Palstalle toivottiin raamatullista aloitusta. Kuten kirjoitin, on suhteellista, mitä kukin pitää raamatullisena. Tämä on ihan varmasti Raamatusta, repikää tästä kunnon saarna:
Matteus 27:1-10
1 Mutta aamun koittaessa kaikki ylipapit ja kansan vanhimmat pitivät neuvoa Jeesusta vastaan tappaaksensa hänet;
2 ja he sitoivat hänet ja veivät pois ja antoivat hänet maaherran, Pilatuksen, käsiin.
3 Kun Juudas, hänen kavaltajansa, näki, että hänet oli tuomittu, silloin hän katui ja toi takaisin ne kolmekymmentä hopearahaa ylipapeille ja vanhimmille
4 ja sanoi: "Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren". Mutta he sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itse eteesi."
5 Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi.
6 Niin ylipapit ottivat hopearahat ja sanoivat: "Ei ole luvallista panna näitä temppelirahastoon, koska ne ovat veren hinta".
7 Ja neuvoteltuaan he ostivat niillä savenvalajan pellon muukalaisten hautausmaaksi.
8 Sentähden sitä peltoa vielä tänäkin päivänä kutsutaan Veripelloksi.
9 Silloin kävi toteen, mikä on puhuttu profeetta Jeremiaan kautta, joka sanoo: "Ja he ottivat ne kolmekymmentä hopearahaa, hinnan siitä arvioidusta miehestä, jonka he olivat israelilaisten puolesta arvioineet,
10 ja antoivat ne savenvalajan pellosta, niinkuin Herra oli minun kauttani käskenyt".
:
"Juudas meni pois ja hirttäytyi"
68
405
Vastaukset
- ei pointin pointtia
Mitähän ajoit takaa aloituksellasi?
Mikä oli pointtisi?- evang*
Pitäisikö tällä foorumilla olla aloitusten kohdalla jokin pointtikin?
No tässä on eräänlainen pointti:
http://keskustelu.suomi24.fi/node/11450729
Tämä foorumihan kuhisee raamatullisia aloituksia. On suhteellista kuinka kukin raamatullisuuden ymmärtää. Ei ole mitään ihmiselämään liittyvää, joka ei sivuaisi Raamattua, tai Raamattu ihmiselämää.
Jos kaivataan jotain korkeaopillista saarnaa, sellaisiakin täältä löytää, mutta monet niitä halveksivat.
Laitoin tällaisen aloituksen. Kenties oudoimmasta päästä saarnan aihetta, mutta haastava. Kunnon kristitty löytää tuostakin Jumalan sanan, hengellisen keskustelun. Jos sinun pitää kysyä, mikä on pointti laittaa tänne pätkä Matteuksen evankeliumin loppuosaa, tee parannus.
Kunnon uskovainen löytää tuostakin tekstistä puhuttelevan aiheen.
:
Ainakin se pointti tässä Juudas asiassa on aikaisemmin ollut, että on keskusteltu siitä, oliko Juudas ollenkaan uudesti syntynyt, kun teki noin katalan teon.
Tämän kysymyksen ratkaisuun uskon löytäneeni Raamatusta vastauksen, että Juudas oli uudesti syntynyt uskovainen, koska hän tunsi tehneensä väärin toista ihmistä kohtaan ja tunsi hänen kivun ja kärsimyksen. Pelkästään "lihasta syntyneet", siis "vaimosta syntynyt" ihminen ei näet tunne muuta kuin:
Jobin kirja 14
1 "I h m i n e n, - v a i m o s t a - s y n t y n y t, - elää vähän aikaa ja on täynnä levottomuutta,
2 kasvaa kuin kukkanen ja lakastuu, pakenee kuin varjo eikä pysy.
3 Ja sellaista sinä pidät silmällä ja viet minut käymään oikeutta kanssasi!
4 Syntyisikö saastaisesta puhdasta? Ei yhden yhtäkään.
22 - H ä n - t u n t e e - v a i n - o m a n - r u u m i i n s a - k i v u n,
v a i n - o m a n - s i e l u n s a - m u r h e e n."
Mytta papit eivät olleet uudestisyntyneitä koska sanoivat: "Mitä se meihin koskee? Katso itseteesi."- body2
Juudas täytti kutsumuksena tehtävän ja peri varmaan taivaspaikkansa,sillä muutoin kutsuja on väärämielinen ja petollinen.
- poliisien suojeluspy
Tämähän on maailmanhistorian suurin (ja tärkein) ja kamalin oikeusmurha; sen ajan vallassaoleva papisto kateudessaan tuomitsi viattoman Jumalan oman syylliseksi, mutta Jumalapa näytti voimansa !!!
Katsotaanpa, mitä Raamattu sanoo syntinsä tunnustajien tuomiosta:
Sananlaskut 28
13 "Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon."
Kielsikö Juudas rikkomuksensa? Ei kieltänyt, vaan tunnust tehneensä synnin:
"Minä tein synnin, kun kavalsin viattoman veren". [Matt. 27:4 ]
Kuka on se, joka uskaltaa tuomita hänet iankaikkiseen tuleen?- saint of police offi
"Enkö minä juuri valinnut teitä?"
"Se minkä teet, tee se nopeasti."
Edelliset Jeesuksen sanoja Juudaksesta ja Juudakselle. Juudaksilla on tänä päivänäkin tärkeä tehtävänsä "kuun pimeällä puolella." Biisi Money alkaa 18:39 kohdalta löytyy myös YouTuben listalta josta klikaten pääsee suorilta kuuntelemaan aina haluamansa kappaleen, klikkaatte siis 18:39 numerojen päältä niin kappale siirtyy automaattisesti soimaan.
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
www.youtube.com/watch?v=ZoYRy1chXlU
Money - Juudaksen biisi. - toivottomientapaust
saint of police offi kirjoitti:
"Enkö minä juuri valinnut teitä?"
"Se minkä teet, tee se nopeasti."
Edelliset Jeesuksen sanoja Juudaksesta ja Juudakselle. Juudaksilla on tänä päivänäkin tärkeä tehtävänsä "kuun pimeällä puolella." Biisi Money alkaa 18:39 kohdalta löytyy myös YouTuben listalta josta klikaten pääsee suorilta kuuntelemaan aina haluamansa kappaleen, klikkaatte siis 18:39 numerojen päältä niin kappale siirtyy automaattisesti soimaan.
Pink Floyd - Dark Side Of The Moon
www.youtube.com/watch?v=ZoYRy1chXlU
Money - Juudaksen biisi.http://www.kotisatama.net/fi/raamattujasana/viikonsana/sana.php?paivays=2007-07-23
- hellari....
Niin monesti käy että ihminen päätyy itsemurhaan kun tekee syntiä ja elää Jumalan tahdon vastaista elämää. En tahdo sanoa että kaikki elämään väsyneet ja masentuneet olisivat jumalattomia ja syntisempiä, mutta kyllä elämä oman tahdon tiellä ja synnissä on monen itsetuhon syy.
Juudas tunsi että oli aheudessaan kavaltanut viattoman veren ja ylpeys esti häntä enää katumasta.Tässä taannoin päätyi itsemurhaan myös eräs helluntaipastori täällä Suomessa. Suremaan jäi perhe.. Tapauksesta lienee ollut Ristin Voitossakin juttu.
Olen katsonut tämän pastorin jonkun puheen YouTubesta. Puhe vaikutti aivan tyypilliseltä helluntaipastorin puheelta.
Sain helluntailaisten kirjoittamista muistosanoista sen käsityksen että teko kuitenkin jollain tapaa ymmärrettiin. Eivät ainakaan pohtineet tämän pastorin iäisyyskohtaloa, kuten niin monen kohdalla on tapa ja tälläkin palstalla nähty.- Tarkoititko kenties
mazdels kirjoitti:
Tässä taannoin päätyi itsemurhaan myös eräs helluntaipastori täällä Suomessa. Suremaan jäi perhe.. Tapauksesta lienee ollut Ristin Voitossakin juttu.
Olen katsonut tämän pastorin jonkun puheen YouTubesta. Puhe vaikutti aivan tyypilliseltä helluntaipastorin puheelta.
Sain helluntailaisten kirjoittamista muistosanoista sen käsityksen että teko kuitenkin jollain tapaa ymmärrettiin. Eivät ainakaan pohtineet tämän pastorin iäisyyskohtaloa, kuten niin monen kohdalla on tapa ja tälläkin palstalla nähty.Mika Taljaa? Hän ei ollut Helluntailainen, vaan Vapaakirkollinen.
- evang*
Tarkoititko kenties kirjoitti:
Mika Taljaa? Hän ei ollut Helluntailainen, vaan Vapaakirkollinen.
Ilmeisesti. Ja nyt stoppi tähän kohtaan. No names! Eikä juoruja.
Muistakaa, että hänelläkin on omaisensa. Tarkoititko kenties kirjoitti:
Mika Taljaa? Hän ei ollut Helluntailainen, vaan Vapaakirkollinen.
Kyllä hän on toiminut helluntaipastorina. Joidenkin tietojen mukaan olisi erotettu helluntaiseurakunnasta ennen tätä ikävää tapahtumaa. Muistelen, että hän olisi ollut jollain lailla myös Nokia Missionin kanssa tekemisissä, mutta tästä en ole varma.
- Ei pidä paikkaansa
mazdels kirjoitti:
Kyllä hän on toiminut helluntaipastorina. Joidenkin tietojen mukaan olisi erotettu helluntaiseurakunnasta ennen tätä ikävää tapahtumaa. Muistelen, että hän olisi ollut jollain lailla myös Nokia Missionin kanssa tekemisissä, mutta tästä en ole varma.
Kyseinen henkilö toimi Vapaakirkossa ja sieltä oli erotettu..jne..enempää en jatka.
Ei pidä paikkaansa kirjoitti:
Kyseinen henkilö toimi Vapaakirkossa ja sieltä oli erotettu..jne..enempää en jatka.
Kyllä on ollut helluntailainen ja Ristin Voitossa ollut juttua.
- evangeliina*
Juudaksen sielunpelastus:
Jeesuksen Ylimmäispapillinen rukous Getsemanessa,
Johannes 17:9-12
9 Minä rukoilen heidän edestänsä; en minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka sinä olet minulle antanut, koska he ovat sinun-
10 ja kaikki minun omani ovat sinun, ja sinun omasi ovat minun-ja minä olen kirkastettu heissä.
11 Ja minä en enää ole maailmassa, mutta he ovat maailmassa, ja minä tulen sinun tykösi. Pyhä Isä, varjele heidät nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, että he olisivat yhtä niinkuin mekin.
12 Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen.
Ei ole opetuslapsi / kadotuksen lapsi Juudas Taivasten valtakunnassa.
Itse näen opetuslapset myöskin esikuvana kristillisestä kirkosta / seurakunnasta: jopa meidän uskovien joukossa ovat ne pakolliset juudakset: petturit, rahanahneet kavaltajat ja uskovaisten luottamuksen väärinkäyttäjät.
On muistettava, että Jeesuksen ylösnousemusaamuun asti Jeesus-usko oli juutalaisuutta. Hän opetti Jumalan sanaa juutalaisille, hän oli juutalainen rabbi, Hän kehoitti kuulemaan Moosesta. Hän kuoli juutalaisena, juutalaisten hylkäämänä.
Hänen ylösnousemuksensa ei enää ollut juutalaisuutta, tänä viikon ensimmäisenpäivän aamuna, sunnuntaiaamuna, syntyi kristillinen seurakunta, kirkko, kristinusko.
Siksi Hänen tuleva sovitustyönsä ei tuolloin pitkänperjantain aamuyön tunteina voinut vielä koskea Juudasta. Jospa Juudas olisi odottanut sunnuntaihin, mutta hän ei kestänyt omantuntonsa ääntä, hänellä ei ollut ylösnoussutta Kristusta, hän oli Jumalan Pojan murhaaja ja juutalaisena hän tuomitsi itse itsensä, juutalaisuuden mukaan.
(En kiistele nyt päivien nimistä, kuoliko Jeesus keskiviikkona, vai perjantaina, käytän yleisesti kristinuskossa tunnettuja nimityksiä, ovat ne aivan täsmällisiä, tai eivät. Hän ylösnousi aamuyöllä, päivänä, jonka me tunnemme sunnuntai-nimellä ja josta syystä kristityt viettävät pyhäpäiväänsä sunnuntaisin.)
: Raamattua neuvotaan lukemaan säännöllisesti ja mieluummin pidempiä kokonaisuuksia kerrallaan, kuin että sieltä täältä otettaisiin peukalonpaikkoja.
Esimerkkinä tällaisen peukalonpaikkoihin pohjautuvan lukemisen vaaroista on kerrottu sitä, miten mies otti ensin Raamatun kohdan: Matt.27:5 "Ja hän viskasi hopearahat temppeliin, lähti sieltä, meni pois ja hirttäytyi." Sitten mies otti seuraavan peukalonpaikan Luuk.10:37 "Mene sinä ja tee samoin".- evangeliina*
Mikäli viittaat aloitukseeni, kyseessä ei ole yhdenlauseen peukalopaikka, vaan aloitus sisältää asiaan liittyvän yhden, luvussa mainitun kokonaisuuden.
Etenin aloituksestani jo pidempäänkin raamatuntutkielmaan.
Onko sinulla aiheesta mitään nimenomaisesti hengellistä jaettavaa?
: evangeliina* kirjoitti:
Mikäli viittaat aloitukseeni, kyseessä ei ole yhdenlauseen peukalopaikka, vaan aloitus sisältää asiaan liittyvän yhden, luvussa mainitun kokonaisuuden.
Etenin aloituksestani jo pidempäänkin raamatuntutkielmaan.
Onko sinulla aiheesta mitään nimenomaisesti hengellistä jaettavaa?
:En tarkoittanut että aloituksesi olisi peukalonpaikka - ei sellainen tullut mieleenikään. Kun aloituksessasi oli tuo sanankohta, niin mieleeni tuli kyseinen esimerkki tavasta ottaa irrallisia lauseita sieltä täältä. Pyydän anteeksi mahdollisesti aiheuttamaani mielipahaa.
Olen joskus miettinyt sitä, että jos Juudas olisi kieltäytynyt kavaltamasta Jeesuksen niin kuka sen sitten olisi tehnyt? Vai oliko Jumalalla ollut joku toisenlainen varasuunnitelma tällaisen tilanteen varalla? Mutta tämä on vain tällaista jossittelua, eikä tähän saa varmaa vastausta ennen kuin taivaassa jos siellä enää tällaisia ikäviä asioita muistetaan kysellä.
Varmasti Jeesus olisi antanut anteeksi myös Juudakselle, jos Juudas olisi pyytänyt anteeksi. Mutta jos todella oli niin, että Juudas ei koskaan oikeasti ollut Jeesuksen seuraaja vaikka oli hengaillut mukana kolme vuotta, niin ei hän nähnyt parempaakaan ratkaisua kuin hirttää itsensä. Mitähän lienee sanottu Juudaksen hautajaisissa ja mitkä mietteet lienevät olleet hänen sukulaisillaan kaiken tämän jälkeen? Mitä varten se oli juuri Juudas joka syyllistyi tuohon hirmutekoon? Ajateltiinko että vaikea lapsuus oli syynä vai oliko Juudasta kiusattu? Vanhemmat varmaan löysivät toistensa suvuista syitä Juudaksen käyttäytymiseen. En tiedä, mutta Raamatussa Jeesus sanoo Juudaksesta aika suorat sanat esim. alapuolella olevissa jakeissa.
Joh. 16:12 "Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen."
Joh. 6:70 "Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."
6:71 "Mutta sen hän sanoi Juudaasta, Simon Iskariotin pojasta; sillä tämä oli hänet kavaltava ja oli yksi niistä kahdestatoista."- evangeliinah*
Manteli-Puu kirjoitti:
En tarkoittanut että aloituksesi olisi peukalonpaikka - ei sellainen tullut mieleenikään. Kun aloituksessasi oli tuo sanankohta, niin mieleeni tuli kyseinen esimerkki tavasta ottaa irrallisia lauseita sieltä täältä. Pyydän anteeksi mahdollisesti aiheuttamaani mielipahaa.
Olen joskus miettinyt sitä, että jos Juudas olisi kieltäytynyt kavaltamasta Jeesuksen niin kuka sen sitten olisi tehnyt? Vai oliko Jumalalla ollut joku toisenlainen varasuunnitelma tällaisen tilanteen varalla? Mutta tämä on vain tällaista jossittelua, eikä tähän saa varmaa vastausta ennen kuin taivaassa jos siellä enää tällaisia ikäviä asioita muistetaan kysellä.
Varmasti Jeesus olisi antanut anteeksi myös Juudakselle, jos Juudas olisi pyytänyt anteeksi. Mutta jos todella oli niin, että Juudas ei koskaan oikeasti ollut Jeesuksen seuraaja vaikka oli hengaillut mukana kolme vuotta, niin ei hän nähnyt parempaakaan ratkaisua kuin hirttää itsensä. Mitähän lienee sanottu Juudaksen hautajaisissa ja mitkä mietteet lienevät olleet hänen sukulaisillaan kaiken tämän jälkeen? Mitä varten se oli juuri Juudas joka syyllistyi tuohon hirmutekoon? Ajateltiinko että vaikea lapsuus oli syynä vai oliko Juudasta kiusattu? Vanhemmat varmaan löysivät toistensa suvuista syitä Juudaksen käyttäytymiseen. En tiedä, mutta Raamatussa Jeesus sanoo Juudaksesta aika suorat sanat esim. alapuolella olevissa jakeissa.
Joh. 16:12 "Kun minä olin heidän kanssansa, varjelin minä heidät sinun nimessäsi, jonka sinä olet minulle antanut, ja suojelin heitä, eikä heistä joutunut kadotetuksi yksikään muu kuin se kadotuksen lapsi, että kirjoitus kävisi toteen."
Joh. 6:70 "Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."
6:71 "Mutta sen hän sanoi Juudaasta, Simon Iskariotin pojasta; sillä tämä oli hänet kavaltava ja oli yksi niistä kahdestatoista."Olisiko Juudas voinut kieltäytyä kavaltamasta Jeesusta?
Varmaankin olisi, kuitenkaan ei voinut.
Tässä on tämä nk. ennaltasäätämys.
Jeesus ei varmasti turhaan sanonut "ja yksi teistä on per'kele". Samoinhan Jeesus sanoi Pietarille, kun tämä tuli Jeesuksen eteen, päinvastoin, pyrkien estämään Jeesuksen kuoleman.
Itseasiassa meidän kaikki toimintamme on melkoista mystiikkaa. Me emme itseasiassa aina edes tajua, mitä me todellisuudessa teemme. "Tarkoitin vain hyvää..." Niin Pietarikin ajatteli. Mutta Jeesus näki "hyvän tarkoituksen" taustalla olevan kavalan hengen vaikutuksen. Tässä on hyvä esimerkki siitä, miksi emme koskaan saa luottaa omaan uskoomme, omaan vanhurskauteemme. Ihmisliha on perisyntinen kuolemaansa asti, uskovallakin.
: - Jeesun näki ja tiesi
evangeliinah* kirjoitti:
Olisiko Juudas voinut kieltäytyä kavaltamasta Jeesusta?
Varmaankin olisi, kuitenkaan ei voinut.
Tässä on tämä nk. ennaltasäätämys.
Jeesus ei varmasti turhaan sanonut "ja yksi teistä on per'kele". Samoinhan Jeesus sanoi Pietarille, kun tämä tuli Jeesuksen eteen, päinvastoin, pyrkien estämään Jeesuksen kuoleman.
Itseasiassa meidän kaikki toimintamme on melkoista mystiikkaa. Me emme itseasiassa aina edes tajua, mitä me todellisuudessa teemme. "Tarkoitin vain hyvää..." Niin Pietarikin ajatteli. Mutta Jeesus näki "hyvän tarkoituksen" taustalla olevan kavalan hengen vaikutuksen. Tässä on hyvä esimerkki siitä, miksi emme koskaan saa luottaa omaan uskoomme, omaan vanhurskauteemme. Ihmisliha on perisyntinen kuolemaansa asti, uskovallakin.
:"kuka" oli noiden ajatusten ja sanojen takana - sielunvihollinen - ja samoin Jeesus tietää meidän kunkin asenteet, ajatukset..jne..!
Hengellistä on se että jos joku tekee syntiä niin juuri tuon synnin tappaa Jeesus Ristillä joka taas on meille Pelastus ja juuri tuolle joka ottaa vastaan Jeesus Pelastajana ja Vapahtajana ! ottiiko Juudas vastaan Jeesus?
- evangeliina*
Vähän oli vaikee Juudaksen ottaa vastaan Jeesus, kun ei Jeesus ollu vielä kuollukkaa, saati ylösnoussut. Hän ei vielä ollut Vapahtaja, varsinaisesti. Oli kyllä, mutta sitä ei tuolloin tiedetty. Monet eivät usko vieläkään.
Etkö sä osaa lukea selvää tekstiä? Kenelläkään ei tuolloin ollut mitään käsitystä, että Jeesus aikoi suorittaa sovitusteon ristillä. Tapahtumien tässä vaiheessa Jeesusta vasta pahoinpideltiin ja Juudas näki sen. Jeesus oli vasta kuolemaantuomittu rabbi.
Sunnuntaiaamu muutti käsitykset. evangeliina* kirjoitti:
Vähän oli vaikee Juudaksen ottaa vastaan Jeesus, kun ei Jeesus ollu vielä kuollukkaa, saati ylösnoussut. Hän ei vielä ollut Vapahtaja, varsinaisesti. Oli kyllä, mutta sitä ei tuolloin tiedetty. Monet eivät usko vieläkään.
Etkö sä osaa lukea selvää tekstiä? Kenelläkään ei tuolloin ollut mitään käsitystä, että Jeesus aikoi suorittaa sovitusteon ristillä. Tapahtumien tässä vaiheessa Jeesusta vasta pahoinpideltiin ja Juudas näki sen. Jeesus oli vasta kuolemaantuomittu rabbi.
Sunnuntaiaamu muutti käsitykset."Etkö sä osaa lukea selvää tekstiä? Kenelläkään ei tuolloin ollut mitään käsitystä, että Jeesus aikoi suorittaa sovitusteon ristillä. Tapahtumien tässä vaiheessa Jeesusta vasta pahoinpideltiin ja Juudas näki sen. Jeesus oli vasta kuolemaantuomittu rabbi".
En ole mielestäni väittänytkään jotakin muuta. Sinä yrität lukea rivien välistä jotakin sellaista mitä siellä ei ole. Jos olet eri mieltä, niin ihan vapaasti. Koska emme ole olleet paikalla näiden tapahtumien aikaan, niin ne asiat mitä Raamattu ei kerro, jäävät olettamuksiksemme. Keskustelupalstalla näitä asioita voi puida puolin jos toisinkín, mutta riitelemään en näistä ala.- evang*
Manteli-Puu kirjoitti:
"Etkö sä osaa lukea selvää tekstiä? Kenelläkään ei tuolloin ollut mitään käsitystä, että Jeesus aikoi suorittaa sovitusteon ristillä. Tapahtumien tässä vaiheessa Jeesusta vasta pahoinpideltiin ja Juudas näki sen. Jeesus oli vasta kuolemaantuomittu rabbi".
En ole mielestäni väittänytkään jotakin muuta. Sinä yrität lukea rivien välistä jotakin sellaista mitä siellä ei ole. Jos olet eri mieltä, niin ihan vapaasti. Koska emme ole olleet paikalla näiden tapahtumien aikaan, niin ne asiat mitä Raamattu ei kerro, jäävät olettamuksiksemme. Keskustelupalstalla näitä asioita voi puida puolin jos toisinkín, mutta riitelemään en näistä ala.Oot kyllä lukutaidoton ja täynnä harhoja, jos et näe, että tuo mainittu vastaukseni oli savonarolalle!
- Kysymys?
evangeliina* kirjoitti:
Sunnuntaiaamu muutti käsitykset.Mitä tarkoittaa ilm. 21:14 "Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä?"
Jeesushan itse valitsi nämä apostolinsa.Juudaskin oli heidän joukkoonsa luettu ja saanut osalleen tämän viran, apt.1:17, eli toimi kavaltajana.
Apt.1. luvun lopussa kerrotaan, kuinka heitettiin arpaa, kun valittiin Juudaksen paikalle seuraaja. Arpa osui Mattiaalle.
Ennen arvan heittämistä kyllä kysyttiin Herralta, kumman Hän on näistä kahdesta ehdokkaasta valinnut.
Olen sitä miettinyt, että onko siellä kaupungin muurissa Jeesuksen valitseman apostolin Juudaksen nimi vai arvalla valitun Mattiaan nimi?
-mummo- - Jisreel
Kysymys? kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ilm. 21:14 "Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä?"
Jeesushan itse valitsi nämä apostolinsa.Juudaskin oli heidän joukkoonsa luettu ja saanut osalleen tämän viran, apt.1:17, eli toimi kavaltajana.
Apt.1. luvun lopussa kerrotaan, kuinka heitettiin arpaa, kun valittiin Juudaksen paikalle seuraaja. Arpa osui Mattiaalle.
Ennen arvan heittämistä kyllä kysyttiin Herralta, kumman Hän on näistä kahdesta ehdokkaasta valinnut.
Olen sitä miettinyt, että onko siellä kaupungin muurissa Jeesuksen valitseman apostolin Juudaksen nimi vai arvalla valitun Mattiaan nimi?
-mummo-Aikasemmat Jeesuksen puheet osoittaa selvästi Mattiaan nimi
- evang*
Kysymys? kirjoitti:
Mitä tarkoittaa ilm. 21:14 "Ja kaupungin muurilla oli kaksitoista perustusta, ja niissä Karitsan kahdentoista apostolin kaksitoista nimeä?"
-mummo-Kyllä tuossa vaiheessa vielä oli kysymys opetuslapsista, ei vielä apostolien nimeä kantavista, luulisin. Ei Juudas kai ollut apostoli.
Vasta Jeesuksen ylösnousemus synnytti uuden uskon, kristityt. Häntä aiemmin seuranneet eivät olleet kristittyjä nimeltään, he olivat juutalaisia, roomalaisia, kreikkalaisia, keitä olivatkin. Ylösnousemukseensa asti Jeesuksen kohdalla päti juutalaisuus, mutta päättyi siihen. Syntyi ylösnousseen Kristuksen seurakunta, kristillinen kirkko, kristityt.
Tuossa vaiheessa, kristittyinä, Jeesuksen ent. opetuslapset, nyt apostolit, arpoivat nyt uuden, 12. apostolin, Mattiaan. Itseasiassahan myöskin Paavalia kutsutaan apostoliksi.
Pitäis kysyä papeilta, miten tää homma nyt oikein meni...
: - Oli apostoli
evang* kirjoitti:
Kyllä tuossa vaiheessa vielä oli kysymys opetuslapsista, ei vielä apostolien nimeä kantavista, luulisin. Ei Juudas kai ollut apostoli.
Vasta Jeesuksen ylösnousemus synnytti uuden uskon, kristityt. Häntä aiemmin seuranneet eivät olleet kristittyjä nimeltään, he olivat juutalaisia, roomalaisia, kreikkalaisia, keitä olivatkin. Ylösnousemukseensa asti Jeesuksen kohdalla päti juutalaisuus, mutta päättyi siihen. Syntyi ylösnousseen Kristuksen seurakunta, kristillinen kirkko, kristityt.
Tuossa vaiheessa, kristittyinä, Jeesuksen ent. opetuslapset, nyt apostolit, arpoivat nyt uuden, 12. apostolin, Mattiaan. Itseasiassahan myöskin Paavalia kutsutaan apostoliksi.
Pitäis kysyä papeilta, miten tää homma nyt oikein meni...
:Matt. 10:2 Ja nämä ovat niiden kahdentoista apostolin nimet: ensimmäinen oli Simon, jota kutsuttiin Pietariksi, ja Andreas, hänen veljensä, sitten Jaakob Sebedeuksen poika, ja Johannes, hänen veljensä,
3. Filuppus ja Bartolomeus, Tuomas ja Matteus, publikaani, Jaakob, Alfeuksen poika ja Lebbeus, lisänimeltä Taddeus,
4. Simon Kananeus ja Juudas Iskariot, sama, joka hänet kavalsi.
5. Nämä kaksitoista Jeesus lähetti...
-mummo-
Vaikka Juudaksen käyttäytyminen ihmisen mielestä on väärä, niin tämä Juudaksen osa liittyy JUMALAN aivoittamaan ihmisen pelastamiseen. KUKAAN ihminen ei mahdollistu poistumaan JUMALAN suunnitelmista. JUMALA voi vaikka paaduttaa ihmisen sydämen, jos se liittyy JUMALAN suunnitelmiin.
Ajatelkaapa tarkemmin, jos tuon ajan ihmiset eivät olisikaan tehneet JUMALAN tahtoa ja toteuttaneet siten JUMALAN aivoittamaa ihmisen pelastamista.
Niin, jos Jeesusta ei olisi ristiinnaulittu, niin yksikään pakana ei olisi pelastunut ja koko maailman syntien sovitus olisi kärsinyt haaksirikon.- ei pahalla
Jumalahan paadutti faaraonkin sydämen, faaraollakin siis oli suuri tehtävä vastavoimana(=saaatana) tuoda julki Jumalan voima ja Jumalan ihmeteot vitsauksien ja iskujen kautta. Tavallaan Jumala paadutti siis Juudas Iskariotinkin sydämen ja Jeesus tiesi ja näki tämän alusta alkaen.
Ps. Minkä ihmeen takia sinulla jää päälle isot kirjaimet tuon JUMALAN kohdalla, on muuten mielenkiintoista lukea tekstejäsi, mutta tuo JUMALA sotkee niitä. - ml213.
ei pahalla kirjoitti:
Jumalahan paadutti faaraonkin sydämen, faaraollakin siis oli suuri tehtävä vastavoimana(=saaatana) tuoda julki Jumalan voima ja Jumalan ihmeteot vitsauksien ja iskujen kautta. Tavallaan Jumala paadutti siis Juudas Iskariotinkin sydämen ja Jeesus tiesi ja näki tämän alusta alkaen.
Ps. Minkä ihmeen takia sinulla jää päälle isot kirjaimet tuon JUMALAN kohdalla, on muuten mielenkiintoista lukea tekstejäsi, mutta tuo JUMALA sotkee niitä.Kirjoitan JUMALA sanan aina isoin kirjaimin, ettei JUMALAN taho hukkaannu muihin asioihin. JUMALAHAN on taho, joka on kaiken aivoittaja ja suunnittelija ja kaikki on JUMALAN alaisuudessa ja JUMALA käyttää muita toteuttaessaan suunnitelmiaan. Esim. JUMALA loi maailman Pojan kautta ja JUMALA toimii myös ihmisten/kin kautta.
Niin, kyse ei ole "huutamisesta" isojen kirjaimin ,- vaan JUMALAN /tahon selkeämmästä tuomisesta esiin. - evang*
ml213. kirjoitti:
Kirjoitan JUMALA sanan aina isoin kirjaimin, ettei JUMALAN taho hukkaannu muihin asioihin. JUMALAHAN on taho, joka on kaiken aivoittaja ja suunnittelija ja kaikki on JUMALAN alaisuudessa ja JUMALA käyttää muita toteuttaessaan suunnitelmiaan. Esim. JUMALA loi maailman Pojan kautta ja JUMALA toimii myös ihmisten/kin kautta.
Niin, kyse ei ole "huutamisesta" isojen kirjaimin ,- vaan JUMALAN /tahon selkeämmästä tuomisesta esiin.Luulekko sää pölvästi, että sun isot kirjaimes nostaisivat Jumalan Valtaistuinta korkeammalle?
Jumala kyllä kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, silloin kun tarkoitetaan tiettyä Jumalaa, kuten JHWH. Jos puhutaan jumalista noin yleensä, silloin jumalat ovat pienelläkirjaimella. Ainakin minun mielestäni. Kommunistinen koululaitos tietysti opettaa virheellistä kirjoitustapaa tässäkin, jottei Jumala tulisi kunnioitetuksi.
Juuri väheksymällä Jumalaa, nimitellen "jumalaksi", he antavat Hänelle kunnian.
Mutta ei Jumalan Nimi KAIKKIA ISOJA KIRJAIMIA VAADI! Tällainen on huonoa suomenkieltä. - Aloitusaihe on
evang* kirjoitti:
Luulekko sää pölvästi, että sun isot kirjaimes nostaisivat Jumalan Valtaistuinta korkeammalle?
Jumala kyllä kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, silloin kun tarkoitetaan tiettyä Jumalaa, kuten JHWH. Jos puhutaan jumalista noin yleensä, silloin jumalat ovat pienelläkirjaimella. Ainakin minun mielestäni. Kommunistinen koululaitos tietysti opettaa virheellistä kirjoitustapaa tässäkin, jottei Jumala tulisi kunnioitetuksi.
Juuri väheksymällä Jumalaa, nimitellen "jumalaksi", he antavat Hänelle kunnian.
Mutta ei Jumalan Nimi KAIKKIA ISOJA KIRJAIMIA VAADI! Tällainen on huonoa suomenkieltä.todiste siitä, että uskovakin voi langeta - tämä niille, jotka väittävät jotain muuta.
- evang*
Aloitusaihe on kirjoitti:
todiste siitä, että uskovakin voi langeta - tämä niille, jotka väittävät jotain muuta.
Juudas on henkilö, jonka hengellistä olemusta on vaikea arvuutella. On vaikea arvata, oliko hän uskova ensinkään, vai ainoastaan joukkoon lyöttäytynyt huijari. Varas hän ainakin oli, kuten evankeliumit todistavat. Mutta hänelläkin oli tehtävänsä. Juudas kuitenkin kuuli samat Jeesuksen saarnat kuin muutkin, hänelläkin oli kutsunsa ja mahdollisuutensa. Epärehellisyys vei hänessä voiton, vaikkakin hän sittemmin, kavallettuaan Jeesuksen, tunsikin katumusta ja yritti korjata tekoaan.
Jumalalla ja Saa'tanalla on edelleen taistelu kesken. Jumala on voittaja, mutta Saa'tanan täytyy edelleen sotia, siihen asti kunnes hänet heitetään tuliseen järveen. Hän on "tämän maailman ruhtinas", jumalattomat toimivat hänen hallinnassaan, sotivat Jumalaa ja Hänen valittujaan vastaan. Kuitenkin, kaikissa luulotelluissa voitoissaan, he eivät tiedä Jumalan ohjailevan taustalla ja kääntävän Jumalan lasten kokeman pahan lopulta hyväksi.
Juudas, kadotuksen lapsi, toimi Kristusta vastaan. Jeesus murhattiin. Mutta tässä tapahtui paholaiselle laskelmointivirhe: Hän myös ylösnousi! Voimme kuvitella sitä ilonpitoa Pimeydessä, kun Kristus kuoli ristillä. Voimme myös kuulla heidän kauhunhuutonsa, kirkumisensa, kun he näkivät Kristuksen nousevan kuolleista! Tuolloin Saa'tana hävisi lopullisesti koko taistelun. Se oli hänen ja hänen joukkojensa loppu.
:
- room12:10
evangeliinalle tiedoksi: luin keskusteluketjun ja ihmettelen tökeröä käytöstäsi useissa vastauksissa. Keskustella voi myös asiallisesti.
Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.- Samaa mieltä
että tökeröä hänen käytöksensä on joillekin kirjoittajille.
- evangeliina*
Tiedoksi ihan teille kahdelle, että löysätkää pipoanne.
Vastaukseni eivät ole olleet tökeröitä.
Te ette vain ole ymmärtäneet niitä.
Jeesus kyllä huolehtii minusta, laittakaa te vaan lakikirjanne takaisin takataskuunne. Emme ole samaa seurakuntaa. - olepa hyvä
evangeliina* kirjoitti:
Tiedoksi ihan teille kahdelle, että löysätkää pipoanne.
Vastaukseni eivät ole olleet tökeröitä.
Te ette vain ole ymmärtäneet niitä.
Jeesus kyllä huolehtii minusta, laittakaa te vaan lakikirjanne takaisin takataskuunne. Emme ole samaa seurakuntaa.Joko evangeliina on suuri pölvästi tai suurin osa hänen vastauksistaan tässä ketjussa on harvinaisen pölvästejä - tai ehkä molemmat olettamukseni ovat oikeita? Jumala saa päättää kuinka on.
Mutta sen vaan sanon, että elämä maailmassa on kurjaa jos lähimmäinen käyttäytyy pölvästisti. Näin ehkä evangeliinankin mielestä on, mutta kenties Evangeliinan ymmärryksessä on vikaa? Jumala näkee sydämen tilan, mutta ihmiset katsovat vain ulkokuorta - jolloin se käyttäytyminen on erityisen tärkeää. Tökerökäytöksinen uskova pilaa toistenkin uskovien maineen seurakuntarajojen sisä- ja ulkopuolella. Evangeliina on hyvä ja tekee parannuksen, kiitos. - syntinen evangelina*
olepa hyvä kirjoitti:
Joko evangeliina on suuri pölvästi tai suurin osa hänen vastauksistaan tässä ketjussa on harvinaisen pölvästejä - tai ehkä molemmat olettamukseni ovat oikeita? Jumala saa päättää kuinka on.
Mutta sen vaan sanon, että elämä maailmassa on kurjaa jos lähimmäinen käyttäytyy pölvästisti. Näin ehkä evangeliinankin mielestä on, mutta kenties Evangeliinan ymmärryksessä on vikaa? Jumala näkee sydämen tilan, mutta ihmiset katsovat vain ulkokuorta - jolloin se käyttäytyminen on erityisen tärkeää. Tökerökäytöksinen uskova pilaa toistenkin uskovien maineen seurakuntarajojen sisä- ja ulkopuolella. Evangeliina on hyvä ja tekee parannuksen, kiitos."olepa hyvä5.5.2013 19:210 SULJE
Joko evangeliina on suuri pölvästi tai suurin osa hänen vastauksistaan tässä ketjussa on harvinaisen pölvästejä - tai ehkä molemmat olettamukseni ovat oikeita? Jumala saa päättää kuinka on.
Mutta sen vaan sanon, että elämä maailmassa on kurjaa jos lähimmäinen käyttäytyy pölvästisti. Näin ehkä evangeliinankin mielestä on, mutta kenties Evangeliinan ymmärryksessä on vikaa? Jumala näkee sydämen tilan, mutta ihmiset katsovat vain ulkokuorta - jolloin se käyttäytyminen on erityisen tärkeää. Tökerökäytöksinen uskova pilaa toistenkin uskovien maineen seurakuntarajojen sisä- ja ulkopuolella. Evangeliina on hyvä ja tekee parannuksen, kiitos."
Voisitko asiaasi paremmin ilmaista? Se on tässä.
Oma vuodatuksesi, sikäli kuin havaitsen, sisältää enemmän pölvästejä, kuin aiempi omani, sekä henkilökohtaisuuksiin menevää ivaamista, jopa uskoni alentamista. Kuitenkin tulet neuvomaan minulle parannusta, "jottei uskovien maine menisi". Mikä ihmeen uskovien maine? Jokainen meistä on yksilökirjoittaja, enkä edes kuulu samaan uskontokuntaan te! Ei teiltä hellareilta minun tähteni maine mene! Sehän kasvaa!
"Katsokaa evangeliinaa*! Katsokaa, kuinka suuri syntinen hän on! Lutherilainen, ettei vaan ihan natsi??? ( Eräs jo vihjaisi tähän suuntaan. ) Katsokaa, katsokaa!!!"
Kun sinäkin arvoisa "olepa hyvä" näkisit peilistä sen, mitä me muut näemme, kiinnostuksella katselemme. - olepa hyvä!
syntinen evangelina* kirjoitti:
"olepa hyvä5.5.2013 19:210 SULJE
Mutta sen vaan sanon, että elämä maailmassa on kurjaa jos lähimmäinen käyttäytyy pölvästisti. Näin ehkä evangeliinankin mielestä on, mutta kenties Evangeliinan ymmärryksessä on vikaa? Jumala näkee sydämen tilan, mutta ihmiset katsovat vain ulkokuorta - jolloin se käyttäytyminen on erityisen tärkeää. Tökerökäytöksinen uskova pilaa toistenkin uskovien maineen seurakuntarajojen sisä- ja ulkopuolella. Evangeliina on hyvä ja tekee parannuksen, kiitos."
Voisitko asiaasi paremmin ilmaista? Se on tässä.
Oma vuodatuksesi, sikäli kuin havaitsen, sisältää enemmän pölvästejä, kuin aiempi omani, sekä henkilökohtaisuuksiin menevää ivaamista, jopa uskoni alentamista. Kuitenkin tulet neuvomaan minulle parannusta, "jottei uskovien maine menisi". Mikä ihmeen uskovien maine? Jokainen meistä on yksilökirjoittaja, enkä edes kuulu samaan uskontokuntaan te! Ei teiltä hellareilta minun tähteni maine mene! Sehän kasvaa!
"Katsokaa evangeliinaa*! Katsokaa, kuinka suuri syntinen hän on! Lutherilainen, ettei vaan ihan natsi??? ( Eräs jo vihjaisi tähän suuntaan. ) Katsokaa, katsokaa!!!"
Kun sinäkin arvoisa "olepa hyvä" näkisit peilistä sen, mitä me muut näemme, kiinnostuksella katselemme.Voi evangeliina! Mistä sinä meikäläisen uskontokunnan tietäisit? Täällä käy paljon muitakin kuin helluntailaisia. Arvauksesi meni mönkään.
Omaksi parhaaksesi, tarkista tyyliäsi. Hyvä käytös on palvelus myös itsellesi koska se avaa ovia mutta huono käytös sulkee niitä. Mutta omapa on valintasi. Toivotan onnea valitsemallasi tiellä. - Esilläoleminen
olepa hyvä! kirjoitti:
Voi evangeliina! Mistä sinä meikäläisen uskontokunnan tietäisit? Täällä käy paljon muitakin kuin helluntailaisia. Arvauksesi meni mönkään.
Omaksi parhaaksesi, tarkista tyyliäsi. Hyvä käytös on palvelus myös itsellesi koska se avaa ovia mutta huono käytös sulkee niitä. Mutta omapa on valintasi. Toivotan onnea valitsemallasi tiellä.on useimpien syy tälläkin palstalla kirjoittamiseen..oksettaa lukea "itseääntäynnä"-olevien kirjoituksia, jotka väittävät olevansa Jeesuksen omia ja joilla kuitenkaan ei ole Hänen Henkensä täyteyttä. Hedelmistä puu tunnetaan - ja niin on sinunkin kohdallasi,
evangelina!
Miettimään laittaa, mitä ihmetta jotkut täällä kirjoittajat ovat jäänee elämässään vaille, kun täytyy saada täällä pyrkiä pätemään noin kovasti???
- evan*
http://www.ortodoksi.net/index.php/Nikos_Kazantzakis
Kazantzakis - persona non grata
Nikos Kazantzakis oli kosmisen kodittomuuden kirjailija. Koko maailma oli hänen etsimisensä areena. Hänessä eli uhkaava horisontti synnyinmaata Kreikkaa kohtaan. Kazantzakis etsi tuttujen ja turvallisten kasvojen sijaan maagisia naamioita. Hänen kuvaamansa sankarit ovat täynnä yksinäisyyttä ja kapinaa. Kazantzakis etsi totuutta löytääkseen sielunsa. Hän etsi Jumalaa ja hänestä tuli epätoivon profeetta. Hänen mielestään maailmalle ei ollut perusteita ilman Jumalaa, mutta toisaalta maailmaa ei voinut hallita ilman oikeudenmukaisuutta.
Kazantzakis etsi levottomasti Jumalaa. Buddha, Friedrich Wilhelm Nietzsche (k. 1900) ja Lenin (k. 1924) kaivoivat henkistä maaperää hänen varhaisvuosien kreetalaisen nationalismin ja ortodoksisen kristillisyyden alta.
[Jouduin tiputtamaan tekstiä pois sen pituuden takia, ylimmästä linkistä kannattaa lukea N.K:sta ]
Kazantzakis arvosteli voimakkaasti ortodoksisen kirkon piispoja, pappeja ja munkkeja. He kyllä suorittivat rituaaleja aamusta iltaan, mutta kahmivat sen ohessa itselleen omaisuutta ja alistivat ihmisiä. Hänen mielestään ortodoksinen papisto oli vieraantunut tavallisen ihmisen arjesta ja hänen kärsimyksistään. Papit ja munkit olivat ritualisteja, mutta heiltä puuttui rakkaus kärsiviä lähimmäisiään kohtaan. Varsinkin piispat elivät kuin muinaiset lääninherrat. Suurin osa heistä oli kelvottomia palkkapaimenia, joille köyhän ja resuisen kyläpapin ilmaantuminen piispanasuntoon aiheutti raivokohtauksen.
Kirjailija epäili laitoskirkon muovaamia Jumalan kasvoja. Hän oli kreikkalais-ortodoksisessa kirkossa persona non grata. Kirkko erotti hänet yhteydestään. Yhä edelleen Kazantzakis on kreikkalaisille pääsääntöisesti epähenkilö. Hänet leimataan helposti vaaralliseksi ajattelijaksi. Mutta se ei vähennä yhtään kreetalaissyntyisen kirjailijan kirjallista ja kulttuurista merkitystä. Hän oli rohkea ihminen, joka uskalsi etsiä totuutta. Totuuden etsijät joutuvat aina vaikeuksiin, sillä he törmäävät ihmisten kasvottomaan valtaan, epäoikeudenmukaisuuteen ja julmuuteen. [ Obs! ]
Kazantzakis samasti Jumalan ja Hänen olemassaolonsa pikemmin häpeään, armottomuuteen ja kyyneliin kuin onneen, kunniaan tai lohdutukseen. Kirjailijaa seurasi koko elämäntien lapsuuden armottomuus. Hänen Jumalan ikävänsä suuntautui sen vuoksi suureen taisteluun elämän merkityksestä. Jumalan olemus merkitsi hänelle ihmissielussa lakkaamatonta taistelua.
[2.Obs]
Nikos Kazantzakis eli huomattavan osan elämästään ulkomailla. Hän tunsi usein Kreikan itselleen vieraaksi ja vihamieliseksi maaksi. Hänen kotimaansa Kreikka ja ortodoksinen kirkko eivät hyväksyneet hänen ajattelutapaansa. Vuosien varrella kirjailijasta tuli enemmän universaalinen muukalainen kuin kansallinen kirjailija.
Kirjailijamestari kokosi kirjeissään yhteen elämäntehtäväänsä:
"Elämäni viimeisten kahdenkymmenen vuoden aikana on tavoitteenani ollut hävittää illuusiot ajautumatta silti kauhun valtaan. Olen pyrkinyt katsomaan hornan kuiluun purskahtamatta itkuun, sortumatta kerjäämään tai uhkaamaan, säilyttäen tyynesti ja rauhallisesti ihmisarvon. Yritän tehdä työtä kuin olisi kuolematon, vaikka näen koko ajan pohjattoman tyhjyyden."
Mitä ylläolevaan voi sanoa, kun illuusiot ja kulissit rapisee alas ja etsivä sielu kohtaa pohjattoman syvyyden ja toivottoman pimeyden? [linkittäjä*]
Pointti mulla on etsiessäni "Kristuksen Viimeiset Kiusaukset"-elokuvasta sopivaa pätkää, jossa Juudas Iskariotin ja Jeesuksen suhde näytettäisiin, koska Kazantzakis kirjoittaa Juudakselle selootti-vapaustaistelijan voimakkaan hahmon, ja mikä tärkeintä - vain tällainen vahva Juudas, väkivaltainen, voimakas Juudas pystyy pettämään Herransa.
Jeesus ja Juudas siis käyvät käsikädessä koko kirjan ja elokuvan ajan, joka minua juuri sykähdyttää Kazantzakisilla.
Juudas Iskaroitilla on tässä tärkeä rooli, vaikkakin tietty pimeä, mutta ' The Big Betrayal ' sovitaan elokuvassa sellaisella paatoksella, että kun Jeesus sanoo Juudakselle suoraan päin naamaa, että "vain sinä - rakas veljeni - olet kyllin vahva minut pettämään", niin silloin vain tämän yhden kerran, Juudas Iskariot puhkeaa itkuun.
Seuraava pätkä on sitten rankka, ei sovi lapsen-ja herkkäuskoisille ja funddiksille.
Vanha Juudas tulee kuoleman kynnyksellä olevan Jeesuksen luo vihaisena, koska Jeesus elää harhaelämäänsä normaalina naimisissa olleena lapsia saaneena miehenä kuoleman kynnyksellä, ja Sovitusta ei vielä siis ole, ja vasta Juudaksen vihan voimasta Jeesus lähtee ja ryömii Golgatalle ja rukoilee Isältä pääsyä ristille. Ja vastaus tulee. Se on sittenkin, lopultakin, täytetty!
www.youtube.com/watch?v=Oxt4Qq76vB0
Se on täytetty.
Kreikkalaisen kirjailijan Nikos Kazantzakisin kirjan "Viimeiset kiusaukset" mukaan Juudas Iskariotin voimalla.
.- evan*
Tässä Peter gabrielin loppusävellys Martin Scorsesen elokuvaan "Kristuksen viimeiset kiusaukset"
It Is Accomplishhed - Se On Täytetty
http://www.youtube.com/watch?v=g0EYRC4NQ-Q - evangelinah*
evan* kirjoitti:
Tässä Peter gabrielin loppusävellys Martin Scorsesen elokuvaan "Kristuksen viimeiset kiusaukset"
http://www.youtube.com/watch?v=g0EYRC4NQ-QOlen lukenut pari Kazantzakiksen kirjaa: 'Tilinteko El Grecolle' ja viimeksi 'Veljesviha'.
Veljesviha on hieno kuvaus ortodoksipapin elämästä ja toiminnasta Kreikan sisällissodan aikana. Kazantzakis ei antanut suurtakaan arvoa Athos-vuoren munkeille, mutta isä Jannarokselle kylläkin.
Tuota kirjaa 'Kristuksen viimeiset kiusaukset' en ole lukenut, enkä nähnyt elokuvaakaan. Kazantzakiksella oli todellakin "toisenlainen" näkemys ja rohkeus tuoda se julki. Mutta eipä ihme jos Ortodoksinen kirkko raivostui noin radikaalista raamatunkertomuksesta! Hengellistä anarkismia! Heresiaa! Jumalan pilkkaa!
: - evangelinah*
evan* kirjoitti:
http://www.youtube.com/watch?v=g0EYRC4NQ-QEnkelin ääni:
http://www.youtube.com/watch?v=PEHJY0T9RsQ - evangelion*
evangelinah* kirjoitti:
Olen lukenut pari Kazantzakiksen kirjaa: 'Tilinteko El Grecolle' ja viimeksi 'Veljesviha'.
Veljesviha on hieno kuvaus ortodoksipapin elämästä ja toiminnasta Kreikan sisällissodan aikana. Kazantzakis ei antanut suurtakaan arvoa Athos-vuoren munkeille, mutta isä Jannarokselle kylläkin.
Tuota kirjaa 'Kristuksen viimeiset kiusaukset' en ole lukenut, enkä nähnyt elokuvaakaan. Kazantzakiksella oli todellakin "toisenlainen" näkemys ja rohkeus tuoda se julki. Mutta eipä ihme jos Ortodoksinen kirkko raivostui noin radikaalista raamatunkertomuksesta! Hengellistä anarkismia! Heresiaa! Jumalan pilkkaa!
:Ukillanini joka oli ortodoksi on "Viimeiset kiusaukset"-kirja ja yritin aikoinaan lukea sitä useampaan otteeseen mutta käännös ei vaan alkanut kulkea mielen perukoille sen puisevuuden(?) takia, mutta elokuvaa voin suositella kaikille tajunnan laajennuksena inhimillisestä Jeesuksesta ja varsinkin Juudaksen roolista katsottuna, nyt jälkeenpäin kun ajattelen elokuvaa ja Kazantzakiksen roolia yleensä kristinuskossa, niin pakko todeta että K. aloitti hengessä, mutta epäuskon lihassa hän lopetti.
Etsiminen on elämässä ihan hyvä juttu, mutta etsiminenkin voi viedä sivupoluille ja syrjäkujille joihin voi jäädä uskostaan kiinni.
The Last Temptations of Christ - elokuva antaa kuvan heikosta Jeesuksesta, joka ei johda opetuslapsiaan vahvana ja samalla lempeänä ja kaikin tavoin hengen hedelmät omaavana persoonana, autiomaakokemus on kuitenkin todella mielenkiintoisesti kuvattu, yritän kaivaa koko kuvauksen.
Löytyi !!!
www.youtube.com/watch?v=JXuRaxTavBM
Kun leijona saapuu paikalle 3:56 niin sydän lyö. Oma ahne vallanhaluinen pahuuteen tappamaan valmis sydän. Ja se merkillepantavaa että tässä juuri Juudas(Hervey Keitel) puhuu Jeesuksen sydämenä.
Heresiaapa hyvinkin hehhehheh-hehhehehee ... anarkismi kunniaan AINA !!! - evangelion*
evangelinah* kirjoitti:
Enkelin ääni:
http://www.youtube.com/watch?v=PEHJY0T9RsQKaunis.
Ja tuo kirkko 0:40 on kyllä yksi kauneimmin tehtyjä kirkkoja ikkunantiilikiertoineen minkä olen nähnyt, NOIN pitää pyhätöt rakentaa, kuka tuon on oikein suunnitellut, tulee mieleen jollain tavalla Antonio Gaudin rakennukset joista ei hakemallakaan löydä suoraa kulmaa.
https://www.google.fi/search?q=antonio gaudi&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-JmGUcj3Eq_o4QTW1oCQBw&sqi=2&ved=0CEwQsAQ&biw=1113&bih=524 - evangelinah*
evangelion* kirjoitti:
Kaunis.
Ja tuo kirkko 0:40 on kyllä yksi kauneimmin tehtyjä kirkkoja ikkunantiilikiertoineen minkä olen nähnyt, NOIN pitää pyhätöt rakentaa, kuka tuon on oikein suunnitellut, tulee mieleen jollain tavalla Antonio Gaudin rakennukset joista ei hakemallakaan löydä suoraa kulmaa.
https://www.google.fi/search?q=antonio gaudi&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-JmGUcj3Eq_o4QTW1oCQBw&sqi=2&ved=0CEwQsAQ&biw=1113&bih=524Aha, TÄMÄ HENKILÖ? Tämä herra onkin laittanut parastaan, piirrellessään neliöitä.
https://www.google.fi/search?q=antonio gaudi&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-JmGUcj3Eq_o4QTW1oCQBw&sqi=2&ved=0CEwQsAQ&biw=1113&bih=524
Epäilemättä maailman kauneimpia rakennuksia. Mielikuvituksellisia, hurjia. - evan*
evangelion* kirjoitti:
Ukillanini joka oli ortodoksi on "Viimeiset kiusaukset"-kirja ja yritin aikoinaan lukea sitä useampaan otteeseen mutta käännös ei vaan alkanut kulkea mielen perukoille sen puisevuuden(?) takia, mutta elokuvaa voin suositella kaikille tajunnan laajennuksena inhimillisestä Jeesuksesta ja varsinkin Juudaksen roolista katsottuna, nyt jälkeenpäin kun ajattelen elokuvaa ja Kazantzakiksen roolia yleensä kristinuskossa, niin pakko todeta että K. aloitti hengessä, mutta epäuskon lihassa hän lopetti.
Etsiminen on elämässä ihan hyvä juttu, mutta etsiminenkin voi viedä sivupoluille ja syrjäkujille joihin voi jäädä uskostaan kiinni.
The Last Temptations of Christ - elokuva antaa kuvan heikosta Jeesuksesta, joka ei johda opetuslapsiaan vahvana ja samalla lempeänä ja kaikin tavoin hengen hedelmät omaavana persoonana, autiomaakokemus on kuitenkin todella mielenkiintoisesti kuvattu, yritän kaivaa koko kuvauksen.
Löytyi !!!
www.youtube.com/watch?v=JXuRaxTavBM
Kun leijona saapuu paikalle 3:56 niin sydän lyö. Oma ahne vallanhaluinen pahuuteen tappamaan valmis sydän. Ja se merkillepantavaa että tässä juuri Juudas(Hervey Keitel) puhuu Jeesuksen sydämenä.
Heresiaapa hyvinkin hehhehheh-hehhehehee ... anarkismi kunniaan AINA !!!Tai etuharvahammas-Willem Dafoe oli huono valinta F.Coppolalta Jeesuksen rooliin, se kai se mättää leffassa eniten, kun harvahampainen Jeesus alkaa julistaen huutamaan Jerusalemin kaduilla Jumalan Sanaa, niin viimeisetkin uskottavuuden rippeet on viety poijes.
- evan*
evangelinah* kirjoitti:
Aha, TÄMÄ HENKILÖ? Tämä herra onkin laittanut parastaan, piirrellessään neliöitä.
https://www.google.fi/search?q=antonio gaudi&hl=fi&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=-JmGUcj3Eq_o4QTW1oCQBw&sqi=2&ved=0CEwQsAQ&biw=1113&bih=524
Epäilemättä maailman kauneimpia rakennuksia. Mielikuvituksellisia, hurjia.Eikö.
Gaudin Sacrada Familiaa Barcelonassa pidetään yhtenä mielikuvituksellisimpana kirkkona maailmassa juuri sen monimuotoisuuden takia, ja olen samaa mieltä mielikuvituksellisuuden hurjuudesta, ja Antonio Gaudi oli mieletön työmyyrä teki töitä ilman palkkaa vielä eläkeläisenä käppänänä työmaillaan, mutta ... kun olen katsonut mikä oikein mättää ja tekee Sacrada Familiasta joka on siis kirkko, mörkin ja ruman pimeän päällepäin, niin jos itse tekisin tuollaisen pytingin, niin maalaisin sen lopulta vitivalkoiseksi.
Valkoisuus on mielestäni kaikissa pyhätöissä AVAIN - sana.
www.youtube.com/watch?v=UrKSk4xFVLw
Sisältä S.F. paljon paremman näköinen vaikkakin tulee kuitenkin mieleen että dinosauruksen eli lohikäärmeen hehheh vatsassa tai termiittien tai muurahaiskeon sisässä on varmaan samanlaista, kyllä Sacrada Familia silti voittaa kuivan neliskanttisen laatikkorakentamisen, vaikkakin kaikkein pyhimmän muoto - on juuri tämä kanttikertaakanttikertaakantti-kuutio.
Onhan se mahtava satulinna. - evan*
evan* kirjoitti:
Tai etuharvahammas-Willem Dafoe oli huono valinta F.Coppolalta Jeesuksen rooliin, se kai se mättää leffassa eniten, kun harvahampainen Jeesus alkaa julistaen huutamaan Jerusalemin kaduilla Jumalan Sanaa, niin viimeisetkin uskottavuuden rippeet on viety poijes.
Ja muuten minä en ole vihjannut sinun olevan natsi, en, sehän nousi ihan kokonaan koko KATSOKAA,KATSOKAA !!! - juttu sinun positiivisesta kirjoittamisestasi, muistaakseni kerroit linnunmunan ylösnoususymboliikasta siinä kommentissasi ja innostuin kun harvoin kukaan juuri sitä tietää, muutenkin kerroit aika laajan seikkaperäisesti uskon symboliikasta.
Sä sotket nyt juudan tytsy* noita kommentoituja juttuja, ei kannata jäädä niihin kiinni, se on IHAN HÖPÖ joka leikistä suuttuu. - evangelinah*
evan* kirjoitti:
Eikö.
Gaudin Sacrada Familiaa Barcelonassa pidetään yhtenä mielikuvituksellisimpana kirkkona maailmassa juuri sen monimuotoisuuden takia, ja olen samaa mieltä mielikuvituksellisuuden hurjuudesta, ja Antonio Gaudi oli mieletön työmyyrä teki töitä ilman palkkaa vielä eläkeläisenä käppänänä työmaillaan, mutta ... kun olen katsonut mikä oikein mättää ja tekee Sacrada Familiasta joka on siis kirkko, mörkin ja ruman pimeän päällepäin, niin jos itse tekisin tuollaisen pytingin, niin maalaisin sen lopulta vitivalkoiseksi.
Valkoisuus on mielestäni kaikissa pyhätöissä AVAIN - sana.
www.youtube.com/watch?v=UrKSk4xFVLw
Sisältä S.F. paljon paremman näköinen vaikkakin tulee kuitenkin mieleen että dinosauruksen eli lohikäärmeen hehheh vatsassa tai termiittien tai muurahaiskeon sisässä on varmaan samanlaista, kyllä Sacrada Familia silti voittaa kuivan neliskanttisen laatikkorakentamisen, vaikkakin kaikkein pyhimmän muoto - on juuri tämä kanttikertaakanttikertaakantti-kuutio.
Onhan se mahtava satulinna.Kaveri epäilemättä istui lapsena merenrannalla rakentelemassa hiekkalinnoja, eikä äitinsä aurinkoa ottaessaan huomannut katsoa perään. Pikku Gaudin puuhasi nenä tuhisten lelujensa kanssa: "äyyyprrrrrprrrr, katso äiti!" "Kyllä, kultaseni". Poika tuhisi hiekkalinnansa kanssa. Luultavasti äidin välinpitämättömyys antoi tilaisuutensa ja tenava päätti: kun olen iso, rakennan tällaisen kirkon! "Aivan kultaseni. Tee niin. Äiti lukee nyt Vogueta." Ja sitten luovuus lähti lapasesta... Aina vain hurjempana!
- evan*
evangelinah* kirjoitti:
Kaveri epäilemättä istui lapsena merenrannalla rakentelemassa hiekkalinnoja, eikä äitinsä aurinkoa ottaessaan huomannut katsoa perään. Pikku Gaudin puuhasi nenä tuhisten lelujensa kanssa: "äyyyprrrrrprrrr, katso äiti!" "Kyllä, kultaseni". Poika tuhisi hiekkalinnansa kanssa. Luultavasti äidin välinpitämättömyys antoi tilaisuutensa ja tenava päätti: kun olen iso, rakennan tällaisen kirkon! "Aivan kultaseni. Tee niin. Äiti lukee nyt Vogueta." Ja sitten luovuus lähti lapasesta... Aina vain hurjempana!
Näinhän kaikki suuri syntyy, niinkuin Napoleonin sodat ymym kun ollaan oikein olan takaa lähdetty sublimoimaan...
- tytsy*
evan* kirjoitti:
Ja muuten minä en ole vihjannut sinun olevan natsi, en, sehän nousi ihan kokonaan koko KATSOKAA,KATSOKAA !!! - juttu sinun positiivisesta kirjoittamisestasi, muistaakseni kerroit linnunmunan ylösnoususymboliikasta siinä kommentissasi ja innostuin kun harvoin kukaan juuri sitä tietää, muutenkin kerroit aika laajan seikkaperäisesti uskon symboliikasta.
Sä sotket nyt juudan tytsy* noita kommentoituja juttuja, ei kannata jäädä niihin kiinni, se on IHAN HÖPÖ joka leikistä suuttuu.Jahha. En minä tiedä, kuka on kukakin.
Kun täällä haukutaan heti, jos ei ole yhtä pyhä kuin helluntailaiset, jotka pyhyydessään menevät ohi Raamatun sanan, ovat vielä enemmän pyhiä, kuin Jumala vaatikaan. Menevät ohi Kristuksen sanan, joka on Raamatun mukaan kadottava harhaoppi, ei vie Taivaaseen, vaikka pylväittensä nokassa niin luulevat.
Lahjavanhurskautettujen päälle sylkevät.
:
- -to_y-
Näin sen raamattu sanoo.
Matt: 26: 23-25
"Jeesus vastasi heille: "Minut kavaltaa mies, joka syö samasta vadista kuin minä.
Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."
Silloin Juudas, hänen kavaltajansa, kysyi: "Rabbi, en kai se ole minä?" "Itsepä sen sanoit", vastasi Jeesus."
Matt. 27: 5
"Silloin Juudas paiskasi rahat temppeliin, meni pois ja hirttäytyi."
Ap.t.: 1: 15-19
"Eräänä päivänä, kun opetuslapsia oli koolla noin satakaksikymmentä, Pietari nousi puhumaan.
Hän sanoi: "Veljet! Sen kirjoitusten sanan oli käytävä toteen, jonka Pyhä Henki Daavidin suulla oli ennalta Juudaksesta lausunut -- tuosta miehestä, joka ryhtyi oppaaksi Jeesuksen vangitsijoille.
Hän kuului meidän joukkoomme ja oli saanut osalleen palvelutehtävän niin kuin mekin.
Petoksensa palkalla hän hankki itselleen kappaleen maata, mutta sitten hän syöksyi päistikkaa alas, niin että hänen vatsansa halkesi ja sisälmykset pursuivat ulos."
-- Tämä tuli yleisesti tiedoksi Jerusalemissa, ja niin se paikka sai heidän kielellään nimen Hakeldama, Veripelto"- evangelinah*
Tuo Pietarin kertomus täydentää tietoa Juudaksen kuolemasta: hän hirttäytyi mahd. kallionreunalla olevan puun oksaan, köysi oli liian pitkä ja hyppäys repäisi hänen vatsansa auki.
Presidentti Husseinin hirttämisestä oli eräs uutinen, joka kertoi että hirtettävän painoon verraten oli käytetty liian pitkää pudotusta ja hirttoköyttä, joten kokonaan köyden varaan jäätyään pää irtosi irti vartalosta. Siinäkin tapauksessa ainakin osa sisälmyksistä tulee varmuudella ulos! Mutta miten yksityiskohtaisesti kaikki on tapahtunut, meidän ei ole tarpeellista sitä tietää,
- evangeliinah*
ekivaari kirjoitti:
Presidentti Husseinin hirttämisestä oli eräs uutinen, joka kertoi että hirtettävän painoon verraten oli käytetty liian pitkää pudotusta ja hirttoköyttä, joten kokonaan köyden varaan jäätyään pää irtosi irti vartalosta. Siinäkin tapauksessa ainakin osa sisälmyksistä tulee varmuudella ulos! Mutta miten yksityiskohtaisesti kaikki on tapahtunut, meidän ei ole tarpeellista sitä tietää,
Otin vain kantaa tuohon näennäiseen ristiriitaan käsitellen Juudaksen kuolintapahtumaa. Ja tämä ketjuhan on juuri sitä varten! Käsittelynalaisena näennäisen suppea raamatunkohta, joka kuitenkin sisältää paljon, kun sitä alkaa analysoida.
Miksi meidän ei olisi tarpeellista sitä tietää? Raamatussa ei ole yhtään turhaa sanaa, kaikella on tarkoituksensa. Matteus 27:1-10 haluaa meidän tietävän myös tämän yksityiskohdan, miksi? Jottemme pilkkaisi Jumalaa, sillä Jumala ei jätä sitä kostamatta, ihminen saa tekojensa mukaan.
Samoin oli Ananiaksen ja Safiran kohdalla. On väärää oppia kertoa yksipuolisesti ja valikoidusti Jumalasta, kehitellä Hänestä henkilöä, joka Hän ei ole ja näin johtaa ihmisiä ohi Kristuksen sanan ja opin, luulohurskaina kadotukseen, sillä väärä oppi kadottaa, Taivastie on kaita "ja harvat sen löytävät" (Jeesuksen omat sanat). Siksi emme saa halveksia yhtäkään Jumalan sanaa.
:
- evangeliinah*
Syntyipäs pitkä keskustelu näinkin vaatimattomasta raamatunkertomuksesta. Mitä Juudas ensin teki, sittemmin katui, mutta katumus ei voinut enää poistaa tehtyä tekoa ja sen seurauksia. Näinhän se yleensä on. Eivät anteeksipyytelyt korjaa tehtyä asiaa ja teoilla on aina seurauksensa. Juudas ei syyllistänyt pappeja, joille oli itse mennyt kavaltamaan pyhän miehen. Syyllisyys pappien puolella oli heidän omansa, ei Juudaksen. Katuivatko he, oli heidän asiansa, mutta sekään ei olisi tehnyt tyhjäksi Jeesuksen murhaa. Juudas kantoi itse vastuunsa omasta teostaan, loppuun asti.
- setotinenenkeli
Yksi asia mikä pitäisi totuuden nimissä selvittää juuriaan myöten, on Isaskarin ja Iskariotin sukujen yhteneväisyys, eli jos suomen heimo on oletetun Isaskarin verilinjaa 12 Jaakobin poikain sukulinjasta, niin sehän tarkoittaa sitä että olemme Juudaksen sukua.
- evang.*
Höpöhöpö.
- -to_y-
Juudaksella ei ole tulevaisuutta Jumalan valtakunnassa.
Jeesus itse sanoi näin:
Matt. 26: 24
"Ihmisen Poika lähtee pois juuri niin kuin kirjoituksissa hänestä sanotaan, mutta voi sitä, josta tulee Ihmisen Pojan kavaltaja! Sille ihmiselle olisi parempi, ettei hän olisi syntynytkään."Tuo tarkoittaa sitä että joutuu paljon kärsimään ennen kuin pelastuu, mutta ei ole este lopulliselle pelastumiselle iankaikkiseen elämään.
Sananlaskut 28
13 "Joka rikkomuksensa salaa, se ei menesty; mutta joka ne tunnustaa ja hylkää, se saa armon."
Juudas tunnusti syntinsä, katui ja hylkäsi ne. Mitä vielä puuttuu?
2. Korinttolaiskirje 1
20 "Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä "on"; sen tähden tulee hänen kauttaan myös niiden "amen", Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme."
Tuleeko Jumalan lupaukset Jumalalle kunniaksi vai häpeäksi meidän kauttamme, riippuu siitä, miten otamme lupaukset vastaan ja pidämme niistä kiinni. En uskalla tuomita Juudasta enkä ketään muuta.- evangelinah*
ekivaari kirjoitti:
Tuo tarkoittaa sitä että joutuu paljon kärsimään ennen kuin pelastuu, mutta ei ole este lopulliselle pelastumiselle iankaikkiseen elämään.
Sananlaskut 28
Juudas tunnusti syntinsä, katui ja hylkäsi ne. Mitä vielä puuttuu?
2. Korinttolaiskirje 1
20 "Sillä niin monta kuin Jumalan lupausta on, kaikki ne ovat hänessä "on"; sen tähden tulee hänen kauttaan myös niiden "amen", Jumalalle kunniaksi meidän kauttamme."
Tuleeko Jumalan lupaukset Jumalalle kunniaksi vai häpeäksi meidän kauttamme, riippuu siitä, miten otamme lupaukset vastaan ja pidämme niistä kiinni. En uskalla tuomita Juudasta enkä ketään muuta.Kuinka ihmeessä te eräät ette ymmärrä, että Juudas kuoli ennen kristillisen seurakunnan syntyä. Korinttolaiskirjeet kirjoitettiin monta vuosikymmentä Juudaksen kuoleman jälkeen. Juudas kuoli juutalaisena, ei kristittynä.
- body2
"Juudaksella ei ole tulevaisuutta Jumalan valtakunnassa..."
Olisiko Jumala niin petollinen että kun kutsuttu toteuttaa kutsujan tehtävän, eli tekee sen tehtävän mihin on kutsuttu, niin Jumala heittäisi hänet hornan tuuttiin ja nauraisi perään.
Tuo sopisi ihmiselle, mutta ei Jumalalle.
- -to_y-
En minäkään ketään tuomitse. Raamattu sanoo niin esim täällä kun Jeesus esittää jäähyväisrukousta.
Joh. 17: 12
"Kun olin heidän kanssaan, suojelin heitä nimesi voimalla, sen nimen, jonka olet minulle antanut. Minä varjelin heidät, eikä yksikään heistä joutunut hukkaan, paitsi se, jonka täytyi joutua kadotukseen, jotta kirjoitus kävisi toteen."
..JONKA TÄYTYI JOUTUA KADOTUKSEEN..Kuolema ja helvetti antavat kaiken lopussa kaikki kuolleet tekojensa mukaiselle tuomiolle:
Johanneksen ilmestys 20
12 "Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan."
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata371315Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.971308Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2891175- 1071065
- 71992
- 18986
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva14961- 54946
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f166830Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju16811