Meiltä hävisi salaperäisesti pakurikääpä pihakoivusta ilmeisimmin viime yön aikana. Paikkana Aitoniementien viereinen talo ja puu noin 10 m talon nurkasta. Onko muiden pihoilla käyty vai onko tässä kyseessä ufo tms. koska irronnutta kääpää ei pihaltamme löydy :)?
Harmi, olisin irrottanut käävän itse talvella, kun puu ei siitä kärsi. Nyt valuu mahlaa ja kuollee pian pystyyn.
Jos tiedätte jonkun, jolla on niin epätoivoinen pakurikäävän tarve, että tulee sitä pihoilta hakemaan, ilmoitelkaa!
Pakurikääpävarkaita?
35
3340
Vastaukset
- arvaus-
Kai joku viherkloppi tai kaverukset ovat hakeneet terveysruokaa puustanne salaa, sitähän myydään nykyään terveysvalmisteena - en tiedä onko se sitä. Saattavat myös myydä eteenpäin vai meneekö se heidän omaan käyttöönsä? Liiketunnistin tai pihakamera? Luulen että ufot selviävät ilman kääpää hyvin. Joudutteko sitten laittamaan uuden puun tai taimen? Onko puunhoitajilla mitään kikkaa jolla auttaa puuta luonnonmukaisesti paikkaamaan vuoto.
Toki joku muukin ihminen voisi kerätä sitä? Hetkinen löysin jotain tietoa netistä:
2011: "Suomalaista pakuria ei saa myydä, mutta ulkomaista saa." Mitenhän 2013 vuonna?
http://www.ruohonjuuri.fi/blogi/2011/1122011-pakurikaapa/
http://kauppa.ruohonjuuri.fi/pakuri/413/dg?openGroup=413
PAKURIKÄÄPÄ ON VUODEN 2013 ROHDOSKASVI:
https://www.sttinfo.fi/release?0&releaseId=2675880
http://fi.wikipedia.org/wiki/Pakurikääpä
http://www.lootuskauppa.fi/Syovan-tukihoito/Pakurikaapajauhe
"Pakurikääpä (Inonotus obliquus) on lahottajasieni, joka kasvaa koivun kyljessä. Sotavuosina pakurista on keitetty kahvinkorvikkeena ns. tikkateetä sen kahvimaisen maun vuoksi. Pakurikääpä sisältää runsaasti antioksidantteja. Sillä sanotaan olevan myös ihon pigmenttivirheitä korjaavia ominaisuuksia.
Tämä pakurikääpäjauhe on suomalaista ja puhtailta alueilta kerättyä. Pakurikääpä on kuivattu ja jauhettu hellävaraisia menetelmiä käyttäen."- arvaus-
Veikkaan silti että suomalainen on varmempaa, ellei ulkomaisesta ole takuuta, olisko se siksikin viety. Ei maksanut viejälle mitään. :o
- käävätön
olisin itsekin tehnyt käävästä pakuriteetä, mutta en raaskinut vielä ottaa sitä kun en tiennyt miten ja milloin sen voi irrottaa puuta vahingoittamatta.
'pihakamera on kyllä käynyt mielessä, sillä jos pihasta kerta viedään pakurikääpä, niin mitenkähän hyvin viljelykset ovat turvassa...
puu on vanha ja puolilaho, mutta suuri ja pidän siitä juuri siksi. parivuotisella taimella ei juuri min. 50 vuotiasta puuta korvata. mutta katsotaan kuin käy. eniten tässä ketuttaa kutsumattomat vieraat. - niin.
käävätön kirjoitti:
olisin itsekin tehnyt käävästä pakuriteetä, mutta en raaskinut vielä ottaa sitä kun en tiennyt miten ja milloin sen voi irrottaa puuta vahingoittamatta.
'pihakamera on kyllä käynyt mielessä, sillä jos pihasta kerta viedään pakurikääpä, niin mitenkähän hyvin viljelykset ovat turvassa...
puu on vanha ja puolilaho, mutta suuri ja pidän siitä juuri siksi. parivuotisella taimella ei juuri min. 50 vuotiasta puuta korvata. mutta katsotaan kuin käy. eniten tässä ketuttaa kutsumattomat vieraat.Hämärässä kai ne viedään? Pitäisi olla kamera joka näkee myös pimeässä. Tai sitten liiketunnistin laittaa valoa.
- tuntematon kääpälaji
Pakurin terveysvaikutuksista ei ole mitään todisteita.
Pitäisin enemmänkin sitä "uskomuslääketieteenä" kuin todellisena hoitokeinona mihinkään vaivoihin.
Nykyajan ilmiöitä on pureutua sellaisiin luonnosta saataviin luonnontuotteisiin, joista tiedetään mahdollisimman vähän. Tällöin niitä voidaan myydä ns. supertuotteina, koska ei tarkkaan tiedetä että mitä ne sisältävät ja onko niillä mitään todellisia terveysvaikutuksia.
Pakurikääpä on näistä oivallinen esimerkki eli se sisältää joitakin terveysaineita, mutta niitä kaikkia ihminen ei saa edes teen kautta. tuntematon kääpälaji kirjoitti:
Pakurin terveysvaikutuksista ei ole mitään todisteita.
Pitäisin enemmänkin sitä "uskomuslääketieteenä" kuin todellisena hoitokeinona mihinkään vaivoihin.
Nykyajan ilmiöitä on pureutua sellaisiin luonnosta saataviin luonnontuotteisiin, joista tiedetään mahdollisimman vähän. Tällöin niitä voidaan myydä ns. supertuotteina, koska ei tarkkaan tiedetä että mitä ne sisältävät ja onko niillä mitään todellisia terveysvaikutuksia.
Pakurikääpä on näistä oivallinen esimerkki eli se sisältää joitakin terveysaineita, mutta niitä kaikkia ihminen ei saa edes teen kautta.Helsingin yliopistossa tehty n. tuhat eri tutkimusta, Eli ei ole millään lailla tuntematon kääpä.
- niin ja
Kai joku voi kahvin korvikkeenakin sitä käyttää.
- kääpiökääpä
Kuolee se koivu kumminkin jos siinä pakurikääpä kasvaa. On siis ihan sama koska sen siitä irrottaa.
- käävätön
vanha ja puolilahohan puu oli, mutta kevätvuoto voi viedä hyvinkin useita vuosia pois puun iästä, siis siitä kuinka kauan se pysyy pystyssä kaunistuttamassa pihaamme. ja by the way, ei ole ihan sama, kuka sen pihapuusta irrottaa. ymmärtääkseni pihat ovat vielä yksityisomaisuutta, eikö?
- laastaria
käävätön kirjoitti:
vanha ja puolilahohan puu oli, mutta kevätvuoto voi viedä hyvinkin useita vuosia pois puun iästä, siis siitä kuinka kauan se pysyy pystyssä kaunistuttamassa pihaamme. ja by the way, ei ole ihan sama, kuka sen pihapuusta irrottaa. ymmärtääkseni pihat ovat vielä yksityisomaisuutta, eikö?
Leikkauspintaan voi laittaa puun haavanhoitoainetta.
- tuleva poismuuttaja
Olin keräilemässä mahlaa ja jätin pullot aina puun juurelle hakekseni ne paluumatkalla, no kaikki oli varastettu puolen tunnin sisällä... Tampere on hieno paikka; pyörät, autot, kaikki varastetaan hetkessä mikä irti lähtee varsinkin tietyissä kaupunginosissa. Varsinainen sossupummien, juoppojen ja muiden narkkien keskittymä tämä Tampere.
- Mitä häh!
Mahlan keruu ei ole mikään jokamiehen oikeus vaan vaatii maanomistajan luvan!
- niin ja
Mitä häh! kirjoitti:
Myös kääpien iroitus puusta vaatii maanomistajan luvan.
- Oyutta
Pohjanmaan varjo lankeaa Tampereen ylle. Sieltä ne kaikki munapäät sinne tulee...
- nälkä aina vieraana
Mitä häh! kirjoitti:
Lässyn lässyn, mistä sinä tiedät oliko lupia vai ei? Mainitsinko kenties jotain asiasta?
Sitäpaitsi minä kerään luonnosta ihan mitä haluan, riistaa, kalaa, sieniä, marjoja, ja mitään lupia ei ole eikä tule. - Metsäekonomi MMM
niin ja kirjoitti:
Myös kääpien iroitus puusta vaatii maanomistajan luvan.
Kääpien irrotus ei tarvitse maanomistajan lupaa, se luetaan sieneksi ja se ei vahingoita puuta.
- pakuriaa
Ikävä juttu omasta pihasta mutta kuka tahansa joka haluaa pakuria voi mennä isoihin lähimetsiin ja tunnin parin tarpomisella löytää puolen vuoden ajaksi pakuriteet. Itse tehnyt tätä jo 5 vuotta ja pakuria on todellakin yltäkylläisesti. Ei mitään järkeä ostaa pakuria paitsi ellei sitten itse kykene metsään lähtemään.
Joten aloittaja vaan hakemaan johonkin metsään varastetun pakurin tilalle uusi. Ei niitä kukaan kaipaa noista isoista metsistä joita Suomessa kyllä RIITTÄÄ! Mutta ei kannata toisten pihojen läheisyydestä hakea.- Metsäekonomi MMM
Mitä helvettiä sä sönkötät!!! SINÄ et todellakaan päätä sitä, mitä MINÄ metsissäni kaipaan! Annas olla laitimmainen kerta kun toisten metsistä ilman lupia puita vahingoitat! Minä olen metsämies ja omistan sata hehtaaria metsää ympäri Suomea, ja minä teen rahaa tällä tavalla. Sinulla ei ole minkäälaisia oikeuksia kajota toisten omaisuuteen, varas!
MAANOMISTAJALTA ON KYSYTTÄVÄ LUPA. JOKAMIEHENOIKEUDET EIVÄT PÄDE TÄSSÄ ASIASSA! - Luomu-Reijo
Metsäekonomi MMM kirjoitti:
Mitä helvettiä sä sönkötät!!! SINÄ et todellakaan päätä sitä, mitä MINÄ metsissäni kaipaan! Annas olla laitimmainen kerta kun toisten metsistä ilman lupia puita vahingoitat! Minä olen metsämies ja omistan sata hehtaaria metsää ympäri Suomea, ja minä teen rahaa tällä tavalla. Sinulla ei ole minkäälaisia oikeuksia kajota toisten omaisuuteen, varas!
MAANOMISTAJALTA ON KYSYTTÄVÄ LUPA. JOKAMIEHENOIKEUDET EIVÄT PÄDE TÄSSÄ ASIASSA!Minä en kysy sinulta yhtään mitään, sinulla ei ole luontoon mitään määräysvaltaa.
- Metsäekonomi MMM
Luomu-Reijo kirjoitti:
Minä en kysy sinulta yhtään mitään, sinulla ei ole luontoon mitään määräysvaltaa.
Mikäs määräysvalta se sitten teillä on luontoon toisten metsissä? Melko umpimielistä argumentointia. Lain mukaan minulla on oikeus ja sen mukaan mennään. Ja jos lakia minun metsässäni rikotaan, käytän käytän tämän havaitessani jokaiselle suotua kansalaisen kiinniotto-oikeutta varmasti.
Metsäekonomi MMM kirjoitti:
MAANOMISTAJALTA ON KYSYTTÄVÄ LUPA. JOKAMIEHENOIKEUDET EIVÄT PÄDE TÄSSÄ ASIASSA!Pakurikäävän irroitus ei vaadi maanomistajan lupaa oikeustieteen kandi.
- Lapin äijä
Wauzi, wauzi, olen omasta mielestäni maanomistaja, kun metsähallituksen mailta omat pakurini kerään! Tähän mennessä ei ole kukaan kieltänyt, mutta ei ole nähnytkään! Puhtaat pakurit Lapin puhtaasta luonnosta ja kyllä maistuu!
- Taas pölhökustaat...
Miksi te tuommoista pas-kaa syötte? Mitä antioksidantteja ne muka sisältävät, mistä todellista hyötyä olisi? Monenlaisia myrkkyjä niissä on luultavasti enemmän kuin mitään hyödyllistä. (Sitä paitsi kaikki sienet ovat luultavasti, uusimpien tietojen valossa, maksatoksisia, eli vähintään rasittavat maksaa, ja hyötyä niiden syömisestä ei ole)
Kannattaa perehtyä OIKEISIIN, TIETEELLISIIN antioksidanttitutkimuksiin, jotka tosin ovat vielä varsin lapsenkengissä, viherpunikkien löylynlyömien uskomusten sijaan.- hmm.
Olisiko mitään tieteellistä pakurikääpätutkimusta? Että onko haittoja vai hyötyjä. Myös muut puun ainesosat kuten kerkkä, mahla ym.
- karsea maku
Onhan nuo sienet yleisesti ottaen ns. terveellisiä, mutta nyt puhutaan puun lahoittajasienestä ja kääpälajista.
Vaikka tuo pakurinkääpä olisi oikeastikin "terveystuote" niin sen maku täytyy olla karsea... - Vitiligo
hmm. kirjoitti:
Olisiko mitään tieteellistä pakurikääpätutkimusta? Että onko haittoja vai hyötyjä. Myös muut puun ainesosat kuten kerkkä, mahla ym.
Kirsti Kahlos Helsingin yliopiston tutkija on väitellyt pakurin terveysvaikutteista. Kannattaa tutustua aiheeseen.
- lakiminimiee3434
Pakurikääpää ei saa kerätä ilman maanomistajan lupaa PERIAATTEESSA, mutta LAKI sanoo että saa kerätä. JA LAKIA NOUDATAMME
- 19+1
Jaa mikä laki niin sanoo? Olen utelias.
- periaatteen mies
19+1 kirjoitti:
Jaa mikä laki niin sanoo? Olen utelias.
Periaate menee lain edelle.
- :))
periaatteen mies kirjoitti:
Periaate menee lain edelle.
Nin, minäkin tapoin yhden k-pään, vaikka se oli laitonta. Mutta periaate meni edelle.
- Hyvin teit.
:)) kirjoitti:
Nin, minäkin tapoin yhden k-pään, vaikka se oli laitonta. Mutta periaate meni edelle.
Näin on. Välillä tappaminen on kiellettyä, mutta sitten kun sota tulee niin sitten tapetaan ne vääräuskoiset jotka olivat noudattaneet vääriä lakeja. Riittää että noudattaa niitä oikeita lakeja niin toimii hyvän periaatteen mukaisesti. Oikeita lakeja toisaalta ei ole kirjattu kirjoihin ja tämän vuoksi periaate menee aina lain edelle. Lakikirjojakin muutetaan jatkuvasti jotta ihmiset noudattaisivat hyvää periaatetta. Välillä laki on hyvän periaatteen mukainen, mutta hetken päästä se on huonon periaatteen mukainen.
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/uusiseelanti paatti ohjelmistoja ei saa patentoida/a900456
- Ja tapahtui niinä päivinä, jolloin Mooses oli tulossa voimakkaaksi, että hän meni ulos veljiensä luo katsomaan, kun he kantoivat taakkojaan, ja hän huomasi erään egyptiläisen lyövän erästä hänen heprealaista veljeään. Niin hän kääntyi joka suuntaan ja havaitsi, ettei ketään ollut näkyvissä. Sitten hän löi egyptiläisen maahan ja kätki hänet hiekkaan. (2. Mooseksen kirja 2:11-12)
- Et saa murhata. (2. Mooseksen kirja 20:13)
Eikä kannata kuunnella niitä ihmisiä jotka puhuvat huonojen periaatteiden mukaisesti koska ainoastaan hyvät periaatteet toimivat.
- niin kun profeetta puhuu Jumalan nimessä eikä se sana tapahdu eikä toteudu, se on sana, jota Jumala ei ole puhunut. Julkeuttaan se profeetta sen puhui. Et saa pelästyä häntä.’ (5. Mooseksen kirja 18:22)
Eli siis tappaminenkin on aina välillä sallittua ja välillä ei. Riippuu vähän siitä onko se hyvän periaatteen mukaista. Hyvyyden voi jokainen ihminen määrittää itse kuten haluaa ja yleensä hyvyys muodostuu sitä kautta tuleeko ihmiselle hyvä mieli siitä miten hän toimii. Eli siis psykopaatit hallitsevat järjestelmää ja saavat nautintoa ihmisten tappamisesta. Mutta he ovatkin periaatteen miehiä. - TRE mätä
Hyvin teit. kirjoitti:
Näin on. Välillä tappaminen on kiellettyä, mutta sitten kun sota tulee niin sitten tapetaan ne vääräuskoiset jotka olivat noudattaneet vääriä lakeja. Riittää että noudattaa niitä oikeita lakeja niin toimii hyvän periaatteen mukaisesti. Oikeita lakeja toisaalta ei ole kirjattu kirjoihin ja tämän vuoksi periaate menee aina lain edelle. Lakikirjojakin muutetaan jatkuvasti jotta ihmiset noudattaisivat hyvää periaatetta. Välillä laki on hyvän periaatteen mukainen, mutta hetken päästä se on huonon periaatteen mukainen.
http://www.tietoviikko.fi/kaikki_uutiset/uusiseelanti paatti ohjelmistoja ei saa patentoida/a900456
- Ja tapahtui niinä päivinä, jolloin Mooses oli tulossa voimakkaaksi, että hän meni ulos veljiensä luo katsomaan, kun he kantoivat taakkojaan, ja hän huomasi erään egyptiläisen lyövän erästä hänen heprealaista veljeään. Niin hän kääntyi joka suuntaan ja havaitsi, ettei ketään ollut näkyvissä. Sitten hän löi egyptiläisen maahan ja kätki hänet hiekkaan. (2. Mooseksen kirja 2:11-12)
- Et saa murhata. (2. Mooseksen kirja 20:13)
Eikä kannata kuunnella niitä ihmisiä jotka puhuvat huonojen periaatteiden mukaisesti koska ainoastaan hyvät periaatteet toimivat.
- niin kun profeetta puhuu Jumalan nimessä eikä se sana tapahdu eikä toteudu, se on sana, jota Jumala ei ole puhunut. Julkeuttaan se profeetta sen puhui. Et saa pelästyä häntä.’ (5. Mooseksen kirja 18:22)
Eli siis tappaminenkin on aina välillä sallittua ja välillä ei. Riippuu vähän siitä onko se hyvän periaatteen mukaista. Hyvyyden voi jokainen ihminen määrittää itse kuten haluaa ja yleensä hyvyys muodostuu sitä kautta tuleeko ihmiselle hyvä mieli siitä miten hän toimii. Eli siis psykopaatit hallitsevat järjestelmää ja saavat nautintoa ihmisten tappamisesta. Mutta he ovatkin periaatteen miehiä.Miten joku ikivanha satukirja liittyy otsikon aiheeseen? Ei mitenkään.
- onko tää vitsi?
Onko tää vitsi?
Se teehän maistuu pelkältä puulta....
Harvoin pahanmakuiset jutut ovat "terveellisiä".
Se Koivun mahlakin on muuten paljon arvokkaampaa kuin muotituote...- eerikki62
ottakaa nyt ne pakurinne talteen sillä siinä vaiheesa jos puu on jo puolilaho niin myös käävän sisältämät hyvät aineet vähenevät sen mukana. Eli käyttökelpoisimmat pakurit saa vain vielä elinvoimaisen näköisistä puista.
- Martti-Einari
Puuttumatta itse varkauteen, ihmettelen miksi pakurit irrotetaan niin että puu vaurioituu? Jos pakurin "kannan" jättää puuhun, itse puu ei vahingoitu ja pakuri jatkaa kasvuaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1201767
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991588Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy481099Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?43984Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29929Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50856Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s44822Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37780Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56778Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37760