Kaksin tutkaan.

Kumpi rikollinen?

Ajettiin toisen auton kanssa rinnakkain kaksikaistaisella tiellä Transportterin tutkaan joka välähti. 69-alue ja mulla mittarissa jotain 66-68km/h. Vieressä kaveri ajoi about samaa nopeutta. Pystyykö poliisi märittelemään kumpi ylinopeutta ajoi? Kannattaisiko kiistää ylinopeus ja väittää että nopeus on viereisen auton ajama? Muutenkin kumman pienestä ylityksestä välähti.

25

4887

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpi rikollinen?

      Siis kyseessä 60km/h-rajoitus!

    • Uittu-Antero

      Voiko noin tyhmiä ihmisiä olla olemassa?

      • ...Auto-Pallero

        Niinpä mutta millä selvität kahdesta autosta kumpi niistä ylinopeutta ajaa kun ne rinnakkain ajavat?


      • lfgdfyift
        ...Auto-Pallero kirjoitti:

        Niinpä mutta millä selvität kahdesta autosta kumpi niistä ylinopeutta ajaa kun ne rinnakkain ajavat?

        Ei tarvi kummankaan mitään selittää, jos öpaut samaa nopeutta ajoitte. Jos sulla vaikka 68 mittarissa, ja vaikka oletettaisiin että sinulla ei olisi yhtään mittarivirhettäkään (suurin osa mittareista näyttää muutaman kilsan todellista suuremmaksi nopeuden), kun tuosta 68 lukemasta tehdään vielä tekninen vähennys 3 km/h, niin korkeintaan nuhdekirjelmä tulee. Ei välttämättä edes sitäkään.


    • Kumpi rikollinen?

      Niin pointini oli se että jos kaksi autoa ajaa rinnakkain ja toisella on vaikka selvästi suurempi nopeus ( ei minun tilanteessani ) ja tutkankuvassa molemmat ovat rinnakkain niin pystyykö poliisi päättelemään kumpi sen ylinopeuden ajoi? Vasenta kaistaahan useimmiten ajetaan kovempaa mutta oikealtakin joskus jotkut menevät ohi myös.

      • Tämä on mutua, mutta käsittääkseni asfaltissa on erilliset anturit kummallekin kaistalle.

        Sitä en sitten tiedä, miten tuo mittaa kaistanvaihtotilanteessa, tai jos on vaikka kolme rinnan. Siinä pähkäiltävää.


      • Hoh hoijaa taas
        The_Rat kirjoitti:

        Tämä on mutua, mutta käsittääkseni asfaltissa on erilliset anturit kummallekin kaistalle.

        Sitä en sitten tiedä, miten tuo mittaa kaistanvaihtotilanteessa, tai jos on vaikka kolme rinnan. Siinä pähkäiltävää.

        LUE mistä alettiin.

        Kyseessä oli kamera-auto. Silloin asvaltissa EI ole mitään tunnistimia vaan kamera ottaa kuvan kun ylinopeus on havaittu.

        Tottakai kannattaa yrittää venkoilla, jos eivät pysty selkeästi todistamaan molempien täsmällisiä nopeuksia.


      • nimimerkki.
        Hoh hoijaa taas kirjoitti:

        LUE mistä alettiin.

        Kyseessä oli kamera-auto. Silloin asvaltissa EI ole mitään tunnistimia vaan kamera ottaa kuvan kun ylinopeus on havaittu.

        Tottakai kannattaa yrittää venkoilla, jos eivät pysty selkeästi todistamaan molempien täsmällisiä nopeuksia.

        Mitä väliä, jos ylitys on ollut lähelläkään noita lukemia mitä aloittaja mainitsee, niin sieltä mitään sakkoja ole edes tulossakaan.


      • Hoh hoijaa taas kirjoitti:

        LUE mistä alettiin.

        Kyseessä oli kamera-auto. Silloin asvaltissa EI ole mitään tunnistimia vaan kamera ottaa kuvan kun ylinopeus on havaittu.

        Tottakai kannattaa yrittää venkoilla, jos eivät pysty selkeästi todistamaan molempien täsmällisiä nopeuksia.

        Jaajaa... Hmm... Sen tiedän, että poliisilla on ollut koekäytössä kameroita, joista näkee useamman auton nopeuden kerralla (ja myös etäisyydet jonossa), mutta sitä en tiedä, miten nykyiset kamerat toimivat.

        Perinteinen nopeustutka antaa vain yhden lukeman kerrallaan, mutta kuvasta varmaan näkee kumpaan se on suunnattu. Jos on kehittyneempää teknologiaa, sitten on.


      • Kumpi rikollinen?
        nimimerkki. kirjoitti:

        Mitä väliä, jos ylitys on ollut lähelläkään noita lukemia mitä aloittaja mainitsee, niin sieltä mitään sakkoja ole edes tulossakaan.

        Jos nyt unohdetaan ylinopeuden suuruus tai pienuus mutta pähkäillään sitä että pystyykö poliisi selvittämään kahdesta rinnakkain ajavasta autosta kumpi sen ylinopeuden ajoi jos vain toinen niin teki.ja kyseessä siis Transportterissa olleesta liikuteltavasta tutkasta.


      • Aina sama "tietäjä"
        The_Rat kirjoitti:

        Jaajaa... Hmm... Sen tiedän, että poliisilla on ollut koekäytössä kameroita, joista näkee useamman auton nopeuden kerralla (ja myös etäisyydet jonossa), mutta sitä en tiedä, miten nykyiset kamerat toimivat.

        Perinteinen nopeustutka antaa vain yhden lukeman kerrallaan, mutta kuvasta varmaan näkee kumpaan se on suunnattu. Jos on kehittyneempää teknologiaa, sitten on.

        Juu, arvaile sinä tö rotta taas.


    • 18+18

      Tilanteessasi ei liene tulossa sakkoa kummallekkaan osapuolelle, jos nopeusylitys on ollut korkeintaan 6-8 km/h. Mikäli noputta olisi ollut enemmän ja sakko tulisi, niin mielestäni se kannattaisi kiistää. Poliisilla on velvollisuus näyttää kiistattomasti toteen, että mitattu nopeus on nimenomaan sakoitetun auton nopeus.

      • Epäoikeudenmukaista!

        Justiinsa maksoin peltipoliisin antaman ylinopeussakon, 7 km/h ylitystä 70 km/h alueella! Kyllä pikkuisen hatuttaa, kun samalla ulkomaalaiset päästelevät kolmatta sataa, eikä hieltä muka voida periä sakkorahoja.


      • höpötät
        Epäoikeudenmukaista! kirjoitti:

        Justiinsa maksoin peltipoliisin antaman ylinopeussakon, 7 km/h ylitystä 70 km/h alueella! Kyllä pikkuisen hatuttaa, kun samalla ulkomaalaiset päästelevät kolmatta sataa, eikä hieltä muka voida periä sakkorahoja.

        Ei 7 km/h ylityksestä tule sakkoja. Ei edes rikesakkoa. Tai sitten sinulla on siinä jotain muuta mukavaakin, kännykkä korvalla tms... Nuo alla olevat rajat on tullut testattua useaan otteeseen, pienin huomautus on tullut 3 m/h ylityksestä, suurin 7 km/h ylityksestä, ja niissä on ollut huomioituna se 3 km/h tekninen vähennys.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/satakunta/home.nsf/pages/2AA5EBD4F8457D33C225763F00401D2E

        Ylinopeuden seuraamuksen voidaan automaattisessa liikennevalvonnassa määrätä;

        Kirjallinen huomautus kun nopeuden ylitys on ollut 3 - 7 km/h
        ns. Ehdollinen rikesakko (postitetaan kotiin) kun nopeuden ylitys on ollut 8 - 20 km/h
        Rikesakko kun nopeuden ylitys on ollut 8 - 20 km/h
        Rangaistusvaatimus kun nopeuden ylitys on ollut 21 - km/h
        Rikosilmoitus kun nopeuden ylitys on ollut yli 50 km/h

        Yllä oleviin nopeuksiin on tehty ns. tekninen varmuusvähennys 3 km/h joka myös näkyy kaikissa seuraamuksissa.
        Esimerkiksi jos poliisin mittauslaite mittaa ajoneuvolle 60 km/h rajoitusalueella nopeudeksi 71 km/h ja tästä tehdään tekninen varmuusvähennys 3 km/h, määrätään tästä ajoneuvon kuljettajalle rikesakko jossa näkyy nopeus 68 km/h


      • Billundrullum ralli
        Epäoikeudenmukaista! kirjoitti:

        Justiinsa maksoin peltipoliisin antaman ylinopeussakon, 7 km/h ylitystä 70 km/h alueella! Kyllä pikkuisen hatuttaa, kun samalla ulkomaalaiset päästelevät kolmatta sataa, eikä hieltä muka voida periä sakkorahoja.

        Voidaan periä, mutta ei ole pakko maksaa .... kun käteinen ei kelpaa, kyllä rahamiehillä pitäisi olla mahdollisuus latoa setelit kouraan.


      • matikkanero 148 ÄO
        höpötät kirjoitti:

        Ei 7 km/h ylityksestä tule sakkoja. Ei edes rikesakkoa. Tai sitten sinulla on siinä jotain muuta mukavaakin, kännykkä korvalla tms... Nuo alla olevat rajat on tullut testattua useaan otteeseen, pienin huomautus on tullut 3 m/h ylityksestä, suurin 7 km/h ylityksestä, ja niissä on ollut huomioituna se 3 km/h tekninen vähennys.
        http://www.poliisi.fi/poliisi/satakunta/home.nsf/pages/2AA5EBD4F8457D33C225763F00401D2E

        Ylinopeuden seuraamuksen voidaan automaattisessa liikennevalvonnassa määrätä;

        Kirjallinen huomautus kun nopeuden ylitys on ollut 3 - 7 km/h
        ns. Ehdollinen rikesakko (postitetaan kotiin) kun nopeuden ylitys on ollut 8 - 20 km/h
        Rikesakko kun nopeuden ylitys on ollut 8 - 20 km/h
        Rangaistusvaatimus kun nopeuden ylitys on ollut 21 - km/h
        Rikosilmoitus kun nopeuden ylitys on ollut yli 50 km/h

        Yllä oleviin nopeuksiin on tehty ns. tekninen varmuusvähennys 3 km/h joka myös näkyy kaikissa seuraamuksissa.
        Esimerkiksi jos poliisin mittauslaite mittaa ajoneuvolle 60 km/h rajoitusalueella nopeudeksi 71 km/h ja tästä tehdään tekninen varmuusvähennys 3 km/h, määrätään tästä ajoneuvon kuljettajalle rikesakko jossa näkyy nopeus 68 km/h

        Heh, kyll tulee, jos on mitattu 10km/h ylitys ja siitä se tekninen vähennys -3km/h = 7km/h ylitys.


      • höpö höpö
        matikkanero 148 ÄO kirjoitti:

        Heh, kyll tulee, jos on mitattu 10km/h ylitys ja siitä se tekninen vähennys -3km/h = 7km/h ylitys.

        Ei tule sakkoa kuin vasta mitattuna 11 km/h ylitys - 3 km/h = 8 km/h ylityksestä. Valitan. Voit sen lukea tuosta ylempää ja yrittää ymmärtää selvää suomen kileltä. Olen sen myöskin käytännössä testannut. 10 km/h mitatusta ylityksestä tulee vain huomautus, että olet ylittänyt 7 km/h paikalla olleen nopeusrajoituksen. Kahdella kielellä kerrottuna.


    • lotisee

      Isomman mukaan kummallekkin.. Tavatkaa hiukan lakia, etette jorise mutua..

    • Tiket so här
    • Tapa possu pois

      Taas google poika iskenyt.

      Noita yllä olevia stalker tutkia käytetään normaaleissa partio autoissa.

      Suomen poliisin kamera autot ovat varustettu multanovan c mallin kamera/tutka yhdistelmällä, käyttää niin kutsuttua k-bandia mittaukseen.

      Multanovan c mittaa nopeimman tutkan alueella olevan. Kuvassa voi olla muitakin autoja.

      Ja tuohon kun yhdistetään näiden pakujen kiinteä koelaudalla oleva jatkuvasti päällä oleva videokamera. Jää käytännössä mittamiehen päätettäväksi ottaako rinnalla ajaneen esitutkintaan.

      Eli päättelee poliisipossun yleisen kokemuksen mukaan oliko nopeutta vai ei.

      Beltronics sti toimii noin kilometrin ennen tämmöistä pakua oikein mukavasti.

      • Kumpi rikollinen?

        Täsmennetään senverran vielä että kyseinen Transportteri oli perä meidän tulosuuntaa kohti ja takaovenlasin läpi salama välähti. Yhtäkään poliisia en autossa nähnyt,korostan etten siis nähnyt koska taka-ja sivulaisit olivat tummat. En siis nähnyt että oliko siellä pakun takaosassa videokameraakaan. Vain salamavalo vilahti todella hiomiotaherättävän kirkkaasti. Mittasiko minun vai vieressä ajavan nopeuden on epäselvää.


    • vain toiselle

      Sakko tulee sille autolle joka oli omalla kaistallaan, ohittaja pääsee kuin koira veräjästä, sen nopeutta ei mitattu, eikä sitä näy kuvassa.

      • Ei toisellekaan!!

        Ei sakkoja voida määrätä sen mukaan millä kaistalla ajetaan. On tilanteita jossa kaksi kaistaa on täynnä autoja ja jonot etenevät samaa vauhtia eli "ohittajaa" eikä "ohitettavaa" silloin ole. Mielivaltaisesti ei voi sakkorangaistuksia jakaa kenellekään!


      • vain toiselle
        Ei toisellekaan!! kirjoitti:

        Ei sakkoja voida määrätä sen mukaan millä kaistalla ajetaan. On tilanteita jossa kaksi kaistaa on täynnä autoja ja jonot etenevät samaa vauhtia eli "ohittajaa" eikä "ohitettavaa" silloin ole. Mielivaltaisesti ei voi sakkorangaistuksia jakaa kenellekään!

        Ja höpö, höpö, kyllä voidaan sakottaa sitä autoilijaa, jonka nopeus on mitattu. Jos tutka on suunnattu oikeanpuoleista kaistaa ajavia kohti, niin sillä ajavaa voidaan sakottaa vaikka ohituskaistaa ajaisi 15 autoa vielä suurempaa nopeutta. Ei kaikkia ole pakko sakottaa, eikä toisten suurempi rikkomus poista kenenkään mitattua rikkomusta.


      • Ei toisellekaan!
        vain toiselle kirjoitti:

        Ja höpö, höpö, kyllä voidaan sakottaa sitä autoilijaa, jonka nopeus on mitattu. Jos tutka on suunnattu oikeanpuoleista kaistaa ajavia kohti, niin sillä ajavaa voidaan sakottaa vaikka ohituskaistaa ajaisi 15 autoa vielä suurempaa nopeutta. Ei kaikkia ole pakko sakottaa, eikä toisten suurempi rikkomus poista kenenkään mitattua rikkomusta.

        Totta kai sitä sakotetaan JONKA NOPEUS ON MITATTU! Väitinkö jotain muuta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      934
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      887
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      134
      579
    Aihe