Syrjäytynyttä on tosi vaikea auttaa

6+12

Minulla on lähipiirissä kaksi syrjäytynyttä nuorta (25-30v, kuten minäkin) miestä (yksi sukulainen ja toinen kaveri). Yritän usein keksiä tekemistä, jotta saisin heidän elämäänsä vähän uutta sisältöä, mutta kummallakin passiivinen elämä on tavallaan tylsistänyt mieltä. Mitään uutta ei suostuta kokeilemaan, vaikka se olisi ilmaista. Sitten kuulee jotain täysin epäloogisia syitä kieltäytymiselle.

116

7351

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eksyin tänne :D

      Et voi pakottaa toista mutta ehkä omalla energisyydellä luoda valoa tunnelin päähän siis EHKÄ. Alat itse vaikka avoimen puolella opiskelemaan jotain tai aikuislukiossa, liikkumaan luonnossa ja tapaamaan uusia ihmisiä opintojen sekä harrastusten parissa. Voit loistaa valolla heitä päin ja olla: ah, ihanaa elää ja liikkua! :D

      Tästä asenteesta saa usein veemäisiä katseita ja joskus nyrkistä mutta älä anna sen latistaa. Stand up and go!

      • miees kaks-seiska

        Ei valitettavastu mene noin.Itse olen ehkä vähän ap:n kuvaileman kaltainen mies ja ei minuakaan saa juuri mihinkään.Itse tosin tiedostan tämän ja välistä yritän rikkoa sitä.Ainut miten voit auttaa on koittaa saada ihmisen itse miettimään miksi kokee elämänsä sellaiseksi kuin kokee ja voisiko/haluaisiko todellisuudessa tehdä asialle jotain.Aikuista ihmistä ei voi eikä pidäkään pakottaa,vaan kaiken tulee lähteä ihmisestä itsestään,silloin se on myös pysyvä tila jolle on omat motivaationsa.


      • sellasta.

        ei tuu auttaan. itse ainakin ahdistuisin lisää siitä, jos joku tulis hieroon omia onnistumisiaan vasten mun kasvoja. sitä muutenkin kokee olevansa täysin epäonnistunut kaikessa, usko omaan itteensä ja omiin kykyihin on ihan nollassa. tottakai itekin haluaisin olla sellainen, joka herää joka pvä säännöllisesti, saisin käydä töissä, olis palkka josta vois laittaa vaikka matkaa varten rahaa säästöön, näkis ihmisiä jne...mutta olen täysin lukossa, enkä tiedä miten voisin toteuttaa itseäni että tällaiset asiat olis mahollisia. tai siis tiedän, pitäisi vain tehdä asian eteen jotain, mutkun ei se vaan mee niin. jos se vaan oliskin niin helppoo, että kun joku sanoo, et nyt otat ittees niskasta kii ja teet jotain tolle elämälles, ja alkaisin taianomaisesti toimia toisella tavalla. jos se olis niin helppoo, ei täällä kukaan mätänis kotona yksin.

        muitten onnistumiset ei ole multa pois, voin olla vilpittömästi onnellinen harvojen ystävieni onnistumisista, mut en voi väittää, etten olis kateellinen. pystyn kyllä ihan suoraan tämän vaikka ystävällenikin myöntää. tarttee vaan varoo sitä katkeruutta. se alkaa vaan viimeaikaisten tapahtumien jälkeen oleen aika vaikeeta, ja jos tästä kovasti vielä syvemmälle tulee mentyä, niin en kyllä tiedä, pirun vaikeeta tulee eteenpäin meneminen oleen, kun se on nyt jo ihan helkkarin haastavaa.

        mutta tosiaan, en usko että omien voimien korostaminen syrjäytyneelle tekee ainakaan hyvää. korjatkaa josolen väärässä.


      • ujot pojat

      • ikurii
        sellasta. kirjoitti:

        ei tuu auttaan. itse ainakin ahdistuisin lisää siitä, jos joku tulis hieroon omia onnistumisiaan vasten mun kasvoja. sitä muutenkin kokee olevansa täysin epäonnistunut kaikessa, usko omaan itteensä ja omiin kykyihin on ihan nollassa. tottakai itekin haluaisin olla sellainen, joka herää joka pvä säännöllisesti, saisin käydä töissä, olis palkka josta vois laittaa vaikka matkaa varten rahaa säästöön, näkis ihmisiä jne...mutta olen täysin lukossa, enkä tiedä miten voisin toteuttaa itseäni että tällaiset asiat olis mahollisia. tai siis tiedän, pitäisi vain tehdä asian eteen jotain, mutkun ei se vaan mee niin. jos se vaan oliskin niin helppoo, että kun joku sanoo, et nyt otat ittees niskasta kii ja teet jotain tolle elämälles, ja alkaisin taianomaisesti toimia toisella tavalla. jos se olis niin helppoo, ei täällä kukaan mätänis kotona yksin.

        muitten onnistumiset ei ole multa pois, voin olla vilpittömästi onnellinen harvojen ystävieni onnistumisista, mut en voi väittää, etten olis kateellinen. pystyn kyllä ihan suoraan tämän vaikka ystävällenikin myöntää. tarttee vaan varoo sitä katkeruutta. se alkaa vaan viimeaikaisten tapahtumien jälkeen oleen aika vaikeeta, ja jos tästä kovasti vielä syvemmälle tulee mentyä, niin en kyllä tiedä, pirun vaikeeta tulee eteenpäin meneminen oleen, kun se on nyt jo ihan helkkarin haastavaa.

        mutta tosiaan, en usko että omien voimien korostaminen syrjäytyneelle tekee ainakaan hyvää. korjatkaa josolen väärässä.

        Olipa hyvin sanottu. Se on helppo ulkopuolisten ihmetellä, että miksi tuo ei muuta tapojaan, korjaa elämäänsä. Sama pätee tietysti kaikenlaisiin ongelmiin, kuten vaikkapa alkoholismiin. Itsekin teoriassa tiedän mitä minun pitäisi omassa elämässäni tehdä, että saisin asiat raiteilleen ja voisin olla onnellinen tai ainakin onnellisempi ja tyytyväisempi itseeni kuin mitä nyt olen. Mutta kuten sanoit, se onkin sitten ihan eri juttu tosiaan tehdä asioille jotain käytännössä.


      • ikurii
        ujot pojat kirjoitti:

        Monien miesten syrjäytymiseen johtuu se, että he eivät saa haluamiaan naisia, eikä tästä johtuen näe mitään syytä elää.

        Hyvä esimerkki on tässä videossa ujoihin poikiin liittyen http://pleieri.blogspot.com/2013/05/mielenkiintoinen-video-ujoista-pojista.html

        Ei se aina ole naisesta tai siis sen puutteesta kiinni. Syrjäytynyt voi olla naisenkin kanssa. Minulla on serkku, joka on seurustellut pitkään, mutta on silti ihan ulkopuolella normaali yhteiskunnasta. Tosin kai se tyttökin on vähän samanlainen, joten yhdessä syrjäytyneet. Itsekin seurustelin pitkään, mutta viihdyin liikaa kotona tyttöystävän hameen helmoissa kunnes hän ymmärrettävästi lopulta kyllästyi ja lähti lätkimään. Halusi mieluummin normaalin miehen, jolla on kavereita, harrastuksia, työ eli siis omaakin elämää.


      • Jarkkoliini
        ikurii kirjoitti:

        Ei se aina ole naisesta tai siis sen puutteesta kiinni. Syrjäytynyt voi olla naisenkin kanssa. Minulla on serkku, joka on seurustellut pitkään, mutta on silti ihan ulkopuolella normaali yhteiskunnasta. Tosin kai se tyttökin on vähän samanlainen, joten yhdessä syrjäytyneet. Itsekin seurustelin pitkään, mutta viihdyin liikaa kotona tyttöystävän hameen helmoissa kunnes hän ymmärrettävästi lopulta kyllästyi ja lähti lätkimään. Halusi mieluummin normaalin miehen, jolla on kavereita, harrastuksia, työ eli siis omaakin elämää.

        Juu ei aina mut aika usein nämä ei parisuhteisiin pääsevät miehet syrjäytyy ja menettää kiinnostuksen myös muihin asioihin kuten tossa videolla olevatkin. Osathan tolla videolla halus ihan itsemurhan tehdä kun naiset ei antanut huomiota :(


      • miees kaks-seiska
        ikurii kirjoitti:

        Olipa hyvin sanottu. Se on helppo ulkopuolisten ihmetellä, että miksi tuo ei muuta tapojaan, korjaa elämäänsä. Sama pätee tietysti kaikenlaisiin ongelmiin, kuten vaikkapa alkoholismiin. Itsekin teoriassa tiedän mitä minun pitäisi omassa elämässäni tehdä, että saisin asiat raiteilleen ja voisin olla onnellinen tai ainakin onnellisempi ja tyytyväisempi itseeni kuin mitä nyt olen. Mutta kuten sanoit, se onkin sitten ihan eri juttu tosiaan tehdä asioille jotain käytännössä.

        Niiin,kukakohan on väittänyt/opettanut että elämä olisi helppoa...Se voi olla välistä ihan v*tun kovaa joillekkin.Silti,nämä ihmiset keräävät vielä voimaa jostain ja jatkavat eteenpäin.Itse kunnioitan tälläisiä ihmisiä todella oikeasti.

        Ja jooo,helppo on toisen tulla sanomaan "ala toimimaan",ei se todellakaan aina mene niin.Mutta,silti,jos on vaihtoehtoina luovuttaminen tai hampaat irvessä yrittäminen sekä eteenpäin meneminen,kumman sinä valitsisit?
        Itse valitsen aina jälkinmäisen.Voin kertoa että itselläni ei varmasti ole ollut kovin/raskain elämä mitä ihmisellä voi olla,mutta ei todellakaan helpoinkaan.Luovuttamalla ei saavuta mitään,asiat eivät etene.Sen sijaan,vaikka valitsisi pitkän ja hitaantien,niin lopulta saavuttaa aina jotain,ottaa sen sitten vuoden 5 vuotta tai 10 vuotta.Lopulta,olet voittaja ja kokemusta vahvempi.
        Joten,en haastakkaan kuuntelemaan muita tai voittamaan muita,vaan voittamaan itse itsenne.Jokainen meistä,voi olla aina oman elämänsä sankari.


      • Syrjässä
        ikurii kirjoitti:

        Olipa hyvin sanottu. Se on helppo ulkopuolisten ihmetellä, että miksi tuo ei muuta tapojaan, korjaa elämäänsä. Sama pätee tietysti kaikenlaisiin ongelmiin, kuten vaikkapa alkoholismiin. Itsekin teoriassa tiedän mitä minun pitäisi omassa elämässäni tehdä, että saisin asiat raiteilleen ja voisin olla onnellinen tai ainakin onnellisempi ja tyytyväisempi itseeni kuin mitä nyt olen. Mutta kuten sanoit, se onkin sitten ihan eri juttu tosiaan tehdä asioille jotain käytännössä.

        Niin, aktiiviseen ja sosiaaliseen elämään tottuneen on käytännössä paljon helpompi esim. työttömäksi jäätyään hankkia uusi työpaikka tai ryhtyä opiskelemaan kuin syrjäytyneen. Myös se uusien ihmisten tapaaminen sujuu luontevammin.

        Kun on ollut pitkään työttömänä ja syrjäytynyt, sosiaalinen elämä voi olla erittäin rajoittunutta jos sellaista on sen kummemmin koskaan ollutkaan. Sosiaaliset taidot voivat olla vajavaiset ja vaikka niissä ei mitään vikaa sinänsä olisikaan, voi syrjäytynyt henkilö kärsiä estyneestä persoonallisuudesta tai sosiaalisten tilanteiden pelosta. Muutenkin syrjäytyneisyys tuo helposti ajan mittaan mukanaan mielenterveys- ja myös päihdeongelmia, jotka vaikeuttavat positiivisia elämänmuutoksia. Mielenterveysongelmat ovat voineet olla se tekijä, mikä siihen syrjäytymiseen on johtanutkin. Tällöin ihmisellä on ollut jo alun alkaen vaikeuksia välttää päätymistä syrjäytymään, ja kun sellaiseen on päätynyt, se on nakertanut itsetuntoa ja mielenterveysongelmat ovat suurella todennäköisyydellä pahentuneet entisestään.

        Ja kun passiiviseen elämään on tottunut, niin jo pelkästään se vaikeuttaa siirtymistä yhtäkkiä aktiiviseen elämään. Syrjäytyneelle on muodostunut omat tavat ja arkirutiinit, ja vuorokausirytmi voi olla sekaisin. Siinä missä aktiiviseen ja sosiaaliseen elämään tottuneelle työttömyys ja sosiaalisten suhteiden katkeilu merkitsee suurta ja ahdistusta herättävää muutosta elämässä, niin epäsosiaalisella pitkään työttömänä olleella on päinvastoin. Hänelle se työllistyminen ja niiden uusien ihmisten kohtaaminen on elämää mullistava muutos, mikä voi herättää pelkoa ja ahdistusta varsinkin, kun itseluottamus on murentunut.

        Sekin on hyvä huomioida, että työnantajat usein vieroksuvat ihmisiä, jotka ovat olleet pitkään poissa työelämästä. He eivät usko, että sellainen henkilö voisi olla hyvä työntekijä ja palkkaavat mieluummin jonkun, jolla ei ole koskaan ollut takanaan pitkää työttömyysjaksoa. Töissä vaadittavat taidot ovatkin melko varmasti käytön puutteessa ruostuneet. Opiskelemaan voi päästä, mutta ei sekään varmaa ole, eikä se takaa opintojen sujumista ja se voi olla rahan kannalta ongelmallista.

        Taloudellisen tilanteen vuoksi voi olla lisäksi vaikea muuttaa mihinkään. Milläs siinä muuttaa, jos elää tukien varassa ns. kädestä suuhun, ja uuden asunnon vuokra ja mahdollinen vuokravakuus tai esim. useammankin kuun vuokrat pitäisi maksaa kerralla ennen kuin sinne pääsee muuttamaan? Kelasta voi saada tukea asumiskuluihin vasta sitten, kun muutto on jo tapahtunut, samoin uuden kotikunnan sosiaalitoimesta. Vanhan kotikunnan sosiaalitoimi taas voi auttaa nykyisen asunnon vuokranmaksussa, mutta ei auta toisessa kunnassa olevan asunnon kanssa. Millään lainallakaan maksuja ei voi hoitaa, koska tulottomana ei muita lainoja saa kuin korkeintaan jotain pikavippejä. Ja lainat luokitellaan sosiaalitoimessa tuloiksi, mutta niiden takaisinmaksua ei kuitenkaan menoiksi.


      • avun tarpeessa
        miees kaks-seiska kirjoitti:

        Ei valitettavastu mene noin.Itse olen ehkä vähän ap:n kuvaileman kaltainen mies ja ei minuakaan saa juuri mihinkään.Itse tosin tiedostan tämän ja välistä yritän rikkoa sitä.Ainut miten voit auttaa on koittaa saada ihmisen itse miettimään miksi kokee elämänsä sellaiseksi kuin kokee ja voisiko/haluaisiko todellisuudessa tehdä asialle jotain.Aikuista ihmistä ei voi eikä pidäkään pakottaa,vaan kaiken tulee lähteä ihmisestä itsestään,silloin se on myös pysyvä tila jolle on omat motivaationsa.

        Ei o helppoa. Kiva, että yrität auttaa kuitenkin.

        Kukahan Anneliakin auttaa, kun pääsee vankilasta?

        www.anneliauer.com


        .


      • 2+8
        ujot pojat kirjoitti:

        Monien miesten syrjäytymiseen johtuu se, että he eivät saa haluamiaan naisia, eikä tästä johtuen näe mitään syytä elää.

        Hyvä esimerkki on tässä videossa ujoihin poikiin liittyen http://pleieri.blogspot.com/2013/05/mielenkiintoinen-video-ujoista-pojista.html

        Siiis MITÄ? Ihan oikeastiko joillekin miehille/pojille nainen tai tyttöystävä on KOKO ELÄMÄN sisältö ja tarkoitus niin että jopa työ- ja opiskeluhalut kärsivät?? Ei helkkari, ei VOI olla totta!

        Mistäköhän syystä "epätoivoiset vanhatpiiat" kuuluvat vitsien vakiokalustoon eivätkä nämä "ujot, saamattomat vanhatpojat"..?

        Ihan oikeasti rakkaat miespuoliset henkilöt: yrittäkäää edes hankkia elämäänne jotain muutakin päämäärää kuin naisen saaminen.


      • vakava ongelma :(
        2+8 kirjoitti:

        Siiis MITÄ? Ihan oikeastiko joillekin miehille/pojille nainen tai tyttöystävä on KOKO ELÄMÄN sisältö ja tarkoitus niin että jopa työ- ja opiskeluhalut kärsivät?? Ei helkkari, ei VOI olla totta!

        Mistäköhän syystä "epätoivoiset vanhatpiiat" kuuluvat vitsien vakiokalustoon eivätkä nämä "ujot, saamattomat vanhatpojat"..?

        Ihan oikeasti rakkaat miespuoliset henkilöt: yrittäkäää edes hankkia elämäänne jotain muutakin päämäärää kuin naisen saaminen.

        Monilla miehillä nämä muut päämäärät työ, hyvä opiskelupaikka, hieno BMW, että voi saada http://pleieri.blogspot.com/2013/05/bemaritytto.html ihastuksia ajelulle on tärkeintä elämässä. Eli nämä muut tavoitteet ovat lähinnä sen takia, että saisi paremmat mahdollisuudet hyviin ja kiinnostaviin naisiin.

        Miesten todetessa, että tyttöystävä tavoite ei ole mahdolilsta monet kokevat elämän turhaksi kuten "Aivan sama vaikka kuolisin."

        ja toinen kommentoija "Minunkin kohdalla on aivan se ja sama vaikka kuolisin. Elän niin rajoittunutta elämää sosiaalisten pelkojen takia kuin vain voi elää. Ei minusta ole mitään hyötä enkä kykene nauttimaan omasta elämästäni. Olen jo ainakin 3 vuoden ajan melko aktiivisesti toivonut kuolevani."

        tuolla alempana syrjäytynyt kommentoisi.

        Jos he saisivat viehättävän tyttöystävän, hyvän seksielämän ja tuntea olonsa hyväksytyksi/rakastetuksi. He kokisivat elämän taas elämisen arvoisena.

        Tämä on erittäin vakava ongelma eikä siitä tulisi vitsailla. Miesten tehtäväksi nähdään riskinotto naisia lähestyttäessä ja fyysistä kontaktia eteenpäin viedessä. Jos mies ei uskalla kertoa kiinnostustaan verbaalisesti/viedä asioita fyysisesti eteenpäin ei häntä pidetä miehenä. Tavalliset miehet saattavat joutua torjutuksia naisten kanssa yli 3000 kertaa ilman, että he onnistuvat saamaan edes yhtään pusua saatika sitten tyttöystävää kuten tuolta aiemmalta videolta näemme.

        Biologisesti selviytymisen jälkeen ihmisen suurin motivaatio on "jatkaa sukua" ja saada nautinnollisia ihmissuhteita (tyttöystävä, kavereita).


      • ATM-mies
        vakava ongelma :( kirjoitti:

        Monilla miehillä nämä muut päämäärät työ, hyvä opiskelupaikka, hieno BMW, että voi saada http://pleieri.blogspot.com/2013/05/bemaritytto.html ihastuksia ajelulle on tärkeintä elämässä. Eli nämä muut tavoitteet ovat lähinnä sen takia, että saisi paremmat mahdollisuudet hyviin ja kiinnostaviin naisiin.

        Miesten todetessa, että tyttöystävä tavoite ei ole mahdolilsta monet kokevat elämän turhaksi kuten "Aivan sama vaikka kuolisin."

        ja toinen kommentoija "Minunkin kohdalla on aivan se ja sama vaikka kuolisin. Elän niin rajoittunutta elämää sosiaalisten pelkojen takia kuin vain voi elää. Ei minusta ole mitään hyötä enkä kykene nauttimaan omasta elämästäni. Olen jo ainakin 3 vuoden ajan melko aktiivisesti toivonut kuolevani."

        tuolla alempana syrjäytynyt kommentoisi.

        Jos he saisivat viehättävän tyttöystävän, hyvän seksielämän ja tuntea olonsa hyväksytyksi/rakastetuksi. He kokisivat elämän taas elämisen arvoisena.

        Tämä on erittäin vakava ongelma eikä siitä tulisi vitsailla. Miesten tehtäväksi nähdään riskinotto naisia lähestyttäessä ja fyysistä kontaktia eteenpäin viedessä. Jos mies ei uskalla kertoa kiinnostustaan verbaalisesti/viedä asioita fyysisesti eteenpäin ei häntä pidetä miehenä. Tavalliset miehet saattavat joutua torjutuksia naisten kanssa yli 3000 kertaa ilman, että he onnistuvat saamaan edes yhtään pusua saatika sitten tyttöystävää kuten tuolta aiemmalta videolta näemme.

        Biologisesti selviytymisen jälkeen ihmisen suurin motivaatio on "jatkaa sukua" ja saada nautinnollisia ihmissuhteita (tyttöystävä, kavereita).

        Toi on niin totta. Jos saisin tyttöystävän niin ei tekis mieli tehdä itsemurhaa. Mut kun naiset ei halua mua ;-(


      • Anonyymi
        vakava ongelma :( kirjoitti:

        Monilla miehillä nämä muut päämäärät työ, hyvä opiskelupaikka, hieno BMW, että voi saada http://pleieri.blogspot.com/2013/05/bemaritytto.html ihastuksia ajelulle on tärkeintä elämässä. Eli nämä muut tavoitteet ovat lähinnä sen takia, että saisi paremmat mahdollisuudet hyviin ja kiinnostaviin naisiin.

        Miesten todetessa, että tyttöystävä tavoite ei ole mahdolilsta monet kokevat elämän turhaksi kuten "Aivan sama vaikka kuolisin."

        ja toinen kommentoija "Minunkin kohdalla on aivan se ja sama vaikka kuolisin. Elän niin rajoittunutta elämää sosiaalisten pelkojen takia kuin vain voi elää. Ei minusta ole mitään hyötä enkä kykene nauttimaan omasta elämästäni. Olen jo ainakin 3 vuoden ajan melko aktiivisesti toivonut kuolevani."

        tuolla alempana syrjäytynyt kommentoisi.

        Jos he saisivat viehättävän tyttöystävän, hyvän seksielämän ja tuntea olonsa hyväksytyksi/rakastetuksi. He kokisivat elämän taas elämisen arvoisena.

        Tämä on erittäin vakava ongelma eikä siitä tulisi vitsailla. Miesten tehtäväksi nähdään riskinotto naisia lähestyttäessä ja fyysistä kontaktia eteenpäin viedessä. Jos mies ei uskalla kertoa kiinnostustaan verbaalisesti/viedä asioita fyysisesti eteenpäin ei häntä pidetä miehenä. Tavalliset miehet saattavat joutua torjutuksia naisten kanssa yli 3000 kertaa ilman, että he onnistuvat saamaan edes yhtään pusua saatika sitten tyttöystävää kuten tuolta aiemmalta videolta näemme.

        Biologisesti selviytymisen jälkeen ihmisen suurin motivaatio on "jatkaa sukua" ja saada nautinnollisia ihmissuhteita (tyttöystävä, kavereita).

        Bemari on amispoikien leikkikalu. Ja aika hintahtava.


    • syrjäytynyt.-

      Olen syrjäytynyt. Mulla ei ole kavereita eikä mitään. Töitä tuskin saan ellen ilmaiseksi tee töitä. Orjaksi en ala. Tein orjatöitä aikaisemmin mutta se ei kannattanut. Luvattiin järkätä työ haastatteluita parempiin hommiin mut mitään ei tapahtunut. en saanut myöskään sitä luvattua 9 euroa päivässä eli tein ilmaiseksi töitä ja siksi lopetin. Eli orjatyöt on kusetusta vaikka tein kaikki mitä pyydettiin. Vietän vain aikaa kotona ja joskus salilla. Aivan sama vaikka kuolisin.

      • miees kaks.seiska

        jooo,kyllähän työmarkkinat on nuorille tänäpäivänä kova paikka.Töitä ei ole riittävästi joten niitä jotka saa,niin niitäkin kusetetaan.Oletko miettinyt koulutusta johonkin toisen ammattiin.Saisit ainakin pari-kolmeksi vuodeksi muuta tekemistä päiviin ja uudenammatin.Jolleii muuta,niin parantaa ainakin työsaanti mahdollisuuksia kun voi hakea useammanlaista työpaikkaa.


      • Käsittämätöntä

        Miksi h-ssä tuollainen asenne on saanut noin paljon plussia?


      • fgfgrwD
        miees kaks.seiska kirjoitti:

        jooo,kyllähän työmarkkinat on nuorille tänäpäivänä kova paikka.Töitä ei ole riittävästi joten niitä jotka saa,niin niitäkin kusetetaan.Oletko miettinyt koulutusta johonkin toisen ammattiin.Saisit ainakin pari-kolmeksi vuodeksi muuta tekemistä päiviin ja uudenammatin.Jolleii muuta,niin parantaa ainakin työsaanti mahdollisuuksia kun voi hakea useammanlaista työpaikkaa.

        Tuo jatkokoulutuskaan ei kaikille oikein toimi. Työttömyystuella voi opiskella maksimissaan 2 vuotta. Sillä ei nyt mitään tutkintoa ehdi tekemään. Lisäksi koulukirjat maksaa, ruoka jne joten tulee kalliimmaksi opiskella kuin olla vaan työtön. Siksi monesti jatko-opiskelukaan ei kannata.


      • Mies24v

        Minunkin kohdalla on aivan se ja sama vaikka kuolisin. Elän niin rajoittunutta elämää sosiaalisten pelkojen takia kuin vain voi elää. Ei minusta ole mitään hyötä enkä kykene nauttimaan omasta elämästäni. Olen jo ainakin 3 vuoden ajan melko aktiivisesti toivonut kuolevani.


      • vahinkolapsi turhaa
        Mies24v kirjoitti:

        Minunkin kohdalla on aivan se ja sama vaikka kuolisin. Elän niin rajoittunutta elämää sosiaalisten pelkojen takia kuin vain voi elää. Ei minusta ole mitään hyötä enkä kykene nauttimaan omasta elämästäni. Olen jo ainakin 3 vuoden ajan melko aktiivisesti toivonut kuolevani.

        "Kuolemme kuitenkin kaikki ja syntyminen tähän maailmaan on täysin turhaa. Todennäköisesti kärsimme enemmän kuin nautimme, joten järki sanoo syntymisen olevan turhaa. Elämme mitättömän hetken verrattuna universumin 13.77 miljardin ikään ja olemme pian ikuisesti poissa. Pelimiehen ruokavaliota ajatellessa ei siis ole tarkoitus ajatella lisääkö se todennäköisyyttä muun muassa aikaisempaan sydänkohtaukseen."

        lähde http://pleieri.blogspot.com/2013/05/ruokavalio.html

        Lapsi on myös viaton syntymiseensä. On vain kaksi syytä miksi lapsi syntyy

        1. Vahinkolapsi
        2. Vanhemmat tekivät lapsen itsekkäistä syistä saadakseen itselleen enemmän iloa ja sisältöä elämään


      • no?life
        Käsittämätöntä kirjoitti:

        Miksi h-ssä tuollainen asenne on saanut noin paljon plussia?

        Sitä minäkin ihmettelen. Ymmärrän kyllä tota asennetta ja myönnän, että itsekin syyllistyn paljon vastaavaan. Mutta ei siina silti mitään hyvää ole eikä sillä mitään hyvää saa aikaan. Mitä synkempänä maailman näkee ja mitä syvemmällä itsesäälissä rypee, sitä pahempi paikka tämä vaan on. Se on fakta, jonka olen itsekin joutunut huomaamaan.


    • Tempasija

      Ite arvelin tempasta ja lähteä ulkomaille hetkeksi hommiin sekä tapaamaan uusia ihmisiä. Jotenkin sitä latistuu jos liian pitkäksi aikaa jää paikalleen, huomannut omissa kavereissa meinaa masentuneisuutta sekä pessimistyyttä kun on opintojen jälkeen jääneet kotiin.

      Voi olla että saan hakemani uudessa maassa tai sitten en mutta mitäänhän ei voita jos ei yritä. Olen itsekin nuori joten ehdin sitten vanhana katua kokemaani ;D

      • hooheikkig

        Suosittelen, jos vaihtoehtona on vain mädäntyä ja katkeroitua paikallaan tai lähteä muualle yrittämään - ehkä onnistua tai ehkä epäonnistua ja luhistua vielä pahemmin, mutta joskus "äkkikuolema" on parempi kuin hidas mätäneminen.

        Aina kannattaa yrittää, jos sen vaan saa itsestään irti. Onnea matkaan Tempasija.


    • Ai miten niin epäloogisia? eikö he oo sairaita niin sen takia ei pysty.
      Tiedän, se passivoittaa mieltä kun on syrjäytynyt ja sairas.
      Jos toipuu hieman niin passiivisuus joka saanu vallan niin ...NIIN.

      mut syynä on sairaus siihen minkä takia he ei....
      ..........................................................

    • Tutkija4

      Ihmiset, jotka kyselevät tälläisiä eivät tajua, että syrjäytyminen tuhoaa pikkuhiljaa ihmisen aivot. Esim. tuhoaa peruuttamattomasti ne aivo alueet, jotka säätelevät käyttäytymistä ja reagoimista sosiaalisiin tilanteisiin. Moraaliarvoihin ja tälläisiin pikkujuttuihin.

      Ihminen itsekään ei tätä välttämättä itse huomaa, mutta se ilmenee toimimisen vaikeutena sosiaalisissa tilanteissa, moraaliarvojen muuttumisena yhdentekeviksi.

      Vaikka ilmiöstä on paljon tutkimusnäyttöä poliittisen korriktiuden takia asiasta ei keskutella. Vaikka aivonkuvantamis tutkimuksissa on todettu ihan pysyviä fyysisiä muutoksia aivoissa. Pelkona on myös, että ihmiset, jotka ongelmia ovat edesauttaneet käyttävät tutkimustuloksia oikeutuksena syrjiä jo ennestään heikoilla olevia lisää.

      Syyttelykään ei auta, koska yhteiskunta ja muut ihmiset ovat enemmän tai vähemmän aiheuttaneet ongelmat toiminnallaan. Monilla syrjäytyneillä on rajuakin väkivallan ja kiusaamisen uhriksi joutumisen kokemuksia. Post traumaattista stressiä, masennusta.

      Suomessa ei myöskään saa mitään apua ennenkuin ongelmat menevät todella pahaksi aina ei sittenkään joskus sitä apua saa vasta vankilasta aina ei sieltäkään, mutta muutakaan paikkaa ei ole.

      • jesse davis

        Hyvin monen syrjäytyneen ihmisen perussyy löytyy neurologisista tekijöistä. Näiden ihmisten pitäisi keksiä oma tie kuljettavakseen, koska sopeutuminen tavismaailmaan ei onnistu.


      • hhkkhgghh

        vai syrjäytyneiden moraali katoaa.. laita viitteet titkimuksiin.

        kaikkien tietämieni syrjäytyneiden moraali on tavallista huomattavasti korkeampi. eettisyys syrjäyttää!

        ongelma on, että syrjäytyneiksi sanotaan sellaisia ihmisiä, joita ei voi pitää tosiasiassa syrjäytyneinä. kaikki ongelmaryhmät nykyään laitetaan virheellisesti ja tarkoitushakuisesti syrjäytyneiksi.


      • Tutkija4
        jesse davis kirjoitti:

        Hyvin monen syrjäytyneen ihmisen perussyy löytyy neurologisista tekijöistä. Näiden ihmisten pitäisi keksiä oma tie kuljettavakseen, koska sopeutuminen tavismaailmaan ei onnistu.

        Näin on. Mitä enemmän tietämys ihmisen aivojen toiminnasta ja rakenteesta lisääntyy sitä enemmän ihmisen ominaisuuksia pystytään havaitsemaan pelkästään tutkimalla aivojen toimintaa. Nykyäänhän aivojen rakenteesta pystytään päättelemään 80-90% todennäköisyydellä se äänestääkö ihminen konservatiiveja vai liberaaleja vaaleissa.

        Konservatiivi aivoissa tapahtuu mitattavissa oleva kipuaistimus aina kun he havaitsevat asioiden muuttuvan, joka on ominaisuus, joka libeerailta aivoilta puuttuu. Sen takia konservatiiveilla ja liberaalailla on niin suuria vaikeuksia ymmärtää toisiaan.

        Mittaamalla aivonkuvantamismenetelmillä sitä onko ihmisella aivoissaan tämä kipuaistumus vai ei voidaan päätellä onko hän konservatiivi vai ei.

        Jokainen joka luulee ihmisen olevan vastuussa teoistaan voi katsoa vaikkapa tämän dokumentin paholaisen henkäys nimisestä huumeesta, jolla ihmisen tietoisuus ja halu itsenäisiin päätöksiin voidaan kokonaan sammuttaa kemiallisesti, jolloin ihminen menee pysyvään hypnoosiin ja toistaa ja uskoo kyseenalaistamatta kaikki hänelle annetut käskyt. Kun huumeen vaikutus lakkaa ihminen ei enää muista mitä hän teki sen vaikutuksen aikana.

        Tätä huumetta on puhallettu ihmisen naamalle ja sen jälkeen käsketty mennä automaatille nostamaan tili tyhjäksi ja antamaan rahat ja sen jälkeen on menty kotiin ja käsketty kantamaan arvo esineet autoon ja ihminen auttaa itse varkaita kantamaan esineensa varkaiden autoon. Kun vaikutus lakkaa ihminen ei edes muista mihin hänen esineensä katosivat eikä voi tehdä edes rikosilmoitusta kun kaikki näkivät, että hän itse lahjoitti tavaransa varkaille.

        https://www.youtube.com/watch?v=ToQ8PWYnu04

        Katso tämä dokumetti ja tule sen jälkeen keskustelemaan taas siitä kaikki on vaan vastuussa joka hetki ja kykenevät vapaasti päättämään mitä tekevät. Jos sinulla on katkoja elämässäsi milloin et muista mitä olet tehnyt on hyvin todennäköistä, että sinäkin olet joutunut paholaisen henkäyksen uhriksi.

        Olen joskus miettinyt kuinkahan monta tälläkin hetkellä istuu vankilassa, joille on annettu paholaisen henkäys huumetta laitettu ase käteen ja käsketty tappaa joku ja kun he heräävät vaikutusesta he eivät enää tiedä miksi he tappoivat. Tehokkaampaa tapaa kostaa vihamiehelle ei ole kuin laittaa hänet syyttömänä istumaan elinkautista murhasta.


      • oghojinbh
        Tutkija4 kirjoitti:

        Näin on. Mitä enemmän tietämys ihmisen aivojen toiminnasta ja rakenteesta lisääntyy sitä enemmän ihmisen ominaisuuksia pystytään havaitsemaan pelkästään tutkimalla aivojen toimintaa. Nykyäänhän aivojen rakenteesta pystytään päättelemään 80-90% todennäköisyydellä se äänestääkö ihminen konservatiiveja vai liberaaleja vaaleissa.

        Konservatiivi aivoissa tapahtuu mitattavissa oleva kipuaistimus aina kun he havaitsevat asioiden muuttuvan, joka on ominaisuus, joka libeerailta aivoilta puuttuu. Sen takia konservatiiveilla ja liberaalailla on niin suuria vaikeuksia ymmärtää toisiaan.

        Mittaamalla aivonkuvantamismenetelmillä sitä onko ihmisella aivoissaan tämä kipuaistumus vai ei voidaan päätellä onko hän konservatiivi vai ei.

        Jokainen joka luulee ihmisen olevan vastuussa teoistaan voi katsoa vaikkapa tämän dokumentin paholaisen henkäys nimisestä huumeesta, jolla ihmisen tietoisuus ja halu itsenäisiin päätöksiin voidaan kokonaan sammuttaa kemiallisesti, jolloin ihminen menee pysyvään hypnoosiin ja toistaa ja uskoo kyseenalaistamatta kaikki hänelle annetut käskyt. Kun huumeen vaikutus lakkaa ihminen ei enää muista mitä hän teki sen vaikutuksen aikana.

        Tätä huumetta on puhallettu ihmisen naamalle ja sen jälkeen käsketty mennä automaatille nostamaan tili tyhjäksi ja antamaan rahat ja sen jälkeen on menty kotiin ja käsketty kantamaan arvo esineet autoon ja ihminen auttaa itse varkaita kantamaan esineensa varkaiden autoon. Kun vaikutus lakkaa ihminen ei edes muista mihin hänen esineensä katosivat eikä voi tehdä edes rikosilmoitusta kun kaikki näkivät, että hän itse lahjoitti tavaransa varkaille.

        https://www.youtube.com/watch?v=ToQ8PWYnu04

        Katso tämä dokumetti ja tule sen jälkeen keskustelemaan taas siitä kaikki on vaan vastuussa joka hetki ja kykenevät vapaasti päättämään mitä tekevät. Jos sinulla on katkoja elämässäsi milloin et muista mitä olet tehnyt on hyvin todennäköistä, että sinäkin olet joutunut paholaisen henkäyksen uhriksi.

        Olen joskus miettinyt kuinkahan monta tälläkin hetkellä istuu vankilassa, joille on annettu paholaisen henkäys huumetta laitettu ase käteen ja käsketty tappaa joku ja kun he heräävät vaikutusesta he eivät enää tiedä miksi he tappoivat. Tehokkaampaa tapaa kostaa vihamiehelle ei ole kuin laittaa hänet syyttömänä istumaan elinkautista murhasta.

        Ookkonää Tutkija4 vappaalla jalaalla..?


      • fhjhjkkååååååååååååå
        hhkkhgghh kirjoitti:

        vai syrjäytyneiden moraali katoaa.. laita viitteet titkimuksiin.

        kaikkien tietämieni syrjäytyneiden moraali on tavallista huomattavasti korkeampi. eettisyys syrjäyttää!

        ongelma on, että syrjäytyneiksi sanotaan sellaisia ihmisiä, joita ei voi pitää tosiasiassa syrjäytyneinä. kaikki ongelmaryhmät nykyään laitetaan virheellisesti ja tarkoitushakuisesti syrjäytyneiksi.

        Juuri näin se on. Tyypillisesti esim. vankilakierteeseen ajautuneet luokitellaan syrjäytyneiksi, vaikka moni linnakundi ei ole lainkaan esim. sosiaalisesti syrjäytynyt. Toki linnakundeissa sosiaalisesti syrjäytyneitäkin on, mutta eivät he kaikki ole laikaan niin syrjäytyneitä.


      • nothingbutmonkies

        tutkija vedä vittupäähän

        moni valkokauluspsykopaatti täällä rellestää sori nyt vaan se on fakta

        väärästä kulttuurista otetaan oppi kuten tutkija voi huomata itsestään, että liikaa tullut luettua, tuhosiko sun ihmisyyden


    • kissa4

      Tiedän tunteen kun yrittää auttaa syrjäytynyttä nuorta, sillä itse olen sitä tehnyt. Mikään ei vaan auta. Näiden pitäisi itse auttaa itseään ja muiden olla tukena mahdollisuuksien mukaan. Tämä auttaminen/tukeminen vie kyllä aika paljon läheisten omia voimavaroja siis näin ainakin mulla.

    • Ex narkkki

      Kuka sanoo," Minä annan teille,tulevaisuuden ja toivon"?
      Uusi tulevaisuus ja toivottomalle toivo paremmasta.
      Perusta löytyy Raamatusta : Joh.3:16
      Hän teki sen meidän jokaisen puolestamme.
      Olen sen kokenut kun minulle tultiin kertomaan tämä ilosanoma->>Evankeliumi.

      • yrityshyväkymmenen

        Aika pitkälle päästiin ennen kuin tämä jeesus-pelleily vedettiin kuvioihin mukaan! Kyllähän toi uskominen ala-asteikäisen leikistä käy, mutta saa olla päässä vikaa, jos ei vanhemmiten sitä ymmärrä lopettaa...


      • Niin nähtyä
        yrityshyväkymmenen kirjoitti:

        Aika pitkälle päästiin ennen kuin tämä jeesus-pelleily vedettiin kuvioihin mukaan! Kyllähän toi uskominen ala-asteikäisen leikistä käy, mutta saa olla päässä vikaa, jos ei vanhemmiten sitä ymmärrä lopettaa...

        Pikemmin kai vanhemmiten sen ymmärtää aloittaa. Saat PELLEILLÄ narkin kanssa pitkään kun taas Jeesus uudistaa hetkessä.


      • yrityshyväkymmenen
        Niin nähtyä kirjoitti:

        Pikemmin kai vanhemmiten sen ymmärtää aloittaa. Saat PELLEILLÄ narkin kanssa pitkään kun taas Jeesus uudistaa hetkessä.

        Narkkaamista ei voi muuten lopettaa tai jättää aloittamatta?


    • yrki katainen!

      olen itse 41v.mies ja olin työelämässä 12v.putkeen!nyt työttömänä noin 6kkautta.ei myös minua kiinnosta työelämä eikä mikään muukaan!mikä avuksi?

      • yrpä

        Nauti elämästä. Hae lidlistä olutta ja makkaraa, grillaa, katso telkkaria ja kirjastosta hyviä kirjoja sekä muuta mitä löytyy. Kyllä ajat vielä paranee ja sitten on kunnolla akut ladattu.


      • Juhlan jälkeen voi
        yrpä kirjoitti:

        Nauti elämästä. Hae lidlistä olutta ja makkaraa, grillaa, katso telkkaria ja kirjastosta hyviä kirjoja sekä muuta mitä löytyy. Kyllä ajat vielä paranee ja sitten on kunnolla akut ladattu.

        vaikka hirttäytyä komeasti kiikkuun. Hieno tapa päättää turhana pskana päivänsä. Kukaan ei kuitenkaan jää suremaan köllin kuolemaa.


    • niin joo on

      En jaksanut lukea joka juttua, mutta asiaa oli niissä mitkä luin. totta on että; "passiivinen elämä on tavallaan tylsistänyt mieltä"..niinkuin joku kirjoitti.
      olen itse nainen, köyhä. kun ei ole rahaa tehdä mitään, olla kotona, yksin ,ei loputtomiin jaksa ulkona kiertää jne. se passivoittaa.
      ajatus "aivan sama vaikka kuolisin" tulee helposti mieleen, sanoinavaikkei ehkä tekoina. Orjatyöt vie vaan mieltä alas, kyllä jokaisen ihmisen pitäisi tekemästä työstä KUNNOLLINEN palkka saada, jolla elää.

      • . . .

        Jos tapaa itsensä, se lopullinen voitto nyky-yhteiskunnalle.


    • vaikeaa mutta totta

      tyrkyttäminen on turhaa ja väkisin on liikaa passiivinen elämä ei ruoskimalla paremmaksi tule ei myöskään lepertämällä kokeile ilmaiseksi molemmat housut

    • balls of potential

      Musiikki auttaa ^^
      http://www.youtube.com/watch?v=h3F-pMw8Soo

      Syrjäytyneelle ei suomen sosiologiassa ole edes vakituista määritelmää, mitä se kertoo ? mulle ainakin herää kysymys etteikö syrjäytyminen olisi osakkeen omistajien oire ku ei massit kasva itestää enää nii joitain muita parempi syyttää..
      ja moni raukka tähän halpaan menee ja lopettaa uskonsa itseensä.

      kamaan missä on kohtuus uhrata elämänsä parhaat vuodetko tosiaan elämällä pörssi kursseille ? 45vuotta duunii sullo 4vko lomaa kerran vuodes jossa pystyt tosissaan tuntemaan itsesi hetken.

      lasten teon tarkotus / elämän sykli ?
      http://www.youtube.com/watch?v=SubVYk_JyCQ

    • sellanenpörrönen

      Kai heillä jotain mielenkiinnon kohteita on? Näiden kautta voisi koittaa rohkaista heitä ottamaan osaa näihin liittyviin tapahtumiin, kursseihin jne. joissa mahdollisesti tapaisi samanhenkisiä ihmisiä ja piristyisi. Tai sitten keksiä jotain tekemistä kotona, tutustuttaa vaikka kirjoihin, johonkin tv-sarjaan, taiteen/musiikintekemiseen..
      Itse olen lähinnä vaan epäsosiaalinen, mun on hankala tutustua uusiin ihmisiin ja vaikka tutustuisinkin, niin en osaa olla heihin hirveästi yhteyksissä ja lyöttäytyä mukaan koska tunnen olevani kauhea kivi kengässä. Tällöin oisi just kiva jos olisi joku joka silloin tällöin vetäisi mukaan juttuihin, vaikka vain leffaa katsomaan tai jotain, kun itsestään ei oikein viitsi. Arvostan tosi paljon aloittajaa, hienoa että välität kavereistasi noin ja koitat saada heitä mukaan.

      • ....................

        No ainakin kun jäin eläkkeelle 14v. etuajassa kaikki kaverit jätti.
        Ensi syynä oli sairauteni, sitten ei sillä ole rahaa tulla mukaan.

        No pääjehu kuoli itse 56v. ei edes päässyt eläkkeelle jota ehti kasata itselleen 39 vuotta.
        Hän kadehti kaikkia sosiaalisia tulonsiirtoja jopa minun ansaitsemaani eläkettä joka jäi 41 % palkastamme..

        "Kateus vie kalatkin merestä" häneltä se vei terveyden


    • Häirikölle

      Ihmiset joilla on ongelmia itsensä kanssa ryhtyvät korjaamaan toisten elämää. Mikä oikeus sulla on puuttua toisten elämään? Mielestäsi ongelma on se ettei heitä kiinnosta asiat joista sinä haluat heidän kiinnostuvan? Mikä helvetti sä luulet olevasi?

      Syrjäytynyt on keksitty sosiaalinen leima jonka tarkoitus on oikeuttaa ulkopuolisten puuttuminen yksittäisten ihmisten henkilökohtaisiin asioihin, persoonaan ja elämään.

      Noi kaksi jannua aktivoituvat kyllä ihan itse jos heitä huvittaa. Jos heitä ei huvita, sulla ei ole siihen mitään sanottavaa. Koitappas nyt ihan ensialkuun katsoa sinne peiliin ja pohtia miksi sinulla itselläsi on tarve pitää niitä syrjäytyneitä elämässäsi? Mitä omia ongelmiasi pakenet muiden auttamiseen? Itsetunto- ongelmia?

      • Empaattinen Sika

        et ole koskaakaan kuulut sellaisesta sananstako empatia ....
        Jotkin ihmiset ei vaan pysty kaltastesi sikojen, taivoin vain kattomaan sivusta muiden kärsimystä vaan tulee halu auttaa ja siihen ei tarvita mitään vitun ongelmia.
        Itselläsi on aika paha välinpitämättömyys asenne /ongelma (minä olen ensin/minulle kaikki , vituakos niista muista aattelee) kuten suuremalla osalla suomen kansasta näissä asioissa on.

        Ja Aloittaja!
        Et voi suoraan puuttua heidän elämäänsä.
        Auttaminen on kyllä vaikeaa touhua ettei se mee tuputtamiseksi.
        On odottattava ja kanusttava mad ideoitä, mitä syrjytyneelle itelle tulee ei tarjottva niitä itte. Voit tosin hankkia itsellesi parempaa elämäää mutta ,et saa ottaa muita mukaan pakottamalla /tuputtamalla siihen vaikka haluasitkin...


    • Harrastukset 0

      Työkkärissä oppii, että kaikesta hyödyllisestä tekemisestä voidaan rankaista. Onko passivoituminen ihme?

    • Ei voi auttaa

      Muutos lähtee aina itsestä.

      Jos kaverit ovat valinneet että on vaan kivaa makoilla sängyssä päivät pitkät, niin tällaista ajatusmallia on käytännössä mahdotonta ulkopuolisen murtaa, erityisesti jos ovat jo tottuneet tällaiseen toimettomuuteen jo pitkänkin aikaa.

      Vaikka yritätkin keksiä kaikkea mielekästä, ja vaikka saatkin kaverit hetkelisesti liikkeelle, ja kaverit vaikuttavat iloisilta, niin tässä on varjopuolet;

      1) kaveri tietävät että tämä keksimäsi ajanviete on vain väliaikainen "krapularyyppy", ja että arki sängyn pohjalla kutsuu kuitenkin.

      2) Kaverit voivat vaikuttaa todella iloisilta, mutta mielessään heillä on koko ajan vain ajatus takaisin sängyn pohjalle pääsemisestä.


      Nämä ovat hyvin vaikeita psykologisia juttuja.

      • Häiriköille

        "Hyvin vaikeat psykologiset jutut" ovat vain omien korviesi välissä. Jos sinä näet toisella henkilöllä tarvetta muutokseen, se ei ole kuin oma oletuksesi toisen asioista. Jos sinä uskot kliseisiin syrjäytyneistä työttömistä jotka eivät muuta tee kuin "lojuvat sängyn pohjalla" ei sekään ole kuin omaa tyhmyyttäsi.

        Se että sinä kuvittelet toisen olevan avun tarpeessa ei ole kuin omaa hourailuasi. Apua pitää antaa vasta kun sitä pyydetään. Kukaan ei tarvitse muutosta tai apua vain siksi että sinä kuvittelet niin.

        Kaikki syrjäytyneistä pakkomielteen ottaneet olkaa hyvät ja menkää itseenne.


      • Sinun päässä vika on
        Häiriköille kirjoitti:

        "Hyvin vaikeat psykologiset jutut" ovat vain omien korviesi välissä. Jos sinä näet toisella henkilöllä tarvetta muutokseen, se ei ole kuin oma oletuksesi toisen asioista. Jos sinä uskot kliseisiin syrjäytyneistä työttömistä jotka eivät muuta tee kuin "lojuvat sängyn pohjalla" ei sekään ole kuin omaa tyhmyyttäsi.

        Se että sinä kuvittelet toisen olevan avun tarpeessa ei ole kuin omaa hourailuasi. Apua pitää antaa vasta kun sitä pyydetään. Kukaan ei tarvitse muutosta tai apua vain siksi että sinä kuvittelet niin.

        Kaikki syrjäytyneistä pakkomielteen ottaneet olkaa hyvät ja menkää itseenne.

        ..."Jos sinä näet toisella henkilöllä tarvetta muutokseen"....

        Mitä v:n väliä sillä on näkeekö henkilö A henkilössä B tarvetta muutokseen, jos henkilö B ei halua mitään muutosta????

        Ja kuten myös puhuit itsesi pussiin:

        ..."Apua pitää antaa vasta kun sitä pyydetään."....

        Eli juuri näin.

        Nämä on hyvin vaikeita psykologisia juttuja. Et sinä saa tuollaisen kaverin päähän muutosta taottua edes nuijalla, jos kaveri itse ei ensin pyydä apua!!!


        Mene kuule hei joitoon siitä itsekin, jookos!


    • 4+1

      Masennus on paha tauti sinänä, että masentunut "rankaisee" läheisiään, ettei haluakaan yrittää mitään ja on hyvin vaikea auttaa, jos ei tiedä tästä mielentilan vääristymästä. Se kaipaa ammatti-ihmisen antamaa terapiaa ja myöskin lääkehoitoa aluksi, jotta pääsee pahimmasta suosta ylös.

      Syrjäytyneille ja syrjäytymisvaarassa oleville, jotka eivät varsinaisesti ole masentuneita, mutta muuten negatiivispassiivisia, olisi todella hyvä jonkinlainen elämäntapaleiri, jossa opeteltaisiin ruoanlaittoa, oikeaa ruokavaliota, työnhakua, kaverisuhteiden ylläpitoa, visuaalista oman persoonan esilletuomista eli tehtäisiin uudet hius- ja vaatelookit ja kuntokartoitus. Monet nuoret kaipaavat konkreettista neuvoa ja tukea, että miten teet sen ja sen asian.

      Kaikki lähtee ihmisen omasta oivaltamisesta, että et sinäkään voi määrättömiin "kantaa valmista tavaraa toisille", että ihmisen pitää itsestään löytää se voima, joka vie ja kantaa eteenpäin. Se on olemassa se voima, mutta negatiivinen ajattelu peittää sitä. Itselleni jos tulee jumitustila, että esim. kriisin jälkeen menee sellaiseen pasiivisnegatiivisen tilaan, että elämänilo on kaikonnut ja näkee vain mustaa edessään, niin olen alkanut tekemään niin, että löydän sen takaa vihan ja otan vihan käyttövoimaksi. Se toimii vähän aikaa esim. liikunnallisissa ja työsuorituksissa.

      • suksi helvettiin

        V oi v ittu sentään..

        "Masentunut rankaisee läheisiään"


      • Nyt kannattaa pitää se turpa soukemmalla, jos ymmärrys masennuksesta on tuolla tasolla.. Ei se masentunut mitään tuollaisia mieti, ettei haluaisi yrittää, kyse on siitä, että siinä tilassa ei vain jaksa/pysty. Jokainen liike vaatii suurta ponnistelua.


    • vaikea mahdotonta...

      Ei sellaisia ihmisiä voi ulkopuolinen auttaa ja parantaa, jotka eivät ole löytäneet sitä omaa juttua elämäänsä ja mikään ei kiinnosta.

      Monet masentuvat, kun yrittävät olla kuin muut, eivätkä pärjää kilpailussa, eivätkä osaa löytää itestää mitään hyvää, sekä toteuttaa omia unelmiaan, ovat mielestään rumia, eikä heistä siten naiset kiinnostu, tämä on monille kaikkein pahinta.

      Valitettavasti nämä nuorukaiset ovat haudassa ennen 50-vuotispäiviään, useimmat itsemurhan autolla tehneenä, näin on käynyt todella monelle lapsuuden tuttavalle.

      • taas yksi idiootti

        Kilpailuhan se onkin ihmiselämässä kaikista tärkein prioriteetti, jos ei pärjää niin sitten voi kuolla pois..


      • kyllä
        taas yksi idiootti kirjoitti:

        Kilpailuhan se onkin ihmiselämässä kaikista tärkein prioriteetti, jos ei pärjää niin sitten voi kuolla pois..

        Heipat vaan sinulle, Idiootti!

        Hauskaa kun joku tuo itsensä noin selkeästi esiin jo nimimerkissään.


      • No huh huh
        taas yksi idiootti kirjoitti:

        Kilpailuhan se onkin ihmiselämässä kaikista tärkein prioriteetti, jos ei pärjää niin sitten voi kuolla pois..

        "Kilpailuhan se onkin ihmiselämässä kaikista tärkein prioriteetti"

        Ehkä täyden idiootin mielestä...


    • Passiivinen elämä tosiaan tylsistyttää ja minäkin olen ymmärtänyt, että aivot tarvitsevat virikkeitä toimiakseen. Suoranaisen masennuksen ja toimettomuuden lisäksi liika alkoholinkäyttö, helppo ja tylsä arki ja vapaa-ajan käyttö yksipuoliseen viihteeseen tuntuu minusta tekevän ihmisistä tylsiksiä.

      Vaan milläpä auttaa toista? Yllä moni on sanonut, että ei millään. On myös tarjottu lääkehoitoa ja peloteltu varhaisella kuolemalla.

      Kannettu vesi ei pysy kaivossa, mutta ehkä se sentään virkistää hetken. Yksin jättäminen on huonoin mahdollinen tapa suhtautua syrjäytymiseen. Ensinnäkin se syventää turhautumista entisestään ja lisäksi syrjäytynyt saattaa lopulta löytää vääränlaista vertaistukea ja päätyä yhä syveneviin kierteisiin.

      En usko, että voimme auttaa kaikkia, mutta emme myöskään tiedä, kuka lopulta pääsee eroon masennuksestaan ja turhautuneisuudestaan. Jättämällä ystävämme tai omaisemme yksin osoitamme vain omaa toivottomuuttamme hänen suhteen, mikä sekin vain pahentaa tilannetta.

      Kaiken kaikkiaan pitää olla realisti: masennuksesta ja vaikeasta syrjäytymisestä ei kukaan parane yhden ihmisen työn vuoksi kerta heitolla. Tila helpottaa vähän kerrallaan. Lisäksi ketään meistä ei voi vaatia panostamaan koko elämäänsä yhden ihmisen saamiseen jaloilleen. Siitä ei koidu kuin kahden elämän meneminen yhteen asiaan. Vähin, mitä voimme tehdä, on käydä tervehtimässä, kuunnella jaksamisemme mukaan. Silti kenenkään meistä ei pidä ryhtyä syrjäytyneen ja turhautuneen ihmisen katkeruuden kaatopaikaksi. Sanoisin kuitenkin, että huomioinniksi ei kelpaa paapominen eikä varsinkaan ikuiset lääkekuurit. Ainoa todellinen apu on tarjota oikeita mahdollisuuksia elää aikuisen elämää: ansiotyö, omaehtoiset ihmissuhteet (ei siis ammattiymmärtäjät enempää kuin välttämätöntä), vastuu ja vapaus.

      Olen itsekin ollut yksi noista turhautuneista vihanneksista. Nykyään pystyn tekemään suhteellisen vaativaa työtä, osa-aikaisena tosin. Virkistymisestäni voin kiittää niitä läheisiäni ja erityisesti kollegoitani, jotka ovat jaksaneet uskoa minuun, mutta jotka eivät ole lähteneet mukaan angstiini. Kaikille ei käy näin hyvin ja minäkin lienen altis masentumaan uudelleen. Noin 15 vuoden masentelun jälkeen osaan kuitenkin itsekin jo varoa masentavia asioita. Lisäksi kokemus on auttanut minua: kun ahdistaa, tiedän, että valoisampikin aika on taas aikanaan tulossa.

    • Nuori voi sairastua salakavalasti, pikkuhiljaa, kun koulun jälkeen ei pääsekään siihen vauhtiin ja uraputkeen, kuin oli suunnitellut.
      Tässä nyky-yhteiskunnassa on täysin tehottomat luukutussysteemit, olipa sitten kyse mistä tahansa avun tarpeesta.
      Mielenterveyspuolella mikään ei toimi. Asia on väärin hävetty, niin että oikeassa kohtaa ei apua haeta, kun pelätään, että menee kasvot.
      Sitten kun apua haetaan, pitää olla asiantunteva, sitkeä, röyhkeä, päämäärätietoinen, jos aikoo apua saada. Sellaiseen pystyy vain terve ihminen ja hänhän ei hoitoa tarvitse!
      Byrokratia on hirmuinen – ja poliitikot kasvattavat yksiköiden suuruutta ja ”säästävät” aina vain lisää. Voi tätä synergian autuutta! Kuka oivaltaisi ihmisen mittakaavan pienuuden?
      Poliittiset päättäjät ja alan ammattilaiset ovat ainoat, joiden teot voivat viedä asioita parempaan suuntaan, mutta he ovat kylmiä ja sokeita ja ajatus yleensäkin vain korkeintaan vaalikauden pituinen. Ylilääkäreillä ja korkeasti koulutetuilla eksperteillä on liikaa etäisyyttä arkeen ja liian hyvä tili, jotta sotkisivat elämäänsä puuttumalla vääryyksiin ja tehottomuuteen, jotka vain hoitohenkilöt ruohonjuuritasolla voivat nähdä. Tarvitaan valtava rahamäärä, jotta saadaan tehoton avohoito toimimaan. Tarvitaan monta tasokasta hoitolaitosta lisää ja entiset suljetut laitokset takaisin, jos halutaan, että yhteiskunnasta lähtöisin oleva oireilu ja sairastelu helpottuu. Ja julmetusti lisää hoitohenkilökuntaa, avohoitoon etenkin.
      Mielenterveyshoidot on lainsäädännöllä tehty mahdollisimman toimimattomiksi potilaan kannalta. Omaisia istutetaan hyödyttömissä kokouksissa, joissa lässytetään tekopyhästi. Hoidon suhteen levitellään käsiä. Ymmärretään kyllä omaisia ja toivotellaan jaksamista, mutta ollaan valmiita jättämään potilas heitteille, kun laki on nyt tällainen! Ja avohoito, mikä keksintö säästää rahaa, kun lähetetään potilas oman onnensa nojaan. Kun ei tule sovitusti paikalle, niin voi-voi – ja hyvää loppuelämää!
      Epätoivoinen potilas turvautuu sitten yksityiseen lääkäriin... Nykyään potilaan yksityisyyttä ”suojelemalla” ja lain turvin lääkäri voi myös jaella kuoleman reseptejä eli keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä, joista tulee riippuvaiseksi kuten narkomaani huumeestaan. Tältä tieltä on lähes mahdoton palata normaaliin elämään. Lääkärin tilipussi se vain kasvaa... Lopulta näitä lääkäreitä on potilasparalla jokisessa yksityisessä lääkärikeskuksessa ja apteekkeja riittää. Potilas muuttuu käytökseltään vieraaksi. Ajatus kulkee vain sen ympärillä, mistä seuraava resepti. Käytös on jo kuin narkkarilla. Lääke vie kivun pois. Hampaat voivat mädätä ilman tuntemuksia, mutta samalla potilas syö mm. refluksilääkkeitä, vaikkeivät ne auta, kun kyse on psyykenlääkkeen yliannostuksesta johtuvasta oksentelusta. Tajunta menetetään usein ja teho-osasto tulee tutuksi.
      Siis lääkärit auttavat yhtenään, mutta parantumisesta ei tietoakaan, kun on tämä tällainen LAKI !!!!! Eli potilasta ei saada oikeaan hoitoon!
      Häpeän tyhjänpuhujia poliitikkoja ja selkärangattomia hoitoalan eksperttejä. TEHKÄÄ JOTAKIN! Puolet teistä kuuluisi vankiloihin, joissa nyt istuu rikoksiin ajautuneita apua saamattomia mielenterveysongelmaisia entisiä ihan lahjakkaita nuoria. Katsokaa peiliin! Jokainen joka kirjoittaa ensimmäisenkään Stella-reseptin seuraamatta sen jälkeen kiinteästi potilastaan, on rikollinen! Tuon tyyppisiä lääkkeitä ei pitäisi markkinoilla olla! Jokainen joka lähettää lain turvin pärjäämättömän potilaan kotiin toistuvasti, ”kun hän ei nyt ole psykoosissa”, on rikollinen! Jokainen terva poliitikko, joka puhuu näissä asioissa säästöistä, on tuhlaaja, pelkuri ja rikollinen, kun ei perehdy koko suureen ongelmavyyhteen.
      HERÄTKÄÄ! Lopettakaa lässytys, alkakaa todellinen auttaminen. Huomisen yhteiskunta tarvitsee terveitä kansalaisia. Näin se ei ole mahdollista eikä oikein. Häpeän tekopyhiä lainsäätäjiä, poliittisia päättäjiä ja mielenterveyden ammattilaisia. Tiedän, että monen tällaisen oma lapsikin on kierteessä. Silti ollaan jähmeänä, eikä tehdä mitään! Suomi on rappiolla!
      HALOO PÄÄTTÄJÄT, LAINSÄÄTÄJÄT JA MIELENTERVEYDEN AMMATTILAISET, ETENKIN JOHTAVASSA ASEMASSA OLEVAT PAPEREIDEN KÄÄNTELIJÄT, VASTUU ON TEILLÄ, TOIMIKAA, SAATTE LOPUKSI HYVÄN MIELEN !!!

    • Tavataan sossussa

      Olin syvästi masentunut, 20v nainen. Yksi ammatti hankittuna, työtön, opintoveloissa. Lähtökohtien vuoksi jouduin muuttamaan pois kotoa aikaisin, ja jouduin ottamaan lainaa sillä opiskelupaikkakunnalla ei töitä. Työttömänä olin 2vuotta tämä aika vei itsetuntoni nollaan. Meinasin alkoholisoitua, bilettäminen vei minut ihmisten seuraan baareihin.
      Ero silloisesta miehestä sai minut miettimään elämääni laajemmin. Hain kouluun uutta ammattia opiskelemaan ja satuin pääsemään. Ihmeitä voi tapahtua, en ollut sittenkään aivan tyhmä..
      Nautin uudesta, ihmisläheisestä työstä vaikka se sisältikin eritteitä ja usein myös asiakkaiden puolelta minuun kohdistuvaa suoraa väkivaltaa. Nautin, sillä työkaverit olivat suurinosa aivan mainioita! Hiljalleen nousin takaisin jaloilleni.
      Tällä hetkellä opiskelen aikuispuolella AMK:ssa samaa alaa, minulla on ihana perhe ja asunto, elämä hymyilee. Autan työssäni muita ihmisiä päivittäin, tämäkin antaa minulle voimaa.
      Aikaisempien kokemusteni myötä olen hyvin ymmärtäväinen erilaisissa elämäntilanteissa olevia ihmisiä kohtaan. Koen, että voin valaa heihin toivoa, sillä selvisinhän minäkin. Näin sitä hypättiin sossun luukulta ruinaamasta käytännössä sinne toiselle puolelle:)

    • kimittäjä

      Valitettavaa todeta, että nykyisin sokeasti uskotaan että on pelkästään ihmisestä itsestä kiinni, syrjäytyykö. Ympäröivä maailma on muuttunut epäinhimillisempään suuntaan ja ihmiselle ei jää paljoa mahdollisuutta vaikuttaa juuri mihinkään. Yleinen asennekin kaikkeen on tiukentunut ja tällainen yksilöiden syyllistäminen on yleistynyt. Kun ihminen reagoi oleviin oloihin turhaantumisella, yleinen asenne tyrmää sen hänen omaksi syyksi, vaikka reagointi on itse asiassa tervettä.
      Näen ainoaksi mahdollisuudeksi ihmisten nousemisen kapinaan niitä asioita vastaan, joita ei hyväksy. Kuten on aikojen alusta tapahtunut, että päästään eteenpäin. Kaikista vastenmielisin ilmiö on tämä hyvin toimeentulevien vähempiosaisiin kohdistuva arvostelu.

    • Iloinen_miekkonen

      Taisin itse olla noin kymmenisen vuotta sitten jonkinlaisessa vaarassa syrjäytyä. Opinnot polkivat paikallaan, tyttöystävän kanssa oli tullut ero jne. Nyt olen 35-vuotias perheenisä ja elämäni on aikalailla mallillaan. Löysin aikoinaan aivan oman tien nousta suosta ja luulenpa, että tämä voisi toimia yleisemminkin. Ei ehkä kaikilla, mutta osalla ainakin.
      Minulla oli nimittäin ilo löytää elämääni salainen minua huomattavasti vanhempi rakastajatar. Tapailimme silloin tällöin ja vietimme todella mukavaa aikaa yhdessä. Itsetuntoni alkoi nousta kun oli joku nainen joka oli kiinnostunut minusta eikä hän ollut äitini tai muu sukulaiseni. Itsetuntoni nousi entistä enemmän kun päädyimme lakanoiden väliin ja hän johdatteli minua aikuisen naisen kokemuksella ja hänen kanssaan oli mahdollista kokeilla rauhassa erotiikan saloja.
      Mutta varsinkin näin jälkeenpäin ymmärrän, että suhteemme ei ollut pelkkää seksiä. Siihen kuuluivat myös pitkät keskustelut monista asioista ja läheisyys, tunne siitä että on joku joka välittää. Ja noihin keskusteluihin olen ajatuksissani palannut moneen kertaan elämässäni. Sain niiden kautta aivan uusia näkökulmia elämään hänen elämänkokemuksensa kautta.
      Rakastajattareni oli silloin tapaillessamme eronnut äskettäin ja olin häneen äskettäin sähköpostin kautta yhteyksissä sen verran, että kyselimme toistemme kuulumisia ja pohdimme lyhyesti tuota elämänjaksoamme. Tulimme molemmat siihen tulokseen, että se teki meille molemmille ehdottomasti hyvää silloin. Hän onnistui kuulemma löytämään taas naiseutensa pitkä ja latistuneen liittonsa jälkeen ja minä sain kohotettua itsetuntoani, aloin ajattelemaan asioista ehkä aikuisemmin ja sain elämääni taas iloa, onnistumisia ja jotain mitä odottaa. Noista tapaamisistamme ammensin nimittäin niin paljon energiaa, että opintomenestyksenikin koheni huomattavasti. Ja jaksoin paremmin opiskella kun tiesin, että jotain kivaakin on taas tulossa kun olimme sopineet tapaamisesta.
      Vähitellen elämä sitten kuljetti meitä eteenpäin. Minä aloin seurustella ikäisteni tyttöjen kanssa ja hänkin löysi omalla tahollaan seurustelusuhteen ikäisestään miehestä. Totesimme siis äskettäin sähköposteissa, että meillä menee aika kivasti nykyään ja toivotimme toisillemme oikein hyvää jatkoa.
      Mediassa parjataan nykyään kovin paljon näitä ns. puumasuhteita. Minä näen niissä oikeasti ison mahdollisuuden. Meillä on maa täynnä 4-, 5- ja 6-kymppisiä eronneita naisia ja lisäksi syrjäytyneitä tai syrjäytymisvaarassa olevia nuoria miehiä vaikka kuinka paljon. Tällainen järjestely ei varmasti sovi kaikille, mutta monia ihmisiä se pelastaisi takaisin iloiseen elämään.
      Rohkaisen teitä arvon naisia seuraavaan: Jos vähänkin tunnette, että tämä koskettaa teitä ja tässä voisi olla ajatusta niin menkää internetin chat-palstoille. Sellainen löytyy esimerkiksi täältä Suomi24 sivustolta. Näillä chat-palstoilla roikkuu takuuvarmasti aina nuoria miehiä aikaa kuluttamassa ja vain roikkumassa. Kokeilkaa rohkeasti keskustella heidän kanssaan ennakkoluulottomasti, ties mihin se johtuu. Seuraavaksi saatatte jo kirjoitella sähköpostitse ja tekin saatte aivan uusia näkökulmia elämäänne nuorilta miehiltä.
      Ja hyvät nuoret miehet! Tämä on tärkeää: Älkää ehdottako netin keskustelupalstoilla suoraan seksiä naisille! Keskustelkaa jostain ihan muusta ja vaihtakaa ajatuksia kaikesta muusta. Kun nainen huomaa teidän kirjoittavan muustakin kuin panemisesta, pillusta ja kullista niin hän saattaa jopa kiinnostua teistä ja ajatuksistanne. Nainen on niin fiksu, että kyllähän ymmärtää ilman sanomistakin mikä on kuitenkin yksi osa-alue miehen ja naisen välillä. Kunnioittakaa ja arvostakaa naisia ja kohdelkaa heitä nätisti ja puhukaa kauniisti niin teillä on paljon parempi mahdollisuus onnistua suhteen luomisessa. Siitä seksistä ei ehkä tarvitse kirjoittaa ollenkaan, se kyllä tulee sitten joskus kuvioihin tavatessanne jos on tullakseen.
      Oma suhteeni rakastajattareeni alkoi juuri näiltä chat-palstoilla. Silloin oli se legendaarinen Kiss FM:n chat. Kirjoittelimme ensin pitkään viestejä puolin ja toisin ja välillä keskustelimme livenä chatissa. Tapaamisen aika on sitten kun molemminpuolinen luottamus on syntynyt. Se vaatii aikaa ja kärsivällistä kirjoittelua ensin, mutta voi sitten antaa todella paljon elämäänne.
      Toivotan kaikille oikein kesäistä mieltä ja olen hirveän onnellinen jos joku sai tästä kirjoituksestani edes pienen innoituksen ja uskalsi lähteä kokeilemaan.

      • rispektii1

        Olit sitten syrjäytynyt, sen uhan alainen, työtön, työssä, haku päällä, tai mitä muuta, niin puhut ihan asiaa neuvoillasi kun kehotat ottamaan naisen ihmisenä huomioon eikä ensin seksuaalisena olentona.
        Monet miehet pilaavat mahiksensa kun aloittavat siitä toisesta päästä puhumalla ja toimimalla. Kuitenkin nainen kokee että häntä pitää arvostaa ihmisenä eikä minään seksirobottina. Jatko sitten hoituu jos on hoituakseen.
        Mutta eikö miehetkin tarvise samanlaista kohtelua ? Vaikka heillä se taitaakin olla enemmän mielessä kuin naisilla.Eivät kai hekään halua olla vaan himon kohteina.
        Oltais ensin ihmisiä toisillemme ja sitten vasta noustais tikanpojat puuhun.


      • Nainen53kyliltä

        Ihana idea, taidanpa kokeilla illemmalla chatissa.


      • Iloinen_miekkonen
        rispektii1 kirjoitti:

        Olit sitten syrjäytynyt, sen uhan alainen, työtön, työssä, haku päällä, tai mitä muuta, niin puhut ihan asiaa neuvoillasi kun kehotat ottamaan naisen ihmisenä huomioon eikä ensin seksuaalisena olentona.
        Monet miehet pilaavat mahiksensa kun aloittavat siitä toisesta päästä puhumalla ja toimimalla. Kuitenkin nainen kokee että häntä pitää arvostaa ihmisenä eikä minään seksirobottina. Jatko sitten hoituu jos on hoituakseen.
        Mutta eikö miehetkin tarvise samanlaista kohtelua ? Vaikka heillä se taitaakin olla enemmän mielessä kuin naisilla.Eivät kai hekään halua olla vaan himon kohteina.
        Oltais ensin ihmisiä toisillemme ja sitten vasta noustais tikanpojat puuhun.

        Onhan se varmaan niinkin, että miehillä on se seksi aina naisia enemmän mielessä. Mutta ehkä masentunut mieli ei jaksa ajatella kovin pitkäjännitteisesti ja yrittää siksi epätoivoisesti oikaista suoraan seksiin kun ei jaksa nähdä vaivaa enempää. Ja sitten vaan ehdotellaan sitä seksiä ja kun ei saada vastakaikua niin epäonnistumisen kierre vaan pahenee ja mieli synkkenee. Tämä on aika surullinen kierre ja juuri tämä pitäisi saada katkaistua. Hmmmm, voisivatkohan naiset taitavina ohjata keskustelua kun näitä ehdottelijoita ilmaantuu? Kyselemällä vaikka ehdottelijalta, että mitä sinulle kuuluu tänään, mitä olet tehnyt tänään tai haluaisitko vaikka kertoa minkälaisessa paikassa olet ja istut tietokoneella. Jollain tapaa siis ohjata keskustelua ja yrittää saada keskustelukumppani puhumaan muustakin kuin seksistä. Luulen kuitenkin, että ehdottelijakin saattaisi kokea kyselemisen välittämisenä ja tarttua siihen. Jos taas jättää vastaamatta ehdottelijalle niin eikö siitä seuraa se, että hän turhautuu taas kerran ja ajautuu hyvinkin todennäköisesti tuijottamaan nettipornoa tai pelaamaan virtuaalimaailman pelejä. Nämä eivät varmastikaan ole hyväksi hänen mielialalleen.


      • joopetus
        Nainen53kyliltä kirjoitti:

        Ihana idea, taidanpa kokeilla illemmalla chatissa.

        Mihin chattiin meet ja mil nimel


    • Työ piristää!

      TARJOAMALLA HEILLE TÖITÄ!

      • Adolf Katainen

        Arbeit macht frei!


      • Pillua palkaks!

        Höpö höpö pillun puutteessa mikään ei tunnu miltään ja kommunikaatio taitoja ei ole!
        Saatanan kullankahmija homoliskoaivot!


      • Iomega...

        Väärin meni, työ ei itsessään piristä mitään. Näillä syrjäytyneillä kun ei ole mitään motiivia töihin. Raha tai työkaverit, yhteiskunta ei riitä motiiviksi. Ihmisiä on erilaisia.

        Joillekin voi vaimo ja perhe olla sopiva motiivi, mutta ei kaikille. Miehet ovat erilaisia kuten naisetkin eikä kaikkia miehiä voi laittaa samaan muottiin missään asiassa. Osa miehistä syrjäytyy jopa tarkoituksella eivätkä he välttämättä edes halua naista tai lapsiakaan. Kaikkia miehiä eivät kiinnosta yhteiskunta tai naiset(erityisesti nykyajan valittaja naiset jotka luulevat olevansa jonkinlaisia kuningattareita, vanhan ajan naiset osasivat käyttäytyä enemmän oikein miestä kohtaan).

        Minun kavereissa on syrjäytyneitä ja he nauttivat elämästään erakkoina. Sinkkumiehenäkin elämisessä on omat positiiviset puolensa erityisesti vapauden osalta.


    • nnnnnonj

      jos kannustaisit tekemään siten että korostaisit että sinusta olisi kivaa ja mukavaa kun he tekisivät sinun kanssasi jotain. Ehkä he tuntisivat itsensä siten tärkeiksi ja arvokkaammiksi ja kiinnostaisi siten tehdä asioita.

      • Puutteesta puhe

        Pillua jakoon!


    • introvertti.

      On syytä ottaa huomioon, että on olemassa ekstroverttejä ja introverttejä ihmisiä. Introvertit saavat voimaa olemalla omissa oloissaan, kun taas sosiaaliset tilanteet vievät heidän voimavarojaan. Ei ole mitään järkeä ainakaan introvertistä yksilöstä yrittää väkisin tehdä "yhteiskuntakelpoista" ekstroverttiä.

      Ihmisten ajattelun taso on nykyään kovin vaillinaista.

    • Janneli34

      Minun serkku oli täysin masentunut kun tyttöystävä oli jättäny. Hän vaa makoili sängynpohjalla. Hänel oli kohonnut verensokeri. Vein hänelle ingmanin sokeritonta vadelma jäätelöö. Sellanen 450g pahvipurkki n.4€. Mahottoman hyvää. Pari kertaa kun vein , niin hän ehdotti, et mentäs pyöräilee illalla. Hän sai siitä elämänilon takaisin.

    • sgt.pepper-59

      kieltäytymisen syyt tulkitaan epäloogisiksi,syystäkin,nämä ihmiset eivät vain kykene vapaaehtoisesti kohtaamaan muita ihmisiä jne. kokevat olonsa turvattomaksi verrattuna oman sohvan rauhaan.näitä(myös minä) pitää potkia persuksille ja "viedä väkisin" ihmisten ilmoille tuulettumaan,ja ei heti pidä päästää karkuun kotisohvalle,1-2t. päästä Heidän olonsa vasta rauhoittuu kun huomaavat ettei ole pelättävää ja "kyl se tästä.." SE LÄHTÖ ON AINA PAHINTA,KORKEAT KYNNYKSET !!!!!!!!!! ja lähtö on tekee pahaa vaikka eilenkin olisi ollut ulkona,mieli vain tekee tepposet ja kehittää syitä ettei uhkaavaan maailmaan tarvitsisi mennä,kotona silti kärsii kun tekisi kuitenkin mieli olla lintsilla,yin-yan

    • jhannan

      Jokainen nauttii elämästään omalla tavallaan...

      Kiva kun huolehdit kanssaihmisistäsi, mutta työtä et voi heidän puolestaan tehdä. Jos mietit, kuinka heidän sanomisensa ovat "epäloogisia", se kasvattaa varmasti jotain negatiivista heidän sisällään sinusta. Eli ainakaan vastaan taistelemalla tuskin pystyt heitä auttamaan. Näe heidän mahdollisuutensa? Ja kerro se heille. Kysy mistä he tykkäävät... Mitä olisi kiva tehdä...

    • työttömän laulu

      eihän meitä kaikkia ole samaan muottiin valettu. jotkut ovat tyytyväisia siihen mitä heillä on ilman sen suurempaa kunnianhimoa.

    • Elämä on laiffii :D

      Ikävä kyllä,että syrjäytynyt ihminen vaikea auttaa ellei he kiinnostaa eikä suostua.Joskus ehkä voisi vähän suostua,mutta mitä päässä oikein liikkuu.Olen itse aika selvä sosiaalinen erakko 31v nainen,mutta tutustuminen ihmisistä on minulle mukava mutta 100% en ihan täysillä.Minussa kai vähän ujo esimerkiksi en uskaltaa edes kysyä hänen nimeä vaikka olisimme jo tuttavat/tuttuja.Voin sanoa kutenkin,että on minulla kavereita mutta ei minun tunnu siitä heistä "kaverit" koska ei missään tapauksessa edes viettää tekemistä sen kanssa tai pyytäisi kahville tai jotakin muuta.Aloin melko usein aina ensin kirjoittaa heille kuulumisia,mutta he eivät hitostakaan vuoro koskaa minulle siksi kyllästyin.Olen päättänyt,että en enää kirjoittaisi viestillä heille tai facebookin kautta joten menkööt he itse.Ihan sama minulle,että eivätkö enää koskaan minulle kirjoittaisi.Heidän oma ongelmia.Ilmeisti asenteiden kanssa jotakin ongelmia.Olen tajunnut,että he eivät huomioida esimerkiksi minua tai jopa unohtaneet minua kuin heidät keskittyvät aivan muihin ihmisiin.Jasso.En tiedä missä vika oikeastaan joko minusta vaiko mitä.Vietän paljon yksin kotona ja hengailen yksikseni kaupungilla,so what.Välitän kyllä ihmisistä mutta en aina välitä joskus.Loput syitä,että en enää missään tekemisissä vanhoja kavereiden kanssa koska he aina "juorukellot" tai mitä puhuvat p*skasta.Voinhan tekemään antamalla pakit vaikka facebookin kaverilistalta jos näyttäisi sitä ongelmia.Ilmeisti minulla tosi vaikea,että saisin kavereita koska uskomukseni kai hieman mennyt.Työelämä ei kovin minua kiinnostaa,mutta haluaisin kyllä joskus töitä kunpa en halua vakityön.Opiskeleminen on mukavampaa kyllä vaikka ei haittaisi 3-5 ammattia.Yksin oleminen on minulle ihan perseestä kun aivan liikaa.Yksiolo ei minua haittaa,mutta jatkuvasti tekee minut hulluksi.Ei voi pakottaa ihmiselle jos hän itse ei halua jotakin.Ihana elää kyllä voin ja yritän nauttia muuta,mutta ei aina riitä.Jos ei toimisi niin kysyisi,että mitä kiinnostaisi oikeastaan ja sellaista.Joskus en ymmärtänyt ihmisiä,olkoon niin."fuck fake friends and real friends.Where is your real friends.My problem,your attitude"

    • kyl kyl

      auttaa voit mutta sekin on autettavasta itsestä kiinni miten hän siihen suhtautuu. Otan esimerkkiä vaikkapa alkoholistista, ellei sitä päätöstä juomisen lopettamisesta tule juojalle itseltä ei se toisten paapomisella parane.

      Olen ollut työttömänä ja huonopalkkaisissa harjoittelutöissä vuosikaudet ja melkein rahaton ja silti lenkkeilin (koska se on ilmasta liikuntaa) salille ei olisi ollut varaa, koska muuten henkinen reki olisi tullut liian suureksi vetää, en jäänyt neljän seinän sisälle. Olen kuitenkin aina uskonut että yrittämällä pärjää ja puskenut eteenpäin esteistä huolimatta. Voin sanoa ny,t että en ole turhaan miettinyt vaihtoehtoja elämääni koska nyt menee hyvin.
      Voisimpa sanoa että korvien välissä on suurin este eteenpäin menolle elämässä.

      Toivon tietenkin että apu auttaa ja kaikki jotka saadaan pois masentuneiden pilleristien joukosta on hieno saavutus kenelle tahansa. Ystävän/vien tukea ei mikään korvaa. Tsemppiä.

    • Missä raja on ?

      Joo ! no itse olen syrjäytynyt 2009 v. lähtien. ja kun haen töitä niin nauretaan vain. Siis mitä tästä tulee mieleen (köysi ja pari metriä sitä vielä lisäks puunoksa) ei oikein tää mitään elämää oo. työvoimas sanotaan asiaan että hae töitä ja sitä täs tekee, mut minkäs teet jos et töitä saa ? tuo köysi on alkannut oleen aika houkutteleva asia asian suhteen.
      On totta että totaalisesti masentuu ja missä vaihees saa töitä ja kun saa on loppuun palanut. toisaalta tässä ei ole edes mitään rajaa. apua ei saa syrjäytymiseen vaan sysätään PASKAA SENKIN EDESTÄ NISKAAN.
      Se kuka on Rikas tai rikkaat sukulaiset niin ne ei sitä tule käsittään koska heillä on rahaa, entäs me köyhät jotka syö vain laihialaisten ruokaa (katsoo kun lautasen pohja näkyy ja lipittää vettä lusikalla johon mausteena saa vain pureskeltuja kynsiä sekaan)

    • loppu.

      Sairauden tultua on ihmisen helppo hylätä - näin on käynyt minulle. Pari hyvää ystävää, joilla omat kiireensä ja sairautensa, soitellaan tai tavataan joskus. Siskon lapsen ole/olemme porukalla ja rakkaudella hoitaneet, nyt aikuinen mies ei pidä mitään yhteyksiä, samoin sisko - kun ei ole enää hyödyksi, niin tunntuu että heitti jo montavuotta sitten sisaruussuhteemme menemään. Ei käy ei soita... no valintansa heilläkin - eipä tullut sitä elämän pisintä ihmissuhdetta, josta niin usein puhutaan. En ole sairauksitani puhunut moneen vuoteen, ainakaan siitä missä niissä todellisuudessa mennään. Joten empä näillä asioilla en ole häntäkään rasittanut, enkä muullakaan. Samoin meillä on yhteinen vanha äiti josta ei välitä pätkääkään, kay joskus, viipyy muutaman tunnin. Itse olen koittanut käydä ja viipyä vähän pitempään - vaikkei omat voimat tahdo välillä riittääkkään.
      Kyllä voi muuttua elämä julmaksi ja ilkeäksi. Mitenkään itseäni kehuen, mutta ei tämä maailma palkitse hyvistä teoista. Ja kaikkein julminta on tuo hylkääminen ja jättäminen.
      Alan hoidella asioitani niin että, viranomaiset saavat alkaa hoitaa asioitani- hoitavathan niitä nytkin lääkärit ym.
      Ja jos marssijärjestys on oikea että äitimme lähtee ensin, katson että sitten olen tehtäväni täällä suorittanut ja olen valmis lähtemään /tappamaan itseni, Ei ole tämä maailma enään minua varten. Enempää en enään jaksa yrittää, mitä elämässäni olen tehnyt - ja nyt tämä alkaa olla tässä.

    • pohdiskelijaa.

      Minäpä kerron miksi minä olen masentunut.
      Isäni on onneton alkoholisti ja olen jo pienestä pitäen joutunut olemaan hänen henkireikänsä "hänen ainut syynsä elää". Jos en ole hänen kaveri hän alkaa puhua kuolemastaan ja siitä kuinka ei rakasta itseään. Hän kulutti minut aivan loppuun. Aloin todella inhoamaan itseäni, tein vain asioita joista en pitänyt. Muuta turvaa minulla ei ollut kun tuo alkoholisti.. Pahinta mitä lapselle voi sattua. Nyt täs 24 vuotiaana alkaa olla viimeset mahdollisuudet (voimat) onnelliseen elämään, tai sit jään loppuelämäkseni tuohon masentuneeseen tilaan jonka isäni minulle aiheutti.

      Jotkut ei voi ymmärtää minkä taakan perhe asettaa lapselle ja mitä haittaa siitä on sosiaalisten suhteiden luomisessa, itsetunnossa ja ties missä lukemattomissa asioissa.

    • kuolemanhaluinen

      Minä olen masennuksen ja ahdistuneisuuden takia syrjäytynyt, ennenaikasella eläkkeellä. Mielestäni oikeus eutanasiaan koskee kaikkia. Ei pelkästään paruntamattomasti fyysisesti sairaita, vaan myös niillä pitäisi olla oikeus arvokkaaseen kuolinapuun, jotka eivät pärjää tässä elämässä, eivätkä pysty vastaamaan yhteiskunnan vaatimuksiin, ja ovat vuosikausien, ehkä vuosikymmenten lamauttavassa epätoivossa. Ei elämä ole aina "lahja".

    • mielipuoli

      Käske katsomaan "Salattuja elämiä". Mielikuvitus tarvitsee mielikuvia!

    • hihhuli täällä

      Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä? Jos joku turmelee Jumalan temppelin, on Jumala turmeleva hänet; sillä Jumalan temppeli on pyhä, ja sellaisia te olette.

    • Kotiin euroopasta

      Suomi on nykyään minä,minä maa, toiset ihmiset ovat muuttuneet globaalin kamppailun vastustajiksi. Päämäärä puuttuu kun mikään ei perustu todellisuuteen, eikä ole yhteistä päämäärää. Ennen olin töissä ja ajattelin että taas on pieni pala suomea rakennettu, nyt se kaikki viedään pois.

    • 28+2

      Tuo on kovin tuttua, ja ihmettelen itsekkin sosiaalisesti syrjäytyneiden suhtautumista siihen, jos heidän parastaan ajatellen toinen yrittää heitä pyytää johonkin, tai keksiä tekemistä ainaisen kotona möllöttämisen sijaan.

      Itsellänikin on joitakin ap:n kuvaileman kaltaisia tapauksia tuttavapiirissä, joita olen yrittänyt aina silloin tällöin pyytää johonkin, tai ihan vain nähdä ja keksiä jotakin tekemistä, mutta eipä tunnu vain kiinnostavan. Ihan olen heidän parastaan tosiaankin ajatellut, että hekin tapaisivat vielä jäljellä olevia kavereitaan ja pääsisivät ihmisten ilmoille tapaamaan muita ihmisiä, mutta eipä tunnu aina kiinnostavan. Aina vain vastaus on enpä taida, ei iske nyt, ja muutenkin aina koti koti vain. Tuntuu että sosiaalisesti syrjäytyneet voisivat olla ilahtuneita, että heillä on vielä jokukaan kaveri joka heitä johonkin pyytää, ja halua muuttaa elämäänsä sosiaalisemmaksi. Löytää uusia kavereita, sekä mahdollinen seurustelukumppani, ja yleensäkkin päästä ikäistensä joukkoon, mutta tuntuu että he vain haluavat alistua kohtaloonsa, eivätkä edes halua enään yrittääkkään. Ei kestä edes puhuakkaan heille, että kannattaisi sinunkin alkaa vähän liikkumaan ihmisten ilmoilla ja hakeutua muiden ikäistesi joukkoon, sillä siitäkään ei seuraa kuin puheenaiheen vaihtamista ja jotain jupinaa, eivätkä he osaa sanoa syytäkään siihen, että miksi eivät halua yrittääkkään.

      Kait se on niin, että kun on pitkään vain möllöttänyt kotona eläen hyvin suppeaa elämää, niin kynnys on vain kasvanut, eivätkä he enään kykene lähtemään mihinkään, tai hakeutumaan muiden seuraan, vaikka he voisivat oikeesti halutakkin. Sosiaalisesti syrjäytyneillä voi olla muitakin psyykkisiä ongelmia ja sosiaalisia fobioita jotka estävät yrittämästä edes lähteä kotoa ihmisten ilmoille, ja he tuntevat olevansa turvassa kotona, jossa on muutenkin helpoin olla.

    • äityli5961

      Tiedän kuinka vaikeaa on auttaa syrjäytynyttä nuorta joka ei viitsi itse yrittää saada omaa elämää kuntoon. Kun apu ei kelpaa on hyvin vaikeaa auttaa. Tiedän tämän kokemuksestani

    • syy politiikassa,

      juuu pelottava on tulevaisuus monella nuorella,
      kaiken pahan on saanu aikaa kokoomuksen ja SDP:n poltittkka,
      markkinatalous on ollu ja tulee olemaan ihmiskunnan KIROUS,
      se syrjäyttää laumoittain mijoonia ihmisiä, vain kourallinen rikkaita ja niiten sukulaisia pärjää yhteiskunnassa,
      tämän seuraukset ihmiskunnalle tulee olemaan TUHOISIA, ellei politiikkaan saada INHIMILLISEMPÄÄ muutosta ja pikaisesti !

      muutos on vältämätön, rahat on jaettava tasaisemmin ihmiskunnan kesken, muuten ei tästä kaaoksesta nousta ikinä !

      • No return

        Ei ole mitään kaaosta. Suomesta tuli vain Amerikka yhdessä yössä.
        Rikkailla,toimeentulevilla menee hyvin, keskiluokka on yhtä kun työttömät
        ja köyhät.Ei tule enään mitään romahdusta.
        Kun maailma meni uusiksi voit märistä entisen perään
        tai huomata, että olet kuilun väärällä puolella.

        Oma päätöksesi on milläpuolella haluat seistä,
        et voi saada rikasta elämää ja samalla pitää moraliasi.
        Jommasta kummasta on pakko luopua.


    • Mies24v

      Toivon että syttyis joku kunnon sota. Se todennäköisesti muuttais tätä sairasta ilmapiiriä terveempään suuntaan ja opettais kaikille ihmisille ettei elämä ole mikään itsestäänselvyys.

      • sota on kaunis

        Joo, jos ihmiset vihaisivat toisiaan niin paljon että olisivat valmiita sotaan, seuraisi tästä se että ihmiset huomaisivat ettei elämää tule pitää itsestäänselvyytenä. Ne jotka vihaavat toisia ihmisiä, eivät luonnollisestikaan arvosta elämää koska toiset ihmiset edustavat elämää. Elämää ei kuitenkaan tule pitää itsestäänselvyytenä ja tämän vuoksi meidän tulisi vihata toisiamme ja rakastaa sotaa. Ei se kuolemakaan ole itsestäänselvyys eikä sotaa saada aikaiseksi jos emme tosissamme siihen panosta.

        En siis väitä että sinun ajatusmallisi olisi sairas koska sinähän olet erittäin järkevä ihminen jos toivot kuolemaa ja sotaa.

        "opettais kaikille ihmisille"

        Aletaan kouluttamaan näitä sairaita ihmisiä jooko!? Pistetään kunnon rangaistukset niille. Aletaan olemaan oikein v-mäisiä duunipaikalla kaikkia kollegoita kohtaan jotta he saavat opetuksen. Ja samoin pyritään oikein kunnolla lietsomaan koulukiusaamista kouluissa. Ja kansanedustajille sanotaan ettei opettajilla saa olla mitään oikeutta poistaa häiriköitä luokasta silloin kun he häiriköivät jotta kansanedustajat eivät yrittäisi saada järjestystä tähän järjestelmään.


    • zxyyxz11

      jeesus tulee ja pelastaa. luuk 64:13

      • sihteeri

        Tiedä että Jeesus pitää aina kirjoittaa isolla alkukirjaimella - Kiitos !


      • Kansan ääni
        sihteeri kirjoitti:

        Tiedä että Jeesus pitää aina kirjoittaa isolla alkukirjaimella - Kiitos !

        Minua ainakin masentaa tämä EU:n ja rahaliiton hullutus. Sen sivutuotteema on tullut Itä-ja Pohjois-Suomen autioittaminen nykyisen hallituksen toimesta.Pahaa todella pahaa ovat hallitusessa saaneet aikaan jo 2 vuoden aikana.Ja mitä kaikkea sontaa ja sotkosta tässä vielä saadaankaan seuraavan 2 vuoden aikana enn en seuraavia vaaleja.


      • .jumala
        sihteeri kirjoitti:

        Tiedä että Jeesus pitää aina kirjoittaa isolla alkukirjaimella - Kiitos !

        Ihan sama miten jeesuksen kirjoittaa.

        jumala kuitenkin tulee aina kirjoittaa pienellä alkukirjaimella vaikka se olisi lauseen alussa.

        Satuolennot kuten jumala on parasta kirjoittaa pienellä, ettei kukaan vaan luulee hihhuliksi kuten jonkun luuk 69:69 pelastuksien höpisijät.


    • huolestunut äiti
      • Minttu <3

        Hienoa, että äidit huomaa ja ymmärtää paremmin nykyisin poikien ongelmia. Näistä ongelmista pojat ei varmaan helpolla äideille tavallisesti puhu.


    • Juhafriikkikauhee

      Politiikka avuksi??? hmm enpä tiedä mut lakia pitäisi ainakin KOVENTAA ja antaa rangaistuksia väärin tekijöille kuten kiusaajat.

      • Juhafriikkikauhee

        Sota on JUNTTIMAISIN ja NATSIMAISIN juttu koskaan!!!!!!!
        Ei sotaa, ei aseita... en tarvi ite ainakaan.

        Sodasta elinkautinen!


    • oli pahaolla

      Etenkin nuorille käy monesti niin, että jostain syystä koulujen jälkeen ei vain tiedä mitä haluaa tehdä. Jossakin vaiheessa saattaa äiti tai isä "potkia persuksille" ja se tuntuu vain kaikki pakolta. Kynnys lähteä yrittämään edes jotakin kasvaa aina joka päivä suuremmaksi ja itselleen valehdellen hokee "joku toinen päivä sitten otan niskasta itseäni kiinni" Ennen kuin huomaatkaan istut koneella tai TV:n äärellä jatkuvasti, jos ei kavereita ole niin elämältä tuntuu puuttuvan kokonaan sisältö. Itse päätin kuitenkin lähteä useiden "välivuosien" jälkeen ihan kyselemään työkkäristä ensin työharjoittelupaikkoja ja hyvien työharjoittelupaikkojen jälkeen koulun penkille. Nykyään olen töissä (onneksi kesäloma) ja kumppanikin, elämä ensimmäistä kertaa hymyilee. Tukeutukaa johonkin tahoon, jos ei ole enää voimia lähteä mitään tekemään ja ystäviä, jos on voitte halutessanne ottaa vaikka psykiatrille mukaan, mikään ei sitä kiellä, koska toinen on luvallanne, psykiatrilla käyminen ei ole mikään nolojuttu ja siellä ymmärretään kaikki huolet ja murheet ja aina lähtökohtaisesti pyritään auttamaan asiakasta. Kannattaa tukeutua ensalkuun johonkin tahoon ja sitä kautta yrittää saada mielialan paremmaksi. Voimia kaikille, jotka kamppailevat samantyyppisten asioiden kanssa ja unohtamatta niitä nuoria, joilla saattaa olla jo päihdeongelmia, itsetuhoisia ajatuksia ja kaikkea hyvin ikävää!

    • syrjäytynyt&sajras

      Lääkitys päällä olen kotona nyhjöttävä tylsimys. Ilman lääkitystä harhoja näkevä sekopää. Ei minusta normaalia saa.

    • Anonyymi

      Hyvää ja tärkeää keskustelua. Suomi on yksinäisten maa. Itselläni seurakunta ja kristittyjen yhteys on tuonut ystäviä.

      • Anonyymi

        Onkohan näillä vuonna -13 syrjäytyneillä asiat jo hyvin ?
        Ketjussa on hämmästyttävän runsaasti monia älykkäitä mielipiteitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan näillä vuonna -13 syrjäytyneillä asiat jo hyvin ?
        Ketjussa on hämmästyttävän runsaasti monia älykkäitä mielipiteitä.

        Lopeta vanha paska nostamine


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta vanha paska nostamine

        Näkyy se kuuppa himmenevän vielä 10 vuotta aloitustakin myöhemmin.
        Oletko koskaan kuullut positiivisesta elämän asenteesta .


    • Anonyymi

      Hyvää tekstiä oli tässä ketjussa. Voimia kaikille syrjätyneille.
      Kaikki ihmiset ovat arvokkaita

      • Anonyymi

        Tärkeintä olisi nostaa reilusti syrjäytyneen vireystilaa.


    • Anonyymi

      Köyhyys tappaa ja masentaa ihmisiä.
      Tätähän ei haluta missään myöntää.

      Kokemukset työstä missä kustaan vielä silmään masentavat ja katkeroittavat ihmiset vihaamaan kaikkea työtä kun positiiviset kokemukset tyystin ovat saamatta.

      Yhteiskunta on epäonnistnut kun ilmiönä syrjäytyminen on jo valtava ongelma ja asiassa vain syyllistetään uhreja.

    • Anonyymi

      Miteb voi auttaa syrjäytynytää, joka koko ajan vieroksuu auttamista.

      • Anonyymi

        Voi ainakin yrittää torjua sen mahdollisuuden, että hän joutuisi mielenterveyshoitoon.
        Kyllä virikkeitä pitää tarjota, mutta eihän ketään voi pakottaa aktiiviseksi.


    • Anonyymi

      Ihmiset, älkää uskoko presidentinvaaligalluppeihin.
      Älkää lannistuko!
      Äänestäkää 10.
      Kokoomuksen pressa ei arvojohtajana tunne köyhiä, niin kuin nykyinenkään pressa ei ole tuntenut.
      Kokoomuslaisuus haisee ja yrittää vaikuttaa kauas.
      Vielä on mahdollisuus äänestää, yrittää edes piirun verran vaikuttaa elämänsä kulkuun!

    • Anonyymi

      Hallituksen toiminta alkaa näkyä.
      Vantaan kouluampuminen on osoitus siitä, että maailman onnellisemmassa maassa onnellisuutta ei ole laisinkaan.
      On vain paska Hallitus joka kurjistaa ihmisten elämää, vauvasta vaariin.
      Hallituksen politiikka ajaa ihmisiä sellaisiin tekoihin, ihmiset joutuvat tavalla tai toisella puolustamaan itseään, tässä köyhien kyykytys yhteiskunnassa.
      Krokotiilinkyyneleet ja herttaisuutta ja ymmärtäväisyyttä olettava ilme enää auta asiassa.
      Siihen auttaa ainoastaan kaikille kansalaisille oikeudenmukainen kohtelu ja rahanjako ainoastaan omille köyhyydessä eläville kansalaisille, ei NATOON ja Ukrainaan ja sotahulluuteen rahan syytäminen.
      Vantaan tapaus ei ollut kun alkunäytös siitä, mitä tulee tapahtumaan, jos hallitus ei peru köyhiin ja vaikeuksissa oleviin kansalaisiin kohdistuvia leikkauksia ja työelämän ehtojen muuttamista orjatyömarkkinoiksi.
      Suomi ottaa kaikessa mallia Yhdysvalloista, jossa ampumatapaukset eri osavaltioissa ovat lisääntyneet tiuhaan tahtiin.
      Kaikessa suhteessa ja asioissa Hallitus ja päättäjät runnovat Suomeen täydellistä Amerikan mallia.
      Saattaa se parhaassa tapauksessa osua heidän omaan tai omien läheistenkin nilkkaan .
      Kosto on mahdollinen, ja joskus se on , ei ainoastaan suolainen, vaan jopa suloinen..
      JOKA TOISILLE KUOPPAA KAIVAA, SE ITSE SIIHEN LANKEAA!
      Suomi on kaukana oikeusvaltiosta.
      Pahalle on Suomessa annettu pikkusormi, ja se näyttää vievän koko käden.
      Suomen nykypolitiikka on syyllinen kaikkeen.
      Toisista ei pidetä huolta, eikä opeteta pitämään huolta, joskus, valitettavasti, jopa päinvastoin.
      Mitä isot edellä sortamisen suhteen, sitä pienet perässä.
      Syyllinen kaikkeen on Suomen nykyhallitus ja ylin valtiovalta.
      Muualta on turhaa hakea syyllisiä.
      Kaikille ihmisille kuuluu Oikeusvaltiossa perusasiat, jotka vaatii perustuloja.
      Jos eriarvoisuus kasvaa maassa koko ajan, se vaatii veronsa.
      Ruumishuoneella kaikki taitavat olla samanarvoisia, vai onko näin?

    • Anonyymi

      Hallitus leikkaa ulkomailla asuvilta kansaneläkkeen. Samaan aikaa Suomesta on maksettu, ties jo kuinka kauan, varmaan kymmeniä vuosia Virolaisille ja monen maan kausityöntekijöille sosiaaliturvaa näiden työssäkäyvien perheille ulkomaille.
      Se ei ole menoerä, siitä ei säästetä.
      Ulkomailla, kotimaassaan asuville ulkomaalaisten perheille maksetaan lapsilisiä ja muita sosiaalietuuksia.
      Kyllä Suomen valtiolla riittää rahaa jakaa ulkomaille ja ulkomaalaisille.
      Siitäkin asiasta Suomen päättäjät ovat hiirenhiljaa, kuin kusi sukassa.
      Oman maan vähävaaraisille, ulkomailla asuvillekin aiheutetaan monenlaisia kärsimyksiä.
      Onko se oikeaa toimintaa?
      Ja vanhuksilta leikataan jo, jopa mahdollisuus hoitaa itsensä terveeksi, ja hallituksen ministerit vain pölpöttää, että köyhiltä vanhuksilta ei leikattu tällä kertaa.

      Suomen kaikki heikoilla olevat kansalaiset ovat kiireellisen terapian tarpeessa.

      Ei tämän kaltaista vuosia kestävää fasistien myllytystä kestä kukaan.
      Näköalattomuus ja tämän hetken ja tulevaisuuden toivottomuus sairastuttavat jokaisen meistä.
      Ja lapsilta ja nuorilta murskataan tulevaisuuden haaveet tämän hallituksen ministerien toimesta leikkauksilla.

    • Anonyymi

      Valepressa, Stubb, siellä häärää mailmalla.
      Saispa nähdä, mitä pahaa se saa aikaan suomalaisille?
      Lietsooko sotaa?

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      77
      5756
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2516
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1758
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe