Ahvenanmaalaisia tuetaan 8000 eurolla per nuppi!

9.00 Cu

Ahvenanmaalaisia tuetaan 8000 eurolla per nuppi suomalaisten verovaroista.

Ahvenanmaalaisilla onkin EU:n paras keskimääräinen elintaso ja terveydenhuolto.

Mannersuomalainen duunari se vaan maksaa kaiken maailman mielettömyydet! MIKSI?

23

211

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nmmn,jjö
    • myintiin

      tästä tulee mieleen uuno armeijassa jossa kaupattiin saarta ruotsalaisille.

      • jljk

        Valtionhallinto
        Itsehallintolain mukaan maakuntahallinto huolehtii monista sellaisista
        tehtävistä, jotka muualla Suomessa kuuluvat valtiolle. Valtion viranomaisten
        vastuulle kuuluvat kuitenkin esimerkiksi oikeuslaitos, veronkanto, tulli,
        merivartiosto ja maanmittaus.
        Lääninhallituksella, joka on yleinen valtion viranomainen Ahvenanmaalla,
        on rajoitetummat tehtävät kuin maan muilla lääninhallituksilla. Samalla
        sillä on kuitenkin useampia erityistehtäviä kuin muilla lääninhallituksilla.
        Suomen hallitusta maakunnassa edustaa maaherra, jonka presidentti
        nimittää neuvoteltuaan asiasta maakuntapäivien puhemiehen kanssa. Maaherran
        erityistehtävinä on toimia Ahvenanmaan valtuuskunnan puheenjohtajana
        sekä avata ja päättää maakuntapäivät presidentin edustajana.
        Kunnat
        Ahvenanmaa on jaettu 16 kuntaan. Koska kunnallishallinto kuuluu maakunnan
        toimivaltaan, sisältyvät säädökset kuntien itsehallinnosta maakuntalakiin.
        Päätäntävaltaa kunnissa käyttää kunnanvaltuusto, joka valitaan
        neljäksi vuodeksi kerrallaan yleisillä vaaleilla. Kaikki täysi-ikäiset henkilöt,
        joilla on Ahvenanmaan kotiseutuoikeus tai jotka ovat asuneet maakunnassa
        keskeytyksettä vaalipäivää edeltäneen vuoden ajan, saavat äänestää kunnallisvaaleissa
        ja asettua niissä ehdokkaaksi.
        Ahvenanmaan suurin kunta on sen ainoa kaupunki, Maarianhamina,
        jossa asuu runsaat 40 prosenttia maakunnan koko väestöstä. Maarianhamina
        perustettiin vuonna 1861 ja se on sekä politiikan että elinkeinoelämän
        keskus Ahvenanmaalla. Maalaiskunnista suurin on Maarianhaminan
        naapurikunta Jomala, jossa on noin 3.700 asukasta. Ahvenanmaan – ja
        jopa koko Suomen – pienin kunta on Sottungan


      • junk robot

        Suomessa on niin paljon asioita perseellään, että tässä taidetaan tarvita itsensä pääpiru Putinin apua, ihan oikeasti!


    • jostäsvergie

      Luuletko että on ilmaista harrastaa golfia ja purjehdusta? Sen lisäksi bättre folken jälkikasvunkin kuuluu harrastaa näitä eliittiharrastuksia. Eihän heitä voi persujen kanssa samoihin harrastuksiin pistää.Joku roti sentään. Tuolla 8000:kaan kun ei edes saa kunnon hevosta.

    • 26goolwer

      Koskeeko kuntien säästötalkoot ja pakkoliitokset myös AHVENANMAATA??

      • 29tyyty

        16 kuntaa 28000 asukasta!


      • Ahvenanmaalla on oma kunnallislaki, joten ei koske. Sen sijaan täällä suunnitellaan yhteiskuntauudistusta, jossa kuntien tehtävät järjestetään uudelleen ja ainakin sosiaalipuolen uudistus tuntuu paljon järkevämmältä kuin mantereen sotesekoilut.


    • 2010 vuonna.mitä nyt
    • 25hyyty

      Miksi YLE vero ei koske Ahvenanmaata, vaikka verorahoitetaan FST 5?

      • hhjjgjhguikll

        Eivät katso femiä, kuten ei kukaan suomessakaan. Ahvenanmaalla näkyy ruotsin television paremmat kanavatkin. Ja ahvenanmaalla maksetaan tv-maksua, kuten suomessakin ennen. Olikohan luokkaa 240e/v/talous. Ålands radio&tv:n sivuilta tuo selvinnee.


    • http://ruotsivapaaeh
    • näin on

      Olet rasisti ja vihapuhuja. Ole hiljaa ja maksa!

    • oma kruunu

      oliko ahvenanmaalla vielä oma valuutta .

    • Tosi on

      Myydään koko Ahvenanmaa Venäjälle, niin päästään noista kuluista eroon.

      • -.-.-.-

        Onko Ahvenanmaalla paljonkin maahanmuuttajia?Siellä olisi hyvä oltavat mamuille, elintasokin olisi paljon korkeampi, kuin täällä mantereella.


      • -.-.-.- kirjoitti:

        Onko Ahvenanmaalla paljonkin maahanmuuttajia?Siellä olisi hyvä oltavat mamuille, elintasokin olisi paljon korkeampi, kuin täällä mantereella.

        Kyllä täällä maahanmuuttajia on melkoisesti. ÅSUB:n sivuilta löytyy tarkempaa tietoa. Samanlaiset oltavat heillä kai on kuin muillakin täällä.


    • Miksi?

      Miksi AHVENANMAA ON VAIN ruotsinkielinen? Ei siis kaksikielinen niinkuin manner-Suomi?

      MIKSI?

      • nppo

        RKPn Apartheid


      • Bavarian M
        nppo kirjoitti:

        RKPn Apartheid

        Eikös panna rahahanat kiinni!

        Eläkööt siellä omalla työllään, niinkuin me kaikki muutkin suomalaiset!


      • fdalkljksdf
        Bavarian M kirjoitti:

        Eikös panna rahahanat kiinni!

        Eläkööt siellä omalla työllään, niinkuin me kaikki muutkin suomalaiset!

        Ei niitä panna kiinni niin kauan kun Katalainen ja Urponaama päättää Suomen rahoista keskenään ja kuuntelevat Suruja kaikessa.


      • Bavarian M kirjoitti:

        Eikös panna rahahanat kiinni!

        Eläkööt siellä omalla työllään, niinkuin me kaikki muutkin suomalaiset!

        Sitähän ahvenanmaalaisetkin haluavat. Mutta ehdotus omasta verotusoikeudesta (eli että verojamme ei enää kierrätettäisi mantereen kautta, jolloin niistä yhtäkkiä joidenkin mielestä tulee tukia) ei ole saanut kannatusta mantereen poliitikoilta. Johtuisikohan siitä että he tietävät että maksamme enemmän kuin saamme takaisin?


      • ------
        ahvennainen kirjoitti:

        Sitähän ahvenanmaalaisetkin haluavat. Mutta ehdotus omasta verotusoikeudesta (eli että verojamme ei enää kierrätettäisi mantereen kautta, jolloin niistä yhtäkkiä joidenkin mielestä tulee tukia) ei ole saanut kannatusta mantereen poliitikoilta. Johtuisikohan siitä että he tietävät että maksamme enemmän kuin saamme takaisin?

        Kyllähän ahvenanmaalaiset ovat nettosaajia ja oikein isolla kauhalla.

        Ette te omalla työllänne kovin leveästi eläisi.

        Ahvenenmaalaisten hyysääminen on pantava poikki!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      178
      1731
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      864
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      673
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      513
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      508
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      191
      453
    10. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      445
    Aihe