Vanhimmiston puhuttelussa

Tämä on aito asiakirja vanhimmiston puhuttelusta X:n helluntaiseurakunnassa rukouskokouksen jälkeen 1990-luvulta. Litteroinnin tehnyt puhuttelussa ollut veli. Itse olen hiukan lyhentänyt ja muuttanut henkilöiden nimet.

SAARNAAJA: "Tulepas veli pariksi minuutiksi tuonne eteen. Vanhimmistoveli tulee myös mukaan".

VELI: "Voinhan minä tullakin"

SAARNAAJA: "Lehtikirjoituksesi antoi ymmärtää, että sinä veli jatkat vieläkin vapaaehtoistoimintaasi. Onko asia näin?"

VELI: "Enhän minä tuohon voi näin äkkiä vastata.."

SAARNAAJA: "Jos meinaat yhä edelleen jatkaa, niin me erotamme sinut pois seurakunnasta, koska et taivu kurinalaisuuteen".

VELI: "Niinhän on sanassa kirjoitettukin, että he pyyhkivät teidän nimenne, ikäänkuin jonkin pahan, Ihmisen pojan tähden".

VANHIMMISTOVELI: "Kuule veli, kuule veli kun muut seurakuntalaiset lupautuvat noudattamaan sääntöjä, sinä vain edelleen poikkeat"

VELI: "Voin sanoa teille veljet, että melkoinen osa seurakuntalaisia on ollut tukemassa juuri sitä toimintaa, jossa olen ollut mukana En ole voinut olla tottelematta taivaallista näkyäni."

SAARNAAJA: "Ja sinä veli olet korottanut itsesi kaikkien yläpuolelle ja olet sieltä määräilemässä toisia. Olet ottanut johtajan roolin."

VELI: "Voi rakas veli, ei edes tuollainen ajatus ole tullut mieleeni, vaan Jumalan kunnia. Eikö teidän rakkaat veljet pitäisi kiittää ja ylistää Herraa siitä, että olen voinut osallistua noinkin mittavaan Herran työhön. Sen sijaan että tukisitte minua kutsumustyössäni, te kaiken aikaa taistelette tätä työtä vastaan"

SAARNAAJA: "Niin mutta kun vanhimmisto on sitä varten, että se päättää tällaisista, suosittelee ja siunaa. Ja sinä olet lähtenyt omin luvin liikkeelle".

VELI: "Kyllä minä tietenkin olisin toivonut, että seurakunta olisi siunannut, mutta kun he eivät siunanneet olen taivaallisen työnantajani siunauksen alaisuudessa ja Hän on antanut voimia selvitä ja jaksaa."

VANHIMMISTOVELI: "Kuule veli, kuule veli, ei se ole oikein että lähdet ilman toisten päätöstä."

VELI: "Sinähän olit juuri se vanhimmistoveli, joka pyysi minut alkuun mukaan."

SAARNAAJA: "Sinä veli olet lehtikirjoituksellasi laskenut seurakunnan mainetta."

VELI: "Se oli minun pakko totuuden nimessä lähettää, jotta vihdoinkin silmänne aukeaisi. Se saa minulta riittää".

SAARNAAJA: "No niin, kohta sinä tästä (puhuttelusta) taas kirjoitat."

VELI: "Johan minä sanoin, en kirjoita. Te olette jo kyllin kauan suorittaneet minulle henkistä ja hengellistä väkivaltaa ja siitä on tultava jo loppu. Ettekö tiedä että Suomessa on uskonnonvapauslaki ja myös seurakunnissa on yksilönvapaus olemassa. Minulle ovat monet seurakunnan jäsenet tulleet sanomaan etteivät he ainakaan olisi jaksaneet olla tuollaisen painon alla kuin minä. Mitähän X-velikin sanoisi, jos olisi kuulemassa tätä keskustelua?"

SAARNAAJA: "Nämä asiat eivät X:lle kuulu, hän on lähetyssaarnaaja. Minä olen ottanut vanhimmiston roolin hoitaakseni tämän asian. Minua ottaa aivoon, kun vuodesta vuoteen painiskellaan tällaisen tottelemattomuuden kanssa."

VELI: "Ei tämä minun puoleltani ole tottelemattomuutta, vaan hätää sieluista. Eikö tiellä riitäisi työtä sellaisten lampaiden kanssa, jotka ovat eksyneet maailman ja synnin syövereihin? Siinä olette tehneet oikein kun olette ruvenneet karsimaan niitä, jotka eivät halua seurata Kristusta.

SAARNAAJA: "Ja niitä on paljon..."

Siinä erottiin ja siunasin veljiä erotessa.

39

1887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VANHIMISTOSSA

      Juuri tuollaisia kurittomia omin päin toimijoita on hajottamassa seurakuntaa.
      Jos joku oikeasti saa tehtävän Jumalalta, tulee hänen kertoa siitä vanhimmistolle, joiden kanssa yhdessä selvitetään, onko asia Jumalasta. Sitten siunataan työnäyn saanut tekemään tehtäväänsä VANHIMMISTON ALAISUUDESSA.

      • kansojen profeetta

        Minulta tulee päinvastoin mieleen Kälviän(Mielestäni entinen)helluntaiseurakunta erään entisen pastorin aikakaudelta.

        Hän toimi yksinvaltiaan tavoin ja hänen valtansa perustui siihen ,että sukunimen tilalle oli annettu lempinimeksi "Isotalo".

        Eli pastori oli kotoisin kyseiseltä paikkakunnalta.Se on mielestäni aina hieman kyseenalainen asia jos pastori on kotoisin samalta paikkakunnalta,kuin missä hän pastorina toimii.

        Siellä ei todellakaan määrää pastori vanhemmistoa,vaan aina vanhemmisto pastoria ja viimein vahva suku vanhemmistossa nostaa pastoriksi nk."OMAN MIEHEN".

        Uskon aloittajan tarinan olevan totta ja kehtaan väittää,että tänä päivänä tuo "kuriton" on saanut elämäänsä suuremman siunauksen kuin tuo pastori ja vanhemmistoveli.


    • hellari....

      Ja jos näkynsä saanut Jumalalta niin antaa sitten heidän erottaa ja jatkaa tehtävänsä suorittamista vain Pyhän Hengen voimassa. OIkea mielenlaatu ei kateroidu vaan jää siunaamaan ymmärtämättömiä kanssapaimenia ja alkaa sitten toteuttaa näkyään ovista, jotka Herra avaa.
      Sitten myöhemmin näistä asiaa ymmärtämättömistä veljistä voi tulla jopa yhteistyökumppaneita.
      Jumala sallii että näky koetellaan. Jos on aikaa, niin lue Annikki Raatikaisen, Toimi Yrjölän, Ensio Lehtosen ja Olavai Syvännön elämäkerrat. Nämä ovat olleet vaikuttavaia Herran aseita, mutta eivät ole aloittaneet näkyään vanhemmiston lähettäminä.
      Jumala sallii useimmille juuri tällaisen koetuksen. Jos on suuri ja vaativa tehtävä edessä niin siinä ei passaa herneitä pienissä kiistoissa nenäänsä painaa.

    • MatildaRosa

      Eipä Jeesuskaan saanut tehtävälleen oman kotisynagogansa johtajiston siunausta. Päinvastoin yrittivät jyrkänteeltä alas heittää. Joten tämä ihmeellinen vanhimmiston korottaminen Jumalan erehtymättömäksi äänitorveksi ja Jumalan sijaiseksi seurakunnan keskellä on täysin epäraamatullinen malli ja palvelee ainoastaan vanhimmistoveljien oman vallanhimon toteuttamista..

      • ~~tähkäpää~~

        En nyt ihan näinkään sanoisi, sillä kyllä jokaisessa seurakunnassa on hyvä olla jonkinlainen seurakuntakuri, muutenhan ei mistään tulisi mitään.

        Aivan samoin, kuin on kaikissa muissakin yhdistyksissä ja yrityksissä hallituksensa ja johtoportaansa, jotka sanovat viimeisen sanansa siitä,
        miten yhdistyksen / yrityksen sisällä ja nimissä toimitaan..

        Se on sitten eri asia, jos haluaakin olla "yhteistyökyvytön" yksityisyrittäjä ja toimia sillä tavoin, se jokaiselle suotakoon, mutta jos puhutaan yhteisestä seurakunnasta, totta kai tulee olla jokin päättävä elin, joka sitä johtaa ja ottaa myöskin vastuun siitä, mitä seurakunnan nimissä tehdään.

        Tiedän, että jollain saattoi karahtaa tuo yhteistyökyvytön, mutta totuuttahan se on, jos ei kykene toimimaan yhteisessä "yrityksessä" sen sääntöjen ja asetusten mukaisesti.

        Ei silloin tule syyttää ensimmäiseksi yrityksen / yhteisön hallitusta, yritysjohtoa tai vanhimmistoa, vaan kysyä itseltään: Mitä minä tahdon?


      • Järkyttävää
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        En nyt ihan näinkään sanoisi, sillä kyllä jokaisessa seurakunnassa on hyvä olla jonkinlainen seurakuntakuri, muutenhan ei mistään tulisi mitään.

        Aivan samoin, kuin on kaikissa muissakin yhdistyksissä ja yrityksissä hallituksensa ja johtoportaansa, jotka sanovat viimeisen sanansa siitä,
        miten yhdistyksen / yrityksen sisällä ja nimissä toimitaan..

        Se on sitten eri asia, jos haluaakin olla "yhteistyökyvytön" yksityisyrittäjä ja toimia sillä tavoin, se jokaiselle suotakoon, mutta jos puhutaan yhteisestä seurakunnasta, totta kai tulee olla jokin päättävä elin, joka sitä johtaa ja ottaa myöskin vastuun siitä, mitä seurakunnan nimissä tehdään.

        Tiedän, että jollain saattoi karahtaa tuo yhteistyökyvytön, mutta totuuttahan se on, jos ei kykene toimimaan yhteisessä "yrityksessä" sen sääntöjen ja asetusten mukaisesti.

        Ei silloin tule syyttää ensimmäiseksi yrityksen / yhteisön hallitusta, yritysjohtoa tai vanhimmistoa, vaan kysyä itseltään: Mitä minä tahdon?

        >>>Aivan samoin, kuin on kaikissa muissakin yhdistyksissä ja yrityksissä hallituksensa ja johtoportaansa>>>

        Vertaatko sinä Jumalan seurakuntaa maallisiin yhdistyksiin ja yrityksiin? Laitappas tähän vastaukseksi (ilman selityksiä) edes yksi raamatunpaikka jossa maalliset meiningit ja Jumalan pyhää seurakuntaa verrataan keskenään.

        Että siis "aivan samoin".


      • Hyvin huomattu ja päätelty, MatildaRosa.


      • ~~tähkäpää~~
        Järkyttävää kirjoitti:

        >>>Aivan samoin, kuin on kaikissa muissakin yhdistyksissä ja yrityksissä hallituksensa ja johtoportaansa>>>

        Vertaatko sinä Jumalan seurakuntaa maallisiin yhdistyksiin ja yrityksiin? Laitappas tähän vastaukseksi (ilman selityksiä) edes yksi raamatunpaikka jossa maalliset meiningit ja Jumalan pyhää seurakuntaa verrataan keskenään.

        Että siis "aivan samoin".

        Mielestäni tuo - järkyttävää - oli nyt kyllä jonnin verran ylireagoimista tai shokeeraava tässä tilanteessa. 8D

        Eikä siihen mitään Raamatun paikkoja tarvita.

        Se nyt vain on kylmä totuus, että silloin kun seurakunta on lakisääteinen järjestäytynyt yhdistys tms. sitä koskevat samat suomen lait, kuin muitakin lakisääteisiä järjestäytyneitä yhdistyksiä tai yrityksiä.

        Jumala on myöskin järjestyksen Jumala ja on antanut sanassaan ohjeet siitä, että seurakunnilla tulee olla paimen, vanhimmisto ja diakonit,
        eli seurakuntapalvelijat.

        "Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, johon he nyt uskoivat" (Ap.t.14:23).

        "Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat...Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut" (Ap.t.20:17,28).

        "Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat, jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies (uuden käännöksen 'kerran avioliiton solminut' ei ole alkutekstin mukainen), jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia. Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä, vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen; hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa (hepr. UT: Tooran mukaisessa), luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet" (Tiit.1:5-9).

        "Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta? Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan" (1.Tim.3:1-7).

        "Niinä päivinä, kun opetuslasten luku lisääntyi, syntyi hellenisteissä nurinaa hebrealaisia vastaan siitä, että heidän leskiänsä syrjäytettiin jokapäiväisessä avunannossa. Niin ne kaksitoista kutsuivat kokoon opetuslasten joukon ja sanoivat: 'Ei ole soveliasta, että me laiminlyömme Jumalan sanan toimittaaksemme pöytäpalvelusta. Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen. Mutta me tahdomme pysyä rukouksessa ja sanan palveluksessa.' Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen, ja asettivat heidät apostolien eteen, ja nämä rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä" (Ap.t.6:1-6).

        "Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä, vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat. Samoin tulee vaimojen olla arvokkaita, ei panettelijoita, vaan raittiita, uskollisia kaikessa. Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva. Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa" (1.Tim.3:8-13).

        "Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija" (Room.16:1).


      • eri laki
        ~~tähkäpää~~ kirjoitti:

        Mielestäni tuo - järkyttävää - oli nyt kyllä jonnin verran ylireagoimista tai shokeeraava tässä tilanteessa. 8D

        Eikä siihen mitään Raamatun paikkoja tarvita.

        Se nyt vain on kylmä totuus, että silloin kun seurakunta on lakisääteinen järjestäytynyt yhdistys tms. sitä koskevat samat suomen lait, kuin muitakin lakisääteisiä järjestäytyneitä yhdistyksiä tai yrityksiä.

        Jumala on myöskin järjestyksen Jumala ja on antanut sanassaan ohjeet siitä, että seurakunnilla tulee olla paimen, vanhimmisto ja diakonit,
        eli seurakuntapalvelijat.

        "Ja kun he olivat valinneet heille vanhimmat jokaisessa seurakunnassa, niin he rukoillen ja paastoten jättivät heidät Herran haltuun, johon he nyt uskoivat" (Ap.t.14:23).

        "Mutta Miletosta hän lähetti sanan Efesoon ja kutsui tykönsä seurakunnan vanhimmat...Ottakaa siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät pannut kaitsijoiksi, paimentamaan Herran seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä on itselleen ansainnut" (Ap.t.20:17,28).

        "Minä jätin sinut Kreettaan sitä varten, että järjestäisit, mitä vielä jäi järjestämättä, ja että asettaisit, niinkuin minä sinulle määräsin, joka kaupunkiin vanhimmat, jos missä olisi joku nuhteeton, yhden vaimon mies (uuden käännöksen 'kerran avioliiton solminut' ei ole alkutekstin mukainen), jonka lapset ovat uskovia, eivät irstaudesta syytettyjä eivätkä niskoittelevia. Sillä seurakunnan kaitsijan on, niinkuin Jumalan huoneenhaltijan tulee, oltava nuhteeton, ei itserakas, ei pikavihainen, ei juomari, ei tappelija, ei häpeällisen voiton pyytäjä, vaan vieraanvarainen, hyvää rakastava, maltillinen, oikeamielinen, pyhä, itsensähillitseväinen; hänen tulee pysyä kiinni opinmukaisessa (hepr. UT: Tooran mukaisessa), luotettavassa sanassa, että olisi kykenevä sekä neuvomaan terveellä opilla että kumoamaan vastaansanojain väitteet" (Tiit.1:5-9).

        "Varma on tämä sana: jos joku pyrkii seurakunnan kaitsijan virkaan, niin hän haluaa jaloon toimeen. Niin tulee siis seurakunnan kaitsijan olla nuhteeton, yhden vaimon mies, raitis, maltillinen, säädyllinen, vieraanvarainen, taitava opettamaan, ei juomari, ei tappelija, vaan lempeä, ei riitaisa, ei rahanahne, vaan sellainen, joka oman kotinsa hyvin hallitsee ja kaikella kunniallisuudella pitää lapsensa kuuliaisina; sillä jos joku ei osaa hallita omaa kotiansa, kuinka hän voi pitää huolta Jumalan seurakunnasta? Älköön hän olko äsken kääntynyt, ettei hän paisuisi ja joutuisi perkeleen tuomion alaiseksi. Ja hänellä tulee myös olla hyvä todistus ulkopuolella olevilta, ettei hän joutuisi häväistyksen alaiseksi eikä perkeleen paulaan" (1.Tim.3:1-7).

        "Niinä päivinä, kun opetuslasten luku lisääntyi, syntyi hellenisteissä nurinaa hebrealaisia vastaan siitä, että heidän leskiänsä syrjäytettiin jokapäiväisessä avunannossa. Niin ne kaksitoista kutsuivat kokoon opetuslasten joukon ja sanoivat: 'Ei ole soveliasta, että me laiminlyömme Jumalan sanan toimittaaksemme pöytäpalvelusta. Valitkaa sentähden, veljet, keskuudestanne seitsemän miestä, joista on hyvä todistus ja jotka ovat Henkeä ja viisautta täynnä, niin me asetamme heidät tähän toimeen. Mutta me tahdomme pysyä rukouksessa ja sanan palveluksessa.' Ja se puhe kelpasi kaikelle joukolle; ja he valitsivat Stefanuksen, miehen, joka oli täynnä uskoa ja Pyhää Henkeä, ja Filippuksen ja Prokoruksen ja Nikanorin ja Timonin ja Parmenaan ja Nikolauksen, antiokialaisen käännynnäisen, ja asettivat heidät apostolien eteen, ja nämä rukoilivat ja panivat kätensä heidän päällensä" (Ap.t.6:1-6).

        "Niin myös seurakuntapalvelijain tulee olla arvokkaita, ei kaksikielisiä, ei paljon viinin nauttijoita, ei häpeällisen voiton pyytäjiä, vaan sellaisia, jotka pitävät uskon salaisuuden puhtaassa omassatunnossa. Mutta heitäkin koeteltakoon ensin, sitten palvelkoot, jos ovat nuhteettomat. Samoin tulee vaimojen olla arvokkaita, ei panettelijoita, vaan raittiita, uskollisia kaikessa. Seurakuntapalvelija olkoon yhden vaimon mies, lapsensa ja kotinsa hyvin hallitseva. Sillä ne, jotka ovat hyvin palvelleet, saavuttavat itselleen kunnioitettavan aseman ja suuren pelottomuuden uskossa, Kristuksessa Jeesuksessa" (1.Tim.3:8-13).

        "Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija" (Room.16:1).

        Ei kaikkia Suomen lakeja seurakunnassa noudateta. Esimerkiksi syrjintä on rikos, ja seurakunnat eivät huoli naisia päättämään asioista.


    • hellari....

      Kyllä pitää löytää se kultainen nöyrä keskitie. Vanhimmisto vajavaisuuksineen on seurakuntaan Jumalan asettama ja heitä pitää tukea ja siunata, vaikka joskus rivijäsenenäkin huomaa, että ei homma ontuu. Silloin pitää rukoilla ja toimia vian niin kuin kokee oikeasksi Jumalan edessä. Kyllä Uusi testamentti neuvoo että seurakunnan johtoa on kunnioitettava ja jätettävä heidät Jumalan tuomioitavaksi. On siellä ohjeet vanhimmistonkin jäsenille, että eivät saa herroina hallita heille uskottua laumaa.

    • KTS (Ei kirj.)

      Jokainen tekee sitä vappaaehtoistyötä mitä haluaa ja jos se ei sovi seurakunnalle, seurakunta saa lähteä. Viis hirttä poikittain.

      Kyllä JÄMPTI on NIIN!

      http://www.eappi.fi/

    • Hätä sieluista

      Sen tulisi olla ensimmäinen ja tärkein asia. Jos jonkun sisimmässä on Jumalan antama tuska toisista ihmisistä, hänen on saatava toimia sen pohjalta. Uskovina kun kuitenkin toimimme arkielämässäkin siten, että kerromme Jeesuksesta toisille, ilman vanhimmiston mukana olemista.

      Olen huomannut senkin, että seurakunnassa katsotaan henkilöön ja vanhimmisto on liiaksikin päättämässä kaikesta. Kukatahansa ei ole sovelias heidän mielestään ja mitä tällä pienellä paikkakunnalla olen nähnyt, niin sukulaisuudella on merkittävä osa.
      Heille uskotaan tiesmitä tehtäviä, eikä todellakaan kutsumuksella ole merkitystä.
      Näin viedään tehtävä siltä, jolle Jumala oli sen alunperin tarkoittanut.

      Tuohon aikaan ja taitaa olla vieläkin, oli seurakunnan maine tärkeä..se oli niin tärkeä, että langennut uskova hyljättiin, jätettiin seurakunnan ulkopuolelle, eikä muistettu enää..

      • Epäkohdista

        kun ei saa tuoda esille seurakunnissa, niin täällä niitä on helpompi tuoda esille ja minä en koe sitä vääräksi, ellei sitten aleta nimeltä esille tuomaan.


    • no jopas on

      Ihanko kaikki tekemiset tehdään vanhimmiston alamaisuudessa: ensin hyväksyntä ja siunaus: lähimmäisen auttaminen, ym. talkoot, lentopallokerhot ja vieläpä ansiotyö.
      Ettäkö on joku osa-alue joka on vanhimmiston hyväksyttävä, mutta ei sentään kaikkeako, niikö?

      • KTS (Ei kirj.)

        On se vaan hyvä ettei sitä kuulu mihinkään kulttiin.
        Saa tehä vappaa-aikanaan mitä lystää.
        :o


    • Muistan samantyylisen tapauksen kotiseurakuntani saarnaajan käyttaytymistä 1960-luvun alkupuolelta, kun Helluntaisaarnaajan tehtävistä erotettu Vilho Soininen kierteli puhumassa eri puolilla Suomea ja seurakuntamme saarnaaja kehotti seurakuntalaisia olla menemättä Vilhoa kuuntelemaan.

      Kun seurakuntalaiset eivät totelleet, siitä tuli lähes ainoa puheen aihe saarnaajalle, kunnes seurakuntamme perustajajäsen, Vanhin teki muistutuksista lopun. Hän sanoi että nyt on asia loppuun käsitelty, eikä siitä enää huomautella. Ketään ei erotettu tottelemattomuuden tähden seurakunnasta.

      • KTS (Ei kirj.)

        Ja kun naapurin mummo meni kerran juttelemaan kokouksessa kokoomuslaisen kunnanvaltuutetun kanssa, hivuttautui seurakunnan kateellinen kristillisten kunnanvaltuutettu mummon kylkeen kyselleen, että eihän hän vain ole vaihtamassa kilpailevan puoluen kannalle!

        :D


    • plkjhg

      Mikä on seurakunta? Raamattu on meidän ohjenuoramme tässä.
      On universaalinen seurakunta, johon kuuluvat kaikki Jeesuksen omat maapallolla.
      Toiseksi on paikallisseurakunta, johon kuuluvat kullkin paikkakunnalla olevat Jeesuksen omat. He saattavat kokoontua eri ryhmissä. Oman ryhmänsä paikallisseurakunnaksi julistavat ovat Raamatun mukaan lahkolaisia.
      Raamatussa paikallisseurakunnalle ei anneta mitään muuta nimeä kuin paikkakunnan nimi. Sitten on eräitä, jotka ovat Apolloksen yms. henkilön puolta ja ovat heidän seuraajiaan. Nykyisin näitä on paljon alkaen esim. luterilaisista. Toki on ymmärrettävä, että nämä tällaiset henkilön nimijohdokset ovat usein muiden antamia nimiä jollekin kokoontuvalle ryhmälle.

      Kun paikkakunnalle syntyy Hengen ja Sanan vaikutuksesta jotakin uutta liikehdintää, niin olen huomannut näiden aluksi kokoontuvan kodeissa. Heitä syytetään usein "järjestäytyneiden" toimesta villeiksi ja paheksutaan, että heillä ei ole vanhimmistoa ja seurakuntakuria. Kysynkin, että kuinka monessa helluntairyhmässä oli ensi alkuun heti alusta vanhimmisto valmiina. Toisekseen pastorista ei kirjoiteta Raamatussa mukaan, joten se ei kuulu paikallisseurakuntaan ollenkaan. Seurakuntakurista puheenollen on tärkeää, että kokoonnutaan ja toimitaan Pyhän Hengen johdossa.

      • >"Mikä on seurakunta? Raamattu on meidän ohjenuoramme tässä."<

        Kolossalaiskirje 1
        24 "Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä vielä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani
        h ä n e n - r u u m i i n s a - hyväksi, - j o k a - on - s e u r a k u n t a,"

        Jumalan seurakunta siis muodostaa Kristuksen ruumiin! Kristus on seurakaunnan pää, joka on jo Isän luona taivaissa.


    • Näin on. Pastoreilla, paimenilla tai saarnaajilla ei ole itsessään valtaa opettaa mitään muuta kuin minkä Jeesus Kristus on opettanut ja selittänyt:

      Matteus 23
      8 "Mutta te älkää antako kutsua itseänne rabbiksi, sillä yksi on teidän opettajanne, ja te olette kaikki veljiä."

      Jeesus tunnusti vain Isän ainoksi opettajaksi;

      Heprealaiskirje 5
      8 "Ja niin hän, vaikka oli poika, oppi siitä, mitä hän kärsi, kuuliaisuuden,"

      Johannes 6
      45 "Profeetoissa on kirjoitettuna: 'Ja he tulevat kaikki Jumalan opettamiksi'. Jokainen, joka on Isältä kuullut ja oppinut, tulee minun tyköni."

      Isä opettaa sanansa eli Kristuksen kautta.

    • muistaa kuulleensa

      Mahtoiko olla kyseessä Jakkila ja Saalem? Vaikka eipä tuolla merkitystä, oli nyt sitten kuka hyvänsä.

    • Tämä avauksessa mainittu vapaaehtoistyö oli alkanut yhteiskristilliseltä pohjalta. Ongelma tässä oli se että tämä veli ehti ilmoittaa toiminnasta yleisöosastokirjoituksessa ennen helluntaiseurakunnan ilmoitusta. Tästä helluntaiseurakunnan saarnaaja ja vanhimmisto suuttuivat..

      Sitten helluntaiseurakunnan taholta esitettiin muka muita asioita "veljen" soveltumattomuudesta tähän työhön. Veli ei ollut muuttunut mitenkään niistä ajoista, joloin häntä pyydettiin kyseisen seurakunnan vanhimmistoon yhdeksi jäseneksi, johon tosin ei jostakin syystä mennyt.

      Tämä osoittaa vaan miten pienistä asioista helluntaiseurakuntien vanhimmisto saattaa riitaantua seurakuntalaisen kanssa. Tällaisten riitojen seurauksena on usein syntynyt uusia pieniä helluntailais-karismaattisia yhteisöjä, jotka sitten kilpailevat sieluista toisten helluntaiseurakuntien kanssa.

      Nimimerkille "muistaa kuulleensa"; Ei ole Jakkilan tapaus tämä.

      • Slide.

        Tyypillistä kuivettuneessa yhteisössä. Siellä kaikki tervekin kritiikki otetaan avoimena sodan julistuksena. Samat esiintymislavalla ja liian moni tuskastuneena kuuntelee teoreettisia luentoja. Sitten valitetaan kuinka samat raatavat aina ja liikaa hommia.

        Ps. Itse kieltäydyin eri paikkakunnalle suuntautuvasta puhujakutsusta äsken, ettei esillä olosta ole kysymys.


    • monenlaista on

      Täällä on taas just ne yteistyökyvyttömät äänessä näköjään kuten muuallakin.

      Seurakunta on tarkoitettu seisomaan ylösottoon asti paikallaan suolana ja valona.

      EI kaikki "jakkilat" ymmärrä sen kokonaisuudesta juurikaan mitään, vaan toimivat miten nyt toimivatkin ja just sellaista varten on olemassa vanhimmat ja muut vastuuihmiset.

      Häkäkiviä on aina joka seurakunnissa se nyt on selvä asia se.

      • . - 8

        "EI kaikki "jakkilat" ymmärrä sen kokonaisuudesta juurikaan mitään, vaan toimivat miten nyt toimivatkin ja just sellaista varten on olemassa vanhimmat ja muut vastuuihmiset." ---

        *monenlaista on* - Mene kiireesti Jeesuksen luo pyytämään uskossa uudistusta ja virvoitusta.


    • papin kaapu päälle

      laitoskirkko on paras, ja elinikäiset virat mielellään

    • ~~tähkäpää~~

      Ottakaa nyt hyvät ihmiset huomioon, ettei tästä kyseisestä tapauksesta
      ole tosiaankaan kaikilla tietoa kokonaisuudesta, mitä on tapahtunut!

      Tämä aloitus on vain toisen osapuolen kertomus tapahtuneesta.

      Edelleenkin olen sitä mieltä, että jos ja kun seurakunta on lakisääteinen yhdistys tai kirkkopohjainen seurakunta, sitä koskevat mm. ilmoittelussa
      yms. määrätynlaiset säädökset ja sopimukset, ts. vastuut, joista mainitsin
      jo tuolla edellä.

      Yksi vanhimiston jäsen ei vain voi sooloilla ominensa niissä asioissa,
      joissa seurakunta on sitoutunut määrättyihin yhteisiin sopimuksiin.
      Tai toki voi, mutta kuten tuolla jo edelläkin kirjoitin, silloin on viisasta
      lähteä yksityisyrittäjäksi.

      Miksi silloin toimia jonkun seurakunnan edustajana,
      jollei halua toimia kyseisen seurakunnan yhteisten päätösten mukaan!

      Ottakaa nyt siis huomioon se, että kysymyksessä oli vanhimiston jäsen.

      Itse en ole vuosikymmenten aikana koskaan törmännyt sellaiseen, että
      seurakunnasta olisi haluttu määräillä, missä tilaisuuksissa kukin saa käydä,
      siitä ei tässä aloituksenkaan tapauksessa ollut kysmys.

      Esim. eräs helluntaiseurakunnan saarnaaja oli lähes joka kesä vaimonsa kanssa herättäjäjuhlilla ja kertoi seurakunnan omissa tilaisuuksissa tästä
      "traditiostaan" ja oli kuitenkin hyvin pidetty kyseisen srk saarnaajana, kuin muidenkin suomen hell.srkuntien keskuudessa.
      Tiedän hänen toimineen mm. tuossa ekivaarin mainitsemassa Soinis-jupakassa sovittelijana.

      • ~~tp~~

        >>>
        Ongelma tässä oli se että tämä veli ehti ilmoittaa toiminnasta yleisöosastokirjoituksessa ennen helluntaiseurakunnan ilmoitusta. Tästä helluntaiseurakunnan saarnaaja ja vanhimmisto suuttuivat..


      • "tähkäpää", hyvä
        Lue tarkemmin kirjoitukseni. Vanhimmiston puhuttelussa ollut "veli" EI ollut vanhimmistoveli. Mainitsin yllä että häntä aikoinaan siihen pyydettiin, mutta hän ei jostakin syystä mennyt mukaan.

        Puhuttelun pitivät saarnaaja ja yksi vanhimmistoveli. Tämä mainittu "veli" toimi vapaaehtoistyössä palkatta yksityishenkilönä.

        Tämä "veli" lähetti yleisöosastokirjoituksen aiheesta paikalliseen lehteen, jossa kertoi (ilmoitti) toiminnasta. Kyse oli siis yleisöosastokirjoituksesta ei maksetusta ilmoituksesta helluntaiseurakunnan nimissä.


      • ~~tp~~ kirjoitti:

        >>>
        Ongelma tässä oli se että tämä veli ehti ilmoittaa toiminnasta yleisöosastokirjoituksessa ennen helluntaiseurakunnan ilmoitusta. Tästä helluntaiseurakunnan saarnaaja ja vanhimmisto suuttuivat..

        Niin, ihmeellistä tässä olikin se, etteivät vapaakirkolliset ja luterilaiset kokeneet "veljen" yleisöosastokirjoitusta ollenkaan huonona asiana. Helluntaisaarnaaja ja vanhimmisto vain suuttuivat tällaisesta "niskuroinnista", kuten heillä on tapana.


      • Oli se kauheeta
        mazdels kirjoitti:

        Niin, ihmeellistä tässä olikin se, etteivät vapaakirkolliset ja luterilaiset kokeneet "veljen" yleisöosastokirjoitusta ollenkaan huonona asiana. Helluntaisaarnaaja ja vanhimmisto vain suuttuivat tällaisesta "niskuroinnista", kuten heillä on tapana.

        Iänikuisia kertomuksia riittää.

        Onko helluntaisaarnaajilla ja vanhimmistoilla nykyäänkin tapana suuttua yhteiskristillisestä toiminnasta? Ei tietenkään, nythän on menty toiseen äärilaitaan eli yksi ja toinen hääräilee ties missä ja minkälaisen "evankeliumin" kanssa.


      • Slide.
        mazdels kirjoitti:

        "tähkäpää", hyvä
        Lue tarkemmin kirjoitukseni. Vanhimmiston puhuttelussa ollut "veli" EI ollut vanhimmistoveli. Mainitsin yllä että häntä aikoinaan siihen pyydettiin, mutta hän ei jostakin syystä mennyt mukaan.

        Puhuttelun pitivät saarnaaja ja yksi vanhimmistoveli. Tämä mainittu "veli" toimi vapaaehtoistyössä palkatta yksityishenkilönä.

        Tämä "veli" lähetti yleisöosastokirjoituksen aiheesta paikalliseen lehteen, jossa kertoi (ilmoitti) toiminnasta. Kyse oli siis yleisöosastokirjoituksesta ei maksetusta ilmoituksesta helluntaiseurakunnan nimissä.

        Tähkäpäällä on vääränlaista Herran pelkoa. Se estää uskossa kasvun. Hän kuitenkin on vilpitön ja haluaa kasvaa. Se tapahtuu, mutta tie on kivinen sillä huipulla tuulee. On niin paljon seurakunnassa vanhoja naisia, jotka eivät saa nykymenosta yhtään mitään. He myös tukevat noita jalkoihin jääneitä.

        Siunauksin Tähkäpää sekä Mazdels!


    • Kurinalainen
    • 1+99

      Seurakuntiin liittyy kaikenlaista paukapäätä joilla ei ole välttämättä paljon mitään tajua kokonaisuuksista, ei elämäntaitoja eikä paljon muutakaan taitoja.

      Vaan on vaan jokin yks narsistinen vaihde omien ajatusten toteuttamisista ja kaikki on aina ja heti suurta valtavaa Jumalan työtä ja just mINUT Hän on nyt laittanut asialle, ja jos ei siihen joka iikka yhdy hallettaen ja aamenta huutaen, he ovat heti MINUN vastustajiani !

      tällaista on useinkin.

      ja niitä sitten riittää näihinkin foorumeihin. Eivät kestä mitään auktoriteetteja, ei järjestystä ei etukäteitä suunnittelua vaan aina tohina päällä ja kaikki on valtavaa.

      Nämä saavat aikaan pelkkää hajaannusta ja nurkkaporukoita koska aina on lisää ihmisä tukemaan jos mitä hullua ideaa, ja klikkejä syntyy siellä ja täällä.

    • Kaikkeen maailmaan

      Jumalan kunniaksi ja sielujen pelastukseksi olemme valona ja suolana.
      Älköön kukaan olko loukkaukseksi toiselle, älköönkä estäkö Jumalan valtakunnan työtä millään tavoin.

    • vastineeksi

      Aloitus näyttäisi jäljittelevän Skotlannissa 1950-luvun alussa pidettyä oikeudenkäyntiä, jota pidetään ns. Douglash Walsh -oikeudenkäyntinä.
      Oikeudenkäynnissä oli Walshin lisäksi kuultavana Vartiotorniseuran (Jehovan todistajien järjestö) korkeinta silloista johtoa.

      Fred Franz antoi oikeudessa seuraavanlaisen huomionarvoisen todistajalausunnon.

      Seuraavassa ote Franzin ristikuulustelusta (K merkitsee asianajajan kysymystä ja V Franzin vastausta):


      V: -Nämä kirjat antavat selityksen koko raamatusta.

      K: -Mutta auktoritatiivisen selityksen?

      V: -Ne esittävät Raamatun niissä esiintyvien lausuntojen tueksi, ja yksilö tutkii lausunnot ja sitten Raamattua nähdäkseen, että niillä on Raamatun tuki.

      K: -Hän mitä?

      V: -Hän tutkii Raamattua nähdäkseen, ovatko lausunnot Raamatun mukaisia. Kuten Apostoli sanoo: "Koetelkaa kaikki; pitäkää kiinni siitä, mikä on hyvää".

      K: -Ymmärsin kannan olevan se, olkaa ystävällinen ja korjatkaa, mikäli olen väärässä, että Jehovan todistajien jäsenen on pakko hyväksyä oikeana raamatuntulkintana se, mitä esitetään näissä kirjoissa, joihin viittasin?

      V: -Mutta hän ei tee niin, koska on pakko, hänelle annetaan kristillinen oikeus tutkia Raamattua vahvistaakseen, että se tukee opetusta.

      K: -Entä jos hän havaitsee, että Raamattu ei tue kirjojen sisältöä, tai päinvastoin, mitä hän silloin tekee?

      V: -Raamatunpaikat ovat mukana tukemassa lausuntoja, siksi ne on sinne pantu.

      K: -Mitä hän tekee jos hän havaitsee, etteivät
      kirjat ole sopusoinnussa Raamatun kanssa?

      V: -Teidän täytyy ensin osoittaa minulle mies, joka havaitsee sellaista, sitten voin vastata, tai hän vastaa.

      K: -Tarkoitatteko, että yksilöjäsenellä on oikeus lukea kirjoja ja Raamattua ja muodostaa oma näkemyksensä siitä, mikä on Pyhien Kirjoitusten oikea tulkinta?

      V: -Hän tulee - - -

      K: -Sanoisitteko, onko vai eikö ole, ja täsmentäkää vasta sitten?

      V: -Ei ole. Haluatteko, että täsmennän nyt?

      K: -Kyllä, jos sopii?

      V: -Raamatunpaikat annetaan tukemaan lausuntoja, ja niinpä henkilö katsoo, mitä Raamattu sanoo ja siten vahvistaa lausunnon, näin hän saavuttaa raamatullisen ymmärryksen. Kuten Apostolien tekojen seitsemännessätoista luvussa jakeessa yksitoista sanotaan, että berealaiset olivat jalompia kuin tessalonikalaiset siinä suhteessa, että he ottivat Sanan vastaan kaikella halukkuudella, ja he tutkivat Kirjoituksia nähdäkseen olivatko asiat niin. Me neuvomme seuraamaan tätä berealaisten jaloa esimerkkiä tutkia kirjoituksista, ovatko asiat niin.

      K: -Todistajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin hyväksyä "Vartiotornissa" tai "tiedottimessa" tai "Herätkää"-lehdissä esiintyvät ohjeet, ja olla kuuliainen niille, eihän?

      V: -Hänen on pakko ne hyväksyä.


      Tässä välissä mustutetaan eräästä Franzin lausunnosta:

      K: -Entä jos hän havaitsee, että Raamattu ei tue kirjojen sisältöä, tai päinvastoin, mitä hän silloin tekee?

      V: -Teidän täytyy ensin osoittaa minulle mies, joka havaitsee sellaista, sitten voin vastata, tai hän vastaa.


      Lausunto joutuu vähintäänkin outoon valoon seuraavassa, Grant Suiterin lausunnossa (Järjestön silloinen varainhoitaja):


      V: -Kaikki julkaisumme, alkaen Raamatun Tutkistelujen seitsemästä osasta aina nykyisiin julkaisuihimme, esittävät Raamatun totuuksia. Maan päällä ei ole koskaan ollut sellaista miestä, joka olisi voinut astua esiin ja todistaa ne Raamatulla vääriksi.

      K: -Mutta itsehän myönnätte ---?

      V: -Me itse olemme.

      K: -Myöntäneet asioiden olleen väärin, sitäkö tarkoitatte?

      V: -Kyllä.


      *****

      Jehovantodistajien on siis nieltävä kaikki raamatulliset selitykset ja tulkinnat kokonaisina, pureksimatta, jotta jehovantodistaja pysyy seurakuntansa jäsenenä, ja oikeutettuna normaaleihin ihmissuhteisiin, mukaan lukien perhesuhteet. Saatanallista suorastaan?

      Tuo kaikki on hyväksyttävä, vaikka vartiotorniseura itsekin tietää (kuten tuossa todistettuna), että opetuksensa ovat 'ajoittain' vääriä.

      Oikeudenkäynnin suomennos ja sitä edeltävä selittävä osa ovat Pasi Turusen kirjasta Vartiotorni - Valtakunta uudessa valossa.

    • juhaantero2

      Naurattaa todella vastaukset em asiaan.
      Kukaan ei tiedä mistä on todella kysymys. Sitä ei tule asioista ilmi.Mutta puoltajia ja tuomitsevia kyllä löytyy. Eiköhän olisi parasta ensin ottaa asiasta selko,ja sitten kirjoittaa siitä kommenti ja ottaa siihen kantaa. Tyypillistä Suomalaisuutta sanoa mielipiteensä vaikka ei tiedä asiasta yhtään mitään. Katsoisin se on todella sairasta toimintaa. Mutta niinhän me uskovaiset yleensä olemme. Sanoa täytyy vaikka emme tiedä asiasta yhtään mitään. Mutta esille täytyy päästä. Niinkuin tässäkin asiassa. Neuvojia kyllä löytyy,mutta asiasta ei tiedetä yhtään mitään, mitä se todellisuudessa koskee.. Asianomainen ei sano sanallakaan,mitä asia koskee. Mutta neuvojia on kyllä runsaasti. Te suomalaiset olette vielä niin takapajuisia ja ymmärrykseltänne vajavaisia, valitettavasti,

      • 12+16

        Sana, suomalaisuus, kirjoitetaan muuten pienellä alkukirjaimella. Sekin on nyt ihan pakko päästä sanomaan.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenna teen sen

      Se on nyt päätetty. Pääsen pois tästä epätietosuudesta.
      Ikävä
      81
      3434
    2. Hakkarainen: persut Venäjän ja Pohjois-Korean tiellä

      Hakkarainen entisenä persujen kärkipoliitikkona tietää, mitä puhuu. https://www.is.fi/politiikka/art-2000010422614.html
      Maailman menoa
      200
      2002
    3. Ilouutinen! Anniina Valtonen heitti jymy-yllätyksen - Tämä ei jätä kylmäksi!

      Ohhoh, tämäpä ylläri! Anniina Valtonen sai puolisonsa kanssa lapsen viime vuoden lopulla. Lue lisää: https://www.suomi2
      Suomalaiset julkkikset
      25
      1921
    4. Fuengirola.fi: Kohuissa rypenyt Jari Sillanpää, 58, harvinaisessa haastattelussa: "Minä haluan..."

      Ex-tangokuningas on kertonut kuulumisiaan Espanjan Aurinkorannikolta. Että ei muuta kuin elämässä etiäpäin, Jari Sillanp
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1568
    5. Ootko muuten vieläkään hiffannut

      Että en kuulu sinun maailmaasi? On meissä samaa, ja samaa aaltopituutta oli, mutta tunsin oloni usein hyvin vaivautuneek
      Ikävä
      166
      1405
    6. Miten nyt sanoisin

      tämän sinulle. Oletko mielessäni päivittäin, kysyin itseltäni ja vastaus oli, kyllä olet. Yllätyin, päädyin oudoille tei
      Ikävä
      88
      1405
    7. Susta on tullut

      Ihana nainen. ❤️
      Ikävä
      52
      1109
    8. Mistä vuodesta

      lähtien olet ikävöinyt kaivattuasi?
      Ikävä
      97
      1058
    9. Tämä ei voi jatkua

      Näin. Eilisen jälkeen tulin siihen tulokseen.
      Ikävä
      55
      854
    10. Voitko vain unohtaa

      Minut. En ole sinun arvoisesi
      Ikävä
      59
      850
    Aihe