Kertokaas kaikki estekisoista

en tiedä mitään

Olen ratsastuskoulutyttö, ja en koskaan ole kisannut. Mulla ois pari kysymystä teille.
1. Katoin seurakisoja, joku tyttö oli leskellä maneesii ja piti jotain lippuu kädessä ja välil nosti sen. Mitä se tarkottaa?
2. Mitä tarkottaa kun ratsastaja hyppää esteen ni tuomari höpöttää jotain piste ja viiva jutuista. Mitä se tarkottaa ?
3. Mitä teen jos hevonen kieltää?
4. Missä odotan kunnes suoritukseni alkaa?
5. Mine meen suorituksen loputtua?
6. milloin palkinnot jaetaan?
7. Kuinka kauan kunkiakierros kestää, ja kuka sen aloittaa ja kuka lopettaa? Milloin lasken raviin?
8. Mitä otan kisoihin mukaan?
9. Millaiset jalkasuojat hevosella saa olla?
10. Millaiset vaatteet minulla pitää olla?
11. Millainen häntä ja harja hevosella pitää olla?
12. Millainen huopa hevosella on oltava?
13. Minne menen kun verkka loppuu?
14. Mihin numeroa tarvitsee, kuka sen päätttää, mistä tiedän numeroni?
15. Mitä papereita pitää olla mukana?

14

3260

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1. Liputtaja heilauttaa lippua kun ratsukko ylittää lähtolinjan, ja uudestaan kun ratsukko ylittää maalilinjan. Tuomari käynnistää ja pysäyttää ajanottokellon sen mukaan, koska radalta näkee paremmin, missä vaiheessa hevonen nuo linjat ylittää.

      2. Muita piste ja viiva-juttuja ei tule mieleen kuin virhepisteet joita ratsukko saa pudottaessaan puomin tai jos hevonen kieltäytyy hyppäämästä, sekä viivoina lähtö- ja maaliviivat. Ja isoissa kisoissa alkaa jossain vaiheessa tulla virhepisteitä myös jos radan kiertää liian hitaasti. Se on ns aikavirhe joita ei pikkukisoissa ole kuin ehkä harjoituksen vuoksi. Jos hevonen kieltää kolmesti, ratsastaja tippuu satulasta tai ratsukko hyppää väärän esteen, ratsukon suoritus hylätään.

      3. Jos hevonen kieltää, otat kaikessa rauhassa uuden lähestymisen ja hyppäät uudestaan. Ei siinä muutakaan voi tehdä.

      4. Suorituksen alkamista odotellaan lämmittelylykentällä, riippuen vähän tallistakin mikä on tapana. Olen nähnyt valmistautuvan ratsukon odottelevan suoritusalueen portilla, tai viimeksi kun pari viikkoa sitten katselin ekakertalaisten harjoituskisoja, valmistautuva ohjattiin myös radalle, missä hän kierteli käynnissä ulkoreunoja myöten ettei häiritsisi suoritusta.

      5. Suorituksen jälkeen palaat veryttelyalueelle tai mikä nyt onkaan sovittu paikka. Jos olet menossa ensimmäisiin kisoihisi, sinua varmasti neuvotaan. Jos jostain syystä ei, niin kannattaa itse kysyä miten tallilla on tapana toimia.

      6. Palkinnot jaetaan sitten kun kaikki ovat suorittaneet radan ja tuomaristo on ehtinyt tarkistaa jokaisen ratsukon virhepisteet ja ajan. Se jolla on nopein aika ja vähiten virhepisteitä, voittaa luokan.

      7. Kunniakierros ei kestä kauan. Kun ruusukkeet on jaettu, voittaja aloittaa kunniakierroksen oikeaan, toiseksi tullut lähtee perään, sitten kolmanneksi tullut jne. Kenttä kierretään ympäri yhden kerran rauhallisessa laukassa, ja kun kierros on tehty, hiljennetään raviin ja edelleen käyntiin.

      8. Ellei seura ole määrännyt jotakin erityistä, niin tavallisten ratsastusvarusteiden pitäisi riittää. Jos osallistujia on paljon, voi olla hyvä ottaa jotain evästä mukaan ellei tallilla ole kahvilaa. Itselleni ainakin tuli poikkeuksetta nälkä kisoissa.

      9. Suojista en osaa sanoa kun omallani ei ole koskaan tarvittu enkä ole kiinnittänyt asiaan huomiota muidenkaan kohdalla. Kannattaa tarkistaa asia omalta ratsastuksen opettajalta, hänen luulisi tietävän.

      • 10. Vaatteiksi pitäisi riittää ihan tavalliset ratsastusvaatteet ellei seura erikseen ilmoita jotakin muuta.

        11. Pienissä estekisoissa ei ole väljä miten hevosen harja ja häntä on laitettu. Minä olen kisannut esteillä ihan vapailla jouhilla, mutta jos hevosella on sellaiset jouhet jotka sotkeutuvat ohjiin, ne on hyvä joko letittää tai laittaa sykeröille etteivät ne häiritse suoritusta. Isoissa kisoissa harja yleensä laitetaan sykeröille, ettei pitkä harja hulmua ratsastajan silmille kun vauhti kasvaa, tai kuten sanottu, etteivät ne sotkeudu ohjiin.

        12. Huovan muodolla ei ole merkitystä. Oman maun mukaan.

        13. Mitä veryttelyä tarkoitat? Alkuverrassa riippuu tallista miten asia on järjestetty. Onko se samalla kentällä kuin missä varsinainen lämmittely ja harjoituseste on, vai onko alkuverra erikseen ja lämmittelylle oma kenttänsä. Jos ne ovat erikseen, verran jälkeen siirrytään lämmittelykentälle.
        Loppuverran jälkeen, ellei hevonen osallistu muihin luokkiin, se viedään talliin ja hoidetaan hyvin, tai jos on tarpeeksi lämmin päivä, sen voi viedä tarhaankin. Myös talli-/omistajakohtaista. Jos hevonen osallistuu muihinkin luokkiin, niin sitten sen kanssa jäädään käppäilemään joko veryttely/lämmittelykentälle tai jonnekin lähistölle niin että sen saa nopeasti paikalle kun seuraavan luokan lämmittely alkaa, sekin riippuen siitä miten asia on tallilla järjestetty. Kannattaa kysyä sitäkin niin ei tule sekaannuksia.

        14. Tarkoittanet lähtönumeroa. Se on käytännössä vuoronumero jonka avulla tuomaristo pysyy selvillä siitä, kuka milloinkin on vuorossa. Se helpottaa myös ratsastajia, jotka näkevät lähtötaulusta ovatko he jonon alussa vai lopussa, ja pystyvät sitten arvioimaan paljonko heillä on aikaa hevosen lämmittelyyn. Ei kannata väsyttää hevosta ennen suoritusta.
        En ole varma miten tuo lähtöjärjestys määrätään. En ole koskaan edes ajatellut asiaa... Voi olla, että se menee suoraan ilmoittautumisjärjestyksessä, mutta esim tallikisoissa järjestys on voitu arpoakin.
        Oman numerosi näet lähtötaulusta jos sellainen on katsottu tarpeelliseksi. Jos osallistujia on vain vähän, sitä ei välttämättä tarvita. Oli lähtötaulua tai ei, tuomari kuitenkin kuuluttaa radalle saapuvan ratsukon ja sen jonka vuoro on seuraavana. Eli kun tuomari kuuluttaa sinut valmistautuvaksi, niin tiedät, että radalla on yksi suoritus ennen sinua. Jos hevosesi puuskuttaa, anna sen kävellä, niin se saa tasata hengityksesnsä ennen suoritusta.

        15. Papereista en uskalla sanoa mitään. Omista kisoistani on niin paljon aikaa etten muista edes sitä mitä silloin tarvittiin. Vai tarvittiinko mitään.


    • katherine

      Lampinajadin ohjeet koskee sitten nimen omaan ratsastuskouluhevosella kilpailemista tallin omissa kisoissa. Kannattaa kuitenkin kysyä opettajalta miten toimitaan, koska ohjeet voi vaihdella tallista riippuen.


      Lampinajadille suosittelen myös sääntöjen kertausta. Kilpailuissa ei aina voita se, jolla on nopein aika. On olemassa erilaisia arvostelutapoja.
      Kilpailunumero ja lähtönumero on erikseen. Kilpailunumeroa tarvitaan aluetasolla ja sitä isommissa kisoissa, sekä aluekisojen ytheydessä olevissa seurakisoissa. Kilpailunumero lukee lähtöluettelossa ja hevoseen pitää kinnittää numerolappu jossa tämä numero näkyy.

      Lähtöjärjestys aina arvotaan, tarvittaessa sitä muutetaan sitten käsin, jos esimerkiksi sama hevonen menee samassa luokassa kahteen kertaan.

      Seura- ja harjoituskisoissa riittää aina siisti ratsastusasu (kypärä pakollinen). Virallinen kilpailuasu on pakollinen aluetasolla 110cm luokista ylöspäin ja sitä vaativammissa luokissa.

      Suojiin ei ole erityisempiä määräyksiä, kunhan ne on sisäpinnalta sileät (ei vahingoita hevosta, tekniikkasuojat kielletty). Nuorilla hevosilla on omat säännöt.

      Hevosen letitys ei ole millään tasolla pakollista estekisoissa.

    • mörrinkäinen

      Katherinelle suosittelen luetun ymmärtämisen kertausta. Lampinajadi ei väittänytkään, että aika olisi ainoa ratkaiseva asia, vaan hän sanoi, että myös virhepisteet merkitsevät. Muita arvosteluperusteita esteillä ei pikkukisoissa minunkaan tietääkseni ole, oli kyse sitten tallikisoista tai jostain ulkopuolisista kisoista. Temppuradat ovat sitten asia erikseen.

      Kilpailunumeroa ei pikkukisoissa yleensä ole, mutta lähtönumero on (arvottu tai ei), ja jos tuo lähtönumero on ainoa numero mikä ratsukoille on annettu, se palvelee myös kilpailunumerona vaikka ei sitä virallisesti olekaan. Joka tapauksessa sen perusteella tuomaristo pysyy selvillä siitä kuka kukin on ja ratsastajat tietävät milloin on oma vuoro. Ihan niin kuin Lampinajadi sanoi.

      Kiinnostaisi myös kovasti paljon tietää, milloin kisasäännöt ovat muuttuneet? Mitä itse olen kilpaillut, niin säännöt ovat olleet kaikille samat sekä tallikisoissa että ulkopuolisissa, ja riippumatta siitä, onko alla ratsastuskoulun hevonen vai yksityinen. Aika otetaan samalla tavalla, virhepisteet lasketaan samalla tavalla ja veryttelyalueet ovat samanlaiset kaikille ja niitä käytetään samalla tavalla. Palkintojenjaot menevät samalla tavalla. Ainoat erot mitä olen huomannut tallikisojen ja ulkopuolisten kisojen välillä ovat olleet järjestelykysymyksiä, ja ne taas ovat aina tallikohtaisia. Kisakokemusteni perusteella Lampinajadin määritelmät ovat yleispäteviä sekä oman tallin kisoihin että muihinkin. Huomioonottaen tallikohtaiset erot.

      Ai niin, paitsi tietysti sen suhteen, mitä hevoselle tehdään suorituksen jälkeen. Ulkopuolisen ei sovi laittaa hevostaan talliin tai tarhaan ellei siitä ole nimenomaan tallin kanssa sovittu. Siinä on todellakin kyse ainoastaan oman tallin hevosista oman tallin kisoissa. Mutta se nyt on itsestään selvää, ja asiaan puuttuminen pelkkää turhanaikaista hiusten halkomista.

    • Meinasin vastata, mutta mörrinkäinen sanoikin jo kaiken tarpeellisen. :)

      Odotan jatkoa suurella mielenkiinnolla.

    • katherine

      Kilpailuissa on AINA jokin arvostelumenetelmä. Ihan niissä pikkukisoissakin. Jotkut eivät siihen kiinnitä huomiota, mutta oikeaoppisessa kisakutsussa se aina mainitaan (jos ei mainita, on kisat huonosti järjestetty, näitäkin tosin joskus näkee).
      Useimmissa kisoissa käytetään arvostelua 367.1 tai 367.2 jossa tosiaan on kaksi vaihetta ja virhepisteet ja aika ratkaisee.
      Nykyään kuitenkin yhä enemmän näkee esim. arvostelua A.1.0 tai A.0.0 jossa vain virhepisteillä on merkitystä. Tyyliarvostelunkin merkitys kasvaa koko ajan ja esimerkiksi arvostelu 367.1 A2/tyyliarv. on näkynyt viime aikoina varsin usein.

      Aikavirheetkin lasketaan AINA jos kyseessä on arvostelu, jossa aikaa otetaan. Yleensä tosin ensimmäisaika on helpoissa luokissa niin pitkä, että saa mennä todella hitaasti jotta enimmäisajan ylittää. Mutta enimmäisaika on silti aina olemassa, jos sääntöjen mukaan kilpaillaan.


      Kilpailunumero ja lähtönumero on myös pikkukisoissa aina eri asia. Pikkukisoissa ei yleensä kilpailunumeroa käytetä, jolloin siitä ei myöskään puhuta. Mutta lähtönumero ei koskaan ole kilpailunumero.


      Radan suorituksen jälkeen yleensä poistutaan suoraan kävelyalueelle, sillä verryttelyalue on tyypillisesti ahdas ja sinne pääsee vain ennen suoritusta verryttelemään. Korkeintaan pari kierrosta ehtii ottaa ravia suorituksen jälkeen. Ratsastuskouluissa yleensä ratsastuskouluoppilaat on koko ajan verryttelyalueella turvallisuus syistä.



      "10. Vaatteiksi pitäisi riittää ihan tavalliset ratsastusvaatteet ellei seura erikseen ilmoita jotakin muuta."
      Tuo on myös hassusti sanottu. Tavalliset (siistit) ratsastusvaatteet riittää AINA seuratason kisoissa. Ratsastusseura ei voi määrätä käyttämään virallista kisa-asua, korkeintaan naamiaiskisoissa voidaan käskeä käyttämään naamiaisasua.


      Isoissa kisoissa hevoset letitetään siksi että se on siistin näköistä. Ei siksi että harja hulmuaisi jotenkin enemmän. Letitys ei koskaan ole pakollista.


      Ratsukko hylätään, jos hevonen kieltää kaksi kertaa.



      Ei lampinajadin tekstissä pahoja virheitä ole, mutta turhan paljon virheitä silti. Lampinajadiin luotetaan paljon, joten siksi olisi tärkeää, että hän jakaisi oikeita ohjeita. Sääntöihin tulee joka vuosi pieniä muutoksia ja jos sääntötietämys on 10 vuoden takaa, on syytä säännöt lukaista läpi. Ainakin jos aikoo netissä toisia opastaa :)
      (esim. tuo että ei tiedä arvostelumenetelmistä, on paha puute, ksoka ne on niin oleellinen asia kilpailemista).

    • Totta, ja siksi sanoinkin, että omista kisoistani on jo aikaa. Ettei minuun luotettaisi tässä asiassa liikaa. Numeroihin en enempää puutu, minulla on siitä erilaisia kokemuksia kuin sinulla, ja sentään hieman lähemmältä ajalta kuin kymmenen vuoden takaa... kuten myös siitä, minne ratsukko menee suorituksen jälkeen. Se on juuri niitä tallikohtaisia eroja, joka paikassa ei ole erillistä kävelystysaluetta.

      Aikavirhe taas... No, minä katson asioita käytännön kannalta enkä sen mukaan mikä on virallista. Kuten itsekin sanoit, pikkuluokissa enimmäisaika on niin pitkä, että saa olla todella hidas että onnistuisi sen ylittämään. Hevosethan saisivat melkein kävellä radan läpi ennen kuin aika ylittyisi, eli käytännössä aikavirhe pyyhkiytyy olemattomiin vaikka säännöissä sellainen mainitaankin.

      Vaatetukseen liittyvä kommenttini oli epämääräinen sen takia, että vaikka yleensä tavallinen siisti ratsastusasu riittää, olen kerran (ei ole pitkäkään aika) sattunut paikalle seurakisojen aikana, ja siellä oli joku vaatetukseen liittyvä juttu joka oli (niin minulle kerrottiin) seuran vaatimus. Tai toive, mikä lie. En sitä painanut mieleeni joten en osaa nyt mainita mistä siinä oli kyse. Joka tapauksessa ajattelin mainita, että seuralla saattaa olla sanottavaa, siitä huolimatta, että se normi asu tavallisesti on yleispätevä pikkukisoissa.

      En sanonut, että letittäminen tms olisikaan pakollista. Kaipa sen huomautuksen voi niinkin tulkita hyvällä mielikuvituksella, mutta pikkukisoissa en toistaiseksi ole ainuttakaan sykeröä nähnyt. Enkä kovin paljon palmikoitakaan sen puoleen. Saman tekevää miten harja on, kunhan ei tule tielle. Voi olla, että jossain vaiheessa se alkaa merkitä paljonkin, mutta vielä ei olla niin pitkällä. Isot kisat ovat asia erikseen, mutta niistä ei ollut puhetta alunperinkään.

      Puuttumatta tarkempaan analyysiin kisojen arvosteluperiaatteista, on pääpaino vielä toistaiseksi selkeästi ajalla ja nopeudella, yhdessä tai erikseen.

    • Minna Oulusta

      Katherine saivartelee taas. Minä kilpailin viikonloppuna ja siellä ainakin ( jälleen kerran ) noudatettiin Lampinajadin tietämiä sääntöjä. Pilkunviilauskisat eivät ole pikkukisoja joita aloittaja tarkoittaa ilmeisesti.

    • Kiitoksia, Minna Oulusta! Mietinkin jo, olenko pudonnut kelkasta pahemmin kuin tiesinkään. :)

      Miten sinulla meni kisoissa?

      Ja minkälainen siellä oli tuo kieltopolitiikka? Kaksi vai kolme ja sitten hylätty? Aiemmin kun olen katsellut, se on ollut kolmesta kiellosta ulos, mutta viimeksi kun seurasin ekakertalaisten harjoituskisoja, siellä tosiaan hylättiin jo toisen kiellon jälkeen. Kiinnostaa tietää vaikka en itse enää kilpailekaan, ja kun olet juuri kisoissa ollut, sinulta on hyvä tarkistaa. :)

      • Minna Oulusta

        Minä tulin toiseksi, 0 0 - rata ja hävisin ajassa 2 / 10 osa sekuntia.
        Täällä oli toisesta kiellosta ulos, samoin satulasta suistuminen tiesi suorituksen hylkäämistä.
        Ja haluan kiittää sinuakin, neuvoit joskus aikaisemmin pehmentämään kuolaimia ja vähentämään väkirehua kun heppani ei meinannut pysyä käsissä. Tein niin nyt tottelee kuin unelma ja tuloksena tämä toinen sija. KIITOS!


      • Minna Oulusta kirjoitti:

        Minä tulin toiseksi, 0 0 - rata ja hävisin ajassa 2 / 10 osa sekuntia.
        Täällä oli toisesta kiellosta ulos, samoin satulasta suistuminen tiesi suorituksen hylkäämistä.
        Ja haluan kiittää sinuakin, neuvoit joskus aikaisemmin pehmentämään kuolaimia ja vähentämään väkirehua kun heppani ei meinannut pysyä käsissä. Tein niin nyt tottelee kuin unelma ja tuloksena tämä toinen sija. KIITOS!

        Onneksi olkoon! Sehän meni sitten todella hyvin! Hienoa kuulla että hevonen toimii kuten pitääkin ja että että neuvoistani on todellakin ollut apua. Silti kunnia sijoituksesta kuuluu ennen kaikkea sinulle ja hevosellesi. Tehän siinä olette kaiken työn tehneet, minä vain kerroin mitä tein omani kanssa kun se oli hankala. Mutta kiitos!

        Tulin uteliaaksi. Mitä kuolaimia käytät sillä nykyään? Kiinnostaisi tietää kuinka paljon pehmeämmät kuolaimet sillä toimivat. Meillä tuo muutos oli ohuesta nivelestä pehmeään kumisuoraan. Miten teillä?


      • Minna Oulusta
        lampinajadi kirjoitti:

        Onneksi olkoon! Sehän meni sitten todella hyvin! Hienoa kuulla että hevonen toimii kuten pitääkin ja että että neuvoistani on todellakin ollut apua. Silti kunnia sijoituksesta kuuluu ennen kaikkea sinulle ja hevosellesi. Tehän siinä olette kaiken työn tehneet, minä vain kerroin mitä tein omani kanssa kun se oli hankala. Mutta kiitos!

        Tulin uteliaaksi. Mitä kuolaimia käytät sillä nykyään? Kiinnostaisi tietää kuinka paljon pehmeämmät kuolaimet sillä toimivat. Meillä tuo muutos oli ohuesta nivelestä pehmeään kumisuoraan. Miten teillä?

        Meillä meni suunnilleen samalla lailla, ohuesta nivelestä muovisuoraan. Vanhemmat pelkäs miten käy kun vaihdoin pehmeämpiin aina vaan, mutta se toimi joka vaihdon jälkeen aina paremmin. Se selvästi rentoutui kun sai pehmeämmät kuolaimet suuhunsa ja sitä myöten alkoi kuunnella paremmin.
        Kokeilin viisiä eri kuolaimia ennenkuin löytyi sopivat.


    • Aikas monia ehdit kokeilla. Hyvä että sopiva kumminkin löytyi! Mukavampi teille molemmille. :)

    • Heppakaveri

      3. Jos hevonen kieltää niin kannattaa ottaa hyvä uusi tie ja kokeilla udestaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe