Minulle paras hevosrotu?

Apua minä tarvitsen

Hei!
Olen 14v poika, jolla on kokemusta hevosista reilu 3v. Kaikki perusasiat hevosen hoidossa ja lääkityksessä on hallussa. Äiti on kokenut hevosista ja kotonamme onkin 9 hevosta, joita äiti hoitaa. Laitumia on paljon ja yhteensä 10 hevoskarsinaa. Talvilaitumia on myös. Ratsastuksessa äiti opettaa minua. Ja pikkuhiljaa alan oppia ratsastuksen perusasiat. Olen 40kg painava ja 150cm korkea poika. Aikoinaan ratsastin 14v halfinger ruunalla, jolla nyttenkin silloin tällöin ratsastan. Joskus melko harvoin ratsastan 11v shettiksellä, joka on 105cm säkä. Tiedän, se on liian pieni poni minulle, jonka totesi myös äitini. Äiti ehdotti siis hevosta, sopivan kokoista hevosta minulle. Arkisin äiti hoitaa aamutallin, ja minä päivä ja iltatallin. mutta lomilla ja viikonloppuisin hoidan aamu,päivä sekä iltatallin. Kysyn siis: mikä on paras hevoselta minulle? Luonteen haluan olevan rauhallinen,ystävällinen ja kiltti. Esimerkki rotuja, mitä itse olen ajatellut on ; halfinger,russ,issikka,nf-poni,welsh. Onko teillä parempia ideoita? Itselläni nyt 2 omaa heppaa, shettis ja quarter tamma. Molemmat viettää "eläkepäiviä" mutta shettis on joskus jossain harrastus käytössä. Siis, kertokaa parhain hevosrotu minulle. :)

13

2446

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suokit rules

      Sulle vois sopia suokki.
      Ne on ihania ja rauhallisia!

    • Kiitos;)

      Kiitos vastauksesta! :)

    • Zara

      Kaikki suokit eivät ole rauhallisia. Oma hoitsuni on kaikkea muuta enkä aina meinaa pärjätä sen kanssa.

      Näistä roduista kun on täällä ollut puhetta monta muuta kertaa, niin kaikki sivustojen kokeneimmat ja luotettavimmat ovat sanoneet, että ei kannata katsoa rotua, vaan kokoa ja sitä mitä haluaa hevosen kanssa tehdä. Kaikissa roduissa on yksilöitä, hyviä ja huonoja. He ovat myös sanoneet, että pientä ponia ei kannata ostaa, koska ne jäävät pian pieneksi. Etsi n. 140cm ponia tai pientä/pienehköä hevosta, niin se ei jää pieneksi ainakaan kovin äkkiä. Myös risteytyksistä löytyy todella hyviä hevosia ja poneja.

    • Okqwe

      Ok, connemara ponit on aika lailla sopivia hevosia minulle. :)

    • Snakey

      Connemara,piensuokki,lv,nf,tinker (:

    • mieee2

      risteytys,tinker.... rotuja on monia eikä kannata tehdä muuta kuin vain metsästää juuri sinulle sopiva! eihän rodulla nytkään niin paljon väliä ole vaan sen sopivuudella sinulle?

    • Ponnynomistaja<3

      Hyvä vosi olla esim 15.v puoliverinen tai riippuu ootko kisoihin tähtäämässä..............Itte tykkään toosi paljon nyffeistä ja ittellä nytten hollanninpuoliverisen ja eestinhevosen risteytys päälle148cm..............:D

      ponista enemmän blogissani: http://almanjavenlanelamaa.blogspot.fi/

      • Anonyymi

        Meillä on yksi Shire ja Clydesdale ja ne ovat todella rauhallisia. Välillä pääsee pukkeja jos innostuu, mutta muuten hyviä kärry ja vain maasto ratsastus käyttöön. 👍🏼


    • OldenburgHorseLover

      Kannattaa ostaa luonteen perusteella eikä rodun :) Kaikki suokit ei ole kilttejä, esim. siskon suokki on aika ärhäkkä kun taas mun Oldenburg tamma on tosi kultainen vaikka on miltei 10 vuotta suokkia nuorempi :)

    • Tyyppä

      Rotua kannattaa katsoa enemmän koon kuin luonteen perusteella, koska samanrotuiset hevoset ja ponit voivat olla hyvin erilaisia

    • hevosrodutjaluonteet

      See ei ole rodusta kiinni vaan luonnesta. Toki jos tykkäät rotevista hevosista niin semmoinen tai päinvastoin. Ja sit sinun pitää kokeilla kunnes löydät sopivan :)

    • 1ssu

      ei ole vain rodusta vaan luonteesta kiinni. Tinker ja muut kylmäveriset sopis hyvin.
      meidän lähellä oli sen rotuinen nimeltä Wille.ne on ihania.

    • 1ssu

      Suomenhevonen, belgiantyöhevonen, Puoliverihevonen, doninhevonen, painthevonen,
      Eestinponi, kalliovuortenponi, Saksanratsuponi, amerikanponi, fellponi,
      Suomenhevonen, abaconvillihevonen, Puoliverihevonen, Dölehevonen, lusitanianhevonen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      164
      1551
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      595
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      527
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      478
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      157
      476
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      185
      412
    Aihe