Millaiset renkaat ensi talveksi?

Rengaspulma

Koska olemme taas vauhdilla lähestymässä talvea, on syytä ryhtyä varautumaan myös autoilussa talven varalle. Koska olen melko tuore autoilija eikä rengasasioista ole tällä palstalla juuri käsitelty, niin haluaisin tietää kokeneimmilta, kannattaisiko hankkia kitka- vai nastarenkaat.

Autoni on keskikokoinen etuvetoinen auto ja ajelen etupäässä etelärannikon kaupungeissa. Tietysti talven aikana tulee muutama reissu aivan Lappiin saakka.

40

160

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Itse asiassa ostin juuri vähän käytetyt kitkarenkaat ensi talvea varten. Turha niitä on keväällä ostella, kun nyt sai puoleen hintaan 7-8 millin kulutuspinnoilla olevat... :)

      Saattaa olla, että joutuu laittamaan jo ennen syksyä alle. Riippuen siitä, miten nykyisissä kitkoissa pintaa riittää.

      • Autoilija3

        ILMAN MUUTA KITKAT

        Älä usko mediaan vaan kokeile kitkoja tulet yllättymään.. Näin minäkin aikoinani tein ja ei enään koskaan nastoja takaisin.


      • Tuoretavaraa se on

        Kitkat menettävät ominaisuutensa kun kulutuspinta pienenee. Muutama milli pois ja eivät ole enää ihan iskussa.


      • Tuoretavaraa se on kirjoitti:

        Kitkat menettävät ominaisuutensa kun kulutuspinta pienenee. Muutama milli pois ja eivät ole enää ihan iskussa.

        Itse asiassa eivät. Toki ominaisuudet heikkenevät hieman, mutta lähinnä ne *muuttuvat*. Siis kiihdytyspito heikkenee ja jarrutuspito paranee lamellien kuluessa.

        Nastat tietysti menettävät ominaisuuksiaan jopa nopeammin. Nasta kun kerran kuluu, se on lähinnä koriste sen jälkeen. Onneksi nykyään on kitkarenkaista kopioituja lamelleja aika paljon nastarenkaissakin, niin pitoa on vielä vähän tästä kulumasta huolimatta.

        Tutkimusten mukaanhan kulunut kitka pysähtyy jäälläkin nopeammin kuin kulunut nasta. Jopa TM:n tutkimuksen, vaikka TM onkin nastafanaatikkojen vakioluettavaa. :)


      • höpinät sikseen
        The_Rat kirjoitti:

        Itse asiassa eivät. Toki ominaisuudet heikkenevät hieman, mutta lähinnä ne *muuttuvat*. Siis kiihdytyspito heikkenee ja jarrutuspito paranee lamellien kuluessa.

        Nastat tietysti menettävät ominaisuuksiaan jopa nopeammin. Nasta kun kerran kuluu, se on lähinnä koriste sen jälkeen. Onneksi nykyään on kitkarenkaista kopioituja lamelleja aika paljon nastarenkaissakin, niin pitoa on vielä vähän tästä kulumasta huolimatta.

        Tutkimusten mukaanhan kulunut kitka pysähtyy jäälläkin nopeammin kuin kulunut nasta. Jopa TM:n tutkimuksen, vaikka TM onkin nastafanaatikkojen vakioluettavaa. :)

        Nastat ovat jäällä pitävämmät kuin kitkat. Aina.
        Viittaamasi testihän koski n 10 vuotta vanhoja renkaita ja vielä siten, että nastarengas oli ainakin vuoden vanhempi kuin kitka. No hyvä yritys jälleen yrittää noita juttuja toivoen että testin lähtökohdat olisivat unohtuneet... Ja erokin oli yhdessä tietyssä testiosassa olematon.
        Noin vamhojem renkaiden testiin vetoamnen ja tulosten yleistäminen lähinnä säälittävä yritys muuttaa musta valkoiseksi


    • nastat kaahaajille

      Tämä viesti kuuluisi tuonne "varusteet ja huolto" -palstalle.

      Mutta asia on sikäli liikenneaiheinen (liittyy päivittäiseen elinympäristöömme) että on tärkeää tiedostaa että nastarenkailla varustettu auto tuottaa enemmän liikennemelua ja kuluttaa tienpintoja. Siksi suosittelen kitkarenkaita, ja etenkin koska olet kokematon ei sinulle ole vielä kehittynyt asenneongelmaa tyyliin "nastoilla voit huoletta ajaa kelistä riippumatta kovempaa".

      • ÄLÄ RUOKI TROLLIA!

        Sulle ei näköjään alottajan provoilut auennut?! Kannattaa näitä ketjunaloituksia lukea pikkasen tarkemmin kuin Erotiikan Maailmaa. Tarkoitushakuiset kirjoitukset eteenkin tässä kitkat vs. nastat-kiistassa ovat suuri tyydytyksen tuottaja niiden kirjoittajille. Trolleja ei siis pitäisi ruokkia!


      • nastat kaahaajille
        ÄLÄ RUOKI TROLLIA! kirjoitti:

        Sulle ei näköjään alottajan provoilut auennut?! Kannattaa näitä ketjunaloituksia lukea pikkasen tarkemmin kuin Erotiikan Maailmaa. Tarkoitushakuiset kirjoitukset eteenkin tässä kitkat vs. nastat-kiistassa ovat suuri tyydytyksen tuottaja niiden kirjoittajille. Trolleja ei siis pitäisi ruokkia!

        => Sulle ei näköjään alottajan provoilut auennut

        Aukesi toki :) Mutta koska niin moni ajaa vielä vappuna nastoilla on aihe melko surullinen osoitus ajokortillisten ihmisten asiaosaamisesta. Koska asia on siis nolo voi siitä vääntää vitsiä sen sijaan että asiantuntevasti naama peruslukemilla luetellaan Tekniikan maailman metrin kymmenyksen eroja luistinratajarrutuksissa. Etenkään kun unohdetaan sujuvasti eri rengasmerkkien isotkin erot.

        Ymmärrän omalla tavallani nastoilla ajavia (minä en tarvitse niitä millään tavoin), mutta en sitä että he eivät voi siirtyä julkisiin silloin kun on lainvastaista käyttää nastoja.


      • trollitrollitrolli
        ÄLÄ RUOKI TROLLIA! kirjoitti:

        Sulle ei näköjään alottajan provoilut auennut?! Kannattaa näitä ketjunaloituksia lukea pikkasen tarkemmin kuin Erotiikan Maailmaa. Tarkoitushakuiset kirjoitukset eteenkin tässä kitkat vs. nastat-kiistassa ovat suuri tyydytyksen tuottaja niiden kirjoittajille. Trolleja ei siis pitäisi ruokkia!

        Ei kyllä nyt pitää aloittaa jo talvirengaskeskustelu ensi talvea varten, taukoahan siinä on ollut jo useita tunteja.

        Monilta pääsee unohtumaan esille tuodut faktat (kyllä niitäkin joissain harvoissa kirjoituksissa on ollut, pääasiassa kuiten asenteita).

        Useita tutkimustuloksia on julkaistu täälläkin viimepäivinä/viikkoina.
        Toisia tulokset harmittavat ja toiset ovat niihin tyytyväisiä. Niiden perusteella ei kukaan ole tietenkään muuttanut kantaansa, pikemminkin päinvastoin eli entistä tiukemmin pitää oman päänsä ja toteaa tulosten olevan manipuloituja, median vääristämiä, testausolosuhteiden huonoudesta johtuvia, tarkoitushakuisia jne jne.. Tai päinvastoin.


      • nastat kaahaajille
        trollitrollitrolli kirjoitti:

        Ei kyllä nyt pitää aloittaa jo talvirengaskeskustelu ensi talvea varten, taukoahan siinä on ollut jo useita tunteja.

        Monilta pääsee unohtumaan esille tuodut faktat (kyllä niitäkin joissain harvoissa kirjoituksissa on ollut, pääasiassa kuiten asenteita).

        Useita tutkimustuloksia on julkaistu täälläkin viimepäivinä/viikkoina.
        Toisia tulokset harmittavat ja toiset ovat niihin tyytyväisiä. Niiden perusteella ei kukaan ole tietenkään muuttanut kantaansa, pikemminkin päinvastoin eli entistä tiukemmin pitää oman päänsä ja toteaa tulosten olevan manipuloituja, median vääristämiä, testausolosuhteiden huonoudesta johtuvia, tarkoitushakuisia jne jne.. Tai päinvastoin.

        => Toisia tulokset harmittavat ja toiset ovat niihin tyytyväisiä

        Yleensä mittaukset ovat olleet tasaisella hoidetulla jääradalla, eikä nastat ole kuluneet käytössä. Toisaalta on ollut testi jossa todetaan että uuden näköinen nastarengas ei vanha olekaan hyvä.

        => ei kukaan ole tietenkään muuttanut kantaansa

        Ei kai keskustelijoista monikaan ole tullut hakemaan uutta tietoa. Joskus olen todennut että vaikkapa TM:n keskustelussa samat nimimerkit keskustelevat keskenään samasta asiasta useamman vuoden ajan.

        Mutta minä olen saanut vahvistuksen sille että joku muukin kuin vain minä itse pitää nastattomia talvirenkaita täysin toimivana ratkaisuna. Päinvastoin kuin mitä viralliset tahot ilmoittavat. Minä odotin vuositolkulla että tulee sopiva hetki ottaa riski ja luopua nastoista. Odotus olikin ajanhukkaa ja harmittaa etten päässyt aiemmin kokeilemaan arkiajoa nastoilla ja ilman.

        Nastat eivät mielestäni ole tarpeellinen valinta. Ennakoiva ajotapa on se jolla ratkaistaan törmätäänkö vaiko ei. Sama koskee kesärenkaita.


      • trollitrollitrolli
        nastat kaahaajille kirjoitti:

        => Toisia tulokset harmittavat ja toiset ovat niihin tyytyväisiä

        Yleensä mittaukset ovat olleet tasaisella hoidetulla jääradalla, eikä nastat ole kuluneet käytössä. Toisaalta on ollut testi jossa todetaan että uuden näköinen nastarengas ei vanha olekaan hyvä.

        => ei kukaan ole tietenkään muuttanut kantaansa

        Ei kai keskustelijoista monikaan ole tullut hakemaan uutta tietoa. Joskus olen todennut että vaikkapa TM:n keskustelussa samat nimimerkit keskustelevat keskenään samasta asiasta useamman vuoden ajan.

        Mutta minä olen saanut vahvistuksen sille että joku muukin kuin vain minä itse pitää nastattomia talvirenkaita täysin toimivana ratkaisuna. Päinvastoin kuin mitä viralliset tahot ilmoittavat. Minä odotin vuositolkulla että tulee sopiva hetki ottaa riski ja luopua nastoista. Odotus olikin ajanhukkaa ja harmittaa etten päässyt aiemmin kokeilemaan arkiajoa nastoilla ja ilman.

        Nastat eivät mielestäni ole tarpeellinen valinta. Ennakoiva ajotapa on se jolla ratkaistaan törmätäänkö vaiko ei. Sama koskee kesärenkaita.

        Hienoa, tosi hyvin käynnistit keskustelun täysi uusilla ennenkuulumattomilla näkökulmilla.
        Kuinka ihmeessä keksitkin?

        Kyllä tämä tästä vielä virkistyy...


      • nastat kaahaajille
        trollitrollitrolli kirjoitti:

        Hienoa, tosi hyvin käynnistit keskustelun täysi uusilla ennenkuulumattomilla näkökulmilla.
        Kuinka ihmeessä keksitkin?

        Kyllä tämä tästä vielä virkistyy...

        => keskustelun täysi uusilla

        Minkälaisia näkökulmia tästä asiasta voi saada lisää? Autoliitto, TM sekä Poliisi on ilmoittanut puoltavansa nastarenkaita (kaikki merkit, iästä riippumatta ok) turvallisuussyistä (?). Se mitä keskusteluissa voidaan painottaa on että ympäristöseikoilla on merkitystä. Myös teiden kulumiseen voi yksilötasolla vaikuttaa.

        Olennaista on ettei liikenteessä aja niin kovaa että mennään testiolosuhteissa mitatuilla ylärajoilla, koska silloin mennään jo aika kovaa. Kitkarenkaat eivät talviolosuhteisiin suunniteltuina ole hyvä valinta kesärenkaiksi vaikka niiden kesäkäyttö ei ole nastarenkaiden tavoin rikesakon uhalla kiellettyä.

        Minun motiivini osallistua keskusteluun ei ole kilpailla siitä mikä rengas on paras (nopein), vaan toivon että mahdollisimman moni lopettaisi turhaan nastoilla ajamisen. Ennakoiva, taloudellinen, turvallinen ja lainsäädännön mukainen ajotapa tekee ympäristöhaitalliset nastat turhat käyttäjälleen.

        Minä olen luopunut nastoista vapaaehtoisesti enkä suostu enää nastarenkailla ajamaan. Nastarenkaat ovat vielä se helppo valinta, mutta käytännössä niitä tarvitsevat vain kaaharit. Kaahari on sellainen joka vaarantaa liikenneturvallisuuden ajotavallaan.


      • Autoilija3
        trollitrollitrolli kirjoitti:

        Ei kyllä nyt pitää aloittaa jo talvirengaskeskustelu ensi talvea varten, taukoahan siinä on ollut jo useita tunteja.

        Monilta pääsee unohtumaan esille tuodut faktat (kyllä niitäkin joissain harvoissa kirjoituksissa on ollut, pääasiassa kuiten asenteita).

        Useita tutkimustuloksia on julkaistu täälläkin viimepäivinä/viikkoina.
        Toisia tulokset harmittavat ja toiset ovat niihin tyytyväisiä. Niiden perusteella ei kukaan ole tietenkään muuttanut kantaansa, pikemminkin päinvastoin eli entistä tiukemmin pitää oman päänsä ja toteaa tulosten olevan manipuloituja, median vääristämiä, testausolosuhteiden huonoudesta johtuvia, tarkoitushakuisia jne jne.. Tai päinvastoin.

        Tavoite on kuitenkin, että vuonna 2020 olisi yli 50% kitkat. Ei sitä kai oikein muuten saada aikaiseksi, kuin nastaverolla. Kun niiden kokeilijoita ei tahdo vapaaehtoisesti löytyä.


      • eri elämäntilanteita
        Autoilija3 kirjoitti:

        Tavoite on kuitenkin, että vuonna 2020 olisi yli 50% kitkat. Ei sitä kai oikein muuten saada aikaiseksi, kuin nastaverolla. Kun niiden kokeilijoita ei tahdo vapaaehtoisesti löytyä.

        Kyllä kitkoihin siirrytään, jos niiden talviominaisuudet todetaan riittäviksi, siis myös muille kuin nk 'tavallista paremmille' kuljettajille.

        Meikäläinen kohtuullinen tumpelo auntonsa kanssa liukkailla kokeili kitkoja yhden talven, mutta palasi pikaisesti nastoihin. Muutama mäkeen juuttuminen aamujäisellä tiellä ja pari lumipenkkaan ajoa riitti. Nastoilla ei koskaan tuollaisia ongelmia ollut. Suola-autoja ei täälläpäin näillä pikkuteillä ole koskaan nähty. Vaihtoehtona autolla liikkumiselle minulla ei ole julkinen liikenne, vaan työttömyys.
        Minun osaltani ei myöskään toteutunut täällä usein esitetty väite, että kun ajat kitkoilla, olet parempi kuljettaja, osaat huomioida ennakkoon tulevat vaaranpaikat paremmin, olet muutenkin kaikinpuolin parempi ihminen.

        Arvaa muuten huviksesi hankinko mieluummin kunnon talvirenkaat eli nastat vai jäänkö työttömäksi? Nastarenkaat on myös halvemmat kuin hankkia kallis nelivetoauto kaikilla liukkaudenestoherkuilla.
        'Elämäntapaintiaaneille' ja julkisen liikenteen ääressä asuville tai suolatujen/hiekoitettujen teiden varrella asuville kitkat varmaan ihan hyvä vaihtoehto, kun ei ole riippuvainen oman auton käytöstä.


      • nastat kaahajille
        eri elämäntilanteita kirjoitti:

        Kyllä kitkoihin siirrytään, jos niiden talviominaisuudet todetaan riittäviksi, siis myös muille kuin nk 'tavallista paremmille' kuljettajille.

        Meikäläinen kohtuullinen tumpelo auntonsa kanssa liukkailla kokeili kitkoja yhden talven, mutta palasi pikaisesti nastoihin. Muutama mäkeen juuttuminen aamujäisellä tiellä ja pari lumipenkkaan ajoa riitti. Nastoilla ei koskaan tuollaisia ongelmia ollut. Suola-autoja ei täälläpäin näillä pikkuteillä ole koskaan nähty. Vaihtoehtona autolla liikkumiselle minulla ei ole julkinen liikenne, vaan työttömyys.
        Minun osaltani ei myöskään toteutunut täällä usein esitetty väite, että kun ajat kitkoilla, olet parempi kuljettaja, osaat huomioida ennakkoon tulevat vaaranpaikat paremmin, olet muutenkin kaikinpuolin parempi ihminen.

        Arvaa muuten huviksesi hankinko mieluummin kunnon talvirenkaat eli nastat vai jäänkö työttömäksi? Nastarenkaat on myös halvemmat kuin hankkia kallis nelivetoauto kaikilla liukkaudenestoherkuilla.
        'Elämäntapaintiaaneille' ja julkisen liikenteen ääressä asuville tai suolatujen/hiekoitettujen teiden varrella asuville kitkat varmaan ihan hyvä vaihtoehto, kun ei ole riippuvainen oman auton käytöstä.

        => Muutama mäkeen juuttuminen aamujäisellä tiellä ja pari lumipenkkaan ajoa riitti.

        Harmi jos noin on käynyt. Itse nuorena aloitin takavetoisella autolla jossa oli nastarenkaat, mutta niitä ei oltu nastoitettu. Ne olivat siis huonommat kuin kitkarenkaat ja etuvetoinen auto, mutta kun ei muusta tiennyt oppi ajamaan niillä.

        Toisaalta kiinnostaisi tietää minkä merkkiset kitkat sinulla oli, minkä ikäiset, miten kuluneet, miten oli rengaspaineet? Itse en omista Michelineistäni tunnista tuollaisia ongelmia, eli en suosittelisi kitkoja ellen olisi vakuuttunut niiden toimivuudesta.

        Lehtitestesteissäkään ei ongelmia ole raportoitu, vaan todettu että parhailla renkailla voi ajaa kovempaa ja että ne parhaat pysähtyvät paremmin kuin ne muut. Youtuben videoissakin näkee että kitkarenkaat ovat talvirenkaat, kesärenkailla meno on hallitsematonta liukkaalla. Ja sen että jarrutesteissä jotkut tarvitsevat auton tai kahden mitan verran enemmän jarrutusmatkaa.


      • eri elämäntilanteita
        nastat kaahajille kirjoitti:

        => Muutama mäkeen juuttuminen aamujäisellä tiellä ja pari lumipenkkaan ajoa riitti.

        Harmi jos noin on käynyt. Itse nuorena aloitin takavetoisella autolla jossa oli nastarenkaat, mutta niitä ei oltu nastoitettu. Ne olivat siis huonommat kuin kitkarenkaat ja etuvetoinen auto, mutta kun ei muusta tiennyt oppi ajamaan niillä.

        Toisaalta kiinnostaisi tietää minkä merkkiset kitkat sinulla oli, minkä ikäiset, miten kuluneet, miten oli rengaspaineet? Itse en omista Michelineistäni tunnista tuollaisia ongelmia, eli en suosittelisi kitkoja ellen olisi vakuuttunut niiden toimivuudesta.

        Lehtitestesteissäkään ei ongelmia ole raportoitu, vaan todettu että parhailla renkailla voi ajaa kovempaa ja että ne parhaat pysähtyvät paremmin kuin ne muut. Youtuben videoissakin näkee että kitkarenkaat ovat talvirenkaat, kesärenkailla meno on hallitsematonta liukkaalla. Ja sen että jarrutesteissä jotkut tarvitsevat auton tai kahden mitan verran enemmän jarrutusmatkaa.

        Michelinit oli koska autokin ranskalainen, tarkempaa merkkitietoa en muista. Sitikkani ostin käytettynä (2 vanha) ja renkaat tuli mukana eli luultavasti hankittu aikanaan kun autokin. Siis yhden vuoden talviajoa ajeltu ennen minua. Rengaspaineet varmaankin sen mukaiset mitä edellytetään, en tarkista joka viikko.
        Jäätiköllä siis onnettomat pidoltaan, ylämäki vaikea ellei vauhtia voinut ottaa, mutta pehmeässä lumessa kelvolliset. Sellainen vaan on kovin harvinainen tilanne tällä tiellä. Kyseistä tietä ei juuri nastat ole karhentamassa, koska henkilöautoliikenne vähäistä. Raskasta liikennettä enemmänkin. Eli yleensä sileää jäätä tai kovaksi tiivistynyttä lunta. Alusta ei siis ole kitkoille lainkaan otollinen.


    • kunnon nastat

      Ostin uudet nastarenkaat ilman nastoja ja kaveri laittaa liimanastat siihen kesän aikana.Kunnon 1970 luvun nastat ei mitään milli nastoja.

    • LAITA TÄNÄVUONNA

      MARRASKUUSSA SUKSET KOTTEROSI ALLE

      • kesäkumimies

        Älä lähde lepuuttajapellejen ja jyrsijänysvättien mukaan vaan osta ensi talveksi KESÄRENKAAT!!

        kesukeilla on htvä pito talvella, terveisin 15 talvea kesukeilla.

        Kesäkumit forever.


    • Parasta pitoa

      Ihan sama minkälaiset kunhan on kitkat.

    • näin...

      Tuoreelle autoilijalle suositeltavin vaihtoehto on nastarenkaat. Kitkat vain asiaan vihkiytyneille frikeille. Esimerkiksi suomalaiset autovuokraamoketjut, jos vuokraat sieltä henkilöäauton niin aivan varmasti alla on nastarenkaat talvisin, ei koskaan kitkoja, koska autoja vuokrataan normaaleille ihmisille.

    • Eka Viesti

      Nyt kyllä täytyy jo jakaa 10 pistettä ja papukaijamerkki:) Olet hieno ihminen.

      • Eka Viesti

        AP:lle oli tuo.


    • 8+1

      Saatko kicsejä rengas-viesteistä? Kastuuko housusi? Oletko rengas-fetisti?

    • oikeat talvirenkaat

      Kuten tälläkin palstalla on tullut yksimielisyys siitä tosiasiasta, että nastarenkaat ovat ainoat oikeat talvirenkaat, niin eiköhän tämä ole tälläerää selvä juttu.

      • V8 lisää turvaa...

        Meidän taloudessamme nastarenkaita ei käytetä, eli asennekysymys. Vähän kuin tavallisen palkansaajan puoluekanta, toiset äänestävät demareita ja toiset kokoomusta.

        Kuitenkaan sillä yhdellä äänellä ei vaikuteta paljoakaan, eli jos kokee ettei pärjää ilman nastoja ei liene iso juttu kokonaisuuden kannalta jos niitä käyttää. Itse en nastoja ole kaivannut, eli yksilötasollakaan ei menetä mitään vaikkei TM-testivoittajarenkaalla (Continental) ajaisikaan. Vertailuissa jätän nastasarjalaiset pois ja valitsen nastattomista hyvät.


    • oikeat talvirenkaat

      Kokemattomana autoilijana voit vielä opetella ajamaan kitkoilla aivan yhtä varmasti kuin nastoilla. Täällä nastoja puolustavat ovat todennäköisesti kaikki ajaneet niin kauan nastoilla, että eivät enää pärjäisikään kitkoilla. Vähän kuin oikeanpuoleinen liikenne, vaikeaa meidän suomalaisten on vasemmalla ajaa. Mahdollista toki, mutta hieman hankalaa ja riskialttiimpaa kuin oikealla. Se riippuu siitä mihin itsensä opettaa.

      Tee siis itsellesi ja ympäristöllesi palvelus ja hanki kitkat.

      • jatketaanko syksyyn?

        "Kokemattomana autoilijana voit vielä opetella ajamaan kitkoilla aivan yhtä varmasti kuin nastoilla. Täällä nastoja puolustavat ovat todennäköisesti kaikki ajaneet niin kauan nastoilla, että eivät enää pärjäisikään kitkoilla."

        Kuten kommentistasikin voi helposti todeta, niin olet itsekin sitä mieltä, että kitkat ovat huonommat talvirenkaat kuin nastat. No sehän on tietysti tottakin, joten ok.
        Kysehän onkin lopulta siitä, halutaanko parhaita turvallisuusvarusteita vai riittääkö huonommatkin. Tämä samahan koskee tietysti muitakin turvavarusteita kuin talvirenkaita.
        Koskaan emme pääse eroon kokemattomista, uusista kuljettajista emmekä niistä kuljettajista, jotka eivät kuulu niihin 'tavallista parempiin'. Näitä on aina liikenteessä myös talvisin.

        Sitten tietysti tulee mukaan muitakin tekijöitä kuin turvallisuus. Näissä keskusteluissa yleensä on tuotu voimallisesti esiin näitä vain niiltä osin, kun ne ovat nastoille epäedullisia. Turvallisuuspuolta, joka on nastojen ylivoimaisin etu, ei oikeastaan lainkaan ole keskusteluissa.
        Kaikki tietävät, että nastat kuluttavat urautumisen osalta tietä hieman enemmän kuin kitkat. Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää, taasen murentaa teitä (kuopat ja repeämät) ja lisää tietysti myös nastojen urautumisvaikutusta. Tämänkin tietävät kaikki. Saastuttamista lainkaan väheksymättä.
        Ympäristötekijöistä oikeastaan vain äänisaaste on selkeästi nastoilla suurempi. Muilta osin tilanne taitaa olla lähinnä päinvastoin.
        Autoilu saastuttaa se on selvä.


      • tosikon vastaus
        jatketaanko syksyyn? kirjoitti:

        "Kokemattomana autoilijana voit vielä opetella ajamaan kitkoilla aivan yhtä varmasti kuin nastoilla. Täällä nastoja puolustavat ovat todennäköisesti kaikki ajaneet niin kauan nastoilla, että eivät enää pärjäisikään kitkoilla."

        Kuten kommentistasikin voi helposti todeta, niin olet itsekin sitä mieltä, että kitkat ovat huonommat talvirenkaat kuin nastat. No sehän on tietysti tottakin, joten ok.
        Kysehän onkin lopulta siitä, halutaanko parhaita turvallisuusvarusteita vai riittääkö huonommatkin. Tämä samahan koskee tietysti muitakin turvavarusteita kuin talvirenkaita.
        Koskaan emme pääse eroon kokemattomista, uusista kuljettajista emmekä niistä kuljettajista, jotka eivät kuulu niihin 'tavallista parempiin'. Näitä on aina liikenteessä myös talvisin.

        Sitten tietysti tulee mukaan muitakin tekijöitä kuin turvallisuus. Näissä keskusteluissa yleensä on tuotu voimallisesti esiin näitä vain niiltä osin, kun ne ovat nastoille epäedullisia. Turvallisuuspuolta, joka on nastojen ylivoimaisin etu, ei oikeastaan lainkaan ole keskusteluissa.
        Kaikki tietävät, että nastat kuluttavat urautumisen osalta tietä hieman enemmän kuin kitkat. Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää, taasen murentaa teitä (kuopat ja repeämät) ja lisää tietysti myös nastojen urautumisvaikutusta. Tämänkin tietävät kaikki. Saastuttamista lainkaan väheksymättä.
        Ympäristötekijöistä oikeastaan vain äänisaaste on selkeästi nastoilla suurempi. Muilta osin tilanne taitaa olla lähinnä päinvastoin.
        Autoilu saastuttaa se on selvä.

        => Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää,

        Et suinkaan usko tuota itsekään?

        => turvallisuus

        Joku on sanonut jotakin tyyliin "hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteeseen josta taitava kuljettaja nippa nappa selviää".

        Minä ajan kitkoilla enkä koe että nasta-asialla olisi liikenneturvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Jos kitkat olisivat liukkaat en perheellisenä ja omat autoilukustannukset maksavana käyttäisi niitä, mutta en saisi nastoista yhtään mitään etua.

        On muistettava että eri rengasmerkit menestyvät testeissä eri tavoin, osa ei ole kitkarenkaita merkittävästi parempia. Kaikki nastarenkaat eivät ole testivoittajia, mutta niissä on silti nastojen haitat.


      • oikeat talvirenkaat
        jatketaanko syksyyn? kirjoitti:

        "Kokemattomana autoilijana voit vielä opetella ajamaan kitkoilla aivan yhtä varmasti kuin nastoilla. Täällä nastoja puolustavat ovat todennäköisesti kaikki ajaneet niin kauan nastoilla, että eivät enää pärjäisikään kitkoilla."

        Kuten kommentistasikin voi helposti todeta, niin olet itsekin sitä mieltä, että kitkat ovat huonommat talvirenkaat kuin nastat. No sehän on tietysti tottakin, joten ok.
        Kysehän onkin lopulta siitä, halutaanko parhaita turvallisuusvarusteita vai riittääkö huonommatkin. Tämä samahan koskee tietysti muitakin turvavarusteita kuin talvirenkaita.
        Koskaan emme pääse eroon kokemattomista, uusista kuljettajista emmekä niistä kuljettajista, jotka eivät kuulu niihin 'tavallista parempiin'. Näitä on aina liikenteessä myös talvisin.

        Sitten tietysti tulee mukaan muitakin tekijöitä kuin turvallisuus. Näissä keskusteluissa yleensä on tuotu voimallisesti esiin näitä vain niiltä osin, kun ne ovat nastoille epäedullisia. Turvallisuuspuolta, joka on nastojen ylivoimaisin etu, ei oikeastaan lainkaan ole keskusteluissa.
        Kaikki tietävät, että nastat kuluttavat urautumisen osalta tietä hieman enemmän kuin kitkat. Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää, taasen murentaa teitä (kuopat ja repeämät) ja lisää tietysti myös nastojen urautumisvaikutusta. Tämänkin tietävät kaikki. Saastuttamista lainkaan väheksymättä.
        Ympäristötekijöistä oikeastaan vain äänisaaste on selkeästi nastoilla suurempi. Muilta osin tilanne taitaa olla lähinnä päinvastoin.
        Autoilu saastuttaa se on selvä.

        "Kuten kommentistasikin voi helposti todeta, niin olet itsekin sitä mieltä, että kitkat ovat huonommat talvirenkaat kuin nastat."

        Näin en sanonut. Kyse on siitä miten itsensä opettaa. Kitkoilla pärjää varsin hysin suomessa kelissä kuin kelissä.

        "Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää..."

        Väitän, että ilman suolausta moni nastakuski olisi ihan yhtä lailla penkassa kuin kitkoillakin. Jos todellak kuvittelet, että suolauksesta on hyötyä VAIN kitkoille, olet pahasti metsässä. Tätä juuri tarkoitin sillä, että kun on opetellut ajamaan nastoilla, ei enää edes ymmärrä muusta. Sen kerran tai kaksi kun Suomessa on todessa tiet jäässä ja kitkoilla on ajettava hieman varovaisemmin ei ole peruste nastojen käytölle.

        Keksikää joskus jotain uutta...


      • oikeat talvirenkaat
        oikeat talvirenkaat kirjoitti:

        "Kuten kommentistasikin voi helposti todeta, niin olet itsekin sitä mieltä, että kitkat ovat huonommat talvirenkaat kuin nastat."

        Näin en sanonut. Kyse on siitä miten itsensä opettaa. Kitkoilla pärjää varsin hysin suomessa kelissä kuin kelissä.

        "Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää..."

        Väitän, että ilman suolausta moni nastakuski olisi ihan yhtä lailla penkassa kuin kitkoillakin. Jos todellak kuvittelet, että suolauksesta on hyötyä VAIN kitkoille, olet pahasti metsässä. Tätä juuri tarkoitin sillä, että kun on opetellut ajamaan nastoilla, ei enää edes ymmärrä muusta. Sen kerran tai kaksi kun Suomessa on todessa tiet jäässä ja kitkoilla on ajettava hieman varovaisemmin ei ole peruste nastojen käytölle.

        Keksikää joskus jotain uutta...

        Nastarenkaat ovat edelleen ainoat oikeat talvirenkaat, onhan siitä niin varmat ja pitävät todisteet niin käytännössä kuin eri medioitten testeissäkin.
        Lepuuttajilla ajavat yrittävät saada vainoharhaisilla lausunnoilla kannatusta lipsukkeilleen, mutta ei niiden höpinöistä kannata välittää.


      • Kelttis_
        oikeat talvirenkaat kirjoitti:

        Nastarenkaat ovat edelleen ainoat oikeat talvirenkaat, onhan siitä niin varmat ja pitävät todisteet niin käytännössä kuin eri medioitten testeissäkin.
        Lepuuttajilla ajavat yrittävät saada vainoharhaisilla lausunnoilla kannatusta lipsukkeilleen, mutta ei niiden höpinöistä kannata välittää.

        Turhaa löpinää ilman mitään edellisiin kommentteihin liittyviä argumentteja.
        Isiltä perityt nastat ja harhaopit pehmentäneet pääsi.

        Vahvistaa tuota aiempaa ajatusta siitä, että asfalttijyrsimien käyttäjien on vaikea (lähes mahdotonta) muuttaa pinttynyttä ajatusmaailmaansa.


      • jatkoa edellisiin
        Kelttis_ kirjoitti:

        Turhaa löpinää ilman mitään edellisiin kommentteihin liittyviä argumentteja.
        Isiltä perityt nastat ja harhaopit pehmentäneet pääsi.

        Vahvistaa tuota aiempaa ajatusta siitä, että asfalttijyrsimien käyttäjien on vaikea (lähes mahdotonta) muuttaa pinttynyttä ajatusmaailmaansa.

        Mutta emmehän ole toki niin vainoharhaisia kuin lepuuttajapellet, sehän on vakava sairaus.


      • kitkat on ekoteko
        jatkoa edellisiin kirjoitti:

        Mutta emmehän ole toki niin vainoharhaisia kuin lepuuttajapellet, sehän on vakava sairaus.

        Nastapellet valitettavasti vertaavat kitkarenkaita kesärenkaisiin, sen sijaan että vertaisivat niitä 1-2 talvea ajettuihin nastarenkaisiin. Molemmat ovat yhtä hyvät, mutta nastat pilaavat tienpinnat ja tuottavat melua.

        Ai niin, tarkoitin niitä premium-nastarenkaita, en niitä halvempia. Niitä halvempia ei kannata ostaa jos hakee nimenomaan tekniikan kautta turvallisuutta.

        Minä en kaipaa nastoja koska en ajotavallani ylitä kitkarenkaiden pitokykyä missään vaiheessa. Nastat ovat turhakkeet joista voi luopua.


      • jatketaanko syksyyn
        tosikon vastaus kirjoitti:

        => Suolaus, jota kitkojen käyttö edellyttää,

        Et suinkaan usko tuota itsekään?

        => turvallisuus

        Joku on sanonut jotakin tyyliin "hyvä kuljettaja ei aja itseään tilanteeseen josta taitava kuljettaja nippa nappa selviää".

        Minä ajan kitkoilla enkä koe että nasta-asialla olisi liikenneturvallisuuden kanssa mitään tekemistä. Jos kitkat olisivat liukkaat en perheellisenä ja omat autoilukustannukset maksavana käyttäisi niitä, mutta en saisi nastoista yhtään mitään etua.

        On muistettava että eri rengasmerkit menestyvät testeissä eri tavoin, osa ei ole kitkarenkaita merkittävästi parempia. Kaikki nastarenkaat eivät ole testivoittajia, mutta niissä on silti nastojen haitat.

        Jos TURVALLISUUS katsotaan talvirenkaan tärkeimmäksi ominaisuudeksi, niin nastat ovat kitkoja paremmat ylivoimaisesti. Tästä ei ole epäilystä ja se on tullut selväksi joka ainoassa talviolosuhteissa tehdyissä talvirengastestissäkin.
        Tätä ei muuta yhtään kuljettajan ajotaito tai kokemus. Taidoiltaan hyvät kuljettajat ovat hyviä ajoipa sitten nastoilla tai kitkoilla.
        Samoin heikommat kuljettajat, ajotaitoon ei rengasvalinta vaikuta yhtään, mutta selviytymiseen kylläkin.

        Tyypillinen kitkafanaatikon perustehan on juuri se, että MINÄ en tarvitse, MINÄ selviän ja MINÄ osaan ajaa ennakoivasti, MINÄ en ole koskaan kaivannut nastoja, jne, jne jne. Näin varmaan onkin, mutta liikenteessä on runsaasti muitakin ja heidän osaamisesta ja liikenneasenteista ei ole tietoa. Huippukuljettajaakin auttaa pitävät nastarenkaat, jos toinen on liukastelemassa päälle, lapsi juoksee yhtäkkiä eteen, tms yllättäviä tilanteita varten.

        Suolaus toki turvallisuusmielessä hyödyttää kaikkia. Toki sulalla tiellä on turvallisempaa ajaa kuin liukkaalla. Keinotekoisesti kemikaaleilla sulana pitäminen saastuttaa luontoa, rikkoo teitä ja lisää nastojen urauttamisvaikutusta, ruostuttaa autoja, sotkee ja likaa. Nastarenkailla ajavat eivät tarvitse suolausta, mutta kitkarenkailla tilanne on toinen hyvin usein.
        Juu, nyt taasen joku ruudinkeksijä kertoo sen vanhan jutun kolmesta päivästä talven aikana, kun nastarenkaista oli hyötyä. Se muuten on lähtöisin alunperin TM:n vitsinurkasta ja joku otti sen tosissaan ja nyt kertoilee sitä totuutena...

        Nastarenkailla pärjää hyvin ja selvästi kitkoja paremmin jokaisella talvikelillä ilman suolaa, myös aamuisilla jääkeleillä. Kitkoillakin toki selviää jääpinnoilla ja koviksi ja liukkaiksi tampatuilla lumipinnoilla, mutta vaatii kuljettajalta selvästi kokemusta ja enemmän taitoa. Tilannetta toki helpottaa, kun nastarenkailla tiet karhentuvat kitkojenkin pitoa parantaen.

        Sehän on selvä, että paremmat renkaat ovat parempia ja huonommat huonompia. Pätee kaikkiin renkaisiin.
        Jos halutaan verrata heikointa kiinalaista nastarengasta huippukitkarenkaaseen, niin perusteena taitaa olla ihan joku muu kuin turvallisuusnäkökulma.


      • nastat ekoteko
        kitkat on ekoteko kirjoitti:

        Nastapellet valitettavasti vertaavat kitkarenkaita kesärenkaisiin, sen sijaan että vertaisivat niitä 1-2 talvea ajettuihin nastarenkaisiin. Molemmat ovat yhtä hyvät, mutta nastat pilaavat tienpinnat ja tuottavat melua.

        Ai niin, tarkoitin niitä premium-nastarenkaita, en niitä halvempia. Niitä halvempia ei kannata ostaa jos hakee nimenomaan tekniikan kautta turvallisuutta.

        Minä en kaipaa nastoja koska en ajotavallani ylitä kitkarenkaiden pitokykyä missään vaiheessa. Nastat ovat turhakkeet joista voi luopua.

        Kitkafanaatikot vertaavat parhaita kitkarenkaita lähes kymmenen vuotta vanhoihin nastarenkaisiin sen sijaan että vertaisivat edes samanikäisiä renkaita keskenään ja huippukitkoja huippu nastarenkaisiin. Toinen suosittu vertailutapa on huippukitkarengas vastaan halpa kiinalainen nastarengas (joka ei ole oikeaa talvea nähnytkään).
        Kitkat häviävät tällaisessa testissä pidon osalta aina.

        Ekoteko? Ja millähän tavalla?

        Unohdatko tahallasi turvallisuuden?
        Minusta melkoista ekotekoa on myös onnettomuksien välttäminen, ihmishenkien säästäminen ja loukkaantumisten vähentäminen... Nämä säästävät luontoa, kustannuksia jne.
        Puhumattakaan inhimillisistä kärsimyksistä.


      • oikeat talvirenkaat
        nastat ekoteko kirjoitti:

        Kitkafanaatikot vertaavat parhaita kitkarenkaita lähes kymmenen vuotta vanhoihin nastarenkaisiin sen sijaan että vertaisivat edes samanikäisiä renkaita keskenään ja huippukitkoja huippu nastarenkaisiin. Toinen suosittu vertailutapa on huippukitkarengas vastaan halpa kiinalainen nastarengas (joka ei ole oikeaa talvea nähnytkään).
        Kitkat häviävät tällaisessa testissä pidon osalta aina.

        Ekoteko? Ja millähän tavalla?

        Unohdatko tahallasi turvallisuuden?
        Minusta melkoista ekotekoa on myös onnettomuksien välttäminen, ihmishenkien säästäminen ja loukkaantumisten vähentäminen... Nämä säästävät luontoa, kustannuksia jne.
        Puhumattakaan inhimillisistä kärsimyksistä.

        Juurihan se tuossa sanoi, että ei tarvitse ajotyylissään nastoja. Jätätkö tahallasi lukematta tietyt kohdat näistä viesteistä?

        Vielä kerran: oppimiskysymys.

        Mutta onhan se niin muissakin asioissa, että kaikki eivät vain voi oppia yhtä hyvin...


      • rtrtt
        jatkoa edellisiin kirjoitti:

        Mutta emmehän ole toki niin vainoharhaisia kuin lepuuttajapellet, sehän on vakava sairaus.

        Tarkoitatko vainoharhaisuudella sitä, että kuvittelee heti ajavansa metsään jos alle laitetaankin nastojen sijaan kitkat? Sitä täällä tuntuu olevat liikkeellä nastakuskeilla...


      • nastat ekoteko
        oikeat talvirenkaat kirjoitti:

        Juurihan se tuossa sanoi, että ei tarvitse ajotyylissään nastoja. Jätätkö tahallasi lukematta tietyt kohdat näistä viesteistä?

        Vielä kerran: oppimiskysymys.

        Mutta onhan se niin muissakin asioissa, että kaikki eivät vain voi oppia yhtä hyvin...

        "Vielä kerran: oppimiskysymys."

        Heh.
        Tuolla edellä onkin oikein hyvä kirjoitus, joka sopii vastineeksi sinullekin:

        "Tyypillinen kitkafanaatikon perustehan on juuri se, että MINÄ en tarvitse, MINÄ selviän ja MINÄ osaan ajaa ennakoivasti, MINÄ en ole koskaan kaivannut nastoja, jne, jne jne"

        Ja lopuksi jo itse totesitkin tosielämän faktan:
        "Mutta onhan se niin muissakin asioissa, että kaikki eivät vain voi oppia yhtä hyvin... "


    • minä meinaan

      laittaa huopatossut.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      417
      9171
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      189
      3780
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      21
      2248
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      87
      1393
    5. Kaipaatko sinä

      Yhtään meidän katseita
      Ikävä
      116
      1168
    6. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1155
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1122
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1118
    9. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1110
    10. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1063
    Aihe