Opiskelu työttömyysetuudella

dcba1234

Onko kokemuksia, miten työvoimatoimisto suhtautuu opiskeluun työttömyysetuudella? Olen koulutukseltani DI ja opistoinsinööri. Olen ollut jo vuoden työttömänä, joten päätin hakea toisen alan 2-vuotiseen DI-muuntokoulutukseen, johon minut yllätyksekseni hyväksyttiin. Onko nyt niin, että koska omaan jo opisto- ja yliopistotutkinnon, toista muuntokoulutuksena toteutettavaa yliopistotutkintoa ei voida tukea työttömyysetuudella?

13

379

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suosittelen

      Ei tietoa. Itse suoritan keskenjääneitä lukio-opintoja loppuun omaehtoisella opiskelulla kun Suomeen palattuani 10 vuotta sitten olen saanut vain tukitöitä ja lyhyitä pätkiä ja nyt alkaa jo iän puolesta olla tosi vaikea päästä edes työhaastatteluihin. Paikallinen työkkäri pisti niin paljon kampoihin opinnoissa, että jouduin ottamaan eri ministeriöihin yhteyttä ennen kuin asia selvisi. Olen nyt opiskelija 2014 keväälle saakka ja vaihdoin asioitani hoitavaa työvoimatoimistoa, kun siihen Suomessa on oikeus. Jo se että saan kehittää itseäni enkä vain pyöri liikaa yksin kotona ja yritä lähetellä yhtenään netin kautta hakemuksia, tekee itsetunnolle hyvää ja on tärkeää että pysyy työkykyisenä. Jokainen meistä tarvitsee onnistumisia ja turhauttava työnhaku voi henkisesti rassata todella paljon.Koska olet motivoitunut opiskelemaan, niin selvitä asia ihmeessä, jos pääsisit opiskelemaan. Kaikkihan me mieluummin oikeita töitä tekisimme kunnollisella työsuhteella ja oikeudenmukaisella palkalla, mutta jos töitä ei ole niin minusta tämä opiskelu tällä systeemillä on hyvävaihtoehto. Antaa uutta pontta hakea, kun on valmistunut!

    • WakeUp123

      Aloittaja on nähnyt unta, että apumiehestä on tullut DI.

      • dcba1234

        Voi pahus, kun en ole vieläkään herännyt uneksimasta ja pilvilinnoissa leijailusta. Mutta leikki leikkinä ja vitsit vitsinä. Käykö kateeksi?


    • Vanha muija

      Sain viime työkkärikäynnillä paperin käteen, millä hakea opiskelutukea. Takana antiikkinen merkonomitutkinto ja 20v työkokemus. Nyt voisin lukea KTKksi, mutt en tiedä pääsenkö sisään yliopistoon. Työkkärissä sanottiin, ettei tukea välttämättä saa sellainen, joka opiskelee useampia tutkintoja ja haluaa lisää palkkaa, joten Sun pitää tarkistaa asia kohdaltasi työkkäristä.

    • tiukunen223

      Kaikki on kiinni siitä kuinka perustelet koulutuksen tarpeen.
      Itselläni kävi tuuri ja sain jatkaa opiskeluja liiton rahoilla. Minulla on 2 tutkintoa ja nyt opiskelen amk:ssa.. Työkkärissä aluksi sanottiin, että minun pitäisi etsiä jo olemassa olevien tutkintojen puitteissa töitä, eikä haluttu kuunnella kun perustelin jatkoopintojen tarpeellisuuden. Mutta sepustelin pitkät stoorit paperille ja myöntävä päätös tuli. Mullahan ei oo ihan sama tilanne kun sulla, mutta kuitenkin..
      Kaikkihan on kiinni niistä ihmisistä, jotka siellä sun papereita pyörittelee.. Luulisi, että vuoden kestänyt työttömyys ja halu kouluttautua työllistymisen "helpottamiseksi" olisi riittävä syy.
      Tsemppiä sulle!

    • geeyg

      Ei tule tukea ikuisopiskelijoille.

    • dcba1234

      Luultavasti käy niin, että en voi opiskella työttömyysetuudella. Pitäisi varmaan opiskella ammatillinen tutkinto, jotta opiskelu onnistuisi.

      Omaehtoisen työttömyysetuudella tuetun opiskelun hakupaperit ovat kyllä sinänsä selkeät, mutta asiasta saatavilla oleva tieto on tarkoituksellisen puutteellista. Jättäessäni hakupaperit työvoimatoimistoon ei työvoimaneuvojakaan suostunut kommentoimaan asiaa juuri ollenkaan. Totesi vain jotakin ympäripyöreätä säädösten tapauskohtaisista soveltamisista.

    • Vanha muija

      Onko kenelläkään tietoa, voiko avoimessa yliopistossa opiskella ja saada tätä omaeht opiskelun tukea? Vai pitääkö olla sisällä yliopistossa? On hintava harrastus työttömällä tämä opiskelu joka tapauksessa. Avoimen kurssit maksavat ja sitt vielä matkat ym.

      • hmmmm?

        Normaalia työttömyyskorvausta/tmt:a sai avoimen yliopiston aikana, mutta sekin päätös piti lautakunnan kautta ensin pyöräyttää.


      • dcba1234

        Ennen vanhaan avoimessa opiskelu oli pääsääntöisesti sivutoimista, eli sillä ei ollut vaikutusta työttömyyskorvauksiin. Tuohon aikaan ei tunnettu käsitettä tuettu omaehtoinen opiskelu. Taisi porukka opiskella avoimessa niin paljon kuin oli mahdollista ja jaksoivat, mutta olivat siitä visusti hiljaa, ettei vaan työvoimatsto olisi saanut asiasta tietoa. Kaipa avoimenkin opintoihin oli olemassa jokin raja, jonka jälkeen opinnot olisi katsottu päätoimisiksi. En tiedä, miten työvoimatoimisto suhtautuu avoimen opintoihin nykyisin. Pitääkö kaikki avoimen opinnot hyväksyttää työvoimatoimistossa? Siinäkin tapauksessa, että suorittaa ainoastaan yhden opintojakson iltaopintoina?


    • Vanha muija

      sivutoimisesti saa suorittaa 5op/kk enkä sen enempää teekään. Juu työkkäriin selvitin sekä pitkän työsuhteen jälkeen, ett opiskelun aloitin jo työssäollessa ja sitt työpätkän jälkeen taas uudelleen selitin työkkärille samat jutut.

    • 7+3

      Yliopisto-opiskelu rinnastetaan suoraan "päätoimiseksi" vaikket suorittaisi yhtään opintopinnaa. En tiedä sovelletaanko avointa yliopistoa eri lailla.

      Poikkeuksena ehkä jos saat sovittua etukäteen, että yliopisto-opiskelu on osa "työllisymissuunnitelmaa". Halvemmaksi valtiolle kuitenkin tulee maksaa opintotukea, joten nuo aika tapauskohtaisia.

    • Mania2

      Kun työkkärin byrokratian rattaa ovat selvillä, niin avoimen kursseilta voi kysyä työttömille alennuksia. Esimerkiksi kesäyliopisto Helsingissä sallii yhden kurssin/työtön maksu, suoritetaan opetusministeriön opintosetelillä. Menkää ansiosidonnais/peruspäivärahamaksupaperin kanssa norkoilemaan tiskille, eli paikan päälle.

      Lisäksi jotkut ammattiliitot antavat 50%:ia tukea opintomaksuista tiettyyn vuosirajaan asti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      107
      2007
    2. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1470
    3. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      99
      1413
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1327
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      1154
    6. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      480
      1094
    7. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      51
      982
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      933
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      882
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      856
    Aihe