.

Tähän sovitustyöhön kuuluu osana myöskin lahjavanhurskautus, jonka me otamme vastaan ja omistamme yksin uskon kautta.

Meidän oma vanhurskautemme ei Jumalan silmissä ole minkään arvoinen, se puhtaimmillaankin on tahrainen vaate. Niinpä me syntisinä turvaamme Jeesuksen meille hankkimaan ansioon, jonka ikäänkuin "puemme päällemme" ja näin "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman": syntisinä me olemme Jeesuksen vanhurskauttamat.

Tämä sana "syntinen" tulee ymmärtää oikein: tämä ei tarkoita, että haluaisimme jatkaa syntistä elämäntapaa, ei, me sydämessämme haluamme tehdä parannuksen. Mutta tämä parannus ei koskaan voi olla täydellistä, sillä synti asuu meissä. Siksi me, katumuksessa, synnintunnossa ja -hädässä rukoilemme armoa Jumalalta ja Hän vahvistaa meidän pelastuksemme Pyhän Hengen sanoilla: "sinun syntisi annetaan sinulle anteeksi."
        :

Sä itse kirjoitit jossain kohtaa miten pyhitys tulee ainakin hetkellisesti kohdalle, siis puhuit kausista joita tottakai tulee uskovan elämään ja menee, näitä kausiahan tulee itsekullakin, Daavidkin vaelsi varjojen maassa ollessaan maanpakolaisena ja vieläpä kahteen otteeseen. Jos nämä ei ole pysyvää pyhitystä niin miksi sitten pitäisi kutsua kun on puhdistanut itsensä kaikesta saastaisesta ja on valmis Jumalan palvelemiseen ja menemään hänen eteen niin ulkoisesti ja tietty sisäisesti varsinkin puhtaalla sydämellä.

En katso väärästä kulmasta, en koe koskaan olevani yhtään pyhempi kuin kukaan muukaan normaali synnintekijä, se joka yrittää olla synnitön valehtelee. Meissä ihmisissä on kaksi puolta joista Paavali sanoo asian selvimmin : on kuoleman ruumis ja on silti samaan aikaan Herralle pyhitetty ruumis - kun se on vaan kunnolla ristille naulattu, tätä kahtiajakoisuutta saisi enemmän korostaa selvemmin, palstalla synnittömät ja syntiset ottaneet yhteen ties kuinka kauan aikaa juuri synnin käsitteestä, minulle asia on aivan selvä : synti on ja pysyy meissä, mutta silti sitä ei lueta meille synniksi koska meillä on koko kropan lunastus kiitos JHWH :lle. Piste. Siksi syntiä pitää tal(t)uttaa. Toinen piste.

.

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

:

Ja toisekseen en ole koskaan oikein ymmärtänyt "vanhurskas" sanaa, sen käyttö mulle edelleen outoa, ei sovi eikä taivu Suomen kielelle tippaakaan sitä ei saa jäsenneltyä, ei eriteltyä sitä ei pysty sanan varsinaisessa merkityksessä aukaisemaan. Kummajainen koko vanhurskas- sana. Pitää taas katsoa miten menee alkutekstien mukaan ja käyttää siellä olevaa parempaa.

• evangeliina*
        evangelium* kirjoitti:

Ja toisekseen en ole koskaan oikein ymmärtänyt "vanhurskas" sanaa, sen käyttö mulle edelleen outoa, ei sovi eikä taivu Suomen kielelle tippaakaan sitä ei saa jäsenneltyä, ei eriteltyä sitä ei pysty sanan varsinaisessa merkityksessä aukaisemaan. Kummajainen koko vanhurskas- sana. Pitää taas katsoa miten menee alkutekstien mukaan ja käyttää siellä olevaa parempaa.

Sana vanhurskas tulee saksankielisestä, keskiaikaisesta oikeustermistä, jonka Agricola käänsi. Kyseessä on käsite.

Lyhyesti ilmaistuna se on: "rikoksesta toteen osoitettu, kuolemaan tuomittu henkilö, joka ei itse kykene korvaamaan tekoaan, eikä suorittamaan vapautusmaksua, on toisen henkilön luovuttaman lunastusmaksun vuoksi vapautettu rangaistuksesta, julistamalla syyttömäksi." Tämä ei tarkoita, etteikö rikollinen olisi syyllinen rikokseensa, tätä ei voi tehdä tyhjäksi. Vain rikollinen, syntinen voidaan vanhurskauttaa. Mutta ulkopuolisen henkilön maksaman lunastusmaksun vuoksi hänet "julistetaan syyttömäksi". Vain kuolemaantuomittu, kadotettu sielu, voi olla vanhurskautettu, Jeesuksen sovitustyön tähden: "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Jeesus: "en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen." Jeesus on syntisten, kadotukseen tuomittujen Vapauttaja = Vapahtaja, Messias.

Tätä nimenomaan on Kristuksen meille lahjoittama lahja-vanhurskaus.

Me olemme syntiemme vuoksi kuolemaan, eli kadotukseen tuomittuja. Me emme itse voi sovittaa syntejämme, niiden sovitus on ihmiselle mahdottomuus. Jeesuksen sovitustyö on lunastusmaksu ihmiskunnan puolesta. Se ei tarkoita, ettemmekö vanhurskautettuina edelleen olisi syyllisiä synteihimme, vanhurskautus ei poista syyllisyyttä, mutta se poistaa tuomion.

Vanhurskautettu = "syyttömäksi julistettu".
        Voidaksemme saada sovitustyön osaksemme, meidän on tunnustettava syntimme ja syntisyytemme. Joka uskottelee itselleen, ettei hänellä ole syntejä, hänellä myöskään ei ole Lunastajaa. Hän joutuu kerran itse vastaamaan teoistaan.

Uudestisyntymä ei tee meistä synnittömiä, mutta uudestisyntyneinä me sentään kaipaamme Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Jeesus tekee tämän puolestamme, Pyhän Henkensä kautta.

Sana "hurskas" taas kuvaa eräänlaista syvällistä hengellisyyttä. "Hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies" = eräällä tavoin syvästi uskovainen.
        :

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

Sana vanhurskas tulee saksankielisestä, keskiaikaisesta oikeustermistä, jonka Agricola käänsi. Kyseessä on käsite.

Lyhyesti ilmaistuna se on: "rikoksesta toteen osoitettu, kuolemaan tuomittu henkilö, joka ei itse kykene korvaamaan tekoaan, eikä suorittamaan vapautusmaksua, on toisen henkilön luovuttaman lunastusmaksun vuoksi vapautettu rangaistuksesta, julistamalla syyttömäksi." Tämä ei tarkoita, etteikö rikollinen olisi syyllinen rikokseensa, tätä ei voi tehdä tyhjäksi. Vain rikollinen, syntinen voidaan vanhurskauttaa. Mutta ulkopuolisen henkilön maksaman lunastusmaksun vuoksi hänet "julistetaan syyttömäksi". Vain kuolemaantuomittu, kadotettu sielu, voi olla vanhurskautettu, Jeesuksen sovitustyön tähden: "Jumala vanhurskauttaa jumalattoman". Jeesus: "en minä ole tullut kutsumaan vanhurskaita, vaan syntisiä parannukseen." Jeesus on syntisten, kadotukseen tuomittujen Vapauttaja = Vapahtaja, Messias.

Me olemme syntiemme vuoksi kuolemaan, eli kadotukseen tuomittuja. Me emme itse voi sovittaa syntejämme, niiden sovitus on ihmiselle mahdottomuus. Jeesuksen sovitustyö on lunastusmaksu ihmiskunnan puolesta. Se ei tarkoita, ettemmekö vanhurskautettuina edelleen olisi syyllisiä synteihimme, vanhurskautus ei poista syyllisyyttä, mutta se poistaa tuomion.

Voidaksemme saada sovitustyön osaksemme, meidän on tunnustettava syntimme ja syntisyytemme. Joka uskottelee itselleen, ettei hänellä ole syntejä, hänellä myöskään ei ole Lunastajaa. Hän joutuu kerran itse vastaamaan teoistaan.

Uudestisyntymä ei tee meistä synnittömiä, mutta uudestisyntyneinä me sentään kaipaamme Jumalan tahdon mukaiseen elämään. Jeesus tekee tämän puolestamme, Pyhän Henkensä kautta.

Sana "hurskas" taas kuvaa eräänlaista syvällistä hengellisyyttä. "Hurskas ja Jumalaa pelkääväinen mies" = eräällä tavoin syvästi uskovainen.
        :

Ensimmäisen kerran sain nyt perusteellisen selityksen vanhurskas- sanasta vaikka enpä ole sitä koskaan keneltäkään kyllä pyytänytkään. Kiitos E* , tästä päälle päätteeksi kunnon meditointikamaa, ämyri täysille taas(pystyy) ja rennon asennon kanssa Tila haltuun !!!

www.youtube.com/watch?v=v5h2UfUdzi4&list

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

:

Tässä rytmi musiikki ja ihan syvempi kuvio.

www.youtube.com/watch?v=XjHpBe1qlQ8&list

• Mohikaani_27 ei kirj
        evangeliina* kirjoitti:

:

* Miksi noin sanot? " Tuo on helluntailaista "pyhitysoppia", jota Raamattu ei opeta." Olet pahasti lahkohenkinen, ja puhut pahaa uskvista. Miksiköhän teidät luterilaiset tuntee aina heti juuri tuollaisesta tuomion hengestä? Teillä se vanha körttiläisyys elää, on räl'nyt jo satoja vuosia, ja helluntai sana on jo teille kuin punainen vaate härälle. Sieltä henkii sellainen vastenmielinen lihan mielinen oamahyväisyyden saasta, se kumoaa kaiken hyvänkin mitä kirjoitatatte. Tapio22 on ainut joka kunnioittaa muitakin uskovaisia, ja hän osaa keskustella, vaikka erimieltä oltaisiinkin.

* Helluntaiseurakunnissa opetetaan kyllä taatusti Raamatun teologian mukaista pyhitystä, joka perustuu ymisn Kristuksen työhön, sanottakoon perustaksi vaikka tämä, " Heb. 10:10."

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

:

Angel Of Colours.

http://www.youtube.com/watch?v=3RSADucnVnI&list

• evangelium*
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

* Miksi noin sanot? " Tuo on helluntailaista "pyhitysoppia", jota Raamattu ei opeta." Olet pahasti lahkohenkinen, ja puhut pahaa uskvista. Miksiköhän teidät luterilaiset tuntee aina heti juuri tuollaisesta tuomion hengestä? Teillä se vanha körttiläisyys elää, on räl'nyt jo satoja vuosia, ja helluntai sana on jo teille kuin punainen vaate härälle. Sieltä henkii sellainen vastenmielinen lihan mielinen oamahyväisyyden saasta, se kumoaa kaiken hyvänkin mitä kirjoitatatte. Tapio22 on ainut joka kunnioittaa muitakin uskovaisia, ja hän osaa keskustella, vaikka erimieltä oltaisiinkin.

* Helluntaiseurakunnissa opetetaan kyllä taatusti Raamatun teologian mukaista pyhitystä, joka perustuu ymisn Kristuksen työhön, sanottakoon perustaksi vaikka tämä, " Heb. 10:10."

Älä höpäjä ! ei ainakaan lahkohenkinen, me kaikki tiedetään että liha ja synnin perusta pysyy samana vaikka pyhitys(=vanhurskautus)työ eteneekin, turha tuosta ruveta jankkaamaan, tulkintaeroja vaan.

• Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

Kuulehan Mohikaani.

Kyllä Helluntailais-karismaattiset ovat monta kertaa enemmän tuomiohenkisiä, kuin luterilaiset. Sinunkin teksteistäsi pursuaa monesti tuomiohenkisyys.Ja erityisesti luterilaista kirkkoa kohtaan.

Oletko seurannut, mitä kommentteja olen helluntaiuskovilta täällä keskustelupalstoilla saanut kun olen kertonut mielipiteeni asioista?: Tuomiohenki ja sopimaton nimitteleminen vaikka millä nimillä. Onko se helluntailaista lähimmäisenrakkautta?

Körttiläisyys on hyvä ja vanha herätysliike, joka antaa tilaa helluntailaisillekin.

• evangeliina*
        Mohikaani_27 ei kirj kirjoitti:

Lahkohenkisyydestä en tiedä, kyllä lahkohenkisyys paistaa nimenomaan esim. sinun kirjoituksissasi, ei ole päivää, ettet sättisi kristittyjen 2000 vuotta vanhaa kastetta.

Opetatte pyhitysopissanne ihmisen voivan omilla teoillaan pyhittyä Kristuksen kaltaiseksi ja kiellätte perinteisen lahjavanhurskautusopin. Otin tuossa kantaa ainoastaan tähän opettamaanne harhaan, sillä sen seuraus on täysi ymmärtämättömyys Kristuksen täydestä lunastustyöstä ja aiheuttaa jopa mielenterveysongelmia seurakuntalaisissanne, kelpaamattomuuden tunnetta, kun ei "pyhityksessään" mielestään yllä muiden tasolle. Tästä myös "pyhittyneiden" taholta jatkuvaa nälvintää kuullen, kuten itselleni kävi. Tätähän te teette myös näillä foorumeillannekin, kiellätte olevanne syntisiä ja nälvitte meitä, jotka tunnustamme syntimme.

Itse nuorena masennuin niin, että lähdin helluntaiseurakunnasta, alkoholisoiduin ja sain muitakin vakavia ongelmia. Löysin paljon myöhemmin rauhan vasta kristillisestä kirkosta, jossa ymmärsin Jeesuksen tehneen kaiken puolestani, minun ei tarvitse yrittää mitään, Jeesus tekee kaiken. Uskossa otan sen vastaan. Olen paljolti juuri harhaoppisen pyhitysoppinne tuhoama, jos monen muunkin rikkeenne.
        :

• evangeliina*
        evangeliina* kirjoitti:

:

Oletkos eläinten, koirien, susien ystävä? Tätä kuunnellessa sielu lepää.

Olen jossakin... vuorilla... kuulen jostain äänen, kaiun... lauma kutsuu minua! Juoksen vastaan! Sitten yhdessä tanssimme suden tanssin!
        http://www.youtube.com/watch?v=L28CnhmeAD4

• evangeliina*
        evangelium* kirjoitti:

Ensimmäisen kerran sain nyt perusteellisen selityksen vanhurskas- sanasta vaikka enpä ole sitä koskaan keneltäkään kyllä pyytänytkään. Kiitos E* , tästä päälle päätteeksi kunnon meditointikamaa, ämyri täysille taas(pystyy) ja rennon asennon kanssa Tila haltuun !!!

www.youtube.com/watch?v=v5h2UfUdzi4&list

Olepa hyvä. Tuo perustui osin Lutherin, osin Valter Luodon ainakin aiempiin opetuksiin, eräänlainen yhteenveto.
        :

• evangelium* kirjoitti:

Älä höpäjä ! ei ainakaan lahkohenkinen, me kaikki tiedetään että liha ja synnin perusta pysyy samana vaikka pyhitys(=vanhurskautus)työ eteneekin, turha tuosta ruveta jankkaamaan, tulkintaeroja vaan.

* Sitä se on , kun aina mainitsette helluntaisukon, ja taas, helluntaiusken ? Helluntaiseurakunnissa opetetaan pyhitystä YKSIN Kristuksessa Jeesuksessa. Ja siellä kyllä tunnetaan ja tunnustetaan lihan synnillisyys, eikä kukaan eikä koskaan ole opettanut, että liha voisi pyhittyä, tuo väite perustuu vain teidän luterilaisten puollustukseen synteihinne, kun monet papit ja piispat edellä, esm. tupakoivat ihan julkisesti, ja kuinkahan monilla on se saunakalja lauantaina jemmassa? Ja näitä ja vastaavia te vaan puollustatte lihan heikkoudella. Teidätkös, että Hengellä tulee kuoelttaa lihan teot, liha on heikko, mutta Henki on vahvempi, ei tarvitse elää synnissä, jos on Hengen täyteyden täyttämä. Jokos Te luterilaiset tunnustatte Pyhän Hengen, ja että se saadaan ihan erikseen, ja annetaan uudestisyntyneille, oletkos puhunut jo kielillä? Olet, jos olet täyttynyt PH:llä !

• evangeliina* kirjoitti:

Lahkohenkisyydestä en tiedä, kyllä lahkohenkisyys paistaa nimenomaan esim. sinun kirjoituksissasi, ei ole päivää, ettet sättisi kristittyjen 2000 vuotta vanhaa kastetta.

Opetatte pyhitysopissanne ihmisen voivan omilla teoillaan pyhittyä Kristuksen kaltaiseksi ja kiellätte perinteisen lahjavanhurskautusopin. Otin tuossa kantaa ainoastaan tähän opettamaanne harhaan, sillä sen seuraus on täysi ymmärtämättömyys Kristuksen täydestä lunastustyöstä ja aiheuttaa jopa mielenterveysongelmia seurakuntalaisissanne, kelpaamattomuuden tunnetta, kun ei "pyhityksessään" mielestään yllä muiden tasolle. Tästä myös "pyhittyneiden" taholta jatkuvaa nälvintää kuullen, kuten itselleni kävi. Tätähän te teette myös näillä foorumeillannekin, kiellätte olevanne syntisiä ja nälvitte meitä, jotka tunnustamme syntimme.

Itse nuorena masennuin niin, että lähdin helluntaiseurakunnasta, alkoholisoiduin ja sain muitakin vakavia ongelmia. Löysin paljon myöhemmin rauhan vasta kristillisestä kirkosta, jossa ymmärsin Jeesuksen tehneen kaiken puolestani, minun ei tarvitse yrittää mitään, Jeesus tekee kaiken. Uskossa otan sen vastaan. Olen paljolti juuri harhaoppisen pyhitysoppinne tuhoama, jos monen muunkin rikkeenne.
        :

* Turhaan syytät helluntaiopetusta, se kelpaa kyllä kristilliseen elämään opiksi ja ojennuksesksi, ja uskossa kasvamisen maaperäksi. En usko, että on seurakunnan syytä, miksi pois aikoinaan olet sieltä lähtenyt, ja että kirkon suojassa olisit saanut todellisen avun hengessäsi. Ihmisten läheisyyden varmaankin olet saanut, inhimillisen rakkauden turvissa, eikä sekään tosin ole ollenkaan huono asia, mutta se ei koskaan voi korvata ensirakkautta Jeesuksen tuntemisessa ja PH:n osallisuudessa.

* Kehoittaisin sinua palaamaan syntymäkotiisi, eli helluntaiseurakuntaan, ja keskustelun ja tunnustamisen kautta rukouksessa voisit päästä vapaaksi vanhoista kaunoista, jonka vuoksi olet poissa kotoa, vaikka olisitkin loukkaantunut ja pettynyt ihmisiin, enkeleitä kun ei ole missään seurakunanssa. Kirkossa on sen puoleen hyvä olla, jos siihen vapauteen tyytyy, että kukaan ei kysele mitään eikä kukaan varoita eikä nuhtele synnistä, ja kaikki alistetaan armonalle, vaikka pitäis ensin tehdä parannustakin.

* Kun kirkon teologit saarnaa, he julistavat pöntöstä kaikki synnit anteeksi siitä vaan, ja taas viikoksi arkielämään, ja taas sunnuntaina saa synnin päästön, tuosta vaan, se on sellaista helppoa uskovaisuutta , ei tarvitse ottaa vastuuta tekemästään synnistä, se vaan julistetaan sunnuntaisin papin paikalta anteeksi, ja taas on kaikki hyvin !

• evangeliina*
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* Turhaan syytät helluntaiopetusta, se kelpaa kyllä kristilliseen elämään opiksi ja ojennuksesksi, ja uskossa kasvamisen maaperäksi. En usko, että on seurakunnan syytä, miksi pois aikoinaan olet sieltä lähtenyt, ja että kirkon suojassa olisit saanut todellisen avun hengessäsi. Ihmisten läheisyyden varmaankin olet saanut, inhimillisen rakkauden turvissa, eikä sekään tosin ole ollenkaan huono asia, mutta se ei koskaan voi korvata ensirakkautta Jeesuksen tuntemisessa ja PH:n osallisuudessa.

* Kehoittaisin sinua palaamaan syntymäkotiisi, eli helluntaiseurakuntaan, ja keskustelun ja tunnustamisen kautta rukouksessa voisit päästä vapaaksi vanhoista kaunoista, jonka vuoksi olet poissa kotoa, vaikka olisitkin loukkaantunut ja pettynyt ihmisiin, enkeleitä kun ei ole missään seurakunanssa. Kirkossa on sen puoleen hyvä olla, jos siihen vapauteen tyytyy, että kukaan ei kysele mitään eikä kukaan varoita eikä nuhtele synnistä, ja kaikki alistetaan armonalle, vaikka pitäis ensin tehdä parannustakin.

* Kun kirkon teologit saarnaa, he julistavat pöntöstä kaikki synnit anteeksi siitä vaan, ja taas viikoksi arkielämään, ja taas sunnuntaina saa synnin päästön, tuosta vaan, se on sellaista helppoa uskovaisuutta , ei tarvitse ottaa vastuuta tekemästään synnistä, se vaan julistetaan sunnuntaisin papin paikalta anteeksi, ja taas on kaikki hyvin !

Kirjoitat nyt perättömiä, eli yrität tehdä tyhjäksi tragediaani vihjaten minun olevan jopa valehtelija.

Olen kirjoittanut täsmällisesti, kuinka kaikki tapahtui.

Helluntaiseurakunta ei ole hengellinen kotini, vaan luterilaisuus. Koko sukuni on luterilaista, josta vanhempani käännytettiin pois ja tämän uhrina jouduin myös itse eroon juuristani, kodistani, jonne löysin kylläkin takaisin jo vuosikymmeniä sitten.

Olet itse lahkohenkinen mitätöimällä kristillistä kirkkoa ja sen papistoa, joissa on erilaisia kristittyjä. Esität helluntailaisten levittämiä olkiukkoja:
        "* Kun kirkon teologit saarnaa, he julistavat pöntöstä kaikki synnit anteeksi siitä vaan, ja taas viikoksi arkielämään, ja taas sunnuntaina saa synnin päästön, tuosta vaan, se on sellaista helppoa uskovaisuutta , ei tarvitse ottaa vastuuta tekemästään synnistä, se vaan julistetaan sunnuntaisin papin paikalta anteeksi, ja taas on kaikki hyvin !"

Te itsehän toimitte helluntaiseurakunnissa juuri tuolla tavoin! Kirkkoon tuollainen toiminta ei kuulu, en ole ikinä tuollaista nähnyt, enkä kuullut. Kirkossa käyvät uskovaiset ovat kyllä ihan toista maata kuin nuo ainaisesti pilkkaamanne olkiukot. Ja teitäkö sitten pitäisi veljiksi kutsua? Te itsehän, sinä näillä foorumeilla etunenässä, hyökkäätte uskovia kristittyjä vastaan! Kuten seurakunnissannekin, houkutellen eroamaan omasta seurakunnastaan, kirkosta ja liittymään teihin, uusimaan kristillisen kasteensa teidän mukaiseksenne. Te itse olette lahkolaisia, proselytistejä, kristinuskon vastaisia, sinä etunenässä!

Näinkö kovasti evankeliumi sinua suututti?
        :

• evangelium*
        evangeliina* kirjoitti:

Oletkos eläinten, koirien, susien ystävä? Tätä kuunnellessa sielu lepää.

Olen jossakin... vuorilla... kuulen jostain äänen, kaiun... lauma kutsuu minua! Juoksen vastaan! Sitten yhdessä tanssimme suden tanssin!
        http://www.youtube.com/watch?v=L28CnhmeAD4

Kokeilepa huvikses laittaa soimaan tuo Yellow Belly Chakra ja susiveikkojen ulvonta taustalle samaan aikaan, hulppea yhdistelmä, hoidan omaa petoa just söi pääsiäisvirboisulat ja oksennellut pariin otteeseen niitä. Siis olen eläimiä hoitanut ja niiden ystävä toki, tuli tuossa taannoin riitaa kaverin kanssa minne eläimet joutuvat kuoltuaan ja sanoi kylmästi ettei mitään osaa Taivaassa joka Sanan mukaan totta, totesin hänelle että kerron kyllä kaikille niille joilla lemmikki kuollut, lohdutukseksi, että jos meidän Taivasta kuvaisi omakotitalo niin kyllä hyvä Jumala on varannut jonkinmoisen paikan näille pienille koirankopin tapaisessa, jossa myös ne sitten näemme.

Ulkona oleva esikartano?

• evangelium*
        evangelium* kirjoitti:

Tässä rytmi musiikki ja ihan syvempi kuvio.

www.youtube.com/watch?v=XjHpBe1qlQ8&list

Tulee mieleen Palava Pensas tästä, pensas joka ei kulu vaikka palaa.

• leeviläinen

No kuinka se henkilö, (keskustelussa, joka poistettiin), sitten käytti Raamatun lehtiä?

• evangelium*

"Sen" pyyhkimiseen. Ja se oli otsikossa!

• body2

Miksi jatkuvasti jauhetaan noita primitiivisiä ja pakanallisia teurastusoppeja.

Näyttää siltä että uskovaisuus on noihin teurastusoppeihin hukkunut,eikä sieltä vähällä ulos pääse.
      Nuo teurastusseremoniat eivät kuulu evankeliumiin, vaan kuuluvat pakanallisiin uhritoimituksiin ja sinne ne pitäisi myös haudata.

• evangeliina*

VT ei opeta pakanallisia teurastusoppeja, vaan kyse on ihan Jumalan kansan, Israelin historiasta. Jumala Itse aikoinaan vaati nuo teurastukset.

Koska nuo "teurastukset" eivät voineet pyhittää itse ihmistä, Jumala Itse tuli maan päälle Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, lahjoittaen meille täydellisen lahja-sovitustyön, niin ettemme itse enää pyrkisi omissa teoissamme vanhurskautumaan: Hän opetti sanaa, otti kasteen, uhrasi Itse Itsensä viimeisenä sovitusuhrina, voitti kuoleman Esikoisena, eli ensimmäisenä kuolleistanousevista, kulki kirkastettuna vielä 40 päivää keskellämme, kunnes astui ylös Taivaisiin. Kaikki tämä kuului Hänen lahjasovitukseensa, ei niin, että matkisimme Häntä, pyrkien elämään kuin Hän, vaan niin, että Hän uskon kautta lahjavanhurskauttaisi meidät kaikessa. Hän elää sisällisesti meissä, jotka olemme uudestisyntyneet Vedestä ja Hengestä, näin kaikki täyttyy Hänen lahjatekonaan uskovissa:

Gal.2:16-21
        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        :

• body2
        evangeliina* kirjoitti:

VT ei opeta pakanallisia teurastusoppeja, vaan kyse on ihan Jumalan kansan, Israelin historiasta. Jumala Itse aikoinaan vaati nuo teurastukset.

Koska nuo "teurastukset" eivät voineet pyhittää itse ihmistä, Jumala Itse tuli maan päälle Pojassaan Jeesuksessa Kristuksessa, lahjoittaen meille täydellisen lahja-sovitustyön, niin ettemme itse enää pyrkisi omissa teoissamme vanhurskautumaan: Hän opetti sanaa, otti kasteen, uhrasi Itse Itsensä viimeisenä sovitusuhrina, voitti kuoleman Esikoisena, eli ensimmäisenä kuolleistanousevista, kulki kirkastettuna vielä 40 päivää keskellämme, kunnes astui ylös Taivaisiin. Kaikki tämä kuului Hänen lahjasovitukseensa, ei niin, että matkisimme Häntä, pyrkien elämään kuin Hän, vaan niin, että Hän uskon kautta lahjavanhurskauttaisi meidät kaikessa. Hän elää sisällisesti meissä, jotka olemme uudestisyntyneet Vedestä ja Hengestä, näin kaikki täyttyy Hänen lahjatekonaan uskovissa:

Gal.2:16-21
        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.
        :

Kun mielikuvitus laukkaa niin Jumalan voi sijoittaa mieleiseensä tehtävään, mutta noissa mielikuvitustuotteissa ei ole mutään logiikkaa.

Jumalasta on tehty kykenemätön hoitamaan asioitaan ja niitä pitää uusia sekä parannella että ne sopisivat ihmisen käyttöön.

Ihmisen kiero vallanhalu on kaiken takana ja siinä myös Jumala on ihmisen juoksupoikana.

• evangeliina*
        body2 kirjoitti:

Kun mielikuvitus laukkaa niin Jumalan voi sijoittaa mieleiseensä tehtävään, mutta noissa mielikuvitustuotteissa ei ole mutään logiikkaa.

Jumalasta on tehty kykenemätön hoitamaan asioitaan ja niitä pitää uusia sekä parannella että ne sopisivat ihmisen käyttöön.

Ihmisen kiero vallanhalu on kaiken takana ja siinä myös Jumala on ihmisen juoksupoikana.

Jumala, joka olisi ihmisen juoksupoika, ei olisi mikään Jumala; eräänlainen "jumala", ehkä, jos edes sellainenkaan.

Kuitenkin Jeesus Itse sanoi, ei tulleensa palveltavaksi, vaan palvelemaan. Hän ei ole juoksupoika. Hän on kyllä Jumalan Poika, mutta erilainen kuin Taivasten Kuninkaalta voisi odottaa. Hän on ystävällinen, ihmisten ystävä.

Hän ihmettelee, kuinka harva tämän asian tajuaa. Hän kutsuu meitä veljikseen ja sisarikseen!

Markus 3:31-35
        31 Ja hänen äitinsä ja veljensä tulivat, seisahtuivat ulkopuolelle ja lähettivät hänen luoksensa kutsumaan häntä.
        32 Ja kansanjoukko istui hänen ympärillään, ja he sanoivat hänelle: "Katso, sinun äitisi ja veljesi tuolla ulkona kysyvät sinua".
        33 Hän vastasi heille ja sanoi: "Kuka on minun äitini, ja ketkä ovat minun veljeni?"
        34 Ja katsellen ympärilleen niihin, jotka istuivat hänen ympärillään, hän sanoi: "Katso, minun äitini ja veljeni!
        35 Sillä joka tekee Jumalan tahdon, se on minun veljeni ja sisareni ja äitini."

Hepr.2:1-18
        1 Sentähden tulee meidän sitä tarkemmin ottaa vaari siitä, mitä olemme kuulleet, ettemme vain kulkeutuisi sen ohitse.
        2 Sillä jos enkelien kautta puhuttu sana pysyi lujana, ja jokainen rikkomus ja tottelemattomuus sai oikeudenmukaisen palkkansa,
        3 kuinka me voimme päästä pakoon, jos emme välitä tuosta niin suuresta pelastuksesta, jonka Herra alkuaan julisti ja joka niiden vahvistamana, jotka olivat sen kuulleet, saatettiin meille,
        4 kun Jumala yhdessä heidän kanssaan todisti tunnusmerkeillä ja ihmeillä ja moninaisilla väkevillä teoilla ja jakamalla Pyhää Henkeä tahtonsa mukaan?

5 Sillä enkelien alle hän ei alistanut tulevaa maailmaa, josta me puhumme.
        6 Vaan joku on jossakin paikassa todistanut, sanoen: "Mikä on ihminen, että sinä häntä muistat, tai ihmisen poika, että pidät hänestä huolen?
        7 Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
        8 asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.

9 Mutta hänet, joka vähäksi aikaa oli tehty enkeleitä halvemmaksi, Jeesuksen, me näemme hänen kuolemansa kärsimyksen tähden kirkkaudella ja kunnialla seppelöidyksi, että hän Jumalan armosta olisi kaikkien edestä joutunut maistamaan kuolemaa.
        10 Sillä hänen, jonka tähden kaikki on ja jonka kautta kaikki on, sopi, saattaessaan paljon lapsia kirkkauteen, kärsimysten kautta tehdä heidän pelastuksensa päämies täydelliseksi.

11 Sillä sekä hän, joka pyhittää, että ne, jotka pyhitetään, ovat kaikki alkuisin yhdestä. Sentähden hän ei häpeä kutsua heitä veljiksi,
        12 kun hän sanoo: "Minä julistan sinun nimeäsi veljilleni, ylistän sinua seurakunnan keskellä";
        13 ja taas: "Minä panen uskallukseni häneen"; ja taas: "Katso, minä ja lapset, jotka Jumala on minulle antanut!"
        14 Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,
        15 ja vapauttaisi kaikki ne, jotka kuoleman pelosta kautta koko elämänsä olivat olleet orjuuden alaisia.
        16 Sillä ei hän ota huomaansa enkeleitä, vaan Aabrahamin siemenen hän ottaa huomaansa.

17 Sentähden piti hänen kaikessa tuleman veljiensä kaltaiseksi, että hänestä tulisi laupias ja uskollinen ylimmäinen pappi tehtävissään Jumalan edessä, sovittaakseen kansan synnit.
        18 Sillä sentähden, että hän itse on kärsinyt ja ollut kiusattu, voi hän kiusattuja auttaa.
        :

• * " Hepr. 10:26-31 ", tämä kirjoitettiin hebrealasille juutalaisille ensikädessä. Sillä se ei natsaa Jeeusuksen sanoinhin, " Joka tulee minun tyköni, sitä minä en heitä ulos, itseni kieltää en saata."! Ja monet muut Raamatun kohdat tavallaan kumoaa tämän hebrealaisille kirjoitetun kirjeen sanoman. 1Joh. " Jos joku syntiä tekeekin, hänellä on Puollustaja Isän tykönä, Jeesus Kristus joka aina rukoilee puolestamme.! Sekä, " Vanhurskas lankeaa seitsemän kertaa, mutta nousee jälleen." Ja Jumala kutsuu kahdesti, jopa kolmasti, ja palauttaa hänen vanhurskautensa takaisin. "! Platkaa te israelin lapset, ja minä parannan teidät. Syntinen ja luopunut voi palata aina takaisin. Siksi tuo Hebrealaiskirje on tarkoitettu hebrean juutalaislle.

* He halusivat kyllä saada syntinsä anteeksi, ja saada armon ja olla armon alla, mutta samoin he eivät halunneet luopua synägoogan jäsenyydestä, ja siitä Apostolit ei pitäneet, ja olivat siksi ankaria heitä kohtaan.

* He halisivat palata lainalaisuuteen, ja näin häpäisivät Jeesuksen veren, ja he usein eivät halunneet ottaa kastetta, joka oli lopullinen ero synägooan yhteydestä, he mutkittelivat kahden täysin eri vanhurskauden saamisen välillä, ja sen Apostolit halusi tuolla ankaralla sanomalla estää, heidän tuli tehdä täyttä totta, ja jos palasivat takaisin lainaalisuuteen, heille ei enää löytynyt uhria Jeesuksen veressä ja näin halpana pitivät Jeesuksen uhri veren, eli polkivat sen jalkoihinsa.

* perimä tieto kertoo, että jos he palasivat synägoogaan takaisin, heidän tuli ihan kongkreettisesti polkea eläimen veri, joka syboloi Jeesusken veren, synägoogan edessä jalkoihnsa, , ennen kuin pääsivät takaksin !

* Tuo Hebrealais kirje ei sovellu pakana kristittyihin !

• evangeliina*

Käsittääkseni kaikki, itse UT:n opissa koskee kaikkia, mutta tietyt esimerkit annetaan erilaisille kristityille.

Pakanakristittyjä opettaessaan apostolit ottivat vertauksia, joita he ymmärsivät, juutalaiskristittyjen kohdalla tuli esimerkkinä käyttää esim. juutalaisten tuntemia perinnäissääntöjä. Itse kristillinen usko on kuitenkin kaikille sama. Siinä ei ole erotusta juutalaisella ja kreikkalaisella, eli pakana-syntyisellä.

Kristillinen usko on jatketta VT:n juutalaisuuteen.

• * " Kristillinen usko on jatketta VT:n juutalaisuuteen." ?

* Ei suinkaan se noin voi olla ! Jeesus toi aivan Uuden Liiton, joka sinetöitiin Hänen verellään, ja siinä myös koko Wanha Liitto , uuden Testamentin tullessa voimaan, WanhaLiitto joutui pois viralta, eikä sitä suinkaan jatkettu mitenkään uudella . Jeesus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo, Wanhassa pisi ansaita laintäyttämisen kautta vanhurskaus, jos mieli päästä Jumalan suosioon, ja kelvottomana siihen se lopettiin Kristusken kautta jossa uusi Liitto tuli voimaan.

* Juutalaisuus ei edes tunnusta Jeesusta, niin miten ne voisikaan olla yhtä millään tavalla. VanhanLiiton kirjoitukset kyllä ennustaa ja puhuu paljonkin Jeesuskesta, mutta juutalaiset vain on sokeat Hänelle, eivätkä edelleenkään tunne eikä tunnusta Häntä Messiaakseen, aika kyllä tulee, jolloin he itkevät ja katuvat syntejään ja tunnustavat Hänet, jonka lävistivät !

• evangeliina*

Voi hyvä ihme.

• evangelium*
        Mohikaani_27 kirjoitti:

* " Kristillinen usko on jatketta VT:n juutalaisuuteen." ?

* Ei suinkaan se noin voi olla ! Jeesus toi aivan Uuden Liiton, joka sinetöitiin Hänen verellään, ja siinä myös koko Wanha Liitto , uuden Testamentin tullessa voimaan, WanhaLiitto joutui pois viralta, eikä sitä suinkaan jatkettu mitenkään uudella . Jeesus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle joka uskoo, Wanhassa pisi ansaita laintäyttämisen kautta vanhurskaus, jos mieli päästä Jumalan suosioon, ja kelvottomana siihen se lopettiin Kristusken kautta jossa uusi Liitto tuli voimaan.

* Juutalaisuus ei edes tunnusta Jeesusta, niin miten ne voisikaan olla yhtä millään tavalla. VanhanLiiton kirjoitukset kyllä ennustaa ja puhuu paljonkin Jeesuskesta, mutta juutalaiset vain on sokeat Hänelle, eivätkä edelleenkään tunne eikä tunnusta Häntä Messiaakseen, aika kyllä tulee, jolloin he itkevät ja katuvat syntejään ja tunnustavat Hänet, jonka lävistivät !

Tottakai UT on VT : n jatke, minkä muun takia me kristityt muuten lukisimme koko Raamattua?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      93
      3441
    2. Mikä haluat olla kaivatullesi?

1. Kaveri 2. Ystävä 3. Panokaveri 4.puoliso 5 jokin muu
      Ikävä
      106
      3119
    3. Kosiako meinasit?

Voi sua rakas ❤️
      Ikävä
      54
      2324
    4. Sytyttikö hallin lapsi vai joku mielipuoli

Onko tietoa? Toivon jälkimmäistä
      Vimpeli
      22
      1892
    5. Mietin että

Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin
      Ikävä
      20
      1735
    6. Olisitpa rakkaimpani

Kaipaan sinua. Ikävä sinun läsnäoloa ja kaikkea sinussa. Päivistä, jolloin nähdään tulee onnellisia päiviä. Sinun seuras
      Tunteet
      6
      1708
    7. Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon

Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..
      Vimpeli
      11
      1680
    8. Tajusin vaan...

Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein
      Ikävä
      23
      1509
    9. Aaamu on täällä taas!

Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa
      Ikävä
      13
      1411
    10. Noin ulkonäkö-jutut ei multa

Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin
      Ikävä
      38
      1394
    Aihe