Ahvenanmaa käy kalliiksi!

Laandi Maija

25

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 12googgy

      Miten on mahdollista että vain 28000 asukasta silti 16 kuntaa??

      • 19iittigas

        KEPULAISIA kuntia ajetaan pakolla säästöihin ja liitoksiin,miksi SOTE ei koske Ahvenamaata?


      • 19iittigas kirjoitti:

        KEPULAISIA kuntia ajetaan pakolla säästöihin ja liitoksiin,miksi SOTE ei koske Ahvenamaata?

        Siksi, että täällä on oma kunnallislaki. Ja miten se voisi koskea kun terveydenhuolto ei täällä edes kuulu kunnille? Sosiaalihuollon järjestämisestä taas esitettiin perjantaina uusi malli, joka on paljon järkevämpi kuin mantereen sotesekoilut.


      • Jos Suomen
        ahvennainen kirjoitti:

        Siksi, että täällä on oma kunnallislaki. Ja miten se voisi koskea kun terveydenhuolto ei täällä edes kuulu kunnille? Sosiaalihuollon järjestämisestä taas esitettiin perjantaina uusi malli, joka on paljon järkevämpi kuin mantereen sotesekoilut.

        politiikoilla olisi edes hieman munaa olisivat laittaneet ton pummisaaren kuriin aikoja sitten ja veikkaan että niitä etuja tullaan kovalla kädellä karsimaan kunhan Rkp ja Kokoomus tipahtavat oppositioon.


      • 28gottogand
        Jos Suomen kirjoitti:

        politiikoilla olisi edes hieman munaa olisivat laittaneet ton pummisaaren kuriin aikoja sitten ja veikkaan että niitä etuja tullaan kovalla kädellä karsimaan kunhan Rkp ja Kokoomus tipahtavat oppositioon.

        RKP:n politiikka on tullut tiensä päähän. Eduskunnassa tullaan avaamaan keskustelu ja onkin varsin perusteltua tehdä juuri nyt mittavat leikkauset Ahvenanmaan maakuntatukeen, joka kautta SOTE ajetaan pakolla läpi ns. Suur Maarianhaminan perustamiseksi.


      • Ei mikään estä
        ahvennainen kirjoitti:

        Siksi, että täällä on oma kunnallislaki. Ja miten se voisi koskea kun terveydenhuolto ei täällä edes kuulu kunnille? Sosiaalihuollon järjestämisestä taas esitettiin perjantaina uusi malli, joka on paljon järkevämpi kuin mantereen sotesekoilut.

        Suomen poliitikkoja tekemästä lakia jolla ahvenanmaalta otetaan pois kaikki ylimääräiset edut ja jolla ahvenanmaa laitetaan itse korvaamaan omat sakkonsa, kannattais kumminkin muistaa että Ahvenanmaa on osa Suomea.


      • 28gottogand kirjoitti:

        RKP:n politiikka on tullut tiensä päähän. Eduskunnassa tullaan avaamaan keskustelu ja onkin varsin perusteltua tehdä juuri nyt mittavat leikkauset Ahvenanmaan maakuntatukeen, joka kautta SOTE ajetaan pakolla läpi ns. Suur Maarianhaminan perustamiseksi.

        Miten ajat sote-uudistuksen täällä, kun terveydenhuolto ei kuulu kunnille? So-uudistuskin on tulossa. Sinun kannattaisi ensin perehtyä täkäläiseen järjestelmän, ennen kuin ehdottelet ihan omituisia.


      • masse

        ja kaikilla kunnilla kunnanjohtajat


      • Sikäläisen
        ahvennainen kirjoitti:

        Miten ajat sote-uudistuksen täällä, kun terveydenhuolto ei kuulu kunnille? So-uudistuskin on tulossa. Sinun kannattaisi ensin perehtyä täkäläiseen järjestelmän, ennen kuin ehdottelet ihan omituisia.

        järjestelmän tukijalkana on aina ollut maksattaa omat tekonsa mantereen veronmaksajilla, sikäläiseen järjestelmään saattaa tulla isoja muutoksia kunhan Kokoomus ja Rkp joutuvat oppositioon.


      • Ei mikään estä kirjoitti:

        Suomen poliitikkoja tekemästä lakia jolla ahvenanmaalta otetaan pois kaikki ylimääräiset edut ja jolla ahvenanmaa laitetaan itse korvaamaan omat sakkonsa, kannattais kumminkin muistaa että Ahvenanmaa on osa Suomea.

        Itse asiassa ei Ahvenanmaalla mitään erityisiä etuja ole, sen sijaan sillä on itsehallinto, jolloin asiat voidaan järjestää eri tavalla kuin mantereella. Ja kun itsehallinto perustuu kansainvälisiin sopimuksen, ei Suomen poliitikot voi sitäkään ottaa pois.


      • Taitaa sen
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiassa ei Ahvenanmaalla mitään erityisiä etuja ole, sen sijaan sillä on itsehallinto, jolloin asiat voidaan järjestää eri tavalla kuin mantereella. Ja kun itsehallinto perustuu kansainvälisiin sopimuksen, ei Suomen poliitikot voi sitäkään ottaa pois.

        itsehallinon kannattajat kummasti kadota jos valtio lopettaa ylimääräiset tuet sinne.


      • Sikäläisen kirjoitti:

        järjestelmän tukijalkana on aina ollut maksattaa omat tekonsa mantereen veronmaksajilla, sikäläiseen järjestelmään saattaa tulla isoja muutoksia kunhan Kokoomus ja Rkp joutuvat oppositioon.

        Omilla veroillamme me ne maksamme. Toivottavasti tulee sellainen muutos, että ei tarvitse verojamme kierrättää mantereella. Jostain syystä mantereen poliitikot eivät ole ajatuksesta innostuneet. Johtuisikohan siitä, että tietävät häviävänsä rahallisesti? Me kun maksamme paljon veroja.


      • Taitaa sen kirjoitti:

        itsehallinon kannattajat kummasti kadota jos valtio lopettaa ylimääräiset tuet sinne.

        Omia verojamme saamme takaisin, ei tänne mitään ylimääräisiä tukia tule.


      • Aika harvat kunnat
        ahvennainen kirjoitti:

        Omilla veroillamme me ne maksamme. Toivottavasti tulee sellainen muutos, että ei tarvitse verojamme kierrättää mantereella. Jostain syystä mantereen poliitikot eivät ole ajatuksesta innostuneet. Johtuisikohan siitä, että tietävät häviävänsä rahallisesti? Me kun maksamme paljon veroja.

        saavat päättää kokonaan omista veroistaan eikä ahvenanmaalle tule antaa mitään etuoikeuksia mutta lisäveroja sinne voisi laittaa joilla katettaisiin lintujen kevätmetsästyksestä ja nuuskan myymisestä saadut sakot.


      • Höpöhöpö muka
        ahvennainen kirjoitti:

        Omia verojamme saamme takaisin, ei tänne mitään ylimääräisiä tukia tule.

        omia veroja.


      • Aika harvat kunnat kirjoitti:

        saavat päättää kokonaan omista veroistaan eikä ahvenanmaalle tule antaa mitään etuoikeuksia mutta lisäveroja sinne voisi laittaa joilla katettaisiin lintujen kevätmetsästyksestä ja nuuskan myymisestä saadut sakot.

        Kysymys ei ole kunnista vaan itsehallinnollisesta maakunnasta, jolla on oikeus säätää lakeja. Taaskaan ei ole minkäänlaista tietoa järjestelmästa, mutta mielipiteitä löytyy.


      • fader3
        ahvennainen kirjoitti:

        Itse asiassa ei Ahvenanmaalla mitään erityisiä etuja ole, sen sijaan sillä on itsehallinto, jolloin asiat voidaan järjestää eri tavalla kuin mantereella. Ja kun itsehallinto perustuu kansainvälisiin sopimuksen, ei Suomen poliitikot voi sitäkään ottaa pois.

        Ahvenanmaan on taivuttava maakuntatuen mittavaan leikkaukseen ja aloitettava sopeutustoimet.


      • Yrittäisit nyt

      • Sehän on vain
        ahvennainen kirjoitti:

        Kysymys ei ole kunnista vaan itsehallinnollisesta maakunnasta, jolla on oikeus säätää lakeja. Taaskaan ei ole minkäänlaista tietoa järjestelmästa, mutta mielipiteitä löytyy.

        järjestelykysymys ja sitten se onkin historiaa.


      • ahvennainen kirjoitti:

        Kysymys ei ole kunnista vaan itsehallinnollisesta maakunnasta, jolla on oikeus säätää lakeja. Taaskaan ei ole minkäänlaista tietoa järjestelmästa, mutta mielipiteitä löytyy.

        Lisäyksenä, että lintujen kevätmetsästys on miltei kokonaan kielletty, sen vähän kun saa metsästää, on ihan lain mukaisena. Ja nuuskaa saa myydä vain Ruotsissa, Ahvenanmaalla ei sitä myydä eikä sakkoja siitä tietenkään ole tullut. Ottaisit todella asioista selvää!


      • Yrittäisit nyt kirjoitti:

        päättää saatteko ylimääräisiä tukia vai ette. Budjetissa on että saatte ja luottamukseni on siihen hieman korkeammalla kuin sun juttuihin. http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/kk_859_2012_p.shtml

        Itsehallintolain mukaan Ahvenanmaa saa tuon klumpsumamman ja ahvenanmaalaiset maksevat veronsa mantereelle. Ei siinä ole mitään ylimääräistä. Joskus verot ovat enemmän kuin tuo 0,45%, joskus vähemmän, riippuu siitä kuinka paljon verotuloja tulee Ahvenanmaalta tulee, kuinka paljon mantereelta.


    • halvin vaihtoehto

      Eikö sen voisi hyvän tahdon eleenä lahjoittaa Ruotsille.

      • Ei mutta siellä

        asuvat voitaisiin karkoittaa afrikkaan.


    • ja, pappa betalar

      Se olla yksi suuri syksee

    • jonnehh

      Ahvenanmaa voitaisiin antaa vaikka Kreikalle seuraavan kerran kun ovat avustuksia vailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      149
      1461
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      911
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      723
    4. 51
      625
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      15
      563
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      504
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      461
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      37
      453
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      409
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      402
    Aihe