PIKAVIPPIEN LAKIUUDISTUS 1.6.13 - Luottotiedot vaarassa mennä

katjuska7

Kuulun pikavippien kannattajiin siitä syystä, että ne ovat pelastaneet luottotietoni ja vuokralla-asumiseni pätkätyökierteessa, jossa provikat jälkikäteen. Nyt vakituinen työ ja olin laskenut syksyyn mennessä pääseväni eroon kokonaan. Tajusin just äsken, että tulee lakimuutos. Kirjauduin yhteen ns. kulutusluottopalveluun ja täytin kaikki kentät nähdäkseni, mitä tietoja kysytään. Todella tarkaksi on mennyt, huijata pitää, jos lainaa aikoo saada. Tämä muutos tulee olemaan aikamoinen katastrofi kyllä. Mielipiteitä?

30

1406

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zx11

      Jos ny vakkari työ niin hoida velkakierteesi kuntoon. Hommaa kaikki tarpeellinen niin luottojen mennessä ei tuu paljon vahinkoa. Tilanteesi muistuttaa omaani vuosi sitten. Kiitos takuu-säätiön, velkaa nyt yhteen paikkaan ja rahaa jää hieman jopa säästöönkin.

    • 8+6

      Joo, en voi käsittää kans miten aloittaja vieläkin tarvitsee pikavippejä jos kerran on vakituinen työ. Eihän sulla voi olla varaa maksaa sitä vippiä takaisin jos kerran sun tulot vs menot ovat vieläkin sitä luokkaa että ei säästöjä kerry. Ethän sinä pysty millään selviytymään niistä veloista, vai voisitko kertoa miten sen teet?

      • katjuska7

        Cross-over tulee jossain vaiheessa, joilloin säästöä alkaa kertyä ja lainoista pääsee eroon. Tarkkaa suunnittelua vaatii kyllä ja itsekuria. Pikavipit ovat oikeasti auttaneet joitakuita säilyttämään luottotiedot. Tälläkin hetkellä päällä Vivukselta 600 euron laina, jossa ei korkoa ollenkaan. Harmittaa se, että jatkossa kulutusluottoja hakiessa joutuu huijaamaan tietoja, jotta lainan saa. Siihen en ole ollut halukas, mutta nyt on pakko. Riskillä vaan. Fallout nähdään sit vuoden päästä petosten lisääntymisenä ja luottotietonsa menettäneiden lisääntymisenä puhumattakaan velkapääomien kasvun lisääntymisestä, koska nyt olemme pakotettuja ottamaan 2000 lainan kerralla.


    • ex_vippaaja

      Aloittajalle, katastrofi kyllä sulle juu, mutta meille muille samanlaisten ongelmien kanssa painiville nämä muutokset/tulevatkin ovat olleet jonkinlainen pelastus.
      Vihoviimeinen keino paikata taloutta pikavipeillä lipsahtaa niin helposti kierteen puolelle, itselläni kävi juuri näin. Oman työnantajan palkanmaksuvirheet luisti oman hataran korttitaloni maantasalle. Nyt on eletty kohta tasan vuosi ilman vippejä ja muitakaan luottoja. Perintätoimistojen kanssa voi kanssa tehdä kohtalaisia maksusuunnitelmia jos ei alkup. velkoja enää anna siimaa. Omassa tapauksessa aika moni vippifirma kyllä jousti. Mulla oli vippivelkoja n. 10k€ plus muita ennen vippailua olleita n. 20k€. Velkojia pahimmillaan oli 34 kpl, tässä oli siis jo sähkö-, puhelin- ja vakuutusyhtiöiden rästit mukana kun kaikki palkka meni vippien maksuun. En tiedä mitä aloittajan velka, tai se mikä nyt paikataan vipeillä on, mutta jos ei apuja keltään saa niin neuvottele vippifirman kanssa maksusuunnitelmasta. Jos ei onnaa niin perintäfirmalle vippi seuraavaksi. Mutta ehkä tärkein vinkki on lopettaa velkaantuminen HETI.
      Ihminen on uskomaton otus kun se ei usko asioita ennenkuin itse ne kokee, yleensä silloin jo liian myöhäistä... sillon sen vasta tajuaa että olinpa TYHMÄ.
      Ja aina oltava hätärahavarasto pahan päivän varalle ettei sitten enää uudelleen sorru vippaamaan(500-1k€). Itse olen saanut hätärahavaraston lisäksi säästöön pikkusumman ylim. rahaakin jonka ajattelin "sijoittaa" kesällä käytettyyn motoon(n. 2k€ max.) ja aloittaa pari vuotta sitten jäädytetyn harrastuksen uudestaan. Ja viisastelijoille, maksan vak.maksun etukäteen vuodeksi oma-aloitteisesti( n. 180€ koska liikennevak. bonukset 70%).
      Eli pohjaltakin voi nousta. zx11 tavoin minuakin auttoi Takuu-Säätiö.

      • katjuska7

        Kysymys on siitä että mulla menee hyvin näiden pikavippien kanssa; olen oppinut pelaamaan niiden kanssa. En aio ruveta mihinkään velkajärjestelyihin, olen mukavuudenhaluinen ja teen niinkuin ennenkin olen tehnyt. Kulutusluottoa kehiin vaan.


      • 1+1
        katjuska7 kirjoitti:

        Kysymys on siitä että mulla menee hyvin näiden pikavippien kanssa; olen oppinut pelaamaan niiden kanssa. En aio ruveta mihinkään velkajärjestelyihin, olen mukavuudenhaluinen ja teen niinkuin ennenkin olen tehnyt. Kulutusluottoa kehiin vaan.

        Tää on tää sama lapsivesi kaveri ketä yrittää näitä pikavippejä puolustella. Silti hän ei pysty kertomaan miten hän mukamas pystyy maksamaan niitä vippejä takaisin vaikka talous on niin kuralla ettei säästöjä kerry. Mahdoton yhtälö tuo on.


      • 11+16
        katjuska7 kirjoitti:

        Kysymys on siitä että mulla menee hyvin näiden pikavippien kanssa; olen oppinut pelaamaan niiden kanssa. En aio ruveta mihinkään velkajärjestelyihin, olen mukavuudenhaluinen ja teen niinkuin ennenkin olen tehnyt. Kulutusluottoa kehiin vaan.

        Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia pikavippien kanssa. Johtunee ehkä siitä, että otan vippiä vain sen verran kuin pystyn varmasti maksamaan takaisin ja siitä, että minulla ei ole koskaan ollut tarvetta tilata samaan aikaan pikavippiä monestakymmenestä eri paikasta, vaan minulla on aina korkeintaan yksi pikavippi maksamattomana. Pikavippi sopii erinomaisesti myös pienituloisille, mutta ei sellaisille, joilla ei ole tuloja ollenkaan tai joiden seuraavan rahan saapumispäivä on tuntematon. Lainan ottaminen on yleensäkin huono ratkaisu, jos ihmisellä on krooninen talousvaje peliongelman tai muun tuhlailevan elämäntavan vuoksi.


      • Katjuska7
        11+16 kirjoitti:

        Minulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia pikavippien kanssa. Johtunee ehkä siitä, että otan vippiä vain sen verran kuin pystyn varmasti maksamaan takaisin ja siitä, että minulla ei ole koskaan ollut tarvetta tilata samaan aikaan pikavippiä monestakymmenestä eri paikasta, vaan minulla on aina korkeintaan yksi pikavippi maksamattomana. Pikavippi sopii erinomaisesti myös pienituloisille, mutta ei sellaisille, joilla ei ole tuloja ollenkaan tai joiden seuraavan rahan saapumispäivä on tuntematon. Lainan ottaminen on yleensäkin huono ratkaisu, jos ihmisellä on krooninen talousvaje peliongelman tai muun tuhlailevan elämäntavan vuoksi.

        Just näin. Tilasin muuten Asiakastiedosta omatieto.fi -palvelun ja maksoin siitä kolmekymppiä. Kiinnosti, miten sijoitun OmaScore -luottoluokassa ja yllätyksekseni luokkani oli A. Vaihtoehdot oli A :sta C:hen. Minun luottotietoni -palvelussa kaikki häiriömerkinnät oli puhdasta nollaa, vaikka joskus pikavippi maksettu vasta 7-10 päivää eräpäivän jälkeen. Vivus joskus uhkaili tekstiviestillä jopa 2 päivää eräpäivän jälkeen, mutta näistä tekstareistahan ei kannata välittää, kunhan maksu näkyy heillä ennen kahden viikon rajaa eräpäivän jälkeen. Pelaamalla oikein korttini pikavippimarkkinoilla olen nyt vuoden verran säästynyt maksuhäiriöiltä ja 1.6.13 lakimuutoksen jälkeen löydän varmasti uuden kanavan, jolla pystyn jatkamaan lainanottoa lopulliseen irtipääsyyn asti.


      • 10+8
        Katjuska7 kirjoitti:

        Just näin. Tilasin muuten Asiakastiedosta omatieto.fi -palvelun ja maksoin siitä kolmekymppiä. Kiinnosti, miten sijoitun OmaScore -luottoluokassa ja yllätyksekseni luokkani oli A. Vaihtoehdot oli A :sta C:hen. Minun luottotietoni -palvelussa kaikki häiriömerkinnät oli puhdasta nollaa, vaikka joskus pikavippi maksettu vasta 7-10 päivää eräpäivän jälkeen. Vivus joskus uhkaili tekstiviestillä jopa 2 päivää eräpäivän jälkeen, mutta näistä tekstareistahan ei kannata välittää, kunhan maksu näkyy heillä ennen kahden viikon rajaa eräpäivän jälkeen. Pelaamalla oikein korttini pikavippimarkkinoilla olen nyt vuoden verran säästynyt maksuhäiriöiltä ja 1.6.13 lakimuutoksen jälkeen löydän varmasti uuden kanavan, jolla pystyn jatkamaan lainanottoa lopulliseen irtipääsyyn asti.

        Mistä sinä olet voinut mukamas saada maksuhäiriö merkinnän, jos kerran et ole lainoja ottanut? Eli et ole voinut maksaa vuokraa/sähköä/puhelinlaskua/nettiä? Eli olet ottanut johonkin näihin sen vipin, kerrotko nyt sitten kaikille mistä sinä olet sitä ylimääräistä rahaa saanut näiden maksamiseen, miten olet ne korttisi pelannut?


      • Katjuska7
        10+8 kirjoitti:

        Mistä sinä olet voinut mukamas saada maksuhäiriö merkinnän, jos kerran et ole lainoja ottanut? Eli et ole voinut maksaa vuokraa/sähköä/puhelinlaskua/nettiä? Eli olet ottanut johonkin näihin sen vipin, kerrotko nyt sitten kaikille mistä sinä olet sitä ylimääräistä rahaa saanut näiden maksamiseen, miten olet ne korttisi pelannut?

        Ei ole maksuhäriömerkintää, johan sen yllä selitin. Korttien pelaaminen oikein tarkoittaa, että toistaiseksi on rahat riittäneet sekä vippien takaisinmaksuun että muihin menoihin, mutta siten, että tarvitsee aina uuden vipin entisten hoitamiseksi, kunnes tulee se hetki, että tulot ylittävät menot, jolloin vipeistä pääsee eroon. Tämä on kohdallani tulossa syksyllä tai viimeistään veronpalautuksista, siksi nykysysteemi olisi ollut se kaikkein paras, mutta lakimuutoksen takia täytyy nyt ottaa isompi 2000 euron laina.


    • ex_vippaaja

      Ei juma, aina vaan paranee... mistä näitä sikiää :)
      Miksi ylipäätänsä pitää ottaa vippiä? Eikö tili riitä menoihin? Maksatko jotain
      velkaa velalla? Eli olet jo kierteessä.. jos et ota vippiä, et pysty maksamaan velkaa pois ja siitähän ei hyvää seuraa, pelkäät että luottotiedot menee. Ei ne ihan noin vaan mene, pitää olla reipaasti myöhässä jos vippifirma laittaa perintään tai ilmoittaa maksuviiveestä A-tietoon(OSP,LKP-merkintä). Mitäs jos yhtäkkiä tulot romahtaa, sairastut tai tulee jokin suuri menoerä? Pystytkö hoitamaan silloin vippivelat yms.? Et. 11 16:lla nyt ainakin on jo krooninen rahavaje, jos koko aika jonnekin jotain pystyssä, käytti sen sit mihin tahansa. Entäs tämä Katjuska, ihan normaalia huijata(petos) vippiä hakiessa? Ens kerralla vivuksen vippiin tuleepi n. 150€ lisää. Tietysti otat sen taas kerran tasapainottaaksesi taloutesi.. eli makselet n. 750€ enskerralla takaisin. Milläs makselet muut laskut ja menot? No, otat uuden vipin jostain muualta, kun et pysty vivukselle 750€ maksamaan, jolla maksat vivuksen vipin pois... Kun se eka merkintä tulee maksuviivästyksestä A-tietoon, sulkeutuu katjuskalta rahahanat vippimaailmassa. Eikös kannattas laittaa raha-asiat kuntoon vaikka pankissa. Ei ne siellä pure. Rohkeeasti vaan ennen kuin ne luottotiedot menee punaselle, tota rataa ne menee jossain vaiheessa.

      • 11+16

        "11 16:lla nyt ainakin on jo krooninen rahavaje, jos koko aika jonnekin jotain pystyssä, käytti sen sit mihin tahansa."

        Mistä olet saanut päähäsi, että olen koko aika jonnekin pystyssä? Valehtelematta voin sanoa, että pikavipit ovat pelastaneet minut todella vaikeista tilanteista ja olen siksi pahoillani, kun tämä uusi laki tappaa minun ja monen muun pienituloisen turvan.


      • Katjuska7

        Ei ole tarvinnut huijata. Kiitos nykyisen lain. Jatkossa sellaisen lainakanavan löytäminen, jossa ei tarvitse huijata, on haasteellista, mutta ehkäpä mahdollista. Uusi laki teettää kovaa työtä ja penkomista, koska tutut hyvät firmat ja totutut käytännöt hävivävät.


    • Katjuska7

      Nimimerkki kertoo kaiken. Ex vippaajat näillä palstoilla on useasti esiintyneet ylimielisinä ja besserwisser -asenteella. Minä nykyvippaaja taas olen sitä mieltä, että lainakierteeni on oma juttuni, vaan ei mikään salaisuus. Lakiuudistus ei helpota asiaa, kun jatkossa pitää ottaa 2000 laina. Pienet lainat ovat helpommin hallittavissa.

      • 5+20

        Ei ne sulla ole missään hallinnassa, olet vippikierteessä jos kerran joudut koko ajan ottamaan uusia vippejä.


      • Katjuska7
        5+20 kirjoitti:

        Ei ne sulla ole missään hallinnassa, olet vippikierteessä jos kerran joudut koko ajan ottamaan uusia vippejä.

        Kuka sitä on kieltänytkään. Totuus on se, että luottotietojen pysyminen toistaiseksi on tärkein. Äläkä vaivaudu kommentoimaan, että homman jatkuessa menetän luottotiedot. Totta, mutta en vielä.


    • ex_vippaaja

      11 16 no tästä lauseesta päättelin " vaan minulla on aina korkeintaan yksi pikavippi maksamattomana"

      Katjuska, tarkoitus ei ole olla ylimielinen... kukin elää tyylillään. Eikö kannattas ainaisen lainaamisen sijaan hoitaa kerralla kuntoon raha-asiat. Laina pankista kohtuu korolla vs. vippakeisareiden tarjoamat pika-avut... vaikka korkokatto tuleekin... itse viisastuneena en empis hetkeäkään. Toivottavasti selviät noista 2K€ lainoista tulevaisuudessa :)

      • 11+16

        Opettele myös lukemaan eikä pelkästään kirjoittamaan. "Korkeintaan yksi" tarkoittaa nolla tai yksi.


      • Katjuska7

        Ok. Pankkitie on kokeiltu. Lainaa ei heru, koska vähintään vuoden työhistoria saman työnantajan palveluksessa pitää olla. On mahdollista, etten selviä tulevaisuudessa ilman luottotietojen menetystä, mutta taistelu jatkuu niin kauan kun toisin todistetaan. Pointtini tässä keskustelussa on se, että uusi laki on fiasko: ongelmavelalliset eivät häviä kun 31.5 on eletty. Valtio sääti lain tarjoamatta todellisia keinoja velallisten auttamiseksi.


      • ex_vippaaja
        11+16 kirjoitti:

        Opettele myös lukemaan eikä pelkästään kirjoittamaan. "Korkeintaan yksi" tarkoittaa nolla tai yksi.

        Sovitaan että palataan aiheeseen 6-12 kk kuluttua... kerrotaan sitten kuulumiset siitä miten on vippailut saatu hallintaan? Miten yksi(1) voi olla nolla(0)? Sinäkin voisit opetella elämään tulojen mukaan niin ei tarvitsisi olla sitä korkeintaan yhtäkään vippiä pystyssä.


      • ex_vippaaja
        Katjuska7 kirjoitti:

        Ok. Pankkitie on kokeiltu. Lainaa ei heru, koska vähintään vuoden työhistoria saman työnantajan palveluksessa pitää olla. On mahdollista, etten selviä tulevaisuudessa ilman luottotietojen menetystä, mutta taistelu jatkuu niin kauan kun toisin todistetaan. Pointtini tässä keskustelussa on se, että uusi laki on fiasko: ongelmavelalliset eivät häviä kun 31.5 on eletty. Valtio sääti lain tarjoamatta todellisia keinoja velallisten auttamiseksi.

        Katjuska.. jos siis vippivelkasi muutamia satoja niin anna mennä perintään, sovit maksusuunnitelman. Saat reippaasti maksuaikaa vaikka säästääksesi velkasumman verran, luotot säilyis vielä. Voithan aina vaikka soittaa Takuu-Säätiön ilmaiselle Velkalinjalle. Siellä saat varmasti hyviä neuvoja ;)


      • 11+16
        ex_vippaaja kirjoitti:

        Sovitaan että palataan aiheeseen 6-12 kk kuluttua... kerrotaan sitten kuulumiset siitä miten on vippailut saatu hallintaan? Miten yksi(1) voi olla nolla(0)? Sinäkin voisit opetella elämään tulojen mukaan niin ei tarvitsisi olla sitä korkeintaan yhtäkään vippiä pystyssä.

        Itse asiassa elänkin aika vaatimattomasti enkä tarvitse pikavippejä kovin usein. Esim. en tänä vuonna ole ottanut kertaakaan pikavippiä. Aina on kuitenkin hyvä olla olemassa joku lainaturva, vaikka luottokorttia ei saisikaan. Myös pienituloiset tarvitsevat lainoitusta. Sosiaaliluotto on hidas ja byrokraattinen ja silloin puhutaan isommista summista.


      • 12+13
        ex_vippaaja kirjoitti:

        Katjuska.. jos siis vippivelkasi muutamia satoja niin anna mennä perintään, sovit maksusuunnitelman. Saat reippaasti maksuaikaa vaikka säästääksesi velkasumman verran, luotot säilyis vielä. Voithan aina vaikka soittaa Takuu-Säätiön ilmaiselle Velkalinjalle. Siellä saat varmasti hyviä neuvoja ;)

        Kyllä on katjuskan taloudenhallinta todella huonoa jos kerran normaaliin elämiseen tarvittavat menot eivät pysy hallinnassa. Et tule menettämään luottotietojasi, koska sinulle on suomenlaissa turvattu minimitulot elämiseen tarvittavien laskujen maksamiseen. Siinä olet ihan oikeassa että ongelmavelalliset eivät häviä, pikavipit pitäisi välittömästi kieltää lailli, sitten ne häviäisivät.


      • Katjuska7
        12+13 kirjoitti:

        Kyllä on katjuskan taloudenhallinta todella huonoa jos kerran normaaliin elämiseen tarvittavat menot eivät pysy hallinnassa. Et tule menettämään luottotietojasi, koska sinulle on suomenlaissa turvattu minimitulot elämiseen tarvittavien laskujen maksamiseen. Siinä olet ihan oikeassa että ongelmavelalliset eivät häviä, pikavipit pitäisi välittömästi kieltää lailli, sitten ne häviäisivät.

        Sorry, mutta velat eivät ole huomioonotettavia tuloja. Luottokorttivelka ja vipit hoidettava itse. Nämä vippivihaajat ovat selkäänpuukottajia, mistäs tiedät mikä on kullakin velkaantumisen taustalla?


      • ex_vippaaja
        Katjuska7 kirjoitti:

        Sorry, mutta velat eivät ole huomioonotettavia tuloja. Luottokorttivelka ja vipit hoidettava itse. Nämä vippivihaajat ovat selkäänpuukottajia, mistäs tiedät mikä on kullakin velkaantumisen taustalla?

        Kohta suurimmalla osalla suomalaisista luottohäiriömerkintä. Menee varmaan siihen että tulevat luotottamaan luottotiedottomia nuo vippifirmat. Tavalliset pankit kohta myös ihmeissään.


      • Lordaakki
        12+13 kirjoitti:

        Kyllä on katjuskan taloudenhallinta todella huonoa jos kerran normaaliin elämiseen tarvittavat menot eivät pysy hallinnassa. Et tule menettämään luottotietojasi, koska sinulle on suomenlaissa turvattu minimitulot elämiseen tarvittavien laskujen maksamiseen. Siinä olet ihan oikeassa että ongelmavelalliset eivät häviä, pikavipit pitäisi välittömästi kieltää lailli, sitten ne häviäisivät.

        "koska sinulle on suomenlaissa turvattu minimitulot elämiseen tarvittavien laskujen maksamiseen"

        lol :D semmoista lakia ei ole olemassakaan!
        jos viittaat toimeentulotukeen, ni ei sitäkään makseta ns automaattisesti vain siksi ettei sulla ole tuloja yhtään


      • Anonyymi
        ex_vippaaja kirjoitti:

        Sovitaan että palataan aiheeseen 6-12 kk kuluttua... kerrotaan sitten kuulumiset siitä miten on vippailut saatu hallintaan? Miten yksi(1) voi olla nolla(0)? Sinäkin voisit opetella elämään tulojen mukaan niin ei tarvitsisi olla sitä korkeintaan yhtäkään vippiä pystyssä.

        "Sovitaan että palataan aiheeseen 6-12 kk kuluttua... kerrotaan sitten kuulumiset siitä miten on vippailut saatu hallintaan? Miten yksi(1) voi olla nolla(0)? Sinäkin voisit opetella elämään tulojen mukaan niin ei tarvitsisi olla sitä korkeintaan yhtäkään vippiä pystyssä."

        No nyt on kulunut seitsemän vuotta. En koskaan ylivelkaantunut vipeistä, en vuonna 2013, en sitä ennen enkä sen jälkeenkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Sovitaan että palataan aiheeseen 6-12 kk kuluttua... kerrotaan sitten kuulumiset siitä miten on vippailut saatu hallintaan? Miten yksi(1) voi olla nolla(0)? Sinäkin voisit opetella elämään tulojen mukaan niin ei tarvitsisi olla sitä korkeintaan yhtäkään vippiä pystyssä."

        No nyt on kulunut seitsemän vuotta. En koskaan ylivelkaantunut vipeistä, en vuonna 2013, en sitä ennen enkä sen jälkeenkään.

        Suuria henkisiä ongelmia sull,a tuntuu tosin olevan. Ei kukaan järkevä ihminen ylpeile siitä että saa lainansa maksettua takaisin. Se on ihan normaali asia. Vähän sama kuin ylpeilisi sillä ettei ole koskaan ollut linnassa. Vau! Oikein valioyksilö. :D


    • vain pienellä osalla

      "Kohta suurimmalla osalla suomalaisista luottohäiriömerkintä."

      Pieni virhe tekstissäsi. Piti varmaankin olla:

      "Kohta suurimmalla osalla suomalaisista syrjäytyneistä luusereista on luottohäiriömerkintä."

      Ainakin noiden vakiintuneiden pikavippifirmojen luottotappiot ovat yllättävän pieniä. Samoin ns. jatkettuun perintään menevien osuus. Suurin osa vipeistä maksetaan ajallaan tai ensimmäisen sovitun maksuohjelman mukaisesti. Mitään luottohäiriöitä ei tule. Täälläkin mariseva "syrjäytyneiden" joukko on loppujen lopuksi paljon mekastustaan pienempi porukka. Sellainen yhteiskunnan "heikompi aines", kuten muuan poliitikko joskus lohkaisi.

      • 18+5

        No ainakin itse olet mekastanut täällä lähes päivittäin. Ja kai se luuseri olet sinäkin. Eikös se sun yhdistukseskin jouduttu lakkauttamaan?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4350
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4275
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4006
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2877
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2551
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2118
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2023
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe