tilastoissa

atri parkka

nähtävistä muutoksista kaikkein vaarallisempia ovat ne hitaat ja pitkäkestoiset muutokset.

Valtakunnat, jotka ovat olleet joskus maailman ykkösinä, ovat alkaneet rappeutua, eikä kukaan ole kiinnittänyt asiaan huomiota, koska ihmisten valtakausi yksilötasolla on ollut muutokseen nähden lyhyt.

Esim Argentiina oli vielä sata vuotta sitten maailman kakkostilalla Englannin jälkeen. Nyt se on pohjamutaa.

Mitä mieltä olette helluntaiherätyksen suunnasta pitkällä tähtäimellä?
-80 luvun jälkeen herätysliike ei ole juurikaan kasvanut. Enintäin luonnollisen kasvun myötä jäsenistö on pysynyt samoissa. Samoin on käynyt vl-porukalle jo asikaa sitten, ilman lapsienteko-oppia olisi se jo kadonnut.

Missä mennään?

26

670

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • upotettu

>>Kirjoitat-
      >>Mitä mieltä olette helluntaiherätyksen suunnasta pitkällä tähtäimellä?
      -80 luvun jälkeen herätysliike ei ole juurikaan kasvanut. Enintäin luonnollisen kasvun myötä jäsenistö on pysynyt samoissa.

• atri parkka

kasvu on siis sitä, että hellariperheisiin syntyy lapsia, jotka Timoteuksen tavoin ovat uskovia jo kolmannessa polvessa.

""Suomi on pieni maa ja hyvä on ,että se ainakin pysyy siinä missä se on yli 20 vuotta jo pysynyt!

Maailmanlaajuisesti katsoen ,helluntailaisuus taasen kasvaa koko ajan aivan kiihtyvällä vauhdilla! ""

Eikö tuo herätä mitään kysymyksiä?
        Muualla herätys kasvaa, miksei meillä?

• Olevainen

ajassa, josta Jeesus sanoi: "Löytäneekö hän uskoa maanpäältä kun hän tulee?"

Helluntaiherätys on hajoamassa kolmeen suuntaan, "ripeet vuosikymmeniä vanhasta herätyksestä, toiseksi on syntymässä "helluntaikirkko", uusimman tulokkaan "helluntaikansa ry", joka on jo julkaissut oman "Ristin Voittonsa" lehti on "RISTINTIE" jossa yhteisössä on niin "suuret" nimet, kuin puheenjohtaja HEIKKI AHONEN toimkunna jäseniä VEIKKO MANNINEN ja HEIKKI LAHTI, lehden päätoimittaja on JUHANA LEHMUSKOSKI, toimitussihteeri MERJA HAUTANEN.
      Lehti ilmestyy ensivuoden alusta.

Tämä hajoaminen johtunee opillisista eriävyyksistä. Uskomatonta, mutta totta !

On "new agea" ,eli menestysteologiaa, "uskon sana"
      , eli positiiviseen ajatteluun perustuvaa uskoa, ja sitten "fundamentaalisin osio, heistä voisi sano,"vanhoillishelluntailaiset"?

Näin käy, kun ei totella PÄÄN, "käskyjä", eli. ihminen on ottanut johtopaikan, ja syrjäyttänyt Jeesuksen Kristuksen.
      Toiminta on painotettu Pyhän Hengen voiman omavaltaiseen käytöön, ja on unohdettu, että sittenkin, seurakunnan PÄÄ, on Herra Jeesus Kristus, ilman Häntä ei Pyhä Henkikään toimi, vaikka nykyjulistus on Hengen voiman ilmenemisen painotteista, unohdetaan se tärkein, osa jonka Maria oli valinnut.

Martan lailla hosutaan ja vouhotetaan, sensijaan, kun tulisi olla Marian tavalla Mestarin jalkain juuressa nöyrästi, ja ammentaa sieltä, sen mitä HERRA itse parhaaksi näkee antaa.

Nyky toiminnasta voisi sanoa, että on väärää VOIMAN käyttöä, ilman Jeesuksen antamia valtuuksia.

Sopii kysyä, onko nämä "mellastajat" niitä, joista Jeesus sanoo: "Menkää pois minun tyköäni, minä en tunne teitä. Johon he vastaavat: Emmekö ME, sinun nimessäsi ajaneet ulos riivaajia, emmekö ME sinun nimessäsi parantaneet sairaita, jne...."
      Siinä painottuu juuri tuo ME, ei Jeesuksen nimi.
      ME,ja ME ME, teimme siellä ja siellä seurakunnassa sellaisia ja tuollaisa ihmeitä, ME, MINÄ, kun panin käteni hänen päällensä, kun MINÄ rukoilin,
      MINÄ ,ME .

• atri parkka

näitä ilmiöitä olen itsekin pohtinut jo parin vuosikymmenen ajan.

Minusta meillä on ollut havaittavissa itserriittoisuutta, ja sellaista ajattelua, että olemme merkittävin Jumalan toiminnan kanava Suomessa.
        Totuushan on , että olemme prosenttiliike, ja siitä emme ole muuttunut, tai kasvanut enää aikoihin.

Juuri tuo ME-ajattelu estää minun mielestäni todellisen kasvun.

Nöyrempi asenne ja muiden kunnioittaminen voisi olla avain uuteen Jumalan Hengen toimintaan meidän seurakunnissamme.

Kun lukee Suomen helluntaihistoriaa, on tuo ainainen jakautuminen verottanut kasvua koko historiamme ajan.

Kaikenkaikkiaan meistä on lähtenyt yli 40 erilaista siipeä pois.
        Nuo viimeksi lähtevät, sinun mainitsevasi, eivät ole kaikkein vähäisempiä.

• hovi
        atri parkka kirjoitti:

näitä ilmiöitä olen itsekin pohtinut jo parin vuosikymmenen ajan.

Minusta meillä on ollut havaittavissa itserriittoisuutta, ja sellaista ajattelua, että olemme merkittävin Jumalan toiminnan kanava Suomessa.
        Totuushan on , että olemme prosenttiliike, ja siitä emme ole muuttunut, tai kasvanut enää aikoihin.

Juuri tuo ME-ajattelu estää minun mielestäni todellisen kasvun.

Nöyrempi asenne ja muiden kunnioittaminen voisi olla avain uuteen Jumalan Hengen toimintaan meidän seurakunnissamme.

Kun lukee Suomen helluntaihistoriaa, on tuo ainainen jakautuminen verottanut kasvua koko historiamme ajan.

Kaikenkaikkiaan meistä on lähtenyt yli 40 erilaista siipeä pois.
        Nuo viimeksi lähtevät, sinun mainitsevasi, eivät ole kaikkein vähäisempiä.

Helluntalaisuus on Suomessa ollut alusta asti protestiliike herätysliike sisällön lisäksi.
        Protestit ovat kohdistuneet juuri kirkkoa, sen oppeja ja maailmallisuutta kohtaan, joka ovat heidän mielestään johtunut juuri harhaopeista.

Tosin kaikki kirkon sisäiset herätysliikkeet ovat syntyneet myös protestiliikkeiksi kirkkoa kohtaan.
        On vain surullista havaita körttiläisyydenkin kuihtuneen muodollisuus liikkeeksi voimansa päivistä. Voimansa päivinä körttiläinen herätys levisi kyläkunnista toiseen.
        Sisäinen hajaannus lienee suurin syy liikkeen kuolemiseen?
        Aivan samoin on käynyt lestadiolaisten kanssa.
        Ei heilläkään ole enää evankelioimis näkyä ja halua. Aikanaan lestadiolainen herätys pyyhkäisi Ruotsin lapista Jäämeren rannoilta Kuolan niemimaalle ja etelään aina Pietariin ja Viron Narvaan asti.

Ennenhän helluntailiikkeellä oli voimakas pyhitysliikkeen tausta, joka vaikutti tietysti myös oppien muodostumiseen.
        Vielä tätä on havaittavissa monissa uskoaan "todeksi elävissä".
        Tietysti oppi vaikuttaa käytännön elämään.

Jossain mielessä helluntalaisilla on käymässä samoin, kuin kirkollisille herätysliikkeille.

Positiivista on ollut pyhitysliike ajattelusta pois löytäminen. Tämä, kun johti pääasiassa vain synnin pinnallistamiseen ja ulkokultaisuuteen, jossa uskovaksi tunnustauduttiin ulkonaisin merkein sisimpään sen kummemmin puuttumatta.
        Tosin pyhitys elämä keskeisyydestä luopuminen on lopulta johtanut myös moraalin löystymiseen.
        Ei toki kaikilla, eikä sitä voi yleistää.

Aivan samat ongelmat ovat olleet myös körttiläisyydessä ja lestadiolaisuudessa.

Nykyään körttiläisyydessä ei moraalilla kai ole mitään merkitystä, koska "kaikkihan tässä syntisiä ollaan" ajattelua pidetään kunniakkaana.

Lestadiolaisuus taas on jämähtänyt ulkonaisissa asioissa askarteluun sisimmän unohtaen.
        Päälle päätteeksi on vielä voimakas "me henki", joka ei pahemmin sympatiota muille jaa.

Nämä ovat minun mielipiteitäni ja luonnollisesti muut voivat olla eri mieltä.
        Aika näyttää, mitä se tuo helluntalaisuuteen tullessaan.

• atri parkka
        hovi kirjoitti:

Helluntalaisuus on Suomessa ollut alusta asti protestiliike herätysliike sisällön lisäksi.
        Protestit ovat kohdistuneet juuri kirkkoa, sen oppeja ja maailmallisuutta kohtaan, joka ovat heidän mielestään johtunut juuri harhaopeista.

Tosin kaikki kirkon sisäiset herätysliikkeet ovat syntyneet myös protestiliikkeiksi kirkkoa kohtaan.
        On vain surullista havaita körttiläisyydenkin kuihtuneen muodollisuus liikkeeksi voimansa päivistä. Voimansa päivinä körttiläinen herätys levisi kyläkunnista toiseen.
        Ei heilläkään ole enää evankelioimis näkyä ja halua. Aikanaan lestadiolainen herätys pyyhkäisi Ruotsin lapista Jäämeren rannoilta Kuolan niemimaalle ja etelään aina Pietariin ja Viron Narvaan asti.

Ennenhän helluntailiikkeellä oli voimakas pyhitysliikkeen tausta, joka vaikutti tietysti myös oppien muodostumiseen.

Jossain mielessä helluntalaisilla on käymässä samoin, kuin kirkollisille herätysliikkeille.

Positiivista on ollut pyhitysliike ajattelusta pois löytäminen. Tämä, kun johti pääasiassa vain synnin pinnallistamiseen ja ulkokultaisuuteen, jossa uskovaksi tunnustauduttiin ulkonaisin merkein sisimpään sen kummemmin puuttumatta.
        Tosin pyhitys elämä keskeisyydestä luopuminen on lopulta johtanut myös moraalin löystymiseen.

Nykyään körttiläisyydessä ei moraalilla kai ole mitään merkitystä, koska "kaikkihan tässä syntisiä ollaan" ajattelua pidetään kunniakkaana.

Lestadiolaisuus taas on jämähtänyt ulkonaisissa asioissa askarteluun sisimmän unohtaen.
        Päälle päätteeksi on vielä voimakas "me henki", joka ei pahemmin sympatiota muille jaa.

näkökulma, ja mielestäni antaa jo paljon vastauksia siihen mihin olemme menossa.

Osaisitko sanoa miksi kaikki protesti-herätysliikkeet, myös kirkon sisäiset viidesläiset, ovat viime vuosina ikäänkuin sammuneet??

Kun protestanteilta häviää protesti, jää jäljelle vain tantit.
        Tantta-liike kuolee väkisinkin parin sukupolven kuluessa.

Minusta tuntuu, että hellaritkin nykyään tarvitsisivat sisäisen protestiliikkeen. Enkä näe sellaisena vanhoillisten käynnistämää vastavallankumousta, ristinvoitto-lehtineen. Se on lähinnä säälittävä vanhojen ukkojen epätoivoista nostalgianpuuskasta nousevaa kuolonkorahtelua.

Uusi kansanliike löytäisi minun mielestäni markkinaraon jäsenistönsä ruohonjuuririveistä.

Jos johtajisto älyäisi antaa toiminnan jäsenistönsä käsiin, voisi siitä syntyä vaikka mitä uutta.

• tode
        atri parkka kirjoitti:

näkökulma, ja mielestäni antaa jo paljon vastauksia siihen mihin olemme menossa.

Osaisitko sanoa miksi kaikki protesti-herätysliikkeet, myös kirkon sisäiset viidesläiset, ovat viime vuosina ikäänkuin sammuneet??

Kun protestanteilta häviää protesti, jää jäljelle vain tantit.
        Tantta-liike kuolee väkisinkin parin sukupolven kuluessa.

Minusta tuntuu, että hellaritkin nykyään tarvitsisivat sisäisen protestiliikkeen. Enkä näe sellaisena vanhoillisten käynnistämää vastavallankumousta, ristinvoitto-lehtineen. Se on lähinnä säälittävä vanhojen ukkojen epätoivoista nostalgianpuuskasta nousevaa kuolonkorahtelua.

Uusi kansanliike löytäisi minun mielestäni markkinaraon jäsenistönsä ruohonjuuririveistä.

Jos johtajisto älyäisi antaa toiminnan jäsenistönsä käsiin, voisi siitä syntyä vaikka mitä uutta.

mitä uutta sinä olisit kiinnostunut hommailemaan?

• tode
        tode kirjoitti:

otsikossa "niitä pitää TUUPATA älyämään"

• atri parkka
        tode kirjoitti:

itse jo niin vanha, ettei minusta taida olla mihinkään, mutta nuorisotyölle jos antaisi enemmän mahdollisuuksia, niin luulen että sillä porukalla olisi jotain juusia tuulia tarjottavana.

Vanhuus ja viisaus pitäisi olla tukena, eikä jarruna nuorisolle.

Pääpiirteittäin en loisi uusia työmuotoja, vaan pyrkisin pikemminkin ohjaamaan uskovia yleisten harrastusten pariin, jossa syntyisi luonnollisia kontakteja ihmisiin.
        Siinä olisi myös se hyvä puoli, että uskovat eivät menettäisi näkökykyään ja kontaktia todelliseen ihmisten elämään.

Seurakunnan toimintaa voisi supistaa ja laatua parantaa.
        Sieltä pitäisi saada ajattelun raaka-aineita, ja eväitä arkeen.

Minusta olemme ajautuneet liiaksi omituiseen sisäpiirin "ufo"-maailmaan, jossa on kivaa ja turvallista olla, mutta josta ei ole todellista hyötyä kellekkään.

• matias
        hovi kirjoitti:

Kirjoitit omimennen myös arviota körttiläisyydestä. Osuit aivan oikeasti naulan kantaan. Nykyinen herännäisyys eli körttiläisyys voi hyvin. Omantilan löytyminen " olemme syntisiä" on tavallaan perusta sille, että tarvitsemme joka päivä Jeesusta Kristusta. Tämä lienee varsin vierasta helluntalaisuudessa. Mitää moraaliin tulee, niin sillekin lähtökohdat ovat oikeat. Oman tilan tunteminen ja arvot. Jumala yksin on pyhä.

• matias
        atri parkka kirjoitti:

itse jo niin vanha, ettei minusta taida olla mihinkään, mutta nuorisotyölle jos antaisi enemmän mahdollisuuksia, niin luulen että sillä porukalla olisi jotain juusia tuulia tarjottavana.

Pääpiirteittäin en loisi uusia työmuotoja, vaan pyrkisin pikemminkin ohjaamaan uskovia yleisten harrastusten pariin, jossa syntyisi luonnollisia kontakteja ihmisiin.
        Siinä olisi myös se hyvä puoli, että uskovat eivät menettäisi näkökykyään ja kontaktia todelliseen ihmisten elämään.

Minusta olemme ajautuneet liiaksi omituiseen sisäpiirin "ufo"-maailmaan, jossa on kivaa ja turvallista olla, mutta josta ei ole todellista hyötyä kellekkään.

voisitko vähän selventää mitä tarkoitat "hyötyä kellekkään"?

• atri parkka
        matias kirjoitti:

voisitko vähän selventää mitä tarkoitat "hyötyä kellekkään"?

vain sitä, että seurakunnan muutosten linjanvedossa ei minusta ole hyötyä.

Itämaisessa filosofiassa on sellainen käsitys, että ihminen rakentaa asemaansa ja vaikutustansa ensimmäiset 45 vuotta.
        Sen jälkeen hänen pitäisi tietoisesti luovuttaa se hiljalleen takaisin muille, ja 90 vuotiaana pöytä on puhdas.

Me olemme ottaneet oppia Bresnevistä joka halusi valtaa loppuun asti lisää, eikä jakanut sitä kellekkään.
        Kekkosen aikana ajan henki tarttui myös hellareihin ja Eino Ahonen seisoi johdossa hautaan asti.

• matias
        atri parkka kirjoitti:

vain sitä, että seurakunnan muutosten linjanvedossa ei minusta ole hyötyä.

Itämaisessa filosofiassa on sellainen käsitys, että ihminen rakentaa asemaansa ja vaikutustansa ensimmäiset 45 vuotta.
        Sen jälkeen hänen pitäisi tietoisesti luovuttaa se hiljalleen takaisin muille, ja 90 vuotiaana pöytä on puhdas.

Me olemme ottaneet oppia Bresnevistä joka halusi valtaa loppuun asti lisää, eikä jakanut sitä kellekkään.
        Kekkosen aikana ajan henki tarttui myös hellareihin ja Eino Ahonen seisoi johdossa hautaan asti.

Mikähän filosofia lienee paavilla 100 vuotta rakentamista ja 200 vuotiaana pöytä tyhjä. Kyllä linjavedot ovat tietenkin paikallaan ja kehityksen suuntaa tarkattava.

• tode
        atri parkka kirjoitti:

läheltä liippaa nuo ajatuksesi.
        olen itse leipätyökseni ikäänkuin edustamassa seurakuntaa ulkopuolella kirkkorakennuksen ja olen kokenut juuri tuollaisen "ulkomaailmaan" lähtemisen todella mielenkiintoiseksi.
        itselläni(kin) on takaraivossa kaikenlaisia ideoita, joita olen varsin hyvällä menestyksellä vilautellut mm. "pääjehulle".
        ja huomautan, etteivät nuo ajatukseni missään tapauksessa ole tyyppiä herätyskokous eli "vuokrataan paikkakunnan hienoin sali ja palkataan näytille tämänhetken kuumin uskis-julkkis"!

muuten uskon, että ei aivan kaikkea saamattomuutta voi laittaa srk työntekijöiden/vanhimmiston/jumittuneiden rakenteiden piikkiin. uskon, että meillä uskovilla on monia, monia mahdollisuuksia toimia ilmanko, että siihen tarvitsee työllistää koko seurakuntaa, paimenosastosta puhumattakaan.
        syytämme helposti rakenteita ja johtajiamme, vaikka voisimme itsekin toimia päänavaajina monessa mielenkiintoisessa projektissa.
        eikä noiden projektien tarvitse mielestäni olla mitään suuria ja näyttäviä isolla rahalla tehtyjä juttuja, ei ollenkaan.

• Olevainen
        tode kirjoitti:

valkene. Tarvitaan rukoilijoita, jotka kantavat hengessä ja totuudessa koko Suomen siionin henkistä "masennusta", että Jumala herättäis uudet tuulet, tulkoonkin sitten miltä suunnalta tahansa, tuntuu, että pakosta tarvitaan aivan uusi "tuuppaus", mutta taivaasta päin, silloin sillä on kantavuutta ja tulevaisuutta, ei se ole työmuodoista eikä muutenkaan tekemisistä, vaan Herran kansan sydämen tilasta, missä se on, mitä se sydän haluaa, Jumalaako ?
        Onko ensirakkaus Kristukseen se, jota uskovat janoaa, jos ei, niin tarttis saada se Jumalan nälkä ja Hengen jano, kaipaus Jumalan puoleen.
        Jumala vain voi antaa , jos on antaakseen uudet Hengen sateet!

• tode
        Olevainen kirjoitti:

valkene. Tarvitaan rukoilijoita, jotka kantavat hengessä ja totuudessa koko Suomen siionin henkistä "masennusta", että Jumala herättäis uudet tuulet, tulkoonkin sitten miltä suunnalta tahansa, tuntuu, että pakosta tarvitaan aivan uusi "tuuppaus", mutta taivaasta päin, silloin sillä on kantavuutta ja tulevaisuutta, ei se ole työmuodoista eikä muutenkaan tekemisistä, vaan Herran kansan sydämen tilasta, missä se on, mitä se sydän haluaa, Jumalaako ?
        Onko ensirakkaus Kristukseen se, jota uskovat janoaa, jos ei, niin tarttis saada se Jumalan nälkä ja Hengen jano, kaipaus Jumalan puoleen.
        Jumala vain voi antaa , jos on antaakseen uudet Hengen sateet!

kun tuupataan rukoillen, niin uskon Jumalan vaikuttavan oikeanlaisen tuuppaustyylin ja tuupattavan liikahtavan Jumalan mieleiseen suuntaan.

• matias
        tode kirjoitti:

kun tuupataan rukoillen, niin uskon Jumalan vaikuttavan oikeanlaisen tuuppaustyylin ja tuupattavan liikahtavan Jumalan mieleiseen suuntaan.

Ammattitaitoiset työntekijät pystyvät kyllä kehittämään työtä aina sinne suuntaan minne tarvis on myös pitkällä aikavälillä. Konsultointi on joskus paikallaan. Jumalan siunauksen puuteetta ei ole, jos homma ei luista. Henki ja sana on annettu ja Kristus sanoo "minä seison ovella ja kolkutan".

• tode
        matias kirjoitti:

Ammattitaitoiset työntekijät pystyvät kyllä kehittämään työtä aina sinne suuntaan minne tarvis on myös pitkällä aikavälillä. Konsultointi on joskus paikallaan. Jumalan siunauksen puuteetta ei ole, jos homma ei luista. Henki ja sana on annettu ja Kristus sanoo "minä seison ovella ja kolkutan".

koulutettu ja ammattitaitoinen työntekijä voi urautua ja jäädä jumiin pahemman kerran.
        sama koskee erittäin paljon myös hengellisen työn tekijää.
        kuten sanoit, ei hengellisessä työssä väsynyttä ja urautunutta voi läheskään aina syyttää "hengettömyydestä".

• matias
        tode kirjoitti:

koulutettu ja ammattitaitoinen työntekijä voi urautua ja jäädä jumiin pahemman kerran.
        sama koskee erittäin paljon myös hengellisen työn tekijää.
        kuten sanoit, ei hengellisessä työssä väsynyttä ja urautunutta voi läheskään aina syyttää "hengettömyydestä".

Varsinkin hengellisen työn puolella on vaara palaa loppuun. Se on aluetta jossa pyritään antamaan paljon ja tehdään tunnollisesti. Hengellisen työn tekijät kokevat usein työnsä myös kutsumustyönä. Koulutuksella ja ammattitaidolla saadaan urautuminen vähenemään. Usein myös oikeat henkilö vaihdokset estävät urautumisen.

Tarvitaan tietoa yhteiskunnan kehitys suunnasta, siis siitä, mistä on "sosiaalinen tilaus". Diakoniaan perustuvaa työtä on aina ollut ja tulee olemaan, samoin sielunhoito. Tänä päivänä voi tulla suuria romahduksia kertaheitolla, johtuen siitä, että moni työala on pääoma sidonnaista. Jos pääoma ei tuota, se siirretään sinne missä tuotto on suurin. "rikkaat rikastuvat köyhät köyhtyvät, niin yksilöinä kuin kansakuntina.

Olen samaa mieltä, että väsynyttä ja urautunutta ei voida syyttää. Se voi johtua niin monesta syystä.

• atri parkka
        matias kirjoitti:

Varsinkin hengellisen työn puolella on vaara palaa loppuun. Se on aluetta jossa pyritään antamaan paljon ja tehdään tunnollisesti. Hengellisen työn tekijät kokevat usein työnsä myös kutsumustyönä. Koulutuksella ja ammattitaidolla saadaan urautuminen vähenemään. Usein myös oikeat henkilö vaihdokset estävät urautumisen.

Tarvitaan tietoa yhteiskunnan kehitys suunnasta, siis siitä, mistä on "sosiaalinen tilaus". Diakoniaan perustuvaa työtä on aina ollut ja tulee olemaan, samoin sielunhoito. Tänä päivänä voi tulla suuria romahduksia kertaheitolla, johtuen siitä, että moni työala on pääoma sidonnaista. Jos pääoma ei tuota, se siirretään sinne missä tuotto on suurin. "rikkaat rikastuvat köyhät köyhtyvät, niin yksilöinä kuin kansakuntina.

Olen samaa mieltä, että väsynyttä ja urautunutta ei voida syyttää. Se voi johtua niin monesta syystä.

meidän saarnaajien ongelma ei ole koulutus tai sen puute, vaan pikemminkin näköalan puute.
        Jotkut sanoisivat että "näyn" puute.
        Liian paljon on touhotukseen uppoutuvaa saarnaajaa, jotka eivät tiedä oikeasti mitä heidän pitäisi seurakunnan kanssa tehdä.

"Taistellaan ikääkuin tuuleen hosuen". Kokeillaan kaikenlaista erilaista työmuotoa ja toivotaan, että jostain tulisi jotain tulosta.

Pahimmin pastorit polttavat itsensä siinä, että tekevät sitä mitä heidän ei tulisi tehdä, ja se mitä pitäisi tehdä , se jää tekemättä.
        Ei tehty työ stressaa, vaan tekemätön.

• tode
        atri parkka kirjoitti:

meidän saarnaajien ongelma ei ole koulutus tai sen puute, vaan pikemminkin näköalan puute.
        Jotkut sanoisivat että "näyn" puute.
        Liian paljon on touhotukseen uppoutuvaa saarnaajaa, jotka eivät tiedä oikeasti mitä heidän pitäisi seurakunnan kanssa tehdä.

"Taistellaan ikääkuin tuuleen hosuen". Kokeillaan kaikenlaista erilaista työmuotoa ja toivotaan, että jostain tulisi jotain tulosta.

Pahimmin pastorit polttavat itsensä siinä, että tekevät sitä mitä heidän ei tulisi tehdä, ja se mitä pitäisi tehdä , se jää tekemättä.
        Ei tehty työ stressaa, vaan tekemätön.

kyllä koulutus tuo omalla tavallaan näköaloja.

tuo on totta, että pastorit tekevät paljon sellaista, mitä ei tottatotisesti tarvitsisi. seurakunnissa on nykyään, varsinkin, taitavia hallinto-asioiden osaajia, eikä pastorien siis tarvitsisi esim. olla mukana hallitus-työskentelyssä ollenkaan.
        se, että pastori ottaa vastuuta jokaikisen remonttiin menevän naulan ostosta, on taatusti pois hengelliseltä puolelta.

• atri parkka
        tode kirjoitti:

kyllä koulutus tuo omalla tavallaan näköaloja.

tuo on totta, että pastorit tekevät paljon sellaista, mitä ei tottatotisesti tarvitsisi. seurakunnissa on nykyään, varsinkin, taitavia hallinto-asioiden osaajia, eikä pastorien siis tarvitsisi esim. olla mukana hallitus-työskentelyssä ollenkaan.
        se, että pastori ottaa vastuuta jokaikisen remonttiin menevän naulan ostosta, on taatusti pois hengelliseltä puolelta.

ei minusta ole avainsana, vaan koulutuksen laatu.
        Minusta koulutus ei ole itseisarvo, vaan ajattelun raaka-ainehankinta tulisi olla jatkuvaa.
        Lisäksi tarvitaan rohkeutta ajatella uusia asioita, sekä asettaa kysymyksiä vanhoista totutuista kuvioista.

• tode
        atri parkka kirjoitti:

ei minusta ole avainsana, vaan koulutuksen laatu.
        Minusta koulutus ei ole itseisarvo, vaan ajattelun raaka-ainehankinta tulisi olla jatkuvaa.
        Lisäksi tarvitaan rohkeutta ajatella uusia asioita, sekä asettaa kysymyksiä vanhoista totutuista kuvioista.

se männööpi tai ainakin pitäisi mennä...

• Pieni Kirja / Keuruu

tänä päivänä helluntalaisuudella Suomessa.

• Pekka Puupää

Juu, ei mene hyvin ei. Vielä huonommin tuntuu menevän tällä palstalla.

• Pätkä
        Pekka Puupää kirjoitti:

Juu, ei mene hyvin ei. Vielä huonommin tuntuu menevän tällä palstalla.

Niin pitkään kun sheriffi on puikoissa! Hän on joka palstan vihollinen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kelekkakisat

Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.
      Nivala
      34
      11311
    2. Aivan kauheaa

Veikö koskiuoma taas ihmishengen? Se pitää kieltää!
      Imatra
      62
      9202
    3. Onko kaivattusi

…mielestäsi älykäs, tai kenties tyhmä? Oma mielipide.
      Ikävä
      137
      5455
    4. Kuinka pitkä välimatka

on teidän kotien välillä?
      Ikävä
      144
      3754
    5. Epäilen ettet edes

Kehtaisi liikkua kanssani.
      Ikävä
      75
      3690
    6. Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset

Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi
      Maailman menoa
      37
      3609
    7. Oletko huomannut

Yhden muutoksen?
      Ikävä
      40
      3348
    8. Jäikö meidän välit

Mielestäsi Kesken?
      Ikävä
      63
      2723
    9. Olisipa saanut sinuun

Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak
      Ikävä
      72
      2440
    10. Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron

Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal
      Maailman menoa
      16
      2268
    Aihe