Kuinka oppia nauttimaan yksinolosta?

fauna_tar

Olen pitkään pohtinut miten jotkut ihmiset osaavat olla aidon onnellisia ja rentoja ihan vain itsekseen elämällä..
Haluaisin kovasti oppia tekemään asioita ITSENI kanssa, nauttimaan yksinolosta ja elämään itselleni.

Puitteet siihen minulla olisi, olen kolmekymppinen lapseton nainen ja elän itsekseni. Mutta en ole koskaan oppinut nauttimaan siitä!

Olen hoitoalalla töissä joten työn puolesta olen kontaktissa erilaisiin ihmisiin päivittäin. Vapaa-ajalla harrastan liikuntaa, käyn lenkillä, erilaisissa ryhmäjumpissa kuntosalilla jne. Tykkään jutella ihmisten kanssa ja olenkin halukas koko ajan solmimaan uusia tuttavuuksia. Olen siis kai aika välitön ja sosiaalinen luonne.
Ennen tuli käytyä yöelämässä ahkerasti kavereiden kanssa mutta nyt se ei enää tunnu oikein kiinnostavalta. Siispä ajattelin että olisi aika opetella oikeasti nauttimaan yksinolosta.
En halua suhdetta. Ihastun helposti ja kiinnyn ihmisiin, mjuutun riippuvaiseksi. Olen tälläkin hetkellä ihastunut mutta tiedän ettei se johda mihinkään (asiasta puhuttu ihastuksen kohteen kanssa).

Tahtoisin vain kertakaikkiaan löytää avamet onneen. Sellaiseen onneen johon ei tarvita aina välttämättä toista ihmistä.
Koen itseni levottomaksi ja ahdistuneeksi yksin. En osaa tehdä asioita yksin. Tuntuu että tarvitsen ympärilleni paljon ihmisiä ollakseni onnellinen ja ollakseni oma itseni. En halua asian olevan niin.

Saiko kukaan tästä mitään irti ja osaisiko kukaan antaa vinkkejä?

4

300

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Luovuus avuksi

      Vaikutat hyvin sosiaaliselta luonteelta, joten yksin oleminen ei ole sinulle ihan luonteva olotila. Sosiaalisen kontaktin puuttumisen korvaaminen on sinulle siten vaikeampaa kuin ihmisille, jotka ovat erakkomaisempia jo perusluonteeltaankin.

      Itsensä viihdyttämisen täytyy olla mukavia tunteita herättävää, muutenhan yksin oleminen vain tukee yksinäisyyden tunnetta. Olisi etsittävä ja kokeiltava, mistä pitää ja nauttii, missä viihtyy ja minkä kokee itselleen mieluisaksi, luonnolliseksi.

      Esim. minun sinkkuystäväni kirjoittaa, koska kokee kirjoittamisen avaavan hänelle maailman, johon ei tarvita muita mukaan. Kirjoittaminen on yksinäistä toimintaa.
      Joku toinen maalaa tauluja, kolmas lukee kieliä, neljäs valokuvaa, jne. Luovaa toimintaa voi toteuttaa ilman ystäviäkin.

      Riippuu siis siitä, mikä itseä kiinnostaa ja inspiroi, ja ehkä siitäkin missä asuu, kaupungissa vaiko maalla.
      Vaihtoehtoja on vaikka kuinka paljon, niistä pitää vain löytää se itselle sopivin.

      • 0,58

        Todella hyvä vastaus. Yksin tehtävä harrastus, josta nauttii, on monien yksin viihtyvien salaisuus. Monissa sellaisissa harrastuksissa ystävän läsnäolo häiritsee.

        Sinulle olisi varmasti hyödyksi kirjoitella muistiin ajatuksia, jotka yksin ollessa häiritsevät. Niiden pohdiskelu varmasti kannattaa, sillä ne ajatukset haluavat kertoa sinulle jotakin hyvin tärkeää. Ajatuksista kannattaa kertoa muille, ehkä jopa terapeutille?


      • 12+6
        0,58 kirjoitti:

        Todella hyvä vastaus. Yksin tehtävä harrastus, josta nauttii, on monien yksin viihtyvien salaisuus. Monissa sellaisissa harrastuksissa ystävän läsnäolo häiritsee.

        Sinulle olisi varmasti hyödyksi kirjoitella muistiin ajatuksia, jotka yksin ollessa häiritsevät. Niiden pohdiskelu varmasti kannattaa, sillä ne ajatukset haluavat kertoa sinulle jotakin hyvin tärkeää. Ajatuksista kannattaa kertoa muille, ehkä jopa terapeutille?

        Aina ehdotetaan että mene terapeutille! en voi kun ihmetellä. Miksi tuossa tilanteessa nyt pitäisi mennä terapeutille. Juu, ei se hullun leimaa kenellekkään tänä päivänä laita, mutta ei asioista kannata tehdä niin monimutkaisia.

        Minusta aloitus on ristiriitainen, toisaalta ymmärrän sen. Minullakin tulee joskus omassa seurassa olo että mitäs nyt tekis että viihtyis vähän paremmin. Ei se oo muuta kun sitä tekemättömyyden tuomaa pohdiskelua mikä sinne päähän tulee. Mitä jos kertoisit ajatuksistasi kaverille etkä terapeutille? mutta niin, toisaalta sitten, eikö tuo olotila viesti että kaipaisit puolisoa rinnallesi, silloin voi myös olla kotona "yksin" omissa oloissaan mutta silti on joku siinä lähietäisyydellä mikä poistaa levottomuuden. Se mitä kuvasit että sinusta tulee riippuvainen ja kiinnyt helposti, niin mitäs vikaa siinä on? kuka oikeasti haluaa olla koko elämänsä yksin :(


    • Trouble is my biz

      Ei kovin paha tilanne,kun pystyt sen järkevästi esittämään. Jos tuon "trabelin" käsitteellistäisi ja tutkisi, voisin varmasti 'kekata' sinulle jutun so. avaimen itsellisyyteen.

      Koska olen varsinkin keskivertofiksuista tosi viehättävä, tämä terapia pitäisi hoitaa meilitse. Verrattuna legitiimeihin kallonrahastajiin olen edullinen, vaikka hyvä.

      En suosittele itseäni consiglieriksesi (vastoin omaa periaatettani),mutta jos joskus tarvitsetpsyykkistä konsultaatiota, sinua muistaa:

      [email protected]

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1843
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1406
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1401
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1372
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1355
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1334
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1307
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1260
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1210
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1183
    Aihe