Olen palannut pitkän poissaolon jälkeen Katolisesta maasta tänne Luterilaiseen yhteiskuntaan, vaikka itse en tunnistakaan näitä "maallisia" uskontokuntia tarvitsen tietoa. Koska toin perheen katolisesta maasta, ja nyt kun he ovat alkaneet käydä Saalemin temmppeli tilaisuuksissa sunnuntaisin, niin olen epätietoinen onko se pitemmän päälle tervettä ajatellen pieniä poikiani.
Kysynkin onko helluntalaisuus puhdas oppi vai perustuuko anekauppaan kuten esim. luterilaisuus ja katolisuus, kieltääkö se naisen aseman kuten pääosiltaan meidän valtiokirkkomme, tai on ainakin aiemmin kieltänyt.
Olisin kiitollinen asiallisesta selvityksestä Helluntalaisuudesta. Pyydän että vain asialliset kirjoittakoon mitä on Helluntalaisuus onko se todella puhdas uskonto perustuen Raamattuun, vai onko se miehen itsensä tekemä omaksi edukseen?
Mitä on Helluntalaisuus?
9
621
Vastaukset
- atri parkka
foorumi voi osoittautua tuohon kysymykseen huonoksi valinnaksi.
Käy muutama kerta itse katsomassa millaista touhua siellä pidetään.
Ei kai ole olemassakaan täysin hyvää seurakuntaa, niin ettei siellä olisi jotain pahaakin.
Helluntailaisuudessa on paljon hyviä ominaisuuksia ja jopa tervettä toimintaa, mutta aina mahtuu joukkoon epätervettäkin.
Sanottakoon, että nuorisotyössämme on asiat melko hyvin. Nuorisolle opetetaan vain yleisesti hyväksyttyjä perustotuuksia pääasiassa Jeesuksen elämästä.
Naisasia onkin sitten kinkkisempi juttu. Siitä saavat muut jatkaa.....- Jenna
Kiinnostaisi minuakin! Eli miten helluntailaisuus suhtautuu naisiin ja millainen on naisten asema perheessä, yhteiskunnassa, työelämässä? Kommentteja teiltä helluntailaiset!
- tode
jatkaa käsketään, mutta mistä?
minä naisena siis en tiedä mitä kinkkistä tarkoitat? - atri parkka
Jenna kirjoitti:
Kiinnostaisi minuakin! Eli miten helluntailaisuus suhtautuu naisiin ja millainen on naisten asema perheessä, yhteiskunnassa, työelämässä? Kommentteja teiltä helluntailaiset!
nyt kuitenkin, vaikka saankin vihat niskaan.
Virallisesti helluntailaisuus on erittäin naisystävällinen.
Naiset saavat vapaasti järjestää toimintaa ja naiset hyväksytään puhujiksi ja jopa opettajiksi.
Naisia ei kuitenkaan hyväksytä vanhimmistoon, eikä seurakunnan johtavaksi paimeneksi. ( Vanhimmisto-osallisuus on käymistilassa)
Piilorakenteessa, eli todellisuudessa naisia kehoitetaan peittelemään feminiinisyyttään ja elämään vähän taka-alalla, mieluiten keittiöpalveluksessa.
Joskin miehetkään eivät saisi olla kovin maskuliinisia.
Viime vuisina on kuitenkin selvästi havaittavissa, että edellä mainitut ilmiöt ovat laimenemassa, ja naisten asema on kohentumassa.
Seksuaalisuuden hyväksyminen nostaa myös päätään. Naiset saavat olla jopa kauniita.
Perheessä naiset ovat melko normaalissa tilanteessa. Nykyään ei enää opeteta, että naisen pitää antaa raha-asiat ym tärkeät tehtävät miehensä hoidettavaksi. Joskin edelleen opetetaan, että mies on perheen pää.
Yhteiskunnassa sitävastoin hellarinainen saa kiivetä niin pitkälle kuin kykenee, ja sitä kannustetaan. - tode
atri parkka kirjoitti:
nyt kuitenkin, vaikka saankin vihat niskaan.
Virallisesti helluntailaisuus on erittäin naisystävällinen.
Naiset saavat vapaasti järjestää toimintaa ja naiset hyväksytään puhujiksi ja jopa opettajiksi.
Naisia ei kuitenkaan hyväksytä vanhimmistoon, eikä seurakunnan johtavaksi paimeneksi. ( Vanhimmisto-osallisuus on käymistilassa)
Piilorakenteessa, eli todellisuudessa naisia kehoitetaan peittelemään feminiinisyyttään ja elämään vähän taka-alalla, mieluiten keittiöpalveluksessa.
Joskin miehetkään eivät saisi olla kovin maskuliinisia.
Viime vuisina on kuitenkin selvästi havaittavissa, että edellä mainitut ilmiöt ovat laimenemassa, ja naisten asema on kohentumassa.
Seksuaalisuuden hyväksyminen nostaa myös päätään. Naiset saavat olla jopa kauniita.
Perheessä naiset ovat melko normaalissa tilanteessa. Nykyään ei enää opeteta, että naisen pitää antaa raha-asiat ym tärkeät tehtävät miehensä hoidettavaksi. Joskin edelleen opetetaan, että mies on perheen pää.
Yhteiskunnassa sitävastoin hellarinainen saa kiivetä niin pitkälle kuin kykenee, ja sitä kannustetaan."perheessä naiset ovat melko normaalissa tilanteessa." heh!
sanot, että naisten asema on kohentumassa, aivan kuin naiset olisivat seurakunnassa niin alistetussa asemassa, että vasta nyt tänään, siitä uskaltaa nimettömänä puhua.
eikö suomessa ja varsinkin muualla maailmassa ole keskustelu tasa-arvosta meneillään yhtälailla?
eikö martta-kerhoissakin naiset ole olleet näihin päiviin saakka enemmistönä, ellen sanoisi ainoina ihmislajin edustajina?
minä olen suorastaan nyt hieman loukkaantunut, kun laitat minut "peittelemään feminiinisyyttäni ja komennat keittiöön".
kehoittaisin avaajaa tutustumaan muutamaan nuoreen hellari-perheeseen ja keskustelemaan avoimesti mieltä kaihertavista asioista. uskoisin, että mitään salamyhkäistä "vaimoni rakastaa peitellä feminiinisyyttään" - mielipiteitä ei kuulu. - atri parkka
tode kirjoitti:
"perheessä naiset ovat melko normaalissa tilanteessa." heh!
sanot, että naisten asema on kohentumassa, aivan kuin naiset olisivat seurakunnassa niin alistetussa asemassa, että vasta nyt tänään, siitä uskaltaa nimettömänä puhua.
eikö suomessa ja varsinkin muualla maailmassa ole keskustelu tasa-arvosta meneillään yhtälailla?
eikö martta-kerhoissakin naiset ole olleet näihin päiviin saakka enemmistönä, ellen sanoisi ainoina ihmislajin edustajina?
minä olen suorastaan nyt hieman loukkaantunut, kun laitat minut "peittelemään feminiinisyyttäni ja komennat keittiöön".
kehoittaisin avaajaa tutustumaan muutamaan nuoreen hellari-perheeseen ja keskustelemaan avoimesti mieltä kaihertavista asioista. uskoisin, että mitään salamyhkäistä "vaimoni rakastaa peitellä feminiinisyyttään" - mielipiteitä ei kuulu.että ei olisi kannattanut puhua asiasta.
""minä olen suorastaan nyt hieman loukkaantunut, kun laitat minut "peittelemään feminiinisyyttäni ja komennat keittiöön".""
Minä en mielelläni laittaisi sinua sinne, mutta vastaus olikin yleistys, ja ehkä painotus vahvasti menneessä ajassa.
Yritin kyllä luoda käsityksen, että valoisampaan ollaan menossa.
Se mitä kirjoitin oli kaikki oikeastaan vaimoni lausumia ajatuksia vuosien varrelta, eli naisnäkökulma helluntailaisuuteen. - tode
atri parkka kirjoitti:
että ei olisi kannattanut puhua asiasta.
""minä olen suorastaan nyt hieman loukkaantunut, kun laitat minut "peittelemään feminiinisyyttäni ja komennat keittiöön".""
Minä en mielelläni laittaisi sinua sinne, mutta vastaus olikin yleistys, ja ehkä painotus vahvasti menneessä ajassa.
Yritin kyllä luoda käsityksen, että valoisampaan ollaan menossa.
Se mitä kirjoitin oli kaikki oikeastaan vaimoni lausumia ajatuksia vuosien varrelta, eli naisnäkökulma helluntailaisuuteen.en nimittäin usko, että sinä olet alistanut oman eukkosi nyrkin ja hellan väliin tai jos olet, niin se ei taatusti johdu hellariseurakunnan jäsenyydestä.
tästäkin asiasta on hyvä puhua ja mielestäni enemmänkin siinä sävyssä, että painotus on todellakin menneessä ajassa.
kuten jo kerroin sinulle eräässä ketjussa on eräs savolainen hellsrk pyytänyt naista johtavaksi pastoriksi ja minusta se on kyllä enemmän kuin valoisampaa kohti menoa!
minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään valittamista, eikä minulla ole mitään hinkua päästä "hallitsemaan" seurakuntaa vanhimmisto-sisarena.
kuinka muuten lienee niiden muutaman naispastorin laita? eivätkö he ole vanhimmistotyöskentelyssä mukana siinä, kuin miehetkin. muistelen tässä jokunen päivä sitten erään heistä maininneen minulle vanhimmistonkokouksestaan. - atri parkka
tode kirjoitti:
en nimittäin usko, että sinä olet alistanut oman eukkosi nyrkin ja hellan väliin tai jos olet, niin se ei taatusti johdu hellariseurakunnan jäsenyydestä.
tästäkin asiasta on hyvä puhua ja mielestäni enemmänkin siinä sävyssä, että painotus on todellakin menneessä ajassa.
kuten jo kerroin sinulle eräässä ketjussa on eräs savolainen hellsrk pyytänyt naista johtavaksi pastoriksi ja minusta se on kyllä enemmän kuin valoisampaa kohti menoa!
minulla henkilökohtaisesti ei ole mitään valittamista, eikä minulla ole mitään hinkua päästä "hallitsemaan" seurakuntaa vanhimmisto-sisarena.
kuinka muuten lienee niiden muutaman naispastorin laita? eivätkö he ole vanhimmistotyöskentelyssä mukana siinä, kuin miehetkin. muistelen tässä jokunen päivä sitten erään heistä maininneen minulle vanhimmistonkokouksestaan.""kuinka muuten lienee niiden muutaman naispastorin laita? eivätkö he ole vanhimmistotyöskentelyssä mukana siinä, kuin miehetkin. muistelen tässä jokunen päivä sitten erään heistä maininneen minulle vanhimmistonkokouksestaan. ""
En tiedä näiden seurakuntien käytäntöä, ja siksi olen jäävi kommentoimaan.
Niissä seurakunnissa joissa olin mukana vanhimmistotyöskentelyssä, oli useinkin mukana naisia.
He vain eivät virallisesti olleet vanhimmiston jäseniä, ja näinollen vastaan tuli joskus asioita, joiden ajaksi he poistuivat kokouksesta. ( Näin kävi myös vastaaville miehille, esim diakoneille)
Helsingin Saalemissa on jo kauan ollut käytäntönä, että kaikki työntekijät ovat mukana vanhimmistotyöskentelyssä, mutta siitäkään en tiedä nykyistä käytäntöä.
- Kitiara
http://www.james.pp.fi/hellarit.html
http://www.jklhelluntaisrk.fi/index.php?s=helluntaiheratys&om=SEURAKUNTA&sivu=Mit%E4 helluntailaisuus on%3F
http://www.netmission.fi/index.php?id=31&PHPSESSID=6b776ebe68772744e201d1714f80d534
http://keskustelu.mtv3.fi/keskustelu/thread.jspa?threadID=2025&messageID=334331
googlella löytää värikkäitä asioita helluntailaisuudestakin. viimeisin oli ehdoton suosikkini :)
älkää ottako pahalla helluntailaiset.. itsekin kokouksissa kaynyt aikoinaan ystäväni seurana. varsinaisia kokemuksia nekin...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3411301- 629162
- 1375455
- 1443754
- 753690
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373599- 403348
- 612713
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak722430Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal152249